nouvelles et appels de dossiers du 19 octobre 2012

La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.
Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: www.twitter.com/agavf

La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Faite-là circuler! Abonnement courriel gratuit. Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Pascal Paquette à la Galerie Glendon

Galerie Glendon (Toronto)
Pascal PaquetteCe que les cinq dernières années m’ont appris
23 octobre au 30 novembre
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery

 

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Bonnie Baker
Lachesis Measure
du 15 octobre au 30 novembre 2012
vernissage: 26 octobre à 19h
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

 

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Laurent Vaillancourtminute
du 20 octobre au 17 novembre 2012
vernissage: samedi 20 octobre à 15h
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

 

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Marie-Andrée Côté – Point de rencontre
du 16 octobre au 7 décembre 2012
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

 

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Magali Babin, 
Scott Rogers
Scenocosme – Lieux inusités / Uncommon Ground
Du 26 septembre au 4 novembre 2012

Natalie Morin en résidence
jusqu’en octobre 2012
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

 

Galerie Sans Nom (Moncton)
Valerie Salez – Fourth nature
Geneviève Violette – Purgatory as purification
du 14 septembre au 19 octobre 2012

Maryse Arseneault
 – Une coupe de cheveux pour la fin du monde
Du 2 novembre au 11 décembre
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

 

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
2Fik, Laurie Anderson, Shahla Bahrami, Chris Burden, nichola feldman-kiss, Gilbert & George, Antti Laitinen, Suzy Lake, Theo Pelmus et Paul Wong  – Extreme Self: L’art à la première personne du radical
du 4 octobre au 24 novembre 2012
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

 

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Jules Villemaire – Les régions émotives
Commissaire : Stefan St-Laurent
Du 15 septembre au 23 octobre 2012
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

 

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Chantel Mierau, hannah_g et Stéphane Oystryk – Éveil dans la ville
Du 6 septembre au 25 octobre 2012
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

 

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Manuel Chantre
 – Double
Du 29 septembre au 20 octobre 2012
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

 

1. appels en français du Canada

Histoires oubliées – université Concordia – Montréal – 25 octobre 2012
Viva art action – Montréal – 15 novembre 2012
La Centrale – Montréal – 15 novembre 2012
Diagonale – Montréal – 1er novembre 2012
Articule – Montréal – 2 novembre 2012
Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul – 14 décembre 2012
Saw Vidéo – Résolution 2013 – Ottawa – 1er décembre 2012
3e Impérial – Granby – 25 octobre 2012
Occurence – Montréal – 23 octobre 2012
Galerie Sans Nom – Montréal – 15 janvier 2013
Atelier circulaire – Montréal – 30 octobre 2012
Vidéographe – Montréal – 1er novembre 2012

2. appels en anglais du Canada

Waterfront Toronto – art public – 22 octobre 2012
South Asian Visual Arts Centre – Toronto – 9 novembre 2012
NAISA Sonic Geography – Toronto – 15 novembre 2012
Community artist in residence – Ottawa – 1er novembre 2012
Proof 20 à Gallery 44 – Toronto – 1er novembre 2012
Black Canvas – art public à Saint John’s – 16 novembre 2012

3. appels internationaux

Connecting Cities 2012-2016 – Aarhus – Berlin – Brussels – Helsinki – Istanbul – Linz – Liverpool – Marseille – Madrid – Montréal – Riga – Vienna – Zagreb – 2 novembre 2012
Kino Der Kunst – Munich – 15 décembre 2012
GalataPerform – Istanbul – 25 octobre 2012
Beers.Lambert Award for emerging art – 31 décembre 2012
Fondation François Schneider – 15 décembre 2012
fission:fusion – Tulsa – 1er décembre 2012
spaced: art out of place – Australie – 29 octobre 2012

4. résidences

Est-Nord-Est résidences pour artistes – Saint-Jean-Port-Joli – 15 novembre 2012
Est-Nord-Est résidences de commissaire et auteurs canadiens – Saint-Jean-Port-Joli – 15 novembre 2012
Acadia National Park Artist Residency – Maine, USA – 7 janvier 2013
Atelier Topaz – Opasatika, Canada – en tout temps
Book Arts – Florida – avant 22 janvier 2013
Berwick Visual Arts Residencies, Berwick-Upon-Tweed, UK – 22 octobre 2012
Brucebo Scholarships for Canadian Artists – Gotland, Sweden – 31 janvier 2013

5. divers

Nouveau conseil d’administration élu. L’Association des groupes en arts visuels francophones tient son assemblée générale annuelle à Vancouver

1. appels en français du Canada

APPEL À PARTICIPATION
Lost stories / Histoires oubliées
Date de tombée : 25 octobre 2012

Plusieurs histoires fascinantes liées au passé canadien demeurent inconnues du grand public. Une équipe de l’université Concordia, menée par l’historien Ronald Rudin, tente de faire connaître certaines de ces histoires par une série de vidéos dont chacune documentera le processus de création menant à l’installation d’un objet signifiant sur le site lié à l’histoire.

Dans le but de réaliser le projet-pilote pour la série, nous sommes à la recherche d’artistes pour concevoir un objet signifiant, un marqueur commémoratif créé avec des moyens simples et à être installé dans l’espace public. L’artiste qui sera retenu pour ce projet doit être bilingue, être à l’aise de discuter de son processus artistique devant la caméra et pouvoir travailler en étroite collaboration avec une équipe multidisciplinaire. L’artiste doit aussi posséder une expérience en art relationnel, en art contextuel ou en art public et démontrer une attention fine aux contextes social, historique et humain. Cet appel à participation s’adresse aussi bien aux artistes individuels, aux collectifs qu’aux artistes désirant travailler en collaboration.

Suite à l’appel à participation, le ou les artistes retenus recevront des informations relatives à l’histoire choisie pour la réalisation du documentaire et seront invités à présenter leurs pistes de travail préliminaires durant une rencontre avec l’équipe de Lost Stories / Histoires oubliées.

Déroulement :
25 septembre 2012  :  Appel à participation
25 octobre 2012  :   Date limite pour la soumission des candidatures
Début novembre 2012  :  Sélection des artistes pour les entrevues
Novembre 2012  :  Entrevues-rencontres et sélection finale
Décembre 2012  :  Rencontres préliminaires de l’équipe
Hiver-printemps 2013  :  Réalisation du projet, échéancier à être déterminé par l’équipe en décembre
Printemps 2013  :  Installation de l’oeuvre dans l’espace public.

Procédure de soumission :
– Un curriculum vitae d’un maximum de 5 pages.
(Si plus d’un artiste, joindre le CV de chacun et donner le nom d’une personne ressource)

– Un dossier visuel composé de 10 à 15 photos numériques d’oeuvres récentes
(fichiers JPG n’excédant pas 1MO ou 1024 x 768 pixels) accompagné d’une description détaillée de chacune des oeuvres.

– Un texte de démarche artistique accompagné d’une lettre d’intérêt présentant l’approche d’intervention du travail en général.

– Transmettre le dossier de candidature au plus tard le 25 octobre 2012 par courrier électronique à : historyobject [arobas] concordia [point] ca

Pour de plus amples renseignements, veuillez communiquer avec Caroline Boileau à historyobject [arobas] concordia [point] ca

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APPEL DE DOSSIERS
VIVA! Art Action – 4ième édition
Octobre 2013 Montréal, Canada
vivamontreal.org

DATE DE TOMBÉE: 15 novembre 2012

VIVA! Art Action est un festival biennal dédié au soutien et au rayonnement de l’art action qui inclut – sans se limiter à –  la performance, les manœuvres, les interventions publiques, l’action corporelle et l’art furtif. Située au Bain St-Michel (une ancienne piscine publique du vibrant quartier Mile-end de Montréal) et dans les alentours, cette quatrième édition du festival offre aux artistes un environnement vivant et propice au soutien des pratiques artistiques émergentes, éphémères, imprévisibles et toujours en mouvance.
Pour favoriser une atmosphère conviviale entre artistes, favorable aux échanges, à la création et à la confrontation d’idées, les deux premiers jours de VIVA! 2013 seront exclusivement consacrés aux rencontres entre les artistes et les professionnels faisant partie de l’événement. La programmation artistique comprendra des opportunités structurées et spontanées pour la présentation d’œuvres, permettant aux artistes invités qui le désirent d’intervenir plusieurs fois pendant leur séjour d’une semaine.
VIVA! invite les artistes et collectifs de provenance locale, nationale ou internationale à nous décrire leurs démarches et leurs intentions artistiques. Toute pratique en art action sera considérée, qu’elle soit présentée dans un des lieux de diffusion officiels (l’ancien Bain St-Michel et les espaces et vitrines des centres d’artistes participants), ou dans l’espace public, la sphère privée ou des non-lieux.

VIVA! respecte la grille tarifaire RAAV/CARFAC 2012 pour établir les cachets versés aux artistes, offre des repas quotidiens communautaires et contribue aux frais de déplacement et de séjour.

Veuillez envoyer vos propositions par courriel à : info [arobas] vivamontreal [point] org

À l’exception des documents visuels, votre dossier doit être en format PDF et inclure :
– Un curriculum vitae
– Un texte de démarche artistique et – si pertinent – une intention de projet (max. 2 pages)
– Une liste descriptive des documents visuels (titres, dates, durée etc.)

