La Liste: 5 mai 2017

Hannah Doucet à la Maison des artistes visuels

Programmation des membres de l’AGAVF

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Hannah Doucet, Gillian King et Alexis LavoiePeau
du 11 mai au 17 juin 2017
John PattersonTurismo
du 11 au 27 mai

219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Marie-France RobichaudMicromérisme fragmenté
du 14 avril au 12 mai 2017
Camille Bernard-Gravel Construire la pluie
Sumira Bothé, Marcel LeBlanc et Tracey RichardN’importe qui peut jouer de la guitare
Catherine Arseneault – swallowing saudade
James Fitzgerald – incidents and accidents
du 19 mai au 23 juin 2017
Maryse ArseneaultHelp Phone / Au bout du fil
du 25 mai au 4 juin 2017
vernissage le 19 mai à 19h
140, rue Botsford
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Ann Karine Bourdeau Leduc en résidence
du 25 avril au 9 mai 2017
Causerie: lundi 8 mai de 17h à 19h
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Sophie CardinRIP & KIT
du 8 avril au 9 mai 2017
67, avenue Beechwood (2e étage)

Voix numérique
commissaire : Alex Leblanc
du 27 juin 2016 au 15 juin 2017
Au Centre Richelieu-Vanier
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
jenna dawn maclellanLe homecoming
du 17 mars au 5 mai 2017
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Centre d’arts visuels de l’Alberta (Edmonton)
Jean-René Leblanc
– Grecopolis
du 7 avril au 20 mai 2017
9103 95 Avenue
Edmonton, Alberta
www.galeriecava.com

Le Labo (Toronto)
Causerie d’artiste avec Anne-Marie Proulx
pour l’exposition Aiminanu au centre d’artiste YYZ
Samedi 13 mai 2017 à 14h
YYZ Artist Outlet
#140 – 401 Richmond St. W.
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

Galerie d’art Louise-et-Reuben-Cohen (Moncton)
Paryse Daigle, Julie-Pier Friolet et Chloé GagnonTRIO, l’exposition annuelle des finissantes du Département des arts visuels
du 13 avril au 14 mai 2017
Pavillon Clément-Cormier
405, avenue de l’Université
Université de Moncton
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Bernard-Jean (Caraquet)
Luc CharetteLa Guerre des Toiles
du 14 avril au 31 mai 2017
220 boulevard Saint-Pierre Ouest
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.centrecultureldecaraquet.com/galerie-bernard-jean

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Cora Anne Belliveau, Nadine Belliveau, Annette Comeau, Denise Comeau, Jocelyne Comeau, Rolande Comeau, Noella De Mille, Christophe Dol, Alvina LeBlanc, Jay LeBlanc, Elizabeth Lore, Diane Nadon, Valérie Nadon, Isao Sanami-Murill, Dany Sheehy et Dianne SuretteHors confort
à partir du 9 janvier 2017
Université Sainte-Anne, Nouvelle-Écosse
rendezvousdelabaie.ca/galerie-dart

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Isabelle Demers, Amélie Laurence Fortin, Jacinthe Loranger et Fanny MesnardMon autre / Alter ego
du 30 mars au 25 mai 2017
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Appels de dossiers

1. appels en français du Canada

Festival international du cinéma francophone en Acadie – Moncton – 28 juillet
FICFA volet arts médiatiques – Moncton – 11 août
Zocalo – Vieux-Longueuil – 9 juin
SKOOL – Skol – Montréal – 24 mai
Festival des arts visuels en Atlantique – Caraquet – 7 mai
Folie/Culture – Québec – 31 mai
Orange, l’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe – 15 juin
Beauce Art – Saint-Georges de Beauce – 1er juin
aceartinc. – Winnipeg – 1er août

2. appels en anglais du Canada

Artspace – Peterborough – 16 juin
One on One Gallery – Medicine Hat – 14 juillet
RTC North – Sudbury – 8 mai
NAISA – Sonic Reflections – Toronto – 30 juin
The New Gallery – Calgary – 16 mai
Southern Alberta Art Gallery – Lethbridge – en cours
The Alternator Centre for Contemporary Art – Kelowna – en cours
Burtynsky Grant – Toronto – 15 mai

3. appels internationaux

City Sonic, festival international des arts sonores – Charleroi – 1er juin
Cultures of Silence: Invisible Violence – 30 juin
International Videoart Festival – Buenos Aires – 6 août
Rencontres Internationales Sciences & Cinémas – Marseille – 1er juin
Art Science Exhibits – Berlin – 15 mai
WEAR Sustain – Bruxelles – 31 mai
DongGang International Photo Festival – 20 mai
brigade des images – Charenton le Pont, France – 7 mai
Festival Les Instants Vidéo – Marseille – 3 juin

4. résidences

Artist-In-Residence Krems – 31 mai
Artists at Risk – mondial institution for art practitioners under threat – 15 mai
Résidence – Zocalo – Vieux-Longueuil – 9 juin
Artists at Risk – 15 mai
L’université Le Havre Normandie – 31 mai
Cité internationale universitaire de Paris – sans date limite
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

StART UP (StreetARToronto Underpass Program) – Toronto – 23 mai
Canopy Sculpture Installation Transit Shelters Public Art Project – Avonmore – 31 mai
Projet d’art public – Saint-Boniface – 31 août

6. pour commissaires

Curator-in-Residence Program – Bemis Center for Contemporary Arts – Nebraska – 31 mai
Gallery Curator – The Latcham Gallery – Stouffville – à partir du 10 avril
InterAccess – Emerging Curator Internship – Toronto – 10 mai
Inter, art actuel – Québec – 1er juin
Commissariat de La Littorale, Biennale Internationale d’Art Contemporain – Anglet – avant 12 mai
esse arts+opinions – Montréal – 1er septembre

La Liste

L’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les événements de ses quinze centres d’artistes et galeries membres à travers le pays et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

linktwitterfacebook

1. appels en français du Canada

Festival international du cinéma francophone en Acadie

L’appel de films de la 31e édition du Festival international du cinéma francophone en Acadie est lancé. Nous acceptons les soumissions de films de la Francophonie internationale jusqu’au 28 juillet.
Pour plus d’informations sur la soumission de films:
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Festival international du cinéma francophone en Acadie
VAM (volet Arts médiatiques)
En plus de sa programmation cinéma, le FICFA possède un volet dédié aux arts médiatiques (numériques et analogiques). Veuillez noter que les projets d’artistes dont les vidéos d’art, les installations et les performances audiovisuelles doivent être soumises au VAM.
Le formulaire ici-bas est uniquement pour les soumissions au volet Arts médiatiques du FICFA. Pour les inscriptions à la programmation cinéma (ou programmation régulière), veuillez suivre ce lien.
Dans le cas des vidéos, les soumissions sont considérées complètes une fois le formulaire est remplis et soumis. Pour les installations, performances et autres types d’œuvres, les soumissions au VAM doivent inclure les éléments suivants :
– Cv/bio de l’artiste
– Description de l’œuvre proposée
– Exemples d’œuvres
– Description des besoins techniques
Conditions d’admission
Seules sont admissibles les œuvres issues de pays ou de régions membres de la Francophonie (selon Organisation Internationale de la Francophonie), produites au plus tôt en 2016 (les œuvres sorties en 2015 ou plus tôt sont inadmissibles) et n’étant pas diffusées avant l’automne 2016, qui n’ont pas été soumises auparavant au FICFA. Dans le cas des films (vidéos d’art uniquement), ces œuvres ne doivent pas avoir été diffusées à la télévision au Canada. Les films disponibles pour visionnement public en ligne ne sont pas admissibles.
Modalités d’inscription
Une œuvre est considérée inscrite lorsque le formulaire électronique est dûment rempli et enregistré et que le dossier de l’œuvre ou projet est reçu avant la date limite d’inscription, soit le 11 août 2017.
Le VAM n’accepte pas les documents ou copies de visionnement physiques. Les dossiers et copies de visionnement soumis pour la présélection doivent être en format numérique exclusivement.
Le VAM n’a aucun frais d’inscription.
Les participants sélectionnés seront avisés par le festival au plus tard le 22 septembre 2017 et devront fournir tout le matériel promotionnel nécessaire.
Il est de la juridiction du festival de décider du nombre, des lieux, dates et heures de projection/installation/présentation, etc.
Le festival assume les frais d’expédition du retour des œuvres et matériaux ainsi que les frais d’assurances dès leur arrivée au bureau du festival ou lieu de diffusion et ce jusqu’au moment de l’expédition.

http://www.ficfa.com/soumettre-vam

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Appel de dossiers

/Expositions 2017-2018/

/Date limite : 9 juin 2017/

Zocalo, centre dédié à la recherche et à la création en art imprimé, invite les artistes à soumettre un projet d’exposition pour 2017-2018. Les propositions esthétiques qui questionnent et innovent seront privilégiées. Tous les dossiers reçus seront sélectionnés par un jury composé de représentants du centre et de professionnels du milieu des arts visuels. L’espace d’exposition se trouve dans les ateliers de travail.

Le dossier doit comprendre les documents suivants :

  • 5 à 10 images (fichiers compatibles MAC, format JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max)
  • une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre
  • un curriculum vitae
  • un court texte de démarche artistique et de projet d’exposition

Seuls les dossiers complets seront considérés; un cachet sera versé aux artistes. Après la période d’exposition dans les ateliers, les œuvres paraitront sur le site Internet de Zocalo.

* Si le dossier dépasse 10 Mb, veuillez l’envoyer par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, We Transfer ou Hightail.

LES PROPOSITIONS DOIVENT ÊTRE SOUMISES PAR COURRIEL à l’adresse suivante :
info [arobas] zocaloweb [point] org
Objet : Appel de dossiers

Vous recevrez un courriel confirmant la réception de votre dossier. Si vous ne recevez pas le courriel de confirmation après une semaine, veuillez contacter la coordination au info [arobas] zocaloweb [point] org pour vous assurer que votre dossier a bien été reçu.

