nouvelles et appels de dossiers du 19 mars 2010

La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones propose des nouvelles de ses membres et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc. Les appels proviennent du Québec, du Canada et d’ailleurs. N’hésitez pas à la faire circuler. Vous pouvez consulter La Liste sur Internet et vous y abonner gratuitement: liste.agavf.ca. Visitez l’AGAVF sur internet: www.agavf.ca

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Izabel Barsive à la Galerie Voix Visuelle

Galerie Voix Visuelle (Vanier)
Izabel Barsive – Une minute pour un carré blanc
13 mars – 20 avril 2010
81 avenue Beechwood à Vanier
www.voixvisuelle.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
normand fortin – sans recul
exposition 12 mars au 17 avril
174, rue elgin, sudbury
www.gn-o.org

Maison des artistes visuels (St-Boniface)
Mario Doucette – Bagarres
Du 25 mars au 12 mai, 2010
vernissage: 25 mars à 19h
MDA Galerie communautaire
Photographies – Janessa Brunet
4 mars au 22 mars, 2010
219, boulevard Provencher à St-Boniface
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Glendon (Toronto)
Jocelyn Philibert, Catherine Sylvain, Yvan Binet, Marcel Blouin – L’imprimé numérique en art contemporain
Du 2 au 31 mars 2010
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130, Toronto
www.glendon.yorku.ca/gallery

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Elisabeth Hubault – Voyager – Créer
Christian Michaud – Embarquement pour Cythère
du 3 au 28 mars 2010
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton
www.umoncton.ca/gaum

Galerie Sans Nom (Moncton)
Jon Claytor – Easy Evolution
acting up, acting out (faire une scène/se mettre en scène)
avec les artistes Bear Witness, Kent Monkman, Gisele Gordon, Dana Claxton, Ariel Smith et Thirza Cuthand
programme préparé par Steven Loft, commissaire
du 19 février au 19 mars 2010
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
www.galeriesansnom.org

1. appels en français du Canada

Masion des artistes visuels francophones – St-Boniface – 30 septembre 2010
Skol – Montréal – 19 avril 2010
Festival de Musique et d’Art Osheaga – Montréal – 1er juin 2010
Le Lieu Centre en art actuel – Québec – 14 mai 2010
Fonds de production SAW Vidéo – Ottawa – 1er mai 2010
3e impérial – Granby – 1er avril 2010
Ville de Moncton – 31 mars 2010

2. appels en anglais du Canada

Klondike Institute of Art & Culture – Dawson City – 1er avril 2010
MayWorks – Kingston – 12 avril 2010
2010 WORLD TELEKINESIS COMPETITION – 30 avril 2010
Broken City Lab – 15 avril 2010
Gallery 101 + Department of Visual of Arts, The Universidad Católica de Chile – 15 mai 2010
Halifax Independent Filmmakers Festival – 1er avril 2010
Butcher Gallery – 23 avril 2010
Arbor Gallery – Vankleek Hill – en cours
Joseph Plaskett Award emerging canadian painter – 31 mars 2010
Faucet Media Centre – Sackville – 26 mars 2010
Khyber Ballroom Programming – Halifax – 31 mars 2010

3. appels d’ailleurs

2010 Commonwealth Connections residency programme – 31 mars 2010
Optica Festival – Gijón-Asturias – 18 juin 2010
Royal Institute of Art – Stockholm – 20 avril 2010
Art & the Public Sphere magazine – 16 juillet 2010
LUIS ADELANTADO VALENCIA – 30 avril 2010
Foire de photographie contemporain Révélation – 17 avril 2010
one hundred black women, one hundred actions – en cours
Low Lives 2 – 30 mars 2010
convocatoria 2010 de arte correo – Argentine – 22 mars 2010
Museum of New Art – Detroit – 14 mai 2010
Text on Textiles International Quilt Festival – Houston – 6 mai 2010
Visions in the Nunnery – London – 24 mai 2010
University of Maine Museum of Art – Bangor – en cours
SPACES – Cleveland – 30 juion 2010
Island6 – Shanghai – en cours
Res-artis!

1. appels en français du Canada

Appel de soumission de projets
date de tombée 30 septembre 2010
La Maison des artistes visuels francophones (MDA) est un centre d’artistes en art actuel œuvrant avec la communauté francophone du Manitoba, la communauté francophone élargie et toutes les instances qui interagissent avec elles.
Vous êtes invités à soumettre une proposition d’exposition en art actuel pour l’année de programmation 2011-2012.

ritères
• avoir une formation spécialisée dans le domaine ou être reconnu par ses pairs ou être artiste émergent en art contemporain ou commissaire avec un projet à soumettre
• avoir la capacité de travailler et communiquer en français
Documents à soumettre
• démarche artistique
• description du projet d’exposition
• un maximum de 15 exemples de travaux récents sur CD ou DVD
• liste détaillée du matériel d’appui
• (titre, médium, dimension, date)
• un curriculum vitae à jour
• (maximum 3 pages)
• dossier de presse (facultatif)
• une enveloppe de retour suffisamment affranchie (faute de retour de dossier)
S’il vous plait consultez l’appel de soumission pour toutes les directives et le formulaire.
Processus de sélection
Les expositions seront sélectionnées par un jury selon le mérite artistique, tout en respectant le mandat de la MDA.
Veuillez faire parvenir votre dossier à :
Comité de sélection
La Maison des artistes 
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface (MB) R2H 0G4
Pour information : 
204-237-5964 | artistes [arobas] mts [point] net

