La Liste: 3 juillet 2015

Douglas Gordon et Philippe Parreno Zidane, un portrait du 21e siècle, 2006 Installation vidéo numérique à 2 canaux, 90 min, installation aux dimensions variable Musée des beaux-arts du Canada, Ottawa © Anna lena films / Palomar Pictures
À la Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen: Douglas Gordon et Philippe Parreno – Zidane, un portrait du 21e siècle, 2006 • Installation vidéo numérique à 2 canaux, 90 min, installation aux dimensions variables • Musée des beaux-arts du Canada, Ottawa © Anna lena films / Palomar Pictures

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Douglas Gordon et Philippe Parreno Zidane, un portrait du 21e siècle
d
u 10 juin au 27 septembre 2015
organisée par le Musée des Beaux-arts du Canada
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie du Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Roger Lafrenière et Douglas Smith – divergences
du 21 mai au 31 juillet 2015
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Maryse ArseneaultL’art de s’envoler
du 5 juin au 4 juillet 2015
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Voix numérique
du 16 juin 2015 à juillet 2016
au Centre communautaire Richelieu-Vanier
300, avenue Des Pères-Blancs
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Steve Breaux, Kathy Reed, Denise Comeau, Donnalee Downe, Mary Perrin, François Gaudet, Becka Viau, Alisa Arsenault Ronald « Ed » Nadeau, Rebecca Belliveau, Carol Pelletier, Rémi Belliveau, Thérèse L. Provenzano, Paul Édouard Bourque, Cheryle St-Onge, Yvon Gallant, Vicky Lentz, Christian Michaud, Harlan JohnsonL’Acadie mythique
du 21 juin au 29 août 2015
avec le Centre Communautaire de Par-en-Bas, Tusket
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Angèle Cormier, Mathieu Léger, Rémi Belliveau, Carole Deveau, Marjolaine Bourgeois et Alisa ArseneaultDécoupes: L’Évangéline en images
du 10 juin au 16 août 2015
en collaboration avec le Musée acadien de l’Université de Moncton
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Michael DeForgeTous les chiens sont des chiens
Commissaire : Jason St-Laurent
exposition organisée et présentée par la Galerie SAW Gallery en association avec la Scène Ontario du Centre national des arts
du 30 avril au 4 juillet 2015
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Guillaume TardifAttentat
du 17 juin au 1er août 2015
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Myriam Jacob-AllardParadis
du 29 mai au 17 juillet 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Studio XX – Montréal – 16 août
Truck Stop – Centre Clark et Œil de poisson – autoroute 20, Québec – 3 août
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 25 septembre

2. appels en anglais du Canada

grunt gallery – Vancouver – 15 juillet
McMaster Museum of Art – Hamilton – 7 août
Eyelevel Gallery – Halifax – 7 août
ArtTracks150 – parcs nationaux – 3 juillet
Silver Wave Film Festival – Fredericton – 3 juillet
Digital fellowships – Vancouver – 14 août
The New Gallery – Galgary – 31 juillet
Maynard poetry magazine – avant octobre 2015
Grow op – Toronto – 30 septembre
Western Front – Vancouver – en tout temps

3. appels internationaux

Les photographiques – Guécélard, France – 31 juillet
International Videodance Festival of Chile – 15 juillet
Masters & Servers – 5 villes européennes – 20 septembre
Galerie NaMiMa – France – 11 septembre
Art Reveal Magazine – en cours
Transient Visions: Festival of the Moving Image – Johnson City, USA – 8 août
Imaginer la mémoire des sites de stockage de déchets radioactifs pour les générations futures – Nancy, France – 11 septembre
TMP ISSUE04 – 20 juillet
Vidéoformes – 15 octobre
Talents contemporains 2015 – 15 décembre
Franklin Furnace – 1er septembre
Traverse Vidéo 2016 – Toulouse – 15 octobre
PARK(ing) Day – mondial – septembre
Fonds international pour la promotion de la culture – en cour
torinoPERFORMANCEART – Turin – 31 juillet
4th Ghetto Biennale 2015 – Haïti – 5 juillet
Addis Video Art Festival – Addis Ababa, Éthiopie – 1er août
Gif Awards – Clermont-Ferrand – plusieurs dates

4. résidences

Denali National Park and Preserve – Alaska – 30 septembre
Funded Interactive/New Media Residency – Spokae, Washington – 15 juillet
Vaste et vague – Carleton-sur-Mer, Québec – 1er décembre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Medicine Hat Airport Terminal Public Art Project – Medicine Hat – 3 septembre
Phase II of The City of Calgary Utilities and Environmental Protection Public Art Plan – 12 août
Capstan Village Park – Richmond – 15 juillet
Aldershot Village – City of Burlington – 13 juillet
The Wall – CBC Vancouver Plaza – 3 juillet
Edmonton Police Service – 7 juillet

6. divers

Mises en candidatures aux Éloizes 2016 – Extension

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

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1. appels en français du Canada

 

APPEL À PROJETS 2015-2016
PROGRAMMATION RÉGULIÈRE DU STUDIO XX

Fondé en 1996, le Studio XX est un centre d’artistes féministe bilingue engagé dans l’exploration, la création, la diffusion et la réflexion critique en art technologique. Il soutient la production indépendante en arts médiatiques et vise à mettre de l’avant la multiplicité des territoires, des voix et des actions créatives des artistes s’identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s dans les paysages technologiques contemporains. Démystifier, donner accès, outiller, questionner et créer, telles sont les visées du Studio XX. Nous participons activement au développement d’une démocratie numérique qui encourage l’autonomie et la collaboration.

Nous soutenons la création au croisement de trois idées : le développement des arts numériques sous une perspective féministe et dans une approche DIY (artisanale).
CE QUE NOUS CHERCHONS
Le Studio XX cherche des soumissions critiques et créatives en arts numériques pour ses événements de diffusion et/ ou de présentation publique et ses formations.

Le Studio XX accueille des propositions de projets d’artistes, de commissaires, d’activistes s’auto-identifiant comme femmes, trans ou dissident-e-s, ainsi que de collectifs et d’organisations.

Exemple de médias/ formats : net art, art électronique et audio, art radiophonique, art vidéo, installation, médias géolocalisés, animation 3D, l’art du jeu vidéo, la réalité augmentée, œuvre numérique à trame narrative, court métrage, bio art, interventions publiques, pratiques du libre et ancrées dans la communauté, performance et pratiques interdisciplinaires, ateliers, des discussions et tables rondes – ou quelque chose de tellement novateur que nous n’en avons même pas encore entendu parler…
CE QUE NOUS OFFRONS

Le Studio XX offre des cachets d’artistes basés sur la grille des barèmes de diffusion en arts médiatiques du CQAM.

Les projets retenus bénéficient d’un soutien artistique et technique (*à définir en fonction de chaque projet et selon les ressources disponibles).

* Veuillez prendre note que cet appel ne concerne pas des projets qui nécessitent un soutien à la production (les oeuvres soumises doivent avoir atteint leur stade de diffusion).
MODALITÉS DE SOUMISSION

Pour soumettre une proposition au Studio XX, veuillez envoyer le dossier de candidature sous un format .pdf ou dans un fichier .zip (taille du fichier max. 5 MB) à programmation [arobas] studioxx [point] org au plus tard le dimanche 16 août 2015, à minuit.

S’il vous plait, veuillez télécharger et compléter le formulaire et inclure les documents requis.

Seules les soumissions complètes seront prises en considération. Les participant-e-s recevront un accusé de réception. Le comité de programmation du Studio XX avisera les participant-e-s sélectionné-e-s en septembre 2015.

Pour plus d’informations : www.studioxx.org

Pour toute autre question et demande de renseignements, contactez-nous à : info [arobas] studioxx [point] org.

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Truck Stop

DATE LIMITE: 3 AOÛT 2015

Devant la similitude des mandats et des affinités idéologiques et artistiques du Centre CLARK (Montréal) et de l’Œil de Poisson (Québec), les deux centres s’unissent afin de développer un projet commun qui prendra place entre Québec et Montréal sur l’axe de l’autoroute 20.

Avec cet appel, les centres désirent recevoir des propositions d’interventions artistiques qui se réaliseront à l’été 2016. Toutes les actions et projets prendront place le long de cette autoroute emblématique qui est parsemée d’espaces curieux qui marquent l’imaginaire et le paysage québécois. Parmi ceux-ci, soulignons les haltes routières des années 1960-1970, qui ont inspiré ce projet à la base. Ces haltes ponctuent le parcours des voyageurs de l’autoroute 20 et représentent une zone neutre, à mi-chemin entre les deux villes. Toutefois, d’autres lieux visibles de l’autoroute pourraient être investis, par exemple une station d’essence désaffectée, un motel, un ciné-parc, un camping, etc. Tous les médiums seront considérés (sculpture, installation, œuvre sonore, performance, action, œuvre éphémère, art relationnel, etc.).

Visant à susciter un dialogue et une rencontre entre deux communautés artistiques dynamiques, l’appel de projets s’adresse uniquement aux artistes résidents de Montréal et de Québec. En intervenant sur ce territoire qui est traversé par des milliers de personnes par jour, ce projet commun vise la communauté artistique, mais surtout un public plus élargi, souvent non-initié aux arts.