Emplacement : ZOCALO – 80, rue Saint-Jean, Vieux-Longueuil

Horaire : lundi au vendredi de 9 h à 12 h et 13 h à 17 h

Information : 450.679.5341 – info [arobas] zocaloweb [point] org

Zocalo

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APPEL DE DOSSIER SKOOL

Date de tombée — 24 mai 2017
Date du stage — 18 juin au 29 juillet
Admissibilité: ce programme s’adresse aux étudiants canadiens âgés de moins de 30 ans, qui retourneront aux études en septembre 2017

SKOOL est un stage rémunéré pour une équipe de deux artistes et/ou travailleurs culturels de la relève. Il est d’une durée de 6 semaines consécutives de 35h au taux horaire de 11,25$.

En transformant Skol en lieu d’apprentissage, le programme SKOOL met les ressources du Centre à la disposition d’une équipe qui pourra expérimenter différentes formes d’organisation et de programmation, avec l’aide soutenue de l’équipe du Centre. Il s’agit d’une opportunité d’apprendre les rouages du travail culturel et d’expérimenter avec de nouvelles formes de diffusion.

Le projet de stage peut prendre plusieurs formes, par exemple :

publication
projet de commissaire
atelier
recherche dans les archives
recherche en histoire de l’art et/ou art actuel
intervention dans l’espace public
conférence
un amalgame de ces exemples
Tous les dossiers pour SKOOL doivent comprendre :

une description de projet (max. 3 pages)
un horaire de travail et échéancier (max. 2 pages)
un CV pour chaque membre de l’équipe
tout autre matériel visuel jugé pertinent pour votre projet (images, vidéo, dossier de presse).
Les dossiers seront évalués par l’équipe de Skol. Nous vous invitons à consulter notre site internet pour voir les projets qui ont déjà été présentés dans le cadre de ce programme.

Les candidat·e·s recevront une réponse par courriel d’ici le 31 mai.

Vous pouvez déposer votre dossier en personne durant les heures d’ouverture ou nous l’envoyer par courriel en un seul PDF + images, PROJET SKOOL comme sujet, à l’adresse suivante: schabot [arobas] skol [point] ca

*Nous accordons une grande valeur à la diversité culturelle et nous encourageons les candidat·e·s à mentionner s’ils sont issus de l’immigration, membres de minorités visibles, ou Autochtones.

Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322 skol [arobas] skol [point] ca

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Festival des arts visuels en Atlantique, 21e édition

du 21 au 25  juin 2017

Lieu : Carrefour de la mer à Caraquet, N.-B

Chers artistes,

Nous sommes déjà dans les préparatifs pour mettre sur pied la 21e  édition du FAVA, vous pouvez maintenant nous faire parvenir votre dossier d’artiste (de candidature) à l’adresse électronique suivante : fava [arobas] nb [point] aibn [point] com,  ou par la poste à l’adresse suivante 

Festival des arts visuel en Atlantique (FAVA)

220, boulevard St- Pierre Ouest (Bureau 311)

Caraquet, Nouveau-Brunswick, Canada

E1W 1A5

Votre dossier d’artiste doit contenir les items suivants :

c.v, démarche artistique, photo récente de l’artiste, 10 photos d’œuvres récentes.

La date limite pour recevoir les dossiers est le 7 mai 2017.

Important : Veuillez noter qu’une sélection des artistes qui participeront à la 21e édition du FAVA sera effectuée à partir des dossiers d’artistes que nous recevrons cette année. Vous serez avisé par courriel au cours du mois de mai si votre dossier a été retenu ou n’a pas été retenu pour cette édition.

Les artistes sélectionnés pour la 21e édition du FAVA recevront un cachet pour leur participation à l’événement.

Au plaisir de découvrir votre travail artistique!

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Programmation 2018- 2019 / Folie/Culture
31 mai 2017
Québec (Québec)

Folie/Culture vous invite à soumettre vos projets artistiques les plus fous afin de constituer sa prochaine programmation ! Par son mandat ouvert, l’organisme favorise la pluridisciplinarité, mais est également sensible à toutes les pratiques artistiques. Conçues sur la thématique POST-, vos propositions doivent être envoyées avant le 31 mai 2017.

Spécialisé en art actuel, l’organisme Folie/Culture suscite la réflexion sur des questions de santé mentale en empruntant des pistes de recherche inusitées. Notez que nous n’avons pas de lieu d’exposition ni d’équipement de production, ce qui nous oblige à réinventer les lieux de diffusion.

POST-
Il semble que le mot post- soit la nouvelle coqueluche dans le fabuleux univers des concepts.Ce qui apparait dépassé, désuet et vieillot est désormais automatiquement qualifié de post-: post-industriel, post-désinstitutionnalisé, post-avant-garde, etc. Nous sommes englués dans l’hégémonie du POST- alors que ce préfixe est sensé marquer une rupture radicale. Le post- ne nomme pas la nouveauté, il condamne seulement le passé et nous entraîne dans un cul-de-sac.

Avec cette thématique, Folie/Culture lance une réflexion non pas sur l’ère de l’après-post-, mais plutôt sur l’ère de l’a-POST-. Nommons le présent et affranchissons-nous du post- ! Engouffrons-nous dans le risque et l’incongru pour renommer l’art actuel selon des pistes encore inexplorées. Artistes et fous, à vos armes ! Que chaque proposition soit un manifeste de construction du réel, qu’il donne corps à l’invention d’une esthétique, à un nouvel imaginaire social, à un ébranlement des certitudes mortifères.

VOTRE DOSSIER DOIT CONTENIR :
– une description de votre projet s’inscrivant dans la thématique POST- (une page);
– une courte biographie ainsi que votre démarche artistique (une page);
– un curriculum vitæ;
– un maximum de 10 images numériques ou un total de 10 minutes en vidéo ;
– une enveloppe de retour préaffranchie (si le dossier est envoyé par la poste).

Faites parvenir vos propositions par Internet via un lien WeTransfer ou Dropbox à programmation [arobas] folieculture [point] org, ou par la poste à l’adresse suivante :
335, rue Saint-Joseph Est – bureau Québec (Québec) Canada G1K 3B4

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APPEL DE DOSSIERS
6e ÉDITION
ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe
Présenté du 15 septembre au 28 octobre 2018

DATE LIMITE : jeudi 15 juin 2017

Saint-Hyacinthe, le 4 avril 2017 – La 6e édition de ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe, se tiendra en septembre et octobre 2018. Pour l’occasion, ORANGE confie la direction artistique aux jumelles Isabelle et Marie-Ève Charron. Fort de ses expertises combinées, le duo veut permettre un arrimage plus grand entre les pratiques artistiques, les acteurs agricoles et la communauté scientifique agronomique. Les commissaires proposent la notion de traçabilité comme fil conducteur entre agriculture et art.

http://www.expression.qc.ca/orange/index.html

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Appel de candidatures 2018
THÉMATIQUE 2018
SCULPTER  L’HISTOIRE, en plein air 
Pour sa 5e édition, Beauce Art : L’International de la sculpture, organise un Symposium teinté d’histoire. La thématique de cette édition explorera l’imaginaire lié à l’histoire et aux événements historiques marquants la Beauce, le Québec, le Canada, le monde; nous explorerons également quelques-unes des conséquences sociétales de l’histoire et des imaginaires qui l’animent.

Ce thème va réunir à Saint-Georges de Beauce, dans le quadrilatère historique sur le bord de la Rivière Chaudière, plus précisément dans le Parc Lacasse, 10 sculpteurs dont les préoccupations seront liées aux différentes manières de raconter l’histoire d’une ville, d’un pays, d’un monde, soit par les écrits, la mémoire, l’interprétation des communautés, et les différentes manières de voir l’histoire de la percevoir à travers des faits véridiques.

Il y a différentes façons de comprendre l’histoire et, par leur imaginaire, les sculpteurs sauront créer dans cet espace muséal approprié un contexte historique d’intérêt public.

Actuellement, nous vivons une période dynamique et transitoire de l’histoire; nous sommes dans un espace-temps où la mémoire des événements significatifs expire ou s’efface en quelques jours, mois ou quelques semaines. « Les monuments physiques » comme Saint-Georges et le dragon, pour commémorer un événement important de l’histoire d’une ville ou d’un pays n’existent presque plus en raison du fait que les gens ne leur portent que peu d’attention immédiate, car ils sont mis au rancart du fait de la présence des « hashtags » et des profils « pic filters ». Les gens s’en tannent et passent à autre chose. Imaginons maintenant une ville ou l’histoire provient d’un chaos d’informations qui se visualise dans son parc des sculptures. Qu’est-ce que cela va donner? Sensibiliser la population à la création, à l’imagination et à l’histoire, tout en permettant d’enjoliver tout en sauvegardant ce joyeux patrimonial qu’est le quadrilatère de la place de l’église de Saint-Georges et son Louis Jobin.

Beauce Art : L’International de la sculpture se veut un signal, un indicatif des idées émergentes brillantes qui contribuent à notre compréhension de l’histoire mondiale actuelle et fluctuante. Le thème 2018 de Beauce Art : L’International de la sculpture porte sur une vision exaltée de l’histoire universelle, celle de la Beauce et de l’histoire contemporaine internationale. Ce sera un thème sans réel socle scientifique historique pour certains créateurs et c’est correct! La sculpture va devenir ainsi une instrumentalisation du désir d’histoire en chacun de nous, appuyée sur une vision romantique de la discipline historique. Nous sommes tous des historiens à notre façon et les sculpteurs sauront faire de même. Liberté historique en Beauce!

Thématique écrite et présentée par M. Joseph-Richard Veilleux, directeur artistique de Beauce Art : L’International de la sculpture.

Présentation d’un projet de sculpture avant le 1er juin 2017

http://www.beauceart.com/fr/candidatures

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Appel de soumissions

Présentement, nous ne pouvons accepter que des soumissions en anglais.

Les documents nécessaires pour la Programmation régulière :

Le jury recevra un disque de votre projet; assurez-vous de suivre nos consignes en ce qui concerne la grandeur du fichier et le titre. Pour vous renseigner sur aceartinc., rendez visite à notre site Web ainsi qu’à nos plateformes sociales (Facebook, Instagram, www.aceart.org).

Votre soumission devrait comprendre :

  • Une lettre d’accompagnement
  • Un énoncé d’artiste et/ou de commissaire (une page)
  • Un projet. À noter : si le projet est en cours de développement, veuillez fournir du matériel d’appui relié au projet.
  • Un CV mis à jour avec vos coordonnées actuelles (2 pages)
  • La cédule des activités (s’il y a lieu)
  • Une liste d’équipement ou de besoins techniques précis (s’il y a lieu)
  • Une liste d’images (pas plus d’une page)
  • Votre matériel d’appui

Les soumissions qui ne sont pas conformes à nos consignes risquent d’être excluses de notre processus de sélection.