•••••

Appel de dossiers: programmation Hiver/printemps 2011 – l’Artiste Inconnu(e)
« Ceci […] pourrait bien être ce que plusieurs d’entre eux font sans se rendre vraiment compte qu’ils participent peut-être à un projet collectif qui englobe toutes leurs interventions et expérimentations individuelles. » – Proverbe Çabôcounien
Contrairement au monument qui incarne une valeur, une émotion et une mémoire collectives dans un ouvrage immuable et grandiose, l’Artiste Inconnu(e) est une entité singulière quoique collective qui n’a pas d’existence publique ou privée qui soit solide et actuelle ; cette entité n’existe qu’à travers un corpus qui demeure à venir, sur un sentier inexploré et sur un quelconque continent.
RECHERCHÉ
Dispersé et démembré, figure aphone, l’Artiste Inconnu(e) est présentement à la recherche de pièces pour reconstituer un corps dans une géographie faite de contours en boucle. Résident des espaces mobiles, en naufrage sur une île flottante, l’Artiste Inconnu(e) exerce de nombreuses occupations sous différents couverts ; la dernière fois qu’on l’a vu(e), il ou elle se dispersait en formes multiples, en actions imprévues et en pensées explosives. Quelqu’un aurait-il croisé pareil individu? Aidez-nous à épingler un(e) artiste inconnu(e) et à donner une forme à cette figure vague.
DÉSIRÉ DE SURCROÎT 
Grâce aux contributions singulières de plusieurs personnes prêtes à renoncer à leurs signatures et autres griffes d’auteurs, cet appel à projets est une invitation à participer à l’assemblage du corpus de l’AI et, par conséquent, à lui donner une base tangible. Les divers travaux, projets, interventions et actions proposés façonneront les attributs et la substance de l’AI. Il s’agit donc ici d’une invitation afin de soumettre des œuvres singulières pour constituer une existence qui se dessinera au fur et à mesure que le corpus prendra forme et commencera à se solidifier pour devenir un récit, une mémoire et une pensée, en équilibre précaire entre le fictionnel (l’AI étant d’emblée non existant) et le (bientôt) réel (l’AI comme entité composite des contributions à venir). L’AI demeure une catégorie floue, formée de caractéristiques incertaines et de topographies mouvantes. Si vous avez un penchant pour la création de personnages-continents encore méconnus et inexplorés, cette quête anonyme vous concerne.
QUELQUES CONSIGNES POSSIBLES
(In)connu(e) pour ses multiples approches et styles, visions et textures, politiques et esthétiques, l’AI est un(e) artiste en visite ou en résidence, en transit dans les Amériques ou installé(e) en permanence mais sans le savoir encore. Il ou elle peut également être un(e) futilitariste qui crée des objets pragmatiques sans aucun but particulier mais avec une efficacité redoutable. Le résultat final peut être un portrait-récit-évaluation critique composite de l’AI lui-même, personnage en fuite au sein d’une cartographie en devenir, dont les topographies se cristallisent lentement : pendant que de nouvelles îles émergent, de futurs résidents attendent.
Concept : Bernard Schütze
Votre dossier doit comprendre :
• Un texte présentant votre projet de même que son inscription dans votre parcours artistique ;
• Un curriculum vitæ (max. 3 p.) ;
• Un CD/DVD comprenant un maximum de 15 images (JPGs n’excédant pas 1 Mo ou 1024 X 768 pixels), et/ou un CD/DVD vidéo ou audio (5 min. max.). Un maximum de 2 CD/DVD de documentation est alloué – tout matériel supplémentaire ne sera pas considéré ;
• Une description détaillée de vos images ou vidéos;
• Une enveloppe pré-affranchie pour le retour de votre dossier.
Information générale :
• L’appel est ouvert aux professionnels en art de tout âge et expérience ;
• Les dossiers seront évalués par un comité de pairs ;
• Skol paie les droits de diffusion selon les taux établis par la CARFAC ;
• Un plan de la galerie est disponible aux formats PDF et SketchUp.
• Les dossiers déjà reçus cette année seront considérés dans le cadre du présent appel.

Les dossiers doivent être déposés au plus tard le lundi 19 avril 2010, le cachet de la poste faisant foi. 
Les dossiers peuvent être postés ou remis en personne au :



Comité de programmation

Centre des arts actuels Skol

372, rue Sainte-Catherine O., espace 314

Montréal, QC H3B 1A2
Important : Les candidats seront avisés des résultats par courrier postal.
Information : 514-398-9322

•••••

POUR DIFFUSION IMMEDIATE DEMANDE DE SOUMISSIONS
Festival de Musique et d’Art Osheaga Exposition de sculptures Exposition
multimédia et art
intéractif
Exposition d’art visuel

Du 31 Juillet au 1er Août 2010
C’est l’appel de la nature!
C’est à vous de soumettre de l’art pour le 5e anniversaire du festival
Osheaga.
De retour par vote populaire, nous invitons la communauté à produire des
items en relation
avec le theme de cette annee. C’est le temps de faire ressortir ces
créatures d’où ils hibernent
dans votre imagination! Les artistes sont invites à soumettre des oeuvres
qui seront présentés à
l’exposition d’art du Festival de musique et d’art Osheaga du 31 Juillet
au 1er Août au Parc
Jean Drapeau à Montréal. Le thème pour le festival d’art et:
Les Animaux
(Du monde et de l’esprit)

Les critères de sélection pour les expositions de Sculptures,
d’Arts Visuels, de Média Digital et
d’Arts Interactifs inclus: la communication artistique, la qualité de
matériaux, l’intérêt
esthétique et la pertinence au thème du festival. Tous les matériaux
doivent être appropriés
pour la présentation publique. La composition est illimitée mais les
oeuvres doivent être
engageants et interactives pour le publique. Les oeuvres seront exposés a
l’extérieur ou dans
une tente.

Les oeuvres sont recommandés de mesurer un maximum de 3M de hauteur,
de 1.5M de
largeur et de 250k de poids. Le transport des pièces au site de Osheaga
sera offert à un
groupe d’artistes sélectionnés de Montréal. Les oeuvres venant de
l’extérieur de Montréal
devront arranger leur propre transport. Plus de 500,000 personnes visitent
le Parc Jean
Drapeau chaque année. Le Festival de musique et d’art Osheaga prévoit un
public de
dizaines de milliers au cours des deux jours. Les artistes bénéficient
de visibilité internationale
et de la reconnaissance pour avoir été présenté dans un des sites
d’héritage artistique les plus
célébrés en Amérique du Nord.

Cette exposition est une présentation du Groupe Spectacles Gillett en
association avec la Ville
de Montréal. Pour plus d’informations à propos du Festival de musique
et d’art Osheaga,
écrivez-nous à : arts [arobas] osheaga [point] com. Veuillez inscrire « Exposition de
sculpture Osheaga »
dans le champ sujet de votre message. Vous pouvez également nous envoyer
une enveloppe
pré-adressée et timbrée à l’adresse suivante : Les arts à Osheaga,
1275 St Antoine Ouest,
7ème étage, Montréal, Qc, H3C 5L2.
La date limite pour nous faire parvenir vos formulaires de participation
est le 1er Juin 2010.

•••••

Le Lieu
Centre en art actuel

Appel de dossier
Saison 2010-2011
…Installation in-situ et contextuelle…
…Art action et performance…

Le comité de programmation du Lieu, centre en art actuel attend vos propositions pour sa galerie.
Les conditions sont détaillées : www.inter-lelieu.org.

Date de tombée : 14 mai 2010

•••••

FONDS DE PRODUCTION SAW VIDÉO

DATE LIMITE: SAMEDI, LE 1er MAI, 2010

Le Fonds de production SAW fournit une assistance à la production vidéo, nouveau média ou multimédia, quelle qu’elle soit, sous forme de production ou de post-production. Les prix attribués pour la production sont basés sur les résultats de concours présidés par un jury. Le Fonds de production vidéo de SAW est destiné aux artistes déjà établis et ceux à mi-carrière.

Les projets admissibles sont ceux sur lesquels l’artiste exerce un contrôle aux plans de la création et du montage. Tous les genres sont acceptés (c.-à-d., expérimental, dramatique, documentaire, vidéo d’installation et nouveaux médias). Les artistes venant d’autres disciplines (c.-à-d., théâtre, écriture, arts visuels et danse) sont également les bienvenus.

Les candidats retenus reçoivent :

– une adhésion d’un an à titre de producteur à SAW Vidéo;

– un accès à l’équipement de SAW Vidéo d’une valeur allant jusqu’à 2,550 $. Cet accès gratuit est offert seulement pour l’équipement disponible à SAW Vidéo et doit être utilisé dans le cadre du projet soumis à SAW Vidéo ;

– un crédit de 200 $ pour tout atelier offert à SAW Vidéo;

– 500 $ pour le coût du matériel;

– les vidéos produites seront présentées au Club SAW.

Pour en savoir plus, visitez www.sawvideo.com ou contactez Erin Kelly au sawvideo [arobas] sawvideo [point] com ou 613-238-7648.

:: SAW Vidéo est un centre d’artistes autogéré voué au soutien de la production d’œuvres artistiques novatrices. ::

••••••

3e Impérial – Granby

Nous invitons les artistes en art actuel à explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte du programme de résidence L’ENVERS DE L’ENDROIT.