 

Mandats des centres

Le Centre d’art et de diffusion CLARK a une vision globale guidée par l’implication et l’inventivité de ses membres actifs, et ce, en continuité avec son histoire. Aiguillé par un mandat appelant l’équilibre entre la production, la diffusion, le rayonnement, l’équité des sexes, des genres, des médiums et des états de carrière des artistes qu’il soutient, qu’il présente ou qu’il aide techniquement, le Centre se veut à l’affût des pratiques les plus novatrices, voire de la prise de risque chez les artistes qu’il diffuse dans sa programmation.

L’action de l’Œil de Poisson vise autant la diffusion que la production de l’art actuel. Le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques et stimule des transferts ou des rencontres entre disciplines. Il s’agit de rendre compte des pratiques et des problématiques qui forment l’enjeu de l’art actuel et qui en redéfinissent sans cesse la facture comme la nature, plutôt que de s’appuyer sur une définition qui lui serait immanente. Le mandat de l’Œil de Poisson consiste donc à concrétiser ses objectifs à travers la réalisation et la production de différents projets d’expositions, d’échanges, d’événements, de conférences, de publications, d’ateliers et de spectacles.

 

VOTRE DOSSIER DOIT CONTENIR :

– une description de votre projet (vous pouvez suggérer d’autres lieux en donnant les références précises)
– une courte biographie et votre démarche artistique (une page)
– un curriculum vitæ
– un maximum de 10 images numériques ou un total de 10 minutes en vidéo.

Faites parvenir vos projets à l’adresse suivante :
projet [point] clark [point] oeil [arobas] gmail [point] com

 

DATE LIMITE POUR L’ENVOI DE DOSSIERS: 3 AOÛT 2015
* Sous réserve de financement ainsi que des autorisations accordées.

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Appel de dossier 2016-2017

CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

PROJET D’EXPOSITION | 2016-2017
Artistes de la relève* et ceux dont la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2015
Le centre recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, développent des stratégies de diffusion inédites tout en étant sensibles aux spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
Forme et contenu du dossier
Votre dossier doit nous être transmis par courriel.
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

Votre dossier doit inclure :
vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 une description du projet (environ 250 mots);
3 une démarche artistique (environ 250 mots);
4 un curriculum vitæ;
5 un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi);
6 s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins;
7 une liste descriptive des oeuvres;
8 tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’adresse suivante: communication [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

* 10 ans et moins de pratique professionnelle

http://www.caravanserail.org/appels-de-propositions/

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La Maison des artistes visuels francophones
APPEL DE DOSSIERS
 
Vous êtes invités à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2016-2017. 

Date de tombée: le vendredi 25 septembre 2015

La Maison des artistes visuels francophones (MDA) est un centre d’artistes en art actuel œuvrant avec la communauté francophone du Manitoba, la communauté francophone élargie et toutes les instances qui interagissent avec elles.

CRITÈRES

– avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre

– avoir la capacité de travailler et communiquer en français

DOCUMENTS À SOUMETTRE
Le dossier doit être entièrement contenu dans un seul PDF et transféré par Dropbox ou WeTransfer et doit inclure les éléments suivants :
  • Démarche artistique (max. 1 page)
  • Description du projet d’exposition (max. 1 page)
  • 15 images de travaux récent
  • Liste détaillée du matériel d’appuis (titre, médium, dimension, date)
  • Curriculum vitae (max. 3 pages)
  • Dossier de presse (facultatif)
** Il est aussi possible de nous transmettre des hyperliens vers vos vidéos (d’un maximum de 10 minutes cumulées) sur les plateformes Vimeo ou YouTube. Prière de ne joindre aucun fichier vidéo. Pour soumettre une combinaison d’images et de  vidéo(s), tenez compte que chaque minute de vidéo équivaux une image.
La taille maximale du PDF est de 10 Mo.
Objet: Appel de dossiers 2016-17
PROCESSUS DE SÉLECTION
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA.
Pour information contactez
La Maison des artistes visuels francophones
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface,(Manitoba) R2H 0G4
Eric Plamondon, directeur

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

grunt gallery: Annual Call for Submissions

grunt gallery’s programming is an exciting mix of exhibitions,
installations, screenings, performances and projects, which are often
accompanied by print or web publications. Our programming ranges between
visual and media art practices.

We produce 5 to 6 exhibitions annually. These exhibitions are determined by
a curatorial committee made up of approximately 9 people, consisting of
curators, programming staff, board members and artists. They meet for 5
days in August to review and select exhibitions for the 2016 – 2017
programming cycle.

We invite you to submit your exhibition proposal to grunt gallery. If you
have any questions, please feel free to contact us.

Deadline for submissions is July 15, 2015.

Please review our Submission Guidelines here:
http://grunt.us8.list-manage.com/track/click?u=befb1ca907e5641e22a9db3ec&id=2c6f8d73b2&e=e8a9460193

grunt gallery
grunt.ca | 604-875-9516
116 – 350 East 2nd Ave, Vancouver, BC, V5T 4R8

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Environmentally Responsible Print Practice Exhibition
McMaster Museum of Art

Deadline: August 7, 2015

Eligibility: This exhibition is open to USA and Canadian artists exploring print processes that promote safe practice and environmentally responsible options in print media. Accepted formats include: 2 and 3-dimensional works, book works, digital and installation-based work. Exhibition fees are paid to selected artists.

The exhibition commences in January 2016 at the McMaster Museum of Art, McMaster University, Hamilton, Canada.

On Friday February 26, 2016 McMaster University will host an Environmentally Responsible Print Practice Symposium in the newly renovated Studio Art Facility followed by a Public Reception for this exhibition at the Museum.

The Environmentally Responsible Print Practice Exhibition is intended to gather and showcase print artists who are seeking alternative processes, materials and approaches in order to lighten the footprint of their practice and pursue safer studio options. This might include an exploration of new technologies and products or a revival of older pre-chemical approaches. Elimination of Volatile Organic Compounds and acids, utilization of biodegradable chemicals, DIY practices, adoption of AP approved products might be examples of a paradigm shift in the discipline. General awareness of how products are made, where they come from and how they are disposed of might also be considered. Artists are also invited to explore concepts that embrace sustainability (although this is not a requirement).

This exhibition is intended to gauge where we are and promote an open sharing of successes demonstrating that we can reduce hazards and environmental impacts without a sacrifice in quality of work.

Enter: Download submission information and entry forms (pdf)

or Contact: Judy Major-Girardin, McMaster School of the Arts, girardin [arobas] mcmaster [point] ca for more information.

About the McMaster Museum of Art
Established in 1967, McMaster Museum of Art (MMA) is a public, non-profit, university-affiliated gallery situated in the heart of McMaster University campus. The MMA, which houses the University’s internationally recognized collection of approximately 6000 art objects and antiquities, presents exhibitions and provides public programs through scholarly research and interpretation.

MCMASTER MUSEUM OF ART
Alvin A. Lee Building
McMaster University
1280 Main St W
Hamilton, ON L8S 4L6
905.525.9140 x.23241

museum [arobas] mcmaster [point] ca
http://museum.mcmaster.ca

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CALL FOR SUBMISSIONS

Eyelevel Gallery invites proposals from visiting artists, for our new residency program, Fieldwork, to take place from August to November 2015.
Eyelevel Gallery invite les soumissions des artistes à l’extérieur de Halifax, pour notre programme de résidence , Fieldwork, se produire d’Août à Novembre à 2015.

Deadline: 7 August 2015
Date limite: 7 août 2015

Fieldwork is a platform for artists to conduct and present research as it relates to their practice in a setting outside of an exhibitionary complex. The nature of this residency allows for a variety of publics to engage with all parts of the artistic process and lays the groundwork for the artist/s to engage with individuals outside of their discipline. There is much opportunity for collaboration with other institutions, particularly drawing on a non-art audience through partnerships. Artistic results from the residencies may come in the form of performances, screenings, workshops, roundtables, texts, and more. Our intention is to support the artist in presenting their work as a process, rather than a final product.

Though this is research driven, artists are encouraged to give a presentation during the course of their residency. This may take any shape or form the resident deems most suited to their research, in consultation with Eyelevel Gallery. Please suggest presentation strategies in your proposal—traditional artist’s talk, workshop, podcast, walking tour, community roundtable, blog or zine, etc.

1-2 artists will be selected for residencies between 4 and 8 weeks duration. Start date is as early as the beginning of August and end date as late as the end of November. Eyelevel will provide administrative support in the form of budget management, and publicity. Workspace may be arranged depending on the project. This project hinges on the artist’s research taking place outside of a traditional artist-run centre gallery context.

