nouvelles et appels de dossiers du 20 septembre 2013

La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: @agavf
ou sur Facebook: www.facebook.com/agavf

La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Faites comme les 1 800 abonnés, abonnez-vous gratuitement par courriel et recevez La Liste toutes les deux semaines!
Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Kazan&Tomoe
Photographer Hal et Tosei Gallery (Tokyo) présenté par la Galerie SAW Gallery

Galerie SAW Gallery (Ottawa)
Transformer: Le corps remixé
Avec Asger Carlsen, Beth Frey, Anne McGuire, Bjørn Melhus, Susy Oliveira, Photographer Hal, Raheleh Saneie + Peter Shmelzer
Commissaire: Jason St-Laurent
Du 21 septembre au 2 novembre 2013
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Agit P.O.V (Petit Objet de Vélo)

Dans le cadre de la Nuit Blanche
Samedi 5 octobre 2013
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Voix autochtones : Quatre artistes du Canada atlantique
avec Ned Bear, Jordan Bennett, Ursula Johnson et Alan Syliboy
du 25 septembre au 3 novembre 2013
vernissage: mercredi 25 septembre à 17h

L’Exposition des miroirs
BAV BAVE 76 : Dominique Ambroise, Jean-Marc Bélanger, Guy Boucher, Jean-Claude Bordage, Charline Bourque, Jeanita Caron, Gisèle Drapeau, Yvon Gallant, Jean Gauvin, Pierre Goguen, Angela Haché, Yvon LeBlanc, Nancy Morin, Marcia Richard, Carmen Robichaud, Denis Robichaud, Thérèse St-Pierre
jusqu’au 29 septembre 2013
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Galerie Sans Nom (Moncton)
jè-st’ festival d’Art performatif et d’intervention (avec Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen et Imago)
avec le collectif BGL, Stefan Hoffmann, Organ Mood, Megan Morman, Ursula Johnson
du 25 au 28 septembre 2013
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Michel Boulanger
Terre blanche
du 12 septembre au 28 octobre 2013
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)
Barbara ClausLégers tremblements
du 12 septembre au 1er novembre 2013
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)
Pierre Raphaël Pelletier – osons l’humain
du 10 septembre au 12 octobre 2013
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Stefan Hoffman
12 septembre au 7 octobre 2013
Conférence d’artiste le 2 octobre à 17h30

Leyla Majeri
en résidence à Imago du 9 au 19 septembre 2013 (résidence croisée avec l’Atelier Graff (Montréal)
Présentation de l’artiste le mardi 17 septembre à 17h30

Centre3: Will Kwan, Shelly Bahl, Tor Lukasik-Foss, Hitoko Okada Micah Lexier, Brendan Fernandes, Fiona Kinsella, Matt McInnes
Atelier Imago: Angèle Cormier, Carole Deveau, Blake Morin, Mark Young, Jean-Denis Boudreau, Jennifer Bélanger, Jonah Haché, Mathieu Léger
présentée en ce moment au Centre3 for Print and Media Arts à Hamilton
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.atelierimago.com

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)
Valérie Nadon, Diane Nadon, Dnise Comeau, Rolande Comeau, Jocelyne Comeau, Nora Robicheau, Pamela Maher, Dany Sheehy, Noëlla DeMille, Jay LeBlanc, Claude Chaloux, Karen Boudreau, Dora VanOnselen, Dianne Surette, Rose-Marie Comeau Maher, Angelina Comeau Paul Wyman, Clyde Deveau, Jody ThibodeauLes mots – The words
jusqu’au 8 septembre 2013
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Cécile Boucher – Antémémoire
du 14 septembre au 22 octobre 2013
vernissage et nuit blanche: samedi 21 septembre dès 18h

Vanier: quartier numérique
avec: Alex Leblanc, André Paquin, Cécile Boucher, Dominique Laurent, Doris Lamontagne, Frances Caswell-Routhier, Joan Rzadkiewicz, Joseph Muscat, Jules Villemaire, Lost Paradigm, Martine Gilbert, Patricia Pigeon, Paul Walty, Paula Franzini, Raymond Aubin, Louis Godbout, Claire Cloutier et Denis Leclaire
du 13 juin au 13 décembre 2013
Au Centre Richelieu-Vanier
67, avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Galerie Glendon (Toronto)
Espacios Compartidos / Shared Spaces / Espaces Partagés
avec Charmaine Lurch, Shaniqueki S. Bartley, Mira Martínez, Carlos Torres, Oswaldo León Kandule
du 24 septembre au 11 octobre 2013
2275 av. Bayview, Collège Glendon, York Hall, C-130
Toronto, Ontario
www.glendon.yorku.ca/gallery

1. appels en français du Canada

Vidéographe – Montréal – 15 octobre
MAI (Montréal, arts interculturels) – 1er octobre
Galerie Circulaire – Montréal – 15 novembre
L’œil de poisson – Québec – 15 octobre
Orange, l’évènement d’art actuel de Saint-Hyacinthe – recherche un.e commissaire – 23 septembre
Dazibao – Montréal – en tout temps
Diagonale – Montréal – 1er novembre
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Arnica ARC – Kamloops – 1er octobre
Hot Docs – Toronto – 22 novembre
Mercer Union – Toronto – 1er octobre
Festival Images – Toronto – 15 octobre
Two Rivers Gallery – Prince George – 30 septembre
Charlotte Glencross Gallery – Fredericton – 30 septembre
Images festival 2014 – Toronto – 15 octobre
Urban screen art projects – 14 octobre
Latitude 53 – Edmonton – 30 septembre – main room et 15 octobre projex room
The Alternator Gallery – Kelowna – en cours
Artbomb – internet – en tout temps
RBC Emerging Designer Competition – Toronto – 30 septembre
8 Fest – Toronto – 30 septembre

3. appels internationaux

Participatory City 2014 –  plusieurs villes – 13 octobre
Vidéoformes 2014 – Clermond-Ferrand – 1er octobre
Szpilman Award – 30 septembre

4. résidences

St Michael’s Prinshop – Saint John’s – 1er octobre
Bemis Center Artist-in-residence – Omaha – 30 septembre
Auckland Print Studio – 31 octobre
Galerie Circulaire – Montréal – 15 octobre
Millay colony for the arts – Chatham, New York – 1er octobre
Nodar rural art lab – São Pedro do Sul, Portugal – 31 octobre
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Ville de Moncton – Place Resurgo – 25 septembre
Traffic Triangle at Bathurst Street and Vaughan Road – Toronto – 20 septembre
Art Plinth – Richmond Colombie-Britannique – 7 octobre

6. divers

Appel à communication – Colloque L’Acadie dans tous ses défis: Journée d’étude « Arts et littérature »
L’artiste franco-ontarien, Laurent L. Vaillancourt, réalisera les Prix de l’Assemblée
CQAM – Contrats types pour les artistes

1. appels en français du Canada

 

Vidéographe diffuse annuellement plusieurs programmations, 3 à 4 installations dans divers lieux à Montréal, en collaboration avec nos partenaires institutionnels. La recherche de lieux de diffusion pour chaque activité ouvre la voie aux collaborations et partenariats multiples entre différents acteurs du milieu des arts médiatiques canadiens.Depuis sa création en 1998, cet espace-nomade Vidéographe se consacre à promouvoir et faire connaître l’art vidéo dans ses multiples incarnations et dans les rapports qu’il entretiennent avec d’autres pratiques artistiques.Nous encourageons les propositions qui stimulent une réflexion sur le langage vidéographique et ses modes de représentation; qui incitent au débat d’idées; qui favorisent les échanges entres pratiques en arts médiatiques, entre la production locale et internationale.Le budget par activité comprend des cachets d’artistes et de commissaires, les droits d’auteur, les frais reliés à l’équipement de diffusion, à la location du lieu de présentation et à la promotion. Vidéographe verse des droits conformes aux minimums établis par les groupes de représentation et les sociétés de perception de droits.

Recommandation

Avant tout dépôt de demande à ce programme, nous vous invitons à contacter Audrey Legerot, au (514) 521-2116 poste 221, pour valider l’admissibilité de votre projet, et pour vérifier la régularité de votre adhésion.

Sélection des projets

Un comité formé d’artistes professionnels des arts médiatiques, de membres de Vidéographe et de membres du personnel, sélectionne les œuvres. Deux à quatre projets sont accueillis par an dans le cadre de ce programme. Les réponses seront communiquées à la mi-août 2012.

Les projets retenus feront l’objet d’une entente contractuelle entre l’artiste et Vidéographe. Échéancier, budget révisé, besoins en équipement, en salles, en ressources humaines d’accompagnement y seront détaillés et planifiés, ainsi que les obligations et conditions relatives à chacune des parties.

Critères de sélection

 

  • Les liens entre les médias et les technologies utilisées et leur application artistique;
  • L’originalité et l’innovation de la proposition artistique;
  • L’originalité et l’innovation technologique de la proposition;
  • Les retombées-bénéfices pour l’artiste;
  • La capacité de l’artiste à mener à bien son projet.

S’il y a lieu

  • Biographie et rôle des collaborateurs dans le projet;
  • Présentation des organismes partenaires impliqués dans le projet;
  • Structure financière détaillée qui doit comprendre l’ensemble des sources de financement, s’il y en a, y compris la vôtre, celle d’autres participants, la ou les bourses ou subventions pour le projet, ainsi que le montant de l’aide demandée à Vidéographe.

