nouvelles et appels de dossiers 21 novembre 2014

La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

Visitez l’AGAVF www.agavf.ca
Twitter: @agavf
Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

 

Nathalie Daoust à la Maison des artistes visuels
Nathalie Daoust Tokyo Hotel Story à la Maison des artistes visuels

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Nathalie DaoustTokyo Hotel Story
d
u 23 octobre au 29 novembre 2014
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Mana Rouholamini – Marcher le texte
du 9 octobre au 21 novembre 2014
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Philippe BlanchardLumière concrète
du 21 octobre au 22 novembre 2014
à la Galerie Glendon, Collège Glendon,
Université York, 2275, avenue Bayview
Toronto, Ontario

www.lelabo.ca

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Exposition internationale d’estampe numérique 9e édition
Commissaire : François Chalifour
Du 8 novembre au 9 décembre 2014
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Ottawa, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Carole DeveauSeeing Japan Through Origami 
du 17 octobre au 1er décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie Sans Nom (Moncton)
Paolo Almariomon/ton
Acadie Underground : Redux
Commissaire: Nisk Imbeault
du 14 novembre au 12 décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Amanda Dawn Christie – Land Lost
Commissaire : Mireille Bourgeois
du 8 octobre au 30 novembre 2014
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Sketch – activité bénéfice
le 28 novembre 2014 de 20h à 2h
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Le nouveau Louvre – activité bénéfice
du 15 novembre au 20 décembre 2014
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

 

1. appels en français du Canada

Centre Bang – Chicoutimi – 31 janvier 2015
Galerie d’Art du Parc – Trois-Rivière – 1er mars 2015
Galerie Sans Nom programmation – Moncton – 15 janvier 2015
Galerie Sans Nom vidéo poésie – Moncton – 15 décembre
articule – Montréal – 24 novembre
Le Lobe – Chicoutimi – 31 janvier 2015
Optica – Montréal – 28 février 2015
Action art actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – 27 février 2015
Maison des arts de Laval – 1er décembre
VUphoto – Québec – en tout temps
TO2015 – Toronto – 31 décembre

2. appels en anglais du Canada

Stride Art Gallery – Calgary – 30 novembre
Urban Shaman – Winnipeg – en tout temps
21st International Symposium on Electronic Art – Vancouver – 20 décembre
Daniels spectrum hallway Galleries – Toronto – 15 décembre
Martha Street Studio – Winnipeg – en ce moment

3. appels internationaux

Culture Coopération – Arts Numériques & Espace Public – Saint-Etienne – 25 novembre
Defibrillator Gallery – Chicago – 30 décembre
New Prints Exhibition – IPCNY – New York – 1er décembre
Festival Land Art & Art Contemporain – Bassée/Montois, France – 15 décembre
Biennale de l’estampe de Saint-Maur- La Varenne Saint-Hilaire, France – 6 juin 2015
Guanlan International Print Biennial – 10 février 2015
Festival Belluard Bollwerk International – Fribourg –  15 décembre
Art laboratories – Berlin – 15 décembre
Films Art, architecture, images en mouvement, La collection d’Ana D. – Châteauroux, 
France – 31 janvier 2015
Santa Fe’s International New Media Festival – 1er décembre
The lying on the floor, abandoned to lie – Videonale 2015 – 31 décembre
European media art festival – Osnabrueck – 5 décembre
Festival des architectures vives – France – 5 décembre
Media Art Biennale WRO – Pologne – 10 décembre

4. résidences

Sculpture Space – New York – 31 décembre
La Plate-Forme, laboratoire d’art contemporain – Dunkerque – 1er décembre
Joshua Tree highlands Artist Residency – Joshua Tree national Park, Californie – 15 mars 2015
Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship – Gotland, Suède – 31 janvier 2015
Pilchuck Glass School – Emerging Artists in Residence – Seattle – 7 janvier 2015
Résidences de recherche et création + Résidence d’auteur – Centre Bang – Chicoutimi – 31 janvier 2015
La bande vidéo – Québec – 19 janvier 2015
Cove Park – Écosse – 24 novembre
Centre international d’art et du paysage – 8 décembre
Le Lobe – longue résidence d’été – Chicoutimi – 31 janvier 2015
La Fragua Artist Residency – aucune date
VU photo – Québec – 15 février 2015
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Rogers Place Arena – Northwest Plaza Sculpture – Edmonton – 14 janvier 2015
Hazelgrove Park Sculpture – Surrey – 14 janvier 2015
Parc Downsview Park – Toronto – 4 décembre

1. appels en français du Canada

 

APPEL DE DOSSIER 2015-2016

Pour sa programmation 2015-2016, le centre Bang invite les artistes en arts visuels, arts numériques, les théoriciens, historiens et les auteurs professionnels dont la pratique est liée aux arts actuels à déposer un projet pour l’un de ses trois volets soit Expositions, Résidences de recherche et création et Résidences d’auteurs.

Date limite : 31 janvier 2015 – minuit

Expositions

Les artistes en arts visuels et arts numériques sont invités à déposer un projet d’exposition en salle ou hors les murs. Veuillez noter que les dossiers déposés pourront être utilisés pour l’élaboration d’expositions collectives.

Contenu du dossier :

Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Le cas échéant, une description du projet proposé
Dossier visuel : 10 à 15 images d’œuvre ou de projets antérieurs en format JPG 1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées) . Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.). S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours et regrouper tous les fichiers dans un seul fichier ZIP. Joindre une liste descriptive des documents visuels.

*ATTENTION*
Envoyer les dossiers uniquement à l’adresse suivante:
exposition [arobas] centrebang [point] ca
Téléphone 418 543-2744
Télécopieur 418 543-6730

information(a)centrebang.ca
facebook.com/centre.bang

 

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La Galerie d’art du Parc est un centre d’exposition, accrédité par le ministère de la Culture et des Communications, située en plein coeur du vieux Trois-Rivières et logée dans le Manoir de Tonnancour.
La Galerie d’art du Parc invite les artistes et les commissaires à soumettre leur projet d’expositions avant le 1er mars 2015 pour la programmation 2016-17.
Contenu des dossiers :
Description du projet
Texte de la démarche artistique
10 images d’oeuvres (Images d’œuvres liées au projet proposé) sur support numérique
Description du visuel (année de réalisation, format, techniques, médiums et supports)
Curriculum vitae
Dossier de presse
Les dossiers doivent être envoyés par la poste.Une enveloppe préaffranchie doit être incluse dans l’envoi pour le retour du dossier.
Prendre note que l’artiste ne doit pas avoir exposé à la Galerie d’art du Parc au cours des cinq dernières années.

FAIRE PARVENIR À :
GALERIE D’ART DU PARC
864, Rue des Ursulines, C.P. 871 Trois-Rivières, Québec, Canada G9A5J9
Pour information :
www.galeriedartduparc.qc.ca | galerie [arobas] galeriedartduparc [point] qc [point] ca 819.374.2355

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Galerie Sans Nom

Expositions à la GSN
Appel de dossiers
Saison 2015 – 2016

Date limite  : 15 janvier 2015

ATTENTION:
NOUS ACCEPTONS SEULEMENT DES SOUMISSIONS ENVOYÉES PAR L’ENTREMISE DU FORMULAIRE WEB.
Les soumissions envoyées par courriel ou par la poste ne seront pas acceptées.

Après d’avoir lu les informations ci-dessous, veuillez soumettre votre proposition en utilisant le nouveau formulaire web trouvé ICI.
Les dossiers doivent comprendre :

  • lettre d’intention
  • titre et description détaillée du projet proposé
  • les besoins techniques du projet
  • curriculum vitae et une courte biographie
  • 10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
    • images – jpg, 72dpi, 1024 px max
    • audio et vidéo – veuillez soumettre un lien URL.  5 minutes maximum
  • liste détaillée du matériel d’appui
  • dossier de presse (facultatif)

Vous pouvez soumettre ces documents soit en plusieurs fichiers PDF ou dans un seul PDF compréhensif.

La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance. La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.

Pour plus de renseignements, veuillez contactez la direction par courriel un utilisant ce lien ici.

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Appel de dossiers – Galerie Sans Nom

La Galerie Sans Nom organise avec les commissaires Daniel Dugas et Valerie LeBlanc une exposition de vidéos poésie qui sera présentée du 20 mars au 1 mai 2015.

Les œuvres recherchées sont des poèmes sur écran où le texte, l’image et le son s’entremêlent. La durée des vidéos ne doit pas excéder 5 minutes. Les œuvres doivent avoir été réalisées après janvier 2013. Sans sous-titres si la langue originale du film est le français ou l’anglais. Avec des sous-titres en français ou en anglais pour les autres langues. Une courte biographie et un synopsis doivent accompagner chaque soumission. Les vidéos sont acceptées en ligne via DropBox ou Vimeo.

L’inscription est gratuite. Les artistes sélectionnés recevront un cachet d’artiste suivant les normes du CARFAC.

Date limite: Le 15 décembre 2014

Les dossiers doivent comprendre:

Nom du réalisateur
Adresse
Courriel
Durée
Année
Format de tournage
Lien (Vimeo / Dropbox)
Diffusions précédentes
Synopsis
Bio

Portrait photo de l’artiste (JPEG, 300 DPI)
Image de l’œuvre vidéo (JPEG, 300 DPI)

Soumissions en document WORD.doc à: videopoesieGSN [arobas] gmail [point] com

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articule | 262 Fairmount ouest, Montreal, QC, H2V 2G3

APPEL DE DOSSIERS 2015-2016

DATE DE TOMBÉE : 24 novembre 2014

En savoir plus

articule est un centre d’artistes qui se consacre à la présentation d’un large éventail de pratiques en art actuel et qui soutient la rigueur artistique, l’expérimentation et l’engagement social. articule porte attention aux artistes de la relève ainsi que ceux.celles qui ont établis des précédents importants et continuent de prendre des risques.

articule invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires locaux, nationaux et internationaux, ainsi que toutes les personnes intéressées à établir un dialogue avec les arts actuels, à proposer un projet pour sa programmation de septembre 2015 à juin 2016. Nous acceptons les expositions, projets et recherches de différentes natures ayant lieu à la galerie, hors les murs ou en ligne; ainsi que les collaborations (entre individus, organismes, institutions, disciplines, etc.). Nous acceptons également des projets se déroulant dans un temps autre que les cinq semaines d’exposition habituelles.

Avant de nous faire parvenir votre dossier, nous vous invitons à visiter notre site Internet afin d’obtenir plus d’informations sur notre mandat, notre programmation ainsi que les dimensions de la galerie. articule respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.