Images numériques :
– Un maximum de 20 images numériques (JPEG, 1 Mg par image maximum). Les images doivent être nommées ainsi : Nom_Prénom_1.jpeg, Nom_Prénom_2.jpeg, Nom_Prénom_3.jpeg, etc.
Vidéos :
– Les vidéos soumises par courriel ne seront pas considérées. Pour partager la documentation vidéo, veuillez intégrer un lien Viméo ou YouTube  dans la liste descriptive. Un compte privé peut être créé mais n’oubliez pas d’inclure le mot de passe dans votre dossier (si nécessaire).

Seules les soumissions complètes seront considérées.
Les questions peuvent être envoyées à: info [arobas] vivamontreal [point] org

Pour plus de renseignements sur le festival VIVA! Art Action et pour consulter les archives des dernières éditions, veuillez visiter notre site Internet : www.vivamontreal.org.

Partenaires VIVA! 2013 :
www.articule.org
www.clarkplaza.org
www.dare-dare.org
www.lacentrale.org
www.artactuel.ca
www.skol.ca
www.oboro.net

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La Centrale
APPEL DE DOSSIERS VOLET PERFORMANCE

lacentrale.org

Date limite 15 novembre
Fondée en 1973 et issue des mouvements féministes, La Centrale Galerie Powerhouse est un des plus anciens centres d’artistes autogérés du Québec. La galerie s’est donnée pour mandat de développer les pratiques artistiques féministes et de soutenir la visibilité d’artistes et d’initiatives moins ou peu représentées auprès des institutions culturelles établies. Le centre encourage les artistes à toutes les étapes de leur carrière afin de favoriser les échanges intergénérationnels.
Le centre a pour objectif d’offrir une plateforme pour les langages en art actuel portés par les discours féministes, les théories du genre, la diversité culturelle et la transdisciplinarité. Nous accueillons des propositions pour des projets d’expositions et de performances qui répondent à ces théma- tiques.
Forte de sa longue expérience et riche d’une programmation audacieuse en performance, le centre lance cet appel de dossiers aux artistes en art action et performance à l’occasion des activités qui marqueront le 40ème anniversaire de la Centrale débutant en 2013 et culminant en 2014.
Le volet performance sera intégré dans le cadre de la programmation de La Centrale et également durant le Festival VIVA !art action à l’automne 2013. Une attention particulière sera portée aux propositions de performances ayant attrait au matrimoine artistique féministe, à l’histoire de cette pratique et son dialogue avec les pratiques performatives actuelles.
L’appel est ouvert aux artistes à l’échelle locale, nationale, et internationale.
La sélection des propositions est effectuée par le comité de performance. Les réponses seront envoyées par la poste ou par courriel dans un délai de 3 mois après la date de tombée.
Veuillez envoyer votre dossier à l’attention du :
Comité de performance LA CENTRALE GALERIE POWERHOUSE 4296 Boulevard Saint-Laurent Montréal, Québec H2W 1Z3, Canada
Contenu de la présente soumission à l’attention du comité performance de La Centrale :

– Un curriculum vitæ

- Un texte de présentation incluant une description du projet, la démarche artistique et une description des besoins techniques requis pour la réalisation du projet (500 mots maximum). Un texte bref (min. 50 mots) identifiant pourquoi le projet est lié au mandat de La Centrale permettra de renforcer votre proposition.
 – Tout document visuel ou sonore nécessaire à la compréhension du projet (CD, DVD ou CD-ROM compatible avec Mac OSX) Documentation visuelle, 10 à 15 images en format numérique Documentation vidéo, DVD NTSC seulement (10 min. max ) Bande sonore (10 min. max )
DROPBOX : pour fichiers images ZIP. à partager avec galerie [arobas] lacentrale [point] org
 – Une liste descriptive des documents (qui inclut les dimensions, le médium, le titre et l’année de produc- tion) Nomdel’artiste_Dossier_15NOV_Année.
 – Un dossier de presse (s’il y a lieu)
 – Une enveloppe de retour pré-affranchie (tout dossier sans enveloppe pré-affranchie sera conservé trois mois après la réponse du comité)
Nous vous ferons parvenir un courriel de confirmation lorsque le dossier aura été ouvert et répertorié pour évaluation. Si vous ne recevez pas cette confirmation 7 jours après la date limite de dépôt, renvoyez votre dossier.
dans le cas échéant précisez si vous soumettez un projet spécifique pour :
 -programmation galerie La Centrale
- Festival VIVA! ART ACTION
- ou les deux

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Programmation 2013-2014 / Diagonale
1er novembre 2012
Montréal (Québec)

Programmation régulière
Date limite : 1er novembre 2012
 
Diagonale invite les commissaires et les artistes en arts visuels à proposer leurs dossiers pour la programmation 2013-2014.

Diagonale regroupe des artistes du Québec et du Canada. Il a pour premier objectif la promotion et la diffusion du travail des artistes en arts visuels qui utilisent les techniques et/ou les procédés relevant du domaine des arts de la fibre. Le centre établit un dialogue avec les artistes de toutes les disciplines afin de favoriser le métissage au niveau des idées.

Les artistes ou les projets d’exposition sont sélectionnés par un comité de membres et d’invités extérieurs. Diagonale encourage la réalisation d’activités novatrices qui élargissent la notion de concept fibre.

Le dossier doit comprendre :
Curriculum vitae
Démarche artistique
10 à 15 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
Proposition de projet
Dossier de presse, s’il y a lieu 

Les artistes intéressés à participer doivent faire parvenir leur dossier par courriel (indiquer dans l’objet : programmation 2013-2014) à info [arobas] artdiagonale [point] org.

Merci à tous les artistes qui enverront un dossier.

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Springtemps / Articule
2 novembre 2012
Montréal (Québec)

SPRINGTEMPS

En plus de leur programmation toujours plus excitante, les projets spéciaux d’articule ont choisi de fêter dignement le printemps 2013 avec un projet de commissariat ou plutôt d’anticommissariat. Les définitions changent, les frontières bougent, les continents de l’esprit ne cessent de dériver. Comment fugitivement recomposer, relier, réarticuler ce monde fuyant et instable mais formidablement vigoureux? Parce que l’incertitude et le doute sont autant de stimulants nous invitant à rebondir ailleurs et autrement, « Springtemps » vous* invite dès aujourd’hui à nous soumettre vos projets forts, fous, fiévreux.
Nous souhaitons des propositions locales et internationales, bouleversantes ou émouvantes, cinglantes, imprévisibles, lumineuses, véritablement vivantes. Du sexy, du jubilatoire. Des lames de fond poétiques, politiques, polémiques qui nous obligent, à l’exemple du printemps, à quitter notre zone de confort hivernale et nos petites habitudes. À nous dénuder sans craindre le court-circuit. Du balai le convenu, le politiquement correct, le cynisme et autres références au passé. Grand nettoyage de printemps donc!
articule deviendra pour l’occasion un lieu d’accueil, de production, d’échange et de médiation aux projets satellites. Le temps de partager des expériences, de débattre et d’inventer, ensemble.
Dans l’esprit des projets spéciaux nous privilégierons les propositions plus nomades qui questionnent les limites de l’artistique et investissent des lieux (physiques, mentaux, virtuels ou autres) non conventionnels ou hors-galerie. Les projets dans l’espace de la galerie seront néanmoins considérés.
* Les artistes, les artistes-commissaires, les commissaire-artistes et les non-artistes
Le projet se déroulera du 29 mars à 14 avril 2013.
Faites-nous parvenir vos dossiers au plus tard le vendredi 2 novembre 2012 par courriel
à projets [arobas] articule [point] org
Votre soumission de projet doit inclure:
- curriculum vitae
- description détaillée du projet (max. 2 pages)
- un budget global précisant le soutien matériel ou financier demandé à articule
- matériel descriptif (comprenant un ou plusieurs des documents suivants):
• maximum 20 images numériques clairement identifiées
• des liens vidéo (max. 10 min.) clairement identifié
• s’il y a lieu, un site Internet
• ou toute forme, visuelle ou autre, que vous jugez la plus appropriée pour rendre compte de votre projet.
• s’il y a lieu, liste descriptive des documents visuels (titres, dates, dimensions et médium)
Important :
Veuillez respecter les indications suivantes pour vos documents numériques. – format jpeg suggéré n’excédant pas 1 MB ou 1024 x 768 pixels – numérotez et identifiez chaque image avec le titre correspondant à la liste descriptive

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Bonjour,
Veuillez trouver ci-joint, l’appel de candidatures pour la 31e édition du Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul qui se tiendra du 2 août au 1er septembre 2013.
La date limite pour déposer un dossier est fixé au 14 décembre 2012.
Merci de le diffuser auprès de votre réseau.
Cordiales salutations.

MUSÉE D’ART CONTEMPORAIN DE BAIE-SAINT-PAUL
23 rue Ambroise-Fafard
Baie-Saint-Paul (Québec)  G3Z 2J2
T. (418) 435-3681
F. (418) 435-6269
www.macbsp.com
www.symposium-baiesaintpaul.com

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Saw Vidéo
Appel de soumissions: RESOLUTION 2013
Date limite : 1 décembre 2012
Avez-vous réalisé une vidéo avec l’aide de Saw au cours de l’année 2012 ?

