La Liste: 12 janvier 2018

Chloé BeaulacLieu saint/Sacred place, à la Maison des artistes visuels

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Chloé BeaulacLieu saint / Sacred place
du 11 janvier au 24 février 2018
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora-Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Renette Boissonneault, Claude Chaloux, Angélina Comeau, Annette Comeau, Noella de Mille, Alvina LeBlanc, Liz Lore, Rose-Marie Maher, Jane Melanson, Diane Nadon, Dany Sheehy et Dianne SuretteJe m’exprime par mon art
jusqu’à la fin février 2018
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
www.rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Marie Hélène Alain et Alisa ArsenaultHistoires de souche & other family stories…
du 24 janvier au 25 mars 2018
Organisée en partenariat avec le Musée du Nouveau-Brunswick
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Exposition Voix numérique
du 15 juillet 2017 au 14 juillet 2018
67, avenue Beechwood (2e étage)
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Galerie du Centre culturel franco-manitobain – Winnipeg – 22 janvier
Colis suspect – centre d’artistes AdMare – Îles-de-la-Madeleine – 2 avril
Fonds TV5 – 15 janvier
Concours Tremplin – ONF – 19 février
Cinéaste recherchée – 26 février
Les HTMlles : Festival féministe d’arts médiatiques + de culture numérique – Montréal – 5 février
Festival Phénomena 2018 – Montréal -1er février
Optica – Montréal – 1er mars
L’Écart – Rouyn-Noranda – 29 janvier
Regart, centre d’artistes en art actuel – Lévis – 15 février
Galerie d’art R3 – Trois-Rivières – 15 janvier
Musée Laurier de Victoriaville – 1er avril
La Bande Vidéo – Québec – 15 janvier
La Centrale – Montréal – appel à contribution en cours

2. appels en anglais du Canada

Nuit Rose – Toronto – 19 février
Toronto Sculpture Garden – 29 janvier
Hamilton Artists Inc. – Photophobia Contemporary Moving Image Festival + Cotton Factory Residency Program – 30 juin
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

3. appels internationaux

perfoartnet.org – 20 février
Faena Prize for the Arts – 15 février

4. résidences

Chilkoot Trail Artist Residency – 1er février
Harbourfront Centre Craft & Design
Artist-in-Residence Program – 9 mars
atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 1er février
Villa Belleville – Paris – 21 janvier
Recess’s Session – Brooklyn – 1er mars
Glenfiddich Artists in Residence Prize – Dufftown, Écosse – 25 janvier
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship – 31 janvier
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Wilson Street Public Art Project – Guelph – 29 janvier
National Call for Artists – Public Art Project – Canmore, Alberta – 31 janvier
Mouvement – œuvre d’art illuminée – région de la capitale nationale – 30 janvier
Round Street Gateway Public Art Project – Lethbridge – 10 mars
Toronto Sculpture Garden – 29 janvier
StreetARToronto Underpass Program – 29 janvier
Jasper Place Bowl and Grandstand – 23 janvier

6. pour commissaires

Est-Nord-Est – résidence d’auteur∙e∙s canadien∙ne∙s  – Saint-Jean-Port-Joli – 1er février
Résidence pour artiste émergent du Canada atlantique au Banff Centre – 31 janvier
Regart, centre d’artistes en art actuel – pour commissaires – Lévis – 15 février
esse arts+opinion – appel à textes – 1er avril

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

La Galerie du Centre culturel franco-manitobain

Appel aux artistes en arts visuels

Le Centre culturel franco-manitobain vous invite à soumettre une proposition d’exposition en arts visuels pour la période de programmation allant d’août 2018 à décembre 2019.

Le Centre culturel franco-manitobain abrite une galerie d’art depuis sa construction en 1974. Celle-ci occupe 1 550 pieds carrés au rez-de-chaussée de l’édifice, au cœur du lieu public. Au cours des années, la Galerie du CCFM a présenté plusieurs expositions importantes pour initier la communauté francophone du Manitoba aux arts visuels. Le Centre culturel franco-manitobain est présentement à la recherche de soumissions pour des expositions en arts visuels, pour la période de programmation allant d’août 2018 à décembre 2019. Tout artiste professionnel ayant terminé sa formation de base, ayant pratiqué son art pendant au moins un an depuis la fin de ses études, et ayant à son actif un corps d’œuvres pour exposition est invité à déposer sa soumission pour une exposition dans la Galerie

Visitez notre site web www.ccfm.mb.ca pour télécharger les formulaires de soumission.

Date d’échéance : Le lundi 22 janvier 2018

Centre culturel franco-manitobain
340, boul. Provencher
Winnipeg, Manitoba R2H 0G7
Tél : 204.233.8972 poste |ext . 421
www.ccfm.mb.ca

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APPELS DE DOSSIERS/CALL FOR PROPOSALS_

Colis suspect – expositions

Le centre d’artistes AdMare lance un appel de dossiers et invite les artistes intéressés à soumettre un projet d’exposition pour la programmation 2019. L’espace Colis suspect est une vitrine de 23 // 41 x 138 x 60 pouces (largeurs x longueur x hauteur) située au coeur de l’Aéroport des Iles-de-la-Madeleine. La programmation totalise six expositions, d’une durée de sept semaines chacune.

Cet espace d’exposition est réservé aux artistes professionnels, de la relève ou établis de toutes les disciplines des arts visuels sont admissibles, ainsi que celles des arts médiatiques.

 

Date de tombée de l’appel de projets : lundi 2 avril 2018

www.admare.org/p/appels-de-dossiers.html

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La chaîne TV5 Québec Canada reconduit le Fonds TV5 visant à promouvoir la production et la diffusion de séries de fiction, documentaire ou d’animation produits par des créateurs canadiens professionnels âgés de 18 à 35 ans.
Il est à noter que de par sa mission, TV5 Québec Canada s’engage à retenir au minimum un projet réalisé à l’extérieur du Québec.

Soumission de projet jusqu’au 15 janvier.

http://www.fondstv5.ca/

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CONCOURS TREMPLIN 2018
Réalisez un premier ou un deuxième documentaire à l’ONF et diffusez-le à ICI Radio-Canada Télé !

Vous êtes francophone, vous résidez dans une autre province ou un autre territoire que le Québec et vous voulez réaliser votre premier ou deuxième documentaire dans un contexte professionnel ? Ce concours est pour vous ! En plus de bénéficier de l’accompagnement d’équipes professionnelles de l’ONF à chaque étape de la production, vous pourrez voir votre film diffusé sur les ondes d’ICI Radio-Canada Télé !

https://www.onf.ca/tremplin/

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Vous êtes une Canadienne francophone ayant déjà réalisé, dans des conditions non professionnelles, au moins un film d’animation sonorisé ou une œuvre interactive?  Vous connaissez quelqu’un ayant ce profil dans votre entourage?

Courez la chance de créer une première œuvre d’animation professionnelle en résidence au studio d’animation francophone de l’ONF.

DATE LIMITE D’INSCRIPTION POUR LA 23e ÉDITION: 26 février 2018

Pour connaître les critères d’admissibilité et tous les détails du concours, consultez la page web de la 23e édition de Cinéaste recherchée :

https://www.facebook.com/cineasterecherche/

Pour toute question, veuillez écrire au Cineaste [point] recherche [arobas] onf [point] ca
Office national du film de Canada
Studio d’animation francophone
3155 chemin de la Côte-de-Liesse
Montreal, Quebec

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APPEL À PROJETS
LES HTMLLES 13 :
ÉCHECS ET DEVENIRS

Les HTMlles : Festival féministe d’arts médiatiques + de culture numérique
13e édition, du 1er au 4 novembre 2018, Montréal

Date limite : 5 février 2018

Depuis 1997, Les HTMlles rassemble des artistes, des théoricien-ne-s et des activistes passionné-e-s par la réflexion critique sur les nouvelles technologies dans une perspective féministe. Le festival a lieu tous les deux ans à Montréal et il vise à présenter des projets innovants créés par des artistes locaux-ales et internationaux-ales. Chaque édition s’inspire d’un thème spécifique et aborde des questions sociopolitiques d’actualité qui dépassent les frontières des pratiques artistiques et féministes.

Nous lançons un appel à projets auprès d’artistes locaux-ales et internationaux-ales de manière à ce que nous continuions ensemble à faire connaître les actions féministes critiques et créatives qui existent au sein des arts médiatiques et des cultures numériques.

APPEL HTMlles 2018 — Échecs et devenirs

«Me semble qu’avec un film qui lui a fait faire 12 millions de dollars, elle n’a pas trop à se plaindre.»*

Car dans la société actuelle, les réussites financières et professionnelles sont celles que nous valorisons et qui nous définissent. Les rétributions imposantes devraient donc occulter les aspects moins glorieux de notre existence et, au besoin, relativiser, voire compenser l’impact d’une agression, d’un abus.