Documents d’appui

Les artistes peuvent soumettre des croquis, des plans, des sketchs en format PDF et deux (2) documents vidéo ou audio (maximum de 10Mo chacun si envoyé par courriel ou déposé sur serveur FTP) ou deux (2) URL présentant autant de documents audio ou vidéo. Chaque document doit être accompagné d’une description et, s’il y a lieu, d’un court texte expliquant le lien avec le projet proposé.

Dates de tombée :

15 FÉVRIER 2013, 15 JUIN, 15 OCTOBRE ET 15 FÉVRIER 2014

Merci d’adresser votre projet à :
Vidéographe – Espace Nomade
Audrey Legerot
4550, rue Garnier
Montréal, QC
H2J 3S7

http://www.videographe.qc.ca/appeldedossiers.html

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MAI (Montréal, arts interculturels)

Date limite pour soumettre un projet : 1er octobre de chaque année pour la saison suivante
Version imprimable : Appel de projets en arts visuels et médiatiques (format PDF) [248Ko]

Le MAI (Montréal, arts interculturels) invite les professionnels en art contemporain à proposer leur projet de création avant le 1er octobre. Les artistes et créateurs, les commissaires d’exposition (des arts visuels et des arts médiatiques, incluant les travailleurs culturels, les chercheurs, les historiens et les théoriciens de l’art, les éducateurs en arts visuels et les professionnels des domaines du design et de l’architecture), ainsi que les organismes peuvent présenter un projet d’exposition collective ou individuelle.

Il est possible également de profiter d’une résidence ou d’une période de montage prolongée dans la galerie et d’organiser des conférences ou toute autre activité relative aux arts visuels. Les projets peuvent être locaux, nationaux ou internationaux et, selon les ressources dont il dispose, le MAI pourra réaliser l’exposition ou la présenter en collaboration avec d’autres partenaires.

Ces projets doivent s’inscrire dans une démarche interculturelle*.

Le MAI privilégie les créations originales, inédites à Montréal et conçues pour nos espaces. Compte tenu des dimensions de la galerie (13.87 m x 23.13 m ou 39’ x 65’), une préférence est accordée aux projets faisant appel à un certain déploiement dans l’espace tels que les installations arts médiatiques (projections vidéo, etc.) ou autres sans exclure les disciplines de la peinture, de la sculpture, de la photographie, etc.

Documents requis :

1) Description artistique du projet.
Veuillez préciser également la période envisagée de l’exposition, les caractéristiques physiques et les besoins techniques du projet.

2) Description du caractère interculturel du projet.

3) Texte détaillé sur la démarche de l’artiste (de chaque artiste dans le cas d’une exposition collective).

4) Texte d’intention détaillé expliquant la démarche du commissaire s’il y a lieu.

5) Curriculum vitæ de chaque artiste et du commissaire s’il y a lieu.

6) Images numériques de travaux récents (minimum de 12 et maximum de 20). Les originaux ne sont pas acceptés. Veuillez joindre une liste décrivant chaque image (titre, dates, dimensions et techniques utilisées). Veuillez préciser s’il s’agit des œuvres suggérées pour l’exposition au MAI ou s’il s’agit d’œuvres similaires à celles proposées.

7) Copies du dossier de presse, de publications ou de tout autre document pertinent.

8) Coordonnées du responsable du projet et de ses partenaires.

9) Enveloppe de retour du matériel visuel affranchie (si vous souhaitez que votre matériel d’appui soit retourné).

10) Les prévisions budgétaires incluant vos sources de financement et les dépenses que le MAI devra assumer. Le MAI assumera un minimum de coûts associés au transport, à l’hébergement et à l’installation incluant construction minimale, peinture, etc.

Veuillez acheminer votre dossier à :
Agathe Bodineau, Coordonnatrice des productions
MAI (Montréal, arts interculturels)
3680, rue Jeanne-Mance, bureau 103
Montréal (Québec) H2X 2K5
Téléphone : 514 982-1812, poste 230
Courriel : coop [arobas] m-a-i [point] qc [point] ca

Veuillez noter que les résultats seront transmis par écrit, entre huit et douze semaines suivant la date du dépôt du projet.

*La démarche interculturelle du MAI

Le MAI offre un espace pour l’expérimentation des nouvelles pratiques artistiques interculturelles, axé sur la relation interculturelle conçue comme un échange entre des individus ou des groupes ayant leur propre identité. Cette démarche exige de placer la notion de dialogue au centre de toute intervention et de développer les formes de ce métissage. Dans cette optique, le MAI contribue au développement des pratiques artistiques interculturelles professionnelles en offrant aux artistes et aux organismes des résidences visant l’excellence et la maturité des œuvres, des rencontres avec le public et des projets de collaboration multiples.

Les croisements culturels donnent lieu à un questionnement dynamique non seulement sur les relations interculturelles, mais aussi sur l’essence même de l’art et sur les conditions nécessaires à son renouvellement. La pratique artistique interculturelle se révèle également propice à la mutation des champs disciplinaires traditionnels. Les productions interdisciplinaires jouant sur plusieurs registres et créant des langages artistiques inédits sont donc soutenues dans la programmation régulière et dans le cadre d’événements spéciaux et de la série Public Plus.

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GALERIE CIRCULAIRE
Date limite : 15 novembre 2013
Dans le cadre de sa programmation 2014-2015, la Galerie Circulaire invite les artistes et les commissaires à soumettre un dossier pour un projet d’exposition. Le projet d’exposition doit intégrer les arts imprimés sur le plan technique et/ou conceptuel.
Fondé en 1982, l’Atelier Circulaire se consacre à la production et à la diffusion de l’estampe. Aujourd’hui, l’Atelier Circulaire représente l’un des centres d’estampe les plus actifs au Canada et compte près de 100 artistes membres. Orienté vers la recherche et la création en arts imprimés, l’Atelier Circulaire est équipé pour la taille-douce, la lithographie, l’impression en relief et l’impression numérique. À partir de mars 2014, la galerie occupera un espace au rez-de-chaussée dans le nouveau « Pôle de diffusion Gaspé », avec quatre autres galeries en art visuel et permettant une plus grande visibilité et accessibilité au public.
Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :
– une description du projet (maximum 1 page);
– un CD ou DVD de 10 à 15 images JPEG
[ fichiers compatibles MAC, RVB d’environ 1024 x 768 dpi ];
– une liste descriptive des oeuvres;
– un curriculum vitae (maximum 3 pages);
– une démarche artistique (maximum 1 page);
– tout autre document pertinent;
– une enveloppe suffisamment affranchie pour le retour du dossier (si désiré).
Votre proposition doit être envoyée par la poste ou remise en personne à l’attention de « COMITÉ DE PROGRAMMATION GALERIE ». Les dossiers envoyés par courriel ne seront pas acceptés.
Il y aura une sélection par jury.
Les réponses seront communiquées par courriel avant mars 2014.

5445, Av. de Gaspé, Espace 101 Montréal (Québec) H2T 3B2 Tél.: 514-272-8874 www.atelier-circulaire.qc.ca info [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca

 

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L’Œil de Poisson, centre de production et de diffusion en art actuel et multidisciplinaire, invite les artistes et commissaires à soumettre leur projet d’exposition pour la programmation 2014-2015 (Grande galerie, Petite galerie et Entrée vidéo). Le centre privilégie un art de recherche et d’exploration qui encourage le décloisonnement des pratiques artistiques, désirant accueillir autant les artistes émergents qu’établis.

Les artistes sélectionnés reçoivent des droits d’exposition suivant les normes du CARFAC et ont accès gratuitement à nos ateliers de production pour une période d’un mois précédant leur exposition.
Dans un fichier .zip (10 mo maximum et évitez les sous-dossiers) :
CONTENU DU DOSSIER :

Curriculum vitae (max. 3 pages)

Texte de démarche (max. 250 mots)

Biographie (max. 250 mots)

Description du projet proposé (max. 500 mots)
(précisez l’espace souhaité : Grande galerie, Petite galerie, Entrée vidéo)

Documentation visuelle (max. 15 images au format JPEG, 72 dpi)

Documentation de vidéos (liens Youtube, Vimeo ou autre diffuseur Web)
Note : La documentation vidéo doit demeurer en ligne jusqu’en janvier 2014.

Dossier de presse (facultatif)
FAITES PARVENIR VOTRE DOSSIER À :
info [arobas] oeildepoisson [point] com
Titre du courriel (objet) : Dossier 2014-2015
Au plus tard le 15 octobre.

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ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe

APPEL DE CANDIDATURE
5e ÉDITION – Automne 2015

Commissaire d’exposition

DATE LIMITE : 23 septembre 2013
ORANGE, L’événement d’art actuel de Saint-Hyacinthe lance un appel de candidature aux commissaires d’exposition
pour la 5e édition de l’événement, qui aura lieu en septembre et octobre 2015.

Pour de plus amples informations, voir le communiqué ci-joint.
expression.qc.ca/orange4

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Appel de projets d’exposition et de publication
À l’automne 2013, Dazibao s’installera au 5445-5455 de Gaspé : nouveau point névralgique pour les arts visuels à Montréal! Nos espaces compteront une galerie d’environ 140 mètres carrés (1500 pieds carrés) et une salle de projection de 25 places. Le centre sollicite vos projets en vue de sa programmation 2014-2015.

APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION ET DE PUBLICATION POUR LA PROGRAMMATION 2014-2015

PROPOSITIONS ACCEPTÉES EN TOUT TEMPS

La programmation de Dazibao regroupe des propositions reçues dans le cadre de nos appels de dossiers et/ou choisies à l’initiative du centre.
VOTRE PROPOSITION D’EXPOSITION OU DE PUBLICATION DOIT COMPRENDRE :
1. une description précise du projet
2. un texte expliquant votre démarche artistique
3. de la documentation visuelle de vos oeuvres (17 MB maximum) ou un lien vers celle-ci
4. un curriculum vitæ
Merci de n’envoyer de projet qu’une fois l’an.
Seules les propositions envoyées à dossiers [arobas] dazibao-photo [point] org seront considérées.
Les réponses seront communiquées dans les six mois.

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Programmation régulière
Prochain appel : 1er novembre 2013
DIAGONALE invite les commissaires et les artistes en arts visuels à proposer leurs dossiers pour la programmation régulière du centre.
L’appel de dossier s’adresse à tous les artistes qu’ils soient des artistes « occasionnels » de la fibre ou des inconditionnels du domaine.
DIAGONALE regroupe des artistes du Québec et du Canada. Il a pour premier objectif la promotion et la diffusion du travail des artistes en arts visuels qui utilisent les techniques et/ou les procédés relevant du domaine des arts de la fibre. Le centre établit un dialogue avec les artistes de toutes les disciplines afin de favoriser le métissage au niveau des idées.
Art / Fibre
Il faut mieux parler de fibre et non de textile qui est une matière propre à être tissée. La fibre désigne quant à elle toute matière filamenteuse de forme allongée, d’origine naturelle ou non, qui entre dans la composition d’un corps ou d’un objet. Ses qualités tactiles ainsi que sa structure molle et flexible constituent des potentialités spécifiques indéniables.
Entrent dans la catégorie : la fibre, le fil et le tissu incluant les fibres végétales, animales, synthétiques et artificielles, les fils métalliques, les tubulures plastiques, les lanières de cuir, les languettes de bois, les bandelettes de papiers et la fourrure.
Les techniques et les procédés comprennent toutes les formes de construction et de traitement possible ; couture, tissage, haute lice, maillage, tressage, nouage, dentelle, broderie, laminage, façonnage, feutrage, taille direct, assemblage, gaufrage, feutrage, pliage, froissage, entrelacs, plissage, moulage, teinture, etc.
En prenant compte le concept fibre on doit ajouter les possibilités d’intégration de techniques et de matériaux propres à d’autres pratiques. La fibre peut être évoquée, représentée ou utilisée.  On retrouve de tout chez DIAGONALE : la peinture, la sculpture, l’installation, la vidéo, la performance …
Les artistes ou les projets d’exposition sont sélectionnés par un comité de membres et d’invités extérieurs. DIAGONALE encourage la réalisation d’activités novatrices qui élargissent la notion de concept fibre.
Le dossier doit comprendre :
•    Curriculum vitae
•    Démarche artistique
•    10 à 15 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
•    Proposition de projet
•    Dossier de presse, s’il y a lieu
Les artistes intéressés doivent faire parvenir leur dossier PAR COURRIEL à : info [arobas] artdiagonale [point] orgwww.artdiagonale.org/appel-de-dossiers.html

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APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS
En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.
Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.
Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.
Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante :
Action Art Actuel

190 rue Richelieu

Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec) 
J3B 6X4
INFORMATION 
Marie Hébert
 450 357-2178
direction [arobas] action-art-actuel [point] org

www.action-art-actuel.org

 

2. appels en anglais du Canada

 

Arnica ARC – Kamloops

Call for Submissions 2014/15 Season

SUBMISSION DEADLINE: OCTOBER 1, 2013 (postmark)

Arnica Artist-Run Centre welcomes proposals from artists, 
collectives, or curators for our 2014 / 2015 exhibition season. 
Arnica aims to present recent, ongoing, or site-specific projects 
that range across disciplines and media. The programming 
committee seeks projects that are thoughtful, innovative, and 
socially engaged.

Operating in Kamloops since 2003, Arnica is currently located 
in the Old Courthouse Building, one of the city’s most 
prominent historical landmarks. Arnica has two small exhibition 
spaces. The main gallery can accommodate work of all media, 
and measures 238 square feet. The Vault is ideally suited for 
intimate installations, sound, and video works. Artists and 
curators are encouraged to present proposals that occupy one or 
both of our exhibition spaces. Due to the historic designation of 
our building, we cannot present projects that propose 
permanent modifications to the space.

Proposals are selected through a peer review process by Arnica’s 
Programming Committee. Proposals will be selected based on 
the following criteria: artistic merit of the proposed project, fit 
with Arnica’s mandate, and the ability of Arnica to provide 
appropriate space/support for the project. Arnica is committed to 
supporting projects through CARFAC exhibition fees. Assistance 
for travel and shipping is contingent on funding.

Proposals are reviewed twice each year (postmark deadline is 
March 1st and October 1st), and should include the following:

-10-20 digital images (jpeg format, 1024 x 768 pixels) and/ or 5 
minutes of video
-Curriculum Vitae (max. 3 pages)
-Project Proposal (max. 1 page)
-Artist Statement (max. 1 page)
-Image List (including title, media, dimensions and date)
-Additional Support Materials (optional)
-Self Addressed Stamped Envelope (optional)

Artists may send proposals electronically to 
ArnicaARC [arobas] gmail [point] com or by mail to:

Arnica Artist Run Centre
c/o The Programming Committee
Old Courthouse Cultural Centre
7 Seymour Street W.
Kamloops, British Columbia V2C 1E4
http://arnica.ca

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Film submissions to Hot Docs 2014 are now open.

http://www.hotdocs.ca/festival/submit_a_film

Early bird: 22 novembre 2013

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Mercer Union

Upcoming Submission Deadline
Tuesday 1 October 2013

Mercer Union is an artist-centred platform for contemporary art. 
Our main objective is to support the creation and development 
of new and site-specific work, often premiering artists’ work from 
Canada and across the globe.

Mercer Union is delighted to accept exhibition and curatorial 
proposals from artists, artist collectives and curators across all 
media for its Front and/or Back Galleries. The submission 
deadlines occur twice a year: 1 March and 1 October.

In preparing your submission please consult the extensive 
archive of Mercer Union’s previous exhibitions as well as the 
floorplan to give an indication of the gallery spaces available. 
We also consider off-site projects relevant to Mercer Unions’ 
vision.
All submissions must be electronic in form (documents on Mac-
friendly CD/ DVD or USB stick), including:
An artist statement (PDF preferred)
An exhibition proposal specific to Mercer Union including 
technical/installation needs, time-frame, etc.
A numbered image list
Ten to twenty images of current work or work intended for 
exhibition. Images should be JPEGs (1024 x 768 pixels max.), 
named and numbered consistently (e.g. 01Smith.jpg, 
02Smith.jpg, etc.)
Other support material such as reviews and catalogues (print 
examples accepted)
A current CV with full contact information
(Please note: we do not return submissions–for material to be 
returned please provide a Self-Addressed and Stamped 
Envelope)

Mercer Union offers artists the opportunity to create new works, 
from conception to realization. We are committed to paying 
artist and copyright fees according to the guidelines established 
by CAR/FAC (Canadian Artists’ Representation/Les Fronts des 
Artistes Canadiens), and provide curatorial support, installation 
assistance, insurance, promotion, documentation, and 
commission critical essays to accompany selected projects.

Mercer Union Project Submission Deadlines:
1 March / 1 October, yearly

Ontario Arts Council Exhibition Assistance:
First Friday of January / 15 October, yearly
Please review the OAC Exhibition Assistance Program 
Guidelines

All submissions should be mailed or delivered in person. Mercer 
Union does not accept submissions by e-mail. Exhibition 
submissions which arrive after the due date will be held over 
until the next deadline. In order to present a cohesive yearly 
program, our committees review materials from both deadlines, 
and decisions are often not made for many months. Please be 
patient.

Mercer Union, a centre for contemporary art
1286 Bloor Street West, Toronto ON M6H 1N9 Canada
http://mercerunion.org

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Images 2014 ON SCREEN >> Call for Submissions NOW OPEN!

Images is now accepting entries for the ON SCREEN sections of our 2014 festival (April 10-19),
which includes: film/video/projected works presented in a cinema.
 