Chaque année, Saw Vidéo organise l’événement RÉSOLUTION, une projection publique mettant en vedette de nouvelles œuvres produites par nos membres. Nous sommes à la recherche d’œuvres de nos membres complétées en 2012 et qui pourraient être considérées pour l’édition 2013 de RÉSOLUTION. Veuillez lire les instructions attentivement avant de soumettre une proposition.
Vous pouvez soumettre n’importe quel genre de matériel, aussi bien expérimental que dramatique, documentaire ou d’animation. La durée de l’œuvre ne peut excéder 25 minutes. Vous pouvez proposer plusieurs créations et vous pouvez aussi envoyer une ébauche (rough cut) de votre travail. Nous acceptons les projets en format DVD, VHS et miniDV, en ficher QuickTime ou sur une clé USB. Si vous désirez que nous vous remettions votre document, veuillez nous le signaler.
Assurez-vous de joindre les informations suivantes à vos vidéos : année de production, format, durée, genre, liste des principaux participants, court descriptif de l’œuvre, une courte biographie du réalisateur et les coordonnées de celui-ci.
Si vous souhaitez soumettre votre travail à RÉSOLUTION 2013, veuillez nous faire parvenir vos œuvres au plus tard le 1 décembre 2012. Vous pouvez passez à SAW Video pour y déposer vos vidéos en personne, ou les envoyer par la poste à l’adresse suivante :

Comité de programmation de Résolution 2013
Saw Vidéo
67, rue Nicholas
Ottawa, Ontario
K1N 5B7
Canada
Les membres de notre comité de programmation procéderont à la sélection finale des œuvres.
Pour de plus amples renseignements, veuillez contacter Christopher Rohde à : programming [arobas] sawvideo [point] com

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3e impérial

APPEL AUX ARTISTES
DATE DE TOMBÉE : JEUDI 25 OCTOBRE 2012

Nous invitons les artistes en art actuel à explorer les zones sensibles du territoire humain et géographique dans le contexte du programme de résidence du 3e impérial, centre d’essai en art actuel.

Notre prochain cycle de programmations aborde la posture de l’artiste sous l’angle de l’étrangeté et du pouvoir catalyseur de l’art : invention du quotidien, habileté à créer des protocoles ludiques, inédits, à circuler dans des réseaux inexplorés. À partir de ces prémices de création, nous proposons aux artistes et d’expérimenter d’autres manières d’habiter le réel, à travers la mise en oeuvre de projets d’art infiltrant.

RÉSIDENCE DE COPRODUCTION EN ART INFILTRANT

Notre concept de résidence se caractérise par une approche d’art infiltrant qui situe la pratique de l’art actuel dans un rapport de proximité à la collectivité et dans des espaces non dédiés à l’art.

Nous entendons par art infiltrant, des pratiques d’art qui opèrent à même le réel par un investissement d’énergie dans le corps social. Les processus de l’art infiltrant privilégient une diversité d’approches esthétiques et une attitude constructive et ouverte; ils mettent à profit des compétences qui ne relèvent pas exclusivement du champ artistique. À travers une logique de l’apprivoisement, et tout en prenant en charge les considérations éthiques qu’elles soulèvent ces pratiques participent à immiscer l’art dans différentes sphères du quotidien. (par exemple : installation in situ, in socius, performance, manœuvre, intervention urbaine, etc.)

MODALITÉS DE RÉSIDENCE

Une résidence se décline par des étapes de prospection, de démarchage, de production, de communication et de diffusion. Elle comprend un accompagnement professionnel individualisé tant sur le plan artistique, que technique et logistique. Ce processus engage l’équipe du centre et les artistes dans une relation de coproduction pour cibler un contexte et réaliser un projet à partir de sa conception jusqu’à sa diffusion.

Un premier séjour de prospection d’une semaine permet de clarifier le contexte, de faire un premier repérage territorial guidé et d’évaluer la faisabilité d’un projet et sa pertinence. Par la suite, s’engage un processus opérationnel : discussion et entente sur l’intention artistique, planification, médiation, logistique, technique, etc. Lorsque les autorisations requises et les confirmations de collaborations sont obtenues, l’artiste revient séjourner pour une période d’un mois qui peut se moduler en deux ou trois séjours, dépendant des stratégies de mise en œuvre et des besoins logistiques du projet. Les étapes du processus se déroulent sur une période allant de 12 à 18 mois.

Souplesse, rigueur et éthique sont de mise en regard du fait que nous travaillons avec des publics non captifs ou des communautés non-initiées appelées à vivre une expérience de collaboration inusitée.

Par conséquent, étant donné les particularités du travail de création contextuelle, une connaissance de base du français parlé ainsi que des aptitudes relationnelles sont des critères qui seront considérés par le comité de sélection.

La réalisation et la diffusion d’une oeuvre d’art infiltrant demeure l’objectif de chaque résidence d’artiste. Tous les contextes et toutes les saisons sont à explorer.

DATE DE TOMBÉE LE 25 OCTOBRE 2012

Les séjours de résidence auront lieu entre 2013 et 2015.

Les artistes sont invités à envoyer une lettre de motivation. Nous souhaitons connaître leurs intérêts par rapport à notre proposition de résidence en regard de leur démarche ainsi que les pistes de travail qu’ils envisagent par rapport aux modalités de la résidence et à l’orientation de la programmation. Le dossier doit comprendre :

– Vos pistes de travail, une intention de projet.
– Une brève description des besoins techniques
pressentis
– Une présentation de votre démarche artistique
– Un curriculum vitae
– Un dossier de presse
(cinq pages maximum)
– Une enveloppe de retour affranchie

– Une documentation visuelle :
* images : fichiers en format jpg, 72 dpi, maximum 1024 X 768 pixels, compatibles MAC
* vidéos : fichiers sur CD-R ou DVD (pouvant être visionné avec lecteur multimédia
QuickTime) – Fichiers n’excédant pas 1Go – Standard NTSC. Veuillez noter que les
DVD Blu-ray ne sont pas acceptés.
* liens web : si la visualisation de votre site ou de tout autre hyperlien est essentielle à
l’évaluation de votre dossier, vous devez vous assurer d’en fournir une version sur
cédérom.

Nous offrons :
– Cachet de résidence et droits de diffusion
– Hébergement
– Espace de travail individuel de 40 m2
– Mise en contexte locale et accompagnement individualisé
– Documentation et édition
– Accès aux équipements: atelier de menuiserie, outils tout-terrain, base informatique, appareils audio-visuels, documentation en art actuel

Les propositions doivent être envoyées par la poste. Les dossiers envoyés par courrier électronique ne seront pas acceptés.

Comité de programmation
3e impérial
164, rue Cowie, suite 310
Granby (Québec)
Canada J2G 3V3

http://www.3e-imperial.org/

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Occurence
Appel de dossiers
Programmation 2013-2014

Date limite : 23 octobre 2012

Occurrence lance un appel de dossiers pour sa programmation automne 2013 – hiver 2014 et invite les artistes intéressés à soumettre un projet.

Occurrence a pour mandat de représenter avec force la recherche dans le domaine des arts visuels et médiatiques, tout en maintenant une expertise reconnue dans le champ photographique. Cet intérêt marqué porté à la photographie se manifeste dans le cadre de la programmation annuelle du centre, tant par la présence d’approches classiques de l’image que par la mise en valeur de pratiques photographiques expérimentales. Accueillant et sollicitant une diversité de points de vue, aussi bien sur les plans pratique que théorique, Occurrence réunit chaque année un comité composé d’artistes, d’historiens de l’art et d’auteurs. Ce jury a pour mission d’établir la programmation, de concert avec le conseil d’administration. Cette formule génère des regards multiples et permet la présentation du travail de talents émergents ainsi que de celui d’artistes plus aguerris. De manière ponctuelle, et lorsque le corpus des artistes s’y prête, Occurrence produit des publications. Un des objectifs majeurs d’Occurrence est notamment le développement de liens avec des centres d’ici et de l’étranger. La galerie est en effet initiatrice et coordonnatrice de projets à l’échelle internationale, afin de favoriser la diffusion des œuvres d’artistes canadiens à l’étranger. Outre son rôle de diffuseur, la galerie cherche à contribuer au travail d’exploration artistique en tant que producteur.

Le dossier devra inclure :

• Une description du projet proposé
• Un curriculum vitae
• Une documentation visuelle (images JPEG – max. de 15 images) et/ou vidéo (extrait de 10 min. max.) sur CD ou DVD. Des liens internet peuvent être proposés
• Une fiche technique accompagnant la documentation visuelle ou vidéo
• Toute autre documentation pertinente
• Une enveloppe de retour pré-affranchie

Veuillez nous faire parvenir vos documents à l’adresse suivante :

Appel de dossiers 2013-2014
Occurrence, espace d’art et d’essai contemporains
5277 avenue du Parc,
Montréal, Québec
H2V 4G9
Att : Lili Michaud, directrice

Date limite d’envoi des dossiers : 23 octobre 2012

Pour plus d’information, n’hésitez pas à nous contacter :
info [arobas] occurrence [point] ca
T : 514.397.0236

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Galerie Sans Nom

GSN sollicite des propositions d’artistes, de collectifs ou de commissaires
2012/2013
APPEL DE DOSSIER
Date limite : 15 janvier 2013
Les dossiers doivent comprendre :
•    lettre d’intention
•    titre et description détaillée du projet proposé
•    les besoins techniques du projet
•    curriculum vitae et une courte biographie
•    10 à 15 exemples de travaux récents (format numérique)
•    liste détaillée du matériel d’appui
•    enveloppe de retour affranchie (si vous souhaitez ravoir votre dossier)
•    dossier de presse (facultatif)
La Galerie Sans Nom est un centre d’artistes voué à la présentation des arts visuels et multidisciplinaires. Depuis 1977, elle appuie les initiatives d’artistes, favorisant l’expérimentation et l’innovation. Sa programmation tient compte des tendances de l’art actuel et reflète les préoccupations et les réalités contemporaines, tout en étant pertinente pour son milieu et sa communauté d’artistes. La GSN étend ses activités à une variété de pratiques et de disciplines afin de répondre aux besoins changeants d’une communauté diverse dans un milieu urbain en croissance.
La Galerie Sans Nom respecte les cachets d’artistes recommandés par CARFAC.

