La Liste: 25 mars 2016

Actions/Performances created during a residency at Maison des artistes visuels (St-Boniface, MB) for the project Methodologies for Tourists (MFT/YWG). In the images: artist Mathieu Léger, October 02013. This action is titled: "Peaks and Valleys / Measuring Positions for Territorial Manoeuvres" Actions/Performances créées pendant une résidence d'artiste à la Maison des artistes visuels (St-Boniface, MB) pour le projet Méthodologies pour touristes (MPT/YWG). Dans les photos: artiste Mathieu Léger, octobre 02013. Le titre de cette action est : « Cretes et creux / Mesure de positions pour manoeuvres territoriales »
Action «Crêtes et creux / Mesure de positions pour manœuvres territoriales» de Mathieu Léger – Maison des artistes visuels

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Mathieu LégerMéthodologies pour touristes
jusqu’au 9 avril 2016
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Christine Comeau à la galerie
du 7 au 30 mars 2016
Sam Kinsley en résidence
du 17 mars au 31 mars 2016
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Geneviève ThauvetteLa fugue
du 11 mars au 16 avril 2016
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Arahmaiani, Agan Harahap, Mella Jaarsma, Pierre-Emmanuel Lévesque, Garin Nugroho, Melati Suryodarmo, Agus Suwage et XXLab – Costume national : Art contemporain de l’Indonésie
coprésenté avec AXENÉO7
du 17 mars au 21 mai 2016
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
L’inventaire: résidences
sophia bartholomewThe Keeping Myself Company presents Been Trying To Meet You: a silent film in eight movements
Elise Anne LaPlante – Interstice(s)
Marjolaine BourgeoisJe(u)
Julie Caissieun portrait de l’inventaire
en février et mars 2016
Présentation publique des projets de recherche et de création
le mercredi 30 mars dès 17h
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Barbara Safran de NivervilleÉmergence d’intrusion
du 3 mars au 12 mai 2016
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Agnès Riverin
du 9 avril au 10 mai 2016
vernissage: le jeudi 14 avril à 17 h
67, avenue Beechwood (2e étage)
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Vidéographe – programmation – Montréal – 18 avril
Le magasin d’Arprim – Montréal – 3 avril
Concours de peintures canadiennes RBC – 3 mai
Galeries de l’École d’art d’Ottawa – 20 mai
Optica – Montréal – 18 avril
Art-image – Gatineau – 17 avril
Galerie Karsh-Masson – Ottawa – 25 avril
Folie-Culture – Québec – 13 mai
Panache art actuel – Sept-Îles – 1er avril
La Minute vidéo – Folie/Culture – Québec – 31 mars
Fibreworks Biennale-concours des arts canadiens de la fibre – 28 mars

2. appels en anglais du Canada

THIRD SHIFT Public Art Projects – Sant-Jean, NB – 2 mai
Upper Gallery – Midland – 2 mai
Ship Point Pop-Up Design Competition – Victoria – 13 mai
AKA artist-run centre – Saskatoon – 31 mars
Eastern Edge Gallery – St John’s – 1er avril
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

g͠lͮi̔t᷾c̝h̳ – internet – 15 avril
Sound Development City artist expedition – Madrid et Casablanca – 11 avril
Les Instants Vidéo – 3 juin
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – 20 mai
Research fellowship in the fields of architecture, design and digital culture – Rotterdam – 28 mars
Update_6 – Ghent, Belgique – 31 mars
Land Art Generator Initiative 2016 – 15 mai

4. résidences

Vidéographe – programme de résidence – Montréal – 18 avril
Living Arts Centre – Mississauga – 24 mai
Artist caretaker in residence – Port Moody – 4 avril
Klondike Institute of Art & Culture – Dawson City – 1er avril
Atelier d’estampe Imago – Moncton – 15 avril
Caldera Arts Center Artist Residencies – Oregon, États-Unis – dès mi-janvier 2016
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Royal Botanical Gardens – Hendrie Park – 1er avril
Valley Line Tawatinâ Bridge – Edmonton – 29 mars
Artwork for the Outdoors 2016 – Toronto – 1er avril
Community Digital Art Project – Vancouver – 29 mars

6. pour commissaires

Middlebrook Prize for young Canadian Curators – 10 avril
revue esse arts + opinions – concours jeunes critiques – 10 mai
Centre d’exposition L’Imagier – Gatineau – 15 avril
Award for Young Curators 2016 – 31 mars

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

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1. appels en français du Canada

APPEL DE DOSSIERS

PROGRAMMATION DE VIDÉOGRAPHE

Vidéographe s’intéresse aux formes expérimentales de l’image en mouvement issues de l’art vidéo, qui embrassent aujourd’hui une multiplicité de mode de production et de diffusion.

Nous invitons les artistes, collectifs et commissaires à nous proposer des programmes vidéo, des expositions/installations, des performances, des projets créées pour Internet et toute autre forme d’œuvres explorant l’image en mouvement pour notre programmation 2016-2017 et 2017-2018.

Nous recherchons des propositions qui se démarquent par leur actualité et la manière dont elles renouvellent le langage artistique. Nous nous intéressons à l’hybridation des genres, techniques et technologies; à la réflexion sur le média ou la forme cinématographique, vidéographique ou installative; à la recherche et l’anticipation de formes artistiques nouvelles en prise sur notre époque et ses enjeux sociaux politiques et technologiques; et à l’exploration de formes narratives ou documentaires non conventionnelles. Un comité de programmation évalue les propositions sur les bases de l’expérimentation, la rigueur et la pertinence de la recherche, l’avancement de la discipline et l’engagement social et politique.

Veuillez noter que Vidéographe ne possède pas d’espace de diffusion dédié. Notre programmation est réalisée en collaboration avec des centres d’artistes, institutions culturelles et des festivals au Québec, au Canada et à l’international. Il vous est donc tout à fait possible d’accompagner votre proposition d’une suggestion de partenariat. Ce n’est toutefois pas un prérequis.

DATE LIMITE POUR SOUMETTRE VOTRE DOSSIER : 18 AVRIL 2016

Votre dossier doit comprendre:

  • Une description du projet (1 000 mots maximum)
  • Une liste des besoins techniques requis par votre projet.
  • Un texte de démarche artistique
  • Un curriculum vitae
  • Une documentation d’appui :
  • maximum 10 minutes de vidéo. Veuillez nous envoyer un lien URL vers la ou les vidéos. N’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu;
  • maximum 15 images (max : 1024 px de large, 72 dpi).
  • Il est également possible de soumettre croquis, plans, maquette en format PDF.

Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés. Un accusé de réception sera émis. Merci d’indiquer PROPOSITION PROGRAMMATION dans le titre de votre courriel et d’envoyer votre dossier à Audrey Brouxel à communications [arobas] videographe [point] org.

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Appel de projets / « comme au lit »
Le Magasin d’Arprim
FESTIVAL DES ARTS IMPRIMÉS / Du 28 avril AU 14 mai 2016
Date limite : 3 avril 2016

«i am reading in bed, one can read anywhere really.»
– Anonyme

Le Magasin d’Arprim prépare une exposition-vente de publications imprimées autour du thème : «comme au lit». Dans un lit, on peut dormir, penser, boire, manger, baiser. On peut attendre que le temps passe, angoisser, rêver. On peut dormir seul, à deux, à trois, avec son chat ou ses chaussettes et, bien sûr, on peut y lire.

Nous souhaitons explorer sous toutes ses évocations possibles le thème du lit : son intimité, son confort, les rêves qu’on y fait, les personnes qu’on y invite ou qu’on refuse… tout en rappelant que le lit est aussi l’espace idéal de lecture de livres.

L’exposition-vente aura lieu dans le Magasin d’Arprim à Montréal pendant le Festival des arts imprimés qui aura lieu du 28 avril au 14 mai 2016. Nous vous invitons à soumettre vos projets de livres, fanzines, magazines, cartes postales, affiches et autres objets de petites formats en vous inspirant de notre thématique. Les œuvres n’ont pas besoin d’avoir été spécifiquement réalisées pour l’occasion. Par ailleurs, le thème ne doit pas nécessairement apparaître de manière littérale dans votre contribution. Sa présence implicite saura nous intriguer.

Les oeuvres seront considérées par les commissaires de l’exposition, Pascaline J. Knight et Céline Huyghebaert, selon des critères liés à leur qualité, et à la complémentarité du contenu avec le reste de la sélection. Toutes les oeuvres exposées seront mises en vente sur place. Le Magasin prendra une cote de 40% sur le prix d’achat afin de couvrir les frais de mise en espace et de gestion. Les frais de livraison devront être couverts par les artistes. Les œuvres pourront être laissées en consigne après l’exposition pour les artistes membres d’Arprim. Il sera possible de devenir membre pour bénéficier de cet avantage.

Nous avons hâte de découvrir vos oeuvres. Merci de nous envoyer vos propositions accompagnées des détails suivants (courte description; liens ou photos; prix à l’achat; nombre disponible, contact) avant le 3 avril 2016: info [arobas] arprim [point] org

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Concours de peintures canadiennes RBC

Créé en 1999, le Concours de peintures canadiennes de RBC, avec le soutien de la Canadian Art Foundation, est un programme unique en son genre visant à épauler aujourd’hui les talents de demain. Le Concours est l’un des principaux éléments du projet Artistes émergents RBC, dont l’objectif est d’appuyer les artistes en début de carrière. Ce programme fournit non seulement de l’aide financière, mais aussi du mentorat, des activités favorisant la visibilité et plus encore.