DATE DE TOMBÉE : 24 novembre 2014

Votre soumission de projet doit comprendre :
– description du projet spécifiant les besoins spatiaux, techniques et le lien avec votre démarche artistique (max. 2 pages)
– curriculum vitae
– matériel de soutien (comprenant un ou plusieurs des documents suivants) :
– maximum 20 images numériques clairement identifiées
– maximum 10 minutes de vidéos (extraits ou oeuvres complètes) clairement identifiées. (Veuillez ne pas envoyer de documents vidéo par courriel. Intégrez plutôt un lien Viméo ou YouTube à votre dossier. Si vous créer un compte privé, n’oubliez pas de préciser le mot de passe.)
– un site Internet
– tout autre document que vous jugez pertinent à la demande
– liste descriptive des documents visuels (titres, dates, dimensions et médium)

Important :
Veuillez respecter les indications suivantes pour vos documents numériques.
– votre demande doit être contenue dans un seul courriel de maximum 10 MB
– vos documents doivent être compatibles avec Mac, Windows et Linux
– format jpeg suggéré n’excédant pas 500 KB ou 1024 x 768 pixels
– numérotez et identifiez chaque image avec le titre correspondant à la liste
descriptive
– veuillez ne pas envoyer d’oeuvres originales
– Nous encourageons l’envoi de dossiers électroniques, mais si vous préférez envoyer des documents par la poste, il vous est également possible de le faire.

Veuillez envoyer votre proposition à : soumission [arobas] articule [point] org

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A P P E L S   D E   D O S S I E R S

4   D I F F É R E N T S

Le Lobe Résidences
114 Rue Bossé

ChicoutimiQc G7j 1L4

date de tombée 31 janvier 2015

PROGRAMMATION RÉGULIÈRE

LONGUE RÉSIDENCE D’ÉTÉ

ESPACE PLATE-FORME

LOBESCÈNE

Au plaisir de lire vos propositions !
http://lelobe.com/appelsdedossiers/

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Appel à projets

OPTICA, centre d’art contemporain

5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2 Canada
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca
Galerie 1 et Galerie 2
28 février 2015
Veuillez consulter le site web de la galerie pour connaître les modalités de soumission de dossiers.

CENTRE OPTICA – MISSION
Fondé en 1972, OPTICA, centre d’art contemporain participe au rayonnement de Montréal sur la scène nationale et internationale. Il présente annuellement un programme varié d’expositions et des activités d’interprétation ainsi qu’une résidence de recherche en partenariat avec un diffuseur européen (art3, France). L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art et stimule la création d’œuvres nouvelles, mandats soutenus par une activité éditoriale rigoureuse.

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APPEL DE DOSSIER 2015-2016

Action Art Actuel est un centre d’artistes qui se consacre à la promotion et au développement des pratiques en art actuel. Actif depuis plus de 25 ans dans la région de Saint-Jean-sur-Richelieu au Québec, AAA agit comme lieu de diffusion et de soutien à la recherche en présentant le travail d’artistes d’ici et d’ailleurs.

AAA offre un environnement stimulant de recherche, de diffusion et d’expérimentation, où artistes émergents et établis se succèdent à travers une programmation d’expositions, d’événements et de résidences. Le centre compte une salle d’exposition, une salle multifonctionnelle, une résidence et un centre de documentation.

AAA invite les artistes professionnels, établis ou de la relève, les artistes d’origine autochtone ainsi que les commissaires, à soumettre un projet d’exposition pour la programmation régulière de 2015-2016.

Date de tombée: vendredi 27 février 2015

Le dossier doit comprendre :

• Curriculum vitae

• Démarche artistique

• 10 images en format jpeg (72 dpi)

• Liste descriptive des images

• Proposition de projet

• Dossier de presse, s’il y a lieu

Les dossiers reçus seront soumis à un comité composé de pairs.

Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante:

Action Art Actuel

APPEL DE DOSSIER

191, rue Richelieu

Saint-Jean-sur-Richelieu, Qc, J3B 6X7

Information :

Marie Hébert

450 357 2178

direction [arobas] action-art-actuel [point] org

 

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APPEL DE DOSSIERS – PROJETS D’EXPOSITION
La salle Alfred-Pellan (SAP) de la Maison des arts de Laval donne la parole à des artistes et à des commissaires reconnus et émergents de Laval et d’ailleurs. Elle encourage la création, la réflexion et les échanges. Son programme évolutif lui permet d’offrir des activités et des outils de médiation spécifiques pour chaque exposition et pour différents publics. La SAP offre un accompagnement muséologique aux artistes et aux commissaires pour les projets d’exposition.
La SAP invite les artistes et les commissaires professionnels à présenter un projet d’exposition. Le dossier doit inclure les documents suivants sur papier libre et non-brochés pour faciliter la photocopie: la description du projet (maximum de deux pages), le curriculum vitæ de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum de trois pages par artiste), la démarche artistique de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum d’une page par artiste), le curriculum vitæ (maximum de trois pages par personne) des principaux collaborateurs au projet, dix photos numériques d’œuvres récentes identifiées, numérotées et accompagnées d’une liste descriptive (sur cédérom avec images JPEG de haute résolution) et si pertinent, des extraits vidéos présentant une œuvre ou plus de l’artiste (d’une durée maximum de cinq minutes pour les œuvres et les performances – la période d’écoute ne doit pas dépasser 15 minutes par dossier). Le matériel d’appui doit être présenté sur un support lisible dans l’environnement Windows (MOV, WMV, MPEG-4).
Pour les commissaires, envoyer également : une présentation des expositions réalisées avec les textes accompagnateurs et publications s’il y a lieu.
Il y a deux lieux d’exposition à la Maison des arts de Laval :
1- Salle Alfred-Pellan – 400 m2 – 20 cimaises amovibles – éclairage de scène
2- Foyer du théâtre – 25 m2
Date limite : 1er décembre 2014
Envoyez les dossiers par la poste à :
Maison des arts de Laval – Salle Alfred-Pellan
APPEL DE DOSSIERS – PROJETS D’EXPOSITION
1395 boul. de la Concorde O.
Laval, Québec   H7N 5W1

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VU invite les artistes oeuvrant en photographie à soumettre un projet pour sa programmation à venir. Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion sur le médium. Les propositions de projets issus d’autres disciplines sont aussi les bienvenues lorsque celles-ci témoignent d’un questionnement sur la photographie.

*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.

vuphoto.org/fr/projet/

 

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APPEL: TO2015 recherche des artistes et des interprètes

Inscrivez-vous dès maintenant si vous souhaitez présenter un spectacle avant ainsi que pendant les Jeux panaméricains et parapanaméricains

TORONTO, le 23 mai 2014 — Les musiciens, artistes et interprètes souhaitant se faire remarquer sur la scène internationale peuvent maintenant postuler pour faire partie des Jeux de 2015 à Toronto.

Le Comité d’organisation de Toronto pour les Jeux panaméricains et parapanaméricains de 2015 à Toronto (TO2015) recherche des personnes talentueuses pour aider la foule à taper du pied, à danser dans les rues et à s’ébahir lors des plus grands Jeux multisports jamais accueillis par le Canada.

Les artistes individuels et les compagnies impliquées dans la musique, le théâtre, la danse, la création parlée, les arts visuels, la mode, la littérature ainsi que dans les représentations en lien avec le sport, sont invités à postuler aux offres d’emploi rémunérées ou bénévoles à TORONTO2015.org/fr/registre-des-artistes.

Les artistes et interprètes d’origines diverses et ayant un handicap sont encouragés à postuler. Les inscriptions sont ouvertes jusqu’au 31 décembre 2014.

Les possibilités de représentation peuvent inclure des événements et annonces avant les Jeux et des célébrations et événements communautaires lors de PANAMANIA, festival présenté par CIBC.

TO2015 examinera tous les candidats intéressés et prendra des décisions en fonction du besoin, de l’expérience, du talent et du budget.

À propos de TO2015
TO2015 a la responsabilité de préparer, de gérer et d’assurer le déroulement des Jeux. Notre mission est d’animer les esprits en célébrant le sport et la culture. Les Jeux panaméricains de 2015 à Toronto se dérouleront du 10 au 26 juillet, et les Jeux parapanaméricains, du 7 au 15 août.

TORONTO 2015 est financé par le gouvernement du Canada, la province de l’Ontario ainsi que par d’autres partenaires et commanditaires. La CIBC est le partenaire principal des Jeux.

Pour en apprendre davantage au sujet des Jeux, consultez le site TORONTO2015.org.

 

2. appels en anglais du Canada

 

/CALL FOR EMERGING ARTISTS INTERESTED IN PARTICIPATING IN A GROUP EXHIBITIONThis special call is directed to emerging artists (artists who have completed post-secondary education within the last 5-years). Proposals received by midnight (MST) on Sunday, November 30 will be considered for a February/March 2015 group exhibition at Stride Gallery. To read more about Stride Gallery, browse the online exhibition archive and to view the gallery’s floor plans and complete submission requirements, please continue to review the submissions page.

Artists are encouraged to follow the online submission guidelines very carefully and to e-mail their submission package to info [arobas] stride [point] ab [point] ca with the subject line ATTN: CALL FOR EMERGING ARTISTS.

FAXED, MAILED, OR INCOMPLETE SUBMISSIONS WILL NOT BE REVIEWED.

STRIDE ART GALLERY ASSOCIATION
1006 MACLEOD TR SE
CALGARY, AB  T2G 2M7
403.262.8507

http://www.stride.ab.ca/

 

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Urban Shaman: Calls 
Marvin Francis Media Gallery and (New Artist Dimension) Gallery

Programming/selection process is by ongoing submissions presented by artists, curators or groups. Exhibitions are selected by the Director according to the strength of the artistic merit and relevance to the broader understanding of contemporary Aboriginal art.  We programme a wide variety of contemporary artistic practice including two and three dimensional works, media/new media and performance based art. Urban Shaman currently has three curated exhibition spaces. These include our 3000 sq. ft Main Gallery, the 300 sq. ft Marvin Francis Media Art Gallery and the 250 sq. ft Artist New Dimension (AND) Gallery. All artists are paid according to the CARFAC recommended fee schedule with the only exception being the annual 50-500 members show.

Urban Shaman provides shipping/transportation of artworks one-way, for out-of-town artists we provide a daily per diem, artist transportation, and accommodation for exhibition installation and opening. We also engage in a wide variety of dissemination/discourse activities through artist talks, symposia, publications and digital/internet technologies. Artist, writer and reproduction fees are paid for all dissemination activities. Our priorities constitute programming artists whose work hinges on experimentation in form and content. This includes artists at all levels of professional practice, whose work shows a high degree of aesthetic maturity and rigour.