Et cette autorité dont hérite tout naturellement celui-celle qui réussit, pourquoi faudrait-il la remettre en cause en dénonçant les abus de pouvoir? Tenter de jeter de l’ombre sur une carrière éblouissante de succès serait vain. Alors restons bouche bée face au succès incarné.

Mais jusqu’à quand?
#metoo #moiaussi #balancetonporc #YoTambien #QuellaVoltaChe #גםאנחנו  أنا_كمان# #werenotsurprised

L’actualité internationale des derniers mois a été riche en rebondissements. Trois ans après que la journaliste Sue Montgomery ait lancé #BeenRapedNeverReported, une nouvelle vague de dénonciations, cette fois-ci internationale, balaye à nouveau les réseaux sociaux. Au fil des sorties publiques, dénonciations médiatiques et accusations criminelles médiatisées, la façade de l’édification patriarcale de notre société semble se fissurer. Des figures emblématiques de la domination d’une classe favorisée ont, brusquement, perdu leur immunité. Ces personnalités publiques incarnaient un succès professionnel, économique et médiatique et c’est cette définition même du succès qui est remise en question aujourd’hui. Ce n’est pas tant la mise en échec de leur carrière devant la déferlante de dénonciations qui compte, mais plutôt l’échec d’un système tout court, de son appropriation de la réussite et de son organisation juridique et politique.
Pour la prochaine édition des HTMlles, nous invitons les artistes en arts médiatiques à réfléchir aux notions suivantes :

— les définitions du succès et de l’échec au sein d’un système basé sur l’oppression;

— l’impact des technologies de l’information en réseaux dans l’émergence de nouvelles voix;

— les potentiels et limites des dispositifs de sousveillance.

http://mailchi.mp/a8292e612b89/htmlles-2018-appel-projets?e=1da6bf61c1

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Appel de projets Festival Phénomena 2018

Date de tombée: 1er février 2018
Thème: Théâtre d’images

Phénomena est un festival interdisciplinaire et bilingue dont l’objectif est de mettre en valeur des artistes novateurs, inclassables et extravagants. Le Festival présente des cabarets, des performances fantaisistes et théâtrales, des spectacles avec projections, des happenings, de la danse performative, des installations et des événements éclatés et poétiques. La 7e édition de Phénomena aura lieu du 12 au 26 octobre 2018.

L’expérimentation et la prise de risques sont au cœur de notre travail. Phénomena s’intéresse aux artistes qui ont une démarche très personnelle, qu’ils soient émergents ou confirmés, et aux compagnies indépendantes et anticonformistes. Nous offrons une tribune aux artistes qui prennent des risques, sont rigoureux et se questionnent. Nous cherchons à présenter des créations hybrides, poétiques et hors-normes, qui demeurent touchantes et authentiques.
https://www.electriques.ca/filles/fr/select/nouv/?id=7636

 

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OPTICA présente annuellement un programme varié d’expositions, de conférences et de rencontres avec les artistes et s’investit dans la production de commissariats d’expositions en relation avec les thématiques développées par le centre. L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art, soutenue par une activité éditoriale.

Le centre comporte deux espaces d’exposition et offre une aide technique professionnelle en galerie. Les artistes et les commissaires sont invités à déposer des projets pour la programmation régulière en galerie. La nature des projets est soumise au comité de programmation qui recommande leur réalisation.

Pour consulter le plan de la galerie, cliquez ici.OPTICA verse des droits d’exposition aux artistes et aux commissaires selon les barèmes recommandés par le RAAV et CARFAC.

PROCÉDURES À SUIVRE :

* Aucun dossier reçu par la poste ou par courriel ne sera accepté.

Pour soumettre votre projet en ligne selon le concours ouvert :
1 – Inscrivez-vous en cliquant sur le bouton bleu INSCRIPTION de la page http://www.optica.ca/info/dossier.php et choissisez le concours auquel vous voulez appliquer
2 – Un lien vous sera envoyé par courriel pour compléter votre candidature pour le concours choisi
3 – Le formulaire se divise en 4 partiesInformations personnelles
A propos du projetFournir un cv à jour au format PDF
Possibilité d’inclure un lien YouTube ou Vimeo pour une vidéo
Description du projet et démarche artistique | 4000 caractères maximum
10 images maximum au format JPG d’un poids maximum de 1Mo par image
4 – Soumettre votre version finale avant la date d’échéance du concours quand vous aurez rempli tous les champs obligatoires et fourni vos images. Notez que vous ne pourrez éditer votre candidature après avoir soumis la version finale.
OPTICA avisera par courriel seulement les artistes et les commissaires sélectionnés.

5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca

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Appel de dossiers
Programmation 2018-2019
Date limite : 29 janvier 2018

L’Écart invite les artistes, les collectifs et les commissaires en art actuel à soumettre un projet pour sa programmation 2018-2019.

Seuls les dossiers soumis via le formulaire en ligne seront considérés.

Pour plus d’information: info [arobas] lecart [point] org

http://lecart.org/formulaire-appel-dossier/

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Appel de dossier
Programmation 2018 – 2019
COLLABORATION
Artistes et commissaires indépendants
Date limite : 15 février 2018

Regart, centre d’artistes en art actuel

Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Présentée en galerie, en vitrine et dans l’espace public, la programmation de Regart met en lumière des productions qui relèvent de l’hybridation et de l’expérimentation, où la qualité artistique et le discours théorique sont valorisés. En favorisant les projets novateurs, la recherche et les échanges, le centre a pour but d’être un espace ouvert, un champ des possibles où le dialogue avec les artistes et la médiation avec les publics sont fondamentaux.

Orientation artistique 2018-2019
COLLABORATION

Le centre d’artistes en art actuel Regart privilégie depuis deux ans des programmations dédiées aux expositions collectives et à la diversité dans le centre d’artistes : l’objectif étant d’ouvrir un espace de dialogue et de réflexion entre l’artiste et le centre.

La programmation 2018-2019 du centre demeurera en lien avec cette direction artistique.

Elle visera à principalement soutenir des approches collaboratives et des formes hybrides, où sont conciliées orientations et sensibilités de plusieurs domaines ou modes d’expression; où sont interrogées des limites; où sont proposées des méthodologies novatrices; où « l’Autre » sert d’inspiration, par le dialogue, par l’observation; où est affirmée la pluralité des réalités transversales de notre monde.

Regart invite ainsi les artistes et commissaires misant sur la pensée collaborative pour mettre en mouvement leurs pratiques, leurs réflexions et leurs méthodologies à soumettre un dossier pour sa programmation 2018-2019.

Le centre invite à soumettre des propositions mettant en exergue des arbitrages de forces, de motifs ou de concepts qui surprennent; se démarquant dans le paysage culturel par leurs points de départ; avançant de nouveaux modèles quant aux rapports « gens – espaces – choses ».

Dossier

Les artistes et les commissaires indépendants sont invités à nous présenter leurs dossiers.

Rassemblés dans un dossier identifié à votre prénom et nom :

1 document PDF incluant un curriculum vitae, une démarche artistique, une proposition de projet, une liste descriptive des images envoyées;
15 fichiers images (maximum)  / OU / une liste avec un maximum de 5 liens vidéo avec les mots de passe, s’il y a lieu.

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel ou par Wetransfer à : communications [arobas] centreregart [point] org.

* Aucun dossier envoyé après le 15 février ne sera accepté.
* Un accusé réception sera envoyé à toutes et à tous dans les 5 jours.
* Pour toutes informations supplémentaires, merci de contacter Amélie Laurence Fortin, Directrice générale et artistique à : direction [arobas] centreregart [point] org.
Regart, centre d’artistes en art actuel
5956, rue St-Laurent
Lévis, Qc G6V 3P4
Canada
www.centreregart.org
418-837-4099

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APPEL DE DOSSIER programmation 2018-2019

Date limite : 15 janvier 2018

Galerie d’art R3

Université du Québec à Trois-Rivières

www.uqtr.ca/galerie.art

Les artistes professionnels en arts visuels et numériques sont invités à déposer un projet d’exposition. Tout exposant est invité à présenter une conférence aux étudiants en arts.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ

Un texte de démarche artistique

Une description du projet proposé

Liste descriptive des images

Dossier visuel : 10 à 15 images des œuvres ou de projets antérieurs en format JPG

1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées).

Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.). S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours ou les envoyer par «wetransfer».

 

*Le cachet pour exposition est de 750$ plus 250$ pour une conférence aux étudiants.

Réception des dossiers par courriel seulement.

Pour infos ; lorraine [point] beaulieu [arobas] uqtr [point] ca tél. : 819 376 5011 # 3231.

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Le Musée Laurier de Victoriaville invite les artistes en arts visuels du Canada à présenter un dossier dans le cadre de  sa prochaine  exposition  estivale qui sera  présentée  du 31 mai au 9 septembre 2018 au Musée de l’Hôtel des Postes.

