La Liste: 5 juin 2015

Maryse Arseneault
Maryse Arseneault à la Galerie du Nouvel-Ontario

Programmation des membres de l’AGAVF

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Maryse ArseneaultL’art de s’envoler
du 5 juin au 4 juillet 2015
vernissage: vendredi 5 juin à 17 h
résidence: 6 au 8 juin 2015
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Joseph Muscat – Simulacrum
du 9 mai au 8 juin 2015
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Alisa Arsenault, Paul-André Babin, Edward (Ned) Bear, Jaret Belliveau, Jared Betts, Marjolaine Bourgeois, Paul-Edouard Bourque, Darren Byers, Nathan Cann, Carol Collicutt, Gerry Collins, John Cushnie, Carole Deveau, Linda Rae Dornan, Daniel Dugas, Charlotte Glencross, Denis Lanteigne, Valerie LeBlanc, Mathieu Léger, Elizabeth Marier, Bob Morouney, Deanna Musgrave, Dana O’Regan, Freeman Patterson, Dominik Robichaud, Jean Roony, Réjean Roy, Barbara Safran de Niverville, Nancy King Schofield, Anne-Marie Sirois, Karen Stentaford, Stephen Williams et Istvan ZsakoLa Banque d’œuvres d’Art du Nouveau-Brunswick, acquisitions 2013-2014
du 1er mai au 15 juin 2015

Steve Breaux, Kathy Reed, Denise Comeau, Donnalee Downe, Mary Perrin, François Gaudet, Becka Viau, Alisa Arsenault Ronald « Ed » Nadeau, Rebecca Belliveau, Carol Pelletier, Rémi Belliveau, Thérèse L. Provenzano, Paul Édouard Bourque, Cheryle St-Onge, Yvon Gallant, Vicky Lentz, Christian Michaud, Harlan JohnsonL’Acadie mythique
du 21 juin au 29 août 2015
avec le Centre Communutaire de Par-en-Bas, Tusket
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Mathieu Arsenault et Mathieu Léger – Épistola
en cours

Angèle Cormier, Mathieu Léger, Rémi Belliveau, Carole Deveau, Marjolaine Bourgeois et Alisa ArseneaultDécoupes: L’Évangéline en images
du 10 juin au 16 août 2015
en collaboration avec le Musée acadien de l’Université de Moncton
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Michael DeForgeTous les chiens sont des chiens
Commissaire : Jason St-Laurent
exposition organisée et présentée par la Galerie SAW Gallery en association avec la Scène Ontario du Centre national des arts
du 30 avril au 4 juillet 2015
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Corrie Peters, Steven Leyden Cochrane, Sarah Ciurysek et Shane KrepakevichLa tristesse est le cinquième état de la matière
Ufuk Guéray, commisaire
du 30 avril au 6 juin 2015
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie du Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Roger Lafrenière et Douglas Smith – divergences
du 21 mai au 31 juin 2015
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Myriam Jacob-AllardParadis
du 29 mai au 17 juillet 2015

Andrew Milne – artiste en résidence
1er mai au 30 juin 2015
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Viv(r)e la nuit! – Artothèque – Montréal – 1er juillet
Caravansérail – Rimouski – 1er octobre
Maison des artistes visuels francophones – Saint-Boniface – 25 septembre
Foire d’art actuel de Sudbury – 12 juin
Diagonale + Biennale internationale d’art numérique – Montréal – 2 juin
Exposition internationale d’estampe numérique miniature – Ottawa 1er juillet
Folie/Culture – Québec – 30 juin

2. appels en anglais du Canada

Maynard poetry magazine – avant octobre 2015
Regent Park Film Festival – Toronto – 12 juin
Grow op – Toronto – 30 septembre
Western Front – Vancouver – en tout temps
Artspace – Peterborough – 5 juin

3. appels internationaux

Robot Festival – 14 juin
Traverse Vidéo 2016 – Toulouse – 15 octobre
inSONIC2015 – Karlsruhe, Germany – 15 juin
Liège Web Fest – Liège – 30 juin
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 15 juin
PARK(ing) Day – mondial – septembre
Capture Competition – Malaisie – 12 juin
EVA International – Ireland’s Biennial – 15 juin
Fonds international pour la promotion de la culture – en cour
torinoPERFORMANCEART – Turin – 31 juillet
4th Ghetto Biennale 2015 – Haïti – 5 juillet
Addis Video Art Festival – Addis Ababa, Éthiopie – 1er août
Artits’ Association MUU – video performances – 15 juin
:60 Leap second festival – internet – 25 juin
Gif Awards – Clermont-Ferrand – plusieurs dates
Biennale de l’estampe de Saint-Maur- La Varenne Saint-Hilaire, France – 6 juin

4. résidences

DRAC Auvergne, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand et VIDEOFORMES – 25 juin
Centre Sagamie – Alma – 15 juin
Suddenly Residencies – Bruxelles – 7 juin
Balmoral fellowships – Kuenstlerhaus Schloss Balmoral – Bad Ems, Allemagne – 30 juin
Centre international des Récollets – Paris – 17 juin
40mcube – France – 19 juin
Vaste et vague – Carleton-sur-Mer, Québec – 1er décembre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Algoma Street Sculpture(s) – Thunder Bay – 22 juin
Correctional Workers Monument at Queen’s Park – Toronto – 24 juin
George S. and Dolores Doré Eccles Theater – Salt Lake City – 22 juin
The Wall – CBC Vancouver Plaza – 3 juillet
Monument des métiers de la construction – Ottawa – 18 juin
Clover Hill Park Public Art – Toronto – 5 juin
Calder Library Public Art Project – Edmonton – 17 juin
Edmonton Police Service – 7 juillet
Bosa Development Corporation – North Vancouver – 19 juin

6. divers

15 ans pour la Maison des artistes
Mises en candidatures aux Éloizes 2016
Coup de cœur du public –  Éloizes 2016

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

link twitter facebook

 

 

1. appels en français du Canada

 

APPEL DE DOSSIERS

EXPOSITION COLLECTIVE Viv(r)e la nuit!

Date de tombée : 1er juillet 2015

L’Artothèque fête son 20e anniversaire, et a fait de cet événement le pivot de sa programmation culturelle annuelle. Pour faire suite à un appel de dossiers en 2014, toutes les expositions présentées par cet organisme en 2015 abordent la thématique de la fête sous différents angles.

Il y a des formules festives qui testent les limites de nos préjugés, car elles explorent des zones taboues dans les sociétés occidentales comme l’au-delà, le deuil, les pratiques funéraires; c’est précisément le cas de la fête des morts. Afin de démythifier et d’actualiser cette fête traditionnelle, qui prend différents noms tout dépendamment de la culture d’accueil (jour des morts au Mexique, fête des trépassés en Bretagne, fête des fantômes en Chine, etc.), le projet d’exposition collective Viv(r)e la nuit ! voit le jour dans le cadre de la 4e édition de l’événement montréalais La Fête des Morts.

Le sens de la fête change dans les sociétés contemporaines (Gravari-Barbas 2007) ; changent les manières de la consommer, de l’organiser, ainsi que son public cible et ses motivations. Pour vérifier si le sens et la signification de la fête des morts se sont élargis, nous proposons d’explorer un élément central et constitutif de cette fête commémorative : la nuit.

Dans les mégapoles contemporaines, la nuit est de plus en plus associée à la couleur, au spectacle, au son et à lumière (Nuits blanches à Paris, à Bruxelles, à Montréal). Nous sommes loin de l’imaginaire nocturne rattaché au Romantisme noir ou à l’Expressionisme allemand. Aujourd’hui, la nuit, plus qu’un portail pour communiquer avec nos défunts, devient force motrice, lieu de rencontre et espace de vie après le jour, voir matériau de création. Par conséquent, vu que nos pratiques et manières de vivre la nuit sont en constante évolution à la lumière de notre époque et des avancés technologiques, les modes de célébrer et d’organiser la fête des morts, voir les rituels associés à la commémoration de nos morts, en ressortent forcément transformés.

Nous invitons les artistes en arts visuels, résidant au Québec, à interroger la transformation de notre perception de la nuit au fils des temps, à s’approprier cet ancien royaume des esprits et des démons : à le conjurer, à le maîtriser, à le célébrer et à le vivre par l’entremise de médiums nouveaux et classiques.

La Fête des Morts est un événement qui par l’entremise d’activités artistiques, éducatives et culturelles a pour but de faire connaitre, auprès d’un large public, diverses façons d’appréhender la mort et de

commémorer les défunts. Ces activités favorisent les occasions de partage et de réflexion en collectivité. L’édition 2015 de cet événement met à l’honneur Haïti et l’Acadie.

Votre dossier doit comprendre les documents suivants :

  • Texte décrivant la démarche artistique (2 pages maximum)
  • CV à jour (5 pages maximum), comprenant les coordonnées complètes de l’artiste (adresse courriel, adresse postale, numéro de téléphone, site web, etc.)
  • Autre documentation pertinente (dossier de presse, site web, portfolio, etc.)
  • Un maximum de 4 œuvres proposées. Type de fichiers : images (.JPG, 300 dpi), audio ou vidéo (.MP4, .MOV, .MPG, .WMV), lien externe (site web, Vimeo, YouTube). Dans tous les cas, fournir une liste de la documentation visuelle (titre, année, dimensions ou durée, technique, médium, etc.)

Les dossiers doivent être acheminés par courriel à l’adresse analays [point] alvarez [arobas] artotheque [point] ca à l’attention d’Analays Alvarez, conservatrice à L’Artothèque, avec l’intitulé APPEL Fête des Morts (2015) – VOTRE NOM.

Calendrier

  • Date limite pour les soumissions : 1er juillet 2015
  • Comité de sélection : 15 juillet 2015
  • Exposition : 5 au 28 novembre 2015
  • Vernissage (soirée-événement) : 5 novembre 2015.
  • Lors de la soirée du vernissage et en collaboration avec différents partenaires de l’arrondissement Rosemont-La Petite-Patrie, des activités artistiques extérieures à même l’avenue Rosemont donneront le coup d’envoi à cette exposition.