Comment penser, percevoir, sentir et amuser le réel de façon dynamique ? Comment échapper à la stabilité apparente du monde et du présent avec l’objectif de les transformer ? Comment révéler l’invisible ? Par d’habiles détours, par des renversements de perspective, des manoeuvres épiques, la construction d’utopies, ou en dévoilant un entre-lieu ? À vous maintenant de réinventer le miroir d’Alice…
L’ENVERS DE L’ENDROIT, c’est une pensée artistique perpétuellement en mouvement qui, pourtant, ne tourne pas en rond.
C’est à partir de ces prémices de création que nous invitons les artistes en art actuel à venir explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte d’une résidence de cinq semaines.

RÉSIDENCE + ART INFILTRANT
Notre concept de résidence se caractérise par une approche d’art infiltrant qui situe la pratique de l’art actuel dans un rapport de proximité à la collectivité et dans des espaces non dédiés à l’art.
Nous entendons par art infiltrant, des pratiques d’art qui opèrent à même le réel par un investissement d’énergie dans le corps social. Les processus de l’art infiltrant privilégient une diversité d’approches esthétiques et une attitude constructive et ouverte; ils mettent à profit des compétences qui ne relèvent pas exclusivement du champ artistique. À travers une logique de l’apprivoisement, et tout en prenant en charge les considérations éthiques qu’elles soulèvent ces pratiques participent à immiscer l’art dans différentes sphères du quotidien. (par exemple : installation in situ, in socius, performance, manœuvre, intervention urbaine, etc.)

MODALITÉS DE RÉSIDENCE
Une résidence se décline par des étapes de prospection, de démarchage, de production, de communication et de diffusion. Elle comprend un accompagnement professionnel individualisé tant sur le plan artistique, que technique et logistique. Ce processus engage le centre et les artistes dans une relation de co-production pour cibler un contexte et réaliser un projet à partir de sa conception jusqu’à sa diffusion dans l’espace public.
Un premier séjour de prospection d’une semaine permet de clarifier le contexte, de faire un premier repérage territorial guidé et d’évaluer la faisabilité d’un projet et sa pertinence. Par la suite, s’engage un processus opérationnel : discussion et entente sur l’intention artistique, planification, médiation, logistique, technique, etc.). Lorsque les autorisations requises et les confirmations de collaborations sont obtenues, l’artiste revient séjourner pour une période d’un mois qui peut se moduler en deux ou trois séjours, dépendant des stratégies de mise en œuvre et des besoins logistiques du projet. Les étapes du processus se déroulent sur une période allant de cinq mois à un an.
Souplesse, rigueur et éthique sont de mise en regard du fait que nous travaillons avec des publics non captifs ou des communautés non-initiées appelées à vivre une expérience de collaboration inusitée.
Par conséquent, étant donné les particularités du travail de création contextuelle, une connaissance de base du français parlé ainsi que des aptitudes relationnelles sont des critères qui seront considérés par le comité de sélection.
La réalisation et la diffusion d’une oeuvre d’art infiltrant demeure l’objectif de chaque résidence d’artiste. Tous les contextes et toutes les saisons sont à explorer.
DATE DE TOMBÉE LE 1 AVRIL 2010
Les séjours de résidence auront lieu entre le 16 août 2010 et le 1er septembre 2012.
Les artistes sont invités à envoyer une lettre de motivation. Nous souhaitons connaître leurs intérêts par rapport à notre proposition de résidence en regard de leur démarche ainsi que les pistes de travail qu’ils envisagent par rapport aux modalités de la résidence et à l’orientation de la programmation L’ENVERS DE L’ENDROIT. Le dossier doit comprendre :
– Vos pistes de travail, une intention de projet.
- Une brève description des besoins techniques
pressentis
- Une présentation de votre démarche artistique
- Un curriculum vitae
- Un dossier de presse
(cinq pages maximum)
- Une enveloppe de retour affranchie
– Une documentation visuelle :
* images : fichiers en format jpg, 72 dpi, maximum 1024 X 768 pixels, compatibles MAC
* vidéos : fichiers sur CD-R ou DVD (pouvant être visionné avec lecteur multimédia
QuickTime) – Fichiers n’excédant pas 1Go – Standard NTSC. Veuillez noter que les
DVD Blu-ray ne sont pas acceptés.
* liens web : si la visualisation de votre site ou de tout autre hyperlien est essentielle à
l’évaluation de votre dossier, vous devez vous assurer d’en fournir une version sur
cédérom.
Nous offrons :
- Cachet de résidence et droits de diffusion

- Hébergement

- Espace de travail individuel de 40 m2
- Mise en contexte locale et accompagnement individualisé
- Documentation et édition
- Accès aux équipements: atelier de menuiserie, outils tout-terrain, base informatique, appareils audio-visuels, documentation en art actuel

Les propositions doivent être envoyées par la poste. Les dossiers envoyés par courrier électronique ne seront pas acceptés.
Comité de programmation
3e impérial

164, rue Cowie,
 Granby
(Québec)
 Canada J2G 3V3

•••••

DEMANDE D’EXPRESSION D’INTÉRÊT DEI 10-019

Ville de Moncton
Concours d’art public : Pavillon du terrain Rocky Stone

La Ville de Moncton cherche à obtenir des propositions en vue de la création et de l’installation
d’un projet d’art public au nouveau Pavillon du terrain Rocky Stone. Le projet d’art public est lié aux
travaux d’immobilisations du terrain de football Rocky Stone dans le cadre desquels des nouveaux
pavillon et bâtiment de service ont été construits.

Le présent concours d’art public a pour but d’assurer l’existence d’une expression de la collectivité
dans l’établissement public, ou autour de ce dernier, qui reflète l’esprit de la collectivité, améliore
l’ambiance esthétique du bâtiment et atteste l’engagement de la Ville à l’égard des arts. Il s’agit d’un
concours externe en vue d’une œuvre d’art publique permanente.

Le concours s’adresse à tous les concepteurs, équipes artistiques ou artistes visuels en
émergence et professionnels qui résident dans la province du Nouveau-Brunswick.

Une copie officielle de la demande d’expression d’intérêt #DEI 10-019 – Concours d’art public
(Pavillon du terrain Rocky Stone), qui comprend les exigences relatives aux œuvres, les
exigences relatives à la soumission des propositions, les critères d’évaluation et les modalités
générales, ne peuvent être obtenus que par l’entremise du Service des achats de la Ville de
Moncton ou du Réseau des possibilités d’affaires du Nouveau-Brunswick
(www.gnb.ca/0099/tenders).

Pour obtenir une copie officielle du document, s’il vous plaît contactez :

Ville de Moncton
Services des achats
Hôtel de ville
655 rue Main, 4ième étage
Moncton N.-B. E1C 1E8

E-mail: info [point] purchasing [arobas] moncton [point] ca
Téléphone: 506-853-3535
Télécopieur: 506-859-2675

Seuls les soumissionnaires ayant reçu directement la demande d’expression d’intérêt par
l’entremise du Service des achats de la Ville de Moncton ou du Réseau de possibilités d’affaires du
Nouveau-Brunswick sont admissibles à présenter une proposition.

La date limite pour soumettre des propositions est le mercredi 31 mars 2010, à 15 h (heure de
l’Atlantique). Les propositions reçues après la date de clôture ne seront pas prises en compte et seront
retournées non ouvertes aux soumissionnaires.