L’exposition La musique source d’inspiration, source de création cherche à démontrer l’importance de la musique dans la création artistique, comme sujet ou source d’inspiration. Pour représenter ce lien étroit entre ces deux arts, une cinquantaine d’œuvres créées en s’inspirant de pièces musicales ou de chansons seront présentées sur les deux étages du musée.

Les artistes en arts visuels intéressé(e)s peuvent soumettre un dossier complet composé de propositions d’œuvres de tous médiums, techniques, formats et styles. Seul(e)s les artistes qui auront une œuvre sélectionnée seront contacté(e)s.

Patrick-Olivier Meunier
Assistant aux collections et aux expositions

Musée Hôtel des Postes
949, boul. Bois-Francs sud
Victoriaville,  QC.  G6P 5W1
819-357-2185

Musée Laurier
16, Rue Laurier Ouest
Victoriaville, Qc  G6P 6P3
819-357-8655

APPEL DE DOSSIERS POUR PROJET D’EXPOSITION – Musée Laurier

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APPEL DE PROJETS
PROGRAMMATION 2018-2019

La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore, ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéo à soumettre un projet :

d’exposition
de résidence ou de résidence-exposition
de résidence-membre
Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Elle offre aux artistes des outils de production, de diffusion et de distribution, en les incitant ainsi à porter une réflexion sur leur travail. Notre centre soutient essentiellement des monobandes expérimentales et d’animation, ainsi que des installations vidéo.

Les projets sélectionnés seront inscrits à la programmation 2018-2019. La Bande Vidéo offre, selon les modalités de ses programmes de soutien, des cachets d’exposition, un support technique ainsi que des frais de subsistance, de transport et d’hébergement.

Date limite : 15 janvier 2018

LA BANDE VIDÉO, 541, de Saint-Vallier Est, B.P. 2, Québec (Québec) G1K 3P9, Tél. : 418 522-5561, Téléc. : 418 522-4041, info [arobas] labandevideo [point] com

http://labandevideo.com/iiix/call/

 

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

NUIT ROSE 2018

CALL FOR SUBMISSIONS AND EXPRESSIONS OF INTEREST

NUIT ROSE is now accepting submissions from artists, performers, writers, curators, cultural organizations, and community businesses interested in presenting work and projects for the fifth edition of the festival, which will take place on SATURDAY, JUNE 16, 2018.

The DEADLINE for submissions is MONDAY, FEBRUARY 19, 2018.

Apply online at: nuitrose.ca/submissions

ABOUT NUIT ROSE

Nuit Rose is a free annual festival of queer art and performance, showcasing provocative, contemporary work by local and international artists. Over the past four years, Nuit Rose has showcased over 250 projects, and has become an important platform for queer voices across artistic disciplines. Nuit Rose is a catalyst for community engagement, giving audiences opportunities to experience unique, transformational encounters with queer art across the city of Toronto.

Nuit Rose will mark its fifth anniversary in 2018, returning in epic fashion on Saturday, June 16, 2018.

2018 THEME: UNBOUND

The theme for Nuit Rose 2018 is Unbound. Artists are invited to creatively interpret, explore, and respond to this theme in their proposed projects. Examples could include:

Projects that explore ways in which art can challenge existing conventions, norms, classifications, confines, and limitations
Projects that celebrate freedom from limiting forces, including physical borders or oppressive systems
Projects that show us ways to overcome boundaries and barriers
Projects with expansive vision, or that incorporate concepts of infinity or oneness

Charlena Russell

ELIGIBLE WORKS/ PROJECTS

Applicants may submit work in any medium; two dimensional works, sculpture, installation, screen-based works, new media, performance, multi-media and site-specific works. Works and projects intended for either indoor or outdoor presentation are welcome.

We strongly encourage artists and organizations to apply who reflect diversity and intersectionality in sexuality, gender, culture, race, ethnicity, creed, religion, age, ability, and other dimensions of diversity.

FESTIVAL LOCATIONS

Nuit Rose will take place in various Toronto venues and neighbourhoods, including in the Church-Wellesley Village and West Queen West. The festival’s curators will allocate selected works in our key partner venues. Applicants who have their own venue or location to present their project are also strongly encouraged to apply, and may be included in the festival as a Partner Project.

SELECTION PROCESS

A jury of artists and curators will evaluate the proposals and make recommendations for selection of works to be included in the festival. The jury will evaluate proposals using the following criteria:

Artistic merit
Project viability and feasibility
Capacity for the work to engage communities
Capacity for the work to be interactive or relational
Representation of diversity and intersectionality (sexuality, gender, culture, race, ethnicity, creed, religion, age, ability, and other dimensions of diversity)
Representation of queer, 2-spirited or trans culture, history, theory or perspective
Representation of local and/or global social and cultural issues (including critical issues in art-making)
Alignment with the Nuit Rose 2018 theme: Unbound
Projects may be selected as Featured Projects, Independent Projects, or Partner Projects. Featured Projects will receive remuneration based on current Canadian Artists’ Representation (CARFAC) rates, in addition to receiving exhibition or performance space in key venues. Those invited to participate as Independent Projects will be eligible for exhibition space and promotional support only. Partner Projects are those organized and presented independently (e.g. a curated exhibition by a gallery) and will receive promotional support as part of the festival. Nuit Rose strives to award feature project status to as many projects as possible, dependent on available funding resources. The jury may also use its discretion to award commissions to specific projects. The Nuit Rose Festival reserves the right to limit the total number of works accepted (per proposal).

Applicants will be notified of selection results by April 30, 2018.

SUBMIT YOUR PROPOSAL ONLINE: nuitrose.ca/submissions

DEADLINE: FEBRUARY 19, 2018

FOR MORE INFORMATION:

Web: www.nuitrose.ca
Facebook: www.facebook.com/nuitrosetoronto/
Email: info [arobas] nuitrose [point] ca

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CALL FOR PROPOSALS:
TORONTO SCULPTURE GARDEN
115 King Street East, Toronto

Deadline: January 29th, 2018
Installations: May and October, 2018

Since opening in 1981, The Toronto Sculpture Garden (TSG) commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of Toronto park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until 2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and the Louis L. Odette Family, benefactors who created the non-profit L.L.O. Sculpture Garden Foundation which funded and administered the exhibitions. Under the direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to work experimentally in public space, explore issues of scale and materials, and engage with the local community as well as visitors to the neighbourhood. For some, the expansion of their practice beyond the studio led to major public artworks elsewhere.

In 2018, the City of Toronto’s Arts & Culture Services intends to continue the legacy of excellence in the TSG with two new commissions. We are currently inviting proposals from artists for installations in May and October.

Proposals for both 2018 exhibitions will be selected by the TSG Selection Panel, which will meet in February 2018. Preference will be given to new work that responds to the site; only in exceptional cases will existing work be considered.

Budget: $30,000.00 CAD (+HST), which includes all artists’ fees, materials, installation and removal, transportation, insurance, and permits.

General Proposals Requirements:

Indicate whether your proposal is for the May or October installation, if you have a preference.
Drawings showing dimensions, materials and the location of the work on the site.
Brief description of your project.
Budget outline showing critical costs.
Annotated images of the proposal and any relevant previous work.
CV / Biography
For detailed information about proposal requirements and the TSG site, please visit www.toronto.ca/explore-enjoy/history-art-culture/public-art/city-owned-public-art/comp-sculpture-garden/

Contact:
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Catherine Dean
Public Art Officer
416.395.0249

Clara Hargittay
Public Art Officer
416.392.4173

Arts & Culture Services | Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON  M5H 2N2

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Hamilton Artists Inc. Call for Submissions
Exhibition Platforms, Special Projects, Film Festival and Residency Program

Hamilton Artists Inc. is seeking dynamic proposals from artists, collectives and curators at various stages of their careers and from across disciplines for its exhibition platforms, which include the Cannon Gallery; James Gallery; Cannon Project Wall; and ArcelorMittal Dofasco Courtyard. The Inc. is mandated to exhibit a range of disciplines and career levels and to exhibit a cross-section of artists from local, regional and national communities. New in 2018, pending funding, we would also like to encourage the submission of “special projects.” Special Projects may include, but are not limited to, independent projects diverse in nature that may happen at the gallery or off-site and might manifest themselves through happenings, print materials, digital platforms, screenings, workshops or other forms of public presentation or intervention. The Inc. also hosts a rotating artist in residence program in partnership with the Cotton Factory and Photophobia, a film festival dedicated to contemporary moving images in partnership with the art Gallery of Hamilton.

Selections criteria are informed by the Inc.’s mandated objectives. As an artist-run centre, the Inc. is interested in works/projects that have potential impact, push boundaries and engage with critical, conceptual and/or experimental contexts from a diverse range of perspectives and voices. The Inc. supports and encourages submissions showcasing artists and curators most recent endeavors as well as works that incite conversation and promote a range of intersectional narratives. We are committed to providing a platform for risk-taking and creating an inclusive space to explore expanded art practices. We are dedicated to social and cultural diversity in our programming and encourage applications from contemporary artists and curators of diverse communities and backgrounds.