Proposals are accepted on a continual basis and submissions should be addressed to:

Director
Urban Shaman: Contemporary Aboriginal Art
203-290 McDermot Avenue,
Winnipeg, MB, R3B 0T2

Include the following:

  • Artist Statement (1 – 2 paragraphs)
  • Artist Resume / C.V. (1 – 2 pages)
  • Artist Proposal
  • Including space and equipment requirements and a description outlining proposed work (1 – 2 Paragraphs)
  • Support Material
  • Digital – 10 to 20 images of proposed or recent work. Images must be MAC compatible with a minimum resolution of 72 dpi, 1024 x 768 pixel, 500k, RGB
  • Audio/Visual – Do not exceed 10 min of running time
  • URL– only applicable for artwork that is specifically created for the Internet
  • Printed material – Publications, reviews, or other support material (optional)-Ensure that all support material is properly labeled in the order of viewing and adheres to our submission guidelines
  • S.A.S.E. (Self Addressed Stamped Envelope)

For more information please contact us at 204.942.2674 or info@urbanshaman.org

US is a non-profit arts organization that is dedicated to the Aboriginal arts community and the arts community at large. Through it’s programming, US promotes discourse about contemporary Aboriginal art on local, national, and international levels. Through this discussion, it brings together Aboriginal and non-Aboriginal communities, knowing that contemporary art is an important and empowering tool for Indigenous peoples. We are dedicated to meeting the needs of artists by providing a vehicle for artistic expression in all disciplines and at all levels by taking a leadership role in the cultivation of Indigenous art.

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Call for Artworks

21st International Symposium on Electronic Art

Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015

isea2015.org/call-for-proposals/call-for-artworks/

We are looking for a broad range of works that respond to the ISEA2015 theme, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, music and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the downtown Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.

The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists around grants and funding applications.

Important dates:

Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)

Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014

Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014

Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015

Link: Artwork Submission FAQs

THEME

ISEA2015’s theme of DISRUPTION invites a conversation about the aesthetics of change, renewal, and game-changing paradigms. We look to raw bursts of energy, reconciliation, error, and the destructive and creative forces of the new. Disruption contains both blue sky and black smoke. When we speak of radical emergence we must also address things left behind. Disruption is both incremental and monumental.

In practices ranging from hacking and detournement to inversions of place, time, and intention, creative work across disciplines constantly finds ways to rethink or reconsider form, function, context, body, network, and culture. Artists push, shape, break; designers reinvent and overturn; scientists challenge, disprove and re-state; technologists hack and subvert to rebuild.

Disruption and rupture are fundamental to digital aesthetics. Instantiations of the digital realm continue to proliferate in contemporary culture, allowing us to observe ever-broader consequences of these effects and the aesthetic, functional, social and political possibilities that arise from them.

Within this theme, we want to investigate trends in digital and internet aesthetics and revive exchange across disciplines. We hope to broaden the spheres in which disruptive aesthetics can be explored, crossing into the worlds of science, technology, design, visual art, contemporary and media art, innovation, performance, and sound.

To elaborate on this general theme we have established the following sub-themes:

 

RESIDUE

Increasingly, culture operates based on a sophisticated, invisible layer of data that may or may not relate to the physical world, and which leaves a “worldly residue” behind as machines alter our lived experience. These effects go to a wide variety of real world impacts. In addition there is a growing appreciation in the mainstream for the partial, procedural aesthetics produced by internet culture, from animated .gifs, RGB palettes, filters, to cats, unicorns, hair smiles and ugly selfies. What are the current effects of how the physical and the digital are entwined and what are the implications for the future? What does this blending of spheres mean for politics, aesthetics and the social world?

 

GENERATIVE ART

From strictly autonomous systems that generate complete work to tools for computer assisted creativity, artists and designers have been exploring generative frameworks for decades. In our increasingly computerized world, fronting a tsunami of data, we see an ever-increasing role for generative systems that operationalize autonomous behaviours that are algorithmically determined. We invite work that reflects on human and machine autonomy, aesthetics, and roles. How can we build on ideas of disruption in the framework of generative systems, processes, art and music?

 

GLITCH

By definition a glitch is small: a transient, short-lived fault that creates disturbance in a system. And yet the effects of a glitch can be monumental: on an aesthetic level a glitch can completely elide the readability of an image; in an airplane a glitch can cause total systems failure leading to catastrophe. One can find glitches in anything: in complex processes, in our images, bodies and lived experiences. A glitch is unstable, something slippery that is hard to find and harder to fix. Glitch is a ping from the system that makes itself visible. While glitch has a history it continues to appear in the contemporary practices of many artists. How can we explore glitch in the frame of cataclysmic, raw disruption? What is the scale of glitch now?

 

BODY, EMBODY + PERFORM

Our own bodies form lenses of experience, perception, cognition and disruption. How can we exploit the body itself in renegotiating physical habit, cultural experience and embodied texts in the context of embodied innovation, and disruptive technology through the lens of embodiment? What are the key drivers of innovation as it is situated within and upon the body and what are the consequences – social, political, biological, creative, performative, in cyborgs and in fashion? How can we see movement as a driver of knowledge and innovation? What is physical movement now?

 

PROTOTYPE + DIY

We are in the midst of a revolution driven by DIY culture and participatory cultures of making. These cultures are knit together by networked technology and driven by increasingly available and ever-smaller and more powerful components in the internet of things. Hacking as in: DIY, physical computing, drones, robots, sensor networks,  body-hacking, biofeedback, responsive systems, hacking as a determinant in political and aesthetic strategies, the critical making movement, 3D printing and  rapid prototyping all have a place in this framework. While applied, these technological processes fluctuate in a speculative and creative space.

 

NEW TEXT

Text reveals language in code, poetics and discourse. How can text, code, and practices in electronic literature be explored in the frame of disruptive change? How do defamiliarization and rupture cross from literature into other spheres? Using text and code, how can we investigate contemporary aesthetics at this moment within bookforms, narrative, electronic, or generative literature? What are the possibilities of creation and destruction using the medium of code and the function of the literary in today’s culture?

 

SCIENCE + INTERDISCIPLINARITY

Science informs art as art problematizes science. How have disruptive models from other fields created effects for science in areas like citizen science, biology, social culture, fashion, mutation, performance and ecology? How do scientific discourses and metaphors integrate and interfere with other disciplines such as architecture, politics and urbanism?

 

SOCIAL SPACES: DESIGN, ARCHITECTURE + CITIES

Our social spaces are the backdrops of everyday experience in contemporary design, urban architectures and cityscapes.  We are knit together within the complex framework of our cities, through technological and social networks, patterns of habit and use and by our interactions with objects and people both near to us and half a globe away. Our lives are more entwined than ever, but the networks that hold us together can become fragile. When networks govern both global trade and our relationships with our thermostats, where is the tension between innovation and disruption?

 

Submissions may take the symposium sub-themes into consideration or may think beyond them under the overarching theme of DISRUPTION.

 

SUBMISSIONS

We are looking for a broad range of works that respond to these themes, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.

The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists concerning grants and funding applications.

To submit work, please send the following by email to isea2015-art [arobas] sfu [point] ca.
These elements must be compiled into a single PDF.

– Brief project description (200 words)
– Thematic statement (200 words)
– 1 – 2 images
– If submitting sound work or video, send a link to soundcloud/ vimeo
– Artist bio or CV
– Proposed budget
– Technical and logistic requirements

TIMELINE:

Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)

Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014

Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014

Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015

For responses to frequently asked questions, go to our Artwork Submission FAQ page.

 

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Call for Submissions: 2015-2016 Exhibitions
at Daniels Spectrum Hallway Galleries in Regent Park, Toronto

Daniels Spectrum: a cultural hub in Regent Park, is currently seeking exhibition proposals for the 2015-2016 season of Hallway Galleries programming. This is a unique opportunity for emerging and mid-career curators to present exhibitions from local artists that not only reflect the multifaceted culture of the Regent Park community but also encourage dialogue and celebrate the importance of arts and culture. We also welcome the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. The deadline for submissions is December 15, 2015.

The Hallway Galleries at Daniels Spectrum encompass more than 2,500 sq.ft. of exhibition space on the first and second floors and are open to the public daily (Mon–Fri 8 am–9 pm, Sat–Sun 10 am–6 pm) with free admission. The nature of the space lends itself to casual browsing by people who work in the building, attend events and classes, or hang out in the lounge. More than 40,000 people from across the city visit the facility each year.

Exhibitions in the Hallway Galleries have included Building Black by Lego artist Ekow Nimako, Outburst’s (mus)interpreted, curated by young Muslimah women, and the upcoming Remnants of Regent Park by the Cabbagetown Regent Park Community Museum.

Note: No commissions are taken for sales generated via the exhibition and works submitted do not have to be available for sale. Artists may display prices and contact information beside their images.

APPLICATIONS

Curators can submit their application through an online form which will ask for:

  • A physical description of the proposed exhibition, including: number of works, space required, equipment needed and/or provided, any unusual installation requirements (1 page max)
  • An artist statement or curatorial statement (1 page max)
  • A curriculum vitae, resume or biography of the curator and artist(s) involved
  • 10-12 images that are representative of the works you would like to display
  • An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
  • Any other supporting material you would like to include, ie. web links, reviews, catalogues

The form takes approximately 20 minutes to complete.

Click here to fill out the Online Application Form. Incomplete submissions will not be accepted.

The deadline for submissions is December 15, 2015. All applicants will be notified of next steps in February 2014.

SELECTION PROCESS

Applications will be reviewed by Daniels Spectrum’s Curator elle alconcel and shortlisted with the recommendations from the Programming Advisory Committee. We are specifically seeking exhibitions that:

  • Reflect the values of Daniels Spectrum: excellence in artistic creation, inclusivity and participation, celebrating our diverse community, collaboration and social engagement
  • Show originality and innovation in the use of space, materials and approach to visual arts
  • Showcase local artists and curators
  • Showcase aboriginal artists and curators, and artists and curators of colour

QUESTIONS

If applicants have any questions or require assistance with the submission process, please contact elle alconcel, Curator, Daniels Spectrum at elle [arobas] torontoartscape [point] on [point] ca

About Daniels Spectrum
Daniels Spectrum is a platform for cultural exchange and collaboration, with programming rooted in Regent Park and open to the world. It is a place where people come to be inspired, to learn, to share, to create. It showcases artistic talent, acts as an incubator for creativity and a workshop for social and cultural innovation. This 60,000 square foot facility buzzes with energy from community members, artists, social entrepreneurs and the general public. It is home to seven tenant organizations including ArtHeart Community Art Centre, Centre for Social Innovation, COBA Collective of Black Artists, Native Earth Performing Arts, Pathways to Education, Regent Park Film Festival and the Regent Park School of Music. The facility also features several performance, event, exhibition and public spaces.

Daniels Spectrum is managed by Artscape, a not-for-profit urban development organization that makes space for creativity and transforms communities. artscape.ca

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Martha Street Studio Call for Submissions: Main Gallery

Martha Street Studio exhibits a wide range of print-based work from traditional to contemporary, including work that pushes the limits of what is considered printmaking. CARFAC fees are paid for selected exhibitions.