Afin de réduire les déchets de papier et se conformer au 21ième siècle, aceartinc. privilégie les soumissions numériques.

Créez deux fichiers PDF séparés : un qui comprend votre lettre d’accompagnement, votre énoncé d’artiste, votre projet, votre CV, votre liste d’images et votre cédule d’activités/liste d’équipement. Le deuxième fichier comprendra votre matériel d’appui. Indiquez votre nom en entier sur vos fichiers. Mettez-les en attache et envoyez-les par courriel à gallery [arobas] aceart [point] org.

Matériel d’appui

aceartinc. est seulement compatible avec les MACs.

Vous pouvez inclure jusqu’à 20 images (un total de 20, y compris pour les soumissions de groupe), présentées préférablement dans un document PDF.

Les images individuelles doivent être en format jpeg de 72 ppp, 1024 x 768 pixels, 500 k (.5 MB) RGB ou SRGB seulement. Nous ne considérerons pas des images plus grandes.

Pas d’exposés en PowerPoint s.v.p.

Les vidéos peuvent être soumises par l’entremise d’un lien Vimeo, YouTube ou d’autres sites Web facilement accessibles. Voir ci-bas pour plus de clarifications par rapport à chaque partie de la soumission.

Les vidéos soumises sur DVD doivent être compatibles avec NTSC et ne doivent pas durer plus de 5 minutes et être prêtes à visionner.

Les vidéos CD-R doivent être accessibles via Quicktime, RealPlayer ou VLC.

Les pistes audio sont acceptables uniquement en format MP3, WAV ou AIFF.

Pas de classeurs, de chemises ou d’agrafes (seulement des trombones S.V.P.).

Pas plus de 2 imprimés : ceci comprend des essais, des critiques, des documents d’œuvres d’art non-originales qui ne peuvent pas être décrites autrement, soit en diapositive, soit en format vidéo. PAS DE LIVRES S.V.P.

Aucune œuvre d’art originale.

Veuillez ne pas envoyer de courrier enregistré qui exige une signature.

Les soumissions ne seront pas renvoyées, alors n’envoyez pas de matériel qui ne peut pas être remplacé.

Date limite : 1 août 2017

2nd Floor, 290 McDermot Avenue, Winnipeg, MB R3B 0T2 | tel: (204) 944-9763 | email: gallery [arobas] aceart [point] org

aceart.org

 

 

 

2. appels en anglais du Canada

Artspace is dedicated to presenting work from contemporary artists working in a variety of disciplines. The centre strives to present art that reflects and promotes the diversity of cultural and political perspectives that shape contemporary art practices. Submissions from emerging, mid-career and senior artists whose works is alternative, experimental and/or critically engaged are welcome. The centre welcomes submissions from individual artists, curators, and collectives to apply with new or existing exhibition proposals. Artspace is seeking proposals for Gallery 1 and 2, as well as offsite and curatorial projects relevant to the centre’s mandate.

Artspace maintains two submission deadlines: June 16, 2017 & December 8, 2017

In preparing your submission please consult Artspace’s archive of previous exhibitions as well as the Artspace floorplan. An extensive archive of past exhibitions can be found here.

Artspace provides curatorial support, installation assistance, insurance, promotion, and documentation of exhibitions, and when budgets allow, commission critical essays to accompany selected projects. Artspace is committed to paying artist and copyright fees according to the guidelines established by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des Artistes Canadiens).

SUBMISSION GUIDELINES

All submissions should be made online through: https://artspace-arc.submittable.com/submit

Artspace does not accept mailed submissions. Applicants who do not adhere to the following criteria will be disregarded.

You will be asked to include the following:

Proposal/Project Description (1 page max)
Technical Requirements
Artist Statement (250 words max)
Artist Bio (250 words max)
Current CV (3 pages max)
Visual Support Material with Support Material List (15 images max)
Please select visual support material mindfully, as committee members have limited time to consider each proposal. Images should be labeled numerically with the artist’s name (01_name.jpg, 02_name.jpg, etc.). Your Support Material List should include title of work, date created, medium, and dimensions.

Video documentation should be uploaded to a site such as Youtube or Vimeo and linked in the application. Regardless of duration, please include full videos. Due to time constraints, the selections committee may only view up to 5 minutes of each video. Please note the clip you would prefer the jury view by including time marks in the documentation list.

Programming Policy
Proposals are judged in relation to Artspace’s mandate and programming focus. Submissions that arrive after each deadline will be held over until the next deadline. In order to present a cohesive yearly program, our committees review materials from both deadlines, and decisions are often not made for many months. While we appreciate all those who apply only successful applicants will be contacted.

If you have any questions regarding submissions, please contact:

Jon Lockyer
Director + Curator
Artspace
378 Aylmer Street North
Peterborough
jon [arobas] artspace-arc [point] org
705-748-3883

Web
www.artspace-arc.org
Facebook
www.facebook.com/ARTSPACEptbo
Twitter
twitter.com/artspaceptbo/
Instagram
instagram.com/artspaceptbo/

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Artist Call for Submission

One on One Gallery invites artists and designers to apply for a solo exhibition of their work in any media, to be accompanied with a visiting artist talk and studio/class visits. The proposed exhibitions are scheduled for the fall semester from November 9 to November 30, 2017, with the reception held on November 23, 2017, and the winter semester from March 2 to March 28, 2018, with the reception held on March 22nd, 2018. Proposals should consider the size and dimensions of the gallery space. Go to www.mhc.ab.ca/OneonOneGallery to view the gallery floor plan. At this point we do not accept group exhibition proposals.

One on One Gallery is an integral part of the Visual Communications Program at Medicine Hat College. Our Bachelor of Applied Arts (Visual Communications) degree program is one of a kind, in that we offer a blend of both fine arts and design. We use our One on One gallery as a teaching tool to enhance our student’s education by inviting professional artists and designers to showcase their work and bring contemporary and exciting ideas to our community. The gallery has over 2400 running feet of wall space, a state of the art lighting system, tall ceilings, and hardwood floors. It’s a very professional, clean, and exciting space.

An artist fee of $3000.00 will be awarded to the selected candidate. All travel, shipping costs and arrangements (delivery both ways) are to be covered by the selected candidate.

The artist must be in attendance for the reception where they will give an artist talk. They are also required to fulfill studio visits either the day before or after the reception date. These stipulations will be based on a contractual agreement and must be fulfilled before the artist fee is awarded.

Submission Deadline:
Before the end of the day of Friday, July 14, 2017 local time. You will receive an acknowledgement of your submission shortly thereafter. Final notification will be made in early September.

Proposal Requirements:

Exhibition proposal
Artist’s statement
Curriculum Vitae
15 digital images of proposed or recent work
Video or Audio work in Mac-compatible formats
Image list (title, medium, date, and size)
Contact information

The entire exhibition proposal is to be sent only by E-mail with all written material in one PDF file attachment and all images in a separate single PDF file attachment sbeierbach [arobas] mhc [point] ab [point] ca. We will not accept submissions by mail. Please make sure the size of all attachments does not excede15MB. If you require more space for larger files, time-based or intermedia work, please provide a link via DropBox or Vimeo.

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CALL FOR SUBMISSIONS
RTC NORTH: IN YOUR POCKET
DEADLINE: May 8, 2017

The immediacy and intimacy offered by smart phone technology is an
intriguing way to explore how we record ourselves and each other.

Presented during Sudbury Pride, IN YOUR POCKET is a curated video
program inviting artists to explore these recording technologies in their
own personal ways.

Co-curated by Leesa Bringas, Christophe Dupuis, and Marcin
Wisneiwski, IN YOUR POCKET is an ongoing programming series that
will have its first Northern Ontario edition this year.

Artists are invited to submit proposals for new short LGBTTIQQ2S-
themed videos created with accessible video technologies, such as
smart phones, iPads, and webcams. The program is open to drama,
comedy, documentary, experimental, and animated works.

The program operates on a « micro-commissioning » model. We do not
program existing works. Instead, we invite artists to submit proposals
for new works they would like to create and then support that process
of creation.

Selected projects will receive a screening fee of $200 and be screened
in partnership with Sudbury Pride in July 2017.

REQUIREMENTS:
We accept proposals for new works that are conceived and created
specifically for this program. Please do not submit works you have
already created for consideration.
The program is open to artists from all over Canada. However
preference will be given to artists from Northern Ontario.
Collaborations are possible. Collaborative teams must have at least
one artist based in Canada.
Works must be recorded on a smart phone, iPad, or webcam (editing
can happen on a computer)
Completed works should be 4 minutes or less
The program is open to drama, comedy, documentary, experimental,
and animated works that address LGBTTIQQ2S themes and/or
perspectives.

SUBMISSION DETAILS:
Proposals must be submitted via email using the attached form.
Proposals submitted without the form or with incomplete information
will be deemed ineligible.
Proposals must include a link to one previously created video work.
The jury will watch a maximum of 4 minutes.
First time video makers are welcome. In the event you have never
made a video, include a link to some other artistic project you have
previously created.
Proposals received after the deadline will not be accepted.
Selected artists will be notified in May 2017, approximately one week
after the deadline.
Completed proposals must be received by July 10, 2017
The submission form is available http://www.rtcollective.ca/

Email questions and submissions to: info [at] rtcollective [dot] ca

Thank you for all the great work that you do!

Best,
RT Collective
rtcollective.ca

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NAISA is pleased to launch its
2017 Call For Submissions SONIC REFLECTIONS
Deadline June 30, 2017
www.naisa.ca

Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art, and Other

Go to http://naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme Sonic Reflections for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2018 programming.