Trois jurys régionaux composés d’éminents directeurs de galerie, artistes, conservateurs et chefs de file de leur secteur sélectionnent cinq œuvres de leurs régions respectives pour en arriver aux quinze finalistes, ce qui permet d’obtenir une bonne représentation des artistes en arts visuels de partout au pays.

Est du Canada (Québec, Nouvelle-Écosse, Nouveau-Brunswick, Île-du-Prince-Édouard, Terre-Neuve et Labrador)
Centre du Canada (Ontario)
Ouest du Canada (Manitoba, Saskatchewan, Alberta, Colombie-Britannique, Yukon, Territoires du Nord-Ouest, Nunavut)

Les trois jurys se réunissent pour des délibérations de deux jours à l’issue desquelles ils désignent un lauréat national et deux gagnants d’une mention honorable, parmi les quinze finalistes. Le lauréat national reçoit un prix de 25 000 $, les deux gagnants d’une mention honorable reçoivent 15 000 $ chacun et les 12 autres finalistes touchent 2 500 $ chacun.

Les trois œuvres gagnantes sont ajoutées à la collection RBC, composée de plus de 4 000 œuvres d’art réunies au cours des cent dernières années.

http://www.rbc.com/collectivites-durabilite/community/emerging-artists/rbc-painting-competition.html

Le Concours de peintures canadiennes 2016 de RBC est en cours et les candidatures seront acceptées jusqu’à 16 h (HE) le 3 mai 2016. Les noms des 15 finalistes seront annoncés le 30 juin 2016 et ceux des gagnants, les 20 et 21 septembre 2016 à la galerie The Power Plant de Toronto.

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Galeries de l’École d’art d’Ottawa
APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION
pour la saison d’exposition 2017

L’École d’art d’Ottawa (ÉAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2017. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché Byward que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.

Les artistes doivent soumettre un seul projet et indiquer dans laquelle des galeries ils désirent présenter leur exposition (marché Byward ou Orléans). Une seule proposition d’exposition peut être déposée pour une soumission aux deux campus. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.

Information de base sur les deux galeries:
La galerie du marché By offre un espace mural d’environ 735 pieds carrés et possède un plancher de bois franc.
Dimensions de la pièce : 28′ – 7.5″ x 25′ – 6.5″. Hauteur de plafond : 11′ – 7.5″.
Hauteur de l’éclairage : 9′ – 9″.

La galerie d’Orléans offre environ 1313 pieds carrés d’espace mural et possède un sol en béton.
Dimensions de la pièce : 60′ – 0″ x 22′ – 0″ Hauteur de plafond : 12′ – 3″
Hauteur de l’éclairage : 9′ – 8″
La galerie d’Orléans a également plusieurs panneaux muraux mobiles mesurant 118″ x 48″, qui peuvent être utilisés pour diviser la pièce sur sa longueur.

Soumissions :
Pour être considérées, les soumissions de projets DOIVENT inclure les renseignements ci-dessous :

Une description de l’exposition précisant les intentions de l’artiste et le titre de l’exposition;
La démarche artistique et un curriculum vitae d’expositions à jour;
Joindre à la demande un maximum de dix images d’œuvres récentes réalisées au cours des deux dernières années. Ne pas joindre d’œuvres originales. Veuillez consulter les directives de soumission pour les documents d’accompagnement (ci-jointes); Une liste d’œuvres qui comprend : le nom, la technique, les dimensions et l’année de réalisation.
Processus de sélection :
Le jury, formé de trois professionnels du domaine artistique, basera ses choix sur la qualité des œuvres, l’intégrité de l’ensemble du projet et le lien de celui-ci avec les programmes courants de l’ÉAO. (Les projets mal organisés ne seront pas considérés). Les membres du jury se rencontreront au cours des quatre semaines suivant la date limite de soumission.

Les artistes seront informés de la décision du jury dans les deux semaines suivant la rencontre du jury.
Les documents accompagnant la soumission pourront être récupérés au bureau de la réception de l’ÉAO à ce moment-là ou, si vous fournissez une enveloppe de retour affranchie, elle vous sera renvoyée par la poste. Les soumissions non réclamées seront détruites dans un délai de deux semaines.
Les DC, DVD et clés USB seront renvoyés par la poste seulement si l’artiste a fourni une enveloppe de retour suffisamment affranchie.
L’ÉAO n’assume aucune responsabilité pour les dommages causés aux DC, DVD ou clés USB, ou pour la perte de ceux-ci lors du transport par Postes Canada.
Conditions de l’exposition:

L’artiste recevra (ou les artistes recevront) un cachet d’exposition selon le tarif fixé par CARFAC.
Les artistes sélectionnés assumeront la responsabilité du transport des œuvres et veilleront à se procurer une assurance transport à destination et en provenance de l’ÉAO.
Pour les œuvres tridimensionnelles, vidéo ou médiatiques sélectionnées qui exigent des équipements spéciaux pour l’installation, il est de la responsabilité de l’artiste de fournir l’équipement nécessaire.

Date limite de soumission:
16 h 30, le vendredi 20 mai 2016
Faites parvenir votre soumission par la poste, par messager ou en personne (les soumissions par courriel ne seront pas acceptées) à:
Comité des galeries
École d’art d’Ottawa
35, rue George, Ottawa, ON K1N 8W5
Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumissions de projets d’exposition, veuillez contacter:
Cathy Brake pour le campus du marché Byward au 613-241-7471 poste 27 boutique [arobas] artottawa [point] ca
Nadine Argo pour le campus d’Orléans au 613-580-2765 osao [point] gallery [arobas] artottawa [point] ca

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Appel à projets

OPTICA lance son appel à projets 2017 pour la programmation régulière en galerie. Veuillez noter que dorénavant, les dépôts se font strictement par l’intermédiaire d’un formulaire en ligne. Pour consulter le plan de la galerie, obtenir davantage d’informations et accéder au formulaire, cliquez ici. Les dossiers seront acceptés jusqu’au 18 avril 2016.

Pour artistes et commissaires.

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Centre d’exposition
ART-IMAGE
Maison de la culture de Gatineau

Appel aux artistes
LE PRÉSENT APPEL VISE LE CALENDRIER 2017-2018

Le centre d’exposition Art-image de la Maison de la culture de Gatineau
est à la recherche de propositions novatrices et d’œuvres nouvelles en art actuel ou art contemporain dans tous les médias. Les œuvres d’art médiatique sont bienvenues. Art-image, une institution muséale, fait partie d’un vaste complexe culturel. Les expositions s’adressent au grand public et jouissent d’une visibilité exceptionnelle. Art-image voit à la promotion de l’exposition et, avec l’artiste, à la mise en exposition. Un cachet d’artiste est versé. Les ventes d’œuvres sont la responsabilité de l’artiste. Art-image ne retient pas de pourcentage sur les ventes.

LA PROPOSITION DOIT INCLURE :

– Un curriculum vitae (3 pages maximum)

– Un texte de démarche artistique
(300 mots maximum)

– Une description du projet d’exposition
(500 mots maximum)

– 10 images maximum, clairement identifiés

(avec une liste descriptive)

– et/ou 1 extrait audio ou vidéo (2 minutes maximum)

 

NB : Seules les demandes personnelles d’artistes seront traitées. Les liens pointant vers un site Web ne seront pas acceptés et les dossiers incomplets ne seront pas étudiés.

DATES POUR LA RÉCEPTION DES DOSSIERS
Du 14 mars au 17 avril 2016

Cet appel de dossiers s’adresse aux artistes professionnels résidant au Canada.

Les propositions sont soumises sur DVD ou clé USB et adressées à :

ART-IMAGE

Coordonnatrice des espaces d’exposition

855 boul. de la Gappe

Gatineau QC J8T 8H9

ou transmis via un système de transfert Web (Wetransfer, Dropbox, etc)

à artimage [arobas] gatineau [point] ca (aucune image ne doit être envoyée par courriel)

gatineau.ca/artimage ·  artimage [arobas] gatineau [point] ca  ·  819 243-2325

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Appel de propositions : Saison d’exposition 2017 de la Galerie Karsh-Masson

 

Date limite : Le lundi 25 avril 2016, à 17 h

Les propositions doivent avoir été reçues d’ici le lundi 25 avril 2016, à 17 h, ou encore porter un cachet de poste à cette date ou à une date antérieure. Les propositions incomplètes ou en retard seront rejetées. Ne déposez pas votre proposition à la Galerie Karsh-Masson en main propre.

Dans le cadre des célébrations entourant le 150e anniversaire du Canada, en 2017, le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa tiendra une saison d’exposition thématique spéciale et étudiera en priorité les propositions des demandeurs inuits, métis et issus des Premières nations.