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Appel de dossier 2016-2017

CARAVANSÉRAIL INVITE LES ARTISTES À SOUMETTRE LEUR DOSSIER POUR L’APPEL SUIVANT

PROJET D’EXPOSITION | 2016-2017
Artistes de la relève* et ceux dont la pratique est émergente
Date limite — 1er octobre 2015
Le centre recherche des artistes qui, dans leur démarche, oeuvrent à renouveler les pratiques, travaillent à rendre perméables les frontières entre les disciplines, développent des stratégies de diffusion inédites tout en étant sensibles aux spécificités régionales (actualité, territoire, société, histoire, etc.).
Forme et contenu du dossier
Votre dossier doit nous être transmis par courriel.
L’ensemble des documents doivent être lisibles sur MAC en formats .doc ou PDF.

Votre dossier doit inclure :
vos coordonnées complètes (adresses postale et électronique, numéro de téléphone);
2 une description du projet (environ 250 mots);
3 une démarche artistique (environ 250 mots);
4 un curriculum vitæ;
5 un dossier visuel comprenant un maximum de 15 images sélectionnées d’oeuvres récentes
(fichiers jpeg, RVB d’environ 1024 x 768 pixels à 72 ppi);
6 s’il y a lieu, un document vidéographique d’une durée de 10 minutes ou moins;
7 une liste descriptive des oeuvres;
8 tout autre document pertinent.
Veuillez faire parvenir votre proposition à l’adresse suivante: communication [arobas] caravanserail [point] org
Vous avez besoin d’informations complémentaires ? Contactez-nous.

* 10 ans et moins de pratique professionnelle

http://www.caravanserail.org/appels-de-propositions/

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La Maison des artistes visuels francophones
APPEL DE DOSSIERS
 
Vous êtes invités à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2016-2017. 

Date de tombée: le vendredi 25 septembre 2015

La Maison des artistes visuels francophones (MDA) est un centre d’artistes en art actuel œuvrant avec la communauté francophone du Manitoba, la communauté francophone élargie et toutes les instances qui interagissent avec elles.

CRITÈRES

– avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre

– avoir la capacité de travailler et communiquer en français

DOCUMENTS À SOUMETTRE
Le dossier doit être entièrement contenu dans un seul PDF et transféré par Dropbox ou WeTransfer et doit inclure les éléments suivants :
  • Démarche artistique (max. 1 page)
  • Description du projet d’exposition (max. 1 page)
  • 15 images de travaux récent
  • Liste détaillée du matériel d’appuis (titre, médium, dimension, date)
  • Curriculum vitae (max. 3 pages)
  • Dossier de presse (facultatif)
** Il est aussi possible de nous transmettre des hyperliens vers vos vidéos (d’un maximum de 10 minutes cumulées) sur les plateformes Vimeo ou YouTube. Prière de ne joindre aucun fichier vidéo. Pour soumettre une combinaison d’images et de  vidéo(s), tenez compte que chaque minute de vidéo équivaux une image.
La taille maximale du PDF est de 10 Mo.
Objet: Appel de dossiers 2016-17
PROCESSUS DE SÉLECTION
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA.
Pour information contactez
La Maison des artistes visuels francophones
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface,(Manitoba) R2H 0G4
Eric Plamondon, directeur
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FAAS 5 – INVITATION AUX PARTENAIRES ARTISTIQUES

La 5e édition de la Foire d’art alternatif de Sudbury – FAAS 5 : Abricadabri – se tiendra au Grand Sudbury du 4 au 7 mai 2016.

La formule de la FAAS est simple : plus de 30 artistes y sont invités et sont ensuite mis au défi de créer de nouvelles œuvres sur une place publique tout en respectant une quelconque contrainte ou un thème. Ce festival de création bisannuel est un projet d’envergure pour la Galerie du Nouvel-Ontario (GNO), qui la coordonne depuis sa première édition en 2008.

Alors que les éditions antérieures de la FAAS ont occupé, à tour de rôle, les anciennes chambres par-dessus la taverne de la Townehouse, des conteneurs de transport ferroviaire, le marché des fermiers et le centre commercial du centre-ville, cette cinquième FAAS transformera une section du centre-ville en village miniature des arts. Chaque artiste disposera d’un abri conçu par les étudiants de l’école d’Architecture Laurentienne et aura la tâche de transformer son abri en œuvre d’art.

La FAAS se distingue de rassemblements semblables d’artistes contemporains en mettant l’accent sur la création de nouvelles œuvres, souvent de nature éphémère.  Nous soulignons aussi l’accueil chaleureux des artistes par l’équipe de la GNO et les qualités spécifiques de la ville de Sudbury – le noyau culturel du Nord de l’Ontario. Il s’agit d’une ville de taille moyenne dotée d’une communauté francophone très forte et très active. L’isolement et la taille de la communauté font en sorte que les disciplines artistiques collaborent couramment, surtout chez les francophones, et que la communauté artistique soit ouverte d’esprit et accessible. Le public sudburois est avide de nouvelles expériences et apprécie les formes artistiques qui sortent de l’ordinaire. Tout récemment, une étude publiée par Statistique Canada désignait le Grand Sudbury comme la ville la plus heureuse du pays!

Autre distinction : la FAAS s’inscrit dans le cadre de la Biennale de Sudbury – une bannière commune pour la FAAS et la foire bisannuelle du Salon du livre du Grand Sudbury, avec la participation de la Slague – un diffuseur de spectacles de musique francophone. Les artistes qui participent à la FAAS auront ainsi la chance de côtoyer des artistes et auteurs de disciplines variées ainsi qu’un public de touristes attirés par cette convergence culturelle et artistique franco-ontarienne.

Les artistes qui participent à la FAAS forment des liens durables entre eux et bénéficient d’un contexte d’expérimentation où le risque est encouragé ainsi que d’une couverture médiatique accrue vu l’envergure de l’événement.

 

DÉROULEMENT DE LA FAAS 5 – GRANDES LIGNES

mercredi 4 mai

Les artistes sont accueillis et on lance la FAAS avec un rassemblement social à la GNO.

jeudi 5 et vendredi 6 mai

Ces deux journées de création intensive sont au cœur de la FAAS. Les artistes créeront leurs nouvelles œuvres à partir des abris qui leur sont accordés. Les collaborations et l’entraide sont encouragées et la dynamique de groupe s’installe. Les artistes de la performance qui le souhaitent font des interventions tout au long de la FAAS. Alors que les artistes travaillent, le public est invité à circuler autour des lieux et à interagir avec eux.

Avec le Salon du livre et les autres partenaires locaux de la Biennale de Sudbury, la FAAS occupe la place publique d’une façon importante. De multiples événements tels des causeries, tables rondes, concerts et performances littéraires sont prévus dans les restaurants, bars et cafés du centre-ville.

samedi 6 mai

Le public est convoqué au Grand Gala de la FAAS 5 qui inclut le vernissage des œuvres complétées, une série de performances et une soirée musicale dansante pour célébrer la clôture de la FAAS.

 

PARTENAIRES ARTISTIQUES

La richesse de la FAAS compte sur la participation d’artistes visuels prêts à relever le défi de création et dont la démarche s’inscrit dans un processus de recherche. Nous invitons les centres d’artistes et les galeries à devenir des partenaires artistiques de la FAAS en sélectionnant et parrainant un artiste qui y participera. Le partenaire artistique s’occupera de payer le cachet de l’artiste alors que la GNO prendra en charge les couts de l’hébergement. Pour les couts de transportation, tout dépend d’où viennent les artistes. Dans la mesure du possible, la GNO encouragera et coordonnera le covoiturage des artistes. Nous sommes prêts à négocier des ententes différentes, sur une base individuelle.

En plus des artistes invités par ses partenaires artistiques, la GNO s’engage à inviter plus d’une dizaine d’artistes francophones de l’Ontario et d’ailleurs.

 

COUTS ASSOCIÉS ET ÉCHÉANCIER

En plus du cachet de l’artiste qu’ils invitent, nous demandons aussi aux partenaires artistiques de débourser un frais de participation de 200$.

Les partenaires ont jusqu’au vendredi 12 juin 2015 pour confirmer leur participation. Les partenaires auront ensuite jusqu’au vendredi 4 décembre 2015 pour nous confirmer leur choix d’artiste participant.

 

CONFIRMATIONS ET QUESTIONS

On se fera un plaisir de répondre à vos questions et de coordonner votre participation à la cinquième FAAS. Contactez la directrice de la GNO, Danielle Tremblay, par courriel à direction [arobas] gn-o [point] org ou par téléphone (sans frais) au 1-877-358-6615.

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DIXIEME EXPOSITION INTERNATIONALE
D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE
Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la DIXIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE, qui se tiendra à Ottawa (Canada) du 7 novembre au 8 décembre 2015.

On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de 25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 1er juillet 2015.

L’édition 2015 de l’exposition porte le thème STRUCTURE Numérique. Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous. L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant le lien entre l’œuvre présentée et le thème de l’exposition.

Le commissaire, Alex Leblanc, fera la sélection des œuvres pour l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.

La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.

Les informations et les formulaires sont sur le site web: http://www.voixvisuelle.ca/

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APPEL DE PROJET 2016-2017 –
LA NORMALITÉ OSTENTATOIRE

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

 

The Maynard poetry magazine (themaynard.org) is seeking submissions of
cover art for our October 2015 issue.
The only requirement is that the art involves an orange or oranges in some way.

Send a high quality image in the format of your choice to
submission [arobas] themaynard [point] org with the subject heading « Cover Art ».

themaynard.org

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The 13th Annual Regent Park Film Festival – Call For Submissions is Now Open!

Regent Park Film Festival is Toronto’s only free-of-charge, multi-cultural,
film festival dedicated to showcasing the best local and international film
and video works. The stories we celebrate resonate with the inner city,
community-driven, trans-national, transient context of Regent Park, as well
as with other similar communities all over the world.

The Regent Park Film Festival is in its 13th year of connecting community
and film to present a unique festival experience for audiences and
filmmakers alike. All activities at the Regent Park Film Festival are
free-of-charge; we provide free childcare and pay artist fees.

The 13th Annual Regent Park Film Festival will take place Nov 18th – 21st,
2015.

How can I submit?
For guidelines on how to submit, visit our website:
http://regentparkfilmfestival.com/film-submissions/.

Deadline for submissions?
Please submit your film by Friday, June 12th 2015 (No Entry Fee).

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GROW OP 2016
CALL FOR SUBMISSIONS
ATTENTION: Including, but not limited to:

fabricators
craftspeople
urbanists/planners
historians
arborists
agriculturalists
landscape architects

chefs
ecologists
botanists
horticulturists
visual artists
performance artists
musicians

filmmakers
scientists
sound artists
gardeners
writers
designers
architects
Exhibition Dates: April 21-24, 2016

ENTRY DEADLINE: September 30th, 2015.

