La Liste : 5 avril 2019

Jérôme Bertrand présente l’exposition et performance ILL au centre d’artistes Voix Visuelle

Programmation des membres de l’AGAVF

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)

Jérôme Bertrand ILL (exposition et performance)
du 6 avril au 14 mai 2019
Vernissage :  jeudi 11 avril à 17h et performance à 18h
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Véronique DoucetRalentir le temps
du 14 mars au 16 mai 2019
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

 

Le Labo (Toronto)

Onyeka Igwe, Cauleen Smith, Basma Alsharif, Chantal Akerman, Abigail Child, Theresa Hak Kyung Cha, Chantal Akerman, Zeinabu Irene Davis, Kevin Jerome Everson et Christopher HarrisNotes on Being
Projection : samedi 13 avril à 17h au Innis Town Hall au 2, avenue Sussex, Toronto
Une co-présentation du Labo avec le Festival IMAGES
401 rue Richmond Ouest, Studio 277
Toronto ON
www.lelabo.ca

 

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)

Klervia Desbois, Frédéric Gayer et LiriceExposition annuelle des finissantes et finissants en arts visuels 2019
du 12 avril au 12 mai 2019
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)

Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Nadine Blinn, Renette Boissonneault, Annette Blinn-Comeau, Claude Chaloux, Angélina Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Venessa Comeau, Sherrill Conroy, Noella DeMille, Alain-Philippe Gérard, Margaret Jeddry, Alvina LeBlanc, Liz Lord, Rose-Marie Maher, Maxine A. Marshall, Jane Melanson, Isao Murrill, Diane Nadon, Valérie Nadon, Dany Sheehy, Dianne Surette, Jane Swaren, Claude Thériault et Élaine Thimot50 ans d’art 50 œuvres
jusqu’à la fin mars 2019
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

 

Maison des artistes visuels francophones (Saint-Boniface)

Omar Elhamy, Philippe Leonard, Rah Eleh, Hassaan Ashraf, Hazim Ismail et Zahra BaseriLire entre les lignes : l’Art de traduire l’Islam
Commissaire : Noor Bhangu
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)

Mélanie GagnonLe reflet
du 14 mars au 4 mai 2019
220, boul. Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
facebook

 

Galerie Sans Nom (Moncton)

Jared Betts – Artiste en résidence
du 21 mars au 5 avril 2019
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

 

 

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses membres, soit quinze centres d’artistes et galeries à travers le pays, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent aux artistes et aux commissaires.

 

Appels de dossiers

 

1. appels en français du Canada

Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville – Ottawa – 8 mai
Galerie d’art du Centre des arts et de la culture de Dieppe – 3 mai
Festival à ciel ouvert – Charlottetown – 5 avril
Centre Clark – poste audio – Montréal – 15 avril
Agence TOPO – Montréal – 30 avril
Galerie de l’École d’art d’Ottawa – campus du marché By et galerie du campus d’Orléans – 5 avril
Forest City Gallery – London, Ontario – en tout temps

 

2. appels en anglais du Canada

Third Space – Saint-Jean, NB – 15 avril
Neutral Gound – Regina – 15 mai
AKA Artist-run Centre – Saskatoon – en cours
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours

 

3. appels internationaux

Performensk Festival 2019 – Minsk, Bélarussie – 15 avril
Instants Vidéo 2019 – Marseille – 1er juin

 

4. résidences

EESAB-site de Brest – Brest – 23 avril
centre d’art contem­po­rain Les Capucins – Hautes-Alpes – 10 mai
Fondation FIMINCO, Résidence d’artistes – Romainville (Seine-Saint-Denis) – 31 mai
Salomon Foundation Residency Award – New York – 28 avril
La Becque – Résidence d’artistes – La Tour-de-Peilz, Suisse – 15 avril
La Fruitière Numérique – Lourmarin – 30 avril
La Chambre blanche – Québec – 5 mai
NEKaTOENEa, résidence d’artistes au domaine d’Abbadia / Hendaye – France – 19 mai
Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq – 15 avril
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite

 

5. art public

Outside the box – Toronto – 8 avril
O-train-opportunités – Ottawa – 24 avril
Civic Precinct Child-Friendly Initiative – Edmonton – 1er mai
Third Space – Saint-Jean, NB – 15 avril
Beltline Urban Mural Project – Calgary – 19 avril
City of Kelowna Public Art Program – 17 avril
Toronto Sculpture Garden – 15 avril

 

6. pour commissaires

Écosystème – appel de textes aux auteur·e·s, praticien·ne·s et chercheur·e·s concerné·e·s par la question de l’intelligence artificielle – La Chambre blanche – Québec – 2 juin
Western Front – Direction générale – Vancouver – 26 avril

 

 

linktwitterfacebook

 

 

1. appels en français du Canada

Galerie Karsh-Masson et Galerie d’art de l’hôtel de ville

Date limite : le mercredi 8 mai 2019

/ Ottawa (Ontario)
Programmation 2020
Les artistes exposés à la Galerie Karsh-Masson et à la Galerie d’art de l’hôtel de ville sont des professionnels s’intéressant à toutes les formes d’art. Il s’agit aussi bien d’expositions solo, collectives ou itinérantes que d’expositions préparées par des commissaires ou d’expositions du monde diplomatique.

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Appel de dossiers pour La Galerie d’art

Centre des arts et de la culture de Dieppe

La Galerie du CACD présente au public, dans un espace judicieusement conçu, des expositions illustres de qualité artistique. Les productions artistiques choisies sont nourries de recherche et de questionnement théorique. Ces vitrines contribuent d’une part, à l’épanouissement des artistes reçus et, par le fait même, insufflent à la communauté des occasions de découvertes et d’expériences variées en arts visuels. Toutes les disciplines sont éligibles et considérées.
Le Centre invite les artistes et les commissaires à soumettre leurs projets d’exposition pour la programmation 2019-2020 et 2020-2021. Les dossiers doivent être reçus par courriel au plus tard le vendredi 3 mai 2019.

Votre dossier doit comprendre :
– Une description précise du projet d’exposition (maximum de 400 mots) ;
– Votre démarche artistique (maximum de 400 mots) ;
– Votre curriculum vitæ et une courte biographie (maxime de 300 mots), ainsi qu’un lien ou l’adresse de votre site Web ou page d’artiste sur les médias sociaux ;
– Un maximum de 20 images de vos oeuvres en format JP, en suivant le gabarit ci-dessous : Nom/prénom/numéro (Ex. Lucgauget1, Lucgaudet2, etc.). Vous pouvez aussi inclure des supports audio/vidéo d’un maximum de 5 minutes*

Pour accéder à l’appel complet CLIQUEZ ICI

https://centredesartsdieppe.ca/fr/171-appel-de-dossiers-pour-la-galerie-d-art

 

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Festival Art à ciel ouvert
5 avril 2019

/ Charlottetown (Île-du-Prince-Édouard)

L’événement principal d’Art à ciel ouvert est un festival d’une journée qui souligne le milieu des arts visuels de Charlottetown, les sites patrimoniaux du centre-ville, les sites d’exposition et les troupes de spectacles de la ville ainsi que les riches traditions culturelles de l’endroit.

Le festival aura lieu au centre-ville de Charlottetown, plus particulièrement au parc Victoria, à la place du Centre des arts de la Confédération et aux places Rochford et Connaught. Les œuvres d’art comprendront surtout des installations, des projections, des performances artistiques, de la danse, du théâtre extérieur, les arts de la rue (p. ex., mimes, marionnettes, contes, créations orales, etc.), des sculptures et d’autres formes d’art temporaires.

Art à ciel ouvert comporte des commissions ainsi que des projets proposés de façon indépendante. Ce formulaire de soumission et les lignes directrices connexes s’adressent à ceux et celles qui veulent soumettre un projet indépendant. Tout artiste ou groupe d’artistes du Canada peut soumettre un projet. Pour en savoir davantage sur le festival Art à ciel ouvert et le processus de soumission :

www.artintheopenpei.com ou www.facebook.com/aitocharlottetown

artintheopenpei [arobas] gmail [point] com

 

https://drive.google.com/file/d/1m1KgHGpO-3deSC9DAGlzT07ZhAuZs7Jc/view

 

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APPEL DE DOSSIERS — POSTE AUDIO
PROGRAMMATION 2019-2020

Date limite : 15 AVRIL 2019

Le Centre CLARK invite les artistes, collectifs et commissaires à soumettre des propositions d’œuvres sonores pour le volet Poste audio de sa programmation annuelle.