Please see program/ platform descriptions in order to identify which opportunity is best suited to your practice/ objectives.

 

Photophobia Contemporary Moving Image Festival
Deadline: June 30, 2018

Photophobia is the 12th annual festival of short-format contemporary media, film, video and moving image hosted in partnership between the Art Gallery of Hamilton and Hamilton Artists Inc. Established in 1999, Photophobia was Hamilton’s first film and video festival dedicated to the development of experimental time-based media at a time when there were no such platforms in the Hamilton community. Not confined by restrictions or themes, Photophobia is a free festival series presented under the cover of night in the Irving Zucker Sculpture Garden at the Art Gallery of Hamilton and the ArcelorMittal Dofasco Courtyard at Hamilton Artists Inc. in August.

For an extended description and submission guidelines, click here.

Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program
Deadline: Rotating. Please refer to the full call and current deadline located HERE

The Hamilton Artists Inc. Cotton Factory Residency Program is a 3-month rotating artist residency for Inc. members. The residency provides a valuable opportunity for artists from a wide range of disciplines and career levels to build their practice. Participating artists are encouraged to use their time to experiment, develop new ideas and learn new skills in addition to forming meaningful ties with their fellow artists in residence, Cotton Factory tenants, and Inc. members. Hamilton Artists Inc. would like to thank the Cotton Factory for its demonstrated, ongoing commitment to fostering emerging artist practices as well as their continued contribution to Hamilton’s flourishing contemporary art community.

For more information, or questions about the submissions process, please contact:

Caitlin Sutherland
Programming Director, Hamilton Artists Inc.
programming [arobas] theinc [point] ca / 905.529.3355

Submissions

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

 

 

3. appels internationaux

If you use the body symbolically, to defend rights … If he uses the body for peaceful struggle… share what you do to inspire others

Activism

Activist – Leader – Artivist – Environmentalist – CiberActivist – Community Leader –
Defender of Rights – Direct Action – Peaceful Action – Indigenous Leader –
Woman – Man – Children – Girls – Thinker – Artist – Poet …
What do you defend?
What is your action?
http://www.perfoartnet.org
Deadline February 20 / 2018

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Faena Prize for the Arts 2018 open call

Application deadline: February 15, 2018

www.faenaart.org

The Faena Prize is a building block of our ethos, and an example of our lasting commitment to multidisciplinary cultural production as the core and heart of the Faena District. We aim to identify and support the newest, boldest and most cutting-edge artists from around the world.
–Alan Faena, Founder and President of Faena Group.

The international nonprofit organization Faena Art announces the open call for the 2018 Faena Prize for the Arts. A biennial international juried prize, the Faena Prize for the Arts recognizes artistic experimentation, encourages post-disciplinary and temporal exploration, and promotes inquiry of the multiple links between art, technology and design. This year’s open call aims to summon multidisciplinary artists from across the world to imagine site-sensitive works that rethink performance and time-based practices, in dialogue with the physical and symbolic space of the Faena Art Center Buenos Aires while engaging with the cultural and urban conditions of the city of Buenos Aires. Projects that highlight the potential crossovers and synchronicities between the two spaces and two cities of the Faena District may ultimately be eligible for exhibition in both spaces. The winning proposal will be produced for exhibition at Faena Art Center Buenos Aires in 2019 and, if appropriate, may be exhibited at the Faena Forum Miami Beach.

Project proposals should be submitted online at www.faenaart.org by February 15, 2018.

Under the coordination of Ximena Caminos, Chair and Artistic Director of Faena Art, the 2018 selection jury will include: Carlos Basualdo, Chair Faena Circle and Keith L. and Katherine Sachs Senior Curator of Contemporary Art, Philadelphia Museum of Art; Andrea Bellini, Director of the Centre d’Art Contemporain Genève; Anita Dube, artist and curator of the Kochi-Muziris Biennale 2018, Pablo León de la Barra, Curator, Latin America, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, and curator of the exhibition for the 2016 Faena Prize winner Roger Hiorns; and Franklin Sirmans, Director of Pérez Art Museum Miami. The advisor to the Faena Prize is curator Jesús Fuenmayor.

Considered one of the most prestigious art prizes in the Americas, Faena Prize winners are awarded a total of 75,000 USD; 25,000 USD of which is allocated to the artist in unrestricted funds with a 50,000 USD budget for production to realize their proposal. The resulting work will be exhibited at the Faena Art Center Buenos Aires with the possibility of being adapted for Faena Forum Miami Beach. Two special mentions will also be awarded, each with a 1,000 USD prize.

While maintaining the open call, the Prize also features a Nominating Committee that will include fourteen curators and museum directors from around the world. These nominations will be anonymous and will be reviewed by the Faena Prize jury along with all open call submissions.

The Nominating Committee will include: Carla Acevedo-Yates (Assistant Curator, Eli and Edythe Broad Art Museum, USA); Fernanda Brenner (Artistic Director, Pivô, Brasil); Cosmin Costinas (Executive Director and Curator, Para Site, Hong Kong); José Diaz (Curator, The Andy Warhol Museum, USA); Elvira Dyangani Ose (Senior Curator, Creative Time, USA); Marina Fokidis (Founding and Editorial Director of South as a State of Mind Journal Greece); Juan Gaitán (Director, Museo Tamayo, Mexico); Natasha Ginwala (Curator and writer, India); Rita González (Curator and Acting Department Head, LACMA, USA); Teresa Iarocci Mavica (Director, V-A-C Foundation, Russia); Sharon Lerner (Curator, Museo de Arte de Lima MALI); Lucrecia Palacios (Curator, MALBA, Argentina); Claire Tancons (Curator, Sharjah Biennial 14); and Christine Tohmé (Director, Ashkal Alwan, Lebanon).

About Faena Art
Faena Art is a 501(c)(3) nonprofit organization that houses and produces post-disciplinary and time-based experiences. A catalyst for innovative, site-specific, and immersive creative practices, Faena Art is a transformative bridge across the Americas, between the south and the north, the popular and the experimental, activism and research. Faena Art fosters new models for performative social interaction that transcend the traditional boundaries of art, science, philosophy, and social practice. Ximena Caminos is Chair and Artistic Director of Faena Art.

 

 

 

4. résidences

Chilkoot Trail Artist Residency: Apply Now!

Le Centre des arts du Yukon, Parcs Canada et le Service des parcs nationaux des États‐Unis sont à la recherche de trois artistes visuels qui souhaitent participer à un parcours de création transfrontalière au parc historique national de la Ruée‐Vers‐l’Or‐du‐Klondike, en Alaska, et au lieu historique national de la Piste‐Chilkoot, en Colombie‐Britannique. Les organismes partenaires sont emballés d’offrir ce programme d’artistes en résidence unique de nouveau en 2014, pour la quatrième année consécutive.

Pour information sur le Programme d’Artistes En Résidence du Lieu Historique National de la Piste-Chilkoot Édition 2019, ouvrez la publication ci-dessous (ou telechargement): https://issuu.com/chilkoottrailartistresidency/docs/ctar_program_info_fr_2019

Toutes les candidatures doivent arriver au plus tard le 1 février 2018. Toutes les candidatures seront examinées par un comité constitué du représentants du Centre des arts du Yukon, de Parcs Canada, et du Service des parcs nationaux des États-Unis. La sélection des artistes se fera dans les quatre semaines suivant la date limite de soumission des candidatures.

Centre des arts du Yukon
À l’attention de : Résidence – Piste Chilkoot
C.P. 16, Whitehorse, YT Y1A 5X9
Tél. : 867-667-8460
Téléc. : 867-393-6300
Courriel : chilkoot[AT]yac[DOT]ca

http://yukonartscentre.com/programs/chilkoot_trail_artist_residency_program

Heather Steinhagen
Gallery Intern, Yukon Arts Centre
chilkoot [arobas] yac [point] ca
867-667-8460

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Now accepting applications:
Harbourfront Centre Craft & Design
Artist-in-Residence Program

Application deadline: Friday, March 9, 2018

Craft & Design at Harbourfront Centre is a unique Canadian institution that assists recent graduates in establishing professional careers. The Craft & Design Studio is the only post-graduate national training facility for craftspeople, recognized by Canadian Heritage.

Craft & Design offers Residencies in five disciplines:

Ceramics
Design
Glass
Metal/Jewellery
Textiles
Term of Residency:

Annual – One year contract for recent graduates, renewable up to three years.
Summer – Three month scholarship contract for full-time, returning students.

What does it mean to be a Harbourfront Centre Artist-in-Residence?

The main goal of the Craft & Design Artist-in-Residence program is to assist emerging designers and makers to establish professional careers.