2. appels en anglais du Canada

Calls For Submission
Klondike Institute of Art & Culture (Yukon): Calls to Artists of All Disciplines, Deadline April 1
CALL FOR SUBMISSIONS
Klondike Institute of Art & Culture, Dawson City, Yukon

KIAC is seeking submissions for the 2011 season of TWO of our programs: the ODD Gallery and the Artist in Residence Program.

DEADLINE: Postmarked April 1, 2010

For the ODD Gallery, we invite professional artists and curators of all experience to submit proposals for exhibitions of contemporary visual art. The ODD Gallery is housed in the main Klondike Institute building. We are accepting proposals for general exhibitions as well as proposals towards our yearly thematic project The Natural & The Manufactured. The ODD Gallery supports CARFAC-recommended exhibition and artist talk fee rates, and offers shipping support. For more information please visit http://www.kiac.ca/odd/proposals.html for more information.

For the KIAC RESIDENCY PROGRAM, we invite artists, including filmmakers, of all experience to submit proposals for a work-creation, development or research tenure of 4 to 12 weeks in our Macaulay House residence. The residence accommodates two artists at a time, and features private studios and bedrooms, as well as a shared living space and kitchen. We are accepting proposals for general residencies, as well as two specific residencies: our Dawson City Film Festival Residency and our yearly thematic Natural & Manufactured Residency. Please visit: http://www.kiac.ca/programs/residence.html for more information.

Klondike Institute of Art & Culture
Box 8000, Dawson City, YT  Y0B 1G0
http://www.kiac.ca / 867.993.5005
Contact: Lance Blomgren, ODD Gallery and Residency Program Director

•••••

MayWorks Kingston Calling on Local Artists

The Kingston MayWorks Festival of Labour and the Arts, is currently seeking submissions from Kingston and the surrounding area for two art exhibitions, in which works will be showcased over the course of the festival and through the month of May. Works will be displayed at Modern Fuel Artist-Run Centre and The Sleepless Goat Cafe and Workers-Cooperative that fit within the stated goals and themes of the Mayworks Collective (see below) and the spirit of the Art Policy found on the Sleepless Goat’s website ( http://thesleeplessgoat.ca/art_policy.html ). We encourage submissions from artists of marginalized identities and work experiences.

Please submit works in jpeg, or by linking to them directly if they are hosted online, and include a brief artist’s statement, description of your piece (including materials used, and dimensions) and bio. Submissions close Monday, April 12m, at 4:00 pm and should be sent with « Art Showcase » in the subject line to mayworkskingston [arobas] gmail [point] com

All submissions will be reviewed by the curatorial committee. Successful artists will be responsible for costs of transporting their artwork to the showcase venue. Selected artists will be provided a modest honorarium.

The MayWorks Festival of Labour and the Arts will take place May 1st – 8th, 2010. This week-long festival will offer a variety of speakers, workshops and art exhibitions. For more information please visit: http://opirgkingston.org/mayworks/

MayWorks Kingston is a community collective of workers, students and artists who believe that bridging art and labour can bring powerful social change. We seek to:

1. Use art as a medium to explore and understand one’s identity as a worker and one’s experience in the workplace.

2. Increase exposure to and appreciation of creative expressions of work and labour justice issues

3. Provide the space and opportunity for individuals and communities who commonly face marginalization and oppression in the workplace to explore and express their experiences in the workplace through creative means

The Mayworks Festival of Labour and the Arts is made possible through support from the City of Kingston, Kingston Arts Council, OPIRG Kingston, Modern Fuel Artist Run Centre, Society of Graduate and Professional Students of Queen’s, Kingston and District Labour Council, Public Service Alliance of Canada, Dean of Student Affairs of Queen’s University, The Artel, and The Kingston Community Credit Union.


Modern Fuel Artist Run Centre
21 Queen St, Kingston ON K7K 1A1
Web:www.modernfuel.org
Phone: (613) 548-4883
Gallery Hours 12-5, Tuesday through Saturday.
Admission is free, we hope to see you soon!

•••••

CALL FOR PARTICIPATION

2010 WORLD TELEKINESIS COMPETITION

a Noxious Sector project

CENTER FOR SERIOUS PLAY
UNIVERSITY OF WASHINGTON BOTHELL

June 4 – 25, 2010
========================================

DEADLINE FOR SUBMISSIONS: April 30, 2010

Noxious Sector Arts Collective invites submissions for the 2010 WORLD
TELEKINESIS COMPETITION, to be held at the Center for Serious Play at
the University of Washington Bothell (Bothell, WA) from June 4 to June
25, 2010. Participation is not geographically-dependent — teams may
participate from their home locations, in North America and
Internationally.

DESCRIPTION
——————-
The WORLD TELEKINESIS COMPETITION is a forum for speculative action —
an organized tournament in which teams from around the world engage in
psychic competition to remotely influence the behavior of a candle.
Matches are played by lighting a candle at the centre of the official
game board, at an agreed-upon time, signaling the beginning of the
game. A match lasts for one hour, or until the game candle is
extinguished, whichever comes first. The object of the game is to have
the wax from the candle drip onto the opposing team’s side of the game
board. This objective is to be accomplished by remote telekinetic
influence. The winning team will be awarded the World Telekinesis
Competition trophy, which they will get to keep until next year’s
competition.

SUBMISSIONS
——————-
To qualify for competition, teams must submit the following:

1. A statement of interest or method;

2. A list of three (3) members who comprise the team, and a
concise biographical statement for each team member;

3. A medium-resolution (2MB) image of each team member;

4. A team name and logo (medium resolution).

Submissions should be sent by email to: noxious [arobas] noxioussector [point] net with
ATTN: WORLD TELEKINESIS COMPETITION as the subject line.

For further details please visit: www.noxioussector.net/wtc

DEADLINE FOR SUBMISSIONS: April 30, 2010

ABOUT US
——————-
Noxious Sector is a formalized forum for informal inquiry. Dedicated
to the exploration of questions of the imaginative, the paranormal and
the absurd, Noxious Sector attempts to redefine the meaning of
artistic possibility through extended propositions that challenge
consensual norms while also provoking stimulating forums for dialogue
and discourse.

=====================
Noxious Sector
a formalized forum for informality
www.noxioussector.net
=====================

•••••

Call for Submissions
@ Broken City Lab: Storefront Residencies for Social Innovation
Deadline: APRIL 15
 http://www.akimbo.ca/submissions/?id=18424

•••••

Call for Submissions:

Gallery 101 and the Department of Visual of Arts, The Universidad Católica de Chile in Santiago are presenting a group exhibition. Gallery 101 is accepting submissions for work that will travel to Santiago in the fall of 2010.  The work will focus on the concept of space literally and figuratively. The gallery is requesting submission for works that are inflatable, collapsable, conceivable to a maximum size of 33 inches.  Works can be can be submitted in any media, including paper, multimedia, video and so on.

Deadline for submission: May 15, 2010.

Please submit idea (with schemata), image (if available), artist statement, CV to news [arobas] gallery101 [point] org with Attention: Chile in the subject line or mail to

Attention: CHILE
Gallery 101. Galerie 101
301 1/2 rue Bank Street – Unit 1
Ottawa, Ontario
K2P 1X7

Gallery 101 is located at 301 1Ž2 Bank Street, 2nd Floor. Gallery hours are
Tuesday to Saturday, 10am-5pm
For more information or to receive images, please contact 613.230.2799, or
e-mail at news [arobas] gallery101 [point] org.