Galerie Sans Nom
140 rue Botsford St, Locaux 13 et 16
Moncton, NB  E1C 4X5
T. 506.854.5381    F. 506.857.2064

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Atelier Circullaire
30 octobre 2012
Montréal (Québec)

Appel : Exposition 30 artistes de moins de 30 ans en arts imprimés

Dans le cadre de ses 30 ans, l’Atelier Circulaire lance un appel aux jeunes artistes de moins de 30 ans oeuvrant dans le domaine de l’art imprimé.

Contexte :
Il y a en ce moment une culture vibrante en arts imprimés chez les jeunes artistes de Montréal : création d’affiches et d’œuvres en sérigraphie, création d’installations tridimensionnelles à partir d’œuvres imprimées, hybridation des techniques, retour aux techniques traditionnelles… Cette effervescence s’inscrit dans un mouvement international où l’aliénation créée par l’explosion du numérique a poussé les jeunes artistes à se tourner vers l’aspect artisanal de l’art, le « savoir-faire » traditionnel. Plusieurs sont à la recherche de nouvelles façons de « faire l’art » qui permettent à la fois de profiter des nouvelles technologies tout en se servant des techniques plus traditionnelles de fabrication qui donnent une dimension humaine, personnelle, authentique et unique aux œuvres crées.

D’autre part, l’arrivée du numérique a profondément changé la perception de l’art imprimé. L’Atelier Circulaire se questionne énormément sur la définition de « l’estampe numérique » et en quoi elle se différentie de la photographie ou d’une simple épreuve imprimée. Nous espérons apporter quelques réponses à travers les œuvres choisies.

À travers cet événement, nous désirons donner de la visibilité aux jeunes talents de moins de 30 ans qui sont souvent écartés des lieux reconnus de diffusion artistique et faire connaître cette nouvelle culture visuelle.

Contenu du dossier
. 3 à 5 images (jpeg environ 1024x 768 pixels pour un maximum de 5Mo)
. une liste descriptive des œuvres avec le titre, la date et la technique utilisée
. votre nom, date de naissance, ville et pays de résidence, adresse postale et électronique, et numéro de téléphone
. un court texte alliant biographie et démarche artistique (max 150 mots)
. un CV (optionnel)
. lien à votre site web (optionnel)
Veuillez nous envoyer votre dossier
par courriel à info [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca en inscrivant APPEL MOINS DE 30ANS (ou CALL LESS THAN 30)
ou sur un CD/DVD par la poste.

Nous jugerons votre dossier sur la pertinence du matériel visuel présenté. Veuillez vous assurer d’envoyer des images de qualité et que les oeuvres présentées sont disponibles pour les fins d’exposition.

Nous acceptons les travaux en arts imprimés et les œuvres hybrides qui font usage de l’imprimé. Les œuvres tridimensionnelles (sculptures, installations, œuvres intégrant des projections) seront acceptées à condition que l’artiste en assure le transport.

L’exposition aura lieu au cours de l’année 2013 (date à déterminer).

Nouvelle date limite pour les dossiers : 30 octobre 2012.
Cet appel est ouvert au niveau international.
Nous acceptons les dossiers en français et en anglais.

L’Atelier Circulaire est un centre d’artistes voué à la création, à la recherche, à la diffusion et à l’éducation en arts imprimés. Il a comme objectif de préserver et d’enseigner les techniques traditionnelles de gravure tout en intégrant les nouvelles technologies et les  pratiques contemporaines reliées aux arts d’impression.

Nous avons également des appels en cours pour la programmation 2013-2014 de la galerie, et pour les résidences d’artistes 2013-2014. Toutes les informations sont disponibles sur notre site.
Atelier Circulaire
5445, av de Gaspé, Espace 101, Montréal, QC, H2T 3B2
info [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca

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Vidéographe – Appel de projets
Les programmes de soutien à la création pour 2012-2013 (Programmes Création/Production/Coproduction – Recherche et Expérimentation – Résidence Création/Diffusion- Aide à la Création Spontanée) sont toujours en ligne.
Prochaine date de tombée : 1 novembre.
 
Info : http://www.videographe.qc.ca/programmes/

2. appels en anglais du Canada

Waterfront Toronto is issuing a prequalification of artists for:

3 public art opportunities
on Front Street East
In the West Don Lands, Toronto, Canada

PQ # 2012-39
Submissions due October 22, 2012

To download the call, please go to:
www.waterfrontoronto.ca/procurement and click on ‘current opportunities’

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SAVAC | seeking: submissions | NOV 9

MONITOR 9: New South Asian Film and Video
DEADLINE: Friday November 9th, 2012 5 PM

SAVAC (South Asian Visual Arts Centre) invites submissions for its ninth
annual experimental short film and video screening program, Monitor 9.
Monitor 9 is dedicated to the presentation of experimental short films and
videos by/and/or about South Asians from Canada and around the world. We
invite independent and innovative short films and videos that explore the
aesthetic and form of the moving image and its relation to narrative. Monitor 9
encourages new, experimental and risk-taking work that challenges the
viewer’s active engagement.

Selected works will be screened at the ninth annual short film and video
screening program, Monitor 9 on March 14, 2013 in Toronto, Canada. Monitor
9 will be programmed by independent curator and artist Nahed Mansour.

Monitor is reviewed by a jury of contemporary artists, curators and
programmers. This year’s jury consists of Renata Mohamed, Noni Kaur,
Cheyanne Turions and Rehab Nazzal.

GUIDELINES
Works must be under 20 minutes and produced after 2010.
Submissions from first time directors are welcome. Artist fees will be paid.

Submissions MUST include all the following:
Name of artist or director
Full contact information (address, phone, email, website)
Title of work
Date of production (No earlier than 2010)
Brief synopsis of the work (300 words max)
Brief biography of the artist (200 words max)
Artist CV
High-resolution production stills

Submissions can be sent via email with a URL link to the artist/director’s
YouTube/Vimeo account (please provide passwords if necessary).
The subject heading must state MONITOR9_ARTISTLASTNAME to
sharlene [arobas] savac [point] net

Submissions can be sent on DVD (PAL, NTSC) enclosed with the following:

Send all materials to:
SAVAC – MONITOR 9
401 Richmond Street West, Suite 450
Toronto, ON Canada M5V 3A8

Inquiries can be sent to sharlene [arobas] savac [point] net with the subject title: MONITOR
9


Sharlene Bamboat
Programming Coordinator
SAVAC (South Asian Visual Arts Centre)
401 Richmond St. W., Suite 450
Toronto ON M5V 3A8
416-542-1661
www.savac.net

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2012 Call For Submissions SONIC GEOGRAPHY: exploring Space & Sound
Deadline November 15, 2012
Categories: Transmission Art/Radio Art, Electroacoustic Music/Sound Art,
Interactive Installation Art, Locative Media Art
Go to www.naisa.ca/opportunities.html for full information and on-line application 
New Adventures in Sound Art (NAISA) invites artists of all ages and nationalities to submit works on the theme SONIC GEOGRAPHY: exploring Space & Sound for consideration in New Adventures in Sound Art’s 2013 programming in Toronto, Canada.
The NAISA Space is located in a 100 year old building originally constructed as a repair barns for the city’s streetcar trollies. The sound of these trollies over the past 100 years has become a signature of the Toronto soundscape. In recognizing this important local milestone NAISA is asking artists to consider sounds that speak of place and that help identify communities.
Preference in programming will be given to works that respond in some way to the theme of SONIC GEOGRAPHY: exploring Space & Sound. Individual interpretations or variations on the theme are encouraged, but should be realized with sound as the primary component. NAISA would also like to encourage artists to submit works for performance, gallery exhibit, screening, webcast or audio stream, radio broadcast, network or translocal performance, mobile experiences and any other emerging formats that include sound as a primary element. Please complete in full the online submission form and upload your audio by midnight on November 15, 2012. Note: there is a $5 submission fee in order to defray the cost of processing the submissions. All works chosen for presentation will receive an artist fee.

Inquiries & general information:
Nadene Thériault-Copeland
Executive Director
New Adventures in Sound Art
Artscape Wychwood Barns, 601 Christie St #252, Toronto, ON M6G 4C7
416 652 5115; naisa [arobas] naisa [point] ca

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COMMUNITY ARTIST in RESIDENCE (AiR) PROGRAM
With the dual aims of boosting its contribution to the cultural ecosystem here in Ottawa and enriching the life of the community through creative activity, the 4C’s intends to host artist-in-residences in 2013. This will be an exciting period of growth and development at the 4C’s.

The 4C’s and its creative partners in the MainWorks Artists Co-operative and Lumière Festival have developed an increasingly strong artistic synergy over the last decade, and the 4C’s is delighted to undertake the task of supporting the development of new works in a variety of artistic media.

Located in New Edinburgh House, this community arts residency features a studio and rehearsal space located in the heart of the neighbourhood. The self-directed residency aims at offering the time, space and support necessary for artists to pursue the development of their projects.

The artist-in-residence work should culminate in a public presentation of finished work and /or workshops that are engaging and relevant to the community and the public at large.