Artist will receive | artist recevra:

Artist’s fee | frais d’artist $3000
Presentation fee| frais de présentation $281
Material assistance up to | assistance
matérielle j’usqu’à $500
Travel up to $800, to be negotiated | Voyage jusqu’à $800, à négocier
·

Accommodations to be negotiated | logements à négocier

Submission Requirements

Project description: what kind of research will you undertake, what do you plan to accomplish while on residency, why now, how does this relate to your practice, what is your proposed project’s relationship to contemporary visual arts discourse?
Artist’s statement, or statement of intent
Proposed timeline of activity
CV or prose biography
10-15 samples of recent workimages should be .jpgs, no larger than 1MB each
video and audio: please submit a URL to an online link. 5 minutes maximum.
files should be labelled as such: 01SurnameTitle.jpg
Submissions must be sent as one zipped folder, by email, with subject line FIELDWORK VISITING to director [arobas] eyelevelgallery [point] ca
Les dossiers doivent comprendre

description du projet proposé
déclaration de l’artiste ou lettre d’intention
calendrier proposé de l’activité
CV ou biographie
10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)images: .jpg, 1MB chaque image, maximum
audio et video: veuillez soumettre un lien URL.  5 minutes maximum
Les fichiers doivent être étiquetés selon: 01Nom Titre.jpg
Tous les matériaux doivent arriver dans un dossier zippé, par à director [arobas] eyelevelgallery [point] ca SVP identifiez votre soumission avec la ligne d’objet: FIELDWORK VISITING.
About Eyelevel Gallery

Eyelevel Gallery is a not-for-profit charitable artist-run centre in Halifax, Nova Scotia, dedicated to the presentation and promotion of contemporary visual art. Through a range of programming initiatives such as exhibitions, performances, special projects, and workshops, Eyelevel Gallery has provided a forum for the discussion and education of contemporary visual art for more than 40 years. Eyelevel Gallery has recently undertaken a new nomadic model, programming exhibitions, and other projects in various locations and contexts in and outside of Halifax, Nova Scotia.
Eyelevel Gallery est une centre d’artiste autogéré à but non lucratif dévoué à la présentation, au développement et à la promotion des arts contemporains. Par le biais de sa programmation qui met en œuvre des expositions d’art visuel, des performances, des projets spéciaux et des publications, Eyelevel offre un espace de discussion et d’éducation en art visuel contemporain depuis plus que 40 ans. Eyelevel Gallery a récemment entrepris un nouveau modèle nomade , expositions de programmation, et d’autres projets dans différents lieux et contextes dans et à l’extérieur de Halifax, Nouvelle-Écosse .

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ArtTracks150 National Call for Curatorial Proposals

Partners in Art (PIA) is inviting curators and curatorial teams to submit proposals and share their vision for ArtTrack150: a project imagined to give the future generation of Canadian artists the opportunity to engage with communities across the country in celebration of Canada’s 150th anniversary in 2017. ArtTracks150 aspires to open up a national dialogue fostered through artistic expression and collaboration of what Canada is and can be. Focusing on illumination of Canada’s natural environment and cultural diversity through artistic expression, PIA welcomes proposals that promote innovation in contemporary visual and performing arts and encourage production of cross-disciplinary works that are interactive, collaborative and relational and that invite participation from a wide Canadian audience, in both physical and virtual environments.

About ArtTracks150
Initiated by Partners in Art (PIA) and shaped in dialogue with Parks Canada, Trans Canada Trail, OCAD University, the Canadian Association of Fine Arts Deans (CAFAD) and Mitacs, ArtTracks150 will generate an unparalleled set of national events and art works that will be created in celebration of Canada’s 150th anniversary in 2017.

What
ArtTracks150 will create a series of contemporary art collaborations between art students, curators, artists and individuals in communities across the country. These groups will collaborate in art-making, learning and re-discovery of the relationship between nature and culture through artistic expression. Collaborations may include; performances, site-specific installations and sculptures, pop-up art exhibitions, interactive and on-line media works. The art students’ involvement is realized by a uniquely-designed university art curriculum, titled Canada 150. This course will be offered simultaneously at fine arts universities across the country, to engage our future generation of artists in the creation of art and new knowledge about Canada.

How
Four acclaimed curators will work together with emerging and established artists and community members to create contemporary and multi-disciplinary art projects developed over a year-long process of discovery. An innovative interactive digital media and on-line interface that is specifically created for this occasion www.ArtTracks150.ca will bring Canadians from across the country together to participate anywhere at any time.

Where
On the ground, in 13 selected sites in Canada’s national parks heralded as some of the most spectacular landscapes in the world and in communities along the 17,000km of Trans Canada Trail. On-line, through a series of interactive, digital experiences and data visualization.

When
January to June 2017; culminating in ArtTracks150 Week centered around National Aboriginal Day and the summer solstice on June 21, 2017.

About PIA
Partners in Art (PIA) is a visionary and unique not-for-profit charitable organization that galvanizes financial support for transformative contemporary art projects within Canada and for Canadians on the international stage through its volunteer activities. PIA’s mandate is to educate, facilitate and collaborate with artists and art organizations across Canada. Since its inception in 2002 PIA has cultivated alliances to develop vital and exciting projects that raise the awareness of contemporary art and artists and contribute to the economic sustainability of cultural institutions. PIA has donated funds to over 20 organizations in support of 53 projects, both large and small. Funds are raised both internally and through corporate sponsorship.

Curatorial profile and roles
Reporting to the Project Director and ArtTracks150 Advisory Board, each curator will be expected to:

  1. Develop an original curatorial theme that will provide an overarching narrative and contextual framework for formulation of various multi-disciplinary art works and site-specific interventions created by art students from Canadian fine arts universities and collaborations with diverse communities across the country
  2. Manage the selection process and installation of all works in situ with consideration of specific local, cultural and budgetary parameters as well as the overall mission of ArtTracks150;
  3. Mobilize cultural diversity, historical and philosophical discourse on natural phenomena and materials, topographies and lands, ecological values and environmental awareness, as well as ensure the integration of Indigenous perspectives in cultural and artistic production;
  4. Work collaboratively and in dialogue with the Project Director, the other three lead curators, artists, and participating universities
  5. Work in consultation with Project Director to oversee the budget and logistics to realize the Art Tracks 150 art works and events
  6. Pursue various research and practice-based funding opportunities (i.e., SSHRC, Canada Council, Ontario Arts Council, etc.) to support development and realization of the project
  7. Supervise and mentor graduate students/research assistants who will assist with the implementation of the project and who will conduct research that fosters knowledge production, data visualization and on-line/social media presence
  8. Work collaboratively with a lead Canadian media artist on curating of interactive media works and design of the virtual platform of the project.

Eligibility
All curators residing in Canada or curators who are Canadian citizens residing abroad are eligible to apply.

Curatorial Fees and Budget
Each of the four lead curators (or curatorial teams) will be awarded a fee of up to $80,000 +HST (pending funding) for the project with contracts beginning in September 2015 and ending September 2017. The lead curators will each be responsible for directing an operating a budget of $100,000 to $250,000. PIA will have discretion to scale project budgets and curatorial salaries proportionate to the success of ongoing funding initiatives.

For submission guidelines and a full application package please visit: www.partnersinart.ca and download ArtTracks150 PDF. The call for proposals is also available to download in French.

Please submit proposals by July 3, 2015 Midnight ET to arttracks150 [arobas] ocadu [point] ca Shortlisted applicants will be contacted in August.

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15TH SILVER WAVE FILM FESTIVAL – CALL FOR ENTRY

Friday, July 3rd is the deadline.

The New Brunswick Silver Wave Film Festival (SWFF) hosted by the New Brunswick Filmmakers’ Co-operative has become the East Coast darling event to attend.

Join us in November to see engaging and high quality cinema!

SWFF prides itself on discovering and promoting independent short form cinema of all genres including drama, comedy, experimental, horror, sci-fi, animation, action, documentary, and music videos.

Feature films are by invitation only as the shorts take centre stage and are why the festival was created. There are two to three feature film slots in the festival film programming.

There is something for everybody to enjoy at SWFF: shorts made in NB, youth shorts, French shorts, documentaries: short and long form, student shorts, Canadian and international shorts.

Silver Wave runs for 4 nights, November 5-8 in 2015 and will screen over 100 films. SWFF is uniquely run by volunteers made up of the NB Film Co-op staff, board and members. It enjoys incredible loyalty and support from the film-appreciating community in New Brunswick and beyond.

Last year, SWFF was attended by 3000 enthusiastic film fans and over 100 members of the film press and industry.

SWFF also hosts a fabulous awards night and partners on an annual industry summit that brings together independent and emerging filmmakers with seasoned commercial producers.

GENRE ELIGIBILITY
SHORT FILM ELIGIBILITY (NB, Canadian, International, Student, Youth):
Completed after January 1st, 2013
Completed Films and Works-in-Progress are acceptable for submission
Run time of between 1 and 29 minutes (between 1 and 15 minutes or less is preferred for all shorts)
Short films not previously submitted to the festival and not shown on television, online or locally in Fredericton in a public screening will be given preference

DOCUMENTARY FILM ELIGIBILITY (NB, Canadian, International, Student, Youth):
Completed after January 1st, 2013
Completed Films and Works-in-Progress are acceptable for submission
(Short form and long form welcome)

FEATURE FILM ELIGIBILITY (Dramatic):
By Invitation Only

All films in a language other than English must be subtitled in English

READY TO SUBMIT? IT’S SO EASY, GO TO WWW.SWFILMFEST.COM, CLICK ON SUBMIT LINK AND FILL OUT DOWNLOADABLE FORM AND THEN EMAIL FORM, PICTURES, AND ALL REQUESTED TEXT INFO AND ONLINE PRIVATE LINK TO YOUR FILM TO: INFO [arobas] NBFILMCOOP [point] COM

Please note: SWFF only accepts online screeners (no mail-in discs) submitted via youtube and vimeo on a private link with a password.

For more information, contact:
Cat LeBlanc, Silver Wave Film Festival/New Brunswick Filmmakers’ Co-op

http://swfilmfest.com/

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Digital fellowhips
Deadline 14 August 2015

:: OPEN CALL :: DIGITAL FELLOWSHIPS ::

neverhitsend is a Los Angeles-based collective that performatively researches communications ideology, with a particular focus on issues involving collective authorship, privacy, and anonymity. We are currently seeking applicants interested in making an online project using our newly created Internet-based platform called Toggle. Toggle is a browser plugin that creates a metapage on top of any existing web page. The plugin interface allows users to upload content in the form of text, hyperlinks, and images. To use graffiti terminology: you can, like, tag any website.

neverhitsend created Toggle to explore the constitutive elements of Internet-based communication. We’re looking for proposals that use the Toggle platform in a compelling way and contribute to the ongoing international conversation about the social, political, and personal effects of established struct ures of Internet communication. Toggle can play a primary or complementary role in your proposed project; it can be a tool for person-to-person communication, a space of digital performance, an essay-like mapping of your personal research, a platform for activism or critique, or anything else you want it to be. We strongly encourage group proposals!

