nouvelles et appels de dossiers 24 octobre 2014

La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones (AGAVF) présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public qui s’adressent principalement aux artistes et parfois aux commissaires.

Visitez l’AGAVF www.agavf.ca
Twitter: @agavf
Facebook: www.facebook.com/agavf
La Liste sur Internet: liste.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

 

Julie Lassonde, présentée à la Galerie du Nouvel-Ontario
À la Galerie du Nouvel-Ontario: Mission site. Julie Lassonde, Permission, 2012.

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Colette Jacques, Hélène Lefebvre, Roy Lumagbas, Laurent Vaillancourt, Mariana Lafrance, Julie Lassonde – Mission site
résidence du 24 au 30 octobre 2014
soirée de performance: jeudi 30 octobre à 17 h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Carole Deveau
du 17 octobre au 1er décembre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Galerie Sans Nom (Moncton)
Kate Phillips Family Forestry
du 17 au 31 octobre 2014
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Exposition internationale d’estampe numérique 9ème édition
Commissaire : François Chalifour
Du 8 novembre au 9 décembre 2014
Vernissage : le jeudi 13 novembre à 17 h
67, avenue Beechwood (au 2e étage)
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Amanda Dawn Christie – Land Lost
Commissaire : Mireille Bourgeois
du 8 octobre au 30 novembre 2014
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Jasmina Cibic The fruits of our land
Commissaire: Jason St-Laurent
du 12 septembre au 15 novembre 2014
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Nathalie DaoustTokyo Hotel Story
d
u 23 au 29 Octobre 2014
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Philippe BlanchardLumière concrète
du 21 octobre au 22 novembre 2014
à la Galerie Glendon, Collège Glendon,
Université York, 2275, avenue Bayview, Toronto ON M4N 3M6

www.lelabo.ca

 

1. appels en français du Canada

Rendez-vous du cinéma québécois- Montréal – 24 octobre
Optica – MOntréal – 24 octobre
Action art actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – 27 février 2015
RAFA – Albera – 24 octobre
Atelier Graff – Montréal – 7 novembre
Maison des arts de Laval – 1er décembre
Prix du commissaire émergent en art canadien contemporain – 6 novembre
Verticale centre d’artistes – Laval – 16 novembre
Skol – Viva art action – Montréal – 31 octobre
Skol – Montréal – 17 novembre
Galerie de l’Atelier circulaire – Montréal – 15 novembre
VUphoto – Québec – en tout temps
TO2015 – Toronto – 31 décembre

2. appels en anglais du Canada

Urban Shaman – Winnipeg – en tout temps
21st International Symposium on Electronic Art – Vancouver – 20 décembre
Gallery 44 – Toronto – 7 novembre
Daniels spectrum hallway Galleries – Toronto – 15 décembre
New Adventures in Sound Art – Toronto – 15 novembre
Martha Street Studio – Winnipeg – en ce moment

3. appels internationaux

Santa Fe’s International New Media Festival – 1er décembre
The lying on the floor, abandoned to lie – Videonale 2015 – 31 décembre
European media art festival – Osnabrueck – 5 décembre
Kunsthal Charlottenborg – Copenhagen – 13-20 novembre
Festival des architectures vives – France – 5 décembre
apexart – New York – 1er novembre
Connecting Cities: InVISIBLE and VISIBLE Cities – 31 octobre
Media Art Biennale WRO – Pologne – 10 décembre
Gyeonggi International Ceramic Biennale – 7 novembre

4. résidences

Odyssée – Résidence d’artiste – Paris – 22 novembre
Musée Picasso – Antibes – Centre international de Valbonne – 3 novembre
La Fragua Artist Residency – aucune date
L’Atelier circulaire – Montréal – 15 novembre
VU photo – Québec – 15 février 2015
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Tuscany LRT Station Community Cultural Development Public art project – Calgary – 30 octobre
West Toronto Railpath + Ritchie Avenue Art project – 24 octobre
Faut que ça bouge – région Capitale nationale du Canada – 3 novembre
McMichael Outdoor Bench Project – Kleinburg – 3 novembre

6. divers

Clelia Farrugia, nouvelle direction générale au Laboratoire d’art (Le Labo)
Le Conseil des arts du Canada publie son rapport annuel
La Journée des arts sur la Colline édition 2014 : un véritable succès

 

1. appels en français du Canada

 

Rendez-vous du cinéma québécois

L’appel de film 2015 est lancé !

À quelques mois de leur 33e édition, les Rendez-vous du cinéma québécois lancent un appel à tous les réalisateurs, producteurs et distributeurs de films québécois ou franco-canadiens. Le festival est à la recherche d’œuvres de fiction et documentaires (courts, moyens et longs métrages), de films d’animation, d’art et expérimentation ainsi que de productions étudiantes.

Date limite d’inscription : 24 OCTOBRE 2014
Les œuvres doivent avoir été produites entre le 1er janvier et le 31 décembre 2014.
La 33e édition des Rendez-vous se déroulera à Montréal du 19 au 28 février 2015.

• RÈGLES D’ADMISSION ET FORMULAIRE D’INSCRIPTION
• FOIRE AUX QUESTIONS

•••••

Appel à projets

OPTICA, centre d’art contemporain

5445, avenue de Gaspé, # 106
Montréal, Québec H2T 3B2
T + 1 514 874-1666
info [arobas] optica [point] ca
optica.ca
Galerie 1 et Galerie 2
28 février 2015
Veuillez consulter le site web de la galerie pour connaître les modalités de soumission de dossiers.

CENTRE OPTICA – MISSION
Fondé en 1972, OPTICA, centre d’art contemporain participe au rayonnement de Montréal sur la scène nationale et internationale. Il présente annuellement un programme varié d’expositions et des activités d’interprétation ainsi qu’une résidence de recherche en partenariat avec un diffuseur européen (art3, France). L’ensemble de ces programmes propose une réflexion critique sur l’actualité de l’art et stimule la création d’œuvres nouvelles, mandats soutenus par une activité éditoriale rigoureuse.

•••••

APPEL DE DOSSIER 2015-2016

Action Art Actuel est un centre d’artistes qui se consacre à la promotion et au développement des pratiques en art actuel. Actif depuis plus de 25 ans dans la région de Saint-Jean-sur-Richelieu au Québec, AAA agit comme lieu de diffusion et de soutien à la recherche en présentant le travail d’artistes d’ici et d’ailleurs.

AAA offre un environnement stimulant de recherche, de diffusion et d’expérimentation, où artistes émergents et établis se succèdent à travers une programmation d’expositions, d’événements et de résidences. Le centre compte une salle d’exposition, une salle multifonctionnelle, une résidence et un centre de documentation.

AAA invite les artistes professionnels, établis ou de la relève, les artistes d’origine autochtone ainsi que les commissaires, à soumettre un projet d’exposition pour la programmation régulière de 2015-2016.

Date de tombée: vendredi 27 février 2015

Le dossier doit comprendre :

• Curriculum vitae

• Démarche artistique

• 10 images en format jpeg (72 dpi)

• Liste descriptive des images

• Proposition de projet

• Dossier de presse, s’il y a lieu

Les dossiers reçus seront soumis à un comité composé de pairs.

Les dossiers doivent nous parvenir PAR LA POSTE UNIQUEMENT à l’adresse suivante:

Action Art Actuel

APPEL DE DOSSIER

191, rue Richelieu

Saint-Jean-sur-Richelieu, Qc, J3B 6X7

Information :

Marie Hébert

450 357 2178

direction [arobas] action-art-actuel [point] org

•••••

Le RAFA recherche artistes-mentor

Le Regroupement artistique francophone de l’Alberta (RAFA) lance un appel aux artistes-mentors de tout le pays qui souhaiteraient participer à la 5e édition d’Entr’ARTS qui se déroulera en août 2015.

Entr’ARTS est un programme biennal interdisciplinaire en création artistique destiné aux artistes professionnels et émergents de toutes disciplines. Créé en 2007 par le RAFA, il est reconnu sur la scène nationale pour son excellence. Le Banff Centre, centre des arts de réputation internationale situé dans les montagnes Rocheuses de l’Alberta, est notre principal partenaire depuis ses débuts.

Dans son accompagnement, le mentor doit proposer une série d’exercices d’éveil créatif pour stimuler et encourager l’exploration libre, des périodes d’échanges, ainsi que des travaux pratiques de production individuelle ou collective. Il inscrit au programme des périodes d’observation et de consultations. Le mentor doit pouvoir pratiquer dans un esprit de multidisciplinarité, être un professionnel reconnu dans son milieu pour son apport et son expertise et le démontrer dans son dossier de candidature. Toute personne intéressée doit faire parvenir d’ici le 24 octobre 2014 à minuit son CV ainsi qu’une lettre d’intention d’un maximum de deux pages expliquant pourquoi sa candidature serait la meilleure pour respecter l’aspect particulier du séminaire. Il est également demandé de joindre à votre demande diverses réalisations professionnelles jugées pertinentes à l’examen de votre candidature.Le RAFA effectuera un suivi au plus tard le 31 octobre prochain auprès des candidats ayant déposé un dossier conforme.

Cette cinquième édition d’Entr’ARTS fait place à un séminaire multidisciplinaire dans un contexte surtout de coaching personnalisé destiné aux artistes visuels, danseurs, auteurs-compositeurs-interprètes, comédiens, metteurs en scène, dramaturges, auteurs et directeurs artistiques ainsi qu’aux artisans de l’industrie du film et du multimédia.