Les propositions doivent être adaptées au poste d’écoute situé à l’entrée de CLARK, dans l’espace adjacent à celui de la librairie. Aucun projet nécessitant l’une des deux salles d’exposition ne sera retenu*. Les modes de présentation divers sont bienvenus et peuvent aller au-delà du dispositif habituel (iPod et casque d’écoute), pourvu qu’ils soient adaptés à l’espace du Poste audio. Ainsi, les projets peuvent investir l’espace « cabane », être diffusés à partir d’un dispositif spécialisé dans l’espace du Poste audio, prendre la forme de baladodiffusions, etc. Le comité est ouvert à recevoir toutes formes de pratiques audio, soit de types expérimental, électroacoustique, radiophonique, spoken word, improvisation et autres. Toutefois, la nature du contexte du poste audio ne permet pas la diffusion de vidéos.

CLARK offre un cachet de 300 $ pour la diffusion du travail. Le centre propose également de l’assistance au montage, 16 heures de main d’œuvre pour la fabrication d’un dispositif de présentation en bois et, si nécessaire, des heures d’utilisation de l’Atelier CLARK.

Toute personne voulant soumettre un dossier doit remplir ce formulaire en ligne (zone festival) avec les éléments suivants  :
— Une courte description du projet (maximum de 250 mots) ;
— Un texte de démarche artistique (maximum de 150 mots) ;
— Du matériel audio : lien Internet (SoundCloud ou autres) du projet proposé ou de projets antérieurs relatifs à l’art sonore ;
— Du matériel visuel en format JPG ou PDF, si nécessaire (p. ex. : dans le cas d’un dispositif spécifique*) ;
— Une liste des besoins techniques et toutes autres précisions, s’il y a lieu.
Date limite : 15 avril 2019
Soumettre vos dossiers ICI

* Les projets nécessitant l’espace des salles d’expositions devraient être soumis à l’appel de dossiers général dès l’automne prochain.

 

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TOPO, centre d’artistes montréalais en arts numériques, lance un nouvel appel à projets pour sa vitrine d’exposition : un espace vitré de 10 m2 / 100 pi2 pouvant recevoir de petites installations médiatiques et interactives.
C’est sous le thème de la frontière que TOPO envisage sa programmation 2019-2021. Ancrée dans l’histoire de l’humanité et toujours criante d’actualité, la thématique regroupe plusieurs questionnements portés par le centre, tant politiques et sociaux que technologiques et physiques.

Plus d’information sur le thème

Appel de projets
Pour sa programmation 2019-2021, TOPO recherche des propositions d’installations en Vitrine offrant des discours engagés et des explorations formelles et narratives mettant au défi l’intégration du texte, de l’image et du son, à la fois dans leurs dimensions physique et écranique. Nous portons une attention particulière aux imaginaires des Amériques, incluant ceux issus de l’autochtonie.
La programmation de la Vitrine sera intégrée à un cycle d’activités sur la thématique de la frontière incluant des conférences, des ateliers et des présentations d’artistes. Nous vous invitons à nous soumettre toute proposition d’activité pouvant s’insérer dans cette programmation. Les propositions pourront avoir lieu à TOPO, dans la Vitrine, voire même ailleurs.
Les artistes intéressé.e.s par cet appel de projets pourront soumettre leur dossier d’ici le 30 avril 2019.
Soumettre votre projet
Pour toutes questions, veuillez nous contacter à
▸▸ agence @ agencetopo.qc.ca

 

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Appel de projets d’exposition

Galerie de l’École d’art d’Ottawa – campus du marché By et galerie du campus d’Orléans

Saison d’exposition 2020
L’École d’art d’Ottawa (ÉAO) accepte dès maintenant les soumissions de projets d’exposition pour la saison d’exposition 2020. Les œuvres en cours ou envisagées peuvent être soumises tant pour la galerie du campus du marché By que pour la galerie du campus d’Orléans. L’appel est ouvert à tous les artistes ; toutes les techniques artistiques sont admissibles. Les projets d’exposition collective sont aussi acceptés.

Les soumissions peuvent être effectuées pour la galerie du campus du marché By, pour celle du campus d’Orléans ou pour les deux galeries. Les candidats qui seront sélectionnés devront cependant choisir de présenter leur exposition à une seule des deux galeries. Dans le cas d’une soumission aux deux campus, vous devez aussi indiquer de quelle façon votre exposition s’adaptera aux dimensions distinctes des deux espaces de galerie.

Voir les plans au sol des galeries ( Centre-ville ) ( Orléans ).

 

Les soumissions d’exposition seront uniquement acceptées lorsqu’envoyées via WeTransfer, un site web gratuit permettant le partage de fichiers, www.wetransfer.com ( veuillez utiliser l’adresse couriel boutique [arobas] artottawa [point] ca pour envoyer vos fichiers via WeTransfer)
Indiquez votre adresse courriel ainsi que celle du destinataire, ajoutez un message, joignez votre fichier et envoyez.

Note : Les soumissions transmises par la poste, en main propre ou par courriel ne seront pas acceptées.
Critères de soumission

Les soumissions doivent inclure les informations suivantes afin d’être considérées :

Un formulaire de soumission complété (formulaire PDF)
Le projet d’exposition
La démarche artistique pour l’exposition
Un Curriculum Vitae à jour (propositions de groupe : CV pour chaque artiste)
Un total de 10 images numériques ou vidéo du travail complété au cours des deux dernières années
Note : L’image d’une œuvre et l’image d’un détail de cette même œuvre compteront pour deux images. Chaque vidéo compte pour une image. La durée totale d’une vidéo par proposition ne doit pas excéder 15 minutes. Veuillez soumettre des images en format JPG uniquement, 300 ppp, pas plus volumineuses que 2 Mo chacune ; format maximal RVB de 1240 pixels (longueur ou largeur). Soumettre des vidéos dans les formats suivants uniquement : AVI, FLV, WMV, MOV, MP4, pas plus de 500 Mo chacun.

 

Une liste de toutes les images/vidéos dans les formats suivants :
Un chiffre précédé d’un « 0 » (ex. : 01), vos initiales, l’année à laquelle votre œuvre ou vidéo a été complétée et le titre de votre image ou vidéo

(ex. : 01CB2019lumieresurleau.jpg). Assurez-vous que le nombre « 10 » précède la dernière image. Assurez-vous aussi que votre liste correspond à l’ordre dans lequel sont placées vos images/vidéos.

 

Note : Des sources d’images externes ou des liens vers des vidéos ne seront pas acceptés (ex. : YouTube, Vimo, etc.).

N’ajoutez aucun caractère, symbole, point, guillemet, etc. (tels #. « &, etc.) au nom des fichiers. Ne soumettez pas de fichiers à travers un logiciel de présentation (ex. : PowerPoint).

Il est de votre responsabilité de vous assurer que le matériel de la soumission est transmis dans un format lisible.

Les propositions mal organisées ne seront pas considérées.

 

Les propositions qui n’adhéreront pas aux critères énoncés ci-dessus seront considérées comme incomplètes et seront retirées du processus de sélection sans préavis.

 

Processus de sélection :

Un jury formé de trois professionnels du domaine artistique basera ses choix en fonction de la qualité du travail, de l’intégrité de l’ensemble du projet et du lien de celui-ci avec les programmes de l’ÉAO.

Les membres du jury se rencontreront au cours des quatre semaines suivant la date limite de soumission.

Les artistes dont les soumissions auront été révisées par le jury seront informés de la décision du jury au cours des deux semaines suivant la rencontre du jury.

 

Conditions de l’exposition :

L’artiste recevra (ou les artistes recevront) un cachet d’exposition selon le tarif fixé par CARFAC.

Les artistes sélectionnés assumeront la responsabilité du transport des œuvres et veilleront à se procurer une assurance transport à destination et en provenance de l’ÉAO.

Pour toutes les œuvres tridimensionnelles, vidéo ou médiatiques sélectionnées qui exigent des équipements spéciaux pour l’installation, il est de la responsabilité de l’artiste de fournir l’équipement nécessaire.