If you wish to submit an application to exhibit your work, or are a curator with a proposal for a show, please email your submissions to, gallery [point] printmakers [arobas] mymts [point] net with the subject line ‘Gallery Submission 2014′

You will be sent an email confirmation with one week of submitting your application. If you do not receive an email please resend the application or contact us by phone. If you are unable to send your submission by email you can mail it to-

Martha Street Studio c/o Gallery Programming, 11 Martha Street, Winnipeg, MB, R3B 1A2.

Items to include in your submission

· Project proposal (1 page)

· CV (max 2 pages)

· Up to 12 jpeg images

(1024 pixels x 1024 pixels maximum size per image)

· Corresponding image list including title, medium/description and date

· Optional: Additional support material such as essays or reviews (max 2 items)

All text must be saved as a PDF, preferably in one file.

 

 

 

3. appels internationaux

 

Appel à candidature : Arts Numériques & Espace Public, Saint-Etienne

Cet appel à projets a pour objectif de favoriser la création et la diffusion d’œuvres numériques sur le territoire de l’agglomération de Saint-Etienne, contribuant à la création d’une intelligence collective et témoignant de formes de coopération innovantes (trans-sectorielles, disciplinaires, géographiques…).

 

Objet de l’appel à projets

Arts Numériques
L’œuvre proposée peut prendre toute forme imaginable : spectacle, performance, installation, dispositif, œuvre virtuelle… Les thèmes développés sont libres et peuvent porter sur l’interactivité, la générativité, les réseaux, l’environnement, les libertés publiques… Ces dispositifs peuvent être matériels ou virtuels, doivent explorer les spécificités des outils numériques dans l’Art. Les artistes de toutes nationalités sont invités à participer.

Le groupe de pilotage sélectionnant les projets se réunit 4 fois par an.
Prochain rendez-vous : première semaine de décembre 2014 (n’y seront pris en compte que les dossiers reçus avant le 25 novembre).

http://culture-cooperation.org/arts-numeriques/

http://culture-cooperation.org/wp-content/uploads/2014/10/AAP_ArtsNum_EspacePublic.pdf

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DEFIBRILLATOR GALLERY is now accepting proposals for our fourth annual RAPID PULSE INTERNATIONAL PERFORMANCE ART FESTIVAL to be held JUNE 4-14, 2015. Contextualizing performance within visual art, RAPID PULSE aims to represent a wide range of styles and forms of time-based expression. We embrace artists who look to the body, objects, space, and time for inspiration, research, and practice. Dynamic programming, decidedly fearless and unique, aims to provoke thought and stimulate discourse surrounding performance art. We are accepting proposals to fit within a set structure and preference will be given to work that fits within these guidelines:

> Performances of thirty minutes or less in the main gallery.

> Durational work lasting three or more hours in our display window, viewed from the street.

> Outdoor or site-specific performances outside a gallery context.

RAPID PULSE is also taking applications for our video series. We seek performance works for the camera in which the lens is an integrated and essential element. Please note that performance documentation is not our focus. However, we do consider documentation of performances that are impossible to present live due to site specificity, extended duration, scale, unique materials, etc. Preference will be given to videos based on these criteria that are 10 minutes or less. We regret that video installations are not possible.

Approximately one-third of selected artists will be International, one-third local (Chicago), and one-third from other regions in the United States. Artists who have been in previous editions of Rapid Pulse may apply but priority is given to those who we have not yet presented.

We regret that RAPID PULSE is not able to pay artist fees or travel expenses. However, five nights of humble accommodation, one daily meal and limited assistance with materials will be provided. Accepted artists will also receive a printed catalog and photo/video documentation. We will notify applicants by JANUARY 30, 2015, allowing four months to seek funding opportunities in your homeland with our letter of invitation.

The curatorial committee for RAPID PULSE 2015 consists of Chicago Museum of Contemporary Art Curatorial Assistant, Steven Bridges; Curator and Performance Artist, Julie Laffin; Assistant Festival Director, Giana Gambino; Defibrillator Founder and Director, Joseph Ravens; and Curatorial Fellows, Jennifer Mefford and Teresa Silva.

Proposals must be submitted electronically through this link: https://defibrillator.wufoo.com/forms/rapid-pulse-2015/. DEADLINE is MIDNIGHT 30 DECEMBER, 2014 (North American Central Standard Time). To learn more about the festival, please visit www.RAPIDPULSE.org. Contact gianagambino [arobas] rapidpulse [point] org with questions.

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NEW PRINTS 2015/WINTER
CALL FOR ENTRIES
Deadline: December 1, 2014
Application fee: none

NEW PRINTS 2015/WINTER

ON VIEW: 1/15/2015 – 3/14/2015

Please visit https://ipcny.submittable.com to apply online now! Apply EARLY to avoid technical problems due to volume.  Applications received after the deadline will not be accepted.  The deadline is 11:59 PM on MONDAY, December 1, 2014.

In keeping with our mission to promote the greater appreciation and understanding of the fine art print, IPCNY presents a selection of new prints several times per year. New Prints 2015/Winter will be IPCNY’s 50th New Prints Exhibition and the opening exhibition of our 15th anniversary year.

Criteria for selection:

*   Only original fine art (limited edition and unique) prints are eligible; reproductions of other artwork such as drawings or paintings are not acceptable. Videos and other media made from prints are acceptable.

*    Selections should represent a broad diversity of sources, geographical and otherwise.

*    Prints must have been completed within a year prior to the submission deadline.

THERE IS NO ENTRY FEE. Independent artists, workshops, publishers and dealers are all welcome to submit recently completed print projects. Please refer to the Submission Guidelines below.  All artists whose work has been selected will be notified by phone or email. If you have not received word, check the « what’s new » section of IPCNY’s website for the list of artists included.

Artists and publishers whose work has been selected will be responsible for the framing and delivery of work to IPCNY by January 8, 2015. IPCNY will cover the return cost of delivery within reason.  Due to the increased number of international submissions being selected, IPCNY can contribute only $100 dollars on return shipments overseas.

If you would prefer to apply by mail, please see submission guidelines below for instructions.  Mail to: International Print Center New York, New Prints Program, 508 West 26th Street, 5th Floor, New York, NY 10001.

*Please note: we have switched to a new submissions portal, so if you have any questions, please email lotte [arobas] ipcny [point] org.

MAIL SUBMISSION GUIDELINES
DEADLINE: 11:59 PM, DECEMBER 1, 2014

Send images in digital format on a CD (no DVDs) labeled with the submitter’s name.

DO NOT SEND ORIGINAL ARTWORK, ENCLOSE BINDERS, FOLDERS, OR ANY MATERIALS OTHER THAN CD AND IMAGE LIST. A maximum of five works per artist is allowed, with one image and one optional detail per work. There is no size limit.

IMAGE REQUIREMENTS:

Images must be clear, professionally presented, and accurately represent the work.
Images must be in jpeg format, the largest dimension (length or width) at 1000 pixels.
Image resolution at 72 dpi.
Name each image as follows:  artist’s last name_first name_entry number.
(For example: smith_john_01.jpg,  smith_john_02.jpg, etc)

All submissions must contain an image list, included as a word document or plain text document on the CD, as well as a hard copy printout.

List should be created as follows:
Title the document file: artist last_artist first.doc
The list must be headed with the name of the submitter and complete contact information: address, phone number and email address. Publishers, please include a new form for each artist submitted.
Each list entry should be numbered corresponding to the number on the digital images. The list should include: Entry number, artist’s name (first, last), title, date completed, medium, edition size, dimensions: (Height x Length in inches) plate size, paper size, printer, publisher.
Example:

Jane Smith
Cat Song, 2014
Lithograph with chine collé. Edition: 25
Plate: 25″ x 25″, Paper: 30″ x 30″
Printed by Editions, Inc.
Published by the artist

http://www.ipcny.org/
http://re-title.com/exhibitions/ipcny.asp

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Festival Land Art & Art Contemporain
Du 13 et 14 juin 2015 sur la Bassée/Montois

Œuvres in Situ, visibles du 13 juin au 31 août

 

Et oui c’est reparti!  On travaille encore et encore! La sixième  édition du festival se posera en juin 2015 !

Donc  :

Ouverture du festival 2015 : du samedi 13 au dimanche 14 juin 2015!

D’autres dates seront précisées …

L’appel à projets pour la sixième édition du festival est prêt!

>>APPEL-A-CANDIDATURE 2014-2015<<

Attention date limite de réponse : 15 décembre 2014

http://www.desartistesencampagne.fr/

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7e édition de la Biennale de l’estampe de Saint-Maur :concours international d’estampes contemporaines.
Cette septième édition a pour thème : ” Traces”

Dates de la biennale : l’exposition des artistes sélectionnés se déroulera du 26 septembre au 23 novembre 2015 au Musée de Saint-Maur, Villa Médicis.

Dépôt des candidatures : entre le lundi 1er juin et le samedi 6 juin 2015

Adresse Musée de Saint-Maur – Villa médicis
5 rue Saint-Hilaire 94210 La Varenne Saint-Hilaire

Téléphone Tél. 33 (0)1 48 86 33 28 – Fax 33 (0)1 48 83 49 12
Email musee [arobas] mairie-saint-maur [point] com
Date limite d’inscription le samedi 6 juin 2015

 

http://www.saint-maur.com/musee/actus.htm

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APPEL: Guanlan International Print Biennial

Date limite d’inscription le mardi 10 février 2015

5eme édition de la Biennale internationale d’estampe de Guanlan, à Shenzen en Chine.

– Toutes les techniques de l’estampe sont acceptées, maximum 120 x 120cm.
– Chaque artiste peut présenter une ou deux estampes, réalisées depuis moins de deux ans.
– Sélection par un jury,
– Participation gratuite.

Règlement complet et formulaire d’inscription sur le site des organisateurs (en anglais)

Adresse Guanlan Print Art Museum Yuxin Road, Guanlan, Longhua New District, Shenzhen, 518110, China
Email gbiennial [arobas] 126 [point] com

http://www.guanlanprints.com/b/index.html

 

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Le Festival Belluard Bollwerk International et le Pour-cent culturel Migros recherchent des projets artistiques nouveaux ou en création au sujet de la « forteresse Europe ». Les projets choisis seront présentés dans l’enceinte du Belluard, une forteresse médiévale qui est le cœur du festival. Toute forme d’expression artistique est admise, plus c’est interdisciplinaire mieux c’est… Les projets sélectionnés par un jury international recevront un apport à la production de CHF 5’000.- à CHF 10’000.- et seront présentés dans le cadre du Belluard Festival 2015, qui se déroulera du 25 juin au 4 juillet à Fribourg (CH).