Le séminaire porte principalement sur l’exploration, la découverte et l’intégration de toutes les composantes du processus de création artistique qui sont essentielles à la réalisation d’une œuvre. En somme, cela permettra à l’artiste de mieux tisser la trame de fond de son œuvre sur laquelle il pourra intégrer tous ses éléments créatifs, de cibler son public, de se démarquer et de se faire valoir. Les mentors retenus sont jumelés avec les artistes professionnels et émergents inscrits au programme et offrent un accompagnement personnalisé individuel ou en petits groupes selon les besoins soumis par les participants.Ils doivent faire évoluer leurs apprentis en les sortant de leur zone de confort et en les poussant à dépasser leurs limites.

L’esprit qui anime le programme est de créer et d’élargir, pour le participant, une fratrie qui le nourrit dans la pratique de son art et dans la création de son œuvre. L’expérience vécue en compagnie de ses pairs l’incite et l’inspire à s’ouvrir également à des projets et des productions multiarts, interarts et interrégionaux. Ses acquis sont nombreux : l’enrichissement et le dépassement de sa vision artistique; une plus grande confiance dans son travail de création et dans l’expression de son œuvre; l’acquisition de nouveaux outils et techniques pour développer sa pratique professionnelle; ainsi que des liens solides et étroits avec d’autres artistes qui lui ouvrent de nouvelles portes?sur le monde. Ce programme s’adresse non seulement aux artistes professionnels et émergents d’expression française de l’Alberta, mais aussi à un certain nombre venant de l’Ouest et du Nord canadiens ainsi que, pour une deuxième fois, du Nouveau-Brunswick.

Jusqu’à présent, Entr’ARTS a accueilli les mentors, Jean-Marc Dalpé, Luc De Larochellière, Marc Beaulieu, Frédérique-Annie Robitaille, Brigitte Haentjens, Christian Lapointe, Robert Lalonde, Jean-Stéphane Roy, Philippe Laperrière, Herménégilde Chiasson, Philippe Soldevila, Ghyslain Filion, Geneviève Dorion-Coupal, Marie Gignac, Jacques Lessard, Pierre Leichner, Marc Pérusse, et Rose Després.

Pour toutes questions, vous pouvez joindre Matthieu Damer au 780 462-0502, poste 5 ou par courriel à matthieu [arobas] lerafa [point] ca. Voyez la brochure de la dernière édition ici : http://bit.ly/entrarts2013.

http://www.lerafa.ca/coup-doeil/index.php?nid=272

•••••

Appel de projets
S’exposer aux intempéries 
Pour la 8e édition du projet S’exposer aux intempéries, l’Atelier Graff invite les artistes professionnels et les collectifs à explorer l’art public en proposant un projet d’oeuvre extérieure éphémère pour la façade de son édifice. Réalisée en impression numérique avec les ressources de l’Atelier Graff, l’oeuvre devra se démarquer dans un contexte urbain chargé visuellement afin de rejoindre un public en mouvement composé d’automobilistes, de cyclistes et de piétons. L’artiste ou le collectif sélectionné devra s’investir de façon active dans toutes les étapes du processus.
Date de tombée : 7 novembre 2014, 17 h
Cliquez ici pour télécharger l’appel de projets complet.
Atelier Graff · 963, rue Rachel Est · Montréal, Qc H2J 2J4 · Canada
•••••
APPEL DE DOSSIERS – PROJETS D’EXPOSITION
La salle Alfred-Pellan (SAP) de la Maison des arts de Laval donne la parole à des artistes et à des commissaires reconnus et émergents de Laval et d’ailleurs. Elle encourage la création, la réflexion et les échanges. Son programme évolutif lui permet d’offrir des activités et des outils de médiation spécifiques pour chaque exposition et pour différents publics. La SAP offre un accompagnement muséologique aux artistes et aux commissaires pour les projets d’exposition.
La SAP invite les artistes et les commissaires professionnels à présenter un projet d’exposition. Le dossier doit inclure les documents suivants sur papier libre et non-brochés pour faciliter la photocopie: la description du projet (maximum de deux pages), le curriculum vitæ de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum de trois pages par artiste), la démarche artistique de l’artiste ou des artistes dans le cas d’un collectif (maximum d’une page par artiste), le curriculum vitæ (maximum de trois pages par personne) des principaux collaborateurs au projet, dix photos numériques d’œuvres récentes identifiées, numérotées et accompagnées d’une liste descriptive (sur cédérom avec images JPEG de haute résolution) et si pertinent, des extraits vidéos présentant une œuvre ou plus de l’artiste (d’une durée maximum de cinq minutes pour les œuvres et les performances – la période d’écoute ne doit pas dépasser 15 minutes par dossier). Le matériel d’appui doit être présenté sur un support lisible dans l’environnement Windows (MOV, WMV, MPEG-4).
Pour les commissaires, envoyer également : une présentation des expositions réalisées avec les textes accompagnateurs et publications s’il y a lieu.
Il y a deux lieux d’exposition à la Maison des arts de Laval :
1- Salle Alfred-Pellan – 400 m2 – 20 cimaises amovibles – éclairage de scène
2- Foyer du théâtre – 25 m2
Date limite : 1er décembre 2014
Envoyez les dossiers par la poste à :
Maison des arts de Laval – Salle Alfred-Pellan
APPEL DE DOSSIERS – PROJETS D’EXPOSITION
1395 boul. de la Concorde O.
Laval, Québec   H7N 5W1
•••••

APPEL DE CANDIDATURES

Le Prix du commissaire émergent en art canadien contemporain de La Fondation Hnatyshyn et du Groupe Banque TD (2014)

Date limite des demandes : 6 novembre 2014

Survol

D’une valeur de 10 000 dollars, le Prix du commissaire émergent en art canadien contemporain sera décerné annuellement par la Fondation Hnatyshyn et le Groupe Banque TD pour récompenser un commissaire émergent de moins de 35 ans dont les réalisations suscitent une présence publique et une reconnaissance par les pairs. Le lauréat sera sélectionné par un jury de spécialistes de l’art.

Critères d’admissibilité – Proposants de candidatures

Le candidat doivent être recommandé par un commissaire canadien établi ou un professeur respecté du domaine de la conservation.

Critères d’admissibilité – Candidats

Pour être admissible, le candidat doit avoir organisé et préparé au moins deux expositions et doit être

 

  • un commissaire émergent dont les réalisations font état d’une formation spécialisée (non obligatoirement acquise dans un établissement d’enseignement), d’une présence publique et d’une reconnaissance des pairs;
  • recommandé par un commissaire canadien établi ou un professeur respecté du domaine de la conservation (Le candidat peut lui-même débuter la demande mais doit faire appel à un proposant admissible pour completer la demande.);
  • âgé de moins de 35 ans au 31 décembre de l’année en cours;
  • citoyen canadien ou avoir le statut de résident permanent;
  • être un commissaire émergent dont le travail démontre un potentiel et
    • un caractère réfléchi,
    • une pertinence,
    • une sélection exemplaire d’œuvres,
    • Une clarté visuelle,
    • des liens visuels et contextuels solides,
    • un engagement du public – méthodes, rétroactions, critiques, et
    • des expositions ayant un impact (sur la communauté, le monde de l’art, la pratique de conservation).

Comment faire une demande

Veuillez visiter le curatoraward.myreviewroom.com pour proposer un candidat et remplir une demande.

Pour de plus amples renseignements sur le programme : www.rjhf.com.

Contribution à la collectivité de la Banque TD

La Banque TD investit dans les collectivités afin de changer le cours des choses là où elle exerce ses activités et là où ses clients et employés vivent et travaillent. En 2013, la TD a versé plus de 74,7 millions de dollars pour venir en aide à des organismes communautaires au Canada, aux États-Unis et au Royaume-Uni. Au Canada, ses priorités sont l’éducation et l’initiation aux finances, la création d’occasions pour les jeunes, ainsi que l’environnement. Pour en savoir davantage, visitez le www.td.com/responsabilites-de-lentreprise.

À propos de la Fondation Hnatyshyn

La Fondation Hnatyshyn est un organisme de bienfaisance privé, mis sur pied par le regretté et très honorable Ramon John Hnatyshyn, vingt-quatrième gouverneur général du Canada, afin d’aider les artistes émergents et établis de toutes les disciplines dans leurs études et leur formation, et qui fait la promotion auprès du public canadien de l’importance des arts dans notre société. Ses programmes sont financés par des dons du gouvernement, de fondations, d’entreprises et de particuliers. Le ministère du Patrimoine canadien a versé 5 millions de dollars en appui à la Fondation.

Pour de plus amples renseignements :

Kim Lymburner
Directeur exécutif
La Fondation Hnatyshyn
(613) 233-0108
director [arobas] rjhf [point] com

•••••

Appel de dossiers 2015-2016
Dépôt des dossiers : 16 novembre 2014

Verticale – centre d’artistes lance un appel aux artistes en art actuel pour la programmation régulière de l’année 2015-2016.

Verticale – centre d’artistes s’intéresse aux cycles de diffusion atypiques, aux processus de création, aux spécificités des arts visuels dans un contexte d’éclatement disciplinaire. Expositions, installations, interventions, déambulations, performances, ces pratiques nécessitent des modes de diffusion adaptés et flexibles.

Verticale propose aux artistes de contribuer à une réflexion sur le territoire et sur sa construction symbolique. À travers des œuvres critiques, percutantes ou discrètes, les artistes ont un rôle important à jouer dans un espace social en transformation.

Verticale souhaite répondre aux besoins des artistes et accompagner leurs démarches de création.