As a Toggle Fellow, you will be given access to the Toggle plugin, technical and creative support for your project, and an honorarium of $100 USD. At first, Toggle will only be available to Fellows and neverhitsend to upload, view, and edit content. Toggle will be publicly released and presented by neverhitsend at the 21st International Symposium on Electronic Art from August 14–18, 2015 in Vancouver, BC.

To apply, please send a PDF (25 MB or less) to neverhitsend2 [arobas] gmail [point] com that includes:

1) A b rief (500 word or less) proposal for how you would use Toggle that includes a rough project timeline.

2) A briefer (one paragraph) artist/collective statement.

3) Any images you would like to share with us.

If you have any questions regarding the Toggle Open Call, please email neverhitsend2 [arobas] gmail [point] com

http://221a.ca/

The Internet | 221a | 21st International Symposium on Electronic Art
221 E Georgia St
Vancouver, BC V6A 1Z6
Canada

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The New Gallery // Call for submissions in Main Space

http://www.thenewgallery.org/submit/mainspace/

Deadline: July 31, 2015

Our Main Space is currently located at 208 Centre St SE in the Chinatown
neighbourhood of downtown Calgary. A detailed floor plan can be found here.
Shows are six weeks in duration.

Main Space programming comprises exhibitions by artists, collaborators, curators, and other cultural producers from a variety of backgrounds and experiences. We work closely with artists to create critically-relevant shows that advance contemporary art in our local and national communities. Please note that TNG accepts proposals for solo shows, but the Programming Committee may also consider individual artists for inclusion in a curated group project.

TNG observes CARFAC-stipulated payment schedules, offering an artist fee of
$1845 for a solo show. Additionally, we provide limited financial resources to aid
artists in managing shipping and travel costs.

Submission procedure

The following materials should be included in your application:

1. Proposal: Briefly describe your exhibition or Main Space project. Provide
complete details of your spatial, physical, and material requirements, including any special equipment and technical needs.

2. Artist Statement: Discuss how your proposed project is situated in relation to your current artistic practice and the broader context of your work, research, and interests.

3. Support: Please include up to fifteen pieces of additional support material,
including digital images, videos, text excerpts, or audio clips alongside a
corresponding numbered image list detailing the artwork’s title, medium, physical
size, date of completion, and any other necessary descriptors. Our Programming
Committee will review up to a maximum of five minutes of time-based work.

4. Curriculum Vitae: Describe your artistic background to a maximum length of
three pages. Please include all relevant contact information.

The New Gallery only accepts digital submissions via e-mail. Paper materials will
be discarded and recycled. Please format all written materials as a single .pdf
document. Images must be numbered RGB .jpeg files with a maximum resolution
of 1024 x 768 pixels at 72 dpi and no larger than 1 MB in size. TNG accepts links to video and audio work hosted online. E-mailed applications must be submitted in a single .zip folder containing both documents and images.

Send completed submission packages to:

ATTN: Programming Committee
info [arobas] thenewgallery [point] org

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The Maynard poetry magazine (themaynard.org) is seeking submissions of
cover art for our October 2015 issue.
The only requirement is that the art involves an orange or oranges in some way.

Send a high quality image in the format of your choice to
submission [arobas] themaynard [point] org with the subject heading « Cover Art ».

themaynard.org

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GROW OP 2016
CALL FOR SUBMISSIONS
ATTENTION: Including, but not limited to:

fabricators
craftspeople
urbanists/planners
historians
arborists
agriculturalists
landscape architects

chefs
ecologists
botanists
horticulturists
visual artists
performance artists
musicians

filmmakers
scientists
sound artists
gardeners
writers
designers
architects
Exhibition Dates: April 21-24, 2016

ENTRY DEADLINE: September 30th, 2015.

Gladstone Hotel’s fourth annual Grow Op exhibition, a four-day exhibition celebrates innovative ideas and conceptual responses to landscape, gardens, art, and place-making under this year’s theme, the culture of landscape is open for submissions for 2016!

Grow Op 2015 facilitates a multi-disciplinary forum across a broad range of creative practices. One of the most intriguing annual exhibitions in Toronto, Grow Op encourages an array of perspectives and dialogues surrounding landscape and place. It challenges our understanding of nature and the built environment around us.

HOW TO APPLY

Complete the submissions form HERE!
Please submit electronically no later then 11 p.m. (EST) on September 20th, 2014.
Images from GROW OP 2015

About Gladstone Hotel

Since relaunching in 2005 under the ownership of Christina Zeidler as the gloriously renovated and restored Queen West totem, the Gladstone Hotel has enlivened the cultural landscape of Toronto via its arts, music, design, food, drink, and event programming. It is a culturally-imperative institution in Toronto’s West End, and will remain a beacon of the city’s historic past even as it lays the framework for its future. From its stunning artist-designed boutique hotel rooms to its fantastic culinary program, the Gladstone Hotel is, and will always remain, the cultural consort of Toronto’s hospitality scene. For more information, please visit gladstonehotel.com.

The Gladstone Hotel is located at 1214 Queen Street West Toronto, Ontario

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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

 

 

3. appels internationaux

 

LES PHOTOGRAPHIQUES 2016

APPEL À AUTEURS

En 2009 déjà, Les Photographiques s’interrogeaient sur « la photographie à la recherche d’un nouvel humanisme ». En 2016, nous reviendrons sur le sujet et questionnerons la descendance de ce qui fut un courant majeur de la photographie.

En rapport avec leur époque, ceux que l’on nomme « photographes humanistes » étaient porteurs des espoirs, des rêves, des utopies partagés par des sociétés qui voulaient croire en un avenir meilleur. Leur regard profondément optimiste s’attachait à la vie des gens ordinaires, avec respect et humilité . Au lendemain de l’horreur absolue, ils tendirent à leurs contemporains un « miroir fraternel », ouvert sur les autres, cherchant l’universel au coin de la rue comme au bout du monde, au risque d’occulter les nouvelles tensions et les nouveaux périls. Attentifs aux mutations qui allaient bouleverser le quotidien des villes comme des campagnes, ils pressentaient l’urgence d’en sauvegarder la mémoire, au risque d’être réduits à une vision nostalgique. Intrinsèquement liés au monde de la presse et du livre, compagnons de route des écrivains et des cinéastes de leur temps, leur œuvre, résolument documentaire, témoigne aussi d’une quête permanente de poésie et s’offre à nos imaginaires.

Et aujourd’hui ? Où en sont les photographes contemporains avec les valeurs qui sous-tendaient la pratique de leurs prédécesseurs ?

Dans un monde en proie aux crises économiques, sociales, humanitaires, à la persistance des conflits et à la menace écologique, dans des sociétés inquiètes de leur avenir et de leur identité, plus avides d’émotions que de réflexions, dans un univers médiatique dominé par l’exigence du « direct » et du « continu », quel espace trouvent-ils pour une photographie « humaine » et solidaire, quels rapports tissent-ils avec leurs interlocuteurs pour dire sans voyeurisme la vie de gens ordinaires, quelles formes inventent-ils pour nous rendre sensibles leurs douleurs et leurs espoirs, leurs bonheurs et leurs colères ?

Proposer une exposition :

Les photographes souhaitant proposer un travail qui ferait écho aux intentions évoquées ci-dessus peuvent se faire connaitre dès maintenant et avant le 31 juillet 2015 en adressant un dossier par courriel ou par envoi postal (papier+cd).

Le dossier comprendra :

– les coordonnées du photographe (prénom, nom, appartenance éventuelle à une agence ou un collectif, adresse postale, téléphone, courriel, site) + une brève biographie ;

– la série de photographies proposée ;

un texte de présentation du travail + une fiche indiquant le nombre, la nature, le format des tirages ainsi que leur mode de présentation ; elle précisera si des tirages d’exposition existent ou s’ils sont à produire.

Tous les fichiers numériques porteront un titre commençant par le nom de l’auteur; chaque photographie (format .jpg, 72dpi, 800 pixels pour le + grand côté) sera identifiée par le nom de l’auteur et le n° de l’image ;

Les dossiers non conformes ne seront pas examinés

 

Adresse courriel :

festivalimage [arobas] orange [point] fr

Adresse postale :

LES PHOTOGRAPHIQUES – programmation

46 route de Pétrie

72230 GUÉCÉLARD

http://www.photographiques.org/

Conditions d’exposition :

La programmation comprendra une dizaine d’expositions sélectionnées par un collectif au sein de l’association de manière à constituer un ensemble diversifié, tant du point de vue des sujets traités que des écritures photographiques. Une place sera faite aux créateurs issus de l’espace régional. Les lieux d’exposition et les espaces disponibles ne sont pas encore arrêtés.

Les expositions pourront donner lieu à l’acquisition d’oeuvres, à une aide à la production ou au versement de droits d’auteur. Le transport aller et retour des oeuvres, leur assurance, leur accrochage, le déplacement et l’hébergement des photographes pour le vernissage seront pris en charge par l’organisateur.