Peuvent participer des artistes travaillant de manière interdisciplinaire ou des spécialistes d’autres domaines, originaires de Fribourg ou du reste du monde, des individus ou des compagnies, avec des projets performatifs ou installatifs en relation avec la thématique donnée.

Délai de participation : 15.12.2014

En savoir plus sur :

 

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Nonhuman subjectivities – Art Laboratory Berlin

Four to five hundred years ago Copernicus and Galileo ‘removed’ the Earth (and humanity) from the centre of the universe. In Western Philiosophy this coincides with the ‘epistemological turn’ away from cosmology. Western civilization through the enlightenment and into the modern age has continued to place the human experience at the center of existence. Postmodernism, for example, has reveled in human subjectivity, almost to the point of denying all else.

In response to recent cultural and scientific developments Art Laboratory Berlin is initiating an open call for art works, texts and cooperative works with artists, scholars and scientists on the general theme of non-human subjectivities.

Recent philosophical works by i.a. Graham Harman, Quentin Meillasoux, Isabelle Stengers and John Gray have questioned the solely human role of subjectivity that has formed the core of ‘humanism’ over the past five centuries.

We suggest a new multiplicity of viewpoints and an exploration of non-human intelligence, agency and subjectivity, that make up our planet (and beyond).

Possible topics could include

  • Perspectives under threat – non-human viewpoints during the great species die off.
  • Bacterial viewpoints – how microbes communicate, interact and experience the world.
  • Non-human perspectives – intelligence and agency in animals, plants, bacteria.
  • Re-definition of intelligence, agency and sentience in ways that are not anthropomorphic.
  • What do some of these perspectives make of Homo sapiens? e.g.- 90% of the cells in our body do not have human DNA -we are a mere host, a topography, for billions of bacteria and fungi.
  • How about agency (and even intelligence) beyond life – virii or crystals for instance.
  • Are complex data systems, algorithms, artificial intelligence beginning to have points of view, and forms of agency that are beyond human comprehension?

Art Laboratory Berlin is seeking submissions and proposals predominantly for exhibitions, performances and workshops, but is also interested in cooperation with scholars and scientists for the production of a series of lectures, texts and a symposium

The deadline for entries is 15 December, 2014.
Chosen proposals will form part of our 2016-17 programme

Please submit your proposal by email to: nonhumanisms(at)artlaboratory-berlin.org
The application should include a proposal (not longer than 5 pages), a CV and work portfolio (not longer than 10 pages). We ask that you keep the size of attachments altogether under 5MB. For video or other large files we encourage the use of links. (In rare exceptions proposals may be accepted by post, ie snailmail, if a request is first sent by email. If you want to request sending your proposal via post, please title the subject line: POST RQST.
)

 

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Appel à candidature : Films Art, architecture, images en mouvement, La collection d’Ana D.

La collection d’Ana D. est une structure artistique mobile.

L’intention principale est de découvrir le travail des artistes contemporains qui utilisent le film comme médium de création et invitent à interroger l’architecture dans l’image en mouvement.
L’architecture est envisagée ici dans toute sa complexité.

Ses multiples dimensions créent un impact sur la forme visuelle et/ou sonore, sa possible narration, le regard et les émotions : dans sa relation au corps, à l’habitat, à la mémoire, à la géographie, à l’espace mental.
Objet d’expérimentation et de poétique, l’œuvre permet d’envisager cette question de l’architecture sous des perspectives inattendues, esthétiques, prospectives, critiques.
Nous souhaitons nous positionner sur une pluralité de points de vues et de discours possibles. Le jury de sélection est composé d’une historienne de l’art contemporain, Corinne Domer et de trois artistes, Fabrice Cotinat, Alain Doret et Marie-Jeanne Hoffner.

APPEL À FILMS VIDÉOS, 4ème ÉDITION
Grâce à l’envie et au soutien des artistes sélectionnés en 2012, 2013 et 2014, les nouveaux films viendront nourrir le contenu et ouvrir encore les liens possibles entre art, architecture(s) et images en mouvement.
Tous les films sont et restent propriété de l’artiste qui met à disposition son travail pour un temps déterminé et renouvelable.
Pour cette quatrième édition, le comité de sélection se réunira courant février/mars 2015 pour choisir les films.
Tous les artistes seront prévenus par voie de mail.

MODALITÉS ET RÈGLEMENT POUR LES ENVOIS :
Vous avez jusqu’au 31 janvier 2015 pour nous envoyer vos films
– Un DVD vidéo avec votre/vos film(s)
– Votre nom, le titre, l’année et la durée de la vidéo doivent être inscrits sur le boîtier et sur le DVD
– Les films devront être envoyés en langue française ou anglaise, ou en version sous-titrée français. Pour toutes les autres langues, joindre au DVD une traduction française ou anglaise
– Aucune durée n’est imposée
– Plusieurs vidéos peuvent être proposées, dans la limite de quatre par artiste
Votre proposition doit inclure :
– Vos coordonnées : adresse postale, n° de téléphone et mail
– Une enveloppe-retour pré-affranchie et pré-adressée pour le renvoi éventuel du dossier
– Un CV, un descriptif de la démarche artistique (env. 500 mots)
– Un texte de présentation de la vidéo (env. 500 mots)
– Autres documents que vous jugerez nécessaires

Faites parvenir votre dossier complet à :
La collection d’Ana D. 
15 rue Ernest Renan, 
36000 Châteauroux, 
France
Pour toutes questions, vous pouvez contacter : 
 collectionanad [arobas] gmail [point] com

Sélections 2012, 2013 et 2014 :
Hélène Agofroy, Claire Angelini, John Armstrong & Paul Collins, Gilles Balmet, Didier Béquillard, Laëtitia Bourget, Clément Darrasse, Olivier David, Benjamin Dufour & Régis Feugère, Carole Fékété, Anne-Marie Filaire, Patrice Goasduff, Raphaël Grisey, Badr El Hammami, Hayoun Kwon, Nelly Massera, Guillaume Meigneux, Barbara Noiret, Paul Pouvreau, Julie Savoye et Skander Zouaoui.

 

 

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CURRENTS 2015 – Santa Fe’s International New Media Festival

Call for Submissions
deadline: December 1, 2014

This year’s categories include:
New Media Installations, Outdoor Architectural Mapping and Outdoor New Media Installations, Single Channel Video and Animation, Multimedia Performance, Fulldome Projection, Experimental or Interactive Documentary, Web-Art/Art-Gaming/Mobile Device Art-Apps, Oculus Rift, Robotics and 3D Printing

technology and the arts in collaboration

Submission Guidelines:

currentsnewmedia.org/submission-guidelines/

Video documentation of CURRENTS 2014:

currentsnewmedia.org/festivals/currents-2015/

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open call – take part and build up following project.

PAErsche, the E.P.I. Zentrum and the Künstlerforum Bonn/D organize together the second diagrammatic exhibition:

The lying on the floor, abandoned to lie

The topic of this experimental and research exhibition are the views of

lying – sitting – standing – walking – jumping – flying/falling – carrying:

what the human is doing and how

The exhibition take place February 2015

The exhibition is included in the Videonale 2015. Some video-essays for this topic are in the production. (Roland Bergére)

The exhibition is not a commercial exhibition, the exhibition is the knowledge in the performance art owed. It is a network to bind the different artistic works in a diagrammatic overview.

The matter for this exhibition will generated in three ways

a – we invite cordial performance artists and theorists to send documents about this topic. text, photos, (till A3) and exceptional video

b – the performance archive Black Kit generate material from the history in performance and performiung arts

c – the research project Anthropigtnostical Dishes generated material from an anthropological and ethnographical perspective of human movments of this topic.

See the website from the first exhibition:

thelyingonthefloorabandonedtolie.blogspot.co.at/

See the website of the performance art archive:

www.asa.de/asa_broschure.pdf

See the website of Künstlerforum Bonn

www.kuenstlerforum-bonn.de/typolight/index.php/das_kuenstlerforum_bonn.html

Deadline – 31. December 2014

You have questions – don’t be scary to come back to me.

Warmest greetings and big hope for your participation

Boris Nieslony / Paersche, E.P.I. Zentrum

Susanne Grube / Künstlerforum Bonn

Roland Bergére / Radical-Egal Video

Send the material to

Boris Nieslony

Atelierhaus

Boltensternstrasse 16 V6

D – 50735 Köln

Allemagne

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28th EUROPEAN MEDIA ART FESTIVAL OSNABRUECK

April 22 – 26, 2015 Festival
April 22 – May 25, 2015 Exhibition
www.emaf.de

// CALL FOR ENTRIES

// WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 05 DECEMBER 2014 !

// INFOS AND APPLICATION DOCUMENTS ARE AVAILABLE AT WWW.EMAF.DE

// We look forward to receiving your entries to the European Media
Art Festival competition, with new works. You’re invited to send us
films, videos, installation- and performance projects or expanded
media works. Please use the online forms for all submissions.

// EMAF is one of the most influential forums of international Media
Art. As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries
and an audience of experts the festival has a great impact on the
topics and aesthetics of Media Arts.

Each year the festival offers its visitors a current overview of
experimental films, installations, performances and new digital
formats, ranging from personal and political subjects or formal
experiments to provocative statements from the pulsating area of
« Media Art – Society ». The Festival sees itself as a place of
experimentation and a laboratory where extraordinary works,
experiments and ventures are created and presented.

// AWARDS
At the festival an international jury will select the « EMAF
Award » for a trend-setting work in Media Art, the « arte creative
Newcomer Award », the « EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik »
and the « Dialog Award » of the German Ministry of Foreign Affairs
for the promotion of intercultural exchange.

// CINEMA
Experimental shorts and feature films, music videos, new
forms of narration and documentation as well as specials and
retrospectives.

// EXHIBITION
From 22 April to 25 May 2015 the festival will present
current media installations in the Kunsthalle Dominikanerkirche and
other locations in Osnabrueck.

// EXPANDED MEDIA
Artistic projects in media-arts, performances, digital music and
sound projects, as well as the latest concepts of expanded cinema.

// MEDIA CAMPUS
The contact and project exchange forum for new projects,tendencies
and concepts from the media universities, academies of art and
design colleges of Europe.

// CONGRESS
Theoretical debates covering the various issues of the festival
in talks, workshops, artist presentations and panel discussions.

We warmly invite you to shape and discover the trends of experimental
media-arts in Osnabrueck in April 2015.

// Concept and directors board: Hermann Noering, Alfred Rotert,
Ralf Sausmikat

Contact/Address/Postal:

European Media Art Festival
Lohstrasse 45 a,
D-49074 Osnabrueck

phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58,
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
mail: info(at)emaf.de

www.emaf.de
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Festival des architectures vives

Les appels à candidatures sont donc lancés !
* L’un pour réaliser 10 interventions dans le cadre du FAV Montpellier.
* L’autre pour réaliser 8 interventions dans le cadre du FAV La Grande Motte.