Ainsi, pour souligner ce jalon important, la Ville invite les artistes professionnels, les collectifs d’artistes et les commissaires d’exposition du domaine des arts visuels, des arts médiatiques et des métiers d’art à soumettre une proposition d’exposition en lien avec le thème général de la cartographie. Les propositions reçues seront soumises à un comité d’évaluation par les pairs et celles qui seront retenues seront présentées à la Galerie Karsh-Masson en 2017.

« La cartographie est un moyen fondamental de convertir les connaissances personnelles en connaissances transmissibles. »
– Arthur Howard Robinson, The Nature of Maps

La cartographie englobe les façons de connaître, de structurer et de présenter le monde et la place que nous occupons dans celui-ci et par rapport aux autres. Elle nous aide à tracer notre passé et notre avenir. Au-delà du sens premier du terme, la cartographie désigne aussi des réalités biologiques, psychologiques et numériques, entre autres. Elle peut être physique, culturelle et affective. Tout comme l’art, la cartographie est un processus en perpétuelle transformation.

L’appel de propositions est sur ottawa.ca/culturevive

La Galerie Karsh-Masson est gérée par le Programme d’art public de la Ville d’Ottawa. Pour obtenir de l’aide ou demander de l’information, envoyez un courriel à programmedartpublic [arobas] ottawa [point] ca ou téléphonez au 613-244-6852.

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Appel de propositions
Cahier Folie/Culture nº 11

Québec, le 8 février 2016 – Folie/Culture est à la recherche de collaborateurs et collaboratrices intéressés à soumettre des textes et des créations visuelles pour son 11e numéro du Cahier Folie/Culture, qui porte sur la thématique de La normalité ostentatoire.

Avec ce nouveau Cahier, Folie/Culture propose d’ouvrir une brèche dans la normalité. Puisque la normalité est par définition drabe, comment la rendre ostentatoire ? Il s’agit de porter un regard sur les formes inouïes comme sur les choses banales et usuelles, bref, de rendre ostentatoire ce qui, par ailleurs, est reclus et sans éclat. Il n’y a plus rien dans le placard !

Rappelons que les Cahiers Folie/Culture sont des objets d’édition audacieux à périodicité aléatoire. Se rapprochant du livre d’artiste, leur forme se démarque par son originalité toujours en rapport avec la thématique abordée. Publications surprenantes, ces Cahiers se donnent à regarder, à toucher, à soupeser, à lire et aussi à entendre…
Contraintes formelles :

  • Les œuvres plastiques originales devront être bidimensionnelles, dimensions 8 ½ x 11 pouces (bleed), format JPG ou TIF, résolution minimale 300 dpi.
  • Les textes originaux ne pourront excéder deux feuillets et devront être en format Word si envoyés par Internet.
Les propositions soumises seront sélectionnées par un comité – l’identité des auteurs et des créateurs ne sera pas divulguée à ses membres.
Date limite pour acheminer vos propositions : 13 mai 2016
Faites parvenir vos documents par courriel à programmation [arobas] folieculture [point] org, par Dropbox ou We Transfer, ou encore par la poste à :
Comité de sélection Cahier Folie/Culture
335, rue Saint-Joseph Est – bureau 520
Québec (QC) G1K 3B4
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Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles 2016 / Panache art actuel
1er avril 2016
Sept-Îles (Québec)

PANACHE art actuel est mandaté pour inviter les artistes professionnels à soumettre un projet pour le Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles, qui se déroulera pendant 10 jours, soit du 12 au 21 août 2016 sur le thème : Art et industrie. Les artistes qui souhaitent présenter un projet en sculpture monumentale ou en installation insitu, accompagné ou non d’un projet de performance(s)/animation(s), doivent faire parvenir leur proposition avant le 1er avril 2016.

L’objectif premier du Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles 2016 est de démystifier lapratique de la sculpture et de favoriser les échanges entre les artistes professionnels, les citoyens et les touristes. Dans le but de favoriser des discours artistiques sensibles aux réalités nord-côtières et d’amener la population septilienne à une réflexion sur l’art dans la profusion du phénomène industriel, le thème retenu pour cette première édition est l’Art et l’industrie. Les volets principaux de cet évènement extérieur sont la sculpture monumentale et l’installation en art in-situ. Les activités de création seront regroupées en deux endroits, soit au Vieux-Quai (sculptures monumentales) et au Jardin communautaire Ruisseau Bois-Joli (installations in-situ). L’édition 2016 se clôturera avec la fin du symposium de peinture MAMU (Uashat).

PANACHE art actuel est un centre d’artistes professionnels en arts visuels qui couvre l’ensemble de la région de la Côte-Nord. Il s’intéresse à la mise en valeur des singularités nordcôtières. Ses manifestations se veulent en lien avec l’actualité culturelle et sociale de la grande région de la Côte-Nord et visent également des échanges avec des créateurs de l’extérieur.

Grâce à la contribution de l’Entente de développement culturel de Sept-Îles pour ce projet, le comité organisateur du Symposium de sculpture de la Ville de Sept-Îles 2016 est en mesure de respecter la loi sur le statut de l’artiste et verse des droits d’exposition aux artistes, assume la promotion, les frais d’hébergement, certains repas ainsi qu’une aide aux déplacements sur le territoire de la Côte-Nord.

Formulaire interactif de l’appel de dossiers – Symposium 2016

http://www.lavireedelaculture.com/fr/symposium_80/

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Invitation à participer

La Minute vidéo 2016

Québec, le 19 janvier 2016 — Folie/Culture propose à tous les artistes professionnels ou amateurs, membres, proches et intervenants du milieu social, de s’investir dans une expérience de réflexion particulière : réaliser une vidéo d’une minute produite encore cette année sur le thème de La normalité ostentatoire.

Puisque la normalité est par définition drabe, comment la rendre ostentatoire ? La normalité ostentatoire se présente comme une ouverture sur les espaces limites : sexualité, comportements hideux, fusion culturelle, ruptures de toutes sortes. Il s’agit de proposer des formes inouïes comme des choses banales et usuelles, bref, de rendre ostentatoire ce qui par ailleurs est reclus et sans éclat. Il n’y a plus rien dans le placard.

Les Minutesvidéo sélectionnées seront projetées à l’occasion d’une soirée publique dans le cadre de la programmation 2016-2017. Pour participer, vous avez deux options :

OPTION A : Proposer une fiction, un documentaire ou une vidéo d’art

  • Produire une vidéo abordant le thème de La normalité ostentatoire
  • Forme : un seul plan-séquence
  • Durée : 1 minute, en continu
  • Formats acceptés : .mov ou . avi non compressé
  • Attention :   Aucun montage (image, son ou générique) n’est permis, seule la musique originale ou libre de droits est admise
OPTION B : Proposer une vidéo d’animation ou, nouveau cette année, un GIF  animé !
  • Produire une vidéo d’animation ou un GIF animé abordant le thème de La normalité ostentatoire
  • Durée : 1 minute
  • Seule la musique originale ou libre de droits est admise
  • Formats acceptés : .mov ou .avi non compressé, ou .gif

Date limite de dépôt : 31 mars 2016

Faites-nous parvenir votre vidéo accompagnée de vos coordonnées (nom, adresse complète, numéro de téléphone et adresse électronique) par Internet via un lien Dropbox ou WeTransfer ou par la poste à l’adresse suivante :

335, rue Saint-Joseph Est – Bureau 520, Québec (Québec) G1K 3B4

Invitation à participer (PDF)
Pour information : Éloïse Plamondon-Pagé, 418 649-0999 ou programmation [arobas] folieculture [point] org

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FIBREWORKS 2016
Biennale-concours des arts canadiens de la fibre
Du 9 septembre au 13 novembre 2016

Fibreworks 2016 est la 16e édition du concours biennal populaire d’art de la fibre. Fibreworks est une des expositions la plus vaste pour les œuvres en fibre au Canada et peuvent inclure jusqu’à 35 artistes. Toutes les œuvres sélectionnées sont éligibles pour le prix du jury et peuvent être achetés par Idea Exchange Art + Design pour sa collection permanente dédiée exclusivement à l’art de la fibre canadienne. L’exposition Fibreworks 2016 prend place au Galerie Queen’s Square du 9 septembre au 13 novembre 2016.