Gladstone Hotel’s fourth annual Grow Op exhibition, a four-day exhibition celebrates innovative ideas and conceptual responses to landscape, gardens, art, and place-making under this year’s theme, the culture of landscape is open for submissions for 2016!

Grow Op 2015 facilitates a multi-disciplinary forum across a broad range of creative practices. One of the most intriguing annual exhibitions in Toronto, Grow Op encourages an array of perspectives and dialogues surrounding landscape and place. It challenges our understanding of nature and the built environment around us.

HOW TO APPLY

Complete the submissions form HERE!
Please submit electronically no later then 11 p.m. (EST) on September 20th, 2014.
Images from GROW OP 2015

About Gladstone Hotel

Since relaunching in 2005 under the ownership of Christina Zeidler as the gloriously renovated and restored Queen West totem, the Gladstone Hotel has enlivened the cultural landscape of Toronto via its arts, music, design, food, drink, and event programming. It is a culturally-imperative institution in Toronto’s West End, and will remain a beacon of the city’s historic past even as it lays the framework for its future. From its stunning artist-designed boutique hotel rooms to its fantastic culinary program, the Gladstone Hotel is, and will always remain, the cultural consort of Toronto’s hospitality scene. For more information, please visit gladstonehotel.com.

The Gladstone Hotel is located at 1214 Queen Street West Toronto, Ontario

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Call for Exhibition Proposals: Western Front, Vancouver, ongoing

Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed by program curators. Artists/Musicians of all levels of experience are encouraged to apply, as are those from diverse backgrounds. Applications from artists from other disciplines who wish to expand their creative practices are welcome.

Please be aware that programming is often determined one to two years in advance. We will contact you if we feel that your proposal is suitable to the current programming at the Western Front.

Submissions should include:
1. Project Outline/Artist Statement (max 300 words)
2. Curriculum vitae / biography
3. Support material (digital images/text, CD, DVD)
4. Support material description with media, title and year of production

We accept links to online press kits and websites.

Please note: Submissions will not be returned. Please do not send originals or masters.more info: http://front.bc.ca/submissions/

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Artspace’s Annual Call for Submissions

Artspace is seeking proposals from artists working in all media for the centre’s 2016/17 programming season.

Deadline: June 5, 2015, 5pm

Submit Online: https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works are alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals.

With two gallery spaces available, we invite artists to apply to the following:

GALLERY 1: Gallery 1 (1500 sq. ft.) is Artspace’s fully accessible main gallery and features 12-foot ceilings, hardwood floors, and a 40’ wall of street facing windows. The space is designated for the presentation of solo and group exhibitions, as well as performances. We invite artists, collectives and curators to apply with new or existing exhibition proposals.

GALLERY 2: Gallery 2 (500 sq. ft.) is a black box style gallery suitable for smaller installations, experimental work from regional artists, workshops, and and a variety of media installations. Gallery 2 is equipped with an A/V projection system. Unfortunately, Gallery 2 is not an accessible space.

SUBMISSION GUIDELINES

All submissions should be made online through:
https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.

You will be asked to include the following:

  1. Proposal/Project Description (1 page max)
  2. Technical Requirements
  3. Artist Statement (250 words max)
  4. Artist Bio (250 words max)
  5. Current CV (3 pages max)
  6. Visual Support Material with Support Material List (15 images max)

Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

Programming Policy

Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus.

All submissions to the Annual Call are vetted by a Programming Committee composed of the Director, the Media Arts Coordinator, 2 working artists or curators from the region, and 1 invited artist or curator from outside of Peterborough. The Director makes final decisions and considers budgetary and scheduling constraints in selecting each exhibition.

An extensive archive of past exhibitions can be found at www.artspace-arc.org.

Please allow 3-4 months for Artspace’s jury to consider submissions.

Mandate

Artspace is Peterborough’s artist-run centre. We are a non-profit organization that assists artists with the presentation of new work by practicing artists. We change in response to the needs of artists and work to engage and inform the public about their work. Formally, our mandate aims to foster a stronger appreciation for Canadian contemporary art. In our ongoing efforts to increase public awareness, we also aim to build on our reputation as one of our region’s most vital arts organizations.

We advocate for artists. We nurture dialogue across disciplines, cultures and perspectives. We are also representatives, responsible for building ties within the community. Ours is a necessary voice in the cultural landscape, and has been since 1974.

Our programming, though national in scope, is regional in spirit. In connecting artists to the community and welcoming community involvement, we continue to attract respected talent from across the country.

If you have any questions regarding submissions, please contact:

Jon Lockyer
Director
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883

 

3. appels internationaux

 

The international call for visual arts for roBOt Festival, October 7th – 10th, 2015

This open call – free admission, deadline 14 June at 12 PM – is searching for artists to present an original and innovative work of art which is relevant to the festival’s contents – related to digital technologies and exploring the accelerationist aesthetics, that is the theme represented by #xlr8, the official hashtag of this edition. We will be accepting installations, videos, performances, photographs, design and self-productions.Always in search for a deeper awareness through the ever new storytelling of the world’s data – after the 2014 theme #lostmemories, the 8th edition puts the spotlight on the hypertechnologic present, encouraging participants to work through digital and interactive arts on techniques capable of telling and describing the peculiarities of an accelerated existence.call4roBOt 2015 offers 3 prizes:
Participation to roBOt08, presenting the work of art in the galleries/ spaces involved in the festival or at Palazzo Re Enzo, the main location of the festival
A prize of € 1000 for the most deserving project
The publication of the work of art on all the official communication and in roBOt08’s catalog. Some of the works displayed during the festival will also be presented within the events produced by Shape and its international partners in the AV node and IMQF networks, of which roBOt is a founding member
call4roBOt is devoted to promoting projects that explore the festival’s themes through audio and visual instruments. call4roBOt was born to scout talent and aims to find emerging artists as well as those who experiment with crossover technical and expressive forms.

Download the pdf version of the call here.

More Info: Robot Festival

Contacts:
Marcella Loconte: marcella [arobas] shape [point] bo [point] it
Federica Patti: federica [arobas] shape [point] bo [point] it

– See more at: http://interartive.org/2015/05/call4robot-robot-festival/#sthash.5fyGuZze.dpuf

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APPEL A PROJETS
L’Atypique trouble
TRAVERSE VIDÉO 2016
19 ème édition – Mars 2016 à Toulouse
Voir c’est reconnaître et reconnaître rassure. Le « comme » reste actif dans les approches et critiques de l’art. Une telle approche continue à croire en la transparence de la compréhension et au dépliage total d’une œuvre, d’un récit.
L’expérimental par définition s’éloigne de l’obéissance aux codes et aux formats. Il refuse de suivre le type, l’étalon, le modèle et par là-même, il rue dans les brancards de l’habitude en faisant preuve des potentialités de l’esprit, de ses capacités à ne pas se restreindre à l’invention, à la nouveauté pour la nouveauté, complice inversé du « comme »; il préfère provoquer l’advention- ce qui advient.
Et puisqu’il se plaît à l’étrangeté, à l’atypique, et le pratique, il reçoit encore des soupçons sur sa légitimité. L’autre effraie, l’atypique trouble.
La formule d’emblée perturbe l’unicité de sa lecture : l’atypique- comme sujet- trouble celui qui le croise/ l’atypique- comme noyau nominal, comme nom- est trouble car il démonte l’attente.
Une telle association sait qu’elle réveille notre mémoire vers le das Unheimliche freudien et sa traduction, L’inquiétante étrangeté. En effet, un adjectif substantivé, dont le préfixe Un exprime la privation, et l’adjectif heimlich /familier, fondé sur la base heim, partagée par dans de nombreux termes comme daheim : à la maison, proche de l’anglais at home ; die Heimat : le pays natal, la terre-mère, etc. Cela devrait se dire dès lors : le non-familier, « l’étrange familier », l’étrange qui devient précisément inquiétant parce qu’il surgit au sein du familier.
L’atypique lie, aussi, le si proche et le si lointain, lui aussi inquiète devant ce qui « se rattache aux choses connues depuis longtemps et de tout temps familières ».
Et il nous plaît de considérer comme un hommage discret à la notion d’atypique, à ce qui fait trouble, qu’à l’échelle la plus élémentaire du monde des particules, la physique ait choisi comme nom de l’un des quarks, le terme d’étrangeté.
Est en revanche, incontestable que c’est un ferment de la littérature, comme du cinéma et désormais des séries télévisuelles. Le fantastique recherche l’irruption de l’irrationnel dans le réel, il produit ce trouble devant l’étrangeté, devant le Horla – autre association inconcevable : le hors et le là ensemble.
L’expérimental met à l’épreuve les points de repère, les limites s’y brouillent. Cependant retenue comme thématique, la proposition : L’Atypique trouble, attend des propositions qui quêtent l’étrange sous l’habituel ; qui débordent le témoignage fût-il plastique ; qui se risquent à « adventer » des mondes. Qui reconnaissent comme première, cette capacité de l’expérimental à être autre voire bizarre ou simplement « différent ».
En 2015, comme pour chacune de ses éditions, en prémices, puisque encore et toujours, s’est entendue cette appréciation de différence, Traverse Vidéo a programmé, des œuvres y répondant, ainsi J’ai un problème avec France Gall de Boris du Boullay et deux opus de Natalie Plaskura, en installation au Goethe Institut : Intrusion et Faint… dont vient le visuel de cet appel d’œuvre ; il atteste de notre projet.
Traverse Vidéo programme films expérimentaux, Art vidéo, installations, performances et photographie plasticienne.
Un formulaire d’inscription spécifique au médium est à imprimer (disponible ci-dessous), il indique les conditions à suivre obligatoirement pour participer à la sélection.
En espérant de nombreuses réponses, nous recevrons vos propositions jusqu’au jeudi 15 octobre 2015 inclus.

http://traverse-video.org/actualite-2/

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Deadline: 15 June 2015

inSONIC2015 – aesthetics of spatial audio in sound, music and sound-art

November 27 – November 28, 2015

Center for Art and Media (ZKM)
University of Media, Art and Design (HfG)
Karlsruhe, Germany

Call for Participation / Call for Works
Submission deadline: June 15, 2015
http://www.insonic2015.org/submissions
web: http://www.insonic2015.org

INTRODUCTION

inSONIC2015 – Conference – Symposium – Workshops – Concerts –
Performances – Installations

inSONIC2015 aims to create a platform for bringing together composers,
researchers, artists as well as teachers and students who are
interested in spatial audio, sound art and multichannel approaches in
media.