2014 SUBMISSION DEADLINES
OCTOBER 1 – GUEST CURATORIAL PROPOSALS:
(proposal to present ON SCREEN, OFF SCREEN, LIVE IMAGES program)OCTOBER 15 (EARLY DEADLINE) – ON SCREEN:
(film + video in the cinema)NOVEMBER 15 (FINAL DEADLINE) – ON SCREEN:
(film + video in the cinema)
*Screening fees paid for all works presented! 
**No submission fees for students or for Off Screen/Live submissions!
Our 2014 Calls for submission, guidelines and FAQ:
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Call for Submissions: 
Rustad Galleria at Two Rivers Gallery
An Exhibition Space For Smaller Projects
Smaller exhibitions, experimental projects, or projects by emerging artists are 
welcome in the Rustad Galleria at Two Rivers Gallery. Exhibitions usually run 
for a month and are generally not booked more than three months in advance. 
We encourage the submission of artworks by BC based artists in particular 
artists from the Regional District of Fraser Fort-George though we are open to 
submissions from other regions. 
Please submit proposals or questions via email or mail to Maeve Hanna, 
Assistant Curator. Proposals should include a brief description of the project, 
a CV and 5 – 10 images. Please ensure digital images are high resolution.
Two Rivers Gallery, 725 Civic Plaza, Prince George, BC. V2L 5T1
TEL (250) 614 7800 ex. 492 FAX (250) 563 3211 Email: 
maeve [arobas] tworiversgallery [point] ca

Two Rivers Gallery
725 Civic Plaza
Prince George, BC
V2L 5T1

T. 250 614 7800 ext.492
Toll Free. 1 888 221 1155
F. 250 563 3211
E. maeve [arobas] tworiversgallery [point] ca
FTP: dropbox.yousendit.com/TwoRiversGallery

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Call to Artists for Charlotte Glencross Gallery Programming 2014-15
The Charlotte Street art Centre is seeking proposals for the Charlotte Glencross Gallery. The Charlotte Street Arts Centre “opens the doors of creative expression to all,” and invites professional artists, emerging artists, multicultural artists and amateur artists, as well as students to apply.
The selections committee will meet to review the proposals after the submission deadline: Monday, September 30, 2013. Proposals must be received by this date. Applicants will be considered for exhibitions beginning late April 2014 through to 2015.
Requirements:
• A 250-word artist statement/ proposal for exhibition
• An arts CV (max 3 pages) and short biography
• 10 images of work (JPEGS) on a CD with accompanying image list that specifies titles of work, media used and
dimensions of work
• Completed application form and contract
Application forms are available at charlottestreetarts.ca/index.php/site/how-to-apply. Please include a self-addressed stamped envelope if you wish to have your material returned.
Attn: Exhibitions Committee 732 Charlotte Street, Room 200 Fredericton, NB E3B 1M5

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Call for entries
Deadline: 15 October 2013

IMAGES FESTIVAL 2014 On Screen Film + Video

Established in 1987, the Images Festival is the largest festival in North America for experimental and independent moving image culture, showcasing the innovative edge of international contemporary media art both on and off the screen.

Images has presented thousands of vanguard media-based projects in its 26-year history and is committed to an expanded concept of film and video practice: Alongside film and video screenings (ON SCREEN), the festival presents groundbreaking live performances (LIVE IMAGES), media art installations (OFF SCREEN) in local galleries and new media projects by many renowned Canadian and international artists. Images provides audiences with an annual extravaganza of contemporary moving image culture.

www.imagesfestival.com/

Deadline Tuesday October 15th, 2013
Images is now accepting entries for the ON SCREEN section of the festival, which includes both feature length and short film and video that screens in a cinema.
DEADLINE dates (postmark):
15 October 2013 (regular deadline) and 15 November 2013 (late deadline)
Artist fees (screening fees) paid for all works presented.

www.imagesfestival.com/submission_form_video.php

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National Call for Proposals from Artists and Curators for Urban Screen Art Projects

Digital screens and billboards offer new sites for the public display of arts and cultural projects, and new opportunities for the exchange of ideas. The 2013 Art in Transit program features 25 local and national projects on a variety of Pattison ‘urban screen’ and print media across Canada.

Pattison Onestop is now accepting proposals by artists and curators for original projects to include in our 2014 Art in Transit program. Possible venues/media include the network of screens in the Toronto subway system; screens in the Edmonton LRT; screens in the Calgary airport; our national digital mall network of over 300 screens, and digital billboards. Most of our screens are silent, and interactivity is not possible. We also occasionally work with HD (and 4K) video walls and print media such as subway posters and bus cards.

 

Video, animation, photo, digital imagery, illustration, text and conceptual projects are acceptable. Work for the Toronto and Edmonton transit can be produced as a series of 30 or 60 seconds pieces. Work for our network of shopping mall screens can be produced as a series of 15 or 30 seconds pieces. Please note that artwork is screened once every 10 minutes on the TTC and once every 5 minutes on the mall network.

 

Work for digital billboards can be produced as as series of 6 or 8 second pieces. Some digital billboards support video (8 seconds) and some support still imagery (6 seconds). Please note that artwork is screened about once per minute on digital billboards.

 

Artists are reminded that their work will exist within the context of a public forum and should reflect an awareness of such an open platform for artistic communication. Depending on the scope of the project, artist fees may be available.

 

For examples of past programming visit www.artintransit.ca.

Deadline for Submissions: October 14, 2013

 

Instructions for proposals:

Proposals must include CV/bio plus 5 – 10 examples of past work (jpgs or links).

Proposals can be emailed, shared via dropbox, or sent by mail.

If emailing proposal, email must not be larger than 5MB.

Address your email with the subject heading: Art in Transit PROPOSAL

 

 

Send to:

Sharon Switzer, Arts Programmer and Curator, Pattison Onestop

266 King Street West, Suite 300, Toronto ON, M5V 1H8

sswitzer [arobas] pattisononestop [point] com

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Submissions

Latitude 53 Society of Artists is a not-for profit artist-run centre. Its purpose is to encourage contemporary artistic endeavors, to foster experimental cultural development, and to stimulate dialogue within the art community. A forum for dialogue about contemporary art practices is provided through exhibitions, criticism and projects.

Latitude 53 is willing to take risks in its programming and is fully prepared to support experimental ideas. Through the presentation of content-oriented art, our programs generate dialogue, political debate, and large-scale public awareness and discussion. Through proactive programming, which combines ongoing selections with a standard submission process that can remain flexible and responsive to current events in our community and elsewhere, we feel we can serve our community by providing more interesting, radical and provoking exhibitions.

Latitude 53 has a non-discriminatory exhibition policy and pays full artist fees in agreement with the CARFAC Schedule.

View the gallery floor plan

  • MAIN SPACEArtists and curators are invited to submit individual or group proposals in any media for the upcoming programming year. The projects for this space will be reviewed and selected by a peer jury. Submission deadline is twice a year: April 30 and September 30.
  • ProjEX ROOMArtists and collectives (emerging to established) are invited to submit proposals of projects in any media. This site is specifically for members, other artists, and cultural producers to exhibit works in progress, ideas that are in the middle stages of development, projects exploring and expanding the parameters of new media, or work that comments on current sociopolitical issues and for artists to receive critical discourse about their work. Projects are programmed on an ongoing basis as to remain flexible and timely.The ProjEx Room is an initiative of Latitude 53 that showcases the work of artists and cultural producers experimenting with visual culture. This work is often in process and provides the artist opportunities to expand upon their research and development in and generates dialogue between artists and audiences about the work. At this current time, Latitude 53 is unable to provide travel assistance so artist should consider this limitation prior to submitting for a space within the ProJEX Room space.The projects for this space will be reviewed and selected by the Executive Director. Submission deadlines: 15 January; 15 April; 15 July; and 15 October.

PROPOSAL REQUIREMENTS:

  • Project description
  • Artist or Curatorial statement
  • Curriculum Vitae (4 pages maximum)
  • 15 digital images of proposed or recent work
    on a Compact Disc (JPEG format, 300 dpi, 6×6 inches, RGB)
  • Digital Video Disc or Compact Disc for video or audio work
  • Image List (including title, medium, date and size)
  • Web address/URL if available
  • Press kit (4 pages maximum)
  • Contact information (mailing address, phone number and email)
  • Self-Addressed Stamped Envelope (for return of submission materials)

We do not accept:

  • Email submissions
  • URL’s exclusively as support material
  • Original artwork
  • Slides, VHS tapes or audio cassette
  • PowerPoint format
  • Fax submissions

Please print out all written material and do not staple. Do not include any other files in your digital image disc except for your images.

Send submissions to:

MAIN SPACE:

Programming Committee
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248-106 Street, Edmonton, AB
T5J 1H5
Canada

ProjEX ROOM:

Todd Janes, Executive Director
Latitude 53 Contemporary Visual Culture
10248-106 Street
Edmonton, AB
T5J 1H5
Canada

For more information, contact us at program [arobas] latitude53 [point] org or (780) 423 5353

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Call for Submissions

The Alternator accepts exhibition proposals from artists and curators. Selections are based on:

  • Compatibility with the Alternator’s mandate
  • Quality of the proposal
  • Quality of work submitted by the artist
  • Availability of space

SUBMISSIONS ARE REVIEWED ON AN ONGOING BASIS. CAR/FAC fees are paid. Submissions from both individual artists and groups will be considered with an emphasis on an experimental approach.

In 2015 the Alternator is inviting exhibiting artists to create an extension of their work for public space. Please include a short proposal for this secondary component along with your submission. For example this might include a banner, posters, public performance or outdoor projection. A separate presentation fee will be paid.

Please include all of the following when submitting your proposal:

  • A brief description (maximum 300 words) clearly outlining the exhibition you are proposing
  • Artist statement – maximum 500 words
  • Curriculum vitae
  • 15-20 images with name and title. Video artists may submit a video no longer than 5 minutes
  • Image list detailing medium and size
  • Self addressed, sufficiently stamped envelope (for return only)

Please submit images in jpeg format. Label jpg images with number and title, for example: 01_title.jpg, 02_title.jpg etc. Jpg images must be 72 dpi, maximum 1024 x 768 pixels. 500 KB (0.5MB). Applications submitted by e-mail are not accepted.