Sound by its nature reflects in different ways depending on the environment in which it is experienced. These reflections help to give a place its character but they also can obscure elements of an environment. NAISA would like to celebrate the opening of its new facility – NAISA North Media Arts Centre – in South River Ontario with programming that is reflective of the past as well as using that reflection to inform future possibilities. For its 2018 programming, NAISA is interested in submissions that address the notion of Sonic Reflections and creative ways that this can be shared.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme Sonic Reflections. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme for performance, interactive installation exhibit, audio-visual screening, radio or internet broadcast, telematics, VR/gaming, mobile experiences and any other emerging or alternative formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on June 30, 2017. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee. Only those artists being considered for presentation will be contacted.
Inquiries & general information:

Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Address: 106 Ottawa Ave., South River, ON
Tel 705 386 0880 / naisa [arobas] naisa [point] ca
www.naisa.ca

Follow us on:
Facebook www.facebook.com/NAISASoundArt
Twitter www.twitter.com/NAISASoundArt
You Tube www.youtube.com/user/NAISAtube
Soundcloud www.soundcloud.com/NAISA
NAISA Radio www.naisa.ca/naisa-radio/

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CALL FOR SUBMISSIONS / MAIN SPACE
Deadline: May 16, 2017

The New Gallery (TNG) is committed to providing opportunities and venues for artists that foster social and political creative practices, while engaging and educating audiences through contemporary art. TNG’s Main Space is located at 208 Centre St SE in Calgary’s Chinatown. Main Space programming comprises exhibitions by artists, collaborators, curators, and other cultural producers from a variety of backgrounds and experiences. Please note that TNG accepts proposals for solo exhibitions, but may also consider individual artists for inclusion in a curated group show. Main Space exhibitions range from four to six weeks in duration. Presently, TNG is seeking proposals for the 2018-19 programming year. A detailed floor plan for the Main Space can be found on TNG’s website: http://www.thenewgallery.org/wp-content/uploads/2013/08/TNG-208-Centre-St-floor-plan.jpg

Exhibiting artists are offered a fee of $1957 to show their work (commensurate with current CARFAC Fee Schedule – A.1.1, and updated annually upon new schedule release) Additionally, TNG provides both accommodations and financial resources to aid artists in managing shipping and travel costs. Details of this budget are determined on a case-by-case basis.

SUBMISSION PROCEDURE /
The following materials should be included in your application:

Proposal: Briefly describe your exhibition. Provide complete details of your spatial, physical, and material requirements, including any special equipment and/or technical needs.
Artist Statement: Discuss how your proposed project is situated in relation to your current artistic practice and the broader context of your work, research, and interests. Please note that congruity with TNG’s mandate is a major consideration during the selection process. You can find TNG’s mandate here: http://www.thenewgallery.org/about/
Support: Please include up to fifteen pieces of additional support material, including digital images, videos, or audio clips alongside a corresponding numbered image list detailing the artwork’s title, medium, physical size, date of completion, and any other necessary descriptors. TNG’s peer jury will review up to a maximum of five minutes of time-based work.
Curriculum Vitae: Describe your artistic background to a maximum length of three pages. Please include all relevant contact information.
TNG only accepts digital submissions via e-mail. Please format all written materials as a single .PDF document. Images must be numbered RGB .jpeg files with a maximum resolution of 1024 x 768 pixels at 72 DPI and no larger than 1 MB in size. TNG accepts links to video and audio work hosted online. E-mailed applications must be submitted in a single .zip folder containing both documents and images.
Send completed submission packages to:
ATTN: Programming Committee, Main Space
submissions [arobas] thenewgallery [point] org
Successful applicants will be notified at the beginning of September 2017. Regrettably, TNG does not contact unsuccessful applicants due to high volumes of submissions. If you have not heard from us by early September and would like to request feedback, please do not hesitate to contact us.

Submit

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Southern Alberta Art Gallery (SAAG) Submission Guidelines
Exhibition proposals are accepted throughout the year and reviews are ongoing.  Selection is carried out over a period of time through studio visits and correspondence with artists and curators in whom the gallery has an interest.  Those interested in proposing their work to SAAG are asked to include with their submission: a curriculum vitae, an artist statement and/or letter of intent, a wide selection of images, and other relevant support material. Submissions should be mailed to:

Southern Alberta Art Gallery
601 3rd Ave. S.
Lethbridge, Alberta
T1J 0H4

The gallery will not return your submission – please do not send original artworks or valuable materials.   Given the large number of submissions received by the gallery, formal letters of reply will only be issued to proposals of immediate interest.

Exhibitions are generally six weeks in length.  An opening is held to introduce the work to the public.  Artists are also invited to give an illustrated lecture on their work in conjunction with the University of Lethbridge Faculty of Fine Art during the academic year.  Other special events (workshops, panel discussions, etc.) are considered on a case-by-case basis.

The Southern Alberta Art Gallery pays CARFAC fees, shipping and insurance, and often seeks funding to produce catalogues for the exhibition.  All publications, including our quarterly newsletter GALLERY (which discusses and reproduces work by exhibiting artists along with other programming), are exchanged with other institutions in Canada and abroad.

The Southern Alberta Art Gallery fosters the work of contemporary artists who challenge boundaries, encourages broad public engagement and promotes awareness and exploration of artistic expression.  Our work extends to local, national and international communities.

http://saag.ca/art/submission-guidelines/

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The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:
Compatibility with the Alternator’s mandate
Quality of the proposal
Quality of work submitted by the artist
Availability of space

SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid.
Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis
on an experimental approach.

Alternator is currently inviting exhibiting artists to create an extension of their work for
public space. Please include a short proposal for this secondary component along with
your submission. For example this might include a banner, posters, public performance
or outdoor projection. A separate production fee will be paid.

Please include all of the following when submitting your proposal:
A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are
proposing
Artist statement – maximum 500 words
Curriculum vitae
15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than
5 minutes
Image list detailing medium and size
Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)
Please submit images in jpeg format on a USB drive. Label jpg images with number and
title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum
1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.

For more information please visit us online at www.alternatorgallery.com.

Mail proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1

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CALL FOR SUBMISSIONS
2017 Burtynsky Grant
Supporting the Creation of Canadian Photobooks

Renowned Canadian photographer Edward Burtynsky and the Scotiabank CONTACT Photography Festival are looking for submissions for the 2017 Burtynsky Grant—a $5,000 annual grant to support a Canadian artist in the creation of a photobook. Burtynsky generously donated his 2016 Governor General’s Award in Visual and Media Arts of $25,000 to create the grant and foster the careers of emerging Canadian artists.

This grant is intended to support photo-based artists who are in the advanced stages of developing a photobook. The jury is looking for submissions from those that have created a book dummy, are currently seeking funding to work with a publisher or to self-publish, and who have had little to no prior opportunity to publish a photobook. The winner will be announced at the end of May 2017.

SUBMISSION DETAILS
Deadline May 15, 2017

Please submit the following as a PDF by a file hosting service (eg. WeTransfer or Dropbox) to photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com. Hardcopy submissions are also welcome in person or by mail at the applicant’s expense; please deliver to our office at the address below. You must be a Canadian citizen or resident to be eligible.

Minimum ten (10) spreads of your book dummy that best communicate your project and vision for publication
Project statement about your photobook and how you would use the grant funding
Expressions of interest from publishers, and/or other publishing grants, if available
CV and/or artist statement
For questions, please email photobook [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com.

Follow CONTACT on Twitter, Facebook, and Instagram.

Scotiabank CONTACT Photography Festival
80 Spadina Avenue, Suite 205
Toronto, Ontario M5V 2J4
T 416 539 9595
info [arobas] scotiabankcontactphoto [point] com
www.scotiabankcontactphoto.com

 

3. appels internationaux

City Sonic #14, festival international des arts sonores 2017
Catégorie :

Appels à projets
Appel à projets – City Sonic #14, festival international des arts sonores 2017
Transcultures, Centre interdisciplinaire des cultures numériques et sonores, lance un appel à projets pour la 14ème édition de son festival international des arts sonores City Sonic qui se déroulera dans la ville de Charleroi (Belgique), du 7 au 17 septembre 2017.

Critères de sélection
L’appel est ouvert à tout artiste ou groupe d’artistes.
Toute œuvre ou projet artistique déjà produit (ou en cours de finalisation) où le son est pris comme matière première de création ou présentant une esthétique/poésie originale peut être soumise à cet appel : installations/performances sonores/multimédia/interactives/immersives, application, réalité virtuelle, géolocalisation, dispositifs en réseau…
Une attention particulière sera portée aux projets proposant : une démarche innovante, l’exploration de nouvelles formes d’expression, un regard critique et/ou poétique sur l’état du monde et différents enjeux sociétaux, politiques, environnementaux…
Des propositions d’ateliers courts (préférence pour un jour ou une demi journée) avec des enfants ou jeunes publics (dans le cadre de notre programme Sonic Kids) autour du son peuvent également être soumis.
Soumission (uniquement par mail)
Un dossier complet expliquant votre projet (avec la possibilité d’y ‘inclure des visuels, liens, schémas ou extraits sonores si pertinents pour mieux comprendre votre projet et démarche)
Un budget de diffusion ou de (co)production prévisionnel (maximum 2500 euros). Veuillez y ajouter les frais de transport éventuel (artiste + oeuvre) en indiquant la possibilité éventuelle d’une aide extérieure pour ce poste.
Un dossier technique complet (comprenant les besoins en matériel et personnel, estimation du temps de montage/démontage)
Informations
deadline : 01.06.2017
soumission à envoyer par mail à : citysonic [arobas] transcultures [point] be + urbanskaj [arobas] hotmail [point] com
objet du mail : « City Sonic 2017 CALL »

City Sonic #14, festival international des arts sonores 2017

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Open Call 2017
Cultures of Silence: Invisible Violence
Deadline: June 30 2017

Cultures of Silence: Invisible Violence is a transatlantic call for video/performance works that happens in between Latin America and the Nordic and Baltic Countries*. The call looks for works that respond, discuss, resist and expand their visions towards the explicit representations of violence, promoted by massive media and building a violent aesthetics with stereotypical basis, polarizing the understanding in a binary system (good/bad, white/black, first world/third world…) invisibilizing the complexity of the subtle violence’s and the relation between them.

By being directed at 2 continents, this open call seeks to compose a screening selection with different aesthetics, geography’s, economies and political perspectives of violence; it is a subtle open call that asks about the origin of violence, its assimilation, dispersion and transmission.

The following questions can help as a guide:
How to reveal violence? How to react, how to make it visible without reproducing it? What are the possible actions to resist and reject violence? How can local performance practices be contextualize in global events when they refer to specific situations? What are the mechanisms in performance practice that can be developed beyond the art scene, affecting other audiences?