APPEL DE CANDIDATURES

CONDITIONS D’ADMISSION

La biennale est ouverte à tous les artistes canadiens. Chaque artiste peut soumettre un maximum de 3 oeuvres. La date limite est le lundi, 28 mars 2016.
Pour être admissibles, les oeuvres doivent comporter des fibres ou des matériaux textiles comme élément principal.
Les oeuvres doivent avoir été produites au cours des deux dernières années. Les oeuvres doivent être de dimensions raisonnables, prêtes à être installées et disponibles pour être expédiées à l’intérieur du Canada.
Chaque oeuvre proposée peut être illustrée au moyen d’un maximum de 3 images numériques, y compris les détails. Chaque image doit être numérotée et doit comporter le nom de l’artiste, ainsi que le titre de l’oeuvre. Prière de soumettre des images sur CD, sauvegardées en fichiers JPEG compatibles avec le système RVB. Dimensions des images : 1024 x 768 pixels; résolution : 300 ppp.
NB tout information soumis doit être en format numérique (Word et PDF accepté). Veuillez inclure un court texte (150 mots maximum) décrivant chaque oeuvre proposée, ainsi qu’un CV d’une page. Les dossiers de candidature ne seront pas retournés aux artistes.
La sélection finale sera complétée par le jury. Toutes les décisions sont sans appel. Les artistes sélectionnés seront avisés par 30 juin 2016.
Les finalistes recevront des honoraires de 100$ pour chaque oeuvre sélectionnée. Les frais de transport seront pris en charge par la galerie .
Le Prix du jury sera attribué lors du vernissage, le vendredi 9 septembre.
S’il vous plaît soumettre tous les documents et les images grâce à notre application en ligne à https://ideaexchange.submittable.com/submit/49885

Pour plus d’information: Cherie Fawcett, cfawcett [arobas] ideaexchange [point] org

IDEA EXCHANGE ART + DESIGN | QUEEN’S SQUARE GALLERY
1 North Square, Cambridge, ON N1S 2K6
T: 519.621.0460

2. appels en anglais du Canada

THIRD SHIFT Public Art Projects — Saint John, N.B. – Call for Proposals for Temporary Art Installations and Performance Deadline: Monday, May 2nd, 2016
THIRD SHIFT is a nighttime exhibition of public contemporary art projects presented by Third Space Gallery. THIRD SHIFT aims to inspire Saint John residents to reimagine their city, reclaim vacant and under-utilized areas and engage with the surroundings of the uptown built environment. Participating artists will reflect on the area’s cultural landscape and historic architecture to develop their projects and exhibit the works. This night-time art experience will be unique to Saint John.
THIRD SHIFT will highlight the work of emerging and established artists who cross disciplines and boundaries in their examinations of contemporary culture. All activities established by THIRD SHIFT are free and open to the public. This year’s event will take place on August 19th, 2016.
Third Space Gallery is pleased to offer a two-week residency program as a supporting partner of THIRD SHIFT 2016. Artists may apply for the THIRD SHIFT Residency in addition to submitting a project proposal. One artist will be selected through an open call for submissions to spend two weeks, from August 5th to August 19th, developing a site-specific project for THIRD SHIFT 2016. Guidelines for THIRD SHIFT Projects
• Submissions will be reviewed and selected by a committee of Third Space Gallery members.
• Projects primarily of a commercial nature will not be accepted.
• Projects must be temporary or ephemeral in nature.
• Third Space Gallery will be paying selected artists an honorarium fee in
accordance to the 2016 CARFAC fee schedule. The fee will be paid upon
completion of the event.
• Maximum two people per project submission.
• Third Space Gallery will not supply technical equipment, but will happily
provide power sources and electrical cords.
• Third Space Gallery will not be covering costs of shipping materials,
travel, or accommodations.
• Additional project funding may be available for artists depending on Third
Space Gallery’s available financial resources. Funding required must be
outlined in your proposal.
• THIRD SHIFT happens rain or shine! Projects must be adaptable to
inclement weather.
Guidelines for THIRD SHIFT Residency
• Submissions will be reviewed and selected by a committee of Third Space Gallery members.
• Proposed residency work must fit within the THIRD SHIFT project guidelines (see above).
• Third Space Gallery will be paying the selected artist an honorarium fee and presentation fee in accordance to the 2016 CARFAC fee schedule, as well as travel and accommodation costs for the duration of the residency.
• Maximum one artist per residency.
• The selected artist will have full access to studio space for the duration of
the residency.
Submission Guidelines for Project and Residency Proposals
Submissions should include:
• Project description
• Technical requirements (Third Space will not be providing technical equipment
in excess of electrical cords and power sources)
• Plan for installation
• Preferred location (general or specific)
• Possible safety concerns
• Artist statement (maximum 250 words)
• Maximum 10 images (JPEG, 300 dpi)
• Numbered image list, including title, medium, dimensions, year (where
applicable) If including digital video and/or audio files (less than 5MG each) please include a Weblink.
Please send your proposals by e-mail to thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com and identify your application with the subject line: THIRD SHIFT 2016 or THIRD SHIFT RESIDENCY 2016. If you wish to be considered for both, please send two applications.
If you have any questions about THIRD SHIFT or the THIRD SHIFT Residency, please contact Third Space Gallery’s Executive Director, Emily Saab at tiersespace [arobas] gmail [point] com
For more information you can visit the event website at www.thirdshift.ca

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Call for 2018 Upper Gallery Exhibition Proposals

Deadline: May 2, 2016, 5 pm

Located in the Midland Cultural Centre, Quest Art exhibitions work to showcase individual artists, collaborates and curatorial practices that demonstrate the best in contemporary visual art practice in areas of painting, drawing, printmaking, installation, sculpture, book works, performance art, photography and electronic media. Striving to reach audiences across the province, Quest Art accepts proposals from diverse cultural, racial, linguistic and Aboriginal populations from across Canada in all forms of artistic expression and practice. Exhibitions selected for the Upper Gallery do receive payment of CARFAC fees.

Quest Art’s Upper Gallery is located on the 2nd floor and is approximately 30’x40’ in area with LED lighting. The Upper Gallery has 12’ high ceilings, many access points to electricity, 2 points of entry, secured access, concrete floors, ceiling suspension capabilities & natural light.

Upper Gallery Submission Guidelines (Please submit the following by mail or by email)

  1. 10-20 images representing a recent body of work or a specific project. Image files should be no more than 1024 pixels wide and formatted for PC. Time-based work should be submitted via a link or in DVD format. Please do not send original work and do not use CD sticker labels.
  2. An image list indicating title, year, medium and dimensions.
  3. An artist’s statement and any other written or drawn material including installation schematics
  4. A physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required, equipment needed and/or provided, and any unusual installation requirements.
  5. A curriculum vitae and biographies in paragraph format of the artist(s) involved.
  6. Other support material you would like to include (web links, reviews, catalogues, etc.) relevant to the proposed work or exhibition
  7. A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately.

*Please note: Quest Art handles all material with care; however we cannot accept responsibility for loss or damage of materials. Please allow 2 to 4 months to receive a response.

Exhibitions will be chosen based on:

Artistic Merit: Exhibition effectively offers a dialogue that will work to educate the public in areas of contemporary art practice or current social issues.

Audience Relevance: Proposal clearly presents issues or artists relevant to immediate community.

Presentation: Artist clearly communicates their ideas through visual and written support materials.

Cross-Programming: Project presents excellent opportunities for cross programming through Quest’s Adult and Young Artist programs and community gallery.

Contact information:

Jill Price, Curator / Education Officer
Re: Exhibition Proposals
Quest Art School + Gallery
333 King St. Midland, ON L4R 3M7
705-526-ARTS(2787), jill [arobas] questart [point] ca

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Call for Submissions – Ship Point Pop-Up Design Competition
City of Victoria
Eligibility: Open to all urban and industrial designers, architects, landscape architects, and contemporary artists.
Budget: The winning team will receive a $5,000 award and up to $35,000 for the construction, installation, and de-installation of the design.
Submission Deadline: May 13, 2016 – 11:59pm

Urban designers, industrial designers, architects, landscape architects, and contemporary artists are invited to submit concepts for a temporary pop-up public space at Ship Point Plaza in Victoria, BC.

Link to Call: http://www.victoria.ca/EN/main/departments/parks-rec-culture/parks/harbour-pathway/ship-point-pop-up-design-competition.html

For additional information or questions, please email the City of Victoria at engage [arobas] victoria [point] ca

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AKA artist–run supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space; we also source off-site locations for site-specific projects.

AKA is currently seeking submissions for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting. Deadline: March 31, 2016, 11:59 pm CST. Submissions may be received throughout the year to be reviewed by a programming committee once annually.

Support for selected projects/exhibitions includes: curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

Submissions Guide

Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email: submissions [arobas] akaartistrun [point] com with the subject heading: AKA Submission 2016. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

Submission PDF (max 7MB) must include:

  • Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
  • Artist statement (max 500 words)
  • CV with complete contact information
  • Images with image details (max 10); OR
  • Time-based direct embedded links

AKA artist-run
424 20th St. W
Saskatoon, SK
S7M 0X4

306-652-0044
akaartistrun.com
gallerycoordinator [arobas] akaartistrun [point] com
Twitter | Facebook

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HOLD FAST 2016

Eastern Edge Gallery, St. John’s
Deadline: April 1

Seeking submissions from local, national, and international artists, groups and collectives in all visual arts media, for this four-day contemporary arts festival.

Read more

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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

3. appels internationaux

 

§ OPEN CALL § g͠lͮi̔t᷾c̝h̳

glitch gets to the heart of the question of materiality in a digital age, revealing the substance and composition of digital images behind their surface level pleasuring of the eye.

glitch celebrates inperfection, failure and breakdown.

glitch is the dementia of the dreaming machine.

we invite your glitches.

send videos/images/sounds to: submissions [arobas] peripheralforms [point] com

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Artist Expedition 2016: Call for Projects

We are happy to announce the 5th edition of the Sound Development City artist expedition. The call for projects is now open!

This year’s expedition takes place in Madrid and Casablanca from September 6 – 25, 2016.