The main focus of inSONIC2015 is a critical reflection on aesthetic
concepts of spatial audio in sound, music and sound-art.
inSONIC2015 is hosted by ZKM and HfG and is part of the Globale 2015.

There will be two conference and symposium? days combined with
concerts and installations.
The main event is enhanced by a program of workshops, demonstrations
and tutorials taking place in the preceding days.

inSONIC2015 is organized in the framework of the BWS plus-Project
„Studynetwork Space-Media-Sound“.
BWS plus is part of the Baden-Württemberg-STIPENDIUM for university
students, a program of the Baden-Württemberg Stiftung.

CALL FOR PARTICIPATION / CALL FOR WORKS
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inSONIC015 calls for academic and non academic contributrions and
works which will be reviewed by panels.
We invite submission in the following categories:
Papers and Posters
Workshops and Tutorials/Demonstrations
Compositions and Performances
Installations

+CALL FOR PAPERS AND POSTERS
Written contributions should focus on the aesthetics and musical aspects of:
sounding objects in space
motion and gesture in space
application of novel spatialsation techniques for composition music
and improvisation
interaction and control of sound and media in space
benefits of spatial audio for electronic and acoustic sound and music
developments in space simulating techniques such as WFS, HOA and
combined systems
non conventional speakers setups and diffusion techniques
Templates for paper and poster proposals wil be available on the
submission site.

+CALL FOR COMPOSITIONS AND PERFORMANCES
Contributions in music and sound should have a focus on:
multichannel compositions
music for a spherical speaker setup (Klangdome 43 speakers)
music for a linear Wave Field Synthesis system (128 speakers)
music for a mixed installation setup (The Morning Line)
mixed media works with audio requirements according to the above system
Artists of selected works will be invited for oral presentation or
round table discussions. Please indicate during submission your
interest in aural presentation of your work.

+CALL FOR INSTALLATIONS
installations for multichannel setups of audio and/or video

SUBMISSION / REGISTRATION
http://www.insonic2015.org/submissions

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Le Liège Web Fest a lancé son appel à projets 2015, n’hésitez pas à soumettre vos œuvres transmédia et vos web-séries.. Inscriptions jusqu’au 30 juin 2015.

http://liegewebfest.be/appel-a-projets/

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RENCONTRES INTERNATIONALES SCIENCES & CINÉMAS (RISC)
9e ÉDITION
MARSEILLE (FRANCE), 21 – 28 NOVEMBRE 2015

L’association Polly Maggoo, organisatrice des 9e Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) qui se dérouleront du 21 au 28 novembre 2015, lance un appel à films.

Tous genres de films (documentaires, fictions, films expérimentaux, art vidéo, animation…), dont le sujet est lié à des thématiques scientifiques (sciences fondamentales, sciences du vivant, environnement, médecine, sciences humaines et sociales…) sont éligibles.

Les films doivent être en version originale sous-titrée en français si la production est non francophone.

Pour la troisième année, nous proposerons une compétition (courts et longs métrages) avec un prix du jeune public et un prix du jury (constitué par des scientifiques, des enseignants et des professionnels du cinéma).

Les démarches les plus originales seront privilégiées. Les films concourant dans la compétition auront été produits à partir du 1er janvier 2014. Les films produits à une date antérieure pourront être programmés hors compétition ou lors de séances scolaires. Dans le cadre de l’Année Internationale de la Lumière, une séance spéciale sur cette thématique sera programmée.

Télécharger la fiche d’inscription et le règlement (.doc ou .pdf) *: ICI

NOUVELLE DATE LIMITE D’INSCRIPTION ! : 15 JUIN 2015

http://www.pollymaggoo.org/doc_polly/risc-2015.html

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PARK(ing) DAY est un événement mondial ouvert à tous. Organisé le 3e week-end de septembre, il mobilise citoyens, artistes, activistes pour transformer temporairement des places de parking payantes en espaces végétalisés, artistiques et conviviaux.

Pendant une journée, les espaces bétonnés deviennent des lieux d’initiatives engagées, originales, créatives et écologiques. Manifestation festive, événement international, PARK(ing) DAY, c’est aussi et surtout l’occasion de réfléchir au partage de l’espace public, d’imaginer de nouveaux usages urbains et de formuler ensemble des propositions pour la ville de demain !

http://www.parkingday.fr/

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CALL: Capture Competition 2015
deadline: June 12, 2015
free

Transparency International is currently hosting the Capture Corruption global photo competition, to reveal the negative effects of corruption.

Participants are invited to submit photos that show how corruption affects people’s lives and illustrate the negative effects that corruption has on their world.

There are two (2) competition categories – based on participant’s age – for each of which three (3) winners will be announced. The first prize winner in each category will be invited on a paid trip to Malaysia to participate in the 16th International Anti-Corruption Conference (2-4 September 2015) and to participate in a Thomson Reuters Foundation Photo Journalist course.

The photographic work of all winners and seven runners-up in each category will be published on the Transparency International website and the Thomson Reuters Foundation website.

Whether you’re a student who photographs as a hobby, a professional photographer or are just looking for inspiration to use your new camera – you are encouraged to apply.

The Capture Corruption competition is organized by Transparency International in partnership with the Thomson Reuters Foundation (TRF) and the International Anti-Corruption Conference (IACC) series.

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Open call for proposals for EVA International — Ireland’s Biennial 2016
Still (the) Barbarians
16 April–10 July 2016

Deadline: 15 June 2015

www.eva.ie

Curated by Koyo Kouoh
EVA International – Ireland’s Biennial of Contemporary Art is pleased to announce that the 37th edition in 2016 will be curated by Koyo Kouoh, independent curator and founding artistic director of RAW Material Company, a centre for art, knowledge and society in Dakar, Senegal.

2016 is a meaningful year for Ireland as it marks the 100th anniversary of the Easter Rising that began on 24 April 1916, a moment of great significance in the struggle for liberation from British colonial rule. Responding to the context of the centenary, EVA 2016 will be titled Still (the) Barbarians and will investigate the post-colonial condition of Ireland as a point of departure from where artistic reflections, critical redefinitions and political transformations are articulated.

The biennial programme will address artistic, architectural, literary and critical positions that interpret colonial effects on the psyche, landscape and imagination, and that continue to shape our present condition. Diasporic dispersions followed by invasive disruptions of social, cultural, religious and political orders have long been subject matter for artists, writers, filmmakers, architects, scientists and activists. Coinciding with the centenary of the Easter Rising, Still (the) Barbarians aims to draw a concentric artistic and political cartography, mapping the conflations and confines of the global post-colonial typology with Ireland as its central starting point.

The convecting discourses on racism as a foundational and enduring system for exclusion and exploitation will appear throughout the biennial as the framework on which to build contemporary fictions and future utopias of togetherness. Still (the) Barbarians will further examine the relationships between the various forms of mental, physical and institutional decolonization across the world in comparison to Ireland as the primary testing territory of Western colonization systems before their expansion to the global map. Informed by the longstanding and persistent unease with forms of subjugation, alienation, humiliation and dispossession and their inevitable result in war and terror, the curatorial project wishes to engage with practices displaying aesthetics of subversion, transcendence and reappropriation.

Commenting on her appointment and curatorial approach to Still (the) Barbarians, Koyo Kouoh said: « Ireland, which I consider the first and foremost laboratory of the British colonial enterprise, has always been a fixture in my thinking on the psychological and political effects a system designed to humiliate and alienate can have on peoples’ souls. The coincidence of EVA 2016 with the centenary celebrations of the Easter Rising provides a welcome opportunity to engage artists and thinkers in this exciting discussion. »

Artists’ projects will be selected through an open call for proposals that launches today. Proposals are invited from individual artists or groups in response to the curatorial project Still (the) Barbarians and the context of the Easter Rising centenary. Proposals can be in any medium and for the presentation of existing works or production of new projects. Selected artists will receive exhibition fees and production budgets as appropriate. The online application process is now open and closes at noon IST on Monday 15 June 2015. Enquiries about the application process or curatorial project can be submitted to info [arobas] eva [point] ie before Friday 15 May.

About EVA International
EVA International is Ireland’s Biennial of Contemporary Art. Every two years EVA International works with guest curators to create a 12-week programme of exhibitions and events that engages with the people and city of Limerick, Ireland. Since being founded in 1977 EVA International has been curated by Bassam El Baroni (2014); Annie Fletcher (2012); Elizabeth Hatz (2010); Angelika Nollert & Yilmaz Dziewior (2009); Hou Hanru (2008); Klaus Ottmann (2007); Katerina Gregos (2006); Dan Cameron (2005); Zdenka Badovinac (2004); Virginia Pérez Ratton (2003); Apinan Poshyananda (2002); Salah M. Hassan (2001); Rosa Martínez (2000); Jeanne Greenberg Rohatyn (1999); Paul M. O’Reilly (1998); Guy Tortosa (1996); María de Corral (1995); Jan Hoet (1994); Gloria Moure (1993); Lars Nittve (1992); Germano Celant (1991); Saskia Bos (1990); Florent Bex and Alexander Roshin (1988); Ida Panicelli (1987); Nabuo Nakamura (1986); Rudi Fuchs (1985); Peter Fuller (1984); Liesbeth Brandt Corstius (1982); Pierre Restany (1981); Brian O’Doherty (1980); Sandy Nairne (1979); Adrian Hall, Charles Harper, Theo Mcnab, Cóilín Murray (1978); Barrie Cooke, John Kelly, and Brian King (1977).

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Appel à candidature : Fonds International pour la Promotion de la Culture 2015

Etes-vous artiste ou créateur ? Une ONG ou un organisme privé à but non lucratif ou un organisme public dont les activités contribuent à promouvoir la culture et la création artistique ?

Si votre projet répond aux critères du Fonds international pour la promotion de la culture (FIPC), vous pouvez soumettre votre candidature afin de bénéficier d’un soutien financier du Fonds.

Il est fortement recommandé aux candidats de se référer aux Questions fréquemment posées avant de remplir leur formulaire de cofinancement.