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International Videodance Festival of Chile
Call for entries
Deadline: 15 July 2015

CALL FOR ENTRIES FIVC 4.0 , CHILE- 2015

International Videodance Festival of Chile (FIVC) open its fourth call for filmmakers, choreographers, and artists. You are invited to submit your work until July 15th.

The selection will be proceded by our jury and will cover worldwide productions. It is possible to tender up to 2 works. There are 2 categories to submit works to: VDFILMS and Documentary and a topic for international works under of the BORDERS concept.

FIVC 4.0 does not charge fee for their artists, gives publicity to your schedule and your work in different media, and very importantly, we ensure that your work is showing on professional conditions for our public enjoy your work. FIVC has its ON TOUR project allowing disseminate your works in other nationals and internationals contexts.

FIVC 4.0 is a non-competitive event, which hopes to encourage the creation of video dance through the dissemination of artists and works of all world and its parallel activities.

International Videodance festival of Chile will be held between November 24 and 27, 2015 at the Cultural Center of Spain in Santiago of Chile. Like previous versions, the activities FIVC are to general public and fee free.

FIVC is an independent project created and produced by Chilean artist Brisa MP with the Caída Libre signature.

Entry regulations and form
http://videodanza.cl/call_fivc.4.html

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Masters & Servers
Open Call for work
Deadline: 20th September 2015

Masters & Servers is a programme of activities devoted to the investigation of networked cultures in the post-digital age. Five key organisations in the European contemporary and media arts – Aksioma (Slovenia), Drugo More (Croatia), Link Art Center (Italy), Abandon Normal Devices (UK) and The Influencers (Spain) – have joined forces to map – and possibly contribute to – a constantly shifting territory where media-savvy artists, hacktivists and creators traverse the frontiers of contemporary art, social intervention and amateur invention.

Masters & Servers now launches an open call for a new commissioned project across the forms of interventions, data manipulation, representation, research or storytelling. Inspired by D. Rushkoff’s thesis that in the aftermath of the digital revolution, an uncertain condition has emerged: “instead of optimizing our machines for humanity, we are optimizing humans for machinery”. Can art be a key force in reversing this process? How will it deal with the current social media euphoria (or paranoia)? How should the world be represented and lived after Edward Snowden’s revelations?

WHAT KIND OF PROJECT?

We are interested in work that can cast light over the dark life of data and other controversial, invisible aspects of networked societies. Welcoming proposals related to practical first-hand experiences in:

•    the control of information by governments and private companies;
•    the representation of the invisible, especially in relation to private and public power structures;
•    the dark side of slick and apparently open social media;
•    under-reported people’s habits in “the cloud”.

The call is open to artists, technologists, activists, inventors and individuals and collaborators that occupy the spaces inbetween. We are interested in different approaches, including performance, uncanny experiences, examples of direct resistance or playful experiments in the grey area where counter-power is face to face with power.

HOW WE WILL SUPPORT THE PROJECT

1.    Masters & Servers will support the production of the selected proposal with 5.000 € towards fees and production costs.
2.    Masters & Servers will assist in all phases of the production process.
3.    The final project will be exhibited in at least two off-line exhibitions in spring 2016.
4.    Depending on the nature of the project Masters & Servers will be excited to present and distribute the new project through partners’ channels and communication networks. Which a diverse range of organisations, from museums to online galleries and project spaces to festivals, with a range of specialisms across production, participation, engagement, critical thinking and publication.

CONDITIONS

•    This call is open to individuals or groups working across any artforms and/or technology in Europe.
•    The proposed project can be online and/or offline. If online only, please consider how it could be translated (i.e. shown, exhibited, narrated) in physical IRL space.
•    Applicants should either have an established background in their respective fields and/or explain how this opportunity will assist the development of a new project.
•    We will especially welcome proposals for new work. Yet, we will be happy to help in the extension of existing projects if our contribution will be key to develop them towards a new direction or critically enhance them so they will achieve a new dimension.

DEADLINE & HOW TO APPLY

Applications must be received by the 23:59 (CET) on Sunday 20 September 2015.

Complete application must include the following:

1.    Resume or CV – including contact information, maximum 2 A4 pages
2.    Project Proposal – detailing the project concept, maximum 2 A4 pages
3.    Project Budget proposal – with a breakdown of how you will spend the €5000 budget, maximum 1 A4 page
4.    Support Material – including examples of previous work, any relevant urls, any visuals (data flow, sketches, timeline, schematics, etc.) that will help us better understand the proposal and your practice.

Please send ONE .pdf format including materials 1-4 above to info [arobas] mastersandservers [point] org.

For >5MB attachments, please use file transfer services like Wetransfer or provide a link to your own server space.

Download PDF

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Appel à candidature : Appel à projet 2016 de la Galerie NaMiMa

Date limite : 11 septembre 2015

NAMIMA est un acronyme dérivé de Nano/ Micro/ Macro/.
Il désigne une échelle, du plus petit au plus grand.

Passer de micro à macro, c’est se déplacer de l’individuel au collectif, du restreint au global.

Un enjeu fondamental auquel se confronter au sein d’une école d’art. NAMIMA privilégie l’apparition et l’expérimentation de formes d’exposition nouvelles.

Créée en janvier 2011 au sein de l’École nationale supérieure d’art et de design, la galerie NAMIMA produit quatre expositions par an. L’une d’entre elles est le résultat d’un appel à projets.

http://www.cnap.fr/sites/default/files/appel_projet/141909_app_projet_namima_2016.pdf

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ART REVEAL MAGAZINE OPEN CALL

Art Reveal Magazine is pleased to announce its Call for Artist Proposal for online magazine.

All International Artists are Welcome to submit their works for next issues.

Link:

http://www.artrevealmagazine.com/submission/

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call: Transient Visions: Festival Of The Moving Image
Call for entries
Deadline: 8 August 2015
Transient Visions: Festival Of The Moving Image
Transient Visions: Festival of the Moving Image, will be held October 16 & 17, 2015, at Spool Mfg., an artist-run Art Space in Johnson City, NY. Transient Visions is accepting submissions of challenging and experimental short films and videos, 20 minutes or less, from emerging and established artists/filmmakers across the globe. Transient Visions: Festival of the Moving Image has screened works of Albert Alcoz, Amber Bemak, Jason Bernagozzi, Vera Brunner-Sung, Alberto Cabrera Bernal, Roger Deutsch, Clint Enns, Thorsten Fleisch, LJ Frezza, Vincent Grenier, Christina Hunt, Ted Kennedy, Eva Kolcze, Péter Lichter, Jesse Malmed, Kristin Reeves, Joel Wanek, Josh Weissbach, among many others.Transient Visions: Festival of the Moving Image celebrates the cutting edge art of the moving image through screenings, exhibitions and performances, providing a cultural experience that enriches the local community. The Festival serves as a venue to meet artists in this region and beyond, exchanging and sharing ideas, while developing mutual relationships.Funding for the 2015 Transient Visions: Festival of the Moving Image is provided in part by a project grant from Broome County Arts Council’s United Cultural Fund.http://www.transientvisions.org/Link: http://www.transientvisions.org/submission-guidelines.htmlSpool Mfg. Contemporary Art Center
140 Baldwin Street
Johnson City, New York 13790
United States of America
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Imaginer la mémoire des sites de stockage de déchets radioactifs pour les générations futures

Appels à projets et à contribution d’écriture

Imaginer la mémoire des sites de stockage de déchets radioactifs pour les générations futures

Arts plastiques, photographie, vidéo, performance

L’ANDRA, établissement public à caractère industriel et commercial, a pour mission de trouver, mettre en œuvre et garantir des solutions de gestion sûres pour l’ensemble des déchets radioactifs français afin de protéger les générations futures du risque que ces déchets présentent.
Cet appel à projets artistiques a pour objectif de contribuer à la réflexion sur la préservation et la transmission de la mémoire des sites de stockage de déchets radioactifs.
Le candidat devra soumettre un projet d’oeuvre ou d’intervention artistique, sur le thème de la
préservation et de la transmission de la mémoire des sites de stockage de déchets
radioactifs au profit des générations futures, en prenant en considération la transformation du
paysage et de la société, sur une amplitude temporelle de plusieurs milliers d’années. De portée prospective, les projets artistiques retenus n’ont pas nécessairement vocation à être ensuite réalisés.
Les qualités artistiques, l’originalité de la proposition et son adéquation avec l’appel à projets constitueront les principaux critères de sélection.

Les 8 artistes sélectionnés recevront chacun un prix (1er : 7000 €, 2ème : 5000 €, 3ème : 3000 € et les suivants, 1000 €).

date imite: 7 juillet

http://www.andra.fr/memoire-et-art/

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TMP ISSUE04 STI//_/IFES : Call for Submissions

Touch.My.Prints seeks projects, finished or in-progress, of photographic still lifes. TMP is interested in the special way the photographic process can flatten space. In the process of a studio still life the artist can have complete control over lighting, objects, composition, etc. This control allows for a constructed environment to showcase a wide range of concepts. TMP seeks these highly controlled still lifes to showcase in TMP ISSUE04.

Bodies of work will be prioritized over a series individual images.

SUBMISSION GUIDELINES

Submission Fee: Free

Please submit 3-5 works from a body of work (complete or in-progress) for ISSUE04. Please include a brief description of your body of work / artist statement. (250 words or less)

IMAGE SUBMISSIONS

Please submit files at 300 dpi, with the longest side being 8 inches (2400 pixels), 8-bit and as a JPEG.

File Name would be Doe_Jane_01.jpeg

In the email (TouchMyPrints @ gmail .com) please list the following information for each image.