Send proposals to:
Attn: Programming Committee
The Alternator Centre for Contemporary Art
421 Cawtson Ave, Unit 103
Kelowna, BC
V1Y 6Z1

alternatorcentre.com/submit/call_for_submissions/

Related Documents:
Alternator Programming Policy

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ARTBOMB is a carefully curated daily online auction featuring artwork by rising Canadian artists.

ARTBOMB www.artbombdaily.com is a new, successful way for Canadian artists to expose—and sell—their work to thousands of potential art buyers.

ARTBOMB
is a service that delivers one email featuring selected artwork into subscribers’ inboxes every morning, seven days a week. There is a starting bid, and bidding is open from 6 a.m. to 11 p.m. At end of day, the highest bid wins the piece, which is delivered directly to the buyer.

The artwork—including painting, prints, photography, sculpture, drawing, mixed media and video art—reflects a broad cross-section of Canada’s most exciting talent. The East Coast submissions are selected by curator Teri Walsh.

EAST COAST ARTISTS SUBMIT YOUR WORK! Artists interested in participating may contact the ARTBOMB East Coast Curator at teriwalsh [arobas] gmail [point] com.

Please send a link to your website or low resolution images of your work. Please put ARTBOMB in the subject line.

SUBSCRIBE NOW! If you would like to receive our daily eblast, please visit www.artbombdaily.com/ and click on the subscribe button. It’s FREE and we never share any addresses.

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RBC EMERGING DESIGNER COMPETITION, Deadline September 30

Submission deadline: Entries must be received by 5pm on Monday September 30, 2013

About
Design Exchange, in partnership with RBC, is pleased to announce the RBC EMERGING DESIGNER COMPETITION, an exciting national competition that seeks to provide an unparalleled opportunity for emerging Canadian designers to gain recognition and exposure, while celebrating the immense and diverse design talent in Canada.

Eligibility
Participation is open to all Canadian designers with no more than five years of professional industry experience, across all disciplines. Projects submitted should be realized work, or be in the process of being realized.

Why participate?
The winner will receive a cash prize of $10,000, and will also be partnered with a curatorial mentor who will aid them in the development of an exhibition to be featured at the Design Exchange in January of 2014, to coincide with Toronto’s internationally celebrated Design Week.

Secondary awards will be presented, including best of category awards, where participants may receive a $1,000 cash prize.

All winning and honourable mention work will be featured onsite at the Design

Exchange during the 2014 Design Week, in an awards publication, and in an online exhibition.

How to participate
Register for the competition prior to September 1, 2013 on the Design Exchange website (dx.org). A registration number will be sent to you via email. Be sure to place that number on all submitted material, including your entry form which can also be found on the DX website. Submit the completed entry form along with the required materials listed below by 5pm on Monday September 30, 2013.

Any questions should be directed to the competition coordinator at 416.216.2138 (toll free 1.855.216.2138) or emerging [arobas] dx [point] org

What to submit
Designers are asked to submit:

  • A cover letter to act as an introduction
  • A digital copy of their portfolio
  • A copy of their CV
  • Two reference letters
  • A short video outlining their design practice and what this opportunity means for them professionally

Submission deadline
Entries must be received by 5pm on Monday September 30, 2013. Late entries will not be accepted.

Where to submit
Mail:
RBC Emerging Designer Competition Design Exchange
234 Bay Street P.O. Box 18 TD Centre Toronto, ON M5K 1B2 Canada

In person or by courier: Design Exchange

234 Bay Street (front desk)
Toronto, ON M5K 1B2
Monday to Friday – 9am to 5pm, Saturday & Sunday – 12pm to 5pm

Judging
A jury comprised of design heavyweights, including Heather Reisman, Marcel Wanders, and Douglas Coupland, as well as representatives from RBC will review all valid entries.

Jurors will select the Emerging Designer of 2013 and secondary winners based on evidence that the work is innovative, unprecedented and viable.

The jury reserves the right not to award prizes. The jury’s decision is final. The Design Exchange will notify the winning Emerging Designer, and any secondary winners, on October 25, 2013.

Design Exchange will not be able to verify or acknowledge the receipt of entries. If this is a concern, it is suggested that your entry be mailed/shipped using a traceable delivery method. Entries will not be returned. Design Exchange and RBC are not responsible for lost or damaged entries. For more information contact the competition coordinator at 416.216.2138 (toll free 1.855.216.2138) or emerging [arobas] dx [point] org.

Intellectual Property/Priority Rights/Rights of Publication

By entering the competition, the entrant: (i) agrees that RBC and the Design Exchange will have the right to use and/or publish in any medium and for any purpose, without compensation, the submitted design, (ii) certifies and warrants that the submitted work is the entrant’s own original work and that the work, including its eventual publication by RBC and/or Design Exchange, does not and will not infringe any right of any third party, including intellectual property rights and rights of privacy and (iii) agrees that RBC and the Design Exchange may use either during or at any time following the competition, but in relation to the competition, the name and photograph of the entrant without restriction or compensation.

Termination of RBC EMERGING DESIGNER COMPETITION

Design Exchange and RBC reserve the right to suspend, modify, terminate or cancel the competition at any time.

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CALL FOR SUBMISSIONS: The 8 Fest 2014 Deadline date: September 30, 2013; City: Toronto, Canada: Source: 8 Fest

The 8 fest seeks your 8mm, Super-8, 9.5mm or other small gauge film projects (such as loops and installations) for our 2014 edition next January. Films can be: -Experimental, animated, personal, handmade -Diary and essay films, documentaries -Live performance and music mixed with film -Films from everyday culture – historical footage, home movies The 8 fest exhibits all work on film. Works selected for the festival, therefore, must be finished on small-gauge film (8mm, Super-8, 9.5 mm). We do not exhibit projects on video or digital. The 8 fest uses professional small-gauge projection equipment including Elmo GS-1200 and ST-1200 models. Our technicians and programmers have many years experience specializing in small-gauge film formats and technology. The greatest care will be taken in handling, previewing, and projecting films. Submission forms online at www.the8fest.com

DEADLINE: September 30, 2013

GUIDELINES: No Submission Fee! -First-time filmmakers, youth & under-serviced communities welcome! -Submissions can be sent either on film or on a preview copy in DVD, mini-DV or VHS formats or by link to online video (sorry we can’t accept video files by email or file transfer at this time PLEASE NOTE: Exhibition on film only.) -Submissions can also be sent online on VIMEO, Mpeg 4, or similar formats. -Our New Works program is limited to work from the past 5 years, but we’re always curious to include older work in other programs. Please fell free to get in touch if you have older work you think we would be interested in. Due to time constrictions, our programming committee requests that artists restrict themselves to two submissions at the most. Please send us what you consider your best! -Please include film/project description, artist bio and filmography. -Artist fees (screening fees) paid to all selected films/projects. -Application requires the film/project be available for exhibition in Toronto late-January 2014 – Sound on film, separate sound CD/cassette and live performance/narration can all be done. For separate or “wild” sound, please record the soundtrack so that it cues at first image, or provide clear instructions as to when to start the sound. -Please note that the 8 Fest will screen what is sent to us. The leader with the film will be removed, unless the leader is itself part of the film. The 8 Fest’s projectionist assembles the accepted films into sequenced programs, so applicants should make it clear where the projectionist can or should cut. -Please be aware that spliced edits should be as clean as possible. What projects smoothly on one projector may not project so smoothly on another projector. -MP3, AIFF, WAV, or other compressed audio (sound) files can be sent by email. – Cueing instructions should be included and clearly stated. -Audio cues can start sooner, like before first image, as long as projectionist knows when to start the film. – Filmmakers with separate sound should not expect exact audio synchronization with their picture. -For installations or performances: Please include detailed technical requirements and any equipment needs. We have limited resources for non-projection equipment (e.g. lights, multiple mics, etc.) -the more information the better! SEND YOUR COMPLETED SUBMISSION FORM + FILM OR PREVIEW + OTHER INFORMATION TO: The 8 Fest Small-Gauge Film Festival 408 Queen Street West, #7 Toronto, Ontario M5V 2A7 Canada ALSO, ALL SUBMISSIONS FOR THE 8 FEST CAN BE HAND DELIVERED TO: Trinity Square Video 376- 401 Richmond Street West Toronto, Ontario M5V 3A8 Monday to Friday 10 am – 6 pm

**Please send all original films/previews by a postal service with electronic package tracking. U.S. and international submissions please attach an accurate customs declaration, such as” Preview material for film festival. No financial transaction.”

Please do not send submissions from the U.S. via UPS (United Parcel Service) CONTACT AND QUESTIONS: (E) the8fest [arobas] gmail [point] com (T) 001 + 416 – 703 – 2236 (W) www.the8fest.com The 8 fest is made possible through the generous support of The Canada Council for the Arts, The Ontario Arts Council, and the Toronto arts Council as well as our sponsors and community partners.

 

 

3. appels internationaux

 

Call for Proposals: Participatory City 2014

Introduction

As participation has become hegemonic – from prosumers to crowdsourcing, from collaborative practices to civic media – there is a demand for a redefinition of the notion of participation itself. The much-discussed idea of collective creativity should now be explored and developed into transformative actions. With the goal of raising awareness being no longer enough, we want to look into practices of situated, world-making interventions that redefine reality and can have an impact on everyday life.

Media facades and screens are our medium of choice for these collective experiences as they function as a membrane between the urban space and the digital world. They can become stages for the citizens to perform fictional roles and reinvented identities, and integrate multiple media, infrastructures and spatialities. They are an interface between technology, practice and place and make our experiments visible to a large public audience.