La priorité est donnée aux jeunes artistes et créateurs ayant entre 18 et 30 ans.

Seul un nombre limité de projets pourra bénéficier d’un soutien financier.

La suite sur le site unesco.org

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torinoPERFORMANCEART
october 2015, turin (italy)

tpa festival aims to promote performance art, creating an opportunity for exchange between artists from national and international scene.
VIDEO PERFORMANCE SECTION – OPEN CALL
video performance section terms and conditions (pdf)

video performance section application form (pdf)

deadline: July 31, 2015
the selected artists will be notified by mail no later than september 30, 2015

read more on http://www.torinoperformanceart.com/

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OPEN CALL FOR 4th GHETTO BIENNALE 2015
Deadline : Sunday 5th July BST midnight

A call for artists and curators

After the Haiti Revolution, the formerly enslaved peasants had three tools for their ‘counter-plantation’ position – the Kreyòl language, the Lakou system and the belief-system and ritual practices of Vodou, a triumvirate of linguistic, territorial and cultural resistance. Laurent Dubois, writing in ‘Haiti: The Aftershocks of History’, notes that, ‘thanks to a remarkably strong and widely shared set of cultural forms – the Kreyòl language, the Vodou religion, and innovative ways of managing land ownership…- they built a society able to resist all forms of subjection that recalled the days of slavery.’

The language of Kreyòl, which was born in the colonial plantations, began as a basic and rough method of linguistic communication between the culturally and geographically diverse populations of the colony. After the slaves revolt Kreyòl became a language of resistance and retreat from the metropolitan state, which continued to use French as the lingua franca of power and capital.

Vodou is a creolised religion forged by African slaves and their descendants which is comprised of elements from a wide range of diverse religious practices including many African traditions from the Fon, Dahomean, Kongo, Yoruba, and other African ethnic groups; Christianity and of the indigenous Taino Indians who were the original inhabitants of the region. As Dubois comments, ‘As they suffered together through the trauma of plantation life, Africans and creoles developed their own rituals of healing, mourning and worship.’

The Lakou is a sub-altern land management system in the rural provinces of Haiti which refers to clusters of houses around a yard which house extended and multi-generational families, forms of land management and ownership which attempted to resist the return to the plantations and co-operative labour and trade practices. As Dubois wrote, ‘In order to preserve that control, the Lakou system established its own set of customs to regulate land ownership and land transfers. The state had no part in these transactions, which were overseen entirely by community and family institutions.’

Vodou is a contested theme in studies of Caribbean and Haitian art. Current discourse interrogates both auto-exoticism by Haitians, and the ‘othering’ of outsiders. Important concerns include the appropriation of the impoverished peasant or ghetto culture as an essentially neo-colonialist strategy, and the precarious position of Haitian art in general, trapped as it is between the historically marketable ‘naïf’ or ‘primitive’ Vodou-celebrating tendency, and a contemporary desire to take its place on the stage of the international global art world.

We welcome projects that incorporate language, dialogues, place, symbolism and performance or consider global territorial struggles, forms of linguistic refusal and friction, and ritual and esoteric forms of obstruction and intransigence. The Ghetto Biennale invites artists and curators to explore what potentials these radical tools, Kreyòl, Vodou and the Lakou, have to offer to the contemporary world.

The 4th Ghetto Biennale 2015 will take place from the end of November until the middle of December 2015, the exact dates to be confirmed. All works must be made and exhibited in Haiti. Artists and curators will be invited to pass, no less than one, to three weeks in Haiti before presenting their work in the neighbourhood to an audience of local people, Port au Prince neighbourhood communities, arts collectives and arts organisations.  
The deadline for proposal applications is midnight Sunday 5th July BST and our decisions will be made and announced by the end of the third week in July.

Applicants for the 4th Ghetto Biennale 2015 must provide a written synopsis of their project proposal covering conceptual background, methodology, and a production and exhibition strategy for the proposed new work on no more than two sides of A4 including illustrations, and a one page CV, all formatted as pdfs. We will not accept any proposal longer than two sides, no attached images and neither will we accept website links as a proposal component.

Please keep in mind that we are looking for works that will be created during the three-week period in Port au Prince, Haiti. We are not looking for work that is already created. We welcome projects that may require collaboration with local artists and would be able to help connect artists beforehand.

There is no funding for this event and you will be expected to cover the cost of your flight, accommodation and materials. We will supply a reading list, there is a film about the Grand Rue sculptors on-line and we will be more than happy to help (via email) with any research and information needed, both before your application and leading up to the event. Advice can also be given about the practicalities for the production of specific projects and budgeting for the trip. If your work involves intensive interviews we will advise you to budget for your own translator. Artists should be aware that Haiti has only a 50% literacy rate and text heavy projects could be problematic for the local audience. We can help organise all hotel bookings, airport pick-ups and internal transport.

The Ghetto Biennale remains a lens-free event for none-Haitian artists so no video and photography projects will be considered, but there will be a photographer on site to document the projects at the end of the event for anyone needing images for documentation.

‘The Sculptors of Grand Rue’ can be viewed at http://vimeo.com/14681755

Find more information about Atis-Rezistans visit www.atis-rezistans.com

Ghetto Biennale website with application information and archives of previous projects
www.ghettobiennale.org

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Addis Video Art FestivalCall for entries
Deadline: 1 August 2015
intends to provide a platform for innovative video art in Addis Ababa, Ethiopia. The festival will screen throughout the city in a variety of locations including street corners, rooftops, public centers and art centers. By sharing video art in both conventional and non-conventional settings, the festival will reach both the artist community and the everyday passerby. The festival aims to create a dialogue between local, and international artists by encouraging digital media culture.Addis Ababa is currently in the midst of massive transformation. It is expanding drastically, over a quarter of its current residents will be relocating to new neighborhoods. Old communities are disappearing and new ones are forming. Paralleling the current state of the city, Addis Video Art Festival seeks works that explore and interpret the complex and layered meaning of the theme “new home” whether it be an external literal physical home, an internal psychological home or a cyber-home.For more information please visit: www.addisvideoartfestival.netRegulation and Guidelines– Open to national and international artists– Submission deadline August, 01 2015– Free submission– Theme: “New home”– Single channel videos only– Works must be made within the past 3 years– If the work uses a language other than English, it must be subtitled in English– Maximum duration 15 minutes– Two works may be submitted per artist/ requiring a separate entry form per submission /Download entry here: http://addisvideoartfestival.net/AVAF15-entry_form.doc– Preview links (to Vimeo, YouTube or a personal website) should be sent to contact [arobas] addisvideoartfestival [point] net with password if required– Selected artist will be notified by Nov 1st at which point a screening copy will be requested
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OPEN CALL: Performance Voyage 6
Theme: Future / Tomorrow.

• Artists’ Association MUU announces an open call to artists to submit video performances to the international PERFORMANCE VOYAGE 6 event.
• The deadline for submissions is 15 June 2015!
• The premiere of the selection will take place in the beginning of 2016. The works will go on a worldwide tour in 2016.

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:60
LEAP SECOND FESTIVAL 2015

Deadline: 25 June 2015

Call for entries: Works lasting one second or less.
The festival is also interested in texts and essays.

The festival takes place on the leap second which occurs
30th June 2015 23:59:60 UTC.

Submission at festival website: http://noemata.net/leapsec26/
The closing date for submissions is the 25th of June.

The leap second festival is an open, free, distributed, international,
non-profit festival for art, technology and precarity coordinated on
the Internet. The festival intends to take place on every leap second
in the years to come. The first festival took place in 2012 and is
documented at http://noemata.net/leapsec/.

This second festival marks the 26. leap second and will be arranged
the 30th of June 2015 23:59:60 (UTC), lasting one second. During this
second all the works are exhibited, performed, and executed. The event
is documented afterwards.

The festival focus is on the leap second as
i) deviation and glitch, a bug in the machination of time,
ii) a reality-check and celebration (glitz) of natural cycles taking
place at the moment when the ideal time we have on our clocks is
synchronized with the real time based on the rotation of the earth;
iii) precarity, an unpredictable and insecure condition, affecting
material/physical and social/psychological welfare – from how this
inserted second wreaks havoc in computers worldwide, to how a technology
(of time and production) aggravate the precariat as social class;
iv) a marginal and intermittent existence, short and discontinuous,
autonomous and freely self-inserted/-exploited/-realized/-precarizated,
v) as art, out of time, out of order, out of line, a defiant leap;
vi) a school of sudden realization, perhaps – without past or future –
not here, not now, not this, not that – letting time fall away, together
with its minions – becoming vast and expansive beyond the seconds of the
wobbling earth – with the leap second as their paradox.

See full announcement: http://noemata.net/leapsec26/callforentries.html

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Transcultures, lance, en partenariat avec VIDEOFORMES, un appel à participation Gif Awards (dans le cadre des Transnumériques Awards – Arts & Networks)
Exposition à VIDEOFORMES 2015 puis à la Biennale d’art contemporain et patrimoine ARTour (Belgique) et à la Biennale des cultures numériques
Transnumériques dans le cadre de Mons 2015, Capitale européenne de la Culture.
3 prix Transnumériques Gif Awards / VIDEOFORMES 2015 seront décernés en mars.
Toutes les infos sur transcultures.be

www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

Quatre partenaires, 3 deadlines pour 3 expositions minimum tout au long de l’année 2015.

  • @ Les Transnumériques dans le cadre de Mons 2015
    • Symposium Les Transnumériques + Café Europa
    • deadline le 01/08/2015
    • exposition entre le 27/11 et le 12/12/2015

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7e édition de la Biennale de l’estampe de Saint-Maur :concours international d’estampes contemporaines.
Cette septième édition a pour thème : ” Traces”

Dates de la biennale : l’exposition des artistes sélectionnés se déroulera du 26 septembre au 23 novembre 2015 au Musée de Saint-Maur, Villa Médicis.

Dépôt des candidatures : entre le lundi 1er juin et le samedi 6 juin 2015

Adresse Musée de Saint-Maur – Villa médicis
5 rue Saint-Hilaire 94210 La Varenne Saint-Hilaire

Téléphone Tél. 33 (0)1 48 86 33 28 – Fax 33 (0)1 48 83 49 12
Email musee [arobas] mairie-saint-maur [point] com
Date limite d’inscription le samedi 6 juin 2015

http://www.saint-maur.com/musee/actus.htm

 

4. résidences

 

/ APPEL à CANDIDATURE
// RÉSIDENCES D’ARTISTES

For French speaking people only

À destination des artistes oeuvrant dans le domaine de l’art vidéo et des arts numériques.