 

Date limite de soumission :
16 h 30 HNE, vendredi 5 avril 2019

Pour de plus amples renseignements au sujet de l’appel de soumission, veuillez contacter :

Cathy Brake à l’École d’art d’Ottawa – campus du marché By
613-241-7471 (poste 27)
boutique [arobas] artottawa [point] ca

 

Nadine Argo at the Ottawa School of Art – Orléans Campus
613-580-2765
osao [point] gallery [arobas] artottawa [point] ca

https://artottawa.ca/fr/appel-dexposition/

 

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La Galerie Forest City (FCG) lance un appel de propositions aux artistes et aux conservateurs ou conservatrices œuvrant dans tout l’éventail des disciplines.

 

La Galerie Forest City (FCG) est un centre d’art autogéré qui encourage l’autonomie artistique et qui est voué à l’excellence des expositions et des événements qu’elle met sur pied. Cet engagement reflète les développements récents survenus en matière de production culturelle. La FCG sollicite des propositions innovatrices de la part des artistes et des conservateurs ou conservatrices relevant de toutes les disciplines et de tous les niveaux de carrière, l’accent étant mis sur les pratiques et les artistes émergents.

 

La FCG vise à favoriser et à soutenir l’art contemporain, tout en veillant à promouvoir le dialogue entre les communautés artistiques locales, régionales et internationales. En tant que centre d’art autogéré, la FCG s’intéresse principalement aux travaux ou projets de nature expérimentale, progressive et qui ont une puissante portée. Nous sommes enthousiastes face aux démarches artistiques les plus récentes et aux formes d’art qui alimentent la production contemporaine ainsi que le dialogue. Les principaux critères de sélection sont les suivants : fidélité à notre mandat et renforcement de nos énoncés de valeurs.

 

Les artistes sont rémunérés conformément au barème des tarifs de CARFAC.

 

Toutes les propositions doivent être adressées par courriel à programming [arobas] forestcitygallery [point] com

 

La forme des applications peuvent être trouvés ici : http://www.forestcitygallery.com/sites/default/files/Forest%20City%20Gallery%20Application%20Form.pdf

 

Les propositions soumises (à l’exclusion des images) doivent être combinées en un seul dossier PDF. Les propositions soumises sur papier ou par la poste ne seront plus acceptées.

 

Vous pouvez vous attendre à une notification environ trois mois après la date des délibérations du jury, par courriel. Le processus décisionnel prend plusieurs mois pour la préparation et le traitement après la date limite de soumission. Nous ne communiquerons qu’avec les candidats et les candidates retenus.

 

Si vous avez des questions au sujet du processus de demande, n’hésitez pas à les adresser à Mme Jenna Faye Powell à :

 

director [arobas] forestcitygallery [point] com

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

Third Space is now seeking project proposals from
artists, collectives and organizations to be included in THIRD SHIFT, our annual festival of public contemporary artworks !
ABOUT THIRD SHIFT

Established in 2015, THIRD SHIFT aims to offer citizens a unique opportunity to engage with contemporary art and re-imagine their city. THIRD SHIFT holds space for new experiences and communal exchange through the exhibition of temporary installations, interventions, performances and projections in the heart of Uptown Saint John. Motivated by the potential for deeper engagement, THIRD SHIFT has expanded its schedule to include two days of artistic presentations and workshops leading up to our signature nighttime exhibition on Friday, August 16th, 2019.

Geographically, THIRD SHIFT takes place within unceded territory of the Wolastoqiyik, Mi’kmaq, and Passamaquoddy First Nations and in Canada’s first incorporated city. We encourage proposals that reflect our objectives as an alternative, non-commercial, contemporary artist-run centre. We aim to support efforts that are exploratory, challenging and critical in nature. We encourage emerging and established artists to propose projects that have not yet been realized as well as investigations that have been started or completed elsewhere.

SPOTLIGHT EXHIBITION

This year THIRD SHIFT will be hosting a SPOTLIGHT EXHIBITION generously sponsored by the Sheila Hugh Mackay Foundation. This will be a curated exhibition of 6-8 projects by New Brunswick artists within the wider festival that specifically explore the historical, architectural, cultural, or natural landscape of region. The works will be selected based on their capacity to unpack stories or issues within the city of Saint John or the province of New Brunswick’s past, present, and future in innovative and engaging ways.

PLEASE NOTE

Projects must be temporary or ephemeral in nature. They may however be set up to span any amount of time within the three days of the festival.
Third Space will be paying selected artists an honorarium fee in accordance to the 2019 CARFAC fee schedule.
Limited production and accommodation funds will be available. Amounts will depend on Third Space’s financial resources for the festival. Funding requirements must be outlined in your proposal.
Third Space does not provide technical equipment for projects such as projectors, screens and cables. We will however help artists secure power sources.
THIRD SHIFT takes place in various off-site locations. Third Space is committed to organizing a barrier-free festival and will work with artists to select project locations that meet their access requirements.

Proposals, including the application form, images, and optional artist CV, should be sent by email to the address : thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com with the subject line : THIRD SHIFT 2019. Third Space will also accept proposals via phone, video or audio file if email or text-based format is not accessible to the applicant. For more information about the festival please visit our website : http://thirdshift.ca/

 

Deadline : 15 April

 

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CALL FOR PROPOSALS : Neutral Ground Artist Run Centre (Main
Gallery & Window Gallery)
Exhibition season : 2020 – 2021
APPLICATION DEADLINE : May 15th, 2019
More information and proposal requirements at :
www.neutralground.sk.ca

NEUTRAL GROUND :
Located in downtown Regina, Saskatchewan, on Treaty 4 Territory,
Neutral Ground is a not-for-profit, artist-run-centre that presents
contemporary visual and media art. We connect audiences to the work
of emerging and mid-career artists, and from established artists
experimenting with new directions in their practices.

Neutral Ground invites contemporary, professional artists to submit
artworks, exhibitions, projects, or performances in any media. We
welcome exhibition proposals from all professional artists regardless of
ability, age, culture, ethnicity, citizenship, gender identity, or race.
Neutral Ground pays artists in accordance with the current CARFAC
suggested fee schedule, for Category 1 galleries. (Please note that
proposals from artists based outside of Canada will be considered only
as budget and resources allow.)

PROPOSALS :
Proposals for the May 15th deadline will be assessed by jury in
consideration for the 2020 – 21 programming season. Proposals will be
accepted for both the Main Gallery and the Window Gallery. Neutral
Ground presents 4-5 exhibitions per year in the Main Gallery, as well
as additional performances and special events. Up to 6 presentations
per year are supported in the Window Gallery. (More details, floorpans
and proposal requirements available on our website.) Artists are limited
to one solo exhibition in a three year period and work that has been
shown previously in Regina will typically not be eligible.

We encourage experimentation, risk-taking, and work that pushes the
boundaries of artists established practices ; Neutral Ground is receptive
to projects outside of a traditional exhibition format, including but not
limited to :
Community engagement initiatives ;
Curatorial proposals ;
Performance work ;
Work to be developed and/or created on-site ;
Projects that are in development/to be developed.

Questions about application details as well as inquiries into the
feasibility of proposals may be directed to :
program [arobas] neutralground [point] sk [point] ca

To apply, download pdfs with proposal requirements at :
https://www.neutralground.sk.ca/?page=eventdetail&year=2019&id=201931419182921

 

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AKA supports the creation and development of artist driven initiatives and emerging practices that speak to, reflect and encourage dialogue in our culturally diverse communities. This includes work in all media by local, national and international artists. Our venues consist of a street-level gallery, billboard and multi-use screening and performance event space ; we also source off-site locations for site-specific projects.

 

AKA accepts submissions on an ongoing basis for project/exhibition proposals that consider AKA’s history and setting.

 

Support for selected projects/exhibitions includes : curatorial assistance, shipping, insurance, installation/strike assistance, promotion, documentation and the potential development of accompanying programming suited to the form of the project. AKA pays artist fees at or (when possible) above the CARFAC national average.

 

Submissions Guide
Please review AKA’s past programming archives, floorplan and billboard ; as well as our mandate. AKA accepts digital submissions as a single PDF document via email : gallerycoordinator@akaartistrun with the subject heading : AKA Submission. Please ensure the PDF document includes your name. Digital or physical submissions in any other format will not be accepted.