The New Edinburgh Community Artist-in-Residence Program includes:

* 24-hour access to a shared studio
* Exhibition space (stage or gallery)
* Internet connection
* Use of all common spaces (kitchen)
* Support for publicity of exhibitions, performances and presentations

The 4C’s seeks to bring in emerging artists as well as more established artists. We warmly welcome emerging and professional thespians, painters, poets, dancers, stilt walkers, musicians, writers, interior designers and storytellers. Artist will be selected through a jury process. Our jury of artists and curators will look for works that creatively respond to the community arts focus and demonstrate artistry in the chosen medium.

Application deadline: November 1st, 2012 4pm

**Before applying, please contact the Executive Creative Director, Melanie Davis for more information.

How to apply: Write to us at AiR [arobas] crichtonccc [point] ca

* Tell us why you want to undertake a community arts residency and what you hope to accomplish.

* Tell us how you would share your work with our community.

* Tell us a bit about yourself and your artwork; feel free to email photos or links.

* Provide us with the residency duration that would be best for you (as short as a month or as long as 1 year).

* Give us your complete contact information, including address, phone numbers and website links.

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Proof 20 | Call for Submissions
Emerging Canadian Artists | Nov. 1
Proof is Gallery 44’s annual exhibition of photo-based work by Canadian emerging artists reflecting a range of current concerns and practices in contemporary photography from across the country. Proof is often one of the first exhibitions in a professional context for an emerging artist as was the case for artists such as Karin Bubas, Janieta Eyre, Isabelle Hayeur, Germaine Koh, Nicholas Pye, Althea Thauberger, and Andrew Wright.

To mark Proof’s 20th anniversary in 2013, Gallery 44 is extending the scope of the exhibition to engage emerging Canadian curators. We are calling for curators from three zones in Canada (see below), in order to gain a better representation of emerging artists from across the country. Each curator’s program will highlight a selection of 3–5 artists from their geographical area and be presented in the Proof 20 exhibition at Gallery 44 in June/July 2013. Mindful that an open call to submit proposals for exhibition is an important opportunity for emerging artists, Gallery 44 will still hold an open call for artist submissions for Proof 20. We will require selected curators to review and choose from these submissions when developing their final exhibition program for Proof 20. Curators will also be encouraged to use their knowledge of photo-based artists in their zone to bring forward the best of Canadian photo-based practices.

Zone 1: British Columbia, Alberta, Yukon, North West Territories
Zone 2: Nunavut, Saskatchewan, Manitoba, Ontario
Zone 3: Quebec, Nova Scotia, New Brunswick, Prince Edward Island, Newfoundland

Submission guidelines for curators visit www.gallery44.org/proof20curators
Submission guidelines for artists visit www.gallery44.org/proof20artists
Gallery 44 defines an emerging artist or curator as someone in the early stages of their career, regardless of age.
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography is a non-profit artist-run centre committed to photography as a multi-faceted and ever-changing art form. We encourage the submission of exhibition proposals from artists in the early stages of their careers for this annual group exhibition. Consistent with our overall programming objectives, this exhibition highlights the work of artists who are innovative in their use of the medium and approach to subject matter. Proof is not intended to represent a particular theme but rather to reflect a range of current concerns and practices in contemporary Canadian photography.
Information on previous Proof exhibitions can be found on Gallery 44’s website at www.gallery44.org/previous_exhibitions and database at http://www.gallery44database.org
Visit www.gallery44.org/submissions for a floor plan of the gallery

Contact for submissions:
Alice Dixon, Head of Exhibitions and Publications
(416) 979-3941 | alice [arobas] gallery44 [point] org
Gallery 44 Centre for Contemporary Photography
401 Richmond Street West, Suite 120
Toronto, Ontario M5V 3A8
www.gallery44.org

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Blank Canvas: 351 Indoor Art Commission
Commissioned art installation for 351 Water Street, the first new office building in downtown St. John’s in more than 25 years.
East Port Properties is commissioning a piece of artwork for an indoor public art installation to be permanently displayed at 351 Water Street. This artwork will help establish a lasting legacy, celebrating the arts, culture, and heritage of Newfoundland and Labrador.
The commission, valued at $100,000, is open to all artists who demonstrate a significant affiliation to the province. It is not limited to those currently residing in Newfoundland and Labrador.
The proposal and details regarding an upcoming Information Session on Saturday, October 20th, 2012 are available at www.threefiftyone.ca.
Proposals are due on or before Friday, November 16th, 2012 at 3:00 p.m. NST.
Please email info [arobas] threefiftyone [point] ca for more information.
About 351:
Slated to open in 2014, 351 will be the first new office building in downtown St. John’s in more than 25 years. It is currently being developed by East Port Properties and designed by Stantec Architecture (formally PHB Group). Inspired by its surroundings, 351 will use natural tide technology, and respect our natural environment. It will be the first sea-water heated and cooled building in Newfoundland and Labrador.
www.threefiftyone.ca
About East Port Properties:
East Port is the leading development company for workplace real estate in Atlantic Canada. Since 1981, East Port has developed millions of square feet of office, commercial, research, industrial warehouse, parkade, and recreational facilities, primarily in Metro Halifax and St. John’s.
www.eastportproperties.ca

3. appels internationaux

CONNECTING CITIES 2012 – 2016
A transnational project about urban media facades and their potential for our future cities
Deadline: November 2, 2012

Aarhus – Berlin – Brussels – Helsinki – Istanbul – Linz – Liverpool – Marseille – Madrid – Montréal – Riga – Vienna – Zagreb
Artist’s Call for Proposal for the Connecting Cities Network
The European Urban Media Network of Connecting Cities (www.connectingcities.net) is calling for artist’s work for the the first curatorial topic: the Networked City 2013. The project is initiated by Public Art Lab in co-operation with Ars Electronica GmbH Linz, BIS Body Process Arts Association Istanbul, FACT Liverpool, iMAL Brussels, m-cult Helsinki, Medialab Prado Madrid, Media Architecture Institute Wien, Museum of Contemporary Art Zagreb, Riga 2014, Videospread Marseille, in association with the University of Aarhus, Marseille-Provence 2013 and MUTEK Montréal and funded by the Culture Programme of the European Union.
The network’s aim is to create an infrastructure of urban media facades for circulating artistic and socio-cultural content throughout the whole of Europe and beyond within the 4-years artistic research programme.
In 2013 the Connecting Cities Network will discuss the question of how urban media facades can become a catalyst for shared encounters in an identity-building temporary field of interaction across the borders of time and distance. The curators of the Connecting Cities Network will select several artist projects for the Networked City 2013. These projects will be presented on the urban media facades of the participating cities and open live windows to the cities. The main challenge of Networked City will be to identify contents with relevance on an international level and to develop technology standards by comparing the different local and national circumstances and production conditions.
Timings:
- Application deadline: November 2nd, 2012
- Curators selection deadline: November 17, 2012
- Artist work production will finish by April, 2013
- Selected artist’s work will be shown and circulated within live events between May and November 2013.
Requirements:
The works should at best
• be conceived of one (or more) of the technology media (urban screens. media facades, mobile screens, projections, etc.)
• operate on open source / simple systems
• come with an outline of its technical specifications in order to allow it’s easy Europe-wide adaptation
• be quickly to build up and remove – adaption time should be efficient (compared to the time the installation is running)
• use alternative resources such as solar / human energy (bicycles driven energy)
Fees and production budget
1

Artists’ fee: 1500Euro
1 production costs: 2000Euro
Conditions of participation
Your proposal should include the following:
- CV (200 words)
- description of the project idea (500 words)
- possible locations of presentation (200 words)
Use the format: .pdf, .doc., .ppt, .mpeg, .mov, .jpeg, .tiff
More information about the project and the call available on:
www.connectingcities.net / www.connectingcities.net/artists-call-for-proposal
Please find some impressions of the project on the website of the former project: Media Facades Festival 2010 www.mediafacades.eu
For all enquiries and submissions please write to:
contact [arobas] connectingcities [point] net / deadline 02.11.2012
Public Art Lab
Brunnenstr. 41
10115 Berlin

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Call for entries: KINO DER KUNST, Munich
April 24–28, 2013 in Munich
Deadline: December 15, 2012

Application fee: none
Online entries for the International Competition now open at http://www.kinoderkunst.de/.
KINO DER KUNST, a new and worldwide unique combination of film festival and art exhibition, will hold its first edition from April 24 to 28, 2013. Movie theatres and museums all over Munich will present an International Competition, retrospectives, special focuses, talks and multi-channel installations. KINO DER KUNST investigates the relationship between visual art and cinema, the programmatic focus being the current approach of filming artists to fiction and narration.
We invite visual artists from all over the world to submit their recent works to the International Competition. All entries must reveal an innovative approach to the various narrative forms of cinema on a high technical level. They must have been produced after January 1, 2011. An international jury featuring, among others, New York artist Cindy Sherman, artist and filmmaker Isaac Julien from London and Jean de Loisy, director of Palais de Tokyo in Paris, will award two main prizes totalling 20,000 USD.
Single-channel works of any length or format, made by visual artists, are accepted. All films are to be submitted online, and exclusively online, on ttp://www.kinoderkunst.de. After entering your data (address, film title, credits, director’s biography, synopsis, technical details) you receive a registration number which you need to send, along with a DVD, to the indicated Munich address of KINO DER KUNST. Submission deadline is December 15, 2012.
Film entry for the International Competition and Further information http://www.kinoderkunst.de
For questions please contact info [arobas] kinoderkunst [point] de or +49 (0) 89 130 14 30 40
KINO DER KUNST is partnered with the Bavarian State Ministry of Sciences, Research and the Arts, the German Federal Cultural Foundation, the Allianz Cultural Foundation, BMW and the Goetz Collection, in collaboration with the University of Television and Film Munich, the Academy of Fine Arts, Pinakothek der Moderne / Schaustelle, Museum Brandhorst and ARRI.
KINO DER KUNST represented by EIKON Süd GmbH
Birkerstrasse 22, D-80636 München, T +49 (0) 89 130 14 30 10
Artistic director: Heinz Peter Schwerfel; Managing director: Dr. Ernst Ludwig Ganzert

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CALL FOR PARTICIPATION: GalataPerform 8th Visibility Project
Date: October 25, 2012; City: Istanbul; Source: GalataPerform

LOOKING FOR ARTISTS WORKING IN THE FIELD OF COMMUNITY ARTS FOR ISTANBUL’S 8TH VISIBILITY PROJECT!