La DRAC Auvergne, la DAAC du rectorat de Clermont-Ferrand et VIDEOFORMES recherchent un(e) artiste pour une résidence dans un établissement scolaire du secondaire (Académie de Clermont-Ferrand ex-région d’Auvergne).

Les artistes devront adresser leur candidature avant le 25 JUIN 2015, par courrier à :
VIDEOFORMES, LA DIODE, 190-194 boulevard Gustave Flaubert, 63000 Clermont-Ferrand

TÉLÉCHARGEZ LE PDF

www.videoformes.com _ videoformes [arobas] videoformes [point] com
VIDEOFORMES _ LA DIODE_190/194 Bd Gustave Flaubert_63000 Clermont-Ferrand (France)
T + 33 (0)4 73 17 02 17

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Centre SAGAMIE
RÉSIDENCES D’ARTISTES

Appel de dossiers
pour les résidences se déroulant en 2016

Date limite: 15 juin 2015

RÉSIDENCES D’ARTISTES
Le Centre SAGAMIE offre aux artistes en art actuel des résidences de recherche/création axées sur le traitement numérique de l’image et l’impression numérique grand format.

Situées à Alma, au coeur d’un milieu culturel dynamique, ces résidences permettent aux artistes de se ressourcer et de développer de nouveaux langages à partir d’un vocabulaire numérique pertinent et actuel. Ces résidences leur permettent d’initier et/ou de réaliser des projets qui questionnent l’image et d’élaborer des stratégies singulières pour la générer, la transformer ou la diffuser.

Accueillis en nos lieux de production, les artistes sont soutenus par notre équipe de techniciens-artistes, avec expertise et sensibilité, dans un laboratoire numérique comprenant quatre imprimantes grand format couvrant les principales technologies d’impression. Une vaste gamme de supports d’impression est mise à leur disposition afin de réaliser leurs expérimentations. Ces résidences de courtes durées sont à la fois intenses en créativité et favorables à la souplesse des horaires. Le centre offre également aux artistes un budget de production ainsi qu’un cachet.

VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE :
1- Votre curriculum vitae (max. 3 pages)
2- La description du projet proposé (max. 1 page)
3- La documentation visuelle (max. 20 images)

Faites parvenir votre dossier par courriel à :

emiliesagamie [arobas] cgocable [point] ca (10Mo max. par courriel)

Pour en savoir plus sur cet appel de dossiers, communiquez avec Nicholas Pitre, directeur: sagamie [arobas] cgocable [point] ca 418 662-7280

Pour en savoir plus sur nos activités, visitez: http://www.sagamie.com

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Appel à candidature : Suddenly Residencies 2015

Date limite : 7 juin 2015

Suddenly residencies est un programme de résidences d’art et de recherche, installées à bruxelles et dans une maison de campagne région parisienne. Ses objectifs et son format sont renouvelés chaque année pour porter un regard transversal sur l’art contemporain.

Suddenly Made inaugure une plateforme internationale qui fédère artistes et designers autour des pratiques de l’objet. Dans une perspective d’autonomie collective, Suddenly Made est pensé comme un mode opérationnel total, combinant résidence de création, atelier de  production, exposition itérative et édition de petites séries. ce programme annonce une aventure légère et politique, affranchie des habituelles contraintes de production, alliant faire et penser.

Télécharger l’intégralité de l’appel à candidature...

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Call for applications: Balmoral fellowships and project, foreign and exchange fellowships for 2016

Application deadline: 30 June 2015 (date of postmark)

Kuenstlerhaus Schloss Balmoral
Villenpromenade 11
56130 Bad Ems
Germany

info [arobas] balmoral [point] de

www.balmoral.de

Preconditions
The conditions for all fellowships with the exception of the curator fellowship are a completed course of study in art (M.F.A. or comparable degree) and two to three years (depending on the respective fellowship) of continuous artistic work after the conclusion of the studies until the beginning of the fellowship. Applications are also possible for autodidacts distinguished by special artistic achievements, as documented by exhibitions and prizes.

To foster artistic dialog and interdisciplinary collaboration, knowledge of German or English is expected.
I. International residential fellowships
Six residential fellowships will be awarded to international visual artists. The focus of artistic work for the residential fellowships for 2016 must be on the medium of drawing, whereby drawing does not necessarily mean just « graphite on paper. » Formal and conceptual exploration of the limits and possibilities of the genre are also welcome.

Since 2013, fellowships are offered in one artistic genre or one theme each year. This offering, which is unique in Germany, is intended to enable deeper mutual creative cross-fertilisation among the resident artists. It will also lead to a more intensive specialist exchange of ideas with external artists, speakers, teachers, curators, etc.

Two fellowships last three months and four fellowships last nine months. All residential fellowships run from June 2016.

The residential fellowships are endowed with 1,400 EUR a month and include free accommodation in the Kuenstlerhaus Schloss Balmoral.
II. International curator fellowship
To foster dialog between artistic work and theoretical reflection, Balmoral awards a residential curator fellowship to a fellow in the humanities (preferably art history). The curator fellowship is awarded to persons whose university degree (at least M.A.) was completed not more than five years ago. For the curator fellowship, mastery of the German language spoken and in writing as well as good knowledge of English is essential.

The fellowship lasts nine months and begins in June 2016. It is endowed with 1,400 EUR per month and includes free accommodation in the Kuenstlerhaus Schloss Balmoral.
Awarding of fellowships
A jury of specialists will award all fellowships, taking into consideration the developmental potential of the applicant’s artistic or theoretical work.

Additional information and application forms are available on our homepage www.balmoral.de. Applications must be made with these application forms. Other applications will not be taken into consideration.

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APPEL A CANDIDATURES 2016 – Centre International des Récollets

Le programme de résidences au Centre international des Récollets s’adresse à des écrivains et artistes étrangers confirmés. L’appel à candidatures est ouvert jusqu’au 17 juin 2015.

Le programme des résidences au Centre international des Récollets accueille, pour des résidences de trois mois, des artistes et écrivains étrangers confirmés qui ont un projet artistique ou littéraire spécifique à développer à Paris.

Pour chaque discipline (arts visuels, arts de la scène, littérature), le projet doit être mené en liaison avec une structure partenaire (lieu culturel ou centre de ressources, galerie, compagnie), un artiste ou une personnalité qualifiée du monde de l’art et de la culture, installés à Paris ou dans son agglomération.

Ce séjour est pour l’artiste un moment privilégié de réflexion et de création. Il contribue à la visibilité de la scène artistique et culturelle internationale à Paris.

Les lauréats résident dans quatre ateliers/logements réservés au Couvent des Récollets, magnifique bâtiment situé au centre de Paris en bordure du Canal Saint-Martin et devenu, depuis sa rénovation en 2003, un lieu d’accueil pour artistes et chercheurs du monde entier.

Organisé en partenariat par la ville de Paris et l’Institut français, le programme en est, pour 2016, à sa 13e édition.

Disciplines concernées

  • arts visuels // arts de la scène // littérature

Modalités

Durée du séjour

3 mois consécutifs, entre janvier et décembre 2016. La priorité doit être donnée au séjour aux Récollets et les déplacements à l’étranger doivent être limités au minimum.

Conditions du séjour

Le lauréat reçoit une allocation de séjour mensuelle de 1 500 euros, destinée à couvrir les frais de restauration, de séjour, transports locaux, matériaux, etc.

Conditions d’éligibilité

Les candidats doivent :

  • – être de nationalité étrangère et justifier d’une résidence à l’étranger ;
  • – justifier d’un parcours professionnel déjà significatif ;
  • – parler français ou anglais ;
  • – être libéré de ses activités professionnelles durant la période de résidence ;
  • – ne pas être boursier d’un autre programme le temps de la résidence.

Dépôt des candidatures

Les candidatures sont à déposer sur le site du Centre international des Récollets.

Contact

Fanny Rolland

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Appel à candidature pour artistes et commissaires d’exposition : 40mcube
Détails

Date limite : 19 juin 2015

GENERATOR sélectionne chaque année quatre artistes ayant achevé depuis peu leur formation, et leur donne les moyens, pour une durée de sept mois, de se consacrer entièrement à leur pratique artistique. Ce dispositif rassemble les conditions pour qu’ils développent et approfondissent leur travail de recherche, produisent des œuvres, constituent leurs propres réseaux professionnels.

GENERATOR propose à chacun d’entre eux un atelier, des financements et un accès privilégié aux professionnels de l’art contemporain en France et à l’étranger.

GENERATOR sélectionne chaque année quatre commissaires d’exposition ayant achevé depuis peu leur formation, pour un séjour de prospection d’un mois permettant la rédaction de textes critiques, la rencontre avec les artistes du programme, mais aussi avec ceux présents sur le territoire.

GENERATOR propose à chacun d’entre eux un espace de travail, des financements et un accès privilégié aux professionnels de l’art contemporain en Bretagne.

http://www.cipac.net/IMG/pdf/generator_appel_a_candidature_2015.pdf

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Vaste et vague

La résidence du Centre d’artistes Vaste et Vague

Située à l’orée d’un boisé, au 14-A, rue Benjamin-Leblanc, à Carleton-sur-Mer, la Résidence V&V est une spacieuse demeure dotée de 4 chambres, d’une cuisine communautaire, de salles de bain et de lavage ,ainsi que d’un atelier non outillé de 30 m2, avec stationnement et connexion WiFi. Une bicyclette est mise à la disposition des résidents.

Le programme de séjours à la Résidence V&V du Centre d’artistes Vaste et Vague comporte deux volets.

Séjour de recherche et création

Le volet « recherche et création » s’adresse aux artistes, auteurs ou commissaires en art actuel qui soumettent un projet de création ou d’écriture lors des appels de dossiers du Centre (prochaine date de tombée : 1er décembre 2015).

Les résidences de recherche et création à la Résidence V&V ont une durée de 2 semaines et sont accompagnés d’une exposition ou d’une présentation (selon la teneur du projet).

Lorsqu’un projet est sélectionné dans le cadre de sa programmation annuelle, le Centre offre un cachet de résidence et donne accès à son Laboratoire nouveaux médias ainsi qu’à une salle de présentation.   L’artiste invité peut travailler directement dans la salle d’exposition Desjardins et y recevoir le public.