Title, Year Produced
Medium (i.e. Screenshot / Digital Photograph / Digital Collage)
Your Website (Professional Site / Twitter / Tumblr / etc)
Brief description of your body of work. (250 words or less)

GENERAL GUIDELINES

Submit your own work.
Follow the guidelines.
Please email me if you have questions.

SUBMISSION DUE DATE: July 20, 2015

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Videoformes 2016
Deadline: 15 October 2015

// CALL FOR PRIZE WINNING VIDEO COMPETITION
International Digital Arts Festival ::: March 17 > 19, 2016

Prix / VIDEOFORMES 2016 / AWARDS :

• Grand Prix VIDEOFORMES de la ville de Clermont-Ferrand
• Prix VIDEOFORMES du Conseil Général du Puy de Dôme
• Prix Université Blaise Pascal des étudiants (Clermont-Ferrand)

Prize winning competition open to all video and media makers. Works should be original and/or display
a personal approach.

Entry form and regulations
http://videos.videoformes.com/register.php

http://www.videoformes.com
videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE
190/194 Bd Gustave Flaubert
F – 63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

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Concours “Talents contemporains 2015″

date limite: 15 décembre 2015
prix

Sur la thématique de l’eau, les artistes sont invités à soumettre leurs propositions, réalistes ou utopiques, figuratives ou abstraites, en portant un regard singulier et sensible sur ce thème.

Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.
Le concours « Talents Contemporains » donnera lieu à une exposition collective au centre d’art et à une édition bilingue présentant les travaux des lauréats.

Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains » une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :

UNE ENVELOPPE DE 150 000 € POUR L’ACQUISITION
DES ŒUVRES.

Parmi les candidats, seront choisis :

d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », 6 lauréats recevront chacun 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre,
et d’autre part une œuvre, considérée par le Grand Jury International comme la plus prometteuse, verra son créateur élu « Talent d’Eau » et recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.
UNE ENVELOPPE DE 150 000 € POUR LA RÉALISATION
DES ŒUVRES PRÉSENTÉES SOUS FORME DE PROJETS.

Pour les artistes qui présentent leurs œuvres (installation ou sculpture) sous forme de projets, les dossiers devront comporter une estimation budgétaire des frais de réalisation (y compris frais d’acheminement et d’installation de l’œuvre). Ces frais seront pris en charge par la Fondation dans la limite d’un budget global de 150 000 €.

Inscription en ligne sur le site de la Fondation François Schneider
www.fondationfrancoisschneider.org

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CALL FOR SUBMISSIONS: Anamorphosis Prize / Franklin Furnace
Deadline date: September 1, 2015; City: the world; Source: Franklin Furnace

Franklin Furnace is pleased to announce it is working in partnership with the new Anamorphosis Prize, which has been created to promote excellence, dialogue, and excitement in the field of self-published photobooks and photo-based artist books. All books submitted in application for the Anamorphosis Prize will be donated to Franklin Furnace for its permanent collection. There is no entry fee and the winner receives $10,000, no strings attached. For all details, including instructions on how and where to apply, please visit the Anamorphosis Prize website: www.anamorphosisprize.com

…and get your books ready! Applications are being accepted from now through September 1st, 2015.

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APPEL A PROJETS
L’Atypique trouble
TRAVERSE VIDÉO 2016
19 ème édition – Mars 2016 à Toulouse
Voir c’est reconnaître et reconnaître rassure. Le « comme » reste actif dans les approches et critiques de l’art. Une telle approche continue à croire en la transparence de la compréhension et au dépliage total d’une œuvre, d’un récit.
L’expérimental par définition s’éloigne de l’obéissance aux codes et aux formats. Il refuse de suivre le type, l’étalon, le modèle et par là-même, il rue dans les brancards de l’habitude en faisant preuve des potentialités de l’esprit, de ses capacités à ne pas se restreindre à l’invention, à la nouveauté pour la nouveauté, complice inversé du « comme »; il préfère provoquer l’advention- ce qui advient.
Et puisqu’il se plaît à l’étrangeté, à l’atypique, et le pratique, il reçoit encore des soupçons sur sa légitimité. L’autre effraie, l’atypique trouble.
La formule d’emblée perturbe l’unicité de sa lecture : l’atypique- comme sujet- trouble celui qui le croise/ l’atypique- comme noyau nominal, comme nom- est trouble car il démonte l’attente.
Une telle association sait qu’elle réveille notre mémoire vers le das Unheimliche freudien et sa traduction, L’inquiétante étrangeté. En effet, un adjectif substantivé, dont le préfixe Un exprime la privation, et l’adjectif heimlich /familier, fondé sur la base heim, partagée par dans de nombreux termes comme daheim : à la maison, proche de l’anglais at home ; die Heimat : le pays natal, la terre-mère, etc. Cela devrait se dire dès lors : le non-familier, « l’étrange familier », l’étrange qui devient précisément inquiétant parce qu’il surgit au sein du familier.
L’atypique lie, aussi, le si proche et le si lointain, lui aussi inquiète devant ce qui « se rattache aux choses connues depuis longtemps et de tout temps familières ».
Et il nous plaît de considérer comme un hommage discret à la notion d’atypique, à ce qui fait trouble, qu’à l’échelle la plus élémentaire du monde des particules, la physique ait choisi comme nom de l’un des quarks, le terme d’étrangeté.
Est en revanche, incontestable que c’est un ferment de la littérature, comme du cinéma et désormais des séries télévisuelles. Le fantastique recherche l’irruption de l’irrationnel dans le réel, il produit ce trouble devant l’étrangeté, devant le Horla – autre association inconcevable : le hors et le là ensemble.
L’expérimental met à l’épreuve les points de repère, les limites s’y brouillent. Cependant retenue comme thématique, la proposition : L’Atypique trouble, attend des propositions qui quêtent l’étrange sous l’habituel ; qui débordent le témoignage fût-il plastique ; qui se risquent à « adventer » des mondes. Qui reconnaissent comme première, cette capacité de l’expérimental à être autre voire bizarre ou simplement « différent ».
En 2015, comme pour chacune de ses éditions, en prémices, puisque encore et toujours, s’est entendue cette appréciation de différence, Traverse Vidéo a programmé, des œuvres y répondant, ainsi J’ai un problème avec France Gall de Boris du Boullay et deux opus de Natalie Plaskura, en installation au Goethe Institut : Intrusion et Faint… dont vient le visuel de cet appel d’œuvre ; il atteste de notre projet.
Traverse Vidéo programme films expérimentaux, Art vidéo, installations, performances et photographie plasticienne.
Un formulaire d’inscription spécifique au médium est à imprimer (disponible ci-dessous), il indique les conditions à suivre obligatoirement pour participer à la sélection.
En espérant de nombreuses réponses, nous recevrons vos propositions jusqu’au jeudi 15 octobre 2015 inclus.

http://traverse-video.org/actualite-2/

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PARK(ing) DAY est un événement mondial ouvert à tous. Organisé le 3e week-end de septembre, il mobilise citoyens, artistes, activistes pour transformer temporairement des places de parking payantes en espaces végétalisés, artistiques et conviviaux.Pendant une journée, les espaces bétonnés deviennent des lieux d’initiatives engagées, originales, créatives et écologiques. Manifestation festive, événement international, PARK(ing) DAY, c’est aussi et surtout l’occasion de réfléchir au partage de l’espace public, d’imaginer de nouveaux usages urbains et de formuler ensemble des propositions pour la ville de demain !http://www.parkingday.fr/
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Appel à candidature : Fonds International pour la Promotion de la Culture 2015Etes-vous artiste ou créateur ? Une ONG ou un organisme privé à but non lucratif ou un organisme public dont les activités contribuent à promouvoir la culture et la création artistique ?
Si votre projet répond aux critères du Fonds international pour la promotion de la culture (FIPC), vous pouvez soumettre votre candidature afin de bénéficier d’un soutien financier du Fonds.Il est fortement recommandé aux candidats de se référer aux Questions fréquemment posées avant de remplir leur formulaire de cofinancement.La priorité est donnée aux jeunes artistes et créateurs ayant entre 18 et 30 ans.Seul un nombre limité de projets pourra bénéficier d’un soutien financier.
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torinoPERFORMANCEART
october 2015, turin (italy)

tpa festival aims to promote performance art, creating an opportunity for exchange between artists from national and international scene.
VIDEO PERFORMANCE SECTION – OPEN CALL
video performance section terms and conditions (pdf)video performance section application form (pdf)deadline: July 31, 2015
the selected artists will be notified by mail no later than september 30, 2015read more on http://www.torinoperformanceart.com/

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OPEN CALL FOR 4th GHETTO BIENNALE 2015
Deadline : Sunday 5th July BST midnight

A call for artists and curators

After the Haiti Revolution, the formerly enslaved peasants had three tools for their ‘counter-plantation’ position – the Kreyòl language, the Lakou system and the belief-system and ritual practices of Vodou, a triumvirate of linguistic, territorial and cultural resistance. Laurent Dubois, writing in ‘Haiti: The Aftershocks of History’, notes that, ‘thanks to a remarkably strong and widely shared set of cultural forms – the Kreyòl language, the Vodou religion, and innovative ways of managing land ownership…- they built a society able to resist all forms of subjection that recalled the days of slavery.’

The language of Kreyòl, which was born in the colonial plantations, began as a basic and rough method of linguistic communication between the culturally and geographically diverse populations of the colony. After the slaves revolt Kreyòl became a language of resistance and retreat from the metropolitan state, which continued to use French as the lingua franca of power and capital.