GalataPerform is active since 2003, in a second floor apartment, in the historical district of Galata. It has been the
production space and main stage of Ve Diger Seyler Theatre Company (VEDST), founded by the playwright and theatre
director Yesim Özsoy Gülan, and has been open to artists and audiences of different disciplines. Recently its main axe is
concentrated on providing a space for new writing in contemporary theater and performance while keeping its
concentration on providing an independent alternative space. Various projects include Performance Art Days, Exchange
Projects, Visibility Projects and New Text New Theatre Projects.

Since 2005, Visibility Project has been creating a special dynamism in the district of Galata; a special place for artists,
visitors and belief systems. The project pushes the artists into the streets, out of their work spaces to interact with the
public. The concept of visibility is operating between the artists and the people and also in between the different
disciplines of the art itself, bringing great emphasis on the independent expression in theatre and also dynamism to the
region while making the region and its agents visible to the general public.

This year Visibility Project 8 will take place on November 3rd. The Project involves a workshop period with end results
being exhibited in just one single day; November 3rd 2012. The project aims to present 12 different stories in relation
to Galata district’s current cultural situation bringing together works of performance executed in public sphere.

We would like to invite for Visibility Project 2012 three artists specifically working in public sphere with the community
in the fields of performance and sound art from Romania, Poland and Egypt between October 25th and November 4th
to create works for the Project.

The works can be adapted to Istanbul and the project but preferably we request the artists to create work specific to
the project. The project aims to open a discussion through panels, workshops and presentations to aspects of
community art. Artists interested could send to the e-mail below a short biography with samples of their works.
GalataPerform will cover travel and accommodation fees (plane ticket – hotel – per diem).

galataperform [arobas] gmail [point] com
http://www.galataperform.com/

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Beers.Lambert Award for Emerging Art
7th June 2012 – 31st December 2012

Beers.Lambert Contemporary announces a new award for emerging artists worldwide: the First Annual Beers.Lambert Award for Emerging Art is a prize awarded to up to 8 emerging, contemporary artists working in all disciplines and open to artists internationally.

As one of its primary operating initiatives, Beers.Lambert’s artist-support program has always believed in nurturing emerging artists and celebrating excellence in emerging contemporary art. Now, our newest initiative coincides with our gallery relocation to its brand new space on Baldwin Street at Old Street in the heart of the East London. The Beers.Lambert Award for Emerging Artwas born and devised as a method to recognize outstanding achievement and/or promise in the arts and to present emerging artists with a unique exhibition opportunity in London, and offer international exposure to under-represented artists to help them succeed.

The award is fully intended to acknowledge and celebrate an outstanding group of artists in each of the primary artistic disciplines by offering (monetary and non-monetary) recognition for international emerging artists who can be seen as shaping the direction of contemporary art through commitment and dedication to their artistic practice. The purpose of the award is to recognize progression, innovation, excellence and ‘general talent’ in 4 predominating artistic fields: painting and drawing; photography and 2D; sculpture, installation and 3d; as well as a final multidisciplinary category that acknowledges video art, performance, new-media, and other formsthat may defy classification. By way of open call and juried selection, the award will be given to two artists working within each discipline – one primary and one secondary recipient will be awarded in each category to a total of 8 awarded artists – who not only meet, but excel within the given criteria. The 4 primary award recipients will each receive $1,000USD and the 4 secondary award recipients will each receive $250USD. Furthermore, all 8 of the awarded artists (primary and secondary) works will be exhibited at Beers.Lambert Contemporary in 2013, and their work will be featured extensively on our website and other such promotional material.  One or more of the awarded artists will be offered a solo exhibition with the gallery in the Fall 2013 exhibition programme.

* To get involved in the futures of promising emerging artists and become a sponsor or donor for this award, please contact info [arobas] beerslambert [point] com

http://beerslambert.com/projects/award

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Appel à candidature : Fondation François Schneider

Ce concours est ouvert aux candidats de toutes nationalités, de tous âges, et dans les six disciplines des arts plastiques suivantes : peinture, dessin, sculpture, installation, photographie et vidéo.

Dans les catégories « installation » et « sculpture », Les artistes ont la possibilité de présenter soit des œuvres existantes soit des projets. Pour les quatre autres disciplines, seules des œuvres existantes peuvent être présentées.

Chaque année, la Fondation François Schneider consacre pour les « Talents Contemporains »  une enveloppe globale maximale de 300 000 € qui se décompose en deux parties :
Une enveloppe de 150 000 € pour l’acquisition de sept œuvres.

Parmi les candidats, seront choisis :

d’une part les bénéficiaires des « Talents Contemporains », un lauréat par discipline, donc au total six artistes qui bénéficient chacun de 20 000 euros pour l’acquisition de leur œuvre, et d’autre part une œuvre dans l’une des 6 disciplines, considérée par le grand Jury International comme la plus prometteuse, sera élue « Talent d’Eau ». Son créateur recevra 30 000 euros pour l’acquisition de son œuvre.

Date: 15 décembre 2012

http://www.fondationfrancoisschneider.org/category/talents-contemporains/presentation-talents-contemporains/

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fission:fusion

performance & time-based art event
february 2, 2013
at living arts of tulsa
open call

fission:fusion is a one night live art experience. We are looking for artists working in performance, sound, movement, video, & other time-based media. We ask artists to interpret the terms “fission” & “fusion”.  While these are scientific words, we encourage artists to think outside the box. What fuses in our lives? What separates? What does it mean to witness or experience these processes physically, socially, psychologically, politically, & creatively?

submissions include:
-artist statement/bio
-written proposal of work
-images or video links of proposed work if necessary
-previous links or images of sample works
-SASE if you want submission returned
-no entry fee!

email submissions to: fissionfusion2013 [arobas] gmail [point] com or by snail mail to:

OU School of Art & Art History
attn: Lindsey Allgood
520 Parrington Oval, Rm 202
norman, OK 73019

for snail mail, please send a DVD with contents in .doc, .docx, Quicktime, high res .jpg format, & video links to Youtube or Vimeo.

-submission deadline: Dec. 1, 2012
-artists notified: Jan. 1, 2013
-opening night: Feb. 2, 2013
-for more information or questions, contact fissionfusion2013 [arobas] gmail [point] com

Living Arts of Tulsa is located at 307 East Brady St. Tulsa, OK, USA

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Call for expressions of interest are now open to artists and communities

spaced: art out of place is a ground breaking initiative that brings together Australian and international artists with regional Western Australian communities to explore the relationships between globalisation and local identity. The second iteration of spaced is currently being planned. The event will be based on a partnership between IASKA, the Western Australian Museum and regional communities throughout Western Australia. The new spaced will comprise residency-based projects that will take place in regional Western Australian locations throughout 2013-14, followed by a group exhibition of the residency outcomes at the Western Australian Museum, Perth in early 2015.
The curatorial focus will consider the idea of collective memory as the source of competing narratives through which we create new visions of our communal present and future.
Expressions of interest are due by Monday 29 October 2012
www.iaska.com.au
spaced: art out of place is a ground breaking initiative that brings together Australian and international artists with regional Western Australian communities to explore the relationships between globalisation and local identity. The second iteration of spaced is currently being planned. The event will be based on a partnership between IASKA, the Western Australian Museum and regional communities throughout Western Australia. The new spaced will comprise residency-based projects that will take place in regional Western Australian locations throughout 2013-14, followed by a group exhibition of the residency outcomes at the Western Australian Museum, Perth in early 2015.
The curatorial focus will consider the idea of collective memory as the source of competing narratives through which we create new visions of our communal present and future.
Expressions of interest are due by Monday 29 October 2012
www.iaska.com.au

4. résidences

Appel de dossiers
Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2013
Artistes en résidence

Présentation
Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré dont le mandat principal est d’offrir aux artistes en processus de recherche un soutien à la production par le biais de résidences. Trois périodes de résidence sont offertes: au printemps, à l’été et à l’automne. Chacune de ces périodes permet de réunir jusqu’à quatre artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou un(e) auteur(e) en art actuel. D’une durée de huit semaines, les séjours des artistes offrent l’occasion de s’extraire du quotidien afin de travailler dans un espace culturel différent, vivant et stimulant. La disponibilité des ressources locales, l’accueil convivial et chaleureux, la qualité du soutien technique et logistique et la richesse des échanges entre artistes d’origines diverses caractérisent les résidences.
Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies fluviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.
Est-Nord-Est fut fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel. Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts visuels actuels. Les résidences à Est-Nord-Est s’adressent aux artistes professionnels tant établis qu’émergeants et ce, de partout dans le monde. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.