Pour obtenir des renseignements supplémentaires quant aux séjours de recherche et création, veuillez cliquer ici:  Appel de dossier : Projet de résidence de création.

Séjour hors programme

Le volet « séjour hors programme » s’adresse aux membres du Centre et à ses partenaires du RCAAQ, ainsi qu’à toute personne associée au milieu artistique qui désire effectuer un séjour de prospection, de réflexion ou de repos à la Résidence V&V.

Les résidences hors programme s’effectuent en tout temps, et leur durée varie selon la disponibilité des lieux et le nombre d’occupants.

En devenant membres du Centre d’artistes Vaste et Vague, les résidents bénéficient de tarifs préférentiels (25 $/nuitée + 10$/pers. supplémentaire, gratuit pour les enfants en bas âge), peu importe la période de l’année.

Pour vous renseigner quant aux séjours hors programme ou procéder directement à une réservation à la Résidence V&V, veuillez téléphoner au (418) 364-3123 ou expédier un courriel à art [arobas] vastetvague [point] ca.

http://www.vasteetvague.ca/fr/index.aspx?sec=18

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

City of Thunder Bay OPEN CALL TO ARTISTS:
« Algoma Street Sculpture(s) » Request for Expressions of Interest

Deadline: Monday June 22, 2015 at 4:00pm local time

Location: Thunder Bay, Ontario

Description: Artists and artist-led teams are invited to submit Expressions of Interest to create site specific sculptural artwork on up to four selected ‘bumpouts’ along Algoma Street, Thunder Bay, Ontario

Artwork should complement and enhance the look and feel of the streetscape, business area and neighbourhood. Innovative, creative, and “out of the box” approaches to the project are encouraged

Eligibility: This competition is open to Canadian artists and artist-led teams.

Budget: $60,000

Details & application document: http://www.thunderbay.ca/Doing_Business/Tenders_and_Proposals/Page4166.aspx?fuseaction=TenderDetails&tid=11306

Questions: kbutter [arobas] thunderbay [point] ca & vgagnesmith [arobas] thunderbay [point] ca

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Call to Artists
Request for Qualifications and Expression of Interest for

Correctional Workers Monument at Queen’s Park

Workshop Architecture, under contract to provide public art consulting services to Infrastructure Ontario (IO) and the Ministry of Community Safety and Correctional Services (MCSCS), is sending out this Request for Qualifications and Expressions of Interest (RFQ/EOI) for Artists or Artist-led Teams for the design, build and installation of artwork and landscaping for a Correctional Workers Monument near Queen’s Park.

Budget: $250,000 CAD + HST (maximum, all inclusive)
Deadline for Submissions: 3:00:00 PM Toronto local time on Wednesday, 24 June 2015

Up to five (5) shortlisted Artists or Artist-led Teams will be offered a design fee of $3000 to develop a detailed art concept in response to a Request for Proposal (RFP).

We invite artists to address any questions in writing by email to:
Helen Kozovski, Procurement Specialist, IO at submissions [arobas] infrastructureontario [point] ca
Project Description and Goals

IO and MCSCS wish to commission an Artist or Artist-led Team to design and construct a public art monument near Queen’s Park to honour the valuable contribution and sacrifices of current, past and future correctional employees across the Province of Ontario. The Correctional Workers Monument will recognize the contribution of everyone that works within the Correctional Services and their role as essential partners in the justice system that helps to keep Ontario communities safe.

IO and MCSCS are looking for an Artist or Artist-led Team who can combine art and landscape design skills to create an innovative public art monument that will be developed particularly for this site and subject matter. The artwork can be realized in a variety of materials and/or media, but must be visually engaging. It shall be durable and low-maintenance and integrate well within the landscape and its context.

Consideration for the artwork should include the following. The monument shall:

positively represent the Correctional Workers vision and image: strength, wisdom, sacrifice, empathy and higher awareness;
create a gathering space for events and individual contemplation with a clear path of travel to the site;
be of high quality and designed to inspire, to stand the test of time and have lasting impact;
enhance the public space and have particular resonance on the site and its immediate context;
integrate into the landscape and into the current uses of the public space; and
be designed to be low-maintenance and durable.

Schedule

Artist Call Opens:  27 May 2015
Deadline for questions:  17 June 2015
Submission Deadline:  24 June 2015
Shortlist Selection:  July 2015
Selection of Finalist:  Oct 2015
Project Completion:  May 2016

Further information on eligibility, submission instructions and the artist selection process can be found in the EOI/RFQ document here:
http://workshoparchitecture.ca/downloads/CorrectionalWorkersMonument-Stage1-CallToArtists.pdf

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Salt Lake City, UT + Regent Street Performing Arts Center

A new state-of-the-art performing arts center, the George S. and Dolores Doré Eccles Theater, will open in downtown Salt Lake City in the fall of 2016. The theater will become the region’s premier entertainment venue and a contemporary landmark for Utah’s capitol city. The redevelopment of Regent Street, one of downtown Salt Lake City’s most interesting streets – both historically and culturally, offers an opportunity to merge history with the contemporary to create a welcoming, dynamic urban environment unlike any other found in Salt Lake City.

This project, including the selected integrated artwork, will serve as a catalyst for positive economic and social change and enhanced quality of life in the downtown business and cultural district. The artwork is considered a part of the architectural whole and requires cooperation with architects, project partners and others. The artwork should exemplify strong, imaginative design and content and should contribute to a visually stimulating environment that lends itself to thought and adds character to the site.

Eligibility: Open to all professional artists and/or artist-led teams.

Deadline: June 22, 2015 11:59PM
Budget: $1,400,000 – $2,000,000
Information: saltlakepublicart.org

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Call for Proposals
THE WALL: CBC Vancouver Plaza
The Vancouver Heritage Foundation
Vancouver, BC
Project Fee: Up to $5,000
Eligibility: Open to independent curators and artists
Deadline: July 3, 2015 – 5 p.m. (PST)

The Vancouver Heritage Foundation is currently accepting proposals from independent curators and artists for the next WALL art project to be installed in the fall of 2015.

THE WALL is an artists’ platform made possible through a unique partnership between the Vancouver Heritage Foundation, JJ Bean Coffee, the CBC, and the City of Vancouver Public Art Program. THE WALL is a 60’x 40′ concrete wall with an aluminum frame that is the site of a changing program of artworks. It is located at the CBC building on Hamilton Street between Georgia and Robson Streets.

The intent of THE WALL is to foster dialogue and public awareness about the city’s built environment. This goal is accomplished by using the vast reserve of images and material at the CBC archives to create works of art that are exhibited on the plaza wall. Selected artists will have the opportunity to explore the CBC archives to research and inform their artwork intended for exhibition on THE WALL at the CBC Plaza.

For more information and submission guidelines: http://www.vancouverheritagefoundation.org/special-projects/the-wall/

For questions regarding the submission requirements or process, contact Judith Mosley at the Vancouver Heritage Foundation by email at judith [arobas] vancouverheritagefoundation [point] org

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Monument des Métiers de la Construction
Ottawa, ON

Date Limite Pour Soumissions 18 juin 2015

 

Dans le cadre de la première étape d’un concours en deux phases visant la création du Monument canadien des métiers de la construction qui sera érigé à Ottawa, Les Syndicats des métiers de la construction du Canada (SMCC) invitent les participants à démontrer leurs compétences et à présenter leur approche conceptuelle ainsi que des exemples témoignant de leur expérience.

Contexte

Les SMCC sont une association nationale qui représente plus d’un demi-million de travailleurs canadiens des industries du bâtiment, de la construction, de la fabrication et de l’entretien affiliés à l’un des 14 syndicats internationaux de la construction. Les membres, qui œuvrent dans plus de 60 corps de métiers et professions, génèrent 14 p. cent du PIB du Canada. Pour en savoir plus sur Les SMCC, consultez le site http://buildingtrades.ca/fr.

Les SMCC ont l’intention d’ériger à Ottawa un monument national afin de célébrer les contributions apportées à la société par les femmes et les hommes qui travaillent dans les métiers du bâtiment et de la construction et de commémorer les pertes qu’ils ont subies en accomplissant leur travail.

Le lieu choisi pour ériger ce monument est ancré dans l’histoire de la construction au Canada. En outre, il offre un panorama spectaculaire de la région de la capitale nationale. Cette œuvre d’art remarquable offrira un magnifique lieu de recueillement aux membres, aux résidents et aux visiteurs venus de tous les coins du pays ou de l’étranger.

Pour plus d’informations en français , s’il vous plaît visiter :
http://monumentdesmetiersdelaconstruction.ca

Twitter:
@CBTMonument @CDNTrades #cbtmonument #buildingtrades #CBTU

About CBTU

Canada’s Building Trades Unions (CBTU) is the national voice of over half a million Canadian construction workers—members of 14 international unions who work in more than 60 different trades and occupations, and generate 14 percent of this country’s GDP. Our mission is to represent all workers in the building, construction, fabrication and maintenance industry and support their efforts to improve their working conditions and quality of life. In pursuit of our goals, we continuously seek to build our workforce and strengthen our industry. For more information visit: www.buildingtrades.ca

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Clover Hill Park Public Art / City of Toronto
5 juin 2015
Toronto (Canada)

Competitions

The City of Toronto operates competitions as its primary form of artist selection process. Competitions are adjudicated by a qualified independent selection panel with professional expertise in contemporary art and knowledge of the local context.

Expression of Interest (EOI), Clover Hill Park

Value of the Awarded Commission: $400,000.00 CAD
Location: Clover Hill Park – St. Joseph Street and Bay Street
Deadline: Friday June 5, 2015, 4 pm

Project Profile:
Clover Hill Park is a small high-profile park currently in re-development. The park will provide a multi-faceted gathering space within an urban setting and serve as a cultural venue, providing modern amenities that will strengthen the sense of community in the Clover Hill neighbourhood. Natural existing features will be preserved and enhanced, while respecting the historical context of the Clover Hill community. The overall vision will seek to capture the imagination of the users and will enhance recreation, socialization and promote exploration.

toronto.ca/wps/portal

One (1) Public Art Opportunity:
An existing sculpture, Zen West (1980), by Kosso Eloul will remain in the park. Adding to this, a new sculpture / public artwork will be provided by a professional artist, selected through an open international competitive process. This artist will work with Arts & Culture Services and coordinate with Parks, Forestry & Recreation and the landscape architects, NAK Design Group.