Comme chaque année le FAV proposera un parcours aux visiteurs, sorte de découverte architecturale.
A Montpellier il se déroulera dans des cours d’hôtels particuliers du centre ville,
tandis qu’à La Grande Motte il investira l’espace public de la cité en bord de mer
à l’architecture si caractéristique de Jean Balladur.

L’événement aura lieu en Juin.
La date butoir du dépôt des candidatures est fixée au
vendredi 5 décembre 2014.

Pour en savoir plus sur les candidatures
et participer, rendez-vous sur le site du FAV
où vous pourrez télécharger le dossier de candidature.

TÉLÉCHARGER LE DOSSIER DE CANDIDATURE

festivaldesarchitecturesvives.com/

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Test Exposure at the 16th Media Art Biennale WRO 2015, Poland

Open Call
Deadline: December 10, 2014
Application fee: none

The WRO Media Art Biennale is the major forum for new media art in Poland, and one of the leading international art events in Central Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories and building a critical perspective toward emerging issues in culture, art, society and technology.

The previous edition of the WRO Biennale—WRO 2013 Pioneering Values Biennale—was held at 18 sites around the city of Wrocław: museums, galleries, art house cinemas, department stores, old factory halls and public space, where the works of over 200 artists were shown. The exhibitions, concerts, performances, video projections, installations and conferences were attended by more than 1,000 accredited guests and over 110,000 visitors. The WRO Catalog is available both in print and online. – www.wrocenter.pl/en/biennale-wro/wro-2013-pioneering-values/

WRO 2015: Test Exposure
The aim of the WRO 2015 Biennale is to give exposure to new media art experiments, individual explorations and approaches investigating the potential of art both to affect and to reflect emerging issues in culture.

Artists are invited to submit works that take on the risks of innovation, inquiry and imagination, using original observations, contemporary technologies and procedures in the process of creating inventive forms, interpreting the present and revising the notion of the future (which no longer seems to be a clearly defined project).

The WRO 2015 Test Exposure Biennale is a testing ground for creative, unconstrained investigations of art’s potential to react to the present and to anticipate future challenges.

To submit a work, – wro2015.wrocenter.pl/entry/

Imagining, reflecting, cultivating, projecting, testing!

Artistic director: Piotr Krajewski

WRO Media Art Center Foundation / The WRO Art Center
ul. Widok 7
50-052 Wrocław
Poland

T +0048 71 343 32 40
biennale [arobas] wrocenter [point] pl
www.wro2015.wrocenter.pl

 

 

4. résidences

 

RESIDENCY: Sculpture Space Inc. (NY)

Deadline: December 31st, 2014

From their call:  Sculpture Space, located in Utica, New York, invites artists whose focus is sculpture to apply for a two-month residency between September 2015 and September 2016.  Depending on funding, eighteen to twenty residents are selectively chosen each year with a stipend of $2,000 awarded to offset costs.

Applications are accepted from November 1st to December 31st, 2014

Since 1976, Sculpture Space has helped to support the careers and studio practice of over 500 national and international artists from around the world.  As desired, artists and arts professionals (including curators and writers) are invited for informal studio visits. The collaborative environment of the studio and the communal aspects of the residence help foster dialogue, exchange of ideas, creative experimentation and both personal and professional connections.  In addition to the CHAIRity fundraiser in September, the public is invited to Works in Progress receptions (held every few months); other visits are arranged by appointment.

Accepted artists are selected by a Review Committee and a guest juror. Artists are notified at the end of January.  Primary criteria for selection are based on the quality, originality and potential of their work and proposed project.

For more about Sculpture Space residency program:http://www.sculpturespace.org/residency-program/

Link to apply, submission guidelines, and for more detailed information:http://www.sculpturespace.org/application-requirements/

About Sculpture Space: Sculpture Space is unique in North America for its service to sculptors who come to Utica, NY to make new work. The program has helped advance the careers of over 400 national and international artists since 1976. Artists-in-residence have access to specialized resources available in the Mohawk Valley to make sculpture on a scale which they otherwise might not afford, in a supportive environment conducive to experimentation. Work that is made and first seen in Utica is often exhibited in galleries, museums and sculpture parks worldwide.

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RESIDENCE art vidéo
La Plate-Forme, laboratoire d’art contemporain, met en place un programme de résidence artistique et d’exposition en partenariat avec Le Château Coquelle – Centre culturel. Implantées à Dunkerque, les deux structures ouvrent cet appel à l’intention des artistes multimédia de la Région Nord – Pas-de-Calais.

Vouée à la recherche, l’expérimentation et la création, La Plate-Forme se veut laboratoire d’art contemporain. Voulu et habité par des artistes de l’agglomération dunkerquoise en quête d’espace de création, ce lieu n’en est pas moins ouvert aux créateurs issus d’autres territoires, proches ou lointains. Propice à la rencontre d’univers différents, au croisement des disciplines, à l’appréhension des civilisations, La Plate-Forme est un point de connexion.

Le travail en réseau et la recherche de partenariats avec une multiplicité d’acteurs du champ culturel – ou non – constituent pour La Plate-Forme un enjeu majeur. Les échanges auxquels ils donnent vie alimentent la réflexion des plasticiens et autres créateurs qui y séjournent et donnent lieu à de nouvelles investigations artistiques.

Le Château Coquelle est un centre culturel associatif qui développe des actions culturelles et artistiques, dans les domaines de la photographie, du spectacle vivant et des pratiques culturelles et artistiques en amateur. Attaché aux valeurs de l’Éducation Populaire, il est adhérent de la Fédération Française des Maisons des Jeunes et de la Culture.

Il permet à l’individu comme au collectif d’être acteur de sa vie dans la cité. Il crée les conditions de l’exercice d’une démocratie vivante, encourageant l’initiative et la prise de responsabilités, afin que tous deviennent des citoyens actifs et responsables.

En cohérence avec son ancrage dans l’Éducation Populaire et dans l’action culturelle et artistique, au sein du Château Coquelle, la primauté est donnée à une mise en débat citoyen de la société et du rapport de l’homme  au monde, servie par une excellence culturelle et artistique.

Le projet : Accueil en résidence et exposition à Dunkerque.
La Plate-Forme, laboratoire d’art contemporain et Le Château Coquelle – Centre culturel, proposent d’interroger  les arts numériques.  L’artiste sera amené dans sa proposition artistique à questionner avec un regard singulier, les spécificités du territoire dunkerquois : urbain, portuaire, maritime, industriel… La rencontre des lieux nourrira son écriture artistique.

La résidence est ouverte aux artistes plasticiens professionnels vivant dans la Région Nord – Pas-de- Calais. L’artiste sera choisi par un jury constitué de représentants de La Plate-Forme, du Château Coquelle  et de professionnels issus du milieu artistique.

La résidence, d’une durée d’un mois en mars 2015, aura lieu à La Plate-Forme.

La Plate-Forme  met à disposition de l’artiste un espace de création lui permettant de trouver les conditions favorables à la mise en place de son projet artistique.

Un atelier de 25m² sera mis à la disposition de l’artiste avec un ordinateur (montage vidéo) et une connexion wifi.

Les conférences.  Lors de la résidence, deux rencontres seront organisées sous forme de conférence, une au Château Coquelle et une autre à La Plate-Forme.

L’exposition, d’une durée de 15 jours, aura lieu à La Plate-Forme en avril 2015, à l’issue de la résidence. Le vernissage se tiendra à La Plate-Forme. Lors de l’inauguration l’artiste sera présent est répondra aux sollicitations du public. Les dates de l’exposition seront définies avec l’artiste.

Les modalités d’accueil :

– Une bourse (honoraires artistiques) de 1000 euros sera allouée à l’artiste, ainsi qu’une bourse de production de 600 euros.

– L’hébergement sera pris en charge par Le Château Coquelle, toutes les autres dépenses relatives au séjour (frais annexes) seront supportées par l’artiste.

– Un déplacement, aller/retour entre Dunkerque et la ville de résidence de l’artiste en Nord – Pas-de-Calais sera pris en charge par La Plate-Forme.

– Une communication sera mise en place pour l’exposition et la résidence par les structures accueillantes.

Le lieu de la résidence et d’exposition à Dunkerque :
La Plate-Forme, laboratoire d’art contemporain
67/69 rue Henri Terquem
59140 Dunkerque

Les lieux de conférences :
La Plate-Forme, laboratoire d’art contemporain
67/69 rue Henri Terquem
59140 Dunkerque
et
Le Château Coquelle – Centre culturel
Rue de Belfort
59240 Dunkerque

Dossier de candidature :

Les candidatures sont à adresser à La Plate-Forme obligatoirement par voie postale et par email.
Les dossiers doivent être constitués des éléments suivants :

· CV artistique comprenant les coordonnées complètes de l’artiste
· Dossier artistique
· Lettre d’intention.

Date limite de dépôt des dossiers de candidature : le lundi 1er décembre 2014.

Merci d’envoyer les candidatures à l’adresse suivante :
La Plate-Forme, laboratoire d’art contemporain
67/69 rue Henri Terquem
59140 Dunkerque
et  par email : laplate-forme [arobas] hotmail [point] com

Pour tous renseignements, contacter Christelle Mally :
à laplate-forme [arobas] hotmail [point] com ou par téléphone au 03 28 58 25 66.
http://www.laplateforme-dunkerque.com/
http://www.lechateaucoquelle.fr/

Projet soutenu par la Direction Régionale des Affaires Culturelles du Nord – Pas-de-Calais.

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Deadline: March 15, 2015 {ONLINE}
Joshua Tree Highlands Artist Residency
JTHAR Board Members
Joshua Tree Art Gallery
Joshua Tree National Park
Joshua Tree, CA
May 26-July 14, 2015
Joshua Tree Highlands Artist Residency is a program offering artists a house in which to live and work for a period of seven weeks (May 26 – July 14th, 2015).

The houses are located minutes from the west entrance to Joshua Tree National Park.

The park is one of the most spectacular environments in the country and the unique beauty and quiet is an ideal place to create.