•••••

April 12-17 2010 Halifax Independent Filmmakers Festival

MUSIC VIDEOS CALL FOR ENTRIES

To celebrate the 2010 Halifax Independent Filmmakers’ Festival there will be a closing reception at the North Street Church on Saturday April 17th. The evening will feature a special film program of music videos that will showcase the wealth of film and music talent within the Atlantic Provinces. The music video is often the way in which many emerging filmmakers cut their teeth and over the last twenty years the Maritimes has produced an innovative array of such works. So if you have a music video that is just hot of the press or a seldom seen classic from the past please drop it in to us. There will be no screening fees for this event but the filmmakers who are selected for the program will each receive a complimentary pass for the entire HIFF festival as well as drink vouchers for the screening event. The music video screening will be curated by Siloën Daley & John Mathews.

Submission Criteria

1. All submissions should be marked with the title, director, year, running time and music/band credit.

2. Please include a contact name and email address.

3. Submission format DVD only (preferably a QuickTime data file)

4. There is no Submission fee.

5. More than one entry can be submitted per person.

6. Videos should be no longer than 6 minutes.

7. Permission for the use of music within the videos must already be obtained.

8. The videos can either be made in the Atlantic Provinces or feature musicians from the Atlantic Provinces.

9. Submissions can be made within the last ten years.

10. Submissions will not be returned unless a self-addressed envelope is included.

11. All entries should be posted or dropped off at AFCOOP marked:

Music Video Submission
C/O Siloën Daley & John Mathews
AFCOOP
5600 Sackville Street
Halifax NS B3J 1L2

*Deadline for submissions is Thursday 1st April 2010

If you have any questions relating to your submission please contact Siloën Daley at siloend [arobas] gmail [point] com or John Mathews at wie_glauben [arobas] hotmail [point] com

•••••

CALL | Butcher Gallery | Open Call for Trashy, Sexy, Internet Video | APR 23
An ocularcentric assault on the erotics of visuality

Butcher Gallery is accepting submissions of video and
performance for a one-night mashup video installation!
Submissions are due Friday April 23, 2010 at 11:59 p.m., for
exhibition in early summer.

We are looking for video submissions pertaining to themes of
trash, desire, destruction, domination and communion in sexy,
violence- video (art) made for the Internet or inspired by it. Live
performances, performance in front of projection, or
performance on video are all welcome. Guest curator, Jennifer
Chan will disgorge the selected submissions in a mash up
projection installation. Submissions need not be overtly sexy or
violent and can be found footage, documentary, animation,
violence to or against images, fetishistic…etc.

We are calling for submissions from emerging artists, graduating
students, recent graduates, and amateur vloggers. This one
night screening provides artists and non-artists, amateur
producers, performers and/or web geeks with an alternative
exhibition experience.

Accepted artists must consent to their work being remixed,
mashed, looped, and effectively hacked apart to pieces by
curator Jennifer Chan. High quality .mov files or DV video and
stills should be available for accepted submissions. Butcher will
provide technical assistance where possible and basic
audio/video equipment for live performance (see equipment
list).

We welcome submissions from outside of Toronto, but please
note that Butcher Gallery cannot provide curator or artist fees,
travel fees, or cover the transporting or insurance of artwork—
although we wish we could.
All submissions will be reviewed by a selection committee of
emerging artists and relevant professionals.

All submissions must include:
– Name
– Contact information: 1) e-mail (our primary mode
of communication) 2) phone number
– title and video via URL link to hosted video, or
compressed .mov or h264 video files.
– Performance: video documentation and/or project
description (250 words max)

Optional, but not necessary:
– artist statement (1 page)
– current C.V.
– website URL

For performance proposals: please include:
1) list of materials provided by the artist,
including any software and audio-visual equipment
2) supplementary documentation of proposed work
(DVD is preferred, however, URL links or JPG images are also
accepted)
3) duration

Please send all questions and submissions to
videobattle(at)butchergallery.com with
title “Video submission” or “Performance submission”

•••••

Arbor Gallery is looking for new artists! We exhibit work in all media and are especially seeking new artists creating contemporary works. To receive a list of the next 18 months of shows planned at the gallery, please email arborgallery [arobas] gmail [point] com with the word « artist » in the subject line. An email with shows, submission guidelines and deadlines will automatically be sent to you. The deadline to submit your work for most shows is April 30th.

Arbor Gallery is located in the town of Vankleek Hill, ON. We exhibit contemporary art side by side with traditional fine arts for a mix that is always fresh and stimulating. For more info on the gallery, visit www.arborgallery.org. click on the « Submissions » link to learn more about how exhibiting with the gallery works.

Jessica Sarrazin
Curator,
Arbor Gallery
36 Home Ave.
Box 869 Vankleek Hill, ON
K0B 1R0
613-678-5086

•••••

THE JOSEPH PLASKETT AWARD
Administered by Royal Canadian Academy (RCA)

A $25,000 Award to an Outstanding Emerging Canadian Painter

ANNUAL CALL FOR SUBMISSIONS 2010

CRITERIA FOR ELIGIBILITY
The candidate chosen for the Joseph Plaskett Award will be an outstanding emerging Canadian artist/student in the field of painting who is currently enrolled or accepted into an MFA program in Canada, or has recently (within 12 months) obtained a Canadian master’s degree with a specialization in painting.

THE AWARD
Established in 2004 by the artist Joseph Plaskett, the Award provides $25,000 to help fund an emerging Canadian painter who will live, create artwork, travel or study in Europe for one year.

Since 2009, the award has been administered by the RCA and coordinated by artist Landon Mackenzie on behalf of the Plaskett Foundation and the RCA Governing Council.

APPLICATION and DEADLINE
Download the 2010 application form at www.joeplaskett.com. Your dossier must reach the Plaskett Foundation at the office of the Royal Canadian

Academy (RCA) in Toronto by 4pm, Wednesday March 31, 2010. The recipient of the award will be announced in May at the RCA Annual General Assembly in Quebec City.

For applications, guidelines and questions (FAQ), please check the website: www.JoePlaskett.com

For further inquiries please contact:
Kathryn Westoll, Managing Director of the Royal Canadian Academy
416-408-2718
rcaarts [arobas] interlog [point] com

•••••

Faucet Media Centre: Summer Production Honorarium

Call For Proposals
DEADLINE: FRIDAY MARCH 26, 5PM

Summer Production Honorarium
Faucet Media Arts Centre, Sackville New Brunswick

Faucet Media Arts Centre is now accepting proposals for the Summer Production Honorarium. This program is open to undergraduate students graduating from a Atlantic-Canadian post-secondary institution. Faucet will support the production of a new film, video, audio or new media project.

The selected artist will receive a $1000 Honorarium and have access to Faucet equipment, support and resources during the summer.

Please apply with a short project proposal (maximum 1 page) by Friday, March 26, 5 pm.
The proposal should include:

– work plan
– technical needs
– brief conceptual outline of the project
– cv/resume
– 1 letter of support from an instructor or faculty member

APPLICATIONS VIA EMAIL WILL BE ACCEPTED

For more info please contact:
Paul Henderson, Manager
Faucet Media Arts Centre
Sackville, New Brunswick
faucet [arobas] strutsgallery [point] ca
506 536 1211

•••••

Khyber Ballroom Programming

Hello friends,
The Khyber will be going through exhibition proposals for our ballroom gallery once again this April. This means that we want your submissions in by March 31st!

What we require is: CV, CD with jpgs, Artist Statement, Proposal, and return shipping (we don’t pay to send stuff back to you sorry).