Cliquez ici pour les détails complets

Verticale centre d’artistes

412-397, boul. des Prairies O.
Laval (Québec) H7N 2W6

 

•••••

 

APPEL DE DOSSIERS

VIVA! Art Action
Programmation de Skol : Artiste en des temps dangereux

Date limite — 31 octobre 2014

Le Centre des arts actuels Skol lance un appel de dossiers aux artistes (de la relève et plus établi.e.s) du Québec et des provinces voisines pour sa programmation dans le cadre de l’événement VIVA! Art Action qui aura lieu en octobre 2015. Cette année, Skol offre une résidence pré-VIVA! en duo dans la petite salle de la galerie. Il s’agit d’un espace de réflexion et d’expérimentation d’une durée d’une semaine, qui vise à favoriser l’échange et le partage entre deux artistes choisi.e.s et jumellé.e.s par le comité de programmation. La résidence consistera à déterminer ensemble, par exemple, un sous-thème commun, un fil conducteur, un défi à relever, une contrainte, ou tout simplement d’échanger sur leurs pratiques respectives. En s’appuyant sur « l’esprit commun » qui habite la programmation de Skol depuis deux ans sous l’appellation Artiste en des temps dangereux, la résidence mènera à deux projets performatifs individuels ou en duo, présentés dans le cadre de la programmation officielle de VIVA! Art Action.

Skol offre un cachet de 600$ pour la performance, un cachet de 350$ pour la résidence, ainsi qu’un per diem de 7 jours.
Les artistes sont invité.e.s à proposer leur dossier en expliquant comment ils et elles feraient l’usage de cette structure, en lien avec leur démarche artistique. Les propositions peuvent être de l’ordre de la performance, de la manœuvre, de l’infiltration ou de toutes autres formes performatives, de longue ou de courte durée.

Prenez note que la prochaine édition de VIVA! n’aura pas lieu dans le Bain St-Michel et que le nouvel emplacement sera dévoilé au printemps 2015.

Merci de nous faire parvenir votre dossier par courriel à l’adresse perf [arobas] skol [point] ca en incluant les documents suivants* :

  • Quelques lignes sur votre projet, sur vos intuitions et vos pistes de travail, ainsi que sur le rôle de la résidence offerte dans le développement de votre projet
  • Votre texte de démarche artistique
  • Une documentation visuelle de votre travail (vidéo et/ou photos et/ou liens Vimeo, Youtube etc.)
  • Une liste descriptive des documents visuels
  • Votre CV

*Si cette forme de proposition vous semble contraignante ou  « contre-nature » par rapport à votre projet, sachez que nous sommes ouverts à d’autres modalités de présentation. Si tel est votre cas, veuillez communiquer avec le comité perf par courriel :

perf [arobas] skol [point] ca

Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322   skol [arobas] skol [point] ca

•••••

APPEL DE DOSSIER / CALL FOR SUBMISSIONS

Date de tombée — 17 novembre 2014

 

Skol accepte présentement les propositions d’expositions et de projets ponctuels pour l’année de programmation 2015-2016.

Il peut s’agir de projets d’exposition, de commissariat, d’intervention, de cours de maître, de performance, de conférence, d’atelier, de projection, de recherche dans les archives, d’initiative de financement ou d’un ensemble de ces formes dans un projet d’envergure.

Les expositions en galerie et autres projets seront réunis sous un thème élaboré selon leurs affinités communes, pour former une programmation pouvant nourrir les recherches plastiques et/ou les questionnements politiques et théoriques.

La prise de risque, les pratiques émergentes et l’élaboration d’un programme à hauts contrastes dans un contexte rigoureux sont à la base de la vision artistique du Centre.

Tous les dossiers doivent comprendre :

  • Un court texte au sujet de votre pratique artistique
  • Un texte présentant votre projet
  • Un curriculum vitæ (max. 3 pages)
  • Un maximum de 20 images (JPG n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un lien vers des extraits vidéo ou audio (10 min. max.) qui représentent votre démarche artistique
  • Une description détaillée de vos images et/ou vidéos

Information générale :

  • L’appel est ouvert aux artistes et aux professionnels de l’art de tout âge et niveau d’expérience
  • Les dossiers seront évalués par un comité de pairs
  • Skol paie les droits de diffusion et honoraires selon les taux recommandés par CARFAC
  • Un plan de la galerie est disponible sur le site Internet en format PDF. Veuillez noter que cet espace est variable puisque le comité de programmation peut choisir de vous offrir les deux salles ou l’une d’entre elles.

SVP envoyez vos dossiers en regroupant tous vos textes en un seul PDF
par courriel à l’adresse suivante : schabot [arobas] skol [point] ca 
avec, comme sujet : PROJET PROGRAMMATION
Une réponse vous sera transmise par courriel deux à six mois après la réception de votre dossier.

Centre des arts actuels Skol
372, Ste-Catherine O. Espace 314
Montréal, Québec
514.398.9322   skol [arobas] skol [point] ca

 

•••••
LA GALERIE DE L’ATELIER CIRCULAIRE
La galerie de l’Atelier Circulaire a comme mandat de promouvoir et de diffuser le travail d’artistes établis et de la relève qui œuvrent dans le domaine des arts imprimés.

Dans le cadre de sa programmation 2015-2016, la galerie de l’Atelier Circulaire invite les artistes et les commissaires à soumettre un dossier pour un projet d’exposition. Le projet d’exposition doit intégrer les arts imprimés sur le plan technique et/ou conceptuel (techniques traditionnelles ou nouvelles technologies).
Date limite : 15 novembre 2014
Pour plus d’informations, veuillez visiter : www.ateliercirculaire.org/appels

5445, av. de Gaspé espace 105 et 517
Montréal QC H2T 3B2 • 514-272-8874

 

•••••

 

VU invite les artistes oeuvrant en photographie à soumettre un projet pour sa programmation à venir. Le centre souhaite promouvoir des pratiques novatrices qui rendent compte d’un travail de recherche et de réflexion sur le médium. Les propositions de projets issus d’autres disciplines sont aussi les bienvenues lorsque celles-ci témoignent d’un questionnement sur la photographie.

*** Veuillez noter que nos espaces de production – numérique et argentique – sont accessibles aux membres sans soumission de dossiers. Pour rejoindre les espaces de production de VU, contacter le 418-640-2558 ou cliquez ici.

vuphoto.org/fr/projet/

 

•••••

 

APPEL: TO2015 recherche des artistes et des interprètes

Inscrivez-vous dès maintenant si vous souhaitez présenter un spectacle avant ainsi que pendant les Jeux panaméricains et parapanaméricains

TORONTO, le 23 mai 2014 — Les musiciens, artistes et interprètes souhaitant se faire remarquer sur la scène internationale peuvent maintenant postuler pour faire partie des Jeux de 2015 à Toronto.

Le Comité d’organisation de Toronto pour les Jeux panaméricains et parapanaméricains de 2015 à Toronto (TO2015) recherche des personnes talentueuses pour aider la foule à taper du pied, à danser dans les rues et à s’ébahir lors des plus grands Jeux multisports jamais accueillis par le Canada.

Les artistes individuels et les compagnies impliquées dans la musique, le théâtre, la danse, la création parlée, les arts visuels, la mode, la littérature ainsi que dans les représentations en lien avec le sport, sont invités à postuler aux offres d’emploi rémunérées ou bénévoles à TORONTO2015.org/fr/registre-des-artistes.

Les artistes et interprètes d’origines diverses et ayant un handicap sont encouragés à postuler. Les inscriptions sont ouvertes jusqu’au 31 décembre 2014.

Les possibilités de représentation peuvent inclure des événements et annonces avant les Jeux et des célébrations et événements communautaires lors de PANAMANIA, festival présenté par CIBC.

TO2015 examinera tous les candidats intéressés et prendra des décisions en fonction du besoin, de l’expérience, du talent et du budget.

À propos de TO2015
TO2015 a la responsabilité de préparer, de gérer et d’assurer le déroulement des Jeux. Notre mission est d’animer les esprits en célébrant le sport et la culture. Les Jeux panaméricains de 2015 à Toronto se dérouleront du 10 au 26 juillet, et les Jeux parapanaméricains, du 7 au 15 août.

TORONTO 2015 est financé par le gouvernement du Canada, la province de l’Ontario ainsi que par d’autres partenaires et commanditaires. La CIBC est le partenaire principal des Jeux.

Pour en apprendre davantage au sujet des Jeux, consultez le site TORONTO2015.org.

 

2. appels en anglais du Canada

 

Urban Shaman: Calls 
Marvin Francis Media Gallery and (New Artist Dimension) Gallery

Programming/selection process is by ongoing submissions presented by artists, curators or groups. Exhibitions are selected by the Director according to the strength of the artistic merit and relevance to the broader understanding of contemporary Aboriginal art.  We programme a wide variety of contemporary artistic practice including two and three dimensional works, media/new media and performance based art. Urban Shaman currently has three curated exhibition spaces. These include our 3000 sq. ft Main Gallery, the 300 sq. ft Marvin Francis Media Art Gallery and the 250 sq. ft Artist New Dimension (AND) Gallery. All artists are paid according to the CARFAC recommended fee schedule with the only exception being the annual 50-500 members show.

Urban Shaman provides shipping/transportation of artworks one-way, for out-of-town artists we provide a daily per diem, artist transportation, and accommodation for exhibition installation and opening. We also engage in a wide variety of dissemination/discourse activities through artist talks, symposia, publications and digital/internet technologies. Artist, writer and reproduction fees are paid for all dissemination activities. Our priorities constitute programming artists whose work hinges on experimentation in form and content. This includes artists at all levels of professional practice, whose work shows a high degree of aesthetic maturity and rigour.