Participatory City 2014 will take place in Aarhus, Berlin, Brussels, Helsinki, Linz, Liverpool, Madrid, Montreal, Riga and Sao Paulo. The Connecting Cities infrastructure to be considered by the artists for this Call for Proposal corresponds to the urban media facades of these cities.

Connecting Cities Network

The Connecting Cities Network currently includes 18 European and worldwide partners who aim at building up a networked infrastructure of urban media facades for the circulation of artistic works. As a paradigmatic feature in dynamics of urban corporatization, these big screens and animated surfaces in the public space are an extremely relevant factor in the cultural and social exploration of the city. When operated as a trans-local platform for participative and networked artistic scenarios they open up new possibilities for citizens to explore their local neighborhoods and to engage in a trans-local exchange with other cities.

About the Open Call

Selection of the artists’ works

The curators of the Connecting Cities Network will select at least 7 artist projects for the Connecting Cities Events of the Participatory City 2014. These projects will be presented on the urban media facades of the CCN and open live windows to other cities. The main challenge of Participatory City will be to identify contents with relevance on an international level and a site-specific local level by including the public audience in an artistic scenario.

Fee and production budget

Artist fee: 1500 Euro
Production costs: 3000 Euro

Application documents

Mandatory documents: CV (200 words), description of the project idea (500 words) and possible locations of presentation (200 words).

Optional documents: up to 3 visuals/photos/videos/… that support your project idea.

Submission deadline

Please submit your proposal until 13 October 2013 via email to contact(at)connectingcities(dot)net

Selection results
Planned to be published on 8 November 2013.

See creteria for selection, complete guidelines and detailed information here

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VIDEOFORMES 2014

XXVIXe manifestation internationale d’arts numériques

19 > 22 / 03 – Expositions 20 / 03 > 06 / 04

Clermont-Ferrand

 

 

PRIX VIDEOFORMES 2014

RÈGLEMENT

Ce concours international est ouvert à tous. Les œuvres présentées doivent témoigner d’une écriture originale innovante dans laquelle la recherche artistique est prédominante sur les moyens techniques utilisés.

 

SELECTION

 

Art. 1 – Il n’est pas exigé de droit d’inscription.

 

Art. 2 – La sélection est limitée à 2 œuvres maximum par artiste. Sont admises les œuvres réalisées depuis 2012.

 

Art. 3 – Les vidéos seront soumises au comité de présélection sous forme de fichiers envoyés :

– sur un DVD-Rom. Attention seuls les DVD de données sont acceptés. Les DVD blu-ray ne sont pas acceptés.

– via Internet si les fichiers pèsent moins de 2 gigas (wetransfer.com,…).

– sur un serveur FTP pour des fichiers plus lourds (nous demander nos codes si besoin).

– sur clé USB avec lettre affranchie à votre adresse pour le retour.

 

Format de vidéo demandé :

– format h264

Chaque œuvre sera obligatoirement identifiée par les mentions suivantes, et dans l’ordre suivant sur tous les supports (fichiers envoyés par email, DVDs, fichiers numériques) :

NOM_Prénom du réalisateur /_Titre

 

Les copies altérées et les autres formats ne seront pas pris en considération.

 

Art. 4 – Chaque œuvre fera l’objet d’une inscription comportant obligatoirement les documents suivants :

– Par voie postale :

• La fiche d’inscription imprimée, signée avec la mention “lu et approuvé”.

• (la clé USB ou DVD de données si c’est le mode d’envoi choisi).

 

– Par email ou Internet :

• La ou les vidéos (2 maximum).

• La fiche d’inscription au format pdf.

• Une bio/filmographie courte et une bio/filmographie complète.

• Une ou deux photos de l’œuvre (Tiff ou jpeg, 300 dpi) pour la communication.

 

Les documents envoyés pour l’inscription ne seront pas retournés.

 

Tout dossier incomplet ou mal libellé ne sera pas pris en considération.

 

PAR LE SIMPLE FAIT DE SON INSCRIPTION,

TOUT PARTICIPANT ACCEPTE LE REGLEMENT CI-DESSUS.

 

Tous les documents devront être adressés à :

VIDEOFORMES

64 rue Lamartine

63000 Clermont-Ferrand

FRANCE

 

avec la désignation “sans valeur commerciale” pour la douane

DATE LIMITE D’ENVOI : 1er octobre 2013.

 

VIDEOFORMES 2014 : 19 > 22 mars / expositions : 20 mars > 6 avril

Tel : +33(0) 04 73 17 02 17

E-mail : ecm [arobas] videoformes [point] com

www.videoformes.com

www.videoformes-fest.com/inscriptions-prix-videoformes-2014/

 

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The Szpilman Award is awarded to works that exist only for a moment or a short period of time.
 The purpose of the award is to promote such works whose forms consist of ephemeral situations.

The Szpilman Award is awarded annually.
The prize winner receives the Jackpot Stipendium.
This scholarship consists of three parts:
A challenge cup, 10 days of accommodation in Cimochowizna (Poland), and a sum of money in cash.
The amount of money is dynamic. Szpilman is raising money parallel to the competition. The prize winner receives the money that is raised until September 30, 2013. The current score may be checked here.
Among the applicants, one award winner will be identified.
The challenge cup will be handed over to the next prize winner in the subsequent year.
Everyone can apply for the Szpilman Award.
Both individuals and groups of persons are free to apply.

The work must have been realized between October 1, 2012, and September 30, 2013.
To apply, send in a significant documentation. To that, fill in the application form (PDF) with name, e-mail, telephone, address, title of the work, and date of construction.
Send in application plus documentation by post to: SZPILMAN AWARD, Patrick Koch, Auguststrasse 26a, 10117 Berlin, Germany

Closing date: September 30, 2013 (postmark).
Applications by e-mail are NOT accepted.
Documentations will NOT be returned.
Closing date is September 30, 2013 (postmark).

From November 7 till November 10, 2013 all applications will be looked trough and jugded by the jury. They will select the best (shortlist) and one winner.
The winner will be informed on November 10, both the best and all participants in the following week.

The prize winner will be presented the challenge cup and the Jackpot Stipendium end of November 2013.
The Szpilman Award is initiated, organised and financed by Szpilman, a group of artists, based in Berlin, Germany.
If you have questions please read first Frequently Asked Questions (FAQ), in case you do not find an answer, contact Scott Rogers electronically at award [arobas] szpilman [point] de
Please send in your application until September 30, 2013 to Szpilman Award, Patrick Koch, Auguststrasse 26a, 10117 Berlin, Germany.
www.award.szpilman.de/informations.html

 

 

4. résidences

 

Visiting Artist Program

Each year St. Michael’s Printshop invites applications from international, national and provincial artists who wish to come and work at the Printshop for a one-month period. A total of six residencies are offered during the year.

In order to be considered for the Visiting Artist program, interested artists must submit the following:
* Artist’s curriculum vitae,
* 10-12 jpegs with list,
* A written project proposal
* A workshop proposal

Conditions of the residency:
The one-month residency must be completed during the period of April 1st in the year in which it is awarded and March 31st of the following year.
Two prints from each edition printed during the residency must be provided to St. Michael’s Printshop.
One of these prints will be retained in the Printshop’s Archives, the other is used for fundraising purposes.
During the residency, the artist will be asked to give a workshop for the membership of the Printshop.

Criteria used by juries:
The Printshop juries are instructed to look for emerging as well as experienced artists. We reserve three of the six spaces for provincial artists and at least one space for an international artist. While basic technical help is available from staff, artists must show competency in their chosen medium to be considered. Workshop proposals are very important, but should not be too elaborate or take more than two evenings or one day from the residency.
While residencies in other arts facilities often ask the artist to demonstrate a geographic-based justification for their residencies, proposals for residencies at St. Michael’s Printshop do not need to be linked to Newfoundland, Labrador or St. John’s. We are more interested in that the artists have a clear plan that they can accomplish in one month.

Benefits

* $1,000 Residency Fee for artists who reside in St. John’s, NL and surrounding area
* $1,500 Residency Fee for artists who reside outside St. John’s, NL and surrounding area
* 24-hour access to all facilities at the Printshop

St. Michael’s provides basic chemicals and solvents, newsprint, rags and black and white inks only. We do not provide coloured inks or personal consumables (sandpaper etc.). Please contact us for a full inventory of what is provided. A basic selection of papers, wiping fabrics and litho drawing materials are available for purchase at the printshop.
*International artists should note that materials may be considerably more expensive here, so it is recommended that materials be brought with you. These may include paper, and coloured printing inks.. Because of our isolated location, ordering materials may take up to several weeks.*

Deadline for submissions is October 1st of each year.

St. Michael’s Printshop
72 Harbour Drive, 2nd Floor
P.O. Box 193, Station C
St. John’s, NL, Canada
A1C 5J2

http://stmichaelsprintshop.com/visiting-artist-program/

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Bemis Center Artist-in-Residence

Because Exceptional Talent Deserves to be Supported…

Few programs exist either on the national or international level where the sole mission is to support the creativity of artists. From the beginning, the art-making process has been the highest priority at the Bemis Center for Contemporary Arts, where both the atmosphere and environment offer ideal situations for creative growth and experimentation. Artists from around the world come to the Bemis Center to work in this supportive community and confront new challenges.

The Bemis Center provides Artists-in-Residence with the gift of time, space and support.

TIME 3 months of uninterrupted, self-directed work time.