Modalités
Les artistes bénéficient de droits de résidence de 1122$ pour une période de huit semaines et d’un hébergement pour la durée de leur séjour. Ils ont aussi accès à un atelier individuel, à une menuiserie, à un soutien technique et logistique, aux outils variés, principalement pour le travail du bois, mais aussi pour le métal et la pierre, à certains équipements informatiques… et à un vélo. La maison collective où logent les artistes est la même que celle du commissaire ou de l’auteur(e) en résidence et est voisine des ateliers d’Est-Nord-Est. Elle comprend cinq chambres, une cuisine, un salon, deux salles de bain communes et une salle de lavage.

Périodes de résidence
Printemps: du 29 avril au 21 juin 2013
Été : du 8 juillet au 30 août 2013
Automne: du 9 septembre au 1er novembre 2013.

Soumettre un dossier
Les dossiers doivent être envoyés par voie électronique à l’adresse suivante : estnordest [arobas] videotron [point] ca. Important : maximum 7 Mo par courriel. Pour les vidéos, nous vous suggérons de nous faire parvenir des liens You tube ou vimeo.
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Un texte de démarche artistique (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Un texte de présentation du projet de résidence envisagé (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Une documentation visuelle (maximum 20 images, formats .tiff ou .jpg et/ou vidéos );
– Le formulaire d’inscription dûment complété.
Date limite: 15 novembre 2012

Envoi des dossiers par courriel (Max 7 MO) d’ici le 15 novembre 2012.
Les dossiers sont évalués par un jury de pairs.
Les réponses seront transmises d’ici la fin de janvier 2013.
estnordest [arobas] videotron [point] ca
Information: 418 598-6363
www.estnordest.org

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Est-Nord-Est, résidence d’artistes
Appel de dossiers 2013
Résidence de commissaire et d’auteur(e) canadien(ne) en art actuel

Présentation
Est-Nord-Est est un centre d’artistes autogéré qui offre, à travers son programme de résidence, un soutien technique à la production et un contexte critique pour les artistes engagés dans une démarche de recherche/création. Fondé à l’origine sur la rencontre entre les pratiques contemporaines de la sculpture et celles relevant d’un savoir-faire traditionnel, Est-Nord-Est accueille aujourd’hui des artistes de toutes les disciplines et pratiques des arts visuels actuels. Est-Nord-Est est situé à Saint-Jean-Port-Joli, un village sur la rive sud du fleuve Saint-Laurent, dont les paysages sont caractérisés par la forte présence de l’agriculture, de la forêt et des voies fluviales. Saint-Jean-Port-Joli est situé à 115 km de Québec et à 350 km de Montréal.
Afin d’encourager la pratique de l’écrit sur l’art et du commissariat en art actuel au Canada, Est-Nord-Est a inauguré en 2012 une résidence de commissaire et d’auteur(e) canadien(ne) en art actuel. Convaincu de l’importance de la mixité entre les œuvres et les mots, Est-Nord-Est vise par cette initiative à promouvoir la recherche et à stimuler des rapports étroits et féconds entre les artistes en résidence et les professionnels qui œuvrent dans la sphère de la médiation de l’art. Les espaces de travail et d’échange étant communs avec les artistes, les commissaires et auteur(e)s pourront s’imprégner au plus près de « l’art en train de se faire ». La résidence permet ainsi aux commissaires et auteur(e)s de profiter d’un environnement de travail hors du quotidien, vivant et stimulant, propice au développement de leurs propres recherches. Aussi, ils/elles sont encouragé(e)s à développer une réflexion critique sur le travail des artistes et leur processus créatif en résidence.
Cette année, deux périodes de résidence sont offertes: au printemps à l’automne. Chacune de ces périodes permet de réunir jusqu’à quatre artistes à la fois, ainsi qu’un(e) commissaire ou auteur(e) en art actuel. Les séjours des artistes sont d’une durée de huit semaines et ceux des commissaires et auteur(e)s sont de quatre semaines. Est-Nord-Est fait partie du réseau de résidences d’artistes Res Artis, des organismes d’accueil pour les Pépinières européennes pour jeunes artistes et est membre du Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec.

Modalités
Les commissaires et auteur(e)s bénéficient de droits de résidence de 561$ pour une période de quatre semaines et d’un hébergement pour la durée de leur séjour. Un cachet de 255$ est versé aux commissaires et auteur(e)s qui remettent un texte pour fins de publication par Est-Nord-Est (250 mots par artiste en résidence). Ils ont aussi accès à un atelier individuel, aux dossiers des artistes résidents, à un soutien logistique, à certains équipements informatiques… et à un vélo. La maison collective où loge le/la commissaire ou l’auteur(e) est la même que celle des quatre artistes en résidence et est voisine des ateliers d’Est-Nord-Est. Elle comprend cinq chambres, une cuisine, un salon, deux salles de bain communes et une salle de lavage.

Périodes de résidence
Printemps: du 20 mai au 14 juin 2013 / Automne: du 30 septembre au 25 octobre 2013

Soumettre un dossier
Les dossiers doivent être envoyés par voie électronique à l’adresse suivante : estnordest [arobas] videotron [point] ca. Important : maximum 7 Mo par courriel. Pour les vidéos, nous vous suggérons de nous faire parvenir des liens youtube ou vimeo.
Votre dossier doit comprendre:
– Un curriculum vitae (maximum deux pages, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Une lettre d’intention (maximum une page, formats Word (.doc / .rtf) ou PDF);
– Deux copies de textes publiés sur l’art actuel (compte rendu ou critique d’exposition, essai, texte d’opuscule, de catalogue ou de livre d’art, etc.);
– Le formulaire d’inscription dûment rempli.

Date limite: 15 novembre 2012
Envoi des dossiers par courriel uniquement (MAX 7 MO).
Les dossiers sont évalués par un jury de pairs.
Les réponses seront transmises par courriel d’ici la fin de janvier 2013.
estnordest [arobas] videotron [point] ca
Information: 418 598-6363
www.estnordest.org

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Call to Artists: Acadia National Park Artist Residency, Maine
Deadline: January 7th, 2013
The Acadia National Park Artist-In-Residence Program provides professionals the opportunity to become part of a long-established tradition of artists in our national parks.
Mount Desert Island Artists: A Long Tradition
In the mid-1800s, landscape painters, including Thomas Cole and Frederic Church, came to Mount Desert Island and captured its beauty on canvas. Their work inspired writers, composers, naturalists, and folks from away to seek the natural splendor of the island.
Those who followed were known as rusticators because they ate and lived with local fishermen and farmers during their summer stay. The rusticators returned each summer to delight in the tranquillity of Mount Desert Island, and for some, to practice their craft. Villagers cottages and fishermen’s huts soon overflowed, and by 1880, 30 hotels competed for vacationers’ dollars. Ballet, opera, musical festivals, and readings flourished each summer on Mount Desert Island.
Over the years the accommodations and number of visitors have increased, but the heart of what first drew people here remains as Acadia National Park. The park, with its dramatic cliffs stretching to the sea, balsam-scented forests, and spring warbler serenades, offers artists a perfect setting to practice and pursue their craft.
Artist-In-Residence Program at Acadia
The Artist-in-Residence Program at Acadia National Park offers professional writers, composers, and all visual and performing artists the opportunity to pursue their particular art form while surrounded by the inspiring landscape of the park. In the spring and fall, the park provides housing to participants for two-week to four-week periods. No additional stipend is available.
In return, participating artists are asked to donate to the park collection a piece of work representative of their style and their stay. These creative works will be displayed on a rotating schedule or shared with the public through other appropriate means during the upcoming seasons. Artists are also asked to participate in one public program per week of their residency such as demonstrations, talks, exploratory hikes, or performances. In the fall, artists will be working with fifth and sixth grade students. Programs can be tailored to your medium, interests, and experiences, and only consume a few hours of your stay.
How to Apply
Applications for the program are accepted beginning October 1 and must be received by January 7 for consideration for the following season. Notification will be made by late March. There is a $25 non-refundable application fee for applying to the residency. Make checks payable to the National Park Service. Materials sent as part of the application packet will not be returned.
Any medium that involves collecting or altering park resources would be in conflict with national park preservation goals and would be deemed inappropriate for a residency.
To apply, please send:
•    Application Cover Sheet (pdf)
•    For visual artists: Six different digital images in jpg or tiff format on one CD, or, if sending slides, one set of six different images, plus the following materials.
•    For all other mediums: An appropriate sample of your recent work (e.g., six copies of a brief manuscript excerpt, short story, article, poetry, etc. – maximum of six pages – from writers and poets; one 1/2″ VHS tape or DVD from dancers and other performing artists), plus the following materials.
•    Six copies of:
◦    One- to two-page résumé and summary of creative works.
◦    One-page statement about what you hope to accomplish and achieve during a term as an artist-in-residence at Acadia National Park.
◦    Description of public/school presentation.
◦    Names and contact information of two references who know your work.
•    For additional information or to mail your application, please contact:
Artist-In-Residence Program Coordinator
Acadia National Park
P.O. Box 177
Bar Harbor, ME 04609
207-288-3338 – “0″ for operator
Selection Process
A panel composed of professionals from various related disciplines and a park representative will choose the finalists for the upcoming season. Selections are made solely on the basis of submitted material.
Frequently Asked Questions
How many artists are selected each year? Between four and six artists, plus two alternates, are selected each year.
Do I need to have a car? Yes. There is no public transportation to the park or towns during the residency period.
What are the housing arrangements? Artists are housed in a fully furnished, one-bedroom apartment with a full kitchen outfitted with pots, pans, dishes, and silverware. The park supplies linens and bedding. There is a laundry facility in the apartment complex. Occupants supply personal items such as clocks and audiovisual equipment. Occupants are responsible for cleaning the apartment prior to their departure. Pets and smoking are not allowed. Wheelchair-accessible housing is available.
Can I bring my family or pet? Family members may join the artist for the residency as long as the number of occupants does not exceed the occupancy limits of the apartment. Pets are not permitted.