Proposals are accepted on a continual basis and submissions should be addressed to:

Director
Urban Shaman: Contemporary Aboriginal Art
203-290 McDermot Avenue,
Winnipeg, MB, R3B 0T2

Include the following:

  • Artist Statement (1 – 2 paragraphs)
  • Artist Resume / C.V. (1 – 2 pages)
  • Artist Proposal
  • Including space and equipment requirements and a description outlining proposed work (1 – 2 Paragraphs)
  • Support Material
  • Digital – 10 to 20 images of proposed or recent work. Images must be MAC compatible with a minimum resolution of 72 dpi, 1024 x 768 pixel, 500k, RGB
  • Audio/Visual – Do not exceed 10 min of running time
  • URL– only applicable for artwork that is specifically created for the Internet
  • Printed material – Publications, reviews, or other support material (optional)-Ensure that all support material is properly labeled in the order of viewing and adheres to our submission guidelines
  • S.A.S.E. (Self Addressed Stamped Envelope)

For more information please contact us at 204.942.2674 or info@urbanshaman.org

Urban Shaman Art Gallery-11th Anniversary of 50-500
Member’s Exhibition + Sale
Dates: November 14 to December 12, 2014
Artwork drop off dates will be from November 3 thru till 8th, 2014

US is a non-profit arts organization that is dedicated to the Aboriginal arts community and the arts community at large. Through it’s programming, US promotes discourse about contemporary Aboriginal art on local, national, and international levels. Through this discussion, it brings together Aboriginal and non-Aboriginal communities, knowing that contemporary art is an important and empowering tool for Indigenous peoples. We are dedicated to meeting the needs of artists by providing a vehicle for artistic expression in all disciplines and at all levels by taking a leadership role in the cultivation of Indigenous art.

•••••

Call for Artworks

21st International Symposium on Electronic Art

Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014
Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015

http://isea2015.org/call-for-proposals/call-for-artworks/

We are looking for a broad range of works that respond to the ISEA2015 theme, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, music and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the downtown Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.

The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists around grants and funding applications.

Important dates:

Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)

Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014

Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014

Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015

Link: Artwork Submission FAQs

THEME

ISEA2015’s theme of DISRUPTION invites a conversation about the aesthetics of change, renewal, and game-changing paradigms. We look to raw bursts of energy, reconciliation, error, and the destructive and creative forces of the new. Disruption contains both blue sky and black smoke. When we speak of radical emergence we must also address things left behind. Disruption is both incremental and monumental.

In practices ranging from hacking and detournement to inversions of place, time, and intention, creative work across disciplines constantly finds ways to rethink or reconsider form, function, context, body, network, and culture. Artists push, shape, break; designers reinvent and overturn; scientists challenge, disprove and re-state; technologists hack and subvert to rebuild.

Disruption and rupture are fundamental to digital aesthetics. Instantiations of the digital realm continue to proliferate in contemporary culture, allowing us to observe ever-broader consequences of these effects and the aesthetic, functional, social and political possibilities that arise from them.

Within this theme, we want to investigate trends in digital and internet aesthetics and revive exchange across disciplines. We hope to broaden the spheres in which disruptive aesthetics can be explored, crossing into the worlds of science, technology, design, visual art, contemporary and media art, innovation, performance, and sound.

To elaborate on this general theme we have established the following sub-themes:

 

RESIDUE

Increasingly, culture operates based on a sophisticated, invisible layer of data that may or may not relate to the physical world, and which leaves a “worldly residue” behind as machines alter our lived experience. These effects go to a wide variety of real world impacts. In addition there is a growing appreciation in the mainstream for the partial, procedural aesthetics produced by internet culture, from animated .gifs, RGB palettes, filters, to cats, unicorns, hair smiles and ugly selfies. What are the current effects of how the physical and the digital are entwined and what are the implications for the future? What does this blending of spheres mean for politics, aesthetics and the social world?

 

GENERATIVE ART

From strictly autonomous systems that generate complete work to tools for computer assisted creativity, artists and designers have been exploring generative frameworks for decades. In our increasingly computerized world, fronting a tsunami of data, we see an ever-increasing role for generative systems that operationalize autonomous behaviours that are algorithmically determined. We invite work that reflects on human and machine autonomy, aesthetics, and roles. How can we build on ideas of disruption in the framework of generative systems, processes, art and music?

 

GLITCH

By definition a glitch is small: a transient, short-lived fault that creates disturbance in a system. And yet the effects of a glitch can be monumental: on an aesthetic level a glitch can completely elide the readability of an image; in an airplane a glitch can cause total systems failure leading to catastrophe. One can find glitches in anything: in complex processes, in our images, bodies and lived experiences. A glitch is unstable, something slippery that is hard to find and harder to fix. Glitch is a ping from the system that makes itself visible. While glitch has a history it continues to appear in the contemporary practices of many artists. How can we explore glitch in the frame of cataclysmic, raw disruption? What is the scale of glitch now?

 

BODY, EMBODY + PERFORM

Our own bodies form lenses of experience, perception, cognition and disruption. How can we exploit the body itself in renegotiating physical habit, cultural experience and embodied texts in the context of embodied innovation, and disruptive technology through the lens of embodiment? What are the key drivers of innovation as it is situated within and upon the body and what are the consequences – social, political, biological, creative, performative, in cyborgs and in fashion? How can we see movement as a driver of knowledge and innovation? What is physical movement now?

 

PROTOTYPE + DIY

We are in the midst of a revolution driven by DIY culture and participatory cultures of making. These cultures are knit together by networked technology and driven by increasingly available and ever-smaller and more powerful components in the internet of things. Hacking as in: DIY, physical computing, drones, robots, sensor networks,  body-hacking, biofeedback, responsive systems, hacking as a determinant in political and aesthetic strategies, the critical making movement, 3D printing and  rapid prototyping all have a place in this framework. While applied, these technological processes fluctuate in a speculative and creative space.

 

NEW TEXT

Text reveals language in code, poetics and discourse. How can text, code, and practices in electronic literature be explored in the frame of disruptive change? How do defamiliarization and rupture cross from literature into other spheres? Using text and code, how can we investigate contemporary aesthetics at this moment within bookforms, narrative, electronic, or generative literature? What are the possibilities of creation and destruction using the medium of code and the function of the literary in today’s culture?

 

SCIENCE + INTERDISCIPLINARITY

Science informs art as art problematizes science. How have disruptive models from other fields created effects for science in areas like citizen science, biology, social culture, fashion, mutation, performance and ecology? How do scientific discourses and metaphors integrate and interfere with other disciplines such as architecture, politics and urbanism?

 

SOCIAL SPACES: DESIGN, ARCHITECTURE + CITIES

Our social spaces are the backdrops of everyday experience in contemporary design, urban architectures and cityscapes.  We are knit together within the complex framework of our cities, through technological and social networks, patterns of habit and use and by our interactions with objects and people both near to us and half a globe away. Our lives are more entwined than ever, but the networks that hold us together can become fragile. When networks govern both global trade and our relationships with our thermostats, where is the tension between innovation and disruption?

 

Submissions may take the symposium sub-themes into consideration or may think beyond them under the overarching theme of DISRUPTION.

 

SUBMISSIONS

We are looking for a broad range of works that respond to these themes, including but not limited to site-specific work, interactive projects, online works, performances, screenings, installations, visual art, electronic literature, works that engage with public space, photography, media art, interdisciplinary projects, and video. There will be a gallery exhibition as well as works that engage with other sites in and around the Woodward’s main campus and elsewhere in Vancouver.

The ISEA2015 committee encourages individual artists and/or creative teams to conceptualize and scale their projects with budget considerations in mind. ISEA2015 will consult with selected artists concerning grants and funding applications.

To submit work, please send the following by email to isea2015-art [arobas] sfu [point] ca.
These elements must be compiled into a single PDF.

– Brief project description (200 words)
– Thematic statement (200 words)
– 1 – 2 images
– If submitting sound work or video, send a link to soundcloud/ vimeo
– Artist bio or CV
– Proposed budget
– Technical and logistic requirements

TIMELINE:

Early Bird Deadline for Submissions: August 10, 2014 (DEADLINE PASSED)

Projected Date of Early Notification of Acceptance: September 15, 2014

Regular Deadline for Submissions: December 20, 2014

Projected Date of Regular Notification of Acceptance: January 15, 2015

For responses to frequently asked questions, go to our Artwork Submission FAQ page.

 

•••••

 

Calls for Submissions at Gallery 44

Open Call for Submissions

EMERGING, MID-CAREER AND ESTABLISHED ARTISTS AND CURATORS

gallery44.org/submissions

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to photography as a multi-faceted and ever-changing art form. For our open and ongoing call, we encourage the submission of exhibition proposals from emerging, mid-career and established artists and curators who are innovative in their use of materials and approach to photography. Gallery 44 views photography within the larger context of contemporary artistic practices and relevant cultural issues in today’s society.

We accept general submissions at anytime throughout the year.

Proof 22 Call for Emerging Canadian Artists

Exhibition dates: June 5 – July 4, 2015

SUBMISSION DEADLINE: November 7, 2014



Proof 21 exhibition documentation by Morris Lum. (left) Megan Morman’s Art Party (right) Brett Gundlock’s El Pueblo

gallery44.org/submissions

Proof is Gallery 44’s annual exhibition of photo-based work by Canadian emerging artists reflecting a range of current concerns and practices in contemporary photography from across the country. Proof is often one of the first exhibitions in a professional context for an emerging artist as was the case for artists such as Karin Bubas, Janieta Eyre, Isabelle Hayeur, Germaine Koh, Nicholas Pye, Althea Thauberger, and Andrew Wright.