No email submissions! Successful applicants will be showing in late 2011-early 2012.

Mail submissions to:
Khyber
1588 Barrington St
Halifax Nova Scotia
B3J 1Z6

Last year: Chris Foster, Ryan Sluggett, Kelly Jazvac, Elinor Whidden, Chantal Tardiff.
This coming year: Scott Rogers, Jason DeHaan, Christy Georg, Suzy Oliviera, Patrick Howlett.
Next year: You?

Can’t wait to see what you come up with!!!!! For more info contact me at the Khyber.

Coming up at the Khyber:

NO MONEY DOWN: 15 Years At The Khyber
15th Anniversary Archive Show

March 12th – April 1st 2010
Opening March 12th 7pm

— Daniel Joyce Interim Director Khyber ICA 1588 Barrington St Halifax Nova Scotia B3J 1Z6 (902) 422-9668 Khyber.ca DanJoyce.org

3. appels d’ailleurs

2010 COMMONWEALTH CONNECTIONS INT’L ARTS RESIDENCIES

Deadline 31 March 2010

Visual artists from Commonwealth countries are eligible to apply for the 2010 Commonwealth Connections residency programme. Six winning applicants will receive awards of up to £8,000 to develop their art in another Commonwealth country. At least one residency will be awarded in Photography and at least one residency in New Media.

For further information and the online application form, visit:
http://www.commonwealthfoundation.com/culturediversity/craftawards/

List of Commonwealth Countries
http://thecommonwealth.org/Internal/191086/142227/members/

•••••

CALL FOR PROPOSALS: 2010 OPTICA FESTIVAL, SPAIN

Deadline: June 18th, 2010

If you’re inside the world of the videoart, ( artist, gallery, curator etc )it would be a pleasure for us that you take part of our program. For that reason, we’d like to invite you to make a proposal for Optica 2010. A jury composed of people linked to the world of contemporary art will select the best work within each section. These will be awarded the Optica Prize 2010 for best video art work.

Take part with your work
http://www.opticafestival.com/festival_2.htm

You can send your work together with the submission form, until june 18th, to:

Optica, International Festival of Videoart 2010 P.O. Box 529 33200
Gijón-Asturias Spain

Any enquiry about how to take part of the Festival, deadlines, formats, running time, themes,… must be sent at enquiries [arobas] opticafestival [point] com.

•••••

CALL FOR APPLICATIONS: ROYAL INSTITUTE OF ART, STOCKHOLM

DEADLINE: APRIL 20, 2010
http://www.kkh.se

Royal Institute of Art (Kungl. Konsthögskolan) in Stockholm, in conjunction with the National Artistic Research School in Sweden, announces a doctoral studentship in fine art.

The Royal Institute of Art (Kungl. Konsthögskolan – KKH) in Stockholm is one of the oldest and leading institutions for art education in northern Europe and has a strong international profile. Workshop facilities and teaching staff’s expertise cover the whole artistic field within theory and practice. The Royal Institute of Art also runs postgraduate studies within architecture.

We welcome applications from those who wish to deepen their artistic practice and engage with a creative and reflective process. The proposed research project will have grown out of the applicant’s previously undertaken artistic practice. The aim of the doctoral project is to develop an extensive body of work that shall be publicly presented and to present a documentation of this process in an appropriate format. The documentation should include accessible critical, contextual and reflective elements.

While allowing the research project to enrich the individual understanding, it is envisaged that the outcomes of the research project will contribute to existing discourses surrounding artistic approaches to making.

The Royal Institute of Art’s commitment to research is driven by an ambition to highlight and promote a continual development of artistic achievements within the context of higher art education. It also aims to open up ways in which artistic knowledge can be articulated within its own field, and to examine its own conditions upon which creative work is made.

For artistic research projects to fully develop and mature, while generating knowledge through reflective practice, the Royal Institute of Art recognizes the importance of providing an extended length of time in an open-minded and supportive environment in which research can flourish and result in insights upon the being, function and development of art.

The Doctoral Program comprises 240 ECTS-credits (4 years of full-time studies) of which 60 ECTS-credits cover seminars and courses and 180 ECTS-credits the individual research. The program starts September 1st, 2010. For more information, please see http://www.kkh.se

•••••

Call for Papers

Art & the Public Sphere provides a new platform for academics, artists, curators, art historians and theorists, whose working practices are broadly concerned with contemporary art’s relation to the public sphere. Art & the Public Sphere also presents a crucial examination of contemporary art’s link to the public realm, offering an engaged and responsive forum in which to debate the newly emerging series of developments within contemporary thinking, society and international art practice.
Call for Papers
Art & the Public Sphere invites contributions from artists, theorists, historians, curators and cultural activists. We seek interdisciplinary articles, which confront orthodoxies, propagate debate and reflect on art’s role in the public sphere. We encourage fresh approaches to research arising from practice, theory, philosophy and politics, and welcome contributions from new and established researchers, scholars, practitioners and professionals. The first issue of the journal will focus on the ‘Intersection of Politics, Art and Urbanism‘ but we also invite contributions for future issues on any aspect of art and the discourses related to the public sphere, such as ‘public’, ‘publicness’, ‘making public’ and ‘publishing’.
Contributions
Full research papers and longer articles should be 6,000-8,000 words. They should include original research or propose new methods/ideas that are clearly and thoroughly presented and argued. Shorter research papers, from 2,000-3,000 words, exploring specific issues and raising questions (or putting a position for debate and response) are also welcome. Experimental approaches to writing and criticism, and visual essays/contributions are invited.
Our reviews section includes public art commissioning and contexts, curatorial projects, exhibitions, publications/books, architecture/planning, performance/events, symposia/conferences/debates and artworks. Please send proposals, suggestions and submissions to the Reviews Editor, Paul O’Neill (pauloneillp [arobas] aol [point] com).
Articles, to include a 250 word (max.) abstract, should be sent to the Principal Editor, Mel Jordan (mel [arobas] hewittandjordan [point] com), who will also respond to preliminary enquiries about suggested contributions to the journal.
The final date for all submissions for the first issue is 16th July 2010.

•••••

XII INTERNATIONAL CALL – LUIS ADELANTADO VALENCIA

INTERNATIONAL CALL FOR YOUNG ARTISTS AGED 24 TO 36

Deadline for submission April 30th 2010
http://www.luisadelantadovalencia.com/index_news_ing.htm
http://www.luisadelantadovalencia.com/convocatoria/call.pdf

This program is for young national and international creative artists (age 24 to 36). Professionals that are in the process of maturing artistically, and possess the capacity, ability and knowledge that will permit them to develop their projects with clarity and consistency.

The purpose of this call for the Gallery, is to establish a point of union with what is happening on the young international art scene and at the same time give the artists the opportunity to present their projects in a professional environment, that permits and facilitate the approach and a possible continuity of collaboration with the Gallery.

www.luisadelantadovalencia.com

••••••

Appel à candidature : Foire de photographie contemporain Révélation

Révélation est une foire ouverte à tous les champs de la photographie contemporaine, qui a pour ambition de réunir des auteurs émergents et de leur donner une tribune pour exposer et vendre leurs œuvres.

Après le succès de Révélation (2007), Révélation 2 (2008) et Révélation 3 (2009), Révélation 4 se tiendra les 26 et 27 juin 2010 sur les bords du canal Saint Martin à Paris.
L’association lance donc le présent appel à tout photographe désireux de participer à Révélation 4.