The residency is open to artists worldwide working in all media, including painters, photographers, writers, musicians, etc.
Selection Process:
Artists are selected to attend the residency program by the Joshua Tree Highlands Artist Residency Board Members. The committee reviews all applications submitted for the program. Selection is based on the merit of the artist’s work and residency proposal.
Scholarship Information:
All 2015 chosen artists will receive a scholarship/stipend to be used to deter costs of participating in the program. The residency provides studio spaces and accommodations; scholarship funds can be used toward other expenses such as art materials, transportation, food, etc. Depending on available scholarship funds, 2015 scholarships will amount to between $700- $1,000 per artist.
Studios and Accommodations:
Each artist will be assigned his or her own house in which to live and work for the length of the residency. Artists may choose to work at the JTHAR dedicated studio space- a large shared studio space divided by moveable walls depending on the artists’ needs.
Download 2015 Artist Residency Information & Guidelines: www.jthar.com/jthar2014residencyinformation.pdf
Apply Online via Cafe: https://www.callforentry.org/festivals_unique_info.php?ID=2095&sortby=fair_name&apply=yes
Visit website for additional details: www.jthar.com
Joshua Tree Highlands Artist Residency
JTHAR
621 Palms Blvd.
Venice, CA 90291

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Call for submissions: Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship (Gotland, Sweden) and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship

Submission deadline: January 31st, 2015

Since 1972, the Brucebo Fine Art Scholarship Foundation of Gotland, Sweden (BFAS) has offered a fine art residency/scholarship to a talented emerging professional Canadian artist providing an inspiring study/work stay in northern Europe on the island of Gotland, located in the Baltic Sea. The Brucebo fine art scholarships hark back to the post-impressionist era in Europe. Two young artists, Caroline Benedicks of Sweden and William Blair Bruce of Hamilton, Canada, meet in Paris, marry and after many years on the European continent, settle on Gotland Island. With the untimely death of William in 1906 and that of Caroline in 1935, the estate, in the early 70’s, created the Brucebo Fine Art (Scholarship) Foundation, an organization promoting island-based cultural history and fine art. To commemorate the unique Swedish-Canadian link of Caroline’s and William’s marriage and impressive artistry, two annual fine art scholarships for younger, professional Canadian artists were established: The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship and The William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.

The Brucebo Fine Art Summer Residency Scholarship funds a three month working residency – starting June 1, 2015 – at the Brucebo studio cottage in the Själsö fishing village, 7 km north of of Visby in Gotland, Sweden. The scholarship covers travel expenses from Canada – Gotland (return), the use of the studio cottage, a monthly food stipend plus a small amount for materials and/or equipment. Total approximate value : SEK 30,000.

The William Blair Bruce Travel Scholarship finances a European research sejour, to be undertaken within the next year. The tour is based on an approved Fine Art-related investigative project. Total value: SEK 30,000. As a final part of the travel scholarship, the recipient must visit Visby via Stockholm. While in Visby, she/he will give a public lecture sponsored by the Foundation on the investigative theme pursued during her/his recent European travel.

Scholarship eligibility: Canadian artists who have studied fine arts within the last ten years.

Deadline for applications: January 31, 2015. See the application guidelines and download the application form at www.bruceboscholarships.com. Click on “Apply”.

For more information on the Scholarships, the studio cottage, previous scholarship recipients and the Caroline Benedicks – William Blair Bruce story, visit the Brucebo Scholarships website at: www.bruceboscholarships.com

The scholarships are administered by Concordia University’s Faculty of Fine Arts, Associate Dean’s Office in Montreal and the Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee: Jessica Auer. For more information on the scholarships, the residency or your application, email: brucebosubmission [arobas] gmail [point] com

An information session will be held in Montreal on December 9th at 10:30am at Concordia University’s EV Building, 1515 St. Catherine St. W. Room EV 2.776.

For more detailed information on Gotland and the foundation’s history you may also contact Dr. Jan O. Lundgren, BFAS Liaison Officer in Canada, c/o Geography Dept., McGill University, 805 Sherbrooke Street West, Montreal, Que., Canada H3A 2K6; email: jan [point] lundgren [arobas] mcgill [point] ca, fax 514 398-7437; tel: 450 672-6096.
images
Contact Information:
Jessica Auer, Chair of the Brucebo Fine Art Evaluation Committee
brucebosubmission [arobas] gmail [point] com
www.bruceboscholarships.com

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2015 EAiR – RESIDENCY DATES: SEPTEMBER 21–NOVEMBER 13, 2015
Deadline: 07 January 2015
Application fee: none
The EAiR program supports artists who are making a transition in their professional lives. Whether moving from academia to a professional studio practice, taking up a new medium, or beginning a new body of work, artists find this independent residency ideal for contemplation, research, and experimentation. The program provides artists with a place and the time to develop an idea or project in glass, with the potential for realizing a new body of work.

Read On
http://www.pilchuck.com/residencies/EAiR_v2014.aspx
The residency requires a project proposal and supports kilnworking, coldworking, printmaking, and use of mixed media but not hot glassworking. The EAiR program is an independent artist’s residency, so no instruction is available and some glassmaking experience is required.

Residents have access to many Pilchuck studios, including the glass-plate printmaking (vitreography) studio; plaster studio; fusing, slumping, and casting kilns; flameworking torch; and coldworking equipment. No hot glassworking is available.

The residency requires full-time participation by six artists. Residents should expect to partake in communal studio clean-ups and be available to visitors, among other activities.

Included in the residency award is a stipend of US$1,000 per artist, open studio space, shared cooking facilities, and a private room in a cottage with shared bath. Materials, instruction, food, and travel reimbursement are not provided.

For more information, please contact the registrar, at registrar [arobas] pilchuck [point] com or 360.445.3111 ext.29
Campus: 1201-316th St NW Stanwood, WA 98292 T: 360.445.3111 F: 360.445.5515
Administration: 240 2nd Ave S. Suite 100 Seattle, WA 98104 T: 206.621.8422 F: 206.621.0713

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centre Bang

Résidences de recherche et création

Les artistes en arts visuels et arts numériques sont invités à déposer un projet de résidence de recherche et création. Ces résidences, d’une durée d’un mois, offrent aux artistes un moment de ressourcement permettant l’avancement de leurs démarches artistiques sans avoir à livrer une exposition.

Contenu du dossier :
Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
Dossier visuel : 10 à 15 images d’œuvre ou de projets antérieurs en format JPG 1 Mo maximum par image (les images trop lourdes ne seront pas visualisées). Pour les vidéos, inclure un lien dans le corps du courriel vers un site de diffusion vidéo (ex : Youtube, Vimeo, etc.). S’assurer que les vidéos restent en ligne jusqu’à la fin de l’année en cours et regrouper tous les fichiers dans un seul fichier ZIP. Joindre une liste descriptive des documents visuels.

*ATTENTION*
Envoyer les dossiers uniquement à l’adresse suivante :
residence-rc [arobas] centrebang [point] ca

Résidences d’auteurs

Dans une approche interdisciplinaire, les résidences d’auteur du centre Bang s’adressent aux écrivains, aux artistes de toutes disciplines, aux philosophes et autres théoriciens dont la recherche est liée aux arts et aux écrits actuels.  Le centre BANG offre un espace et un temps hors du temps, celui de la réflexion, un temps aussi pour l’échange de ces recherches.  Point de suspension, librairie spécialisée en arts, devient le coeur où s’installe le dialogue entre les arts et la littérature, la résidence favorisant la découverte, autorisant l’errance, stimulant l’analyse et la production nouvelle.

Contenu du dossier :
Un curriculum vitæ
Un texte de démarche artistique
Une description du projet proposé
De 1 à 3 textes ou extraits de textes de moins de 1000 mots

*ATTENTION*
Envoyer les dossiers uniquement à l’adresse suivante :
residence-auteur [arobas] centrebang [point] ca

Téléphone 418 543-2744
Télécopieur 418 543-6730

information(a)centrebang.ca
facebook.com/centre.bang

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APPEL DE PROJETS
Exposition // Résidence // Résidence-exposition
Date limite : 19 janvier 2015

La Bande Vidéo invite les artistes résidant au Canada ou à l’étranger et œuvrant en arts médiatiques, ou encore, ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium vidéo à nous soumettre un projet d’exposition, de résidence ou de résidence-exposition. Les projets retenus seront inscrits à la programmation 2015-2016 de La Bande Vidéo.
Située dans la coopérative Méduse à Québec, La Bande Vidéo est un centre de création et de recherche en arts médiatiques qui participe à l’émergence d’une culture vidéographique contemporaine. Notre centre produit et diffuse essentiellement des monobandes expérimentales, des installations vidéo ainsi que des œuvres d’animation.

Exposition
La priorité est donnée aux projets d’installations vidéo. L’artiste dont le projet est retenu par le comité de sélection reçoit un cachet d’exposition selon les normes en vigueur en plus d’un soutien technique au montage. Aussi, La Bande Vidéo assure un hébergement à l’artiste pendant le montage de l’exposition.

Résidence et résidence-exposition
Dans le cadre de ses programmes de résidence et de résidence-exposition, le centre offre libre accès à ses studios de production et à ses équipements pour une période de deux semaines à un mois en plus d’assurer un support technique.
Pour les artistes de l’extérieur de la région, l’hébergement et des frais de transport sont assurés. Le centre remet un cachet d’exposition à l’artiste en résidence-exposition et des frais de subsistance à l’artiste en résidence seulement.

Cliquez ici pour télécharger les informations complètes.

La Bande Vidéo
541 St-Vallier est B.P. 2, Québec (QC), G1K 3P9
1-418-522-5561
info [arobas] labandevideo [point] com

labandevideo.com

 

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Visual Arts Residencies 2015

In 2015 Cove Park will award a minimum of three Visual Arts Residencies, of between one to three months each, for national and international artists. We will also award one one-month residency to an emerging visual artist based in Scotland. Cove Park’s One-to-One programme (of one and two-week residencies for visual artists working in collaboration) will also continue next year. These residencies will all take place during Cove Park’s May to September 2015 programme.

Application Guidelines for the 2015 Visual Arts residency programme are available here. The deadline for all applications to the visual arts programme is Monday 24 November 2014.