 

Submission PDF (max 7MB) must include :

 

Project/exhibition proposal including technical/install needs (max. 500 words)
Artist statement (max 500 words)
CV with complete contact information
Images with image details (max 10) ; OR
Time-based direct embedded links

 

AKA Artist-run centre
424 20th Street West
Saskatoon, Treaty 6 Territory and the Homeland of the Métis
Saskatchewan, Canada, S7M 0X4

 

306-652-0044
akaartistrun.com

 

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission : a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to :

 

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

 

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

 

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

 

3. appels internationaux

Performensk Festival 2019
Deadline date : April 15, 2019 ; City : Minsk, Belarus ; Source : Performensk Festival

Performensk Festival 2019
September 6–9, 2019
Minsk, Republic of Belarus

Performensk is a second edition of the festival focusing on the presentation of performative art – an art which is presented live, « here and now“ in front of the audience. More specifically Performensk aims to present works belonging under fields of :

–experimental theatre
–performance/live art
–sound art

OPEN CALL
In this open call we are seeking for LONG DURATIONAL PERFORMANCES commissioned specifically for the Performensk 2019 festival and created in response to the festival’s site. Selected artists will be given an opportunity to come for a SHORT-TERM RESIDENCY (approximately one week) before the festival. During the time of the residency participants can prepare their individual projects or to form team(s) and work together. Under the term „long durational performance“ we understand performances whose length will be from several hours to several days and which will be happening simultaneously with the rest of the program.

THEME
The theme of this year’s edition of the festival is the SPACE.

It is a broad topic which could be approached from many different angles. From the mathematical perspective our current understanding of the space is largely based on the so called Euclid’s axioms formulated by the ancient mathematician and geometer Euclid. For example that the sum of angles of a triangle equals 180° or that two parallels never intersect.

If we take a step from mathematics and physics we can think of the space in philosophy : the philosophy of space and time representing the whole independent stream of thinking. Its proponents being such figures as Immanuel Kant, Gottfried Leibniz or Martin Heidegger. Many people are fascinated by the infinite cosmic space as well as the microcosmos invisible to the human eye. The space as a space for living is indivisible from our everyday lives. In the context of the mental space we are saying : « My head is full, I have no space for thinking.“ The space which is given to an individual in a society differs significantly in relation to his or her place of origin, social class, economical situation, gender, race, sexual orientation etc.

In the art context the space is one of the basic elements defining the final artwork. What is the relation between the work and the space in which is it realized ? Is it possible to transfer the piece into an other location or is it indivisible from the space in which it was created ? What is the difference between the transferable projects created for the theatre « black boxes“ (or « white cubes“ of galleries) and site-specific works tightly connected to the particular locations ? What is the size of the respective artwork ? Is it small, almost invisible or monumental ?

There are many factors which influence possibilities of an artist to realize him or herself freely, to „have a space“ for their creation. Artist’s economical situation is one of them. For those financially independent it is easier to create for quite obvious reasons : they do not have to invest energy and time in the money-making and can focus solely on their art. The art market offers an income opportunity but it also brings a risk of commodification. Both the content and the form are being adapted for the purposes of the grant applications, artists are fighting each other for funds. Rather than on the perfectioning of the work the energy is being spent on the self-promotion. Crucial is also the censorship issue. An impossibility to realize oneself freely complicates and deforms the artistic work. While in some communities the value of art for the society is recognized, in other cases the art becomes only a tool supporting the ruling ideology, be it due to the ignorance or with a deliberate power aims.

FESTIVAL PROVIDES SELECTED ARTISTS WITH :
–technical support
–venue to perform
–documentation
–accommodation
–promotion of the work
–assistance with obtaining visa to Belarus / issuing the visa to Belarus
For more information, please go to the Facebook posting :
www.facebook.com/events/358262244779503/

TO APPLY, please fill out the google doc here :
https://docs.google.com/forms/d/1AAT-P0I0ptZNpAWvD-dkrzUljrB5-lL9QNKGc860RKU/edit?fbclid=IwAR2IKHfTQZ9eJUcpC-D4mju_gRXImC3qnDn1ATPg82HtwuRczBzccMNmS74

 

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Les inscriptions pour les 32es Instants Vidéo 2019 sont ouvertes !

L’art vidéo n’a ni dit son dernier mot, ni montré sa dernière image.
Artistes de tous les pays, unissons nos films, installations vidéo et performances pour que chaque humain puisse librement marcher sur la terre, léger comme un cosmonaute dans l’espace.
Date limite d’inscription : 1er juin 2019

Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin -13003 Marseille – France
+ 33 (0)4 95 04 96 24
inscription [arobas] instantsvideo [point] com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. résidences

 

— Résidences

Appel à candidatures – artiste invité
call for candidates/ artist in residence invitation
L’appel à candidatures s’adresse à des artistes pleinement engagés dans une pratique et une recherche, souhaitant mettre en œuvre un programme de création avec les étudiants du Master Art, en lien avec les axes de travail développés par l’équipe de l’EESAB-site de Brest. L’artiste invité est accueilli à l’école le temps d’un semestre universitaire, du 15 septembre 2019 au15 février 2020, sur la base de 16h hebdomadaires d’interventions en Master et de temps d’interventions ponctuels (workshops) en 1er cycle.

EESAB-site de Brest – Brest
Date limite du dépôt du dossier :
23 Avr 2019

https://www.eesab.fr/eesab/leesab-recrute/

 

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Appel à candidature 2019
Résidence de recherche et d’expérimentation
Appel à candidature – Du 8 mars au 10 mai

QUI SOMMES-NOUS ?

Notre projet artis­ti­que et cultu­rel

Situé en plein cœur des Hautes-Alpes, en milieu rural, le centre d’art contem­po­rain Les Capucins conçoit :
quatre à cinq expo­si­tions par an,
un pro­gramme de sen­si­bi­li­sa­tion avec notam­ment des visi­tes et ate­liers à l’atten­tion des sco­lai­res,
un pro­gramme d’évènements cultu­rels (ren­contres, pro­jec­tions, per­for­man­ces, ate­liers…),
et depuis 2017, des rési­den­ces d’artis­tes (sur sol­li­ci­ta­tion et appel à projet).

Le centre d’art contem­po­rain Les Capucins, en tant qu’espace de recher­che, d’expé­ri­men­ta­tion et de pro­duc­tion, orga­nise des expo­si­tions et des évènements conçus spé­ci­fi­que­ment pour le lieu ins­crit dans un ter­ri­toire de mon­ta­gne.

Les artis­tes sont invi­tés le plus sou­vent à réa­li­ser des pièces iné­di­tes en consi­dé­rant le contexte spé­ci­fi­que des Capucins. Cette impli­ca­tion du côté de la pro­duc­tion, cou­plée à un tra­vail de pros­pec­tion, permet au centre d’art de se posi­tion­ner, non pas comme un simple relai de ce qui a déjà été exposé, mais au début de la chaîne de dif­fu­sion. Parallèlement, le centre d’art contem­po­rain Les Capucins conçoit des pro­gram­mes de sen­si­bi­li­sa­tion et de média­tion ambi­tieux et inno­vants à l’atten­tion de tous les publics, ama­teurs et pro­fes­sion­nels, jeunes et adul­tes.

Notre espace de tra­vail

Le centre d’art permet au rési­dent de béné­fi­cier d’un espace de vie ainsi que de moyens pro­pi­ces au déve­lop­pe­ment d’une recher­che. Son implan­ta­tion en milieu rural invite l’artiste à consi­dé­rer ses spé­ci­fi­ci­tés géo­gra­phi­ques, his­to­ri­ques et cultu­rel­les, à savoir une zone mon­ta­gneuse avec une faible den­sité de popu­la­tion. Néanmoins le centre d’art contem­po­rain Les Capucins initie des pro­gram­mes reven­di­quant le foi­son­ne­ment et l’ambi­va­lence plutôt que des lec­tu­res défi­ni­ti­ves et uni­vo­ques.