More information on how to apply:

Culture of Silence: Invisible Violence

Facebook event: https://www.facebook.com/events/149620532226635/

*Some artists will be invited personally because of their trajectory and artistic proposal, nevertheless the character of this open call is inclusive

This project is generously supported by Kone Foundation.

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call: FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
Deadline: 6 August 2017

FIVA VII – 7th International Videoart Festival Buenos Aires
November 2017

Conditions

1- PARTICIPANTS
Artists wishing to participate must be over 18 years old.

2- WORKS
a) Each artist or group of artists may submit up to two works.
b) Video installations will not be accepted.
c) No works are accepted with a date prior to 2015.
d) The works may be submitted on AVI, MOV, MP4 or MPEG. The file should be labeled with title,
length and author.
You can send a download link to the video file that can be found in any of the currently used
standard formats (AVI, MOV, MP4 or MPG) and must be encoded with any of the following codec:
H.264 AVC or MPEG-4 MPEG 2-4. We recommend that the file does not exceed 1GB (one gigabyte)
in size, for easy downloading of the video. We recommend a minimum height of frame 720.
e) The recommended maximum duration of 20 minutes.
f) The theme will be free.
g) May not be submitted works that have been presented in previous editions of FIVA
h) The video must be spoken or subtitled in Spanish

3- IS REQUIRED TO ACCOMPANY ALL WORKS
a) Application form signed by the artist (below these lines).
b) Biography professional of the artist or artists.
c) A brief synopsis of works.
d) Still digital image (jpg 300 dpi).

4- ADMISSION
a) All works in digital record will become part of the Festival files for use in cultural presentations,
where the festival will not receive commercial revenue and always provided as part of the
dissemination strategy, both of FIVA as the participating artists.
b) All works will become part of files Festival for use in cultural performances, non-commercial
purposes and as part of the event.
c) The jury is composed by: Valentina Montero Peña (Chile), Antonio Weinrichter López (Spain)
and Rodrigo Alonso (Argentina).

5- DATE OF DELIVERY
Works can be submitted by download link until August 6 of 2017.

6 – SHIPPING ADDRESSES THE MATERIAL
The download link should be sent to one of the following addresses:
info [arobas] fivafestival [point] com [point] ar or fivafestival [arobas] gmail [point] com

7- RETURNS
The works submitted to the festival will not be returned to their authors. All works will become
part of the video library of the Festival and may be presented for cultural and / or educational
(in any not commercial case) by broadcast channels that the direction of the festival deems
appropriate.

8- COMMENTS
The organizers reserve the right the exhibition of the works that may be harmful to human rights.
Taking part in the festival implies full acceptance of these rules.
NOTE: The omission or misrepresentation of any information requested generated exclusion from
the competition.
The applications that are not complete will not be considered accepted.
http://www.fivafestival.com.ar

Entry Form

AUTHOR (A):
1- Name and surname (clarify if works are made by a group and appoint all members):
2- Nationality:
3- Country of residence:
4- Postal address:
5- E-mail:
6- Phone:

ABOUT THE WORK
1- Original Title:
2- Categories: Single Channel Video Dance Video performance Other
3- Years of realization:
4- Color Black and white
5- Duration in minutes:
6- Format of projection:
7- Sound: Mono Stereo Silence

AGREEMENT
Video Art Festival FIVA Buenos Aires is a nonprofit event, the Subscription of his work for possible
inclusion in the Festival implies your accordance with the bases thereof, as well as the assignment
of rights reproduction and exhibition of works, in whole or in part, in relation to all activities of
dissemination and promotion of the festival and the artists both in format physical as digital.
The artist assumes all responsibility to third parties for any claim of authorship or originality of the
work presented.

Date
Signature of artist

FIVA SEVENTH EDITION
International Festival of Video Art
NOVEMBER 2017
BUENOS AIRES ARGENTINA
http://FIVAFESTIVAL.COM.AR
INFO [arobas] FIVAFESTIVAL [point] COM [point] AR

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Rencontres Internationales Sciences & Cinémas (RISC) 2017

La 11e édition des RISC se déroulera du 24 au 29 novembre 2017 dans différents lieux du centre-ville de Marseille.
Le festival propose de découvrir une programmation de courts et longs métrages (documentaire, expérimental, art vidéo, animation…) issus d’une sélection internationale, parcourant différents domaines scientifiques (des sciences fondamentales aux sciences humaines et sociales) en présence des cinéastes et de chercheurs invités à venir rencontrer le public après chaque projection.
Nous proposerons une section compétitive avec un prix du jury (court-métrage et moyen-long métrage), un prix du jeune public, un prix des lycéens et pour la deuxième année, le prix du film de doctorant (et post-doctorant) en région PACA.

11e édition – Novembre 2017

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call: Art Science Exhibits Berlin 2017
Deadline: 15 May 2017

Yoo-hoo, artists…

International call… Artists and Art Students working within all aspects of Evolutionary Biology- be it bird or biomimicry- Darwin or DNA- are welcome to enter! There are no age or border restrictions. And you are free to apply within any art discipline.

With applause for Natural History Museums, our world’s bastions for evolution, Art Science Exhibits curates from the- oh so diverse- Evolutionary Biology theme.

Informed by your submissions, we create the e x p a n d e d 2017 program.

We provide the stellar, out of the box location that will showcase your work beautifully. Selected applicants will be well promoted in Berlin, supplied with marketing materials, and have their art and profiles added to the upcoming Art Science Exhibits website- wall of fame page. We also can help you to price your work. Our commission is just one third of the sale price.

Participants who can travel to the Berlin Opening will be well cared for. You’ll be provided with suggestions for choice, low-cost accommodations. And you’ll enjoy hang-out time with Berlin artists, scientists and musicians. You may even join us ringside at the jazz club.

In turn, participants are responsible for shipping costs and framing (2D). If possible, pack your art and travel it with you. We’d love for you to attend!

Apply: http://www.artscienceexhibits.com

Exhibition Dates: Autumn, 2017 Oct. – Nov.

Deadline for Submission: May 15, 2017

Notification Date: July 1st

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call: WEAR Sustain
Deadline: 31 May 2017

WEAR Sustain is looking for 24 teams of artists or designers and technologists/engineers to work together to design and develop compelling, innovative, aesthetic, ethical, environmental, and sustainable solutions for wearable technology and smart or e-textiles development, across all possible application domains.
Up to €50,000 of funding is available to teams, which offers the means to jumpstart promising co-created concepts, and receive support from experts towards the development of a prototype as a possible go-to-market trajectory. Co-applicants will be promoted as pioneers of ethical and sustainable wearables, and e-textiles.
More info – http://wearsustain.eu/open-calls/

http://www.wearsustain.eu
info [arobas] wearsustain [point] eu

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16th DongGang International Photo Festival, 2017 Open Call
International Photo OPEN CALL
Deadline: 20 May 2017
Application fee: none
Joy of Contrast

The fruits of success taste sweet because of the hard work that preceded it. The beauty of a flower is heightened by the fact that it’s destined to wither.

Imagine how the world would be without the brightest stars against the darkest sky, or without the clouds hindering the bright afternoon sun. Life would be different from as we know it: it would feel flat and monotonous.

We are calling upon the artists to submit works that reveal to us the joy of life through harmony: the harmony created by things that contest each other, the harmony between the contrasting forces.

https://www.dgphotofestival-opencall.com/

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La brigade des images recherche pour sa sélection 2017 des films qui travaillent une esthétique de la rage.

La colère et la rage, c’est ce qui peut surgir dans les citées surpeuplées, les prisons, les écoles, les transports en commun ; là où tout est organisé pour que la vie des humbles soit une humiliation.

En France, l’esthétique de la rage fut portée par l’Abbé Pierre et Coluche, elle amena révolte, réparation, soutien aux plus démunis. Cette sélection sociologique est également esthétique : les jeunes de la classe aisée occupent les écoles d’art et des concours sont mêmes réservés aux diplômés des beaux-arts.

Cette sélection élitiste, voire raciste, se présente comme naturelle alors qu’elle n’est qu’un diktat culturel et esthétique dirigé par un groupe social. Innovez et envoyez vos courts enragés à labrigadedesimages [arobas] gmail [point] com ou sur DVD-R pour consultation (avec enveloppe retour) à : Brigades des Images, 54 Square Henri Sellier, 94220 Charenton le Pont – France.
10’ maximum.

Avant le 7 mai 2017 impérativement.

Projection en salle de cinéma et exposition en centre d’art en Novembre 2017

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30e Festival Les Instants Vidéo – Novembre 2017
APPEL à PARTICIPATION ouvert sur notre site www.instantsvideo.com

Date limite d’inscription : samedi 03 juin 2017

Le Festival Les Instants Vidéo est une manifestation dédiée à l’art vidéo et la poésie électronique, sous toutes ses formes, monobandes, installations, performances, multimédias…

NOS DÉSIRS FONT DÉSORDRE

Chères et chers artistes, réalisateurs, poètes et performeurs,

Que voulons-nous faire avec vous pour le 30e anniversaire des Instants Vidéo ?
Manifester notre joie d’être plus vivants, plus combatifs, plus insolents que jamais.

Avoir 30 ans en 2017 !
Quelle aubaine !
Il y a cent ans, une révolution ébranla le monde et suscita dans le cœur de l’humanité opprimé un immense espoir. Si le projet social et politique qu’elle portait n’a pas tenu ses promesses, il n’en est pas de même de celles des avant-gardes artistiques et poétiques qui germèrent dans la tourmente de ce début du XXe siècle. L’art vidéo est la fille indomptable de ces passions créatrices.
Désorientés par l’idéologie marchande qui fabrique de l’oubli, ils sont rares qui encore y songent à ces artistes qui voulurent détruire les vieux langages pour ouvrir la voie à de nouveaux possibles. Nous rendrons hommage à celui qui a le mieux incarné ces enthousiasmes révolutionnaires dont nous avons tant besoin pour irriguer notre présent asséché, le poète électronique Gianni Toti qui nous a tiré sa révérence il y a dix ans.
Depuis leur fondation, les Instants Vidéo en ont entendu des chants funéraires annonçant la mort des arts vidéo ensevelis sous des linceuls langagiers passagers tels que images en mouvements, art numérique… L’art vidéo n’a cessé d’embrasser toutes les technologies de l’image, toutes les disciplines artistiques, tous les styles, non par souci d’adaptation à son temps et aux modes esthétiques, mais pour en rire. Pour le plaisir jubilatoire de distribuer des gifles aux goûts du public cultivé, normé, satisfait. C’est pourquoi, nous rendrons aussi hommage à Jacques Rouxel, le père des Shadoks : « Pour qu’il y ait le moins de mécontents possibles, il faut toujours taper sur les mêmes ».
Bref, l’art vidéo est un état d’esprit.