Gallery 44 Submission Guidelines

Please submit the following items 1. through 8. on a disk by mail or by email as a zipped folder to submissions [arobas] gallery44 [point] org (images as .jpeg, video as .mov and documents as PDFs):
•    10-12 images (both single image views and installation views) representing a recent body of work or a specific project. Image files should be no more than 1024 pixels wide. Please do not send original work and do not use CD sticker labels
•    An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
•    A maximum one-page artist’s statement, curatorial statement, or other written description
•    A maximum one-page physical description of the proposed exhibition, including the number of works, the space required, equipment needed and/or provided, and any unusual installation requirements
•    A curriculum vitae, resume or biography of the artist(s) and/or curator (including all artists if it is a curated exhibition). CV must include full contact information. And any other supporting material you would like to include (web links, reviews, catalogues, etc.
•    Clearly indicate if you are applying as an artist or curator and if you are applying for the gallery or vitrines
•    A self-addressed envelope (SASE) with sufficient return postage for mailed submissions. Without an SASE we will not return submission packages and will dispose of submission materials appropriately
•    You may also mail submissions to the gallery, please address your submission to the Head of Exhibitions & Publications
Please note:
•    Be sure to zip all files together including images and supporting documents
•    Gallery 44 welcomes the opportunity to collaborate with other arts and community organizations
•    Gallery 44 gives priority to works that have not been exhibited in Toronto
•    Gallery 44 handles all material with care; however we cannot accept responsibility for loss or damage of materials
•    Incomplete submissions will not be reviewed
•    Due to the volume of submissions we receive please allow 4 to 6 months to receive a response
•    Artists are paid in accordance with the CARFAC Fee Schedule for works exhibited

For more information please contact:
Noa Bronstein, Head of Exhibitions and Publications

(416) 979-3941
noa [arobas] gallery44 [point] org

Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond Street West, Suite 120
Toronto, Ontario M5V 3A8
www.gallery44.org

•••••

Call for Submissions: 2015-2016 Exhibitions
at Daniels Spectrum Hallway Galleries in Regent Park, Toronto

Daniels Spectrum: a cultural hub in Regent Park, is currently seeking exhibition proposals for the 2015-2016 season of Hallway Galleries programming. This is a unique opportunity for emerging and mid-career curators to present exhibitions from local artists that not only reflect the multifaceted culture of the Regent Park community but also encourage dialogue and celebrate the importance of arts and culture. We also welcome the opportunity to collaborate with other arts and community organizations. The deadline for submissions is December 15, 2015.

The Hallway Galleries at Daniels Spectrum encompass more than 2,500 sq.ft. of exhibition space on the first and second floors and are open to the public daily (Mon–Fri 8 am–9 pm, Sat–Sun 10 am–6 pm) with free admission. The nature of the space lends itself to casual browsing by people who work in the building, attend events and classes, or hang out in the lounge. More than 40,000 people from across the city visit the facility each year.

Exhibitions in the Hallway Galleries have included Building Black by Lego artist Ekow Nimako, Outburst’s (mus)interpreted, curated by young Muslimah women, and the upcoming Remnants of Regent Park by the Cabbagetown Regent Park Community Museum.

Note: No commissions are taken for sales generated via the exhibition and works submitted do not have to be available for sale. Artists may display prices and contact information beside their images.

APPLICATIONS

Curators can submit their application through an online form which will ask for:

  • A physical description of the proposed exhibition, including: number of works, space required, equipment needed and/or provided, any unusual installation requirements (1 page max)
  • An artist statement or curatorial statement (1 page max)
  • A curriculum vitae, resume or biography of the curator and artist(s) involved
  • 10-12 images that are representative of the works you would like to display
  • An image list indicating artist name, title, medium, dimensions in inches and year
  • Any other supporting material you would like to include, ie. web links, reviews, catalogues

The form takes approximately 20 minutes to complete.

Click here to fill out the Online Application Form. Incomplete submissions will not be accepted.

The deadline for submissions is December 15, 2015. All applicants will be notified of next steps in February 2014.

SELECTION PROCESS

Applications will be reviewed by Daniels Spectrum’s Curator elle alconcel and shortlisted with the recommendations from the Programming Advisory Committee. We are specifically seeking exhibitions that:

  • Reflect the values of Daniels Spectrum: excellence in artistic creation, inclusivity and participation, celebrating our diverse community, collaboration and social engagement
  • Show originality and innovation in the use of space, materials and approach to visual arts
  • Showcase local artists and curators
  • Showcase aboriginal artists and curators, and artists and curators of colour

QUESTIONS

If applicants have any questions or require assistance with the submission process, please contact elle alconcel, Curator, Daniels Spectrum at elle [arobas] torontoartscape [point] on [point] ca

About Daniels Spectrum
Daniels Spectrum is a platform for cultural exchange and collaboration, with programming rooted in Regent Park and open to the world. It is a place where people come to be inspired, to learn, to share, to create. It showcases artistic talent, acts as an incubator for creativity and a workshop for social and cultural innovation. This 60,000 square foot facility buzzes with energy from community members, artists, social entrepreneurs and the general public. It is home to seven tenant organizations including ArtHeart Community Art Centre, Centre for Social Innovation, COBA Collective of Black Artists, Native Earth Performing Arts, Pathways to Education, Regent Park Film Festival and the Regent Park School of Music. The facility also features several performance, event, exhibition and public spaces.

Daniels Spectrum is managed by Artscape, a not-for-profit urban development organization that makes space for creativity and transforms communities. artscape.ca

•••••

2014 Call For Submissions HEAR n o w HERE
     Deadline November 15, 2014
     Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art, Interactive Installation Art

Go to naisa.ca/opportunities/calls-for-submissions/naisa-general-call-for-submissions/ for full information and on-line application

New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme HEAR n o w HERE for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2015 programming in Toronto, Canada.

sharawadji is defined as “An aesthetic effect that characterizes the feeling of plenitude that is sometimes created by the contemplation of a sound motif or a complex soundscape of inexplicable beauty.” in the list of sonic effects proposed by Jean-François Augoyard and Henry Torgue in their book Sonic Experience: A Guide to Everyday Sounds (McGill-Queen’s University Press, 2005).

HEAR n o w HERE is meant to contemplate on this idea of sharawadji, on the ephemeral quality of that moment in sound, never to happen in quite the same way ever again. Being sometimes full of promise, sometimes quite shocking, often of unknown origins and being of irregular form, it is that sonic experience that cannot quite be described in the same way as it is experienced. But you can try.

Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme HEAR n o w HERE. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works on the theme HEAR n o w HERE for performance, gallery exhibit, screening, webcast or audio stream, radio broadcast, network or translocal performance, mobile experiences and any other emerging formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on November 15, 2014. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee.

 

•••••

 

Martha Street Studio Call for Submissions: Main Gallery

Martha Street Studio exhibits a wide range of print-based work from traditional to contemporary, including work that pushes the limits of what is considered printmaking. CARFAC fees are paid for selected exhibitions.

If you wish to submit an application to exhibit your work, or are a curator with a proposal for a show, please email your submissions to, gallery [point] printmakers [arobas] mymts [point] net with the subject line ‘Gallery Submission 2014′

You will be sent an email confirmation with one week of submitting your application. If you do not receive an email please resend the application or contact us by phone. If you are unable to send your submission by email you can mail it to-

Martha Street Studio c/o Gallery Programming, 11 Martha Street, Winnipeg, MB, R3B 1A2.

Items to include in your submission

· Project proposal (1 page)

· CV (max 2 pages)

· Up to 12 jpeg images

(1024 pixels x 1024 pixels maximum size per image)

· Corresponding image list including title, medium/description and date

· Optional: Additional support material such as essays or reviews (max 2 items)

All text must be saved as a PDF, preferably in one file.

 

 

 

3. appels internationaux

 

CURRENTS 2015 – Santa Fe’s International New Media Festival

Call for Submissions
deadline: December 1, 2014

This year’s categories include:
New Media Installations, Outdoor Architectural Mapping and Outdoor New Media Installations, Single Channel Video and Animation, Multimedia Performance, Fulldome Projection, Experimental or Interactive Documentary, Web-Art/Art-Gaming/Mobile Device Art-Apps, Oculus Rift, Robotics and 3D Printing

technology and the arts in collaboration

Submission Guidelines:
http://currentsnewmedia.org/submission-guidelines/

Video documentation of CURRENTS 2014:
http://currentsnewmedia.org/festivals/currents-2015/

•••••

open call – take part and build up following project.

PAErsche, the E.P.I. Zentrum and the Künstlerforum Bonn/D organize together the second diagrammatic exhibition:

The lying on the floor, abandoned to lie

The topic of this experimental and research exhibition are the views of

lying – sitting – standing – walking – jumping – flying/falling – carrying:

what the human is doing and how

The exhibition take place February 2015

The exhibition is included in the Videonale 2015. Some video-essays for this topic are in the production. (Roland Bergére)

The exhibition is not a commercial exhibition, the exhibition is the knowledge in the performance art owed. It is a network to bind the different artistic works in a diagrammatic overview.

The matter for this exhibition will generated in three ways

a – we invite cordial performance artists and theorists to send documents about this topic. text, photos, (till A3) and exceptional video

b – the performance archive Black Kit generate material from the history in performance and performiung arts

c – the research project Anthropigtnostical Dishes generated material from an anthropological and ethnographical perspective of human movments of this topic.

See the website from the first exhibition:

thelyingonthefloorabandonedtolie.blogspot.co.at/

See the website of the performance art archive:

www.asa.de/asa_broschure.pdf

See the website of Künstlerforum Bonn

www.kuenstlerforum-bonn.de/typolight/index.php/das_kuenstlerforum_bonn.html

Deadline – 31. December 2014

You have questions – don’t be scary to come back to me.