Vodou is a creolised religion forged by African slaves and their descendants which is comprised of elements from a wide range of diverse religious practices including many African traditions from the Fon, Dahomean, Kongo, Yoruba, and other African ethnic groups; Christianity and of the indigenous Taino Indians who were the original inhabitants of the region. As Dubois comments, ‘As they suffered together through the trauma of plantation life, Africans and creoles developed their own rituals of healing, mourning and worship.’

The Lakou is a sub-altern land management system in the rural provinces of Haiti which refers to clusters of houses around a yard which house extended and multi-generational families, forms of land management and ownership which attempted to resist the return to the plantations and co-operative labour and trade practices. As Dubois wrote, ‘In order to preserve that control, the Lakou system established its own set of customs to regulate land ownership and land transfers. The state had no part in these transactions, which were overseen entirely by community and family institutions.’

Vodou is a contested theme in studies of Caribbean and Haitian art. Current discourse interrogates both auto-exoticism by Haitians, and the ‘othering’ of outsiders. Important concerns include the appropriation of the impoverished peasant or ghetto culture as an essentially neo-colonialist strategy, and the precarious position of Haitian art in general, trapped as it is between the historically marketable ‘naïf’ or ‘primitive’ Vodou-celebrating tendency, and a contemporary desire to take its place on the stage of the international global art world.

We welcome projects that incorporate language, dialogues, place, symbolism and performance or consider global territorial struggles, forms of linguistic refusal and friction, and ritual and esoteric forms of obstruction and intransigence. The Ghetto Biennale invites artists and curators to explore what potentials these radical tools, Kreyòl, Vodou and the Lakou, have to offer to the contemporary world.

The 4th Ghetto Biennale 2015 will take place from the end of November until the middle of December 2015, the exact dates to be confirmed. All works must be made and exhibited in Haiti. Artists and curators will be invited to pass, no less than one, to three weeks in Haiti before presenting their work in the neighbourhood to an audience of local people, Port au Prince neighbourhood communities, arts collectives and arts organisations.  
The deadline for proposal applications is midnight Sunday 5th July BST and our decisions will be made and announced by the end of the third week in July.

Applicants for the 4th Ghetto Biennale 2015 must provide a written synopsis of their project proposal covering conceptual background, methodology, and a production and exhibition strategy for the proposed new work on no more than two sides of A4 including illustrations, and a one page CV, all formatted as pdfs. We will not accept any proposal longer than two sides, no attached images and neither will we accept website links as a proposal component.

Please keep in mind that we are looking for works that will be created during the three-week period in Port au Prince, Haiti. We are not looking for work that is already created. We welcome projects that may require collaboration with local artists and would be able to help connect artists beforehand.

There is no funding for this event and you will be expected to cover the cost of your flight, accommodation and materials. We will supply a reading list, there is a film about the Grand Rue sculptors on-line and we will be more than happy to help (via email) with any research and information needed, both before your application and leading up to the event. Advice can also be given about the practicalities for the production of specific projects and budgeting for the trip. If your work involves intensive interviews we will advise you to budget for your own translator. Artists should be aware that Haiti has only a 50% literacy rate and text heavy projects could be problematic for the local audience. We can help organise all hotel bookings, airport pick-ups and internal transport.

The Ghetto Biennale remains a lens-free event for none-Haitian artists so no video and photography projects will be considered, but there will be a photographer on site to document the projects at the end of the event for anyone needing images for documentation.

‘The Sculptors of Grand Rue’ can be viewed at http://vimeo.com/14681755

Find more information about Atis-Rezistans visit www.atis-rezistans.com

Ghetto Biennale website with application information and archives of previous projects
www.ghettobiennale.org

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Addis Video Art FestivalCall for entries
Deadline: 1 August 2015
intends to provide a platform for innovative video art in Addis Ababa, Ethiopia. The festival will screen throughout the city in a variety of locations including street corners, rooftops, public centers and art centers. By sharing video art in both conventional and non-conventional settings, the festival will reach both the artist community and the everyday passerby. The festival aims to create a dialogue between local, and international artists by encouraging digital media culture.Addis Ababa is currently in the midst of massive transformation. It is expanding drastically, over a quarter of its current residents will be relocating to new neighborhoods. Old communities are disappearing and new ones are forming. Paralleling the current state of the city, Addis Video Art Festival seeks works that explore and interpret the complex and layered meaning of the theme “new home” whether it be an external literal physical home, an internal psychological home or a cyber-home.For more information please visit: www.addisvideoartfestival.netRegulation and Guidelines– Open to national and international artists– Submission deadline August, 01 2015– Free submission– Theme: “New home”– Single channel videos only– Works must be made within the past 3 years– If the work uses a language other than English, it must be subtitled in English– Maximum duration 15 minutes– Two works may be submitted per artist/ requiring a separate entry form per submission /Download entry here: http://addisvideoartfestival.net/AVAF15-entry_form.doc– Preview links (to Vimeo, YouTube or a personal website) should be sent to contact [arobas] addisvideoartfestival [point] net with password if required– Selected artist will be notified by Nov 1st at which point a screening copy will be requested
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Transcultures, lance, en partenariat avec VIDEOFORMES, un appel à participation Gif Awards (dans le cadre des Transnumériques Awards – Arts & Networks)
Exposition à VIDEOFORMES 2015 puis à la Biennale d’art contemporain et patrimoine ARTour (Belgique) et à la Biennale des cultures numériques
Transnumériques dans le cadre de Mons 2015, Capitale européenne de la Culture.
3 prix Transnumériques Gif Awards / VIDEOFORMES 2015 seront décernés en mars.
Toutes les infos sur transcultures.be

www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

Quatre partenaires, 3 deadlines pour 3 expositions minimum tout au long de l’année 2015.

  • @ Les Transnumériques dans le cadre de Mons 2015
    • Symposium Les Transnumériques + Café Europa
    • deadline le 01/08/2015
    • exposition entre le 27/11 et le 12/12/2015

 

4. résidences

 

Artist-in-Residence Program 2016
Denali National Park and Preserve
Alaska

Program Overview

Since 2001, a total of 60 accomplished artists, writers, and composers have participated in the Artist-in-Residence program at Denali National Park and Preserve, Alaska. Following a 10-day residency, each volunteers to lead a public outreach activity with visitors and to donate one piece of finished artwork to the program collection. For a two-year trial period beginning with this open call for residencies in 2016, the program will explore a preference for digital and performance-based donations rather than physical pieces for the program collection. Artists are challenged to create artwork and activities for visitors that offer a fresh and innovative perspective of the park drawn from their own experience.
Guiding Principles

The program seeks qualified and accomplished artists, writers, and composers with demonstrated achievement in creating pieces that are both high in artistic merit and accessible for general audiences.

The music composition residency established with this call for 2016 draws upon successful foundations in Composing in the Wilderness and Denali Music Festival programs which emphasize contemporary classical music. The final product should be a notated chamber piece for traditional instruments found in classical orchestral repertoire (with optional use of electronics and/or projection). The park hopes that the completed piece will be premiered at the Denali Music Festival in a subsequent year, and the selected composer will consult with park staff to ensure that the instrumentation and technical requirements are appropriate for that setting.

Within this general framework, there are no stylistic requirements.

Visual Artists
The application requires:
• Six images
• Artist statement
• Artist resume
• Image list
• Your plans for a public outreach activity with visitors at the park
• Your plans for public outreach about the program once you’re back at home
Program Application

Applications are accepted only through an online process hosted by CaFÉ (CallForEntry.org). Entries are accepted each year from May 1 through September 30 for residencies during the winter and summer of the following year. Applications submitted after the deadline will not be considered.

Visit website for complete information: http://www.nps.gov/dena/learn/historyculture/arts-program.htm

Online Application via CaFÉ
For initial inquiries about the program at large, please contact:

Jay Elhard
Park Ranger, Media Specialist
Email link
(907) 683-9535

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Funded Interactive/New Media Residency Opportunity

Laboratory’s mission is to provide practicing interactive artists with the time, space, and freedom to make awesome stuff. So we want to offer you space to live, space to work, tools, mentorship, and connections to make that happen. Plus, a $200 a month stipend, so that’s cool.

If you’d love to come out and spend some time here between November 2015 and February 2016, we’re currently accepting applications for winter 2015-16 residents and we’d love to get your application. Deadline is 15 July 2015.

Link:

http://residency.laboratoryspokane.com/

Address:
Laboratory
228 W. Sprague
Spokane, Washington 99201
United States of America
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/ APPEL à CANDIDATURE
// RÉSIDENCES D’ARTISTES

For French speaking people only

À destination des artistes oeuvrant dans le domaine de l’art vidéo et des arts numériques.

La DRAC Auvergne, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand et VIDEOFORMES recherchent un(e) artiste pour une résidence dans un établissement scolaire du secondaire (Académie de Clermont-Ferrand ex-région d’Auvergne).

Les artistes devront adresser leur candidature avant le 25 JUIN 2015, par courrier à :
VIDEOFORMES, LA DIODE, 190-194 boulevard Gustave Flaubert, 63000 Clermont-Ferrand

TÉLÉCHARGEZ LE PDF

www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

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Vaste et vague

La résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague

Située à l’orée d’un boisé, au 14-A, rue Benjamin-Leblanc, à Carleton-sur-Mer, la Résidence V&V est une spacieuse demeure dotée de 4 chambres, d’une cuisine communautaire, de salles de bain et de lavage ,ainsi que d’un atelier non outillé de 30 m2, avec stationnement et connexion WiFi. Une bicyclette est mise à la disposition des résidents.