Que vous soyez artistes vidéo ou numériques, expérimentaux, poètes électroniques, performeurs shadokiens, militants révolutionnaires, amants dogmatiques de la liberté, danseurs sur les étoiles, ripailleurs, voyous ou rêveurs de sensualités inédites, nous ne serons jamais de trop pour souffler les trente bougies d’un festival qui n’a qu’un seul objectif : accompagner les désirs qui font désordre.

Les Instants Vidéo Numériques et Poétiques
depuis les rêves-rives de la Méditerranée marseillaise.
Manifestation internationale soutenue par le Ministère de la Culture (DRAC, PACA), le Conseil Régional (PACA), le Conseil Général des Bouches-du-Rhône, La Ville de Marseille.

Instants Vidéo Numériques et poétiques
Friche la Belle de Mai – 41 rue Jobin – 13003 Marseille
+33 (0)4 95 04 96 24 inscription [arobas] instantsvideo [point] com
www.instantsvideo.com

4. résidences

Artist-In-Residence Krems
Kunstmeile Krems Betriebs GmbH
Description
In order to promote international exchange, the federal state of Lower Austria has initiated an artist-in residence program, for which it has set up five studio apartments and a large common room on the top floor of the former carpet factory within the Art Mile in Krems (Kunstmeile Krems). The aim of the artist-in-residence program is to establish partnerships with international institutions that award artist scholarships and provide studios to visiting artists, in order to give artists from Lower Austria opportunities for living and working abroad. The artists of the exchange partners will be offered by AIR Krems, studio and living quarters free of charge, grant money, exhibition possibilities and support service.

 

Outcome
A final presentation of the on-site created work, which can also take up the own work or source-related architectural topics or current topics of the local architectural scene.

Studio Information
There are 5 studio apartments and a large common studio on the top floor.

Technical Information
The common rooms are appointed with tools, television, DVD player, computer, Internet connection, printer, photocopy machine, fax, and scanner.

Location
Air Krems is housed in a former carpet factory located within the Art mile in Krems.

Language
English/German

Founded
2000

Duration
2 or 3 months

Paid by host
Studio and living quarters will be provided free of charge. In addition, the artist-in-residence will also receive a grant of 1,000 Euro per month.

Paid by artist
Any translation costs for presentations and communication during the stay in Krems should be covered by artists. Travel costs will not be refunded.

Application guidelines
Prerequisite for a successful application is a degree in an architectural relevant discipline (architecture, landscape planning, city planning, urban planning, spatial planning, etc.). German or English are assumed as languages of communication.

Please enclose a concept (max. 1000 characters or free depiction) of your planned proposal, which describes your interest in the scholarship, with your application.

Applications via e-mail will not be accepted.
Application material which has been submitted will not be returned.
Incomplete applications will not be considered.
A notification will be send unexceptionally at a positive conclusion of the selection process.
An 80% attendance at AIR—ARTIST IN RESIDENCE is compulsory.

Application documents:
Personal data (contact details) / CV and portfolio (max. 3 pages in A4) / application form / information about the desired duration of stay / proposed theme for the final presentation (max. 1000 characters or free depiction)
*Applications which do not fulfill the formal criteria will not be considered.

Download application form (PDF) here.
www.air-krems.at/program/air-krems/prerequisites/download-application-form-pdf-english

Deadline
31/05/2017

 

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/Résidence 2017-2018/

/Date limite : 9 juin 2017/

Zocalo, centre dédié à l’art imprimé, privilégie la recherche et la création en art actuel par son programme de Résidence d’artistes s’adressant aux professionnels désireux d’explorer de nouvelles avenues en art imprimé.

Les artistes sélectionnés auront la possibilité de créer des œuvres ou de réaliser une édition dans l’une ou l’autre des techniques pratiquées au centre. Zocalo dispose d’espaces de travail permettant la réalisation d’estampes en impression numérique, en relief et en creux.

La sélection des artistes est faite par un jury indépendant selon les critères d’évaluation suivants :

  • L’intérêt et la pertinence du projet concernant la notion de développement des nouveaux langages de l’estampe;
  • La faisabilité du projet en fonction du budget et des ressources offerts par le centre.

Cette résidence offre aux artistes :

  • Un cachet de production de 500 $;
  • Un accès aux ateliers de production pendant deux mois;
  • 25 heures d’assistance technique (valeur de 600 $);
  • L’achat de matériel jusqu’à concurrence de 100 $;
  • Une adhésion comme membre pour l’année en cours (valeur de 50 $).

Conditions :

  • Présentation devant les membres de l’atelier à la fin de la résidence;
  • Une à deux œuvres (selon le format) devront être déposées à l’atelier.

À noter que ce programme ne couvre pas les frais d’hébergement.

Le dossier doit contenir les documents suivants :

  • Une description du projet démontrant l’intérêt porté aux techniques de l’estampe, les besoins d’équipement et d’assistance et le temps de réalisation du projet;
  • Un court texte décrivant la démarche artistique;
  • Un curriculum vitae;
  • 5 à 10 images (format : JPEG, RVB, 72 dpi, 1024 x 768 px max);
  • Une liste descriptive des images indiquant le titre, l’année, le médium et les dimensions de l’œuvre.

Si la taille du dossier dépasse 10 Mb, celui-ci doit être acheminé par un système d’envoi en ligne, tel que Dropbox, WeTransfer ou Hightail.

Zocalo

80, rue Saint-Jean
Vieux-Longueuil (Québec)
J4H 2W9

450 679.5341
info [arobas] zocaloweb [point] org

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Artists at Risk (AR)—A Mondial Institution for Art Practitioners under Threat
Public call / The AR Pavilion and Talk Real in Athens

Application deadline: May 15, 2017

The AR Pavilion (an exhibition), Athens: April 7–May 5, preview 2-5pm
Athinas 55 / Varvakios Square
Talk Real with European Alternatives: April 7, 2:30–3:15pm

perpetualmobile.org
artistsatrisk.org
talkreal.net

Artists at Risk​ (AR) is a new institution at the intersection of human rights and the arts. AR is dedicated to mapping the field of persecuted visual art practitioners, facilitating their safe passage from their countries of origin, hosting them at “AR-Safe Haven Residencies” and curating related projects.

Our first public call is now open. Rather than as asylum seekers or refugees, we welcome AR-Residents as honoured visiting art professionals. AR-Residencies enables practitioners to take a “breather” from their home country, or to use the programme as a “stepping stone” to re-orient their professional lives. Art practitioners at risk of grievous suppression of freedom of expression, persecution or politically motivated threats to their basic freedoms may apply here. An international jury will select AR-Residents to be granted short or long-term residencies.

The public launch of AR and introduction to AR-Safe Haven Athens is taking place in Athens (Athinas 55 / Varvakios Square Pavilion), on April 7 from 2pm-5pm. Perpetuum Mobile (PM) will also present the AR Pavilion, an exhibition with AR-Resident artists Pinar Öğrenci, Erkan Özgen and Issa Touma, curated by Marita Muukkonen and Ivor Stodolsky of PM. The AR-programme is independent of both of Athens Biennale 2017 and documenta 14. Our events in Athens include the nomadic political talkshow Talk Real, by European Alternatives.

Scope
Artists at Risk (AR) is designed as an institution of worldwide scope. Visual artists will be AR’s primary focus, although other creative intellectuals—such as theatre and film practitioners, or others that need assistance beyond that which can be provided by organisations such as PEN, SafeMUSE or Freemuse—may find placement at AR. Indeed, the musician Ramy Essam, “the singer of Tahrir Square”, was our first AR-Resident. As part of a collective effort with its many partners and networks, including PEN-America (ARCoalition), ICORN (The International Cities of Refuge Network) and new funding opportunities, AR is taking the first steps towards establishing a type of PEN for visual artists at risk.

AR-Residencies

AR-Safe Haven Helsinki, operating under various titles since 2014, is co-organised in cooperation with HIAP-Helsinki International Artists Programme, and is funded by the City of Helsinki Cultural Office.

AR-Safe Haven Athens will receive its first AR-Resident in spring 2017, funded by the EU “Re-Build Refuge Europe” project. AR-Athens has developed out of local partnerships, and was part of Athens Biennale 2015-2016.

AR-Safe Haven Berlin is being launched in 2017 as part of the same EU project, and is hosted in partnership with SAVVY Contemporary.

AR-Saari Residence/Saastamoinen Foundation includes two months on the west coast of Finland, followed by a one-months stay in Helsinki.

AR at Wysing Arts Centre (near Cambridge, England) is launching a dedicated 3-month AR-Residency in 2017.

AR at the Nordic Black Theatre (Oslo) is hosted by one of the Nordic Region’s oldest transcultural performing arts institutions.

AR at Free Home University (Lecce, Italy) is funded by Musagetes, Canada.

AR-Resistance Residency (Provence, France) commemorates the underground resistance fighter Lisa Fittko (guide to Walter Benjamin) and resistance worldwide.

Further residencies are in the process of joining this growing network.

Advisory Board

Maria Alyokhina (Pussy Riot)
Hrag Vartanian (Editor-in-Chief, Hyperallergic.com)
Bonaventure Soh Bejeng Ndikung (Savvy Contemporary/Curator-at-large, documenta14)
Helge Lunde (Executive Director, ICORN)
Julie Trebault (Artists at Risk Coalition, PEN America)

The European Parliament honoured Perpetuum Mobile with the CIVI EUROPAEO PRAEMIUM (the European Citizen’s Prize) for AR, and Safe Haven Helsinki won the Annual Art Act Award in 2016.

Artists at Risk (AR) is a Perpetuum Mobilεzation

Perpetuum Mobilε (PM) is a curatorial platform which brings together art, engaged practice and enquiry. PM’s longer-term thematic platforms include the Re-Aligned Project, the Perpetual Pavilion, the Perestroika Project, The Arts Assembly, Artists at Risk, Sino-Fi and Mobile Talks.