To that end, full-time Artists-in-Residence have 24-hour access to Harbourfront Centre Craft & Design Studio and the equipment required to design and make functional and/or non-functional work.

Each discipline has two volunteer, professional Artistic Advisers to give advice, offer critiques and suggestions about career direction and work development.

Furthermore, Craft & Design organizes events with national and international artists and professionals – lectures, workshops, seminars, conferences, and exhibitions.

Artists-in-Residence may have the opportunity to exhibit their work in one of the many on-site venues.

Artists-in-Residence also have the opportunity to teach classes to the public.

Application deadline: Friday, March 9, 2018

Learn more and apply: http://www.harbourfrontcentre.com/craft/artists-in-residence/

Craft & Design at Harbourfront Centre
235 Queens Quay West,
Toronto, ON, M5J 2G8, Canada
416 973.2731
www.harbourfrontcentre.com/craft
craft [arobas] harbourfrontcentre [point] com

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Programme artistes en résidence

Date de tombée 15 avril

Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistes pour travailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour

– un texte de démarche artistique

– un texte décrivant le projet de recherche

– 10 images numériques d’oeuvres récentes.

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel: submissionsimago [arobas] gmail [point] com

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Est-Nord-Est, résidence d’artistes

Appel de dossiers

Appel de dossiers pour résidence d’artistes 2018

Date limite : le 1er février 2018

** Étant donné la réalisation du projet d’immobilisation Est-Nord-Est : Tous azimuts!, prenez note que les résidences 2018 se tiendront dans un lieu temporaire situé à Saint-Jean-Port-Joli **
À propos d’ENE

Est-Nord-Est (ENE) est un centre d’artistes autogéré dont le mandat est de soutenir une communauté internationale d’artistes et d’auteur·e·s en art actuel en offrant un espace et du temps pour la recherche et l’expérimentation, ainsi qu’un accès privilégié à des ressources et des savoir-faire locaux.

Le centre est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dans un cadre géographique et historique unique. Les paysages se caractérisent par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et du fleuve. Saint-Jean-Port-Joli se trouve à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.

Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel régional, ENE est aujourd’hui ouvert à toutes les disciplines et pratiques en arts visuels actuels. Les résidences à ENE s’adressent aux artistes professionnels, établis et émergents, venant de partout dans le monde. Ces séjours offrent aux artistes et aux auteur·e·s l’occasion d’approfondir leurs recherches, d’expérimenter et de créer dans un espace culturel unique, vivant et stimulant. ENE fait partie du réseau Res Artis et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.
Les résidences à ENE

Les périodes de résidence offertes au printemps, à l’été et à l’automne permettent généralement de réunir quatre artistes et un·e auteur·e en art actuel. Or, ENE entreprendra en 2018 son grand projet d’immobilisation dans le cadre duquel ses quartiers seront entièrement reconstruits. ENE adopte donc exceptionnellement cette année un lieu temporaire qui permettra aux résident·e·s d’avoir accès à un atelier partagé à même le lieu d’hébergement. Par conséquent, seulement deux artistes et un·e auteur·e seront sélectionné·e·s pour chaque période de résidence d’une durée de huit semaines.

En 2018, ENE vit un moment charnière de son histoire : la déconstruction et la reconstruction intégrale des locaux du centre à même son site actuel. Pour souligner cette année de changement, tout en demeurant ouverte aux artistes de tous horizons, la programmation 2018 encourage particulièrement : les pratiques qui ont pour enjeux la mémoire, l’archive, la transmission, l’oubli ; celles qui abordent les notions de géographie, d’environnement, d’écologie ; celles qui travaillent à partir des idées d’architecture, de renouvellement, de transformation ; celles qui ont pour approche l’étude des lieux environnants ou l’intervention sur le territoire.
Périodes de résidence

Printemps : du 4 juin au 27 juillet 2018
Été : du 6 août au 28 septembre 2018
Automne : du 9 octobre au 1er décembre 2018
Soumettre un dossier

Les dossiers doivent être téléchargés directement sur le site Internet de l’organisme à cette adresse : http://estnordest.org/appel-de-dossiers-artistes-2018/

Pour toute question, contactez l’équipe d’ENE : info [arobas] estnordest [point] org

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Retrouvez le nouvel appel à projet pour des résidences de 3 ou 6 mois à la Villa Belleville!
Envoi des dossiers jusqu’au 21 janvier 2018
Début de la résidence: 1er mars 2018
Toutes les modalités sur http://www.villabelleville.org/

Villa Belleville – Résidences de Paris Belleville
23, rue ramponeau – 75020 Paris
www.villabelleville.org

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Recess’s Session residency application period is open.

Deadline:
March 1, 2018, 11:59 p.m.
Location:
46 Washington Avenue Brooklyn, NY 11205
ABOUT RECESS: Recess is an artists’ workspace that is open to the public. Recess facilitates every-day interactions between artists and audiences in order to promote the productive space of the working artist as a site of valuable visual and intellectual interaction. Our endeavors promote critical exposure for the artists we support while fostering an inclusive environment in which artists and the public can engage in a meaningful exchange of art and ideas.

ABOUT SESSION: Artists are given flexible storefront space and resources to realize ambitious projects, with Recess remaining open to the public at every stage of the project’s development. Though similar to a residency program, Session goes beyond the traditional structure to facilitate interactions between artists and audiences throughout the creative process. We encourage artists to engage with their audience in a manner specific to their creative goals, while using Recess as a studio, exhibition space, stage, and/or experimental platform to generate new work.

Session artists receive an unrestricted honorarium of $1,500 as well as a project stipend based on the material needs of their Session. Artists have access to their space 24 hours a day, 7 days a week for the full duration of their Session and are expected to work on a daily basis or the equivalent of at least 20 hours per week. Session artists will also receive individualized support from Recess staff as well as visits from members of Recess’s Advisory Board, which is comprised of leading gallerists, editors, artists, curators, and academics.

In conversation with Recess staff, artists designate their own work hours, which must overlap with at least 12 of Recess’s 30 public hours each week. Working during public hours allows Session artists to connect with visitors through visual, aural, and/or performance-based material or activity. If the artist chooses to work in part when the space is closed to the public, his/her presence must be implied during open hours by the presence of site-specific work in process.

THE SPACE: Recess’s Session program is located at 46 Washington Avenue in Brooklyn. The 1,760 square-foot space features high ceilings and a glass storefront window that opens to our Recess resource room and also visibly links artists to the street, the neighborhood, and the public. In addition, this space offers wifi, a kitchenette, tools, AV equipment, basic woodshop equipment, storage for project materials, and access to Assembly artist apprentices. Photos and a floor plan of the new space are forthcoming. Public hours in Brooklyn are Tuesday–Saturday, 12-6pm; Thursday, 2-8pm.

SELECTION CRITERIA: Recess will only consider complete proposals submitted in the correct format; please read submission guidelines carefully. Session artists will be selected based on the conceptual rigor and artistic quality of their proposal and their potential to work productively within the unique program environment. Successful applicants will articulate a particular need to work in a manner that expands beyond traditional studio methods and gallery exhibition formats.

Proposals will be evaluated with the following criteria in mind:

Quality of the proposed project – assessed based on submitted project proposal
Need to work in Recess’s non-traditional studio/exhibition space – assessed based on project proposal and samples of past work
Project feasibility – assessed based on project proposal and proposed budget
Artistic merit and professional record – assessed based on CV and the samples of past work

SELECTION PROCESS: In an effort to decentralize visual authority while maintaining a level of critical coherence, a panel consisting of former Session artists, leaders from the contemporary arts community, curators, and arts practitioners with programming experience review Recess’s applications. Visit the Artist Review Panel page for a listing of this year’s panelists. Panelists first review project proposals and then look at samples of past work. If panelists judge these primary application materials to be of the highest quality, then they review all other supplemental material. A small portion of successful applicants will be selected for interviews to discuss their proposal in detail.

APPLICATION: THE FOLLOWING ITEMS MUST BE INCLUDED IN YOUR APPLICATION
INSTRUCTIONS:
Applicants must submit an application via the Submittable website (you must create an account if you do not already have one).
The application requires the following items saved as individual files named with your first initial, last name, and description. Ex: jsmith_proposal, jsmith_budget, etc.