Warmest greetings and big hope for your participation

Boris Nieslony / Paersche, E.P.I. Zentrum

Susanne Grube / Künstlerforum Bonn

Roland Bergére / Radical-Egal Video

Send the material to

Boris Nieslony

Atelierhaus

Boltensternstrasse 16 V6

D – 50735 Köln

Allemagne

•••••

28th EUROPEAN MEDIA ART FESTIVAL OSNABRUECK

April 22 – 26, 2015 Festival
April 22 – May 25, 2015 Exhibition
www.emaf.de

// CALL FOR ENTRIES

// WE WOULD LIKE TO INVITE YOU TO SUBMIT YOUR CONTRIBUTIONS TO
PARTICIPATE IN THE EMAF BY 05 DECEMBER 2014 !

// INFOS AND APPLICATION DOCUMENTS ARE AVAILABLE AT WWW.EMAF.DE

// We look forward to receiving your entries to the European Media
Art Festival competition, with new works. You’re invited to send us
films, videos, installation- and performance projects or expanded
media works. Please use the online forms for all submissions.

// EMAF is one of the most influential forums of international Media
Art. As a meeting point for artists, curators, distributors, galleries
and an audience of experts the festival has a great impact on the
topics and aesthetics of Media Arts.

Each year the festival offers its visitors a current overview of
experimental films, installations, performances and new digital
formats, ranging from personal and political subjects or formal
experiments to provocative statements from the pulsating area of
« Media Art – Society ». The Festival sees itself as a place of
experimentation and a laboratory where extraordinary works,
experiments and ventures are created and presented.

// AWARDS
At the festival an international jury will select the « EMAF
Award » for a trend-setting work in Media Art, the « arte creative
Newcomer Award », the « EMAF Media Art Award of the Deutsche Filmkritik »
and the « Dialog Award » of the German Ministry of Foreign Affairs
for the promotion of intercultural exchange.

// CINEMA
Experimental shorts and feature films, music videos, new
forms of narration and documentation as well as specials and
retrospectives.

// EXHIBITION
From 22 April to 25 May 2015 the festival will present
current media installations in the Kunsthalle Dominikanerkirche and
other locations in Osnabrueck.

// EXPANDED MEDIA
Artistic projects in media-arts, performances, digital music and
sound projects, as well as the latest concepts of expanded cinema.

// MEDIA CAMPUS
The contact and project exchange forum for new projects,tendencies
and concepts from the media universities, academies of art and
design colleges of Europe.

// CONGRESS
Theoretical debates covering the various issues of the festival
in talks, workshops, artist presentations and panel discussions.

We warmly invite you to shape and discover the trends of experimental
media-arts in Osnabrueck in April 2015.

// Concept and directors board: Hermann Noering, Alfred Rotert,
Ralf Sausmikat

Contact/Address/Postal:

European Media Art Festival
Lohstrasse 45 a,
D-49074 Osnabrueck

phone +49 (0) 5 41 – 2 16 58,
fax +49 (0) 5 41 – 2 83 27
mail: info(at)emaf.de

www.emaf.de

•••••
The Spring Exhibition 2015—open call

Submission dates: 13–20 November 2014

Exhibition organized by Charlottenborg Fonden
Exhibition held at Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen

www.springexhibition.com
The Spring Exhibition (Forårsudstillingen) is one of the most important open submission exhibitions in Europe, and has been held annually in Copenhagen since 1857. It originated as an exhibition showing new works by Danish artists and now features participants from many countries. Over the years it has included early works by such renowned international figures as Alvar Aalto, Per Kirkeby, Olafur Eliasson, Superflex and many others. The exhibition is organised by Charlottenborg Fonden.

Submissions
Submissions to the Spring Exhibition 2015 can be made by artists of any nationality and country of residence, aged over 18 years. Submitted artworks may fall into a wide range of genres associated with art, architecture and design—including painting, drawing, sculpture, installation, photography, video, film, performance, design, craft, animation, sound and new media. Submissions are made digitally in the period 13–20 November.

Jury
The jury of the Spring Exhibition is made up of artists and other art and design professionals from the Nordic countries and beyond. It is intended that the Spring Exhibition 2015 will include a broad range of competencies from the fields of art, architecture and design, and the jurors have been selected accordingly. In 2015 the jury among others will be Emil Westman Hertz (artist, Denmark), Philip Groezinger (artist, Germany) and Ditte Hammerstrøm (designer, Denmark). For further information: www.springexhibition.com

Jury awards
As well as selecting the works, the jury also nominates ten artists for two special jury awards: The National Solo Award and The International Solo Award. The awards recognize overall artistic quality and present-day relevance, and are granted on the opening day of the exhibition. The solo awards are accompanied by an invitation to exhibit at the following Spring Exhibition 2016.

Exhibition
The exhibition is held at Kunsthal Charlottenborg in Copenhagen, one of the largest and most beautiful spaces for contemporary art in Europe, and the dates of the next exhibition are 22 January–1 March 2015. The exhibition allows a considerable number of artists to participate in a major international project and has over the years provided the first significant platform for many emerging artists, while also presenting important new pieces by more established figures.

Further information
Read more about the Spring Exhibition here: www.springexhibition.com

For additional information, please contact:
Mette Skov, Exhibition Coordinator, Charlottenborg Fonden
T +45 4028 2941 / mette [arobas] charlottenborg-fonden [point] dk
•••••

 

Festival des architectures vives

Les appels à candidatures sont donc lancés !
* L’un pour réaliser 10 interventions dans le cadre du FAV Montpellier.
* L’autre pour réaliser 8 interventions dans le cadre du FAV La Grande Motte.

Comme chaque année le FAV proposera un parcours aux visiteurs, sorte de découverte architecturale.
A Montpellier il se déroulera dans des cours d’hôtels particuliers du centre ville,
tandis qu’à La Grande Motte il investira l’espace public de la cité en bord de mer
à l’architecture si caractéristique de Jean Balladur.

L’événement aura lieu en Juin.
La date butoir du dépôt des candidatures est fixée au
vendredi 5 décembre 2014.

Pour en savoir plus sur les candidatures
et participer, rendez-vous sur le site du FAV
où vous pourrez télécharger le dossier de candidature.

TÉLÉCHARGER LE DOSSIER DE CANDIDATURE

festivaldesarchitecturesvives.com/

•••••

 

Unsolicited Proposal Program

Applications open: October 1–November 1, 2014

apexart
291 Church Street
New York, NY 10013

www.apexart.org
apexart opens our 18th season of the Unsolicited Proposal Program, which uses democratic processes to determine our upcoming exhibition season.

– Submit a proposal for an idea-driven group exhibition.

– Submissions consist of text up to 500 words. No images or links accepted.

– apexart assembles an international jury of over 100 creative professionals who vote on submissions online.

– apexart’s custom-made computer script crowd sources these votes and determines which three proposals received the highest scores.

– Those three winners receive financial and administrative support from apexart to mount their exhibitions in our Manhattan space.

To submit an exhibition proposal, check the Unsolicited Proposal Program page for the link starting on October 1.

•••••

CONNECTING CITIES: InVISIBLE and VISIBLE Cities 2015. Call For Proposals

European Urban Media Network for Connecting Cities is a network of European institutions that aims to foster the circulation of artistic and cultural contents throughout European urban screens and mediafacades.

Our today’s modern cities are hybrid structures in which technology is invisibly interweaved in the perception layers of our everyday lives. With the curatorial theme of InVISIBLE and VISIBLE Cities we want to develop an awareness on the changes which are hardly visible to the eyes and are underlying our nowadays cities.

Please submit your project proposal until 31 October, 2014.

•••••

Test Exposure at the 16th Media Art Biennale WRO 2015, Poland

Open Call
Deadline: December 10, 2014
Application fee: none

The WRO Media Art Biennale is the major forum for new media art in Poland, and one of the leading international art events in Central Europe. Since its inception in 1989, WRO has been presenting art forms using new media for artistic expression and communication, exploring current creative territories and building a critical perspective toward emerging issues in culture, art, society and technology.

The previous edition of the WRO Biennale—WRO 2013 Pioneering Values Biennale—was held at 18 sites around the city of Wrocław: museums, galleries, art house cinemas, department stores, old factory halls and public space, where the works of over 200 artists were shown. The exhibitions, concerts, performances, video projections, installations and conferences were attended by more than 1,000 accredited guests and over 110,000 visitors. The WRO Catalog is available both in print and online. – www.wrocenter.pl/en/biennale-wro/wro-2013-pioneering-values/

WRO 2015: Test Exposure
The aim of the WRO 2015 Biennale is to give exposure to new media art experiments, individual explorations and approaches investigating the potential of art both to affect and to reflect emerging issues in culture.

Artists are invited to submit works that take on the risks of innovation, inquiry and imagination, using original observations, contemporary technologies and procedures in the process of creating inventive forms, interpreting the present and revising the notion of the future (which no longer seems to be a clearly defined project).

The WRO 2015 Test Exposure Biennale is a testing ground for creative, unconstrained investigations of art’s potential to react to the present and to anticipate future challenges.

To submit a work, – wro2015.wrocenter.pl/entry/

Imagining, reflecting, cultivating, projecting, testing!

Artistic director: Piotr Krajewski

WRO Media Art Center Foundation / The WRO Art Center
ul. Widok 7
50-052 Wrocław
Poland

T +0048 71 343 32 40
biennale [arobas] wrocenter [point] pl
www.wro2015.wrocenter.pl
•••••

 

8th Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015

The 8th Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015
Submission period September 1 – November 7, 2014
Application fee: none

 

ENTRY OPEN for International Competition
Artists around the world are invited to take part in the international competition organized by the Gyeonggi International Ceramic Biennale 2015 for the spring of next year.