You may also download an Artist-In-Residence brochure (pdf – 309kb) with this information.
http://www.nps.gov/acad/supportyourpark/artistinresidence.htm

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Atelier Topaz – résidence
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca

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International Helen M. Salzbert Artist in Residence Program, Book Arts, Florida

Deadline: January 22, 2013 (RECEIVE) or (HAND DELIVERY)

Stipend of $5000
Helen M. Salzberg Artist in Residence Program
Jaffe Center for Book Arts
Wimberly Library
Florida Atlantic University
Boca Raton, FL
Fall 2013
The Helen M. Salzberg Artist in Residence Program funds two working residencies for artists each academic year at the Jaffe Center for Book Arts, in the fall and spring semesters. Artists working in the book arts (and other media, too, as long as the creative project can be thought of as book arts related) are encouraged to apply for this prestigious and competitive award. We accept applications from artists from all over the world.
Poet and artist Helen M. Salzberg established the Salzberg AIR Program in 2011. Income from this endowed fund enables artists working in the book arts to come to the Jaffe Center on a semester basis to work and teach at the center. While here, the artist will produce a creative project using JCBA studios and also teach a workshop for FAU students and the general public and mentor FAU students as his or her schedule allows. The Salzberg AIR Program gives our students the opportunity to work alongside highly talented and creative book artists.
Two residencies will be awarded each academic year: one in the fall semester and one in the spring semester. The Artist in Residence (AIR) selected each semester will get his or her own office at JCBA and full use of the JCBA studios (papermaking, letterpress and book studios). The artist’s residency will last for 12 weeks, though shorter or longer residencies may be accommodated as needed. In the application process, if an artist has a particularly ambitious creative project in mind, the artist may apply for a residency that would encompass two semesters. Should the two-semester residency be awarded in this case, the artist would be expected to teach one workshop in each semester.
The AIR receives a stipend of $5,000 for the semester. The artist is responsible for transportation, housing, parking, meals and materials for his or her creative project. JCBA will provide materials for workshops.
APPLICATION
Artists who wish to compete for consideration for this prestigious opportunity must submit their application and support materials for review by a JCBA panel comprised of book artists and book arts enthusiasts. Your application packet must be submitted via post or delivered in person to JCBA and should include the following:
1. Completed application, or suitable cover letter that supplies the same information requested on the application.
2. Brief narrative of the creative project you envision.
3. Brief narrative of the workshop you would like to teach.
4. Current resume.
5. Any support materials you care to include: we welcome images of your work, sketches for the creative project, video… be creative and have fun.
All applications will be weighed equally by our panel.
Download Application: www.library.fau.edu/AIR_Application
Visit website for complete details: www.library.fau.edu/JaffeCenter/AIR
The Arthur & Mata Jaffe Center for Book Arts
Wimberly Library, Room 350/ 3rd floor east
Florida Atlantic University
777 Glades Road
Boca Raton, Florida 33431 USA
Tel: 561.297.0226

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Berwick Visual Arts Residencies, Berwick-Upon-Tweed, UK (Deadline: Oct. 22nd, 2012)

Berwick Residencies – now accepting applications
Deadline: Monday 22 October 2012 5pm
Duration: 6 months
Location: Berwick-upon-tweed, UK
As part of its new Arts Council funding, in April 2012 The Maltings Theatre & Cinema announced the formation of Berwick Visual Arts, a new initiative that brings visual arts in Berwick-upon-Tweed under one banner, including existing arts venues, potential new venue partners, and the wider visual arts community.
Berwick Visual Arts is pleased to announce the first of two new residency opportunities for visual artists to research and develop a project and/or new work. The residency programme will enable artists to respond to what Berwick offers in terms of its unique history, coastal and border location, unusual spaces, archives and collections, social contexts and to work with its people. For the first residency Berwick Visual Arts is working in collaboration with Berwick Film & Media Arts Festival to offer an artist working with moving image the opportunity to show the resulting work as part of the Berwick Film & Media Arts Festival in late September 2013. To download the Application pack in MS Word click here, or in PDF format click here.
Eligibility
The residency opportunity requires the applicant artist to have been out of college (BA graduate) for a minimum of 3 years and to be able to demonstrate a strong commitment to their artistic practice and evidence a body of work and strong track record, through new work, projects, exhibitions, publishing,and/or commissions. Part of this track record should be specifically in moving image work, though we welcome applications from artists working across different art forms.
The Residencies
The residency is for a 6 month period and is required to produce an outcome for the Berwick Film and Media Arts Festival 2013 which will take place during September 2013
Each year Berwick Film & Media Arts Festival responds to a chosen theme, and in 2013 it will explore the region’s long-standing historical, industrial and cultural links with Northern Europe, through cinema and the moving image.
Funding
The funding available for the residency is up to £12,000. This figure is based on a residency period of 6 months spent living and working in the area. This figure is inclusive of artist’s commission fee, accommodation in Berwick and material costs. Production and exhibition costs for the final outcome of the residency will be supported by Berwick Film and Media Arts Festival and agreed through further discussion with the festival.
Berwick Visual Arts will offer advice on accommodation options and rental rates are comparatively modest in Berwick.
The funding available remains the same when applied to an artist collaboration, where 2 or a group of artists work as one practice.
Application process
Artists are asked to submit their proposals by completing the application form provided. Shortlisted artists will be invited for interview during the week beginning the 12
th November 2012.
A payment of £150-200 will be given to those artists invited to interview and who are travelling from outside the area to cover travel and subsistence. Applications will be assessed on the following criteria:
• Eligibility – see point 2.0
• Artistic merit of examples previous work submitted.
• Strength of written proposal – including concept and response to themes.
• Impact and benefits to artists own practice .
• Impact and benefit to Berwick-upon Tweed, Berwick Visual Arts and Berwick Film and Media Arts Festival.
APPLICATION DEADLINE IS Monday 22nd October at 5pm Applications will not be accepted after 5pm and must be submitted via email to berwickvisualarts [arobas] maltingsberwick [point] co [point] uk and berwickvisualarts [arobas] gmail [point] com or via the online form.
The following schedule will then run:
• Friday 25th Oct – Shortlisted applicants notified and invited for interview and unsuccessful applicants notified via email
• Week beginning 12th Nov – Shortlisted applicants invited to attend interview in Berwick-upon- Tweed and successful artist notified.
• Jan / Feb / Mar / Apr 2013 – Successful artist begins residency
• Sep 2013 – Work produced during the residency is presented at Berwick Film and Media Arts Festival 2013.
If you have any questions about the opportunity or application process please contact James Lowther – Head of Visual Arts for Berwick Visual Art please email at berwickvisualarts [arobas] maltingsberwick [point] co [point] uk

www.maltingsberwick.co.uk/bva

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Brucebo Scholarships for Canadian Artists, Gotland, Sweden (Deadline: Jan.31st, 2013)

Location: Gotland, Sweden.
Duration: 3 months.
Elegibility: Canadian artists.
Deadline: January 31st, 2013
To commemorate the very special Swedish-Canadian link of Caroline and William’s marriage and artistic life, two Fine Art Scholarships for Canadians were established: the Brucebo Fine Art Summer Scholarship and the William Blair Bruce European Fine Art Travel Scholarship.
The Brucebo Summer Residency Scholarship provides funding for a three-month’s work stay at the Brucebo studio cottage, at Sjalso fishing village, 7 km. North of the Hanseatic and medieval City of Visby. The scholarship covers transport expenses, Canada-Visby/Gotland (return), free use of the studio cottage, plus a food stipend. The total value of the scholarship amounts to SEK 30,000 (plus)
The William Blair Bruce Travel Scholarship finances a systematic Fine Art European reserach/travel grant, to be undertaken either during the fall or winter. The scholarship can be part of a fine art related research project or of a thematic fine art study tour to various countries. Scholarship amount SEK 30,000 (Plus).
As of Fall 2002 the scholarship program is administered by the Concordia University Faculty of Fine Art, Associate Dean’s Office, Montréal.
For more detailed information about the scholarships please contact Dr. Jan O. Lundgren, Brucebo Foundation Liaison Officer in Canada, Geography Dpt., McGill University, 805 Sherbrooke Street West, Montreal, Quebec H3A 2K6.
Email: jan [point] lundgren [arobas] mcgill [point] ca
For Application: bruceboscholarships.com/index.php/application

5. Divers

Nouveau conseil d’administration élu. L’Association des groupes en arts visuels francophones tient son assemblée générale annuelle à Vancouver

En marge du colloque Institutions by artists, l’Association des groupes en arts visuels francophones a tenu son assemblée générale annuelle le 12 octobre dernier à Vancouver. L’artiste Mathieu Léger de Moncton a été réélu pour un second mandat. Pour sa part, le directeur artistique de la Maison des artistes visuels de Saint-Boniface, Eric Lesage, a été élu pour un premier mandat de conseiller. La présidente Tam-Can Vo-Van d’Ottawa, le vice-président Marc Audette de Toronto, la trésorière Nisk Imbeault de Moncton et la conseillère Diane Besner de Pointe-de-l’Église poursuivent leur mandat.

De gauche à droite: Eric Lesage, Marc Audette, Tam-Ca Vo-Van, Lise Leblanc, Nisk Imbeault, Diane Besner et Mathieu Léger. Photo Isabelle Regout.