La participation est ouverte à tous, sans critères dʼâge ou de nationalité. 40 places sont à pourvoir. Chaque participant devra constituer un dossier tel que décrit dans le règlement de participation consultable sur notre site Internet:

www.revelation-photo.fr

L’envoi de ce dossier de candidature implique l’entière adhésion du participant à
toutes les dispositions du règlement. 

Date limite de dépôt des dossiers: 17 avril 2010

Un comité de sélection indépendant, composé des membres de lʼassociation dressera la liste des participants le 8 mai 2010.

•••••

one hundred black women, one hundred actions
a performance of critical actions, gestures and movements by
one hundred black women from around the world

http://100blackwomen100actions.com

PARTICIPATE in one hundred black women, one hundred actions:

1. SUBMIT A CRITICAL ACTION, GESTURE OR MOVEMENT which answers the following question: “What is a gesture of personal power, an extreme action that is necessary in your daily life?” Your physical action can be recorded as a photograph, drawing, video or written description. You can send this to us via email at: onehundredactions [arobas] gmail [point] com, or via skype or personal conversation. Be sure to send the name of your action, your location, and website (if any).

2. PERFORM with one hundred black women, one hundred actions at the spring premiere in Austin, Texas. Email for details: onehundredactions [arobas] gmail [point] com (If you would like to be included on our mailing list for future participation at another location, please let us know.)

For more information about the Fusebox Festival premiere please contact Wura-Natasha Ogunji, Project Director: onehundredactions [arobas] gmail [point] com

The first performance of one hundred black women, one hundred actions will premiere on Saturday, April 24 at Fusebox Festival in Austin, Texas with generous support from The Idea Fund, a project of DiverseWorks Artspace, Project Row Houses, and Aurora Picture Show, and funded by The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts.
More info:
http://100blackwomen100actions.com

Source: Wooloo.org
http://www.wooloo.org/open-call/entry/135724

•••••

International Call for Proposals – Low Lives 2

Low Lives 2 – Call for live performance-based works
Deadline- March 30th, 2010

Now in its second year, Low Lives is a one-night exhibition of live performance-based works transmitted via the internet and projected in real time at numerous venues throughout the U.S. and around the world. Low Lives 2 will be presented as part of Fusebox Festival in partnership with Co-Lab, Austin, TX; Galeria de La Raza, San Francisco, CA; Diaspora Vibe Gallery, Miami, FL; The Temporary Space in Houston, TX; and Terminal, APSU, Clarksville, TN. Additional presenting partners T.B.A.

Low Lives examines works that critically investigate, challenge, and extend the potential of performance practice presented live through online broadcasting networks. These networks provide a new alternative and efficient medium for presenting and viewing performances. Low Lives is about not simply the presentation of performative gestures at a particular place and time but also about the transmission of these moments and what gets lost, conveyed, blurred, and reconfigured when utilizing this medium. Low Lives embraces works with a lo-fi aesthetic such as low pixel image and sound quality, contributing to a raw, DIY and sometimes voyeuristic quality in the transmission and reception of the work. Submissions are welcome from both established and emerging artists.

Submission Requirements:
– Artists can submit previously created works or new work to be considered through links to artist’s websites or other web destinations. Duration of works must be under 5 minutes to be considered.
– Only live performances will be considered
– Artist statement including how work relates to Low Lives concept
– Artist Bio
– CV
– Email complete submission materials to: keoqui [arobas] gmail [point] com

Important Dates:
March 30th – Submission deadline
April 7th – Artists notified on selection
April 30th – Show opens – 7:30 – 10:30 pm (EST)

Artists selected to participate in this exhibition will transmit their work live through Ustream.tv a platform that allows for anyone with a computer, webcam and internet connection to broadcast live.

Opportunity for Presenting Partners:
Regional, national, and international arts organizations interested in presenting this one-night exhibition contact Curator, Jorge Rojas at: keoqui [arobas] gmail [point] com
To view last year’s exhibition catalog and performance videos visit labotanica –
http://labotanica.org/blog/?page_id=782

Source: re-title.com | artist opportunities
http://re-title.typepad.com/opportunities/2010/03/international-call-for-proposals—low-lives-2.html

Presenting Partners:
Fusebox Festival 2010 – http://www.fuseboxfestival.com/
Galeria de La Raza – http://www.galeriadelaraza.org/
Diaspora Vibe Gallery – http://www.diasporavibe.net/
Co-Lab – http://www.colabspace.org/
The Temporary Space – http://www.thetemporaryspace.com/
Terminal- http://www.terminalapsu.org/

•••••

convocatoria 2010 de arte correo

El 24 de marzo de 1976 se produjo en Argentina el último golpe militar, que dejó como saldo miles de muertos y desaparecidos y centenares de miles de exiliados.
A.A.V.I.V. (Asociación de Artistas Visuales Independientes de Varela) , organiza por cuarto año consecutivo la convocatoria de Arte Correo “No al olvido, si a la memoria” 1976/2010.
Enviar trabajos hasta el día 22 de marzo a: VIA MAIL: aaviv [arobas] aaviv [point] com [point] ar
www.aaviv.com.ar

•••••

Museum of New Art, Detroit, Michigan – call for entries
New Media, Sex, and Culture in the 21st Century
Deadline: May 14, 2010
Exhibition Dates: August 6th – September 19th
Museum of New Art invites submissions of research articles, essays, and works in all mediums including but not limited to installation, net-art, video, photography, painting, printmaking, and performance on the topic: New Media, Sex, and Culture in the 21st Century.
Sex has a long history of being subjected to technologies of observation, regulation, enhancement, and representation. Certainly many of the discourses and technologies of the Internet have been preoccupied with it, even though the U.S. government and other groups have tried to make it harder for people to find sex online. For example, one of the messages of the « cyberporn scare » of the mid to late 1990s in the U.S. was: It’s here, and it’s bad! But in the drawn-out process of letting everybody know about it, online porn became somewhat normalized. As van Doorn (2009) argues pornography has been involved in a mainstreaming’ process over the past decade…simultaneously, the public discourse on sex and sexuality has grown exponentially. Foucault observes how sundry discourses of sexuality espouse a veil of silence and prudishness towards sex while at the same time positioning people to seek knowledge about it, observe it and talk about it. The rhetoric of the cyberporn scare asked society to wall up and hide pornography, but ended up forcing people to accept it and engage it more directly, whether it is to talk about it, joke about it, actively seek it, or actively avoid it. Web2.0 publishing tools and social media networks have made it easier for people to publically talk about sex and to publish their own sex online for anyone to see. Scholars and artists who explore any aspects of sexuality, NetPorn, the sexualization of Web2.0, sexual identities in postmodern society, and other subject areas addressing sexuality and culture are invited to submit their work.
Each submission should contain name of artist, title, date, size, description of proposal or work, brief statement about the work, and least one or several images in jpeg format.
Submissions should be e-mailed to: detroitmona [arobas] aol [point] com
Co-curators: MoNA director Jef Bourgeau, visual artist Steve Coy, NmediaC managing editor Jonathon Lillie.  Accepted entries will be notified in the beginning of June.
A special issue of NmediaC, the online Journal of New Media and Culture, will be launched in collaboration with the juried art exhibition at the Museum of New Art in Detroit, Michigan. The articles from this special issue will be featured in the exhibition.
For article submissions to the special issue of NMEDIAC, email submissions in Word, HTML or PDF to jlillie [arobas] loyola [point] edu
The editor for this issue will be Jonathan Lillie of Loyola University.