Sur place, l’équipe des Capucins accom­pa­gne l’artiste en rési­dence dans les divers aspects de sa recher­che et en le met­tant en rela­tion avec des struc­tu­res res­sour­ces et inter­lo­cu­teurs pou­vant contri­buer au déve­lop­pe­ment du projet.

Le centre d’art contem­po­rain Les Capucins dis­pose d’un ate­lier équipé, cepen­dant cet espace de tra­vail n’est pas chauffé et ne béné­fi­cie pas de lumière natu­relle.

LA RESIDENCE

A propos

Cette rési­dence est des­ti­née à donner les moyens à un artiste pro­fes­sion­nel, rele­vant de tous les domai­nes d’expres­sion, de déve­lop­per une recher­che ori­gi­nale qui nour­rira ses pro­jets à venir.

Ce pro­gramme est ouvert à tous les artis­tes fran­çais ou étrangers, sans limite d’âge, maî­tri­sant l’usage oral de la langue fran­çaise et dis­po­sant d’un permis de conduire pour véhi­cule léger vala­ble en France.

Une ren­contre publi­que est orga­ni­sée pen­dant la période de rési­dence (elle peut pren­dre la forme d’une per­for­mance, d’une lec­ture… selon le projet déve­loppé par l’artiste). L’artiste est invité à y pré­sen­ter sa pra­ti­que et la recher­che qu’il mène au centre d’art contem­po­rain Les Capucins.

Conditions d’accueil

La rési­dence aura lieu à partir de mi-sep­tem­bre 2019 et jusqu’à fin décem­bre 2019 sur une durée de 8 semai­nes conti­guës ou non (maxi­mum en 2 fois), défi­nies par un plan­ning entre le centre d’art contem­po­rain Les Capucins et l’artiste.
Hébergement : mise à dis­po­si­tion d’un studio de 35m² à l’usage seul de l’artiste.
Les frais de dépla­ce­ment seront rem­bour­sés à l’artiste par la mairie d’Embrun sur pré­sen­ta­tion de jus­ti­fi­ca­tifs et pour un mon­tant maxi­mal de 500€ : aller-retour à partir du domi­cile.

Bourse

L’artiste rece­vra une bourse de 4 000€ com­pre­nant hono­rai­res, frais inhé­rents à la recher­che ainsi que besoins per­son­nels.

Sélection

Le can­di­dat sera sélec­tionné selon les cri­tè­res sui­vants :
Qualités artis­ti­ques du projet ins­crit dans des pro­blé­ma­ti­ques contem­po­rai­nes,
Pertinence du projet dans le contexte spé­ci­fi­que du centre d’art,
Singularité de la recher­che, matu­rité du tra­vail artis­ti­que,
Perspectives d’évolution du projet au-delà du cadre de la rési­dence.

http://www.lescapucins.org/spip.php?article225&lang=fr

 

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Appel à candidature : Fondation FIMINCO, Résidence d’artistes

Public
artistes plasticiens et visuels de toutes disciplines issus du monde entier, en vue d’une résidence de recherche, de création et de production

Date Limite
31 mai 2019

Gain
Les artistes sélectionnés auront à leur disposition des ateliers de travail, un logement et des espaces de vie collectifs.
Ils bénéficieront d’un accompagnement artistique et technique selon leurs besoins et en accord avec le projet qu’ils
souhaitent développer : accompagnement de leur démarche artistique, aide technique à la production, à la promotion,
à la diffusion, accompagnement administratif et accès à des formations professionnelles. Afin de financer la recherche
et le projet développés par chacun des artistes, un accompagnement pour la recherche de fonds en complément d’un budget de production alloué par la Fondation sera également proposé.
Lieu
Romainville (Seine-Saint-Denis)

www.institutfrancais-seoul.com/wp-content/uploads/2019/05/appel-a-candidature_VF.pdf

 

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Appel à candidature : Salomon Foundation Residency Award 2019

Public
un/une artiste de moins de 35 ans issu/e d’un pays membre de l’Organisation Internationale de la Francophonie

Date Limite
28 avril 2019

Gain
24.000 $

Lieu
New-York

https://www.franciaintezet.hu/binaries/content/assets/articles/reglement-sfra-2019_iscp.pdf

 

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La Becque – Résidence d’artistes : call for applications for the Principal Residency Program 2020 open until April 15, 2019

La Becque – Résidence d’artistes ©Roger Frei

Partenaire artistique de Images Vevey, la résidence d’artistes La Becque à La Tour-de-Peilz (CH) a lancé son nouvel appel à candidature pour son Programme Principal de Résidence. Le programme propose aux résidents un séjour d’une durée de trois ou six mois, entre les mois de janvier et de décembre 2020.

Retrouvez toutes les informations sur l’appel à candidatures sur le site internet de La Becque.

La date limite de postulation est le 15 avril 2019.

 

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Résidence de création artistique & parcours d’art numérique

Public
Le présent appel à résidence est ouvert à tout artiste, de toute nationalité et sans limite d’âge, justifiant d’une expérience professionnelle dans le domaine artistique et régulièrement inscrit aux caisses d’affiliation

Date Limite
30 avril 2019

Gain
La Fruitière Numérique s’engage à :
-­apporter un financement à chaque projet sélectionné d’une
hauteur de 3000€. Cette somme doit couvrir l’intégralité des
dépenses pour la réalisation de l’oeuvre, les frais de déplacement,
les repas et le cachet de l’artiste ou du collectif d’artistes

Lieu
Lourmarin

www.alternatif-art.com/telechargement/appel-residence-vf-fruitiere.pdf

 

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Appel de propositions – Résidence de recherche

LA CHAMBRE BLANCHE souhaite stimuler l’intérêt pour l’analyse et la réflexion en arts actuels en offrant une résidence de recherche au centre de documentation. Nous invitons les artistes, les auteurs(es), les commissaires, les historien(ne)s de l’art à soumettre leurs propositions pour une résidence de recherche au centre de documentation. La résidence aura une durée de six à huit semaines pour la programmation 2019-2020. La date limite pour postuler est le 5 mai 2019.

Plus de détails sur notre site Web

 

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NEKaTOENEa, résidence d’artistes au domaine d’Abbadia / Hendaye

Cette résidence est dédiée à la recherche et la création.

La démarche proposée par l’artiste, et exposée dans la note d’intention, devra être spécifique au contexte de la résidence. *La reglementation du Domaine d’Abbadia n’autorise aucune installation pérenne d’oeuvres sur site ou d’actions modifants son aspect. D’une durée de quatre mois, la résidence s’adresse à des artistes professionnels ayant un parcours artistique déjà affirmé et n’ayant pas bénéficié récemment d’une résidence en Aquitaine

Date Limite
19 mai 2019

Gain
Bourse : forfait de 1400 € TTC par mois effectif de présence en résidence pour un total maximal de 5600 € TTC.
• Déplacement : participation aux frais aller/retour (montant maximum remboursable 500 € TTC sur
justificatifs).
• Aide à la production : montant maximum sur factures 1200 € TTC.
• Témoignage de la résidence : sous forme d’une édition imprimée, virtuelle ou multimédia, d’un écrit
d’auteur… les exemplaires seront à partager entre la structure d’accueil et l’artiste (montant maximum
remboursable 2000 € TTC sur factures).
L’artiste doit être en mesure d’établir des factures.

www.cnap.fr/sites/default/files/appel_projet/160857_appel_projet_residence_creation_2020_0.pdf

 

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Appel à candidature : Résidence 2019 à la Maison Julien Gracq

 

Public
Avoir publié un ouvrage minimum à compte d’éditeur. 
Sont concernés toutes les disciplines artistiques, tous les genres littéraires et tous les domaines du savoir.
Francophonie : écrire en langue française (sans nécessité qu’elle soit langue natale).

 

Date Limite
15 Avril 2019

 

Lieu
Mauges-sur-Loire (49)

 

Lien
http://www.maisonjuliengracq.fr/spip.php?rubrique6

 

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Programme artistes en résidence/ Artist in résidence program
Date de tombée 15 avril 2019
Imago Inc. est un centre d’artistes autogéré de production en estampe.

 

Le mandat de l’atelier Imago est de promouvoir et diffuser la création artistique dans le domaine de l’estampe contemporaine. Fondé en 1986 et incorporé en 1992, par 11 artistes du sud-est du Nouveau-Brunswick, le centre offre un lieu de recherche à ses membres et un atelier fonctionnel aux artistes.