Sound Development City is looking for independent and dedicated project proposals that are to be tested and put into practice during the three-week journey. The artist expedition is a laboratory for the exploration of creative strategies, bold visions and forms of expressions.

Apply Now!

Sound Development City is open for artists

working in all disciplines and in any media – alone or in teams of two.
from around the world and of all ages.
Sound Development City seeks for projects, concepts and work theses which

are research-based, challenging und willing to take a risk.
benefit from being on the road.
probe urban environment as sites of both playfulness and social involvement.
We welcome artists to apply who distinguish themselves through a process-oriented approach and an explorative mindset.

More information:

Call for Projects
General Information / Terms & Conditions
Application Form
Application deadline: April 11, 2016.

About Sound Development City

Sound Development City is a project by Sound Development, a non-commercial and independent cultural initiative based in Zurich, Switzerland. Sound Development City aims to inspire through practical experiences and enables a close exchange between artists of various backgrounds. The expedition format was developed in collaboration with Heller Enterprises, an agency for cultural projects.

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Appel à participation 2016 29e Festival Les Instants Vidéo
Rencontres internationales et expositions en Novembre 2016

Date limite d’inscription : vendredi 3 juin 2016

Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée aux arts médiatiques (vidéo et numériques) et à la performance.

Etat d’Urgence Poétique
Les arts vidéo et numériques se développent en ce moment dans un contexte international, social et politique, des plus inquiétants. Les étrangers sont craints. Les libertés reculent. Les passions humaines effraient. Les rêves d’émancipation sont sécurisés. La bêtise gestionnaire gouverne. La poésie électronique invente de nouveaux langages pour penser le monde autrement et participer à sa transformation. Il y a Etat d’Urgence Poétique. Nous voudrions que Les 29es Instants Vidéo soient débridés, imaginatifs, sans tabou, cosmopolites, sensibles, graves et joyeux… Nous attendons avec impatience vos propositions d’installations vidéo, monobandes ou performances…
Les artistes programmés seront informés des lieux et des dates de diffusion de leurs travaux courant septembre. Les artistes non programmés aussi.
Nous vous saluons depuis les rives infiniment bleues (mais parfois teintées de rouge) de la Méditerranée.

L’équipe des Instants Vidéo

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Les Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) ont pour objectif de faire découvrir des films contemporains et de susciter des rencontres entre des cinéastes, des scientifiques et un large public, notamment le jeune public.

Tous genres de films (documentaire, fiction, expérimental, art vidéo, animation…), de toute durée, dont le sujet est lié à des thématiques scientifiques (sciences fondamentales, sciences du vivant, médecine, environnement, sciences économiques, architecture, urbanisme, sociologie, anthropologie…) peuvent concourir.
Les écritures cinématographiques les plus originales seront privilégiées.

CLÔTURE : 20 MAI 2016

https://docs.google.com/forms/d/1R1NOf9w85wZ2B62-C1Y4qqc1678SNYjltOUnkvqeMnM/viewform

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International call for fellows
Research fellowship in the fields of architecture, design and digital culture

Application deadline: March 28, 2016

Het Nieuwe Instituut
Museumpark 25
3015 CB Rotterdam
The Netherlands

hetnieuweinstituut.nl

Het Nieuwe Instituut, the Dutch institute for architecture, design, and digital culture in Rotterdam, announces an open call for three research fellows to work in residence from June to December 2016.

Alongside the institute’s exhibitions, lectures, publications, and archives, the fellowship program will explore and challenge how research is conducted within an institutional context, pursuing alternatives to the expectation of predetermined outcomes, the use of official jargon, and the inertia power of the curriculum vitae. In the long term, the program is also intended to complement, reflect on, interact with, and critique the ongoing activities of the institute.

Applicants are asked to submit an independent research proposal that illuminates their own approach to research, including specific and unconventional methodologies. Proposals should confront subjects within or between the fields of architecture, design, and digital culture, but can also rely on a larger system of references, schools of thoughts, and practices from the fields of art, performance, non-fiction and creative writing, programming, humanities, social, physical, and life sciences. Research projects may influence or contribute to future exhibitions or events, but other possibilities may emerge independently of the existing programs of Het Nieuwe Instituut.

Previous fellows include Annet Dekker, Tal Erez, Dan Handel, Ruben Jacobs, Chris Kabel, Roos Meerman, Christien Meindertsma, Sascha Pohflepp, Malkit Shoshan, and Matthew Stadler. More information about them can be found here.

Research
In recent years, the concept and practice of research has attracted renewed attention within the cultural sector. In a world increasingly documented—and simultaneously obscured—by the speed and quantity of information in circulation, research plays a critical role in elucidating the relevance of both existing and new ideas, and the responsibility of institutions in their construction and promotion.

Het Nieuwe Instituut wants to acknowledge and give visibility to research projects, practices, and initiatives whose success is understood not in terms of academic citations, adherence to official formats, or profitability, but in their ability to offer departures from established modes of thinking and to become the motor for sharing collective forms of knowledge.

Theme
The programs of Het Nieuwe Instituut are organized around a framework of landscapes and interiors, things and materials, and an annual theme that confronts temporal shifts within these fields.

Taking as a departure point the centennial anniversary of the Russian Revolution, Het Nieuwe Instituut’s 2017 program will explore revolution, reflecting on radical movements of the 20th century while also investigating the unstable landscape of the present and the unpredictable territories of the future. Revolution has both political and cultural associations, referring to sudden disruptions in social, technical, and aesthetic practices and theories as well as to the cyclical, self-perpetuating nature of systems of governance and production.

Application
Applicants for a fellowship are invited to develop an independent research proposal and to articulate a relationship between their proposal and the frameworks and thematic subjects unfolding within the institute.

Starting from February 15, 2016, Het Nieuwe Instituut will take applications for the research fellowships. The submission deadline is March 28, 2016. The full application requirements and submission instructions can be found here.

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Update_6
Technology as context
November 5–December 4, 2016

Submission deadline: March 31, 11:59pm

Zebrastraat
Zebrastraat 32/001
9000 Ghent
Belgium

www.ntaa.be

Entry forms and guidelines are available at www.ntaa.be or www.newtechnologicalartaward.be.

In 2016, the Liedts-Meesen Foundation organizes update_6. The professional jury is composed of:
Head of the jury Martin Honzik (Head of Department Prix/Festival Ars Electronica) together with Peter Weibel (Director, ZKM Karlsruhe), Jean-Marie Dallet (artist, research professor at the Université Paris 8), Isolde De Buck (Art Historian, Liedts-Meesen Foundation), Stef Van Bellingen (Consultant for Zebrastraat – Artistic leader VZW Warp), Paul Dujardin (Artistic Director, Bozar), Nick Ervinck (Artist, winner of the Update II public award), Julien Maire (artist, winner of the Update II jury award), Alain Thibault (Artistic Director of Elektra), Edwin Carels (Curator, New Media exhibitions), Karen Helmerson (Program Director for Electronic Media, Film & Visual Art at the New York State Council on the Arts (NYSCA)) and Ralph Dum (scientific officer and senior expert of the European Commission).

The mission of the Update biennial events
Update’s mission is to expand the scope of contemporary artistic creations and traditional media with works using contemporary and new technologies in an original and intelligent way: treatment of sounds and light, use of new media, application of innovative evolutions in communications, telecommunications and broadcasting, centered on the world of information, communication, and computers and interaction. These descriptions are in no way restrictive and should be interpreted in the broadest way possible.

General guidelines for entry in the NTAA competition
The aim of the competition is to present works in accordance with Update’s mission. The submitted work may have been exhibited previously, but the jury reserves the right to exclude creations that turn out to be not realizable within the limits of the practical possibilities of the Liedts-Meesen Foundation, keeping in mind that the works will be displayed during the exhibition. The basic equipment is available and at the disposal of the selected artists; specific and special equipment must be provided for and lent by the artists for the duration of the exhibition.

There will be a publication of the Update_6 exhibition.

Calendar and conditions of the competition
The choice of the projects selected by the jury will be rendered public at the website in June 2016.

Eligibility and submission details
This international competition is open to all age groups and to all nationalities. English is the working language.

Prize
A cash award of 5,000 euro will be allocated to a work and to its creator. Moreover, the jury reserves the right to award an honorable mention to an artist. The Liedts-Meesen Foundation and the jury reserve the right to not award the prize and to transfer it to the next edition. There will possibly also be a prize of the European Commission. The winners will be announced at the final day of the exhibition.

Exhibition: Lee Lee Nam
During the same period Zebrastraat shows work of the South-Korean artist Lee Lee Nam. His works are located at the intersection of tradition and modernity, humanity and nature, East and West, analog and digital, originality and duplication and of neoliberalism and digital technology. Often referring to art history, he creates a dialogue between different traditional and modern media technologies and their cultural history. He lifts the barrier between diverse cultures and periods of time and questions the habits of perception and handling with art.