Project Proposal: Your proposal, including all text and up to 4 renderings or images of proposed installation (optional but encouraged), should be less than 1000 words and should not exceed two pages of 12-point, single-spaced type. Please save your proposal as a .doc or .pdf file. Your proposal should include and/or address:
• General project information (materials, scale, conceptual and technical goals, etc.)
• A visual description of WHAT OUR SPACE WILL LOOK LIKE throughout your Session. What, physically, will be in the space? How will it evolve during your Session? Renderings are helpful, but not required
• Specific interest in Session at Recess
• Desired Length of Session (generally, Sessions are 2 months long. If you require a different length, please explain)
• Proposed means of public engagement

Proposed Budget: Estimated total and annotated list of possible expenditures (these need not be final numbers. If selected, budget will be discussed and potentially amended with Recess staff)

Work Samples: Documentation should show work created within the past two years and/or renderings of proposed project. Media files should be titled with your first initial, last name, and number: ex.: jsmith1.jpg, jsmith2.jpg. Video and audio submissions must be Mac compatible. Each clip will be viewed for no longer than 3 minutes. Please submit work samples according to one of the following options:
• 10 Jpeg images (12 images if applying as a group), at 72 DPI resolution minimum, no dimension exceeding 1,000 pixels
• OR up to 2 video or audio samples sent as links to online work (preferred) or as quicktime files no larger than 3 MB (each clip will be viewed for no longer than 3 minutes) AND up to 8 Jpeg images (10 images if applying as a group)
Work Descriptions/Image List/Video List: A numbered list of images, audio, or videos with title, year, size, and medium of work. Include a brief (2-3 sentences) description of work if necessary

Resume or CV

If you have any technical problems or questions, please don’t hesitate to contact us at info [arobas] recessart [point] org or 646.863.3765. There will be an information session on February 6 at 6:30pm.

http://rhizome.org/community/47823/

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Glenfiddich Issues Call to Canadian Artists to Enter Competition
for the Coveted 2018 Glenfiddich Artists in Residence Prize

Glenfiddich® Single Malt Whisky is issuing an Open Call to Artists currently living and working in Canada to enter the internationally renowned competition for the prestigious 2018 Glenfiddich® Artists in Residence Prize. The three-month summer residency is valued at over $20,000 CDN per artist. Now in its 17th year, the program covers the cost of travel, living expenses and materials throughout the residency.

The Canadian winner will be one of eight artists worldwide to be awarded the coveted prize to live and work at the Glenfiddich Distillery in Dufftown, Scotland. While living in crofts (traditional small Scottish farm houses), artists are encouraged to take inspiration from the unique setting in the beautiful Scottish Highlands. The experience provides an opportunity unlike any other for artists to work in an international community, share in a dialogue with other artists and foster cross-disciplinary ideas.

“I found the distillery site and adjacent Dufftown to be places dense with history, and rich with potential for explorations both material and contemplative,” said the Canadian winner from 2017, artist Lee Henderson. “And the people are indescribably lovely and welcoming—living proof of Highland hospitality.”

President of OCAD University Dr. Sara Diamond adds “Through its commitment and support of the arts, the Artist-in-Residence Prize gives artists not only the monetary value of their residency but provides such a fertile platform in the lovely Scottish Highlands.”

Dr. Diamond is long-standing member of the distinguished jury, which also includes Michelle Jacques, Chief Curator at the Art Gallery of Greater Victoria; Kristy Trinier, Director of Visual, Digital and Media Arts at the Banff Centre; Ivan Jurakic, Director of the University of Waterloo Art Gallery; Stefan Hancherow, independent curator and Director of the 2015 Feature Art Fair, and the Canadian 2008 Glenfiddich® Artists in Residence Prize recipient, artist Dave Dyment.

This jury selects from approximately 200 submissions each year and creates a list of ten finalists. From this shortlist, the Glenfiddich® Artists in Residence program curator Andy Fairgrieve selects the winner based on the strength of their work, and compatibility with the other participating artists.

“We don’t want to be restrictive in any sense in the media people are working in, or the projects they want to do,” said Fairgrieve in an recent interview. “The Lee Henderson project last summer was a perfect example of the sort of project the I enjoy the most – being a playful yet thoughtful exploration into the duality of the word spirit. His interaction with the processes and people of the Glenfiddich Distillery was typical of the ethos we aim to achieve in our programme.”

Fairgrieve underscores that, « this ethos is about encouraging people to take inspiration from their experience living at the distillery, whether that be the pioneering and experimental heritage of Glenfiddich®, the surrounding environment, or the daily life of the distillery and local community, and to be as creatively free as possible – a mission our artists live and breathe during their three-month residency.”

The Glenfiddich® Artist-in-Residence Prize has sponsored well over a hundred artists since its inception in 2002. Past Canadian recipients have included artists working in a wide range of disciplines, including Daniel Barrow, Myfanwy MacLeod, Damian Moppett, Annie Pootoogook, Jon Sasaki and Eleanor King.

The Canadian Artist in Residence winner will be announced in March 2018.

Online submissions open Saturday December 2, 2017 and must be received by midnight Eastern Time Thursday, January 25, 2018 (Robbie Burns day).

For more information and to apply please visit www.glenfiddich.com/ca/artistsinresidence

William Grant & Sons Ltd

William Grant & Sons is an independent family-owned distiller founded by William Grant in 1887 and today still controlled by the fifth generation of his family. Named ‘IWSC Distiller of the Year’ in 2012 for the fifth consecutive year, William Grant & Sons distils some of the world’s leading brands of Scotch whisky, including the world’s favourite single malt Glenfiddich®, the handcrafted range of The Balvenie® single malts and one of the world’s best loved blended Scotches, Grant’s®, as well as selected other spirits, including Hendrick’s® Gin, and Sailor Jerry® Spiced Rum and Tullamore Dew®.

Contact: artistsinresidencecanada [arobas] glenfiddich [point] ca

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Call for submissions: Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden)
and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship

Submission deadline: January 31st, 2018

Eligibility: The Brucebo foundation supports emerging and early-mid career artists. Eligible applicants must be Canadian Citizens who have studied fine arts within the last ten years. Self-taught artists with less than ten years of exhibition experience may also apply.

Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Sweden has offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships date back to the post-impressionist era in Europe, where two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, met in Paris, married and after many years on the European continent, settled on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.

The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship funds a three-month working residency – starting June 1 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship includes the use of the studio cottage, and a stipend of 50 000 SEK (approx. $7,500 CAD), which covers travel expenses from Canada – Gotland (return). The scholar also has the option to extend their stay until October 1. Upon leaving the island, the artist is requested to donate an artwork made during their summer residency with the Canadian Collection at the Brucebo museum.

The William Blair Bruce Travel Scholarship provides 30.000 SEK (approx. $4,500 CAD) for a European research sejourn, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art related research project. As a final part of the ‘travel scholarship’ the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.

Deadline for applications: January 31, 2018. See the application guidelines and download the application form at http://www.bruceboscholarships.ca/apply/

For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.ca

The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts, Associate Dean’s Office in Montreal and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Corri-Lynn Tetz. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com

An information session will be held in Montreal on December 5th at 12 pm at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776 (Office of the Dean of Fine Arts)

Contact Information:
Corri-Lynn Tetz, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
http://www.bruceboscholarships.ca/

 

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

City of Guelph, ON
The Wilson Street Public Art Project

Request for Pre-Qualifications (RFPQ)

The City of Guelph invites artists and artist teams with established public art experience to submit their credentials, examples of prior experience and a preliminary vision for the development and execution of a site-specific, permanent, outdoor art installation as part of the Wilson Street Reconstruction project.

This is a two-stage competition. The first stage is a Request for Pre-Qualifications (RFPQ). Design concepts are not required at this time.

Following the Selection Committee’s review of the submitting artists’ qualifications, three artists will be short-listed and invited to develop their concept proposals and present them to the Selection Committee for consideration. An honorarium of $1500 will be awarded to short-listed artists.

Budget: $90,000 CAD

Eligibility Requirements: Open to professional artists and artist teams.

Deadline: Monday January 29, 2018

Installation: Spring 2019

For more information on how to apply, please visit www.guelph.ca/wilsonart

Jen Rafter, Cultural Program and Event Coordinator
Culture, Tourism and Community Investment, Public Services
City of Guelph
519-822-1260 extension 2629
jen [point] rafter [arobas] guelph [point] ca

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Expression of Interest

National Call for Artists – Public Art Project – Canmore, Alberta

The Town of Canmore is seeking Expressions of Interest (i.e. Request for Qualifications) from mid-career and senior professional artists to create a permanent work of art that will reflect and celebrate the community. The project is held in accordance with the Town of Canmore Public Art Policy. The Canmore Public Art Committee seeks to include, and encourages participation from artists from across Canada including Multi-Cultural and Indigenous artists.

Budget: $110,000 CAD + GST (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions: 4:00 pm on Wednesday, January 31, 2018

Shortlist Notification: Thursday, February 8, 2018

Residency: February 15 to April 5, 2018
Artist to select 2-4 days to visit Canmore

Maquette Due: 4:00pm Thursday, May 31, 2018

Final Artist Selection: Monday, June 4, 2018

Engineered Drawings Due: Tuesday, September 4, 2018

Installation: May 2019

Public Art Opportunity – Selection Process

Artists will be chosen through a two-stage jury process.

First Stage

A Selection Committee will shortlist (up to 5) artists from the Expression of Interest applications.