 

L’atelier d’estampe Imago Inc. est à la recherche d’artistespourtravailler dans son atelier pendant une période de 2 à 3 semaines. La résidence doit avoir lieu entre septembre et avril.

 

Imago prend en charge les frais de transport, l’hébergement et offre un cachet d’artiste de 500$ par semaine.

 

Les artistes possédant une expertise dans le domaine de l’estampe qui désirent présenter un projetdoivent soumettre un dossier comprenant :

 

– un curriculum vitae à jour

 

– un texte de démarche artistique

 

– un texte décrivant le projet de recherche

 

– 10 images numériques d’oeuvres récentes.

 

Veuillez envoyer vos dossiers à l’adresse courriel : submissionsimago [arobas] gmail [point] com

 

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

 

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 

Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr “les maisons”.

 

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

 

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

 

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

 

sans date limite

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. art public

 

CALL FOR PROPOSALS : City of Toronto « Outside the Box »
(Hand-painted Traffic Signal Boxes) Project

Deadline : Monday, April 8 2019, at 5:00 pm. EST

ABOUT THE PROJECT

The City of Toronto invites local area artists to submit proposals to create works of art on City traffic signal boxes throughout Toronto. There are over 2,200 traffic signal boxes located across Toronto at signalized intersections. These boxes are often covered with posters and are a prime target for graffiti vandalism.

The Outside the Box public art initiative helps to bring diverse and interesting public art to neighbourhoods, reduces the impact of graffiti vandalism and postering, contributes to the vitality and attractiveness of the streetscape, helps to beautify City infrastructure and streets, and supports local and emerging artists.

Artwork on traffic signal boxes functions as a form of communication to a passer-by with the goal to create a vibrant, inclusive and interesting urban environment. Successful proposals will be innovative in design, foster community pride, counteract graffiti vandalism and contribute to a sense of identity for residents and businesses.

The Outside the Box program is an initiative of the City of Toronto’s Transportation Services Division. Since it was launched in 2013, over 295 boxes have been hand-painted by local artists.

ARTIST FEE

Selected artists will receive a fee of a $750 (honorarium and materials including HST) for each completed traffic signal box and licencing rights that will enable the City to reproduce the final design for promotional purposes.

APPLICATION & DESIGN CRITERIA

  • Artist applicants must reside in the City of Toronto.
  • Artist applicants cannot be City of Toronto employees.
  • Use the template provided on the website to submit your design concept. Designs must cover all visible sides of the traffic signal box, unless where specified by the StART project team or specified on the list of box locations.
  • When designing the artwork, artists are encouraged to think of the context of the area and the city as a whole.
  • Designs must not contain :
    • any representations of traffic lights, signs or signals
    • advertisement or promotion for any business, product or viewpoint
    • vulgar, profane, offensive, or insensitive images or writing
    • any breach of intellectual property, trademarks, brands, images of illegal activity or involve the attachment of any object(s) to the box
  • Consideration should be given to the fact that the finished artwork(s) will be in the public domain and therefore may be vandalized. Although the City will protect the artwork with a vandal resistant clear coat, it cannot guarantee that vandalized traffic signal boxes will be repaired and the artwork restored to its original state. Further, artists should understand that the finished works will be on functioning equipment that will need repair or replacing at some point in time. As such, The City cannot guarantee how long each traffic signal box will be in use. Artists must accept the risk that their artwork may be damaged, altered or removed at any time after completion.
  • All designs will be subject to review and approval by the City of Toronto.
  • Artist signature and website cannot occupy more than ¼ of the base unit.

TRAFFIC SIGNAL BOX SIZE AND CONFIGURATION

Width : 76.2 cm
Height : 121.92 cm
Depth : 43.18 cm

Please note in very few cases the traffic signal box may be slightly shorter than the above height. The artists chosen for these boxes will be notified of the height. The design template with dimensions can be found at www.toronto.ca/streetart/outsidethebox

LOCATION OF TRAFFIC SIGNAL BOXES

For 2019, Outside the Box aims to have 50 traffic signal boxes hand-painted by local artists. The majority of the boxes will be located in North York, Scarborough and Etobicoke.

PAINTING WEEKS

Artists must specify in their application which of the 2 designated weeks they will be available to paint.

  • Week 1 (June 17 – 24, 2019)
  • Week 2 (July 8 – 15, 2019)

In some cases, depending on box location, some flexibility may be required and an artist may be requested to paint their box on another date if necessary. A single traffic signal box generally takes two days to complete but is dependent on the intricacy of the design and other variables including weather.

Artists may submit no more than one design proposals (template) along with a statement for each design. No artist will be selected for more than 1 traffic signal box.

HOW TO APPLY

Download the application package : https://bit.ly/2E9kh2t

For more information or general questions please contact streetart [arobas] toronto [point] ca or visit StART’s website at www.toronto.ca/streetart

 

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DEMANDE DE QUALIFICATION D’ÉQUIPES D’ARTISTES
PROGRAMME D’ART PUBLIC DE L’ÉTAPE 2 DE L’O-TRAIN – OPPORTUNITÉS

OTTAWA, CANADA invite des équipes d’artistes du monde entier à soumettre leurs qualifications aux fins d’examen dans le cadre de la première étape d’un concours public. Les équipes sélectionnées se joindront à l’équipe de conception de l’Étape 2 du train léger sur rail d’Ottawa (TLRO) pour concrétiser leurs projets d’art public dans les stations de la ville afin de rendre la ville flamboyante pour les visiteurs et les citoyens.

Le Programme d’art public du TLRO constitue une plateforme grâce à laquelle des équipes d’artistes peuvent créer des oeuvres d’art public qui feront d’Ottawa l’un des chefs de file de l’art contemporain innovant et stimulant dans les projets de train léger. L’objectif est de relier les lignes de transport en commun, les secteurs et la géographie de la ville par une même trame narrative et d’améliorer l’expérience des usagers du transport en commun.

Si la Ville d’Ottawa peut réaliser le Programme d’art public de l’O-Train, c’est grâce à sa politique d’art public, qui consacre aux oeuvres d’art public 1 % du budget pour les projets d’immobilisations.

– Le Programme d’art public du TLRO : https://bit.ly/2NPlYo2
– Politique d’art public : http://bit.ly/2x3vT1m

OPPORTUNITÉ OFFERTE À DES ARTISTES DE FAIRE PARTIE DE L’ÉQUIPE DE CONCEPTION – PROLONGEMENT VERS L’EST ET L’OUEST DE LA LIGNE DE LA CONFÉDÉRATION

DATE DE CLÔTURE : LE 24 AVRIL 2019 À 15 H HAE
BUDGET TOTALE : 6,36 millions $ CA + TVH
RENSEIGNEMENTS : Sean [point] Morrison [arobas] ottawa [point] ca

Veuillez vous rendre sur le site Web de MERX pour consulter la demande de qualification complète ici : http://www.merx.com/
No de référence MERX : 144888

Cette opportunité permettra à trois (3) équipes d’artistes de travailler avec l’équipe de conception de l’Étape 2 de l’O-Train afin de relier les prolongements vers l’est et l’ouest de la Ligne de la Confédération en une même trame narrative.

Les équipes d’artistes qui ont été présélectionnées seront invitées à assister à une séance d’information avec l’équipe de conception de l’Étape 2 de l’O-Train en juin 2019, suivie d’une entrevue.

PROJET D’ART PUBLIC DE LA LIGNE TRILLIUM

DATE DE CLÔTURE : LE 1er MAI 2019 À 15 H HAE CANADA
BUDGET TOTALE : 750 000 $ CA + TVH
RENSEIGNEMENTS : David [point] Baird [arobas] ottawa [point] ca

Veuillez vous rendre sur le site Web de MERX pour consulter la demande de qualification complète ici : http://www.merx.com/
No de référence MERX : 144868

Le projet d’art public donne l’occasion à une (1) équipe d’artistes de concevoir des oeuvres d’art numériques à divers emplacements dans trois (3) stations de la Ligne Trillium : Gladstone, South Keys et Bowesville.