SPACE The Bemis Center is housed in two urban warehouses totalling 110,000 square feet. Each artist is provided with a generously sized live/work studio with a private kitchen and bathroom and 24 hour access to facilities including a wood shop, installation spaces, and 10,000 square foot sculpture facility.
SUPPORT $750 monthly stipend.

CONTACT
email heather [arobas] bemiscenter [point] org
website www.bemiscenter.org/residency/

JULY 2014 – DECEMBER 2014
Application Deadline: September 30, 2013

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Open Call: 4th International Artist in Residence
Deadline
Thursday 31 October 2013 at 23:00

Auckland Print Studio, founded in 2008, specialises in stone and
photo-plate lithography and is located in Auckland, New Zealand.

APS is equipped with a 30″ x 50″ Charles Brand lithography press and has an
assortment of stones. APS is also capable of generating and printing
photopositive lithography plates.

Residency Duration and Dates: 13th December 2013 – 19th January 2014
(5 weeks). Dates are flexible by a few days either way.

International artists are invited to apply to Auckland Print Studio’s 4th
International Artist-in-Residence programme. The residency’s aim is to
collaboratively produce a suite of hand-printed lithographs. The
editioned suite of prints will be split evenly between the artist and
APS.

We are welcoming all artists to apply, regardless of
printmaking experience. Shared accommodation and all printmaking
materials are included.

Trips to some of New Zealand’s famous west coast beaches are also an integral
part of the residency!

Please include the following in your application:

-Curriculum Vitae / Resume.
-Cover letter describing your overall artistic practice.
-Project idea (this should be a starting point, as the collaborative element to the residency implies projects will develop organically with the artist and APS).
-Visual Documentation of 10 recent works (include additional detail
images if needed).
(JPEGs must have a resolution of 72dpi with a maximum width of 2000 pixels).
-IMPORTANT: Subject line should include your name followed by ‘AIR at APS 2013’
(Jane Doe: AIR at APS 2013).

Expenses and resources covered by APS
• Shared accommodation
• Project materials such as paper, ink, plates, etc.
• Studio hire and press rental
• Project assistant and printer

Expenses paid by artist
• Travel
• Food

Deadline (annual): 31st October
Notification (annual): 11th November

Feel free to contact us at the email below if you have any questions
regarding your application.
This opportunity is available in: International
For further information, please contact aucklandprintstudio [arobas] gmail [point] com (John), or call +642108177611, or visit http://www.aucklandprintstudio.com/air.html. The deadline is Thursday 31 October 2013 at 23:00.

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Galerie Circulaire

RÉSIDENCE D’ARTISTE
Date limite : 15 octobre 2013
La résidence inclut :
– accès aux ateliers pour une durée consécutive d’un mois;
– cachet d’artiste de 600 $;
– un cachet de 100$ pour l’achat de matériel au magasin de l’atelier;
– aide technique d’un imprimeur et/ou encadrement professionnel (25 heures).
Les candidats intéressés doivent soumettre un dossier comprenant :
– 10 à 15 images JPEG accompagnées d’une liste descriptive [ fichiers compatibles MAC, max 2Mo par image ];
– un curriculum vitae;
– un court texte de démarche artistique;
– une description du projet à réaliser;
– une enveloppe pré-affranchie pour le retour du dossier.
Il y aura une sélection par jury. Les réponses seront communiquées par courriel avant février 2014.
L’atelier est équipé pour la taille-douce, la lithographie, le relief et l’impression numérique. Nous n’acceprons pas de projets en sérigraphie pour le moment.

5445, Av. de Gaspé, Espace 101 Montréal (Québec) H2T 3B2 Tél.: 514-272-8874 www.atelier-circulaire.qc.ca info [arobas] atelier-circulaire [point] qc [point] ca

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Millay colony for the arts (Deadline: October 1, 2013)

•    Location: Chatham, New York
•    Deadline: October 1, 2013
•    Duration: 1 month
•    Eligibility: –
•    Costs & Support: Each resident is given a private room and spacious studio in our Steepletop Barn or Main Building. The Steepletop Barn has four bedrooms and four studios with beautiful meadow and mountain views. The Main Building was featured in the July ’98 issue of Architectural Record for its sleek look and commitment to access. This building contains two residency suites, studios and all common areas, including the kitchen, dining and living areas, and a laundry room. All are fully accessible to artists with disabilities. In addition to providing each resident with private rooms and studio spaces, Millay has a darkroom and photography equipment, a Yamaha U1 upright piano, a large collection of art books, a general library, a public kitchen, two lounges, a VCR, public telephones, wireless Internet access, and laundry. We also have a fax machine, a copier, a computer and a printer in the administrative offices which residents may use. We do offer social events in nearby towns for those residents who are interested and we have comfortable common areas, both inside and out. Our spacious grounds have outdoor furniture, a barbecue and wonderful views of the Berkshire Mountains. We also have a Colony car which residents may use for short trips.
•    URL: www.millaycolony.org/residencies
Description:
The Millay Colony for the Arts offers one-month residencies to six visual artists, writers and composers each month between the months of April and November. Nurturing the work of artists of all ages, from a range of cultures and communities, and in all stages of their artistic career, the Colony offers comfortable private rooms, private studio spaces and ample time to work in a quiet, pastoral atmosphere.
For more information: www.millaycolony.org/residencies

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Nodar Rural Art Lab

Open call for sound and intermedia art projects

PATHS OF RURAL MOBILITY
Artist Residency Program in Sound and Intermedia Arts for 2014
Montemuro, Arada and Gralheira Mountain Ranges (Portugal)
April and October 2014

An organization of Binaural/Nodar (São Pedro do Sul, Portugal)
In partnership with Audiolab.org (Basque Country, Spain) and Tramontana Network of Memory Archives from Southern Europe

[Call for creative projects open until 31 October 2013]

1. Creative proposal

Rural societies as the mountain ranges around Nodar (central Portugal) are usually understood as still being anchored in a sense of rootedness, of deep connection between communities and their landscapes of reference, in which mobility is essentially seen as being forced by extreme circumstances, as an exit from the natural flow of life (eg, emigration or military draft).

However, if one attentively analyses to the social history of these communities, we find a whole series of movement impulses since ancient times, and were probably the limitations of routes and transportation that made the radius of action more limited than the desired or needed.

On the other hand, the rapid social change of Portugal in recent decades stimulated an increase in the pace and range of geographical mobility, and people with life experiences abroad or even born elsewhere are now common in rural villages.

Binaural/Nodar’s artist resdiency program in sound and intermedia arts for 2014 will specifically focus on the ancestral and contemporary aspects of mobility in the rural areas of Montemuro, Arada and Gralheira mountains trying, by hosting artists’ field work together with communities and landscapes and innovative uses of audiovisual technologies, and interactive communication, to contribute to the debate on the new directions of rural mobility.

Below are the types of rural mobility which should be selected by each proposal (a typology for each proposal):

Commercial Mobilities: food pedestrian vendors, cattle and goats vendors, ore traders during the XX World War, traditional itinerant services (animal killers, animal castrators, blacksmiths, carpenters, basket weavers, coopers, clog makers, etc.), modern international transport drivers (TIR), smuggling, itinerant minivans selling grocery, bakery, greens and fruit, fish, etc.
Farming Mobilities: the mobility of farmers employed both within the region and to other regions, etc.. The cyclic mobility depending on the seasons and their agricultural activities.
Shepherding mobilities: the paths of transhumance, the daily mobility of shephers, etc.
Religious Mobilities: pilgrimages (to both local sites and to Fatima), promises, processions, sacred routes, etc.
Leisure Mobilities: the roaming of musicians and people from villages to traditional dance and music parties, etc., New ways of leisure and rural as weekend or vacation.
Social mobilities: Marriage, military service, war, school, university, seminary, emigration and immigration (Lisbon, Porto, France, Switzerland, Brazil, etc..). Departure and return. Traveled paths, crossing borders, etc.

2. Application

a) In the selection process the following types of artistic works will be privileged: Electroacoustic / vocal / sound art compositions; Permanent or ephemeral sound sculptures; Radio works; Free improvisation and performance works for/from the local religious phonosphere.

b) The artistic creation labs will be developed in two phases, in April and October 2014 (each artist will develop his/her project during three weeks in only one of the mentioned periods).

c) Applications are accepted only if sent by October 31th, 2013, exclusively using the online application form found at:http://www.binauralmedia.org/news/en/artist-residency/application-form.

d) The document attached to the application (a pdf, doc or zip file) should include the following information:

Art project proposal to be developed (indicating both work methodology and planned chronology);
Brief artistic biography (one paragraph) and Curriculum Vitae;
Web links to previous works from the artist(s);
Material and technical needs of the project;
Proposed time period for the artist residency.
d) For additional inquiries, please write to Manuela Barile (manuela [arobas] binauralmedia [point] org) or Rui Costa (rui [arobas] binauralmedia [point] org).

e) For additional information on the conditions of the residency, please refer to Binaural/Nodar’s website:http://www.binauralmedia.org/news/en/artist-residency/the-residency.

3. About Binaural/Nodar

Binaural – Associação Cultural de Nodar (BINAURAL/NODAR) is a Portuguese non-profit Cultural Organization founded in 2004 with the aim of promoting the exploration and research in sound and media cultures, focusing on the crossing of media and languages and on the articulation between creative production, academic research in social and environmental sciences and the surrounding rural context of Gralheira mountain range (Dão/Lafões Sub-­Region, Portugal), where the organization develops most of its activities.