 

4. résidences

PROGRAMME DE RÉSIDENCE

Vidéographe s’intéresse au développement des formes issues de la vidéo expérimentale et qui embrassent une multiplicité de mode de production et de diffusion formant aujourd’hui le champ plus large de l’image en mouvement. Le programme de résidence de Vidéographe vise à soutenir l’expérimentation et la création d’œuvres qui renouvèlent et questionnent cette discipline. Les artistes sélectionné.es se verront accordé un cachet de 1 750$, ainsi que l’accès à nos équipements de tournage, de montage et de diffusion pour un montant maximal de 10 000$ calculé au tarif membre. Ils ou elles disposeront également d’un maximum de 20h de soutien technique selon la nature du projet et sur rendez-vous.

Nous acceptons les propositions de monobandes, d’installations, d’œuvres destinées à être diffusées sur Internet ainsi que de toute autre forme. Les œuvres doivent toutefois être indépendantes et non commerciales. Ce programme s’adresse aux artistes de la relève aussi bien qu’aux artistes professionnels. Animé par la conviction que notre discipline doit s’enrichir de discours et de points de vue multiples, nous encouragerons les artistes issus de groupes traditionnellement sous-représentés, de minorités ou de groupes marginalisés à soumettre un projet.
Afin de soumettre une proposition, il n’est pas nécessaire d’être membre de Vidéographe, cependant, si votre projet est accepté, nous vous demanderons de devenir membre. Lorsque qu’elle sera complétée, Vidéographe se réserve le droit de visionner l’œuvre en exclusivité pour évaluer si elle pourrait être incluse à son catalogue et distribuée. L’acceptation dans le programme de résidence n’implique cependant pas que votre œuvre sera automatiquement prise en distribution.
Admissibilité

-Les candidat.es doivent détenir le plein contrôle éditorial et créatif du projet.

-Un projet ayant reçu du soutien dans le cadre de ce programme ne peut pas être déposé à nouveau.

-Les projets étudiants ne sont pas admissibles.
Nos critères de sélection comprennent :

-La rigueur et la pertinence de la recherche

-L’innovation technologique de la proposition

-L’engagement social et politique dont fait preuve le projet

-La capacité de l’artiste à mener à bien son projet
Processus de sélection

Un comité formé d’artistes et de commissaires sélectionnera le projet. Un seul projet par dépôt sera accepté.
Les projets retenus feront l’objet d’une entente contractuelle entre l’artiste et Vidéographe. Échéancier, besoins en équipement, en salles, en accompagnement technique seront détaillés et planifiés, ainsi que les obligations et conditions relatives à chacune des parties.
DATE LIMITE POUR SOUMETTRE VOTRE DOSSIER : 18 AVRIL 2016
Votre dossier doit comprendre:

Le formulaire complété (http://bit.ly/1TOJss6)

Une description précise du projet (1 000 mots maximum)

Un texte de démarche artistique

Un curriculum vitae

Une documentation d’appui :

maximum 10 minutes de vidéo. Veuillez nous envoyer un lien URL vers la ou les vidéos. N’oubliez pas d’indiquer le mot de passe s’il y a lieu;

maximum 15 images (max : 1024 px de large, 72 dpi).

Il est également possible de soumettre croquis, plans, maquette en format PDF.
Seuls les dossiers envoyés par courriel seront acceptés. Un accusé de réception sera émis. Merci d’indiquer PROGRAMME DE RÉSIDENCE dans le titre de votre courriel et d’envoyer votre dossier à info [arobas] videographe [point] org.

Vidéographe
4550, rue Garnier
Montréal, QC H2J 3S7
514.521.2116 poste 221
videographe.org
vitheque.com

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Call for Submissions
Living Arts Centre
Resident Artist Program
Arts Fellowship, 2016 – 2017

The Living Arts Centre invites new graduates of arts institutions to submit applications for the 2016 – 2017 Arts Fellowship Program in the Flameworking, Glass, Painting & Drawing, Textiles/Jewellery, and Wood Studios.

This program offers graduates an opportunity to work within a professional studio environment after completing their studio education. This program provides a venue to assist new artists with the production of their first body of work in a specialized studio. Based on studio availability, fellowships will be awarded to recent graduates in the above noted studios.

Flameworking: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week

Glass: Single Slot Residency – one blow/casting slot per week, 10 hours cold-working per week

Painting & Drawing: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week

Textiles/Jewellery: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week

Wood: Half-time Residency – up to 25 working hours in the studio per week
Program Benefits

The ability to complete an independent body of work to use when approaching galleries and commercial institutions therefore jumpstarting a professional career
Highly subsidized studio fees
Participation in the Art Gallery’s Resident Artist Exhibition
The opportunity to sell work in the Centre’s Gift Shop
Consideration for corporate commissions
Exposure to a greater network of artists working in the field
Opportunities for collaboration between artists or cross-media projects
Access to valuable critique during the production of work and the opportunity to be mentored by more established Resident Artists in the program

Eligibility and Application

To be eligible for the competition, applicants must be new graduates (within two years of graduation) of a post-secondary school degree in studio arts, or of an educational equivalent. Artists must submit a full application package including the following information:

Completed application; download from:
http://www.livingartscentre.ca/gallery/resident-artist-program/how-to-apply
Artist CV as of application date outlining education, exhibition history (if any), and awards/scholarships;
Artist statement – 500 words or less and a 500 word statement of intent describing how the applicant will benefit from receipt of the scholarship;
10 digital images and/or video submissions of work produced within two years prior to the application date;
2 sealed letters of recommendation
SASE for the return of application materials.
Applications are due by Monday, May 24, 2016

Exhibitions & Residency Program Coordinator
The Living Arts Centre
4141 Living Arts Drive
Mississauga, ON
L5B 4B8

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Artist Caretaker in Residence Program
City of Port Moody, BC
Residency Term: June 1, 2016 – October 31, 2017
Eligibility: This opportunity is open to all artists legally able to work
and live in Canada for the entire duration of the residency
Application Deadline: Monday, April 4, 2016 at 5pm

Port Moody is launching its first artist in residence program. This
opportunity provides an artist with a rent-free one bedroom apartment in
Rocky Point Park in exchange for artistic and caretaker services. This
program is open to all artists legally able to work and live in Canada for
the entire duration of the residency (June 1, 2016 to October 31, 2017) and
capable of performing all of the duties expected of the resident caretaker.
This program is open to artists working in any discipline that suits the
studio/residence space.

Complete details on the program, including the application process, can be
found on the City of Port Moody’s website:
http://portmoody.ca/index.aspx?page=1362

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ODD GALLERY

Calls For Submissions 2017

KIAC Artist in Residence Program – Call for Residency Proposals: April 1

Submission Guidelines:

Artist in Residence: http://www.kiac.ca/artistinresidence/apply/

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Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Atelier d’estampe Imago (Moncton)
www.atelierimago.com

Date de tombée 15 avril/ Deadline April 15th. submissionsimago [arobas] gmail [point] com

Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

Lemandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistespourtravailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

Imago absorbera les frais de transport, l’hébergement et donnera un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

– un curriculum vitae à jour

– un texte de démarche artistique

– un texte décrivant le projet de recherche

– 10 images numériques d’oeuvresrécentes.

– Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel:

submissionsimago [arobas] gmail [point] com

Date de tombée: 15 avril

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Caldera Arts Center Artist Residencies, Oregon

Open to artists internationally
Deadline for 2016 General Residency: June 15 2016; for Artists in Schools Residency August 1
Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.

Every winter from January through March, creative individuals and collaborative groups are awarded the gift of time and space at our beautiful Arts Center in the foothills of the Cascade Mountains near Sisters, Oregon, for month-long residencies.

Residencies are open to national and international artists in any discipline including 2-D, 3-D, installation, film, digital, photography, music, dance, theater, and literary, as well as creative thinkers in engineering, design, and the sciences, who have emerged and established themselves beyond university training. Caldera also accommodates parent-artists. In 2016, we are also opening additional residency opportunities to culinary artists.

APPLICATIONS

Applications for 2016 are now open through June 15, 2016. The applications process must be completed online through submittable.com. Apply here.

Those artists who wish to apply as collaborators must submit under the collaboration category. Mature, as well as emerging artists, are encouraged to apply. Artists in the United States, US citizens abroad, and international artists are eligible. Proposals for creative residencies must be compatible with available working studio spaces, facilities, and resources.

Applications for 2017 will open mid-January 2016. Alumni must wait one year before re-applying.

If you are a parent-artist, please inquire directly with AiR Director, Elizabeth Quinn.

SELECTION PROCESS

Panels meet in late summer to review applications and invitations are made in early September. Artistic merit and promise are the basis for selections. While it is not required, an embrace of how art and nature communicate is encouraged at Caldera.

A panel of fellow artists and art professionals chooses 21-36 artists for residences each year. The panel changes annually in order to keep the program dynamic. Final awards of residencies are at the discretion of Caldera. In some special instances, artists are invited to participate without submitting an application.

Depending on funding, Caldera may make stipends available to attending residents. For more information about stipends, contact Elizabeth Quinn. Residents are responsible for food, travel, materials, and other expenses.

LIVING ENVIRONMENT

Residents are provided a private cabin (two walk-up log cabins and five A-frame cabins available) with sleeping loft, living room/work area, kitchenette, bathroom, and a porch overlooking Link Creek or with a view of Blue Lake from their windows. Cabins are heated by woodstove (with chopped wood provided) and electric heat. The kitchens have a coffeepot, two-burner stove, microwave, small refrigerator, dishes, and pots and pans. Once a week, dinner provided by Caldera, is shared as a group.