Second stage

A full package containing renderings, art location details and project description will be made available to all Stage 2 shortlisted artists upon notification.

Artist Residency – February 15 to April 5, 2018

Shortlisted artists are required to participate in a 2-4 day residency to gain familiarity with Canmore, the site, local history, culture and stories. Artists will meet and interact with members of the community. The residency will provide some context from which artists will develop their detailed proposals. Costs associated with the residency including transportation, accommodation, and per diem ($75 per day) will be reimbursed to the artists upon submission and approval of receipts up to $2000.
Artists will receive a $2000 maquette fee to produce their art proposal.
Selection Committee will select one (1) artist based on final artwork proposal and maquette.

About the Potential Sites

In the second stage of this competition, all shortlisted finalists will be asked to design an artwork for one of the three sites listed below. This allows the finalists to select a site that resonates with them and complements their work.

Courtyard in front of 907 7 Avenue
In the Civic Centre Plaza, a popular location for events including National Indigenous Peoples Day, World Cup Opening Ceremonies and Medal Presentations, Winter Carnival activities and markets, this site is on the west side of 7 Avenue across from the Town offices.

Fairholme Drive at the Spur Line Trail
This location is at the intersection of a popular walking and cycling trail that leads to the Bow River. It is adjacent to the Canmore Seniors’ Lodge; is one of Canmore’s main arteries; and is the site for the Canmore Canada Day Parade.

South of Elevation Place on Railway Avenue
At the gateway to downtown Canmore and sharing the site with Elevation Place, Canmore’s indoor playground, this location experiences slow moving, high vehicle traffic. It is also on a cycling/walking path allowing for pedestrian interaction.

Community Engagement

The community should be engaged in the public art process through design, creation and/or installation in a meaningful way.

 

For full project information and application – https://canmore.ca/residents/public-art

Project contact:
Chris Bartolomie
cbartolomie [arobas] canmore [point] ca
902-7 Avenue, Canmore, AB T1W 3K1

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Appel de propositions

Mouvement – Œuvre d’art illuminée

Région de la capitale du Canada

 

Numéro de la demande : 10171912

Fermeture de l’appel de propositions : Le 30 janvier 2018, 14 h (HNE)

Budget : 12 000,00 $ (excluant les taxes applicables)

 

Patrimoine canadien (PCH) invite les artistes à proposer une œuvre d’art illuminée existante qui reflète le thème Mouvement. Ce vaste thème permet aux artistes d’examiner diverses approches à l’égard de l’installation – comme le dynamisme des couleurs et de la composition, le jeu de l’ombre et de la lumière, et l’interaction entre l’œuvre d’art, le site et le visiteur – dans le but de créer une expérience stimulante pour les visiteurs.

 

Considérations artistiques

  • L’œuvre d’art devrait refléter le thème Mouvement par l’utilisation créative et bien intégrée de la lumière.
  • L’œuvre d’art devrait favoriser l’implication des visiteurs, et pourrait comprendre des éléments interactifs comme la voix, le son, la lumière et des jeux.
  • L’œuvre d’art devrait avoir une forte présence visuelle, le jour et la nuit.
  • L’œuvre d’art devrait exploiter au maximum le site et complémenter le paysage existant.

 

Envoi des propositions

Si vous êtes intéressé à réaliser ce projet, veuillez envoyer votre proposition par courriel identifiée comme suit Mouvement à : PCH [point] artpublic-publicart [point] PCH [arobas] canada [point] ca.

 

Pour obtenir de plus amples renseignements, svp vous référer aux pièces jointes.

Seules les propositions envoyées électroniquement seront acceptées.

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Call for Proposals
Round Street Gateway Public Art Project

Project Intent
The City of Lethbridge Art Committee is seeking an Artist to design and fabricate a sculpture to be installed in a prominent Downtown Lethbridge gateway located at the NW corner of 5th Street (Round Street) and 6th Avenue South. The intent of the project is to provide a permanent piece of public art that creates a welcoming, appealing entrance to the Downtown and celebrates the presence of the Lethbridge Multicultural Centre, home of the Southern Alberta Ethnic Association. The highly visible Round Street location is a special gateway into the Downtown. Through a combination of public art and comprehensive landscaping, it is the intention to create an entry experience that reflects the unique environment, history and culture of the Downtown.

Background
Hard and soft landscaping components of the Round Street Gateway Plaza as well as required pedestrian and vehicular transportation functions were completed in 2016 in conjunction with the transformation of an obsolete Fire Station into the Lethbridge Multi-cultural Centre. The Southern Alberta Ethnic Association is the major, long-term tenant of the space and proponents should take that into consideration in the creation of the artwork.

A 10 foot X 10 foot square, which is situated approximately in the middle of the plaza has been allocated for the artwork. Although the space is somewhat constrained, due to the need to adhere to traffic safety precautions, an opening, that has been temporarily filled with removable brick pavers, has been created for the artwork. The project installation must be wholly contained within this space and should be designed in a manner that is conducive to public safety at this busy vehicle and pedestrian location.

Budget
All-inclusive budget for the Round Street Project is $75,000 plus GST.

Eligibility
The competition is open to qualified Canadian professional visual artists as defined by the Canada Council for the Arts.

Project Timeline

Proposal Release: November 28, 2017
Stage I Submission Date: March 10, 2018 @ 00:00
Invitation to Short List Artists: March 23, 2018
Stage II Final Submission: July 23, 2018
Installation Deadline: July 2019
The City of Lethbridge reserves the right to modify project timelines.

Proposal Submission:
Interested artists are invited to view complete RFP details, submit questions and submit proposals at:
https://lethbridge.bidsandtenders.ca/Module/Tenders/en/Home/BidsHomepage

This project is funded by the City of Lethbridge’s Public Art program; for more information, please review the City of Lethbridge’s Public Art Policy.

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CALL FOR PROPOSALS:
TORONTO SCULPTURE GARDEN
115 King Street East, Toronto

Deadline: January 29th, 2018
Installations: May and October, 2018

Since opening in 1981, The Toronto Sculpture Garden (TSG) commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of Toronto park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until 2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and the Louis L. Odette Family, benefactors who created the non-profit L.L.O. Sculpture Garden Foundation which funded and administered the exhibitions. Under the direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to work experimentally in public space, explore issues of scale and materials, and engage with the local community as well as visitors to the neighbourhood. For some, the expansion of their practice beyond the studio led to major public artworks elsewhere.

In 2018, the City of Toronto’s Arts & Culture Services intends to continue the legacy of excellence in the TSG with two new commissions. We are currently inviting proposals from artists for installations in May and October.

Proposals for both 2018 exhibitions will be selected by the TSG Selection Panel, which will meet in February 2018. Preference will be given to new work that responds to the site; only in exceptional cases will existing work be considered.

Budget: $30,000.00 CAD (+HST), which includes all artists’ fees, materials, installation and removal, transportation, insurance, and permits.

General Proposals Requirements:

Indicate whether your proposal is for the May or October installation, if you have a preference.
Drawings showing dimensions, materials and the location of the work on the site.
Brief description of your project.
Budget outline showing critical costs.
Annotated images of the proposal and any relevant previous work.
CV / Biography
For detailed information about proposal requirements and the TSG site, please visit www.toronto.ca/explore-enjoy/history-art-culture/public-art/city-owned-public-art/comp-sculpture-garden/

Contact:
publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Catherine Dean
Public Art Officer
416.395.0249

Clara Hargittay
Public Art Officer
416.392.4173

Arts & Culture Services | Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON  M5H 2N2

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StreetARToronto Underpass Program – StART UP
Call to Artists for Expressions of Interest

Application Deadline: January 29, 2018, 4:30pm

The City of Toronto invites artists to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Underpass Program, StART UP.

StART UP will endeavor to provide opportunities for artists to create works of art that contribute to the program mandate to encourage active transportation (walking and cycling), make our streets more inviting and safe, showcase artists and create opportunities for positive engagement among residents, business, artists, arts organizations and City staff. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.

The goal of this Expression of Interest (EOI) is to obtain a roster of artists who will be eligible to participate in StART UP projects.

Background:
This EOI for the 2018 StART UP Artist Roster is part of a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with new and enhanced lighting, improved sidewalks and walking conditions, pigeon proofing, removal of weeds and the installation of mural or street art. This call pertains to the mural component of the program only. Qualified artists will be selected to be part of the StART UP Artist Roster, and the commission for each underpass mural will be awarded following a two-stage selection process outlined in the REOI (see link below). Artists are eligible to receive one StART UP commission every other calendar year.

Application Deadline: January 29, 2018 @ 4:30pm

Download the REOI application package:
http://bit.ly/2nF4Jfu

For further information or general questions please contact streetart [arobas] toronto [point] ca or visit StART’s website at www.toronto.ca/streetart

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Call to Alberta Artists :: Jasper Place Bowl and Grandstand (RFP)

The Jasper Place Bowl and Grandstand public art competition, open to professional artists residing in Alberta, is held in accordance with the City of Edmonton policy « Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas » (C458C).