BINAURAL/NODAR holds creation, production, promotion, research, documentation and teaching activities with the objective of establishing itself as a platform for experimentation and sharing of theoretical and methodological thought in the fields of technology, artistic practice and sound/visual anthropological documentation of rural areas.

BINAURAL/NODAR is managed by an international team of social researchers, cultural managers, artists and curators (with more than 10 years of activity). The board of directors is comprised of three persons with deep roots and/or living for many years in the rural area of Gralheira Mountain Range.

Underlying to the activities of the BINAURAL/NODAR is the concern of establishing connections between sound / visual arts and the anthropological and geographical environment, by supporting documentation projects, artist residencies and public events directed to diversified audiences and that deal with its capacity for generating meanings and building identity and memory.

Since March 2006, over 100 international sound and media artists and social scientists developed projects in the area in close connection with the region’s communities. Issues such as collective memory, identity, gender and age, life and death, geography, topography, music, sound heritage, landscape, vegetation, water and fire, consumption and leisure dynamics, myths and traditions, crafts, agriculture and shepherding, were used as a thematic background for many of the works produced there.

Throughout the year, the organization programs various scientific and creative residency modules in order to stimulate a collaborative environment between artists and researchers from different fields and geographic origins. During the course of the residencies several parallel activities are organized, such as conferences, lectures and educational activities (namely youth-­oriented). At the end of each residency module there is a public presentation organized in the village, in which the different projects are presented and discussed by the authors and the organization.

Nodar Rural Lab is the technological, logistical and curatorial platform by which the development of projects is carried out, by means of audiovisual technologies and languages and permanent dialogue with the various elements that shape the region. Many of the projects held at Nodar Rural Lab are of an interdisciplinary nature, i.e. crossing different artistic, scientific and traditional practices, often cancelling its borders in order to seek for a hybrid sense that can amplify their expressive and functional possibilities.

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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada
Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.
Ce qu’on offre
D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

 

La Ville de Moncton souhaite obtenir des propositions d’artistes locaux en vue de la création et de l’installation d’un projet d’art public à la Place Resurgo de Moncton qui a été récemment agrandie.

« Nous souhaitons recevoir des propositions de la part d’artistes, qui reflètent véritablement l’histoire et l’essence de Moncton et de cette nouvelle installation, explique Ben Champoux, directeur Tourisme et Culture de la Ville de Moncton. La Place Resurgo sera le centre névralgique du tourisme à Moncton, mais ce sera également un centre d’activités qui attirera les habitants de tous âges, et ce, tout au long de l’année. »

Le premier projet est une œuvre extérieure d’art publique permanente qui s’inscrit dans le cadre des travaux d’immobilisations de la Place Resurgo. Cette œuvre doit refléter l’esprit et le patrimoine de Moncton, ainsi que la nature de la Place Resurgo. Les artistes ont jusqu’au mercredi 25 septembre 2013 pour soumettre une proposition.

Le deuxième projet concerne des objets d’art visant à faire la promotion de la Place Resurgo. La boutique de cadeaux souhaite mettre en vedette le travail d’un ou plusieurs artistes ou artisans locaux au travers de produits dérivés qui représenteront la Place Resurgo et le Temple Libre. Les artistes ont jusqu’au vendredi 1er novembre 2013 pour soumettre une proposition.

Les deux concours s’adressent aux créateurs et aux artistes visuels émergents et professionnels.

« La Ville de Moncton soutient depuis longtemps les artistes locaux. Ils contribuent à faire de Moncton un lieu plus beau et plus dynamique pour ses habitants et ses visiteurs, déclare le maire de Moncton George LeBlanc. Ces projets ne serviront pas uniquement à promouvoir la ville, ils la mettront aussi en lumière d’une façon unique et explicative. »

« Nous sommes impatients de voir comment la communauté artistique « conçoit » cet endroit, et de découvrir les concepts que les artistes présenteront pour le projet d’art public ainsi que pour celui des produits dérivés », ajoute M. Champoux.

Les demandes de qualification pour l’œuvre extérieure peuvent être obtenues auprès du Service des achats de la Ville de Moncton ou du Réseau de possibilités d’affaires du Nouveau-Brunswick. Seules les personnes ayant obtenu une demande de qualification peuvent soumettre une proposition.

Les soumissions pour les œuvres d’art destinés aux produits dérivés peuvent être livrées à Charlene Fox à la maison Thomas Williams (103, rue Park) ou envoyées par courriel à l’adresse charlene [point] fox [arobas] moncton [point] ca.

Pour toute question sur le projet d’art public, veuillez communiquer avec le Service des achats de la Ville de Moncton au 506-859-2675.

RFQ13-108 – Projet d’art public (Place Resurgo)

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City of Toronto Call to Artists for Expression of Interest (EOI)
Permanent Public Art Work
Traffic Triangle at Bathurst Street and Vaughan Road, Toronto

 

For many years City of Toronto residents of Ward 21 (St. Paul’s West) have advocated for a better urban design and look for the busy traffic intersection of Bathurst Street and Vaughan Road, situated in mid-town Toronto between the east-west thoroughfares of St. Clair Avenue at its north and Davenport Road at its south.

In response to community aspirations the Councillor’s office, the Public Realm Section/Transportation Services and Toronto Cultural Services have collaborated to identify the site requirements to commission an innovative contemporary artwork. The artwork will enhance and animate the location as well as emphasize the function of this traffic triangle as an important gateway.

The small site, which resembles a stand-alone island positioned amid multiple intersections, includes a full pedestrian sidewalk and several utility/traffic service poles. The total paving area available on the island (excluding the sidewalk) is +/- 110m sq. For any elevated elements the area available is +/- 85m sq. as outlined in the hatch lines of the drawing. The site is subject to existing utility and site line restrictions.

A two-stage open national competition is being held for this public art component. The production budget, including all fees, materials, fabrication, installation costs and finishing the whole site (in consultation with the Public Realm Section) is $200,000.00 (+ HST). The project completion date is anticipated for spring 2015.

At this stage-one of the competition, Toronto Cultural Services invites artists to respond to this Expression of Interest (EOI) by submitting the following listed below. Note: Artists are NOT to submit concept proposals.

  • Resume(s), in printed text form (max. 4 pages).
  • Artist’s statement outlining interest in the project and experience, in printed text form (max. 1 page).
  • 6 to 8 digital images of recent, relevant work in the following format:

jpg images on a PC compatible CD-R (please label the CD-R with your name)
– each maximum of 1024 x 768 pixels
– each resolution of 72 dpi
– each maximum of 1 MB
– each RGB, sRGB or grayscale colour mode files only (no CMYK)
– caption each jpg with number, name of artist and title of work

  • An « Image Information Sheet » that describes each image with number; name of artist; title; date; medium; dimensions, in printed text form.
    Please be sure the number on this list matches the number of the jpeg image.
  • If desired, include a stamped, self-addressed envelope for the return of your submission material.

Deadline for stage-one competition submissions is FRIDAY, SEPTEMBER 20, 2013 by 12:00 NOON sent via mail, courier or hand-delivered to the address below. Submissions by email are NOT accepted.

Toronto Cultural Services
City Hall
100 Queen Street West
East Tower, 9th floor
Toronto, ON M5H 2N2
Attention: Janet Wardleworth

An independent Selection Panel made up of practicing arts professionals and community representatives will be convened for the adjudication. During the stage-one competition process the panel will review the submissions received as a result of this Expression of Interest (EOI) and identify a short list of 3 to 5 artists. These short-listed artists will be paid a fee to develop a concept proposal based on a Terms of Reference document, which will also delineate technical considerations such as traffic sight lines and existing utilities. The panel will then determine a competition finalist.

The staff of Toronto’s Cultural Services, in collaboration with the Public Realm Section/Transportation Services, administers the public art project.

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Call for Proposals for the Art Plinth. Richmond, BC

Art Plinth, a City of Richmond Public Art program represents an exciting opportunity for artists to experiment with temporary interventions in the public realm. The art works will be installed on the last supporting column of the Canada Line guideway at Richmond-Brighouse train station, highly visible to both vehicular and pedestrian traffic. Artworks will be installed for a minimum of six (6) months to a maximum of twelve (12) months.

The Art Plinth program offers the City an opportunity to develop a dedicated site for temporary public artwork. While the art works may serve as a place marker, they could also serve to question and anticipate future uses of the plinth site at this Canada Line station. Similar programs have been implemented locally through the Canada Line public art program, OFFSITE in Vancouver and internationally with the Fourth Plinth in London, UK.

Suggested budgets of $25,000 to $50,000 per project are available to the artist or artist team. Five (5) to eight (8) projects will be commissioned over a five year period, with a total budget of $200,000 for all projects, all inclusive, with the first installation to be installed in winter of 2014.

For more information and to download the project Terms of Reference, visit www.richmond.ca/culture/artists.
Deadline for submissions of proposals is on Monday, October 7, 2013.
This artist call is open to all Canadian residents.

Questions? Contact:
Richmond Public Art Program
publicart [arobas] richmond [point] ca

 

 

6. Divers

 

APPEL À COMMUNICATION: Colloque L’Acadie dans tous ses défis

«L’ACADIE DANS TOUS SES DÉFIS»
DÉBATS AUTOUR DE L’ACADIE EN DEVENIR