The International Competition of GICBiennale 2015 whole-heartedly welcomes works by artists that re-interpret traditional values of ceramics in truly unique ways, breaking away from the conventional dichotomy of ceramics as design and ceramics as art.  Ceramic artists are pushing the boundaries of ceramics ever outward, and the boundary between ceramics as design and ceramics as art is increasingly becoming blurred.  This competition will focus on the possibilities for ceramic art to expand its territory by discovering artworks of mixed materials and made by techniques of other genres and ceramics fused with other genres of art, not to mention the values inherent to ceramics.

The International Competition of GICBiennale 2015 will be an opportunity to display your imagination and creativity to the fullest.  Come and join this competition that will open the future of ceramics, presenting diverse issues facing us today including political, societal, religious, cultural, and environmental issues along with aesthetic values.

In previous competition, we had 1,875 artists from 71 countries who submitted 3,362 artworks. This competition will focus on the possibilities for ceramic art to expand from its territory.

The Grands Prize will receive $48,100 with solo exhibition opportunity for GICB 2017.

For more information: www.kocef.org/eng/

 

 

4. résidences

 

APPEL A PROJETS ODYSSEE 2015

L’appel à projet du programme Odyssée pour la résidence d’artiste est ouvert !

Avec le soutien du ministère de la Culture et de la Communication, l’ACCR coordonne le programme de résidence Odyssée qui s’adresse à des artistes, chercheurs, professionnels de la culture étrangers, qui ne résident pas en France et qu souhaitent développer des projets au sein des Centres culturels de rencontre.

Programme d’excellence et d’innovation artistique, Odyssée œuvre depuis 2003 en faveur d’un dialogue interculturel.  Plus de 400 artistes et professionnels de la culture représentant 50 nationalités différentes ont bénéficié de ce programme, dans des domaines aussi variés que la musique, l’architecture, l’artisanat, les arts plastiques, l’écriture théâtrale ou encore le cinéma d’animation, la photographie, le journalisme.

Durée de la résidence: 1 à 6 mois
Date limite de dépôt des dossiers: le 22 novembre 2014 inclus

Les candidats sélectionnés se voient attribuer une bourse d’entretien de 1200 € par mois et les frais de voyage leurs sont remboursés à hauteur d’une somme établie en fonction du pays d’origine.

Pour en savoir plus sur les modalités de participation au programme de résidence Odyssée:
téléchargez le dossier d’information en version française et en version anglaise.

ACCR,
Hôtel de Massa
38 rue du Faubourg Saint Jacques
75014 Paris, France

+33 (0)1 53 34 97 00
info [arobas] accr-europe [point] org en mentionnant « Odyssée 2015 » dans l’objet du mail

http://www.accr-europe.org/index.php/dernieres-news/infos-accr/appel-a-projets-odyssee-2015/

•••••

RESIDENCE: Musée Picasso

date limite : 3 novembre 2014

Le musée Picasso d’Antibes et le Centre International de Valbonne co-organisent une résidence artistique de trois mois dédiée aux arts visuels.

Residence – Musee Picasso

 

•••••

 

La Fragua Artist Residency is open to artists of all disciplines and nationalities. We offer an opportunity to participate in a non-conventional residency experience. Our application process is open all year- no deadlines- so please feel free to get in touch for more information at javi [arobas] lafragua [point] eu.

lafragua.eu/apply
•••••

RÉSIDENCES D’ARTISTES
L’Atelier Circulaire invite les artistes professionnels du Québec, du Canada et de l’étranger, avec au minimum une formation de base en arts imprimés, à soumettre un dossier pour le programme de résidence d’artistes.

L’Atelier Circulaire occupe un espace lumineux de 10 000 pi2 et fournit un lieu de travail et de l’équipement spécialisé pour la gravure en creux, la lithographie, le relief, la sérigraphie et l’impression numérique.
La résidence inclut :
– accès aux ateliers pour une durée consécutive d’un mois;
– cachet d’artiste de 600 $;
– un cachet de 100$ pour l’achat de matériel au magasin de l’atelier;
– aide technique d’un imprimeur et/ou encadrement professionnel (25 heures).

Date limite : 15 novembre 2014
Pour plus d’informations veuillez visiter : www.ateliercirculaire.org/appels

5445, av. de Gaspé espace 105 et 517
Montréal QC H2T 3B2 • 514-272-8874

 

•••••

 

vu photo

Résidences d’artistes suivies d’expositions
Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :
•    une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
•    une description du projet (1 page max)
•    un texte de démarche artistique
•    un curriculum vitae
•    tout autre document pertinent
•    pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
•    un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
(fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)

Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel via WeTransfer à l’adresse artistique [arobas] vuphoto [point] org
Expositions
VU dispose de deux galeries – l’espace américain et l’espace européen – dans lesquelles sont présentées annuellement une quinzaine d’expositions. Les artistes sont invités à soumettre un projet d’exposition en spécifiant l’espace qu’ils souhaiteraient occuper.
Résidences d’artistes
Pour les artistes oeuvrant en photographie ou ceux qui souhaitent expérimenter avec le médium, VU offre des résidences de création, pouvant mener ou non à une exposition. VU privilégie les propositions inédites de projets à développer à Québec – que ce soit pour faire des prises de vue, des explorations techniques, ou pour s’investir dans de nouvelles pistes de recherche.
Le centre offre un soutien artistique, technique et financier aux artistes sélectionnés pour une résidence. Selon les spécifications des projets sélectionnés, le centre alloue aux artistes une période d’accès aux équipements, offre l’hébergement ainsi qu’un crédit pour leurs dépenses dans les espaces de production. Ceux-ci sont dotés d’équipements complets dont des scanneurs, des imprimantes jet d’encre grand format et des chambres noires. Le soutien technique est assuré par une équipe de professionnels.
Publications
VU souhaite recevoir des propositions de projets de publication qui concordent avec sa vision du livre comme un espace de diffusion à part entière, et qui contribuent à renouveler le discours critique sur la photographie.
Projets spéciaux
Le centre encourage toute autre proposition qui n’entrerait pas dans le cadre des expositions, résidences ou publications.

Faites-nous parvenir votre dossier avant le 15 octobre et le 15 février de chaque année. Il devra comprendre :

  • une lettre d’intention indiquant si vous soumettez un projet pour une exposition, une résidence, une publication ou un projet spécial.
  • une description du projet (1 page max)
  • un texte de démarche artistique
  • un curriculum vitae
  • tout autre document pertinent
  • pour un projet de résidence : un échéancier, un budget et une description des besoins spécifiques au projet.
  • un dossier visuel avec un maximum de trente documents visuels du projet proposé et du travail récent
    (fichiers jpg compatibles Mac RVB 1024 x 768 pixels par 72 ppi)

 

Votre dossier compressé (.zip) doit être envoyé par courriel viaWeTransfer à l’adresse

artistique [arobas] vuphoto [point] org

vuphoto.org/fr/projet/

 

•••••

 

Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.

Dossiers en tout temps
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

Tuscany LRT Station Community Cultural Development Public Art Project
Seeking a professional artist with established public art experience for a CCD Public Art Project at the new station.
@ City of Calgary
Deadline: OCTOBER 30

www.akimbo.ca/74185

 

•••••
REOI: West Toronto Railpath + Ritchie Avenue Art Project
An open public art competition to create an outdoor art mural to be installed on noise walls at two locations.
@ City of Toronto, StreetARToronto (StART) and Metrolinx
Deadline: OCTOBER 24

www.akimbo.ca/74259

 

•••••

Appel de propositions

Exposition d’art public participatif Faut que ça bouge! inspirée des sports canadiens

Lieu :
Région de la capitale du Canada

Date limite :
Le 3 novembre 2014, 16h00, HNE
Ouvert aux artistes ou professionnels du design canadien (citoyen canadien ou résident permanent)

Patrimoine canadien est à la recherche d’artistes canadiens ayant des idées novatrices pour la création d’installations participatives inspirées des sports canadiens sous le thème Faut que ça bouge!. Les concepts doivent comprendre des éléments de participation permettant au public de bouger et d’interagir avec l’œuvre. L’exposition sera présentée
du 30 janvier au 16 février 2015.

Les documents de l’Appel de propositions sont disponibles uniquement dans le site achatsventes.gc.ca. Cliquez sur le lien suivant pour obtenir les documents : achatsetventes.gc.ca/donnees-sur-l-approvisionnement/appels-d-offres/PW-14-00653549

•••••

Call for Proposals

The McMichael Outdoor Bench Project

a 30th Anniversary Project of
the McMichael Volunteer Committee.

The McMichael Canadian Art Collection is seeking proposals from artists or designers for a unique McMichael bench, created with inspiration from the site and collection. This project is being led by the McMichael Volunteer Committee to celebrate and commemorate its 30th anniversary.

The McMichael Volunteer Committee is a dedicated team of McMichael members, from all walks of life, who share a passion for the arts and are committed to volunteerism. Volunteers organize events and raise funds, both to enhance the visitor experience and to support children’s education at the McMichael.

Deadline for Submission:

4:00 pm on November 3, 2014

Project Goals:

Design a unique McMichael outdoor bench to be available for commemorative naming for donors wishing to honour or pay tribute to a family member or friend that had an affiliation with or love for the organization. The functional outdoor bench would be installed in specific locations through the McMichael grounds and designed to withstand the rigors of an unsupervised public environment.

Location:

10365 Islington Avenue, Kleinburg, Ontario L0J 1C0 ( map )

Site Description:

McMichael, located within the incomparable setting of 100 acres of beautiful conservation lands, offers visitors the unique opportunity to enjoy Canadian art in a sprawling 85,000 sq. ft. complex of galleries situated amidst nature. Floor-to-ceiling windows enable visitors to take in marvelous views of the densely wooded Humber River Valley as they enter and exit the gallery spaces.