Co-Founding Directors: Marita Muukkonen and Ivor Stodolsky (in alternating order)
Secure chat: Wire or Signal.
Email: artistsatrisk [arobas] gmail [point] com (PGP-encryption available)

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L’université Le Havre Normandie développe une politique culturelle, notamment par l’activité de son service culturel.

Le service culturel de l’université a pour mission principale de favoriser l’accès aux pratiques artistiques et culturelles des étudiants et plus largement de la communauté universitaire. Il dynamise ainsi le campus avec des propositions culturelles variées et permet des rencontres et des partages artistiques.

Depuis plusieurs années, des résidences d’artistes (compagnies de théâtre, metteurs en scène, plasticiens, graphistes, écrivains) sont organisées afin de mettre au cœur de la vie universitaire un artiste, qui ira à la rencontre des étudiants, des enseignants et du personnel, autour d’un projet déployé sur le campus, avec et pour la communauté universitaire. Les résidences d’artistes favorisent la rencontre entre les artistes et la communauté universitaire. C’est un moyen de l’initier au processus artistique de l’artiste, et à ce dernier de se nourrir de cette expérience pour créer.
L’organisation des résidences d’artistes au sien de l’université sont appuyées par la convention cadre « université lieu de culture » signée en juin 2013 entre le ministère de la culture et de la communication, le ministère de l’enseignement supérieur et de la recherche et de la Conférence des présidents d’universités ainsi que la convention cadre 2015-2018 liant l’université du Havre à la DRAC Normandie à l’apport d’un soutien, notamment dans le développement des résidences d’artistes.

date limite: 31 mai

https://www.univ-lehavre.fr/spip.php?article1258

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Vous êtes un artiste ou un professionnel étranger de la culture et séjournez à Paris dans le cadre de votre travail ? Vous pouvez déposer une demande de logement à la Cité internationale universitaire de Paris en ligne : http://workflow.ciup.fr/citeu/site/login.php

Certains logements sont spécifiquement adaptés à l’activité artistique : la Cité internationale dispose de deux ateliers-logements pour artistes plasticiens et six studios avec cabine insonorisée pour les musiciens. Les différentes maisons de la Cité internationale peuvent également accueillir des artistes et professionnels de la culture en fonction de la disponibilité de leurs logements (sans espace de travail). Le tarif des logements varient selon le type, le confort et la durée du séjour.

 Si votre nationalité est représentée par une maison de la Cité internationale, renseignez-vous auprès d’elle pour connaître la démarche à suivre. Cf. http://www.ciup.fr/> “les maisons”.

Si cette maison représentant votre nationalité n’a pas de disponibilité, votre demande pourra être transmise aux autres maisons de la CIUP, sous réserve de la validation de la demande par la CIUP.

Les statuts de la cité prévoient en effet que pour y être admis, la venue de l’artiste doit s’inscrire dans le cadre d’un projet précis soutenu institutionnellement (venue sur invitation d’une structure culturelle française, ou sur envoi d’une structure culturelle du pays de résidence de l’artiste, pour une réalisation spécifique). Cette institution doit soutenir financièrement le projet, et donc le séjour de l’artiste à Paris.

D’autre part, la cité prévoit dans ses statuts que les artistes soient étrangers ou en mobilité internationale.

sans date limite

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

5. art public

Request for Expression of Interest
StART UP (StreetARToronto Underpass Program)
Lower Simcoe Art Project

Call Summary

The City of Toronto invites artists who identify as Indigenous persons to submit an Expression of Interest (EOI) to participate in StreetARToronto’s Lower Simcoe Pedestrian Underpass Project. The goal of this project is to beautify and animate the underpass with a mural representative of the local, historical indigenous perspective. This project is being implemented by StreetARToronto (StART), part of the Public Realm Section of the City of Toronto’s Transportation Services Division.

Launched in 2012, StreetARToronto (StART) is an innovative, public-private partnership designed to develop, support, promote and increase awareness of street art and its role in adding beauty and character to neighborhoods throughout the city. StART’s philosophy is based on the belief that when communities find their voices, address shared identities and nurture the talent of artists, we all benefit from a more welcoming visual landscape. StART is an integral part of the City’s Graffiti Management Plan. This project is part of the START Underpass Program (‘StART UP’), a comprehensive program to enhance and transform selected City underpasses with the installation of mural or street art.

The purpose of the EOI is to generate a list of artists or artist collaborations interested in this project. Based on relevant professional credentials and preliminary design concepts a short-list of applicants will be invited to respond to a Request for Proposal. At the final stage of the selection process, proposals will be reviewed and artists will be recommended for the project.

Application Deadline: May 23, 2017 by 11:59pm EDT

Total Project Budget: up to $95,000

More Information and Application: http://bit.ly/2oJbhFW

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RFP :: Canopy Sculpture Installation Transit Shelters Public Art Project – Avonmore (CR-1)

The Avonmore Stop Transit Canopy Installation public art competition, open to professional artists residing in Western Canada: British Columbia, Alberta, and Saskatchewan is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$56,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, May 31st, 2017

Installation:
Spring 2019

For more information, contact Grace Law: phone (780) 424–2787 ext. 230 or email: glaw [arobas] edmontonarts [point] ca

Click to download the Call

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RÉALISATION D’UNE NOUVELLE ŒUVRE PAR UN OU UNE ARTISTE Pour le campus de l’Université de Saint-Boniface (USB)

Projet d’art public administré par le Bureau de développement et la Direction des services aux étudiants et étudiantes de l’USB dans le cadre des célébrations du 150e anniversaire de la confédération du Canada
Date limite : Le 31 aout 2017
Budget : 120 000 $ tout compris

APERÇU DU PROJET
L’USB invite les artistes francophones professionnels à présenter des demandes pour une nouvelle œuvre qui devra être réalisée à l’intérieur d’un délai précis et qui s’ajoutera à la collection permanente de l’établissement. Cette nouvelle œuvre sera située à l’extérieur sur le campus de L’USB et célébrera le 150e anniversaire de la Confédération canadienne. Le dévoilement de l’œuvre est prévu pour septembre 2017.

maisondesartistes.us3.list-manage.com/track/click?u=24bfdff57bf66a289389c1103&id=6e3b48e0d9&e=ab268d8ffd

6. pour commissaires

Open Call 2018 Curator-in-Residence Program
Residency Session: January–December 2018

Deadline: May 31, 2017
Notifications to all applicants will be made via email by July 15, 2017

APPLY

For more information, contact Holly Kranker, Residency Program Manager, at 402.341.7130 x12 or hollyk [arobas] bemiscenter [point] org.

The Bemis Center for Contemporary Arts is now accepting applications from national and international curators for its Curator-in-Residence Program. Beginning January 2018, the successful candidate will participate in a one-year fully subsidized live/work residency as part of the Bemis Center’s acclaimed Artist-in-Residence Program. S/he will originate and present three exhibitions and related public programs inclusive of local and national artists. The Curator-in-Residence will work alongside residency and curatorial staff, and actively contribute to the overall vision of the Bemis Center’s renowned exhibition program. The Curator-in-Residence will be encouraged to work on independent research and other curatorial projects while in residence.

Competitive applicants will possess a strong knowledge of international contemporary art and a genuine interest in researching and responding to cultural production in Omaha and the region. The Curator-in-Residence is part of the cultural fabric of the city, serving as a professional resource for local artists and arts professionals, and as an ambassador of the Bemis Center in the community. S/he will be an integral member of the Bemis Center’s Artist-in-Residence Program, stimulating intellectual discourse surrounding contemporary art practice through studio visits, knowledge-sharing workshops, and other organized programs with fellow artists-in-residence.

Reporting to the Program Director, the Curator-in-Residence is a full-time temporary position that will work closely with the Exhibitions Program team. S/he will be involved in all curatorial and administrative aspects of organizing three exhibitions over the one-year residency. Exhibitions should be original, conceptually rigorous, and exemplify the true breadth and experimentation currently defining contemporary art. The 2018 exhibition dates: March 15–May 26, June 28–September 22, and November 29–February 23, 2019.

Duties include, but are not limited to: research, artist and donor relations, exhibition design and installation, writing/editing of scholarly texts and didactics, budgeting, conceptualizing and leading exhibition-related public programs, and tours.

The Curator-in-Residence studio is for single occupancy only; Bemis Center is unable to accommodate partners, children, and pets at this time.

There are no fees to apply. Submission of applications is only accepted online at bemis.slideroom.com.

About Bemis Center for Contemporary Arts
Founded in 1981, by artists for artists, the Bemis Center for Contemporary Arts supports today’s artists through an international artist-in-residence program, temporary exhibitions and commissions, and innovative public programs. Located in the historic Old Market district, the Bemis Center serves a critical role in the presentation and understanding of contemporary art, bridging the community of Omaha to a global discourse surrounding cultural production today.

Eligibility
Residency opportunities are open to national and international arts professionals 21+ years of age, showing a strong professional working history.

Students enrolled in an academic program during the time of requested residency are not eligible to apply.

Bemis Center welcomes internationally based arts professionals to apply. A working knowledge of English is helpful for international artists, as an interpreter will not be provided. Upon notification of acceptance to the residency, the selected individual will be responsible for preparing and submitting the required personal employment visa materials by July 2017. A P-3 visa is recommended. Please visit the USCIS website for more information:  www.uscis.gov. The Bemis Center will provide appropriate documentation and materials to supplement the visa application process. Due to the current state of temporary, immigrant travel policies to the United States, we are unable to guarantee approval. A visa does not guarantee entry into the United States. As an international call, the Bemis Center strives to support applicants from any country.

Bemis Center for Contemporary Arts is committed to a policy of nondiscrimination and equal opportunity for all persons regardless of race, sex, color, religion, creed, national origin or ancestry, age, marital status, sexual orientation, gender identity, gender expression, and disability. If you have questions about accessibility, please contact the Residency Program Manager, Holly Kranker, at 402.341.7130 x 12 or hollyk [arobas] bemiscenter [point] org.