•••••

CALL FOR ENTRIES: TEXT ON TEXTILES, INT’L QUILT FESTIVAL

DEADLINE FOR SUBMISSIONS: MAY 6, 2010 (ONLINE)

Text on Textiles: Words as Design in Quilts
International Quilt Festival
George R. Brown Convention Center, Houston, TX
October 30 – November 7, 2010

International Quilt Festival/Houston plans to showcase quilts where words and fabric come together to form a unique statement. This is the second year of a three year project that will culminate in a contest in 2011. This exhibit will be one of the highlights of Festival, October 30 – November 7, 2010, at the George R. Brown Convention Center in Houston, Texas. We would also like to retain quilts for possible exhibit at International Quilt Festival Spring; our spring Quilt Market in Salt Lake City, May 2011; and our summer International Quilt Festival in Long Beach, California, July 2011. This exhibit is open to all.

* Please submit your on-line entry by Thursday, May 6, 2010. You may submit up to 5 works for consideration. To submit on-line you will upload your artist information, quilt information and upload your photos.
* Quilts must be no smaller than 25″ x 25″ (width x height). There is no maximum size.
* To preview the form and have the information available: 2010_Text_on_Textiles_Preview [pdf]
* Visit website for full details: www.callforentriestext.com

For Questions regarding the exhibit:
Carmen Valls
Special Exhibits Assistant
713.781.6864 ext. 105 | spexhibits2 [arobas] quilts [point] com

Quilts, Inc.
7660 Woodway, Suite 550, Houston, Texas 77063 U.S.A.
Telephone (1) 713.781.6864 | Fax (1) 713.781.8182

•••••

CALL FOR ENTRIES: VISIONS IN THE NUNNERY 2010, LONDON

Call for moving image and performance work
Deadline: 24th May 2010

We are now accepting applications for moving image and performance artists to apply to our international open submission event. This year promises to be more ambitious than ever before.

Visions in the Nunnery is an annual event that showcases some of the most exciting British and International artists who are pushing the elements moving image and performance practice. It is also an opportunity for artists and audiences to engage with the selected work both visually and through critical debate.

To apply please visit www.openvisions.org

Application Deadline: 24th May 2010
Exhibition Dates: 1st – 17th October 2010
Venue: The Nunnery Gallery, the Bow Arts Trust, London, UK

•••••

SUBMISSIONS: UMAINE MUSEUM OF ART

The University of Maine Museum of Art (UMMA) welcomes submissions from artists for review. UMMA reviews artist materials on a periodic basis and for informational purposes only. The museum’s exhibition programming is determined solely by the Director and Curator.
Submissions should include hard copies of the following (all materials should be clearly marked with the artist’s name and contact details):

1. Cover Letter
2. Resume
3. Artist Statement(s) and supporting materials (i.e. exhibition reviews,
4. articles)
5. Visual Images of your work. We will only review submission in print form (i.e. laser or inkjet printouts) Please do not send slides.

Please send via mail in an envelope no larger than 9″ x 12″ and address your submissions to:

Artist Submissions, University of Maine Museum of Art
40 Harlow Street, Bangor ME 04401-5102

Due to the large volume of materials we receive we will not return submitted materials, therefore please do not include a self addressed stamped envelope. Please note that we do not accept original works of art or models. UMMA is not responsible for any materials that are sent to us. Please do not call or email regarding your submission. Should UMMA determine that the submission is appropriate for UMMA’s exhibition program we will contact you for more information.

•••••

CALL TO ARTISTS: 2011/2012 SEASON, SPACES, CLEVELAND

2011/2012 Exhibitions at SPACES
Deadline: June 30, 2010

Eligibility for 2010/11 Exhibition Season
This call-for-entries is open to all established or emerging artists, curators and cultural producers who are 21 years old or older. Proposals must show promise and strong conceptual grounding.

Further Information and application guidelines
http://spacesgallery.org/main/call/

Deadlines
Applications are reviewed once each year. To ensure applications are considered in a timely manner, please coordinate so your application arrives at SPACES by the posted deadlines on our website. These are not postmark deadlines.

Application Details
Each application must include: a completed application form, 250-word artist/curatorial statement, one-page C.V., 10-15 still image work samples OR 2-3 two-minute segments of audio and/or video (or appropriate combination of images, video, audio and web-based work), work sample list, application fee and SASE.

Incomplete or inaccurately assembled applications will not be considered. If no SASE is included, notifications of acceptance or rejection will be sent via email. Please update your contact information if anything changes before you receive notification.

Materials should be submitted via mail.

WHO WE ARE: SPACES is an experimental contemporary art space located on the western edge of downtown Cleveland. The only organization of its kind in Northeast Ohio, SPACES supports the creation and exhibition of work by developing and experimenting artists.

OUR MISSION: SPACES advances the artist’s vision. By providing freedom, resources and an audience, SPACES enables artists to engage the public in a vital dialogue about contemporary art. WHAT WE DO: SPACES interacts directly with artists, promoting excellence and experimentation to produce challenging gallery exhibitions, public programs, residencies, and publications.
SPACES | 2220 Superior Viaduct | Cleveland, OH 44113 | 216.621.2314
http://spacesgallery.org/

•••••

Nouvelle Résidence: Island6, Chine

• Où c’est?

Island6 est situé au M50, anciennement une usine de textiles industriels aujourd’hui un quartier d’Art qui se trouve sur la rive sud, Suhe Creek, de Shanghai. La galerie comprends plus de 750 mètres carrés d’espace y compris la zone d’exposition et un studio attenant de production, qui font Island6 l’un des plus grands centres d’art à Shanghai. Les ateliers des résidents sont dispersés autour de M50, et la villa des résidents est située près de l’Université de Shanghai.

• Qu’est-ce que c’est?

Island6, une structure fondé et géré par des artistes à but non lucratif, s’est engagé à soutenir les artistes émergents et de contester les définitions et les limites de l’art. Le programme de résidence island6 offre une plate-forme pour les artistes étrangers et locaux, d’âge et de milieux différents, d’expérimenter et de collaborer avec un accent sur les nouveaux médias. Artistes, musiciens, écrivains, architectes, conservateurs, critiques d’art et designers, auront la possibilité de vivre et de créer à Shanghai.

• Que se passe t’il à présent?

Actuellement island6 travaille sur une série de 5 expositions qui se concentre sur la manière dont les études de conscience ont inspiré des œuvres créées par la collective Liu Dao. Ces expositions explorent les thèmes tels que la perception extrasensorielle, de la ethnopharmacologie, la théorie évolutionniste, les rêves lucides, et la notion de temps par rapport à différents états de conscience. Les expositions couvrent les principales approches dans les études de conscience, y compris la psychologie, la parapsychologie (en particulier l’hypnose, hallucination, l’écriture automatique et hyperesthésie), la philosophie, l’intelligence artificielle, sciences cognitives, les neurosciences et les approches spirituelles. À la suite de l’exposition « Synesthesia » et « Placebo » Island6 aura une nouvelle exposition « Fakirs », ouverture le 16 Janvier. Après « fakirs » il y aura deux expositions de plus de la même collection – « Libido Mortido et « Appareil Psychique ».

www.island6.org

••••••

Visittez le site de Res-artis pour tous les détails concernant ces appels à résidence:

http://www.admin7453.resartis.org/?id=785&nl=1