The stunning woodlands that surround the McMichael feature outdoor sculptures and nature trails that underwent a $4.2 million grounds enhancement in 2011. Through a network of outdoor paths and hiking trails, visitors can explore the Sculpture Garden and the unique cemetery where six of the Group of Seven members and gallery founders Robert and Signe McMichael are laid to rest.

Project Remuneration:

One or more selected submissions will receive a $1,000 honorarium to cover:

  • Concept and plans for the designed bench that include a list of all materials (type, quantity) and suppliers, costing to produce one and multiples of the bench
  • Fees for design work
  • Supplies needed for a scale model of the bench

All proposed benches must be of a scale and material suitable for outdoors and designed to withstand the elements as well as use by visitors of all ages.

The commemorative feature (plaque, plate) needs to be incorporated into the design of the bench and should be made of materials that can be easily added after the bench has been produced.

Size, Material Selection Criteria:

  • Compatibility with the site and function of the space.
  • Highly durable, safe, low maintenance, theft-proof materials to withstand the natural elements.
  • Artistic excellence, innovation, creativity and originality as demonstrated by submitted materials.
  • Appropriateness and relevance of style.
  • Compliance with accessibility guidelines, ensuring no barriers to accessibility.
  • The final cost of producing a bench should not exceed $2,000.

Other considerations:

  • McMichael is a LEED Silver facility, so selection of materials should be in keeping with this rating if possible

Selection Process:

The McMichael Bench Project Selection Panel will consist of the McMichael Canadian Art Collection CEO and up to two other MCAC staff members, including the Facilities Manager, up to three members of the McMichael Volunteer Committee and three external members with furniture design and landscape architecture expertise: Heidi Earnshaw, Heidi Earnshaw Design; Moira Wilson, Acting Manager, Parks + Open Space Planning, Parks Development, City of Vaughan; and Carolyn Woodland, Director, Planning and Development, Toronto and Region Conservation.

Application Procedure:

Please submit the following in PDF format to BenchProject [arobas] mcmichaelvolunteers [point] com by: 4:00pm on November 3, 2014

  • Written design brief on the idea behind the bench
  • Images – maximum 2 MB per image
  • Link to online presence or portfolio attached to submission

Selected Submission(s) receiving a $1,000 honorarium will be required to provide:

  • Concept and plans for the designed bench that include a list of all materials (type, quantity) and suppliers, costing to produce one and multiples of the bench (maximum for each bench not to exceed $2,000)
  • A scale model of the bench
  • Oversee the fabrication and delivery of the required number of commissioned benches.

McMichael reserves the right to replace the benches when they have reached the end of their useful life or become damaged due to vandalism or wear.

Projected Schedule

  • September 29, 2014: Deadline for Questions
  • October 3, 2014: Circulation of Responses to Questions
  • October 6 and October 8, 2014: Site tour of bench locations at McMichael
  • November 3, 2014: Submissions Due
  • December 5, 2014: McMichael Bench Project Panel Selection and artists notified
  • May 2015: Installation

Please RSVP to the contact below if you’d like to attend one of the two below dates/times for a Site tour of bench locations:

  • Monday October 6 at 10:00am
  • Wednesday, October 8 at 2:00pm

Mary Hookey, President
McMichael Volunteer Committee
Messages: McMichael Volunteer Line 905-893-1121, extension 2269
Email: BenchProject [arobas] mcmichaelvolunteers [point] com
Web: mcmichaelvolunteers.com/mcmichael-outdoor-bench-project/

 

 

6. divers

Clelia Farrugia, nouvelle direction générale au Laboratoire d’art (Le Labo)

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) a le plaisir d’annoncer la  nomination de Clelia Farrugia au poste de directrice générale en remplacement de Salomé Viguier pour un an.

Clelia Farrugia rejoint le centre des arts médiatiques de Toronto après plus de 15 ans d’expérience dans le monde des arts au Canada et en Europe.

Après avoir été responsable du European Music Office puis en poste à l’agence européenne en charge de la culture à Bruxelles, Clelia Farrugia s’est installée dans la ville reine en 2007. Tout d’abord responsable des adhésions pour la PACT – Professionnal Association of Canadian Theatre, elle a suivi la formation Income Managers Program avant de rejoindre la Fondation Glenn Gould en tant que Directrice du développement de 2010 à 2014.

«  Nous sommes ravis d’accueillir Clelia dans notre équipe. Ses compétences et son expérience confirmées en gestion des arts assureront le développement de notre organisation en continuité de Salomé dont le leadership a été crucial dans la croissance rapide que nous avons connue ces trois dernières années. » a déclaré Barbara Gilbert la présidente du Laboratoire d’Art.

Le Labo, centre d’artistes autogéré francophone, est un pôle dans le monde des arts médiatiques et un lieu d’innovation qui favorise le rayonnement de ses artistes.

•••••

Le Conseil des arts du Canada publie son rapport annuel

Avec son rapport annuel, le Conseil des arts du Canada publie la quantité et les montants des subventions remises par province aux artistes et aux organismes, ainsi que des statistiques probantes sur l’impact des arts et de la culture au Canada.

http://chiffreshistoires.conseildesarts.ca/index-fra.asp

•••••

La Journée des arts sur la Colline édition 2014 : un véritable succès

Mercredi 22 octobre 2014 – Plus de 100 sympathisants du milieu des arts et de la culture de partout au Canada ont répondu à l’invitation de la Coalition canadienne des arts pour prendre part à la cinquième édition de la Journée des arts sur la Colline. Ils se sont rencontrés à Ottawa hier afin de rencontrer 97 députés, sénateurs et hauts fonctionnaires pour discuter d’enjeux importants et du rôle du secteur des arts et de la culture dans la santé économique et socioculturelle du Canada.

Les participants ont eu la chance de présenter les trois recommandations suivantes à chaque parlementaire qu’ils ont rencontré :

  1. Augmenter le crédit parlementaire du Conseil des arts du Canada de 35 millions de dollars en 2015 en vue d’atteindre à long terme une enveloppe de 300 millions de dollars.
  2. Renforcer la présence du Canada sur la scène mondiale d’ici 2017 en établissant un programme pilote à hauteur de 25 millions de dollars sur trois ans sous l’égide du ministère des Affaires étrangères, du Commerce et du Développement (MAECD) à l’occasion du 150e anniversaire du Canada.
  3. Explorer de nouveaux modèles de revenu pouvant soutenir une stratégie culturelle numérique globale qui favoriserait la création, la diffusion ainsi que la participation relative aux contenus culturels canadiens en ligne.

Le mémoire qu’a soumis la Coalition dans le cadre des consultations pré budgétaires offre des détails sur ces recommandations.

Kate Cornell, coprésidente de la Coalition, a commenté le succès de la journée en ces termes : « Les parlementaires de tous les partis sont réceptifs aux trois messages de la Coalition. De plus, il est encourageant de constater qu’ils reconnaissent l’importance du secteur des arts et de la culture et son importante contribution à l’économie du Canada. Par exemple, en 2010, le secteur des arts et de la culture a contribué 53 % milliards de dollars au PNB. Une autre statistique qui interpelle les parlementaires, c’est le fait que le secteur culturel représente 4 % de la main-d’œuvre, en employant 700,000 travailleurs. »

Carmen Gibbs, coprésidente de la Coalition poursuit en disant : « C’est vraiment impressionnant d’entendre les parlementaires nous parler avec passion des activités artistiques de leur circonscription. On sent vraiment que les parlementaires valorisent le fait que les artistes, les travailleurs culturels et les artisans sont engagés dans leur communauté. Ils reconnaissent que cet engagement contribue au bien-être de leurs électeurs. »

Un des participants à la journée d’hier a mentionné en quittant la Colline : « Cette journée est une occasion en or de se rassembler avec nos collègues du toutes les disciplines artistiques de partout au pays afin de porter ensemble un message commun aux parlementaires. Il est bien de terminer la journée avec une réception. Ceci nous permet de poursuivre nos échanges avec les parlementaires de façon informelle. » Il fut d’ailleurs très apprécié de tous que la ministre du Patrimoine canadien l’Honorable Shelly Glover assiste hier à la réception, et ce, malgré son horaire chargé. Le ministre James Moore et les députés Joyce Bateman, Stéphane Dion, Pierre Nantel, Elizabeth May, et plusieurs autres ont également participé à la réception. Celle-ci était organisée en collaboration avec le vice-président de la Chambre des communes, Joe Comartin et M. Tyrone Benskin, président du Caucus multipartite des arts. Dans son allocution, M. Comartin a souligné le rôle crucial des arts pour les jeunes. M. Benskin a quant a lui souligné les bienfaits que l’accès et la participation à des activités artistiques peuvent avoir sur la santé.

La coprésidente Mme Cornell a conclut en disant « Comme le secteur des arts et de la culture est un secteur actif et vibrant, nous envisageons avec plaisir de continuer à travailler avec tous les parlementaires en vue des prochaines élections. Quels que soient les résultats des élections, les élus recevront un nouveau mandat de la population. La Coalition travaille avec tous les parlementaires de tous les partis pour continuer à faire avancer les choses. »

Pour poursuivre les discussions, les membres de la communauté artistique et culturelle sont invités à rencontrer les parlementaires qui n’ont pu se libérer hier dans leurs circonscriptions. La liste des députés rencontrés ainsi que tous les documents d’appui pour les rencontres sont disponibles sur le site de la Coalition canadienne des arts.