Cette demande de qualification d’équipes d’artistes est la première étape d’un processus concurrentiel en deux étapes visant à identifier les équipes d’artistes que l’on invitera à répondre à une demande de propositions (DP). Les équipes d’artistes présélectionnées seront invitées à soumettre une proposition au comité de sélection en juillet 2019.

 

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Call to Alberta, British Columbia, and Saskatchewan Artists : : Civic Precinct Child-Friendly Initiative (EOI)

The Civic Precinct public art competition, open to professional artists and artist teams residing in Alberta, British Columbia, and Saskatchewan, is held in accordance with the City of Edmonton policy « Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas » (C458C).

This opportunity is a three-step process to be a consultant, design and build :

  • Step 1 – artist works as a consultant working with the project team to engage with stakeholders and collaborate meaningfully with children to develop an overall concept or child-friendly public art.
  • Step 2 – artist is embedded within the design team to develop artistic enhancements to the Churchill Square East Gardens renovation plans to create inviting and accessible spaces for play.
  • Step 3 – artist is offered the opportunity to create a welcoming child-friendly permanent public artwork(s) for Centennial Plaza behind the Stanley A. Milner Library.

Budget :

  • Step 1 – Consultation Fee $30,500 (max, all inclusive)
  • Step 2 – Artist Design Fee $15,000 (max, all inclusive)
  • Step 2&3 – Two Public Art Project Opportunities for Churchill Square East Gardens and Centennial Plaza,TBD $210,000.00-$264,000.00 (max, all inclusive)

Deadline for Submissions :
4:30 PM MDST on Wednesday, May 1, 2019

For more information, please contact Grace Law, Public Art Officer
p : 780.424.2787 ext. 230 e : glaw [arobas] edmontonarts [point] ca

https://publicart.edmontonarts.ca/static_media/pdfs/files/publicart/artcalls/CALL_Civic-Precinct_EOI.pdf

 

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Third Space is now seeking project proposals from
artists, collectives and organizations to be included in THIRD SHIFT, our annual festival of public contemporary artworks !
ABOUT THIRD SHIFT

Established in 2015, THIRD SHIFT aims to offer citizens a unique opportunity to engage with contemporary art and re-imagine their city. THIRD SHIFT holds space for new experiences and communal exchange through the exhibition of temporary installations, interventions, performances and projections in the heart of Uptown Saint John. Motivated by the potential for deeper engagement, THIRD SHIFT has expanded its schedule to include two days of artistic presentations and workshops leading up to our signature nighttime exhibition on Friday, August 16th, 2019.

Geographically, THIRD SHIFT takes place within unceded territory of the Wolastoqiyik, Mi’kmaq, and Passamaquoddy First Nations and in Canada’s first incorporated city. We encourage proposals that reflect our objectives as an alternative, non-commercial, contemporary artist-run centre. We aim to support efforts that are exploratory, challenging and critical in nature. We encourage emerging and established artists to propose projects that have not yet been realized as well as investigations that have been started or completed elsewhere.

SPOTLIGHT EXHIBITION

This year THIRD SHIFT will be hosting a SPOTLIGHT EXHIBITION generously sponsored by the Sheila Hugh Mackay Foundation. This will be a curated exhibition of 6-8 projects by New Brunswick artists within the wider festival that specifically explore the historical, architectural, cultural, or natural landscape of region. The works will be selected based on their capacity to unpack stories or issues within the city of Saint John or the province of New Brunswick’s past, present, and future in innovative and engaging ways.

PLEASE NOTE

Projects must be temporary or ephemeral in nature. They may however be set up to span any amount of time within the three days of the festival.
Third Space will be paying selected artists an honorarium fee in accordance to the 2019 CARFAC fee schedule.
Limited production and accommodation funds will be available. Amounts will depend on Third Space’s financial resources for the festival. Funding requirements must be outlined in your proposal.
Third Space does not provide technical equipment for projects such as projectors, screens and cables. We will however help artists secure power sources.
THIRD SHIFT takes place in various off-site locations. Third Space is committed to organizing a barrier-free festival and will work with artists to select project locations that meet their access requirements.

Proposals, including the application form, images, and optional artist CV, should be sent by email to the address : thirdspacesubmissions [arobas] gmail [point] com with the subject line : THIRD SHIFT 2019. Third Space will also accept proposals via phone, video or audio file if email or text-based format is not accessible to the applicant. For more information about the festival please visit our website : http://thirdshift.ca/

 

Deadline : 15 April

 

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Beltline Urban Mural Project (BUMP)
Request For Submissions

Submission Deadline : April 19th, 2019
Festival : August 29th to 31st, 2019
Mural Painting : August 2019

The Beltline Urban Murals Project (BUMP), presented by the Beltline Neighbourhoods Association, is entering its third year, and we are looking for experienced muralists to install murals in Calgary’s Beltline community.

BUMP is a ongoing initiative to promote public art in the form of murals in Calgary. More murals will be added annually, and the program will expand with new offerings, events and ideas every year.

We believe that public art can enrich communities, create beautiful and captivating places, challenge our ideas, provoke discussion or simply add beauty to our day. We seek a variety of artists, with diverse experiences, backgrounds, styles and techniques that reflects our values of creativity, inclusiveness and beauty.

BUMP is inviting muralists from all countries to submit their qualifications for consideration for the project. Murals will be installed in the months of August and early September. RFQ details can be found at www.yycbump.ca

The Request for Qualifications runs from March 15th to April 19th at 6:00pm MST.

Contact :
Beltline Neighbourhoods Association
Peter Schryvers
art [arobas] beltlineyyc [point] ca
PO Box 82043, Connaught PO, Calgary AB T2R 0X1

 

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Public Art Opportunity
City of Kelowna Public Art Program

Call-to-Artist : Stage 1 -Expression of Interest and Qualifications
By : City of Kelowna Public Art Program
Project : Interactive / Digital Artwork for Boyce-Gyro Beach Park
Budget : $120,000 CAD
Submit by : 4pm PT. April 17, 2019

Commission Brief

The City of Kelowna, through its Public Art Program, announces an open international competition to commission a unique and original artwork to be placed within one of the City’s most popular parks – Boyce-Gyro Beach Park. The commission presents an opportunity to recognize people’s active lifestyle and commitment to healthy and alternative modes of movement. The full call-out document with more information can be found at the project link below.

The City’s intent for this public art piece is an artistic and creative exploration of the emotive aspects of cycling such as : celebration, motivation, sustainability, community, etc. The artwork is envisioned to have major digital and/or interactive component(s) incorporated into its design. Input sources to animate the art piece are at the Artist’s discretion. Artists should have experience in multi-media, digital and electronic based art forms and technically proficient in manipulating computer coded data into a variety of sensory and cognitive experiences that will be situated within an outdoor, publicly accessible, environment.

To promote and encourage more cycling, the City of Kelowna has recently adopted a pilot bikeshare program called Dropbike. Since its launch in the spring of 2018, the Dropbike program has been an overwhelming success. Data collected has demonstrated a strong demand and support for cycling as an alternative mode of transportation within the city. In addition, the City’s Integrated Transportation Department currently uses an Eco-Counter management system to track cyclist and pedestrian usage across the City and data collected can be accessed and used by the artist as part of the artwork’s interactive component. Given the value of the commission, the artwork is expected to have a minimum 10 year operational lifespan, with an opportunity to upgrade components to further extend the artwork’s life beyond this period.

Kelowna’s integrated transportation network. Credit : City of Kelowna

Budget

A budget of $120,000 CAD has been allocated for the commissioning of the artwork. This sum is inclusive of all artists’ fees, technical consulting fees (including engineered drawings), insurance requirements, fabrication, installation, documentation, travel expenses and all other related costs.

Selection Process

This is the first of a two-stage selection process. As part of the first stage, a selection of up to five (5) shortlisted artists will be determined by the City’s public art selection committee based on demonstrated experience and perceived abilities in the following areas : excellence in public art ; experience and technical proficiency in use of digital display artwork ; artistic merit and originality ; and technical considerations.

Submission Requirements

This is open international competition to all professional artists and artist-led teams as defined by the Canada Council for the Arts. This first stage does not require the preparation of a design proposal. Artists are to submit their letter of expression of interest, along with CV and examples of their works, to the City of Kelowna prior to the deadline closure : 4pm PT. April 17, 2019.