There is very little cell service at Caldera. Dependable service is a 20-minute drive away in Sisters. A landline is available to residents. A phone card is required for long-distance calls. Wi-Fi is available throughout the Hearth Building, studios, and cabins.

We regret that pets are not allowed. Caldera is a smoke-free environment.

Overnight accommodations are limited to invited residents only. Artists with children and a caretaker are the only exception. Studio time and teaching and presentation opportunities are only for artists invited through the application process. Accommodations for visitors are available in the local area community and range from 10 – 16 miles from Caldera.

»Click here for a virtual tour

WORK ENVIRONMENT

Residents are given 24-hour access to studios and the time and space to create.

They have access to the Hearth Building where there is rehearsal and performance space, a mixing board, sound booth, speakers, a projector and large screen, and a well-equipped commercial kitchen. There is also shared access to wet and dry studios that house a darkroom, two kilns, 18” x 36” etching press, and large blank walls.

By design, residents form a small community of 7–12 artists, depending on the group. Collaboration and exchange is encouraged.

Writers and others not needing an expansive space, work in their A-frames, which contain a large table and living area. A shared loft space in the Hearth Building is optional for writers and digital artists.

Visual artists work in one of Caldera’s two studios. Campbell Studio is a semi-private space that holds two studios for visual artists of all kinds. One side of Campbell Studio has two kilns, drying shelves, a work table, sink and counter; the other side has large walls, a work table, a large and small sink and counters. Studio B has large walls, a sink, counter, work table, a darkroom and the etching press. Both studios include natural light and large loft spaces above the main floor.

COMMUNITY OUTREACH

Artists are not required to finish a project during their residency, but they share their work with the local community at our Open Studios events at the end of each month. Open Studios are held at our Arts Center on the last Saturday of every residency. They are free and open to the public.

Artists are also encouraged to do outreach projects with Caldera youth and in neighboring schools in the area. There are opportunities to present work or to create workshops for youth.Occasionally calls for applications for teaching residencies are announced at Caldera. If you would like to be notified of these opportunities, please email AiR Director, Elizabeth Quinn.Go here, for past residents’ perspectives of a residency at Caldera. Read this, to help understand if a residency is right for you go to.

Blue Lake Drive
Sisters, Oregon 97759
United States

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

 

Public Art Opportunity: Call for Completed Works
Royal Botanical Gardens, Hendrie Park

Deadline: Friday April 1, 2016
Budget: $20,000 – 50,000 CAD (maximum)

The International Sculpture Collection at the Royal Botanical Gardens invites professional artists to submit completed works for consideration for the TISC 2016 acquisition program.

This call is open to artists in Canada and the USA.

Works submitted must be available for purchase within a budget of $20,000 – $50,000 Canadian dollars (exclusive of HST). All costs relating to the transportation, foundations and installation of the artwork will be borne by the RBG and TISC.

Please note this is a call for completed works only. Works-in-progress or concept sketches will not be accepted. Please visit www.tisconline.ca/news for more information and to download the application package.

Project Background
The International Sculpture Collection was founded by philanthropist Dan Lawrie with the Royal Botanical Gardens in 2014. Through Mr. Lawrie’s generous support, the RBG is acquiring permanent outdoor sculptures for its Hendrie Park location. Since 2014, the collection has acquired and commissioned eight sculptures from local and international artists and will continue adding to the collection through to 2020.

For more information and to download the application package:
http://tisconline.ca/news/

Contact Us:
Kim Selman
T: 905-548-0111
E: kim [arobas] cobaltconnects [point] ca

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Call to Canadian Indigenous Artists :: Valley Line Tawatinâ Bridge

Call to Artists – Tawatinâ Bridge Public Art Project (TBC) the Tawatinâ Bridge public art competition, is open to all professional Canadian Indigenous artists residing in Canada, and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

The Edmonton Arts Council Public Art Program, on behalf of the City of Edmonton, is seeking a Canadian Indigenous Artist or artist team to integrate site-specific public art at the Tawatina Bridge. Artist teams may be comprised of Canadian Indigenous lead artist(s), or Canadian Indigenous lead artist(s) in collaboration or mentorship relationships with emerging artists.

There are two potential locations for public art, both of which provide significant and highly visible opportunities for public art. Renderings are provided with images illustrating the art locations. In a manner that is culturally appropriate to the peoples of this region, artwork concepts should consider the significant cultural heritage and legacy of the river valley, the rich histories, stories and customs that tell of this place, and Indigenous perspectives of “river crossing”. Artworks of diverse mediums as well as contemporary and customary (traditional) disciplines are welcome.

Applicants must identify one site location in their letters of intent, as well as their conceptual approach to the project. Letters of intent must also include a preliminary indication of a community engagement strategy.

Shortlisted artists will have first opportunity to interact with local Indigenous Elders and knowledge holders at a 1-2 day site visit/workshop (date TBA), facilitated by Métis curator Candice Hopkins.

Budget:
$295,500.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Tuesday, March 29, 2016

Installation:
August – September 2018

For more information, please contact Robert Harpin, Public Art Officer at 780.424.2787 ext 231 or email rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca

Link to Appendix documents (plans and renderings):
http://publicart.edmontonarts.ca/static_media/pdfs/files/publicart/artcalls/Renderings%20-%20Tawatina%20Bridge.pdf

Link to Call:
http://publicart.edmontonarts.ca/static_media/pdfs/files/publicart/artcalls/CALL_Tawatina_Bridge.pdf

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Artwork for the Outdoors 2016
June 1 – 30, 2016

Petroff Gallery is hosting our third annual month-long exhibition, Artwork for the Outdoors. We invite artists working in any medium to submit artwork for consideration via email by April 1st, 2016. Submitted artworks must be minimum three season appropriate, durable, easily installable, and of a scale suitable for display in a commercial gallery space.

Submissions should be sent to info [arobas] petroffgallery [point] com with the subject line “Artist Submission: Artwork for the Outdoors”. Please include the following in your email:

  • Up-to-date CV
  • Artist Statement
  • Image(s) of the proposed artwork(s) (Jpeg format, max 1MB each)
  • A detailed image list (title, medium, size, year, and retail price)

Selected artists will be notified by email or phone.

About Petroff Gallery

Petroff Gallery is a commercial Gallery with a focus on Canadian based work located in mid-town Toronto. Housed in a former bank; the Gallery offers 2200 square feet of exhibition space, 20 foot ceilings, a very large sunlit front window, and professional LED track lighting throughout.

1016 Eglinton Avenue West
Toronto, Ontario, Canada, M6C 2C5
416-782-1696
info [arobas] petroffgallery [point] com
www.petroffgallery.com
www.petroffgalleryonline.com

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Artist Opportunity
Community Digital Art Project
Vancouver Public Library – ncamat ct Strathcona branch
Budget: $8,000 (combined artist fee and materials expense)
Submission Deadline: March 29, 2016

The Vancouver Public Library is seeking an artist to work with
community members to create a digital artwork for the ncamat ct
Strathcona branch. The selected community artist or artists will use the
process of creating art as a means of connecting community members
to the new branch, and will use digital and artistic skills and tools to
encourage creativity and imagination of community members. The final
art piece will be displayed prominently by being shown on the digital
display screen planned for the ncamat ct Strathcona branch and will
inspire other community members to use the ncamat ct Strathcona
digital creation space to create their own art.

Link to Call: Vancouver Public Library call for a Community Digital Art
Project for the ncamat ct Strathcona
branch

For additional information or questions please email Liz Simon at
liz [point] simon [arobas] vpl [point] ca

 

 

6. pour commissaires

2016 MIDDLEBROOK PRIZE FOR YOUNG CANADIAN CURATORS

Call for Submissions (Open now through April 10, 2016)

The Art Gallery of Guelph announces the Call for Submissions for the fourth annual Middlebrook Prize for Young Canadian Curators.

The Middlebrook Prize invites curators under the age of 30 to submit an innovative proposal for an exhibition at the Art Gallery of Guelph (to take place from SEP 15 to DEC 18, 2016). Applicants are encouraged to reflect upon the ways in which creative thinking may animate and engage a community, instilling a shared sense of purpose and connectedness.

By supporting and mobilizing Canadian creative talent, the Middlebrook Prize aims to inspire positive social change through creativity and connectedness in a time of unprecedented economic, environmental, social, and cultural challenges.

The winning curator will receive an honorarium of $5,000.