The Edmonton Arts Council, on behalf of the City of Edmonton, is seeking an existing sculptural artwork by an Alberta based artist for the entrance plaza of the redeveloped Jasper Place Bowl and Grandstand. An existing sculpture that relates to the surrounding architectural shapes and concept is of interest, however alternate concepts are welcome.
Budget:
$38,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm MST Tuesday, January 23, 2018

Installation:
Spring 2019

For more information, contact the Edmonton Arts Council: Chelsea Boida at (780) 424–2787 ext. 229 / cboida [arobas] edmontonarts [point] ca

 

 

 

6. pour commissaires

Est-Nord-Est, résidence d’artistes

Appel de dossiers

Appel de dossiers pour résidence d’auteur∙e∙s canadien∙ne∙s 2018

Date limite : le 1er février 2018

** Étant donné la réalisation du projet d’immobilisation Est-Nord-Est : Tous azimuts!, prenez note que les résidences 2018 se tiendront dans un lieu temporaire situé à Saint-Jean-Port-Joli **

À propos d’ENE

Est-Nord-Est (ENE) est un centre d’artistes autogéré dont le mandat est de soutenir une communauté internationale d’artistes et d’auteur·e·s en art actuel en offrant un espace et du temps pour la recherche et l’expérimentation, ainsi qu’un accès privilégié à des ressources et des savoir-faire locaux.

Le centre est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dans un cadre géographique et historique unique. Les paysages sont caractérisés par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies fluviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.

Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles qui relèvent d’un savoir-faire traditionnel régional, ENE est aujourd’hui ouvert à toutes les disciplines et pratiques en arts visuels actuels. Convaincu de l’importance de l’alliage entre les œuvres et les mots, ENE encourage la pratique de l’écrit en art actuel en offrant une résidence aux auteur·e·s canadien·ne·s. Les espaces de travail et d’hébergement étant communs à tous·tes les résident·e·s, les auteur·e·s peuvent s’imprégner de l’art en train de se faire. Ces séjours offrent aux résident·e·s l’occasion d’approfondir leurs recherches, d’expérimenter et de créer dans un espace culturel unique, vivant et stimulant. ENE fait partie du réseau Res Artis et du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.
Les résidences à ENE
Les périodes de résidence offertes au printemps, à l’été et à l’automne permettent généralement de réunir quatre artistes et un·e auteur·e en art actuel. Or, ENE entreprendra en 2018 son grand projet d’immobilisation dans le cadre duquel ses quartiers seront entièrement reconstruits. ENE adopte donc exceptionnellement cette année un lieu temporaire qui permettra aux résident·e·s d’avoir accès à un atelier partagé à même le lieu d’hébergement. Par conséquent, seulement deux artistes et un·e auteur·e seront sélectionné·e·s pour chaque période de résidence de huit semaines. Pour la première fois cette année, l’auteur·e pourra choisir une résidence de quatre ou de huit semaines.

En 2018, ENE vit un moment charnière de son histoire : la déconstruction et la reconstruction intégrale des locaux du centre à même son site actuel. Pour souligner cette année de changement, la programmation 2018, tout en demeurant ouverte aux recherches de tous horizons, encourage particulièrement les pratiques d’écriture qui, en lien avec les arts actuels, s’intéressent aux enjeux de la mémoire, de l’archive, de la transmission, de l’oubli ; celles qui abordent les notions de géographie, d’environnement, d’écologie ; celles qui travaillent à partir des idées d’architecture, de renouvèlement, de transformation ; celles qui développent un discours sur les pratiques artistiques ayant pour approche l’étude des lieux environnants ou l’intervention sur le territoire.
Périodes de résidence (calculées sur 8 semaines)

Printemps : du 4 juin au 27 juillet 2018
Été : du 6 août au 28 septembre 2018
Automne : du 9 octobre au 1er décembre 2018
Pour en savoir plus et pour soumettre un dossier

Les dossiers doivent être téléchargés directement sur le site Internet de l’organisme à cette adresse : http://estnordest.org/appel-de-dossiers-commissaires-et-auteures-2018/

Pour toute question, contactez l’équipe d’ENE : info [arobas] estnordest [point] org

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APPEL DE CANDIDATURES – ARTISTES ET CONSERVATEURS DE LA RELÈVE

 

APPEL D’ARTISTES ÉMERGENTS DE L’ATLANTIQUE
Résidence pour artiste émergent du Canada atlantique au Banff Centre

Le troisième concours annuel invite les demandes.

Date limite : 31 janvier 2018

D’une valeur de 30 000 $ par année (avec un engagement de trois ans), la Résidence pour artiste émergent du Canada atlantique découle d’un partenariat entre le Banff Centre et la Fondation Hnatyshyn, et bénéficie du soutien financier de la Fondation Harrison McCain. Le programme vise à renforcer les liens culturels entre l’est et l’ouest du Canada en offrant à un artiste émergent en arts visuels du Canada atlantique l’occasion de créer une nouvelle œuvre, en huit semaines, au cœur de l’environnement inspirant du Banff Centre.

Postulez en ligne :
www.banffcentre.ca/fr/programmes/résidence-d’artiste-émergent-de-la-région-de-l’atlantique/201706

 

Contact :
Directeur général
La Fondation Hnatyshyn
admin [arobas] rjhf [point] com
(613) 233-0108

www.rjhf.com

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Appel de dossier
Programmation 2018 – 2019
COLLABORATION
Artistes et commissaires indépendants
Date limite : 15 février 2018

Regart, centre d’artistes en art actuel

Implanté à Lévis, Regart, centre d’artistes en art actuel assure, depuis 1986, une présence dynamique des arts visuels actuels auprès des publics des territoires de Chaudière-Appalaches et de Québec.

Présentée en galerie, en vitrine et dans l’espace public, la programmation de Regart met en lumière des productions qui relèvent de l’hybridation et de l’expérimentation, où la qualité artistique et le discours théorique sont valorisés. En favorisant les projets novateurs, la recherche et les échanges, le centre a pour but d’être un espace ouvert, un champ des possibles où le dialogue avec les artistes et la médiation avec les publics sont fondamentaux.

Orientation artistique 2018-2019
COLLABORATION

Le centre d’artistes en art actuel Regart privilégie depuis deux ans des programmations dédiées aux expositions collectives et à la diversité dans le centre d’artistes : l’objectif étant d’ouvrir un espace de dialogue et de réflexion entre l’artiste et le centre.

La programmation 2018-2019 du centre demeurera en lien avec cette direction artistique.

Elle visera à principalement soutenir des approches collaboratives et des formes hybrides, où sont conciliées orientations et sensibilités de plusieurs domaines ou modes d’expression; où sont interrogées des limites; où sont proposées des méthodologies novatrices; où « l’Autre » sert d’inspiration, par le dialogue, par l’observation; où est affirmée la pluralité des réalités transversales de notre monde.

Regart invite ainsi les artistes et commissaires misant sur la pensée collaborative pour mettre en mouvement leurs pratiques, leurs réflexions et leurs méthodologies à soumettre un dossier pour sa programmation 2018-2019.

Le centre invite à soumettre des propositions mettant en exergue des arbitrages de forces, de motifs ou de concepts qui surprennent; se démarquant dans le paysage culturel par leurs points de départ; avançant de nouveaux modèles quant aux rapports « gens – espaces – choses ».

Dossier

Les artistes et les commissaires indépendants sont invités à nous présenter leurs dossiers.

Rassemblés dans un dossier identifié à votre prénom et nom :

1 document PDF incluant un curriculum vitae, une démarche artistique, une proposition de projet, une liste descriptive des images envoyées;
15 fichiers images (maximum)  / OU / une liste avec un maximum de 5 liens vidéo avec les mots de passe, s’il y a lieu.

Merci de faire parvenir vos propositions par courriel ou par Wetransfer à : communications [arobas] centreregart [point] org.

* Aucun dossier envoyé après le 15 février ne sera accepté.
* Un accusé réception sera envoyé à toutes et à tous dans les 5 jours.
* Pour toutes informations supplémentaires, merci de contacter Amélie Laurence Fortin, Directrice générale et artistique à : direction [arobas] centreregart [point] org.

Regart, centre d’artistes en art actuel
5956, rue St-Laurent
Lévis, Qc G6V 3P4
Canada
www.centreregart.org
418-837-4099

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Appels de textes

esse 94 : Travail
Date de tombée : le 1 avril 2018

Les métamorphoses du travail ont eu des incidences sur les activités marchandes et non marchandes des artistes, soit que leur pratique artistique s’inspire de leur vie de travailleur, soit qu’elle patisse de leurs activités de survie économique.  Esse invite les auteur.e.s à proposer des textes autour de ces questions dans le dossier Travail.

http://esse.ca/fr/appeltextesfr