For further information and application guidelines, please go to www.covepark.org

or contact:

Alexia Holt (Visual Arts Programme Producer)
01436 850123
alexia [point] holt [arobas] covepark [point] org

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LE CENTRE INTERNATIONAL D’ART ET DU PAYSAGE
LANCE SON SEPTIÈME CYCLE DE RÉSIDENCES DE RECHERCHE ET DE CRÉATION
SUR L’ÎLE DE VASSIVIÈRE

SAISON 7 : 19 JANVIER 2015 – 12 JUIN 2015

APPEL À RÉSIDENCE, JUSQU’AU 8 DÉCEMBRE 2014

ARTS PLASTIQUES / ÉCRITURE / AUTRES DISCIPLINES
Les résidences sont ouvertes à trois créateurs et/ou chercheurs postulant séparément ou en équipe avec un projet de recherche et de création lié au paysage de Vassivière et/ou à l’histoire de ce territoire sur lequel est implanté le Centre d’art dans les pratiques suivantes :
ARTS PLASTIQUES :
Artiste plasticien(ne) professionnel(le), pour un projet de recherche et d’expérimentation, en phase préparatoire d’une exposition ayant lieu dans une autre structure culturelle ou désireux de développer de nouvelles orientations ou différentes méthodes de travail.
ÉCRITURE :
Écrivain, anthropologue, poète, critique d’art, conteur, philosophe, cinéaste, etc. pour un projet de recherche et d’écriture inscrit dans une démarche d’expérimentation, éventuellement en partenariat avec un éditeur, une université, un théâtre, un festival, etc.
AUTRES DISCIPLINES :
Paysagiste, ethnobotaniste, architecte, designer, graphiste, chorégraphe, etc. pour un projet de recherche et de création, éventuellement en coproduction avec une autre structure culturelle, une université, une école d’art etc.
Pour postuler à la résidence :
Télécharger l’appel à candidatures en vous rendant sur
www.ciapiledevassiviere.com/fr/actualites_evenements.aspx

Date limite d’envoi des candidatures : lundi 8 décembre 2014 inclus.
Coordinateur des résidences :
 Guillaume Baudin
art [arobas] ciapiledevassiviere [point] com
Pour plus d’informations :
www.ciapiledevassiviere.com/fr/residence_artiste.aspx

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Longue résidence d’été

Le Lobe – Chicoutimi

Le Lobe avoue son penchant pour_
L’art qui bouscule et les pratiques à venir. L’envergure et les prétentions qui s’incarnent.

Depuis 2007, le centre consacre désormais sa période estivale à une résidence de (3) trois mois réservée aux artistes émergents ayant cinq années ou moins
de pratiques artistiques.
Cette longue période offre un moment privilégié pour le développement d’un projet ambitieux qui nécessite temps, argent, espace et concentration.
En plus de bénéficier de l’espace du Lobe pour la période mentionnée (juin-août), l’artiste sélectionné présentera son travail pour une période d’un mois en salle et fera office de lancement de la programmation 2015-2016 du Lobe faisaint ainsi officice de lancement la saison culturelle au Saguenay.
L’été au Lobe, toute une résidence !
Votre dossier doit contenir_
Un curriculum vitae
Un texte de prétention artistique Une piste de projet, un défi…
Un dossier d’images (15)
Nos attentes sont_
L’étonnement suscité par votre projet… La nécessité d’une résidence au Lobe La pertinence du projet

Le Lobe Résidences

114 Rue Bossé

ChicoutimiQc G7j 1L4

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La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.

lafragua.eu/apply
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vu photo

Résidences d’artistes suivies d’expositions
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
•    une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
•    une description du projet (1 page max)
•    un texte de démarche artistique
•    un curriculum vitae
•    tout autre document pertinent
•    pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
•    un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)

Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel via WeTransfer à l’adresse artistique [arobas] vuphoto [point] org
Expositions
VU dispose de deux galeries – l’espace américain et l’espace européen – dans lesquelles sont présentées annuellement une quinzaine d’expositions. Les artistes sont invités à soumettre un projet d’exposition en spécifiant l’espace qu’ils souhaiteraient occuper.
Résidences d’artistes
Pour les artistes oeuvrant en photographie ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium, VU offre des résidences de création, pouvant mener ou non à une exposition. VU privilégie les propositions inédites de projets à développer à Québec – que ce soit pour faire des prises de vue, des explorations techniques, ou pour s’investir dans de nouvelles pistes de recherche.
Le centre offre un soutien artistique, technique et financier aux artistes sélectionnés pour une résidence. Selon les spécifications des projets sélectionnés, le centre alloue aux artistes une période d’accès aux équipements, offre l’hébergement ainsi qu’un crédit pour leurs dépenses dans les espaces de production. Ceux-ci sont dotés d’équipements complets dont des scanneurs, des imprimantes jet d’encre grand format et des chambres noires. Le soutien technique est assuré par une équipe de professionnels.
Publications
VU souhaite recevoir des propositions de projets de publication qui concordent avec sa vision du livre comme un espace de diffusion à part entière, et qui contribuent à renouveler le discours critique sur la photographie.
Projets spéciaux
Le centre encourage toute autre proposition qui n’entrerait pas dans le cadre des expositions, résidences ou publications.

Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :

  • une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
  • une description du projet (1 page max)
  • un texte de démarche artistique
  • un curriculum vitae
  • tout autre document pertinent
  • pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
  • un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
    (fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)

 

Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel viaWeTransfer à l’adresse

artistique [arobas] vuphoto [point] org

vuphoto.org/fr/projet/

 

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

INTERNATIONAL CALL TO ARTISTS (RFQ) :: Rogers Place Arena – Northwest PlazaSculpture
The Rogers Place Arena Northwest Plaza Sculpture public art competition is open to professional international artists, and is held in accordance with the City of Edmonton policy “Percent for Art to Provide and Encourage Art in Public Areas” (C458C).

Budget:
$500,000.00 CAD (maximum, all inclusive)

Deadline for Submissions:
4:30 pm on Wednesday, January 14, 2015

Installation:
August 2016

The Edmonton Arts Council and the City of Edmonton invite artists to address any questions by e-mail to: rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca by Friday, December 5, 2014, 5:00 pm
All questions will be answered and posted by Friday, December 12, 2014 online
To view larger files of the images provided in this call, please email rharpin [arobas] edmontonarts [point] ca

We thank all artist for their interest and submissions to this call.

>> Click Here to download the full Call

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Artist Call for Expressions of Interest
Hazelgrove Park Sculpture
City of Surrey
Surrey, BC
Budget: $100,000
Eligibility: Open to professional artists and artist teams
Deadline: Wednesday, January 14, 2015, at 4pm

The City of Surrey invites Expressions of Interest from professional artists or artist teams for a sculpture for a new park in Surrey, BC. The proposed artwork will be placed on a low grassed mound and will be clearly seen by the public walking through the park and when entering the parking lot. Artists answering this call are invited to envision a sculpture that responds to “Water” as the theme for the artwork.

Shortlisted artists will be offered a design fee of $1,500.00 to develop their concepts in detail.

For the full description of the project, go to: http://www.surrey.ca/files/1220-050-2015-001_-_Artist_Call_-_Hazelgrove_Park_Sculpture.pdf.

For questions regarding the submission requirements or process, contact the City of Surrey by email at purchasing [arobas] surrey [point] ca.

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Call for Letters of Qualification

Parc Downsview Park Inc. (Downsview Park) is seeking an artist or artist team to design and develop public art in three locations throughout the Stanley Greene Neighbourhood. The artist or artist team selected for this commission agrees to enter into an integrated process with the Stanley Greene design team.

Parc Downsview Park Inc. – Call to Artists for Letters of Qualification Three Permanent Public Artworks for the Stanley Greene Neighbourhood along the south-west border of Downsview Park, east of Keele St.

The Stanley Greene neighbourhood, located at the south end of Downsview Park, is the first of five neighbourhoods outlined within the Downsview Area Secondary Plan to be developed on the Downsview Lands. Downsview Park currently owns a large extent of the Downsview Lands, comprised of the urban park and five surrounding neighbourhoods.

The City of Toronto recently rezoned the Stanley Greene Neighbourhood to permit a new residential subdivision. Downsview Park, as the developer, is responsible for construction of municipal roads, sidewalks, landscaping within public right-of-ways, sewers, utilities (water, hydro, and gas), streetlights and intersection signage and traffic lights, as well as a storm water management facility, bioswales, and a municipal park within the neighbourhood. In addition, Parc Downsview Park Inc is obligated to commission Public Art for The Stanley Greene Neighbourhood as part of its Section 37 agreement with the City of Toronto. Downsview Park is seeking an artist or artist team to enter into an integrated design process for public art at an early stage in the development of this community. The candidate should have previous experience working in a collaborative, integrated process with architects, landscape architects, planners and engineers.

The Stanley Greene District Plan and Design Guidelines identifies this neighbourhood as representative of “Downsview’s commitment to creating complete communities that have a focus on a high quality of life, sustainable design, and a contemporary architectural character.” The neighbourhood will be accessible by public transit, and will promote pedestrian activity through ‘whole streets’ that support all types of mobility (walking, biking, rollerblading, driving etc.). The neighbourhood will also implement, sustainable storm water management, expansion of the tree canopy, green building design, and designated bike lanes. Upon completion, this neighbourhood will promote sustainable development and will be distinguished by its vibrant, outdoor, public realm.

Downsview Park views the unique context and parameters of this site as an opportunity to commission one artist or artist team to create three site-specific, public art works that will engage with the innovative design plans for the neighbourhood. The winning artist or artist team will create a cohesive public art proposal for all three sites –, Site A: Downsview Park, Site B: The Stanley Greene Entrance, and Site C:The Neighbourhood Park. The art production budget for these projects, including all fees, materials, technologies, fabrication and installation costs is approximately $700,000.00 total. This budget is broken down for each site, Location A = 50%, Location B = 35%, and Location C = 15% of the total art production budget.

For this first stage of the competition, Downsview Park invites local and international artists or artist teams to respond to this call with Letters of Qualification by submitting the following:

  • Resume(s) in text form
  • Letter of Qualification stating previous projects in which you have participated in an integrated process with architects, landscape architects and or planners. Please include 3 references.
  • 6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:
    JPG images on a PC-compatible CD-R
    Maximum of 1024 x 768 pixels per image
    Resolution of 72 dpi per image
    Maximum size of 1 MB per image
    RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
    Caption each with number, your name and title of work, ex: 1_Name_Title
  • An “Image Information” sheet that details per image: number, artist(s) name, title, date, medium, and dimensions. Please be sure the number on the list matches the number of the jpeg image.
  • Be sure to label the CD-R with your name.
  • If desired, include a stamped, self-addressed envelope for return of submission material.

Submissions must be received by Thursday, December 4th 2014 at 5:00 p.m. via mail or hand-delivered to:

Andrew Davies Public Art Consulting
215 Spadina Ave, Suite 414
Toronto, ON M5T 2C7

Submissions by email are not accepted.

Late submissions will not be accepted. If mailing your submission, please make sure it arrives no later than 5pm on Thursday November 20th. Please note: Artists are NOT asked to submit proposals at this first stage of the competition.

The artist or artist team for the Stanley Greene Neighbourhood will be selected through a staged competition process by a specially convened, independent Selection Committee comprised of practicing arts professionals and community representatives.

A short list of 5 artists will be selected from the Letters of Qualification during this first stage. Artists will be considered based on their previous work, an assessment of their ability to work in an integrated and collaborative process, and their proven ability to deliver work of the highest artistic quality on time and on budget. In the second stage these artists will go through an interview process with the Selection Committee. Following the interview process the Selection Committee will award the contract to the winning artist or artist group.

For additional information on this facility please go to the following link: www.downsviewpark.ca/content/stanley-greene-neighbourhood

Contact:
http://www.publicartconsulting.ca/
csaid [arobas] publicartconsulting [point] ca