All submissions and enquiries pertaining to this call-out are to be done electronically by registering and accessing at following link : https://kelowna.bonfirehub.ca/portal

 

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CALL FOR PROPOSALS :
TORONTO SCULPTURE GARDEN
In Partnership with the Toronto Biennial of Art
115 King Street East, Toronto

Deadline for proposals : April 15, 2019
Exhibition Dates : September 2019 – April 2020

From its opening in 1981, the Toronto Sculpture Garden (TSG) commissioned temporary artworks by over 80 artists, in a small City of Toronto park opposite St. James Cathedral on King Street east. Until 2014, it was operated as a partnership between the City of Toronto and the Louis L. Odette family, whose non-profit L.L.O. Sculpture Garden Foundation funded and administered the exhibitions. Under the direction of Rina Greer, the TSG provided artists with the opportunity to work experimentally in public space, explore issues of scale and materials, and engage with the local community as well as visitors to the neighbourhood. For some, the expansion of their practice beyond the studio led to major public artworks elsewhere.

Now managed by the City of Toronto’s Economic Development & Culture Division, the TSG hosts two projects per year.

The Fall 2019 Sculpture Garden project will be presented in partnership with the inaugural Toronto Biennial of Art, which will take place along the waterfront and in other parts of the city from September 21 to December 1, 2019. The work for the Sculpture Garden will be connected thematically and practically with other artworks in the Biennial exhibitions.

The Biennial will feature works by Canadian and international artists in public spaces and unexpected locations. Many projects will be presented in collaboration with not-for-profit galleries, museums, community organizations, and educational institutions across the city.

For more information, please visit torontobiennial.org

Curatorial Direction

The curators for the 2019 Toronto Biennial of Art ask artists to consider « how can we be in relation ? » This question is intended to decenter the individual in place of a multiplicity. What is our role when we imagine our position amidst an infinite constellation of beings, human and non-human, animate and inanimate ? And might this be a future ? The future’s future ? By focusing on relations, kinships, and interdependencies, we open ourselves up to ancient ideas, alternative histories, sacred belief systems, and ways of knowing. We also look further back, towards a deeper, geological sense of time. Measured in eons, not centuries. And by recalibrating the compass by which we view the past, we also direct our gaze to a multiplicity of futures : Indigenous futurisms, Black futurisms, migrant futurisms, animal futurisms.

The Biennial will take place primarily within an area framed by the original boundaries of the so-called Toronto Purchase (1805), which ran from Ashbridges Bay to Etobicoke Creek. For the First Peoples, who have maintained a presence here for over 15,000 years, this is a site of spiritual healing, trade, treaty, and gathering. In the current era, it has been deeply inscribed by much newer settler, slave and immigrant narratives, just as it has also been physically transformed by industrial, military and civilian use. In years to come, this line will be redrawn again by radical development and re-naturalization. Existing on the edge of Lake Ontario, part of the largest freshwater system on Earth, we view it in relation. And at each new magnification we get a different view of our role in a multitude of ecosystems : collaborative and destructive, ecological and capitalistic, civic and colonial.

Competition Process

The successful proposal will be selected by the TSG Selection Panel, which will include a member of the Biennial curatorial team. Preference will be given to new work that responds to the site and the curatorial direction ; only in exceptional cases will existing work be considered.

Budget : $30,000.00 CAD (+HST), which includes all artists’ fees, materials, installation and removal, transportation, insurance, and permits.

Timeline :

February 15, 2019 : Call to artists for Expression of Interest
April 15, 2019 : Deadline for submissions
Week of April 22, 2019 : Selection panel meeting
September 11 – 18, 2019 : Installation
September 19 – 21, 2019 : Opening events
April 2020 : De-Installation

General Proposal Requirements :

  • Project description.
  • Drawing(s) showing dimensions and materials
  • Plan showing the location of the work on the site.
  • Budget outline showing critical costs.
  • Annotated images of the proposal and any relevant previous work.
  • CV / Biography

For detailed information about proposal and submission requirements, please visit toronto.ca/publicartcompetitions

Contact :

publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Catherine Dean
Public Art Officer
416.395.0249

Economic Development & Culture | City of Toronto
City Hall, 9th Floor, East Tower
100 Queen Street West
Toronto, ON, M5H 2N2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. pour commissaires

 

Appel de textes – Collection Écosystème

Pour le troisième volet de sa collection Écosystème, LA CHAMBRE BLANCHE lance un appel de textes aux auteur·e·s, praticien·ne·s et chercheur·e·s concerné·e·s par la question de l’intelligence artificielle. Le centre s’adresse aux collaboratrices et aux collaborateurs de toutes disciplines, ayant ou non le statut d’artiste, dont la recherche ou la pratique hybride conjuguent l’art à un autre domaine de l’activité humaine tel que le développement de projets informatiques, la programmation, l’ingénierie, la géographie, la sociologie, la médecine, l’environnement, la santé, etc. Nous recherchons des propositions qui nous feront découvrir de nouveaux champs d’investigation où le développement de l’intelligence artificielle associée à l’art enrichit notre environnement. La date limite pour l’envoi des dossiers est le 2 juin 2019.

Plus de détails sur notre site Web

 

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Organization : Western Front Society
Job Title : Executive Director
Hours : Full-time (35 hrs per week, plus some evenings and weekends)
Deadline : April 26, 2019
Start date : ASAP
Interviews : Take place week of May 21, 2019

The Western Front Society is seeking a candidate for the full-time position of Executive Director.

Established in 1973, the Western Front is one of Canadas leading artist-run centres for contemporary art and new music. We produce and present visual art, exhibitions, new music concerts, workshops and commissions, media-art residencies, performance art and other artist-driven initiatives. The Western Front currently maintains programs in Exhibitions, Media Art and New Music, as well as an extensive archive of audio-visual materials. Through this diverse programming we continue to be a crucial platform for interdisciplinary, experimental art practices in Canada and internationally.

We seek a strong leader with the ability and desire to work towards organizational goals and questions around collaboration, diversity, multidisciplinary practices and
contemporary artistic experimentation.

Responsibilities :

The Executive Director is responsible for the overall vision and management of the
organization. Reporting directly to the Board of Directors, the Executive Director will :

Oversee fundraising, fund development planning and implementation, and grant
writing
Collaborate with program curators on artistic vision for the organization
Facilitate strategic planning and policy development
Manage and maintain a heritage building and administer lease agreements with
tenants
Foster partnerships within local, national and international arts communities
Hire, supervise and mentor staff
Attend Board meetings and actively support the board and its committees with
appropriate administration and reports
Develop broad community through community engagement, networking and
development
Act as a spokesperson representing the Western Front to other cultural
organizations and the public

Ideal candidate will have :

Ability to work collaboratively with staff and board
Proven leadership at an art or cultural centre
An understanding of the artist-run centres movement and contemporary concerns
Excellent knowledge of contemporary art, music and literary practices
Interest in and knowledge of architecture, infrastructure and building management
Ability to foster a healthy collegial working environment
Experience with budget preparation, financial management and working within
fixed budgets
Previous history of successful grant writing and fundraising experience
Excellent communication, presentation and writing skills
Strong planning and organization skills including the ability to prioritize projects and
manage time effectively
Develop community relations and promote the Western Front locally, nationally and
internationally
Proven managerial experience, creativity and vision
Experience working with a Board of Directors and volunteers
Experience with office and data management software
Knowledge and experience of property or venue management

Remuneration : $60,000-65,000 per annum, 4 weeks vacation and a comprehensive
benefit package.

Western Front encourages applications from candidates who identify as visible
minorities, women, Indigenous peoples, persons with disabilities, persons of minority sexual orientations and gender identities, and others with the skills and knowledge to productively engage within diverse communities

Western Front is located on the unceded, ancestral, and occupied, traditional lands of the xmky »m (Musqueam), Sl »lwta » (Tsleil-Waututh), and Skwxw7mesh
(Squamish) Nations of the Coast Salish peoples.

How to Apply :

Applicants are asked to submit a letter of interest and CV as well as three professional references.

Executive Director Hiring Committee, Western Front Society
Email : admin [arobas] front [point] bc [point] ca
http://www.front.bc.ca

NO PHONE CALLS PLEASE. We thank all applicants, but only shortlisted candidates
will be contacted.