Le programme de séjours à la Résidence V&V du Centre d’artistes Vaste et Vague comporte deux volets.

Séjour de recherche et création

Le volet « recherche et création » s’adresse aux artistes, auteurs ou commissaires en art actuel qui soumettent un projet de création ou d’écriture lors des appels de dossiers du Centre (prochaine date de tombée : 1er décembre 2015).

Les résidences de recherche et création à la Résidence V&V ont une durée de 2 semaines et sont accompagnés d’une exposition ou d’une présentation (selon la teneur du projet).

Lorsqu’un projet est sélectionné dans le cadre de sa programmation annuelle, le Centre offre un cachet de résidence et donne accès à son Laboratoire nouveaux médias ainsi qu’à une salle de présentation.   L’artiste invité peut travailler directement dans la salle d’exposition Desjardins et y recevoir le public.

Pour obtenir des renseignements supplémentaires quant aux séjours de recherche et création, veuillez cliquer ici:  Appel de dossier : Projet de résidence de création.

Séjour hors programme

Le volet « séjour hors programme » s’adresse aux membres du Centre et à ses partenaires du RCAAQ, ainsi qu’à toute personne associée au milieu artistique qui désire effectuer un séjour de prospection, de réflexion ou de repos à la Résidence V&V.

Les résidences hors programme s’effectuent en tout temps, et leur durée varie selon la disponibilité des lieux et le nombre d’occupants.

En devenant membres du Centre d’artistes Vaste et Vague, les résidents bénéficient de tarifs préférentiels (25 $/nuitée + 10$/pers. supplémentaire, gratuit pour les enfants en bas âge), peu importe la période de l’année.

Pour vous renseigner quant aux séjours hors programme ou procéder directement à une réservation à la Résidence V&V, veuillez téléphoner au (418) 364-3123 ou expédier un courriel à art [arobas] vastetvague [point] ca.

http://www.vasteetvague.ca/fr/index.aspx?sec=18

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

CITY OF MEDICINE HAT
COMMUNITY DEVELOPMENT DEPARTMENT

REQUEST FOR PROPOSAL  No. CD15-77
Medicine Hat Airport Terminal Public Art Project
The City of Medicine Hat is requesting proposals from qualified artists to create and install a public work of art or related series of works to be situated in the new portion of the Medicine Hat Airport Terminal in 2016. The total budget for this project is $40,000.

Interested Proponents must respond to the RFP. Documents can be accessed through:

The City of Medicine Hat website – Tender Section http://www.medicinehat.ca/iframe/Purchasing/opportunities2.asp

or the Alberta Purchasing Connection website at http://vendor.purchasingconnection.ca/Opportunity.aspx?Guid=803F856F-9615-4B2B-A4AA-9B89C8075DE2&

For more information please contact:

Joanne Marion
Curator/Director
Esplanade Art Gallery
403-502-9593
joamar [arobas] medicinehat [point] ca

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Call for Consultants
Phase II of The City of Calgary Utilities and Environmental Protection Public Art Plan
The City of Calgary Public Art Program, in conjunction with the Utilities and Environmental Protection (UEP) Department, is seeking proposals from consultants to develop a second phase of the groundbreaking 2007 UEP ‘Public Art Plan for the Expressive Potential of Utility Infrastructure’.

Over the past eight years, this Public Art Plan has fostered innovative and award-winning public art projects – both permanent and temporary – and commissioned artists locally, nationally and internationally to engage the community on the broad theme of the watershed which underlies many of UEP’s core services; drinking water, wastewater treatment, drainage and the protection of public health and the environment. The Plan has provided The City and Calgarians with an opportunity to celebrate our relationship with the rivers that define us and to participate in the preservation and stewardship of our watersheds – both natural and man-made.

With the majority of projects complete or underway there is an opportunity to build upon the outstanding success of the original Plan and expand the scope to support the goals of Waste and Recycling Services and Environment and Safety Management, as well as draw attention to our shared responsibility to conserve and protect our environment.

Phase II will foster a diverse range of public art opportunities that allow for artists to be involved in ways that are responsive and contextually relevant – and continue to position The City of Calgary as a leader in public art and municipal environmental protection.

This is an exciting opportunity to shape the future of our city and transform the way Calgarians and visitors see, think and experience the environment around them. Visit calgary.merx.com and download the Request for Proposals.
Call closes on August 12, 2015 at 4 p.m. MST. Submissions must be submitted electronically.

For questions, please contact dean [point] scott [arobas] calgary [point] ca and reference RFP # (15- 1536)

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Request for Qualifications
Call for Artists – Capstan Village Park
Pinnacle International
Richmond, BC
Budget: $100,000
Eligibility: Open to Canadian professional artists
Deadline: July 15, 2015 – 12 p.m. (PST)

This national call is in search of a professional artist who can work with the design team collaboratively to integrate work into the play area of an urban neighbourhood park in Richmond, BC, during the design development stage. The artist will develop a concept after being selected.

At a conceptual level, artists will be tasked with exploring how artwork can enhance the play experience universally, highlighting the importance of play as a mechanism for learning and strengthening social interconnection.

For more information and submission guidelines:
http://www.richmond.ca/__shared/assets/capstanvillage41767.pdf

For questions regarding the submission requirements or process, contact Emily Nixon via email at Emily [arobas] dkl [point] bc [point] ca.

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Request for Expressions of Interest
Public Art Opportunity – City of Burlington

Aldershot Village, Plains Road
Deadline: Monday, July 13, 2015
Budget: $50,000 (CAD)

The City of Burlington invites professional artists to submit Expressions of Interest to create a permanent public artwork for a development site located on Plains Road in the Aldershot community of Burlington, Ontario. This competition is open to all Ontario artists.

About
Residents of Aldershot Village have been working together to create a great neighbourhood for decades. Recent efforts to improve Plains Road have made significant progress towards increased pedestrian access and beautification of the street. The public art installation will help to beautify Plains Road and create a year-round neighbourhood hub for all to enjoy.

Submissions
An artwork proposal is not requested at this time. Artist applications will be reviewed on the basis of artistic merit, professional qualifications and experience. Short-listed artists will be paid an honorarium of $1,000 to develop an artwork concept proposal. The budget for this project is $50,000.

Deadline: Monday, July 13, 2015

Click here to view the full Expression of Interest document (pdf)

Click here to learn more about the Aldershot Village, Plains Road public art project

Contact
Kim Selman
E: kim [arobas] cobaltconnects [point] ca
T: 905-548-0111

www.burlingtonpublicart.com

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Call for Proposals
THE WALL: CBC Vancouver Plaza
The Vancouver Heritage Foundation
Vancouver, BC
Project Fee: Up to $5,000
Eligibility: Open to independent curators and artists
Deadline: July 3, 2015 – 5 p.m. (PST)

The Vancouver Heritage Foundation is currently accepting proposals from independent curators and artists for the next WALL art project to be installed in the fall of 2015.

THE WALL is an artists’ platform made possible through a unique partnership between the Vancouver Heritage Foundation, JJ Bean Coffee, the CBC, and the City of Vancouver Public Art Program. THE WALL is a 60’x 40′ concrete wall with an aluminum frame that is the site of a changing program of artworks. It is located at the CBC building on Hamilton Street between Georgia and Robson Streets.

The intent of THE WALL is to foster dialogue and public awareness about the city’s built environment. This goal is accomplished by using the vast reserve of images and material at the CBC archives to create works of art that are exhibited on the plaza wall. Selected artists will have the opportunity to explore the CBC archives to research and inform their artwork intended for exhibition on THE WALL at the CBC Plaza.

For more information and submission guidelines: http://www.vancouverheritagefoundation.org/special-projects/the-wall/

For questions regarding the submission requirements or process, contact Judith Mosley at the Vancouver Heritage Foundation by email at judith [arobas] vancouverheritagefoundation [point] org

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Call to Artists & Artist Teams – Edmonton Police Service, Northwest Campus

The Edmonton Arts Council Public Art Program on behalf of the City of Edmonton is seeking an Artist or Artist team to create a site-specific public art sculptural iinstallation at the Edmonton Police Services Northwest Campus. This opportunity is significant within a highly visible, public location.

The EPS Northwest Campus public art competition, open to professional local, national, and international Artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas”(C458C).

Budget:
$450,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:

4:30 pm on Tuesday, July 07, 2015

Installation:
Spring 2018

To view detailed renderings and plans of this project, please email Robert Harpin, Public Art Officer

>> Click Here to download the full Call

 

6. divers

Mises en candidatures Éloizes – extrension

Il est maintenant temps de soumettre votre candidature pour une œuvre, une prestation ou une contribution créée ou présentée au cours de la période visée par les Éloizes 2016, soit du 1er juillet 2013 au 30 juin 2015.

La date limite pour présenter une candidature est le lundi 6 juillet 2015.  Les candidatures doivent être adressées à l’Académie des arts et des lettres de l’Atlantique et déposées au bureau de l’Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick ou envoyées par la poste (le cachet de la poste faisant foi pour la date limite).  Voici l’adresse : 140, rue Botsford, bureau 29, Moncton, N.-B., E1C 4X5. Aucune mise en candidature ne sera acceptée de façon électronique.

Si vous avez des questions, n’hésitez pas à communiquer avec Catherine Blondin, coordonnatrice des Éloizes au (506) 852-3313 poste 228 ou par courriel : catherine.blondin[@]aaapnb.ca.

Tous les renseignements au : www.aaapnb.ca/leseloizes/mises_en_candidature