Two-stage Competition:
This is a two-stage, open international competition. In the first stage, five (5) artists will be selected and short-listed to develop concept proposals. The competition will be nationally and internationally advertised.

For this first stage of the competition, Arts & Culture Services is inviting local, national and international artists or artist teams to respond to this Expression of Interest (EOI) by submitting the following:
Artist CV (maximum 4 pages, in text formats .doc or .pdf)
Artist Statement outlining interest in project, relevant experience and general artistic approach (maximum 1 page, in text formats .doc or .pdf)
Maximum ten (10) images of work; images should clearly indicate: number, title of artwork, name of artist (format .jpg only, maximum of 1024 x 768 pixels or 1MB file size)
Image Information Sheet that describes each image with: number, name of artist, title, date, materials and dimensions (in text formats .doc or .pdf)

Submissions must be received by 4:00 PM, Friday June 5, 2015

Digital email submissions with attachments to: publicartcompetitions [arobas] toronto [point] ca

Please use subject line: [surname], [first name]_Clover Hill Park.
The attached files must be not be zipped or archived.
All digital submissions sent via email must not exceed 10 MB total size.

Mail, courier or hand-deliver submissions to:

Arts & Culture Services
City of Toronto City Hall, 100 Queen Street West East Tower, 9th Floor Toronto, ON M5H 2N2
Attention: Janet Wardleworth

If sending your application by mail, please ensure you burn as data on one PC compatible CD or DVD-R, labeled with your name
If return of submission is desired, include a stamped, self-addressed envelope.

For the second stage of the competition, each artist will be paid a fee to develop a project proposal based on a Terms of Reference document provided by Arts & Culture Services. A public open house exhibition of the short-listed designs and final design selection will be held at a date and place to be announced. The public art concept for Clover Hill Park will be selected through a specially convened independent Selection Committee made up of practicing visual art professionals and community representatives.
Award of Contract:
The Terms of Reference will specify the commissioning of a sculptural artwork awarded to the winning artist as a design and build contract. The artwork is to be installed by fall of 2016. The project budget is estimated at $400,000.00 CAD.
Non-Canadian artists, should they be awarded this contract, are responsible to submit an application waiver for withholding tax, for artist fees, on work done in Canada to the Canada Revenue Agency. If a waiver is not obtained 6 months before the installation date, the City of Toronto is required to withhold 15% of the total artist fees, for work done in Canada, in order to release the artist’s final payment.

For information: http://www.cra-arc.gc.ca/E/pub/tp/ic75-6r2/ic75-6r2-e.html
1. ITN Form: http://www.cra-arc.gc.ca/E/pbg/tf/t1261/t1261-fill-13e.pdf
2. Regulation 105 Form: http://www.cra-arc.gc.ca/E/pbg/tf/r105/r105-12e.pdf

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Request for Proposals
Calder Library Public Art Project
Edmonton Arts Council Public Art Program
Edmonton, Alberta
Budget: $48,000 (all inclusive)
Eligibility: Open to Canadian artists and artist teams
Deadline: Wednesday, June 17, 2015
 
The Edmonton Arts Council Public Art Program on behalf of the City of Edmonton is seeking an Artist or Artist team to create a site specific public artwork at the Calder Library.
 
 
For questions regarding the submission requirements or process, contact the Edmonton Arts Council by email at publicart [arobas] edmontonarts [point] ca
 

 

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Call to Artists & Artist Teams – Edmonton Police Service, Northwest Campus

The Edmonton Arts Council Public Art Program on behalf of the City of Edmonton is seeking an Artist or Artist team to create a site-specific public art sculptural iinstallation at the Edmonton Police Services Northwest Campus. This opportunity is significant within a highly visible, public location.

The EPS Northwest Campus public art competition, open to professional local, national, and international Artists, is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas”(C458C).

Budget:
$450,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:

4:30 pm on Tuesday, July 07, 2015

Installation:
Spring 2018

To view detailed renderings and plans of this project, please email Robert Harpin, Public Art Officer

>> Click Here to download the full Call

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Call to Artists – Request for Expressions of Interest and Qualifications

Bosa Development Corporation
Lynn Valley, North Vancouver
British Columbia
Eligible to artists residing in Canada
Budget: 445,800.00
Deadline: June 19, 2015

Bosa Development Corporation and the District of North Vancouver are seeking an artist team to create artwork associated with the development of a new neighbourhood (Lynn Valley Town Centre Redevelopment) located in the District of North Vancouver. Teams must be comprised of a minimum 2 artists per team. Teams comprised of architects, landscape architects or other design professionals will not be considered.

It is envisioned that the budget will be divided into 3 areas: integrated art through the site, one large iconic piece as a gateway feature and one large signature art piece to be installed in the main plaza.

For more information and submission guidelines: http://www.urbanartmanagement.com

For questions regarding the submission requirements or process, contact Leesa Strimbicki by email at uam [arobas] telus [point] net

>> Click Here to download the full Call

 

6. divers

Grandir chez nous et s’épanouir partout

Saint-Boniface – le lundi 1er juin 2015 : Il y a déjà 15 ans qu’un groupe d’artistes visuels, professionnels, francophones et Manitobains, fondent un centre d’artistes à eux, ici à Saint-Boniface. Incorporé en juin 2000, ce centre d’artistes trouve une Maison en l’ancien Hôtel-de-Ville de Winnipeg. Un lieu historique qui reçoit une vie contemporaine via l’art contemporain.

Sur 15 ans, la Maison des artistes visuels francophones, ou tout simplement, la Maison des artistes se taille une place d’importance dans sa communauté native, soit Saint-Boniface. En fait, c’est ce qu’affirme le conseiller Mathieu Allard : « Il est super important que la Maison des artistes existe à Saint-Boniface, car sa présence est un rappel actif du fait que ce quartier contribue énormément à la scène artistique et culturelle de Winnipeg; un point d’ancrage dans la francophonie! ». C’est un énoncé qui souligne l’importance de l’art pour une communauté; mais qui souligne aussi le fait que l’impact de la Maison des artistes va au-delà de Saint-Boniface.

Plusieurs projets relient La Maison et ses artistes à une scène artistique et culturelle très active à Winnipeg. Donc, il est important qu’elle soit partenaire communautaire et, réciproquement, qu’elle ait des partenaires communautaires. Ça doit être une relation convoitée des deux côtés; quand ça s’aligne, c’est fructueux. Rick Frost, CEO de la Winnipeg Foundation énonce ce qui suit: «We’ve been glad to partner with la Maison des artistes over the years because they do so much to offer accessible art experiences to the community; one that ads life and a dynamism and highlights the importance in investing in art.» Nous reconnaissons que nous avons eu des partenaires exceptionnels au cours de 15 ans, la liste trop longue a énumérer. Mais si nous avons pu faire rayonner l’art et nos artistes, c’est que nous avons un appui financier important qui confirme que l’art est une composante dynamique et importante pour toute communauté.

L’art nous arrive et anime notre communauté. Mais nos artistes font pareil dans des communautés adoptives. Voilà la magie. Basé sur notre culture, influencé par notre langue, inspiré par notre géographie, le résultat (l’art) n’a pas de contraintes culturelles, linguistiques, géographiques. Sa force émane d’un mérite artistique fortement reconnu. Sur 15 ans, nous nous sommes bâti une bonne réputation. «La Maison des artistes stands out as one of the city’s most dependable and exciting venues for contemporary art.» Renchéri Steven Leyden Cochrane, chroniqueur des arts visuels pour la Winnipeg Free Press, «Their diverse, thought-provoking programming provides a crucial link between Winnipeg, and the wider francophone artistic community.»

Comme vous pouvez le constater, nous nous célébrons sur notre anniversaire, car nous sommes fiers de qui nous sommes devenus. Mais ce n’est pas seulement nous qui le disons. Donc, si nous soulignons le fait que nous avons cheminé a un statut respecté par la communauté c’est aussi pour vous donner la permission de partager pourquoi la Maison des artistes vous est chère. Laissez-nous des messages sur notre page Facebook ou venez nous visiter au 219 Provencher. Notre Maison, c’est la vôtre aussi!

Un anniversaire à célébrer, sans oublier que nous devons continuer à créer des raisons pour laquelle célébrer!

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Mises en candidatures Éloizes

Il est maintenant temps de soumettre votre candidature pour une œuvre, une prestation ou une contribution créée ou présentée au cours de la période visée par les Éloizes 2016, soit du 1er juillet 2013 au 30 juin 2015.

La date limite pour présenter une candidature est le 30 juin 2015.  Les candidatures doivent être adressées à l’Académie des arts et des lettres de l’Atlantique et déposées au bureau de l’Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick ou envoyées par la poste (le cachet de la poste faisant foi pour la date limite).  Voici l’adresse : 140, rue Botsford, bureau 29, Moncton, N.-B., E1C 4X5. Aucune mise en candidature ne sera acceptée de façon électronique.

 

Si vous avez des questions, n’hésitez pas à communiquer avec Catherine Blondin, coordonnatrice des Éloizes au (506) 852-3313 poste 228 ou par courriel : catherine.blondin[@]aaapnb.ca.

 

Tous les renseignements au : www.aaapnb.ca/leseloizes/mises_en_candidature

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Coup de cœur du public

Date limite 10 juin 2015

 

Vous avez assisté à un spectacle de musique, de théâtre ou de danse, lu un livre, vu un film ou une exposition exceptionnel.le? Vous avez remarqué des artisan.e.s, des mécènes, des entreprises ou des organismes publics qui œuvrent à l’avancement des arts en Acadie?

 

Suggérez-nous ces noms d’artistes ou d’intervenant.e.s du milieu artistique qui, selon vous, méritent un Éloize pour l’excellence de leur travail.

En envoyant vos « Coups de cœur du public » vous pourriez gagner une paire de billets pour la prochaine

Soirée des Éloizes (7mai 2016 à Dieppe)!

 

Pour participer, il suffit d’envoyer un courriel à l’adresse eloizes [@] aaapnb.ca avec l’information suivante:

  • Nom de l’artiste ET la catégorie Éloize (ex.Catherine Blondin dans la catégorie Découverte de l’année);
  • Votre nom, adresse, numéro de téléphone et courriel.

 

Tous les renseignements au : www.aaapnb.ca/leseloizes/coup_de_coeur