Qualifications:

Master’s degree in curatorial or museum studies, art history, or related field; or five years equivalent professional work experience in the field;
A minimum of 1–2 years of curatorial experience in an academic, nonprofit, and/or commercial gallery setting;
Strong knowledge of international contemporary art and a keen interest in understanding and working with Omaha’s cultural landscape;
Excellent verbal and written communications skills;
Creative and strategic thinker with the capacity to take initiative and to work independently as well as a team player in a fun, yet demanding, arts organization;
The ideal candidate will understand and promote the Bemis Center’s mission and, as an ambassador of the organization, perform all Bemis-related duties in a professional, responsible manner.

Fees & Benefits:
Submission of applications is only accepted online at bemis.slideroom.com.

There is no fee to apply.

The selected Curator-in-Residence will receive an annual amount of $36,600, which includes a monthly residency stipend, a travel/research transportation allowance, and a monthly curatorial honorarium*.  The selected Curator-in-Residence will be offered a relocation allowance up to $2,000.** The Bemis Center provides free, on-site lodging in a sizable, well-appointed live/work studio with private bath and kitchen including complimentary utilities, laundry, WiFi, and free parking. The Curator-in-Residence will work within a fast-paced, team environment with the Bemis Center staff, volunteers, interns, and Board of Directors, and have access to a dedicated gallery: approximately 2,000 square feet; 12 1/2 foot ceilings, and concrete floors.

*Miscellaneous income is subject to reporting on Form 1099.
**Curator-in-Residence will organize personal travel and moving costs to and from Omaha, Nebraska.

http://www.bemiscenter.org/residency/current_opportunities.html

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Gallery Curator – The Latcham Gallery

The Latcham Gallery is seeking a creative, motivated and flexible individual to manage the Gallery’s curatorial program.

Reporting to the Gallery Director, the Gallery Curator will be responsible for the following:

Executing planned exhibitions (2017) and curating new exhibitions (2018 forward) including liaising with artists, installation, documentation, etc.
Planning and executing exhibition-related educational programs including artist talks, professional development for artists, tours, etc to connect the exhibitions with the audience.
Execute all exhibition related marketing including press releases, electronic invitations, posters, advertising, social media, etc to expand audience
Recruit and manage volunteers as needed
Administration including exhibition related reports, correspondence, grant applications, etc.
Act as an ambassador for the institution with artists, galleries, community, stakeholders, funders
Other duties as determined by the Gallery Director
The ideal candidate will have the following

Fine Arts or Art History degree or equivalent experience
Knowledge of contemporary and historical art
A minimum of two years curatorial experience and/or related experience in a contemporary arts setting
Understanding of the provincial arts community
Exceptional organizational and time management skills
Experience working with volunteers
Excellent verbal and written communication skills
Excellent computer skills with proficiency in Word, Excel, Adobe Creative Suite and database knowledge.
The ability to work flexible hours, including some weekends and evenings
You will seek out relationships with the arts community and connect the Gallery and the community through the Gallery’s exhibition program. You will be part of an experienced, enthusiastic and committed staff and volunteer team.

The Latcham Gallery is a public art gallery featuring exhibitions of contemporary art, arts education programs for all ages, artist talks, and special events and is located in Stouffville, Ontario.

This is a permanent part time position (24 hours per week) starting at $30,000 per year with flexible days to be determined. Approximately 12 Saturday shifts per year and occasional evening shifts are required.

Applications will be reviewed starting April 10, 2017 and will continue until the position is filled. Only candidates selected for an interview will be contacted.

Apply to: Ms. Roz Pritchard, Director, The Latcham Gallery, 6240 Main St. Stouffville.

Please send resume and cover letter outlining curatorial experience in ONE document by email to opportunities [arobas] latchamgallery [point] ca and put YOUR first and last names in the document title.

www.latchamgallery.ca

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Emerging Curator Internship
Deadline:
May 10, 2017, 4:05 p.m.
Location:
InterAccess 9 Ossington Ave. Toronto, Canada M6J2Y8
IA Current Curator
Deadline: Monday May 10th 2017 (6pm)

InterAccess currently seeks a bold and engaged emerging curator to join the organization as its curatorial intern under the auspices of the IA Current Program which supports the professional development of emerging curators and artists interested in new media and electronic practices. The IA Current Curator will use their unique vision and critical perspective to research, develop, and execute the 16th annual IA Current Exhibition. This exhibition will be mounted in the main gallery for four weeks beginning in September 2017 and will feature the work of emerging artists. Reporting to the Programming Coordinator, the IA Current Curator can expect to work 5-7 hours per week between June and October 2017, with extended hours as required in the weeks leading up to the opening of the exhibition. The successful candidate will develop a holistic understanding of programming and operations within a new media focused artist-run centre; additional training opportunities will be tailored to their interests. The IA Current Curator will be paid an honorarium upon successful installation of the exhibition.

Primary Duties and Responsibilities

– In collaboration with the Programming Coordinator, establish a flexible schedule for in-gallery and offsite research between June and September 2017
– Develop a coherent and relevant exhibition theme
– From an open call for submissions, select a maximum of five works by emerging new media artists based in Canada
– Assist in drafting an exhibition budget, artist contracts, and other materials in accordance with InterAccess standards and practices
– Write a short curatorial statement for marketing purposes and an extended exhibition essay
– Lead a curator’s tour of the exhibition
– Coordinate and manage installation and strike with the support of technical staff at InterAccess
– Assist with other programming-related duties at InterAccess

Eligibility Criteria

– InterAccess welcomes applications from undergraduate and graduate students in a related field of study, recent graduates, and emerging professionals with fewer than four consecutive years of related professional experience
– The IA Current Curator must be available for key dates between August 22nd – September 6th 2017 and September 30th – October 3rd 2017.

Submission Requirements

– Cover letter
– Brief statement outlining your curatorial interests, philosophies, and/or methodologies (500 words maximum)
– Current CV
– One letter of reference

Only email submissions will be considered. Please send a single PDF file to art [arobas] interaccess [point] org with the subject line “IA Current Curator Application.” We thank all those who apply, however we will only contact those selected for an interview.
The InterAccess Current (IA Current) program supports the professional development of emerging curators and artists interested in new media and electronic practices. Each year, InterAccess selects an emerging curator, who works closely with IA staff to conceptualize and execute an exhibition of works by emerging artists. “Current” refers to the now, of course, but it is also an energetic charge that causes light, heat and all manner of electronic life; an apt metaphor for emergent creative practices within the ever-expanding field of new media.

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Appel de textes et de visuels – Inter #128 / Inter, art actuel
1er juin 2017
Québec (Québec)
INTER 128
Technocorps et cybermilieux

Il y a déjà dix ans, Inter, art actuel publiait un numéro précurseur sur l’art et les biotechnologies. Il est temps de produire un nouveau bilan, de prendre acte d’enjeux différents. Nous étions fascinés par la possibilité de fabriquer – bientôt industriellement – une vie artificielle, de provoquer une réingénierie du vivant. Les dix dernières années ont vu apparaître de nouveaux usages du corps et de nouvelles formes d’incorporation : dans les réseaux et par la coévolution, par des substituts et des hybridations. Le corps porteur de signes se révèle d’une grande plasticité dans son dialogue avec le milieu. Les altérations de tout genre (psychotropes, implants, prothèses, extensions, etc.) révèlent de nouvelles possibilités physiologiques et mentales. Quelles sont les nouvelles figures du corps comme mémoire, énergie, singularité, concentrateur (hub), etc. ? Que deviennent l’imaginaire du corps collectif – couplé à une psyché transindividuelle – et la métaphysique de notre connexion par le corps à une réalité ultime ? Qu’est-ce qui a changé dans notre rapport au corps à une époque où l’humanité semble confrontée à l’alternative de la mutation ou de l’extinction ?

Depuis le numéro d’automne 2006 il y a dix ans sur l’art biotech et le posthumain, qu’en est-il de la relation entre la virtualité et la fabrication industrielle ? On voit apparaître de nouveaux projets en réalité virtuelle où l’on obtient des niveaux d’immersion qui engagent de plus en plus le corps et où l’on dépasse le binôme son-visuel du jeu vidéo. Cette réflexion pourrait se prolonger dans les domaines du théâtre, de la musique, de la danse et de l’écriture. Elle pourrait aussi évoquer le corps en gravité zéro de l’astronaute, voire notre relation à l’espace interplanétaire. Ce qui a changé depuis 2006, c’est qu’on n’est plus dans l’utopie, mais dans la conscience des aspects négatifs d’une connectivité généralisée, par exemple les révélations concernant les écoutes de la NSA.

Responsables de dossier : Jacques Donguy et Michaël La Chance
Date de tombée : 1 juin 2017.
Date de parution : hiver 2018

Faire parvenir vos textes et images à : redaction [arobas] inter-lelieu [point] org

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Appel à candidature : Commissariat de La Littorale, Biennale Internationale d’Art Contemporain (Anglet)Anglet (40 000 habitants) est une station balnéaire de la Côte basque située entre Biarritz, cité touristique réputée, et Bayonne, ville de patrimoine.
Face à ses deux voisines, la Ville d’Anglet déploie depuis plus de trente ans une action remarquée en faveur de l’art contemporain “dans” et “hors les murs”. La collectivité, à travers sa direction de la Culture, organise depuis 2005, une biennale d’art contemporain (Voir le site www.laliPorale.anglet.fr ).

C’est un événement artistique qui allie Art et Océan autour d’une exposition à ciel ouvert, au sein d’un environnement liPoral d’exception, étendu sur 4,5km. Ce dernier sert d’écrin à la production d’œuvres éphémères, inédites, conçues par des artistes représentatifs de la scène émergente, comme en témoigne durant la 5e édition l’invitation faite au pavillon du Palais de Tokyo ou la présence de jeunes artistes côtoyant des artistes confirmés (Mathieu Mercier, Didier Marcel, Shaun Gladwell), conjuguant
ainsi la beauté du site avec des démarches artistiques contemporaines expérimentales.

http://www.anglet.fr/fileadmin/user_upload/fichiers/mediatheque/publications/Culture/ville-danglet-_-candidature-commissariat-biennale-2018.pdf

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Appel de textes
Call for papers
esse 92 : Démocratie
Date de tombée : le 1er septembre 2017
Esse vous invite à soumettre des articles investiguant les préoccupations liées à la thématique de la Démocratie. Pour plus d’informations, consultez l’appel de textes.

http://esse.ca/fr/appeltextesfr?goal=0_2f3e0c07fc-a5fbcfa180-254647501&mc_cid=a5fbcfa180&mc_eid=fd37d45cb6