2016 Jurors
Alison Cooley, 2nd Middlebrook Prize Recipient (with Natasha Chaykowski)
Melissa Bennett, Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Hamilton
Robert Enright, Research Professor in Art Theory and Criticism, University of Guelph and Senior Contributing Editor, Border Crossings
Dawn Owen, Acting Director/Curator of Contemporary Art, Art Gallery of Guelph (Jury Committee Chair)

Applications must include:

  • Letter of Introduction: applicants should share their perspective on the health and vitality of art in Canada and what the Prize means to them as a career-building opportunity
  • 1 page exhibition proposal (including contact information, curatorial statement, list of artists, and description of outreach programming)
  • Exhibition budget not exceeding $10,000 and including: artist fees (per CARCC 2016 fee schedule for Category II institutions), shipping via an accredited art transportation company, any special equipment requirements for the exhibition, a description of any unique or unusual installation requirements, projected travel/accommodation expenses for artists/curators)
  • 1 example of critical writing
  • C.V. (current, maximum 3 pages)
  • 10 images with descriptions (including artist name, title, date, medium, dimensions) inclusive of the following:
    • 5 images supporting exhibition proposal
    • 5 images supporting past curatorial work
  • Floor Plan (detailing the proposed layout of works)

Notes:

  • The award winner must be under 30 years of age by December 31, 2016 and is required to demonstrate proof of age on signing of the exhibition contract.
  • The Prize is open to Canadian citizens, as well as non-Canadians currently living and working in Canada.
  • If the Prize is awarded to a non-Canadian curator, they must be resident in Canada for the full term of the Prize (March through December 2016)

Visit the Art Gallery of Guelph’s website for more information, including a floor plan: http://artgalleryofguelph.ca/exhibitions/the-middlebrook-prize/

Important Dates:

Call for Submissions: March 1 – April 10, 2016
Winning Curator Announcement: May 2, 2016
Exhibition Dates: September 15 – December 18, 2016
Opening Reception: September 15, 2016

Applications are to be submitted in a single PDF document, with the subject line Middlebrook Prize, in care of: Robbyne MacKenzie, Community Engagement Coordinator rmackenzie [arobas] artgalleryofguelph [point] ca

For more information about the Past Prize Recipients, go to: http://middlebrookprize.ca/winners/

The Middlebrook Prize for Young Canadian Curators is funded by the Centre Wellington Community Foundation’s Middlebrook Social Innovation Fund, The Guelph Community Foundation: Musagetes Fund, and by private donations.

The Art Gallery of Guelph and its sponsors — University of Guelph, City of Guelph, and the Upper Grand District School Board — acknowledge the support of the Ontario Arts Council, Canada Council for the Arts, The Ontario Trillium Foundation, and the Department of Canadian Heritage.

Art Gallery of Guelph
358 Gordon Street
Guelph, ON  N1G 1Y1
www.artgalleryofguelph.ca
519-837-0010

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Concours Jeunes critiques 2016
La revue esse arts + opinions lance, pour une quatorzième édition, un concours de rédaction ouvert aux jeunes critiques inscrits dans un programme de premier ou de deuxième cycle universitaire.

Vous avez jusqu’au 10 mai 2016 pour envoyer vos textes !

Le concours

Votre texte, de 750 à 1250 mots, peut prendre la forme d’un essai ou d’un compte rendu critique (exposition, événement, performance, théâtre, danse, musique, art visuel ou intervention in situ) correspondant au mandat de la revue.

Le ou la gagnant(e) du concours verra son texte publié dans la revue esse no 88 (septembre 2016). L’auteur(e) recevra un soutien du comité éditorial pour la rédaction finale de son texte, ainsi qu’un abonnement de deux ans à la revue esse.

Mandat de esse

La revue esse arts + opinions s’intéresse aux diverses pratiques disciplinaires et interdisciplinaires et à toutes formes d’interventions à caractère social, in situ ou performatif. Elle privilégie les analyses qui abordent l’art en relation avec le contexte (géographique, social, politique ou économique) dans lequel il s’inscrit, les pratiques relationnelles, les œuvres engagées, les manifestations hors les murs.

Pour nous faire parvenir votre texte ou pour toutes questions, contactez-nous par courriel à l’adresse suivante : revue [arobas] esse [point] ca avec la mention « concours jeunes critiques ».

http://esse.ca/fr/jeunes-critiques

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Invitation aux commissaires – Appel de dossiers // Invitation to Curators – Call for Submissions

Date limite : le vendredi 15 avril 2016
Deadline: Friday, 15 April 2016

Le Centre d’exposition L’Imagier s’est engagé dans un vaste projet architectural qui permettra d’offrir un lieu d’exposition de qualité aux artistes. Pour ce faire, L’Imagier sera fermé d’avril 2016 à février 2017. Mais l’équipe de L’Imagier ne s’arrête pas pour autant et vous convie à participer à une série d’évènements hors-murs.

Dans ce contexte, le Centre d’exposition L’Imagier invite les commissaires à investir le Parc de L’Imaginaire et à faire sortir l’art visuel des murs de la salle d’exposition. Adjacent au Centre d’exposition L’Imagier qui organise les programmations artistiques qui y sont présentées, le Parc de L’Imaginaire accueille chaque année des musiciens et des professionnels des arts de la scène. Durant la saison estivale, une série de concerts de musiques du monde, de jazz et de musique actuelle y sont offerts gratuitement.

Nous encourageons les propositions qui incluent des pratiques multidisciplinaires permettant une réflexion sur les dispositifs de présentation de l’art actuel et leurs influences sur la communauté.

Renseignements importants
Le Centre d’exposition L’Imagier met à la disposition des artistes une roulotte de chantier de 8’ x 20’ qui sera installée dans le Parc de L’Imaginaire;
Le budget du projet doit être d’un maximum de 8 000 $ (excluant la location de la roulotte);
L’exposition dans la roulotte doit être présentée du 17 juin au 11 septembre 2016;
La proposition doit inclure une installation dans la roulotte et un ou des évènements ponctuels dans le Parc de L’Imaginaire;
Une scène permanente est installée dans le Parc de L’Imaginaire;
Le Centre possède l’équipement nécessaire aux présentations sonores ou musicales à l’extérieur.
Date limite : le vendredi 15 avril 2016

Le dossier doit comprendre :
Description du projet, incluant un budget détaillé;
Curriculum vitae (maximum 3 pages par artiste et par commissaire);
Démarche artistique (maximum 1 page par artiste);
Documentation visuelle: 10 images JPEG sur CD (n’excédant pas 1,0 Mo);
Documentation vidéo: format Quicktime sur DVD ou un lien vers des extraits vidéo (Viméo, Youtube);
Liste descriptive des images identifiée au nom de l’artiste;
Dossier de presse, s’il y a lieu.
Les dossiers reçus seront soumis à; un jury de sélection. Veuillez noter qu’il n’y aura aucun retour de dossier.

Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante :

Centre d’exposition L’Imagier
Appel de dossiers 2016
9, rue Front
Gatineau (Québec) J9H 4W8

Renseignement
Marianne Breton, directrice
info [arobas] limagier [point] qc [point] ca
819-684-1445

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Award for Young Curators 2016
MARCO / 49 Nord 6 Est / SFKM

Deadline: March 31, 2016

www.marcovigo.com
www.fraclorraine.org
www.sfk.museum.no
What is the competition about?
MARCO, Museo de Arte Contemporánea de Vigo, 49 Nord 6 Est—FRAC Lorraine, Metz and SFKM, Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Førde have organized the Award for Young Curators. This award gives participants the opportunity to submit a topic of research and reflection which is of personal interest, and the possibility to bring it to fruition in the project venues at MARCO, at 49 Nord 6 Est-FRAC Lorraine, and at SFKM.

How does it work?
–The proposal must be within the field of contemporary artistic creation and is open to any creative forms.
–Experimental proposals including a collaborative dimension or a collective practice (with communities, social groups, multidisciplinary participants, etc.) are welcomed.
–The project may be accompanied or constituted by a program of activities in order to open a new space of reflection regarding the treated topic. The project may include works already in the Collection of FRAC Lorraine and the Collections of SFKM (to be discovered during the residency in Førde).
–The winning project will have a maximum budget of 20,000 EUR for each venue.
–The project will open at the first venue early in 2017.

Who can apply?
All curators born in 1975 and later are eligible to enter the competition. If the entry is a group project, one person will be chosen from that group to represent it and act as a mediator. Curators will not be allowed to participate as artists in the projects. No more than one project per entrant will be accepted. Entries must be previously unpublished and must provide for the participation of two or more artists or contributors.

The curator of the winning project will receive the sum of 6,500 EUR, tax included, as an honorarium. His/her travel expenses (for the residencies and installation periods in the three institutions) will be reimbursed, upon presentation of appropriate supporting documents, for up to 5,000 EUR, including taxes.

Where can I find the application guidelines?

Download the submission guidelines:
www.fraclorraine.org (Section: Travel / Somewhere Else)
www.marcovigo.com
www.sfk.museum.no

Submission / deadline
Entries must be exclusively and simultaneously submitted (PDF format) to the following email addresses—info [arobas] marcovigo [point] com, coordination [arobas] fraclorraine [point] org, and curator [arobas] misf [point] no—with the subject: « Award for Young Curators. » Applications received in only one venue will not be accepted. Projects must be written in English.

Deadline for the delivery of the projects: Midnight, Thursday, March 31, 2016
Applications received after this time will not be accepted.

Winner prize announcement
The jury will select the winning project in May 2016. The jury’s decision is final. The jury may declare the award void should they consider this necessary. The criteria for evaluating the entries will be based on the quality and the originality of the research project.

The jury’s decision will be announced before May 31, 2016 and all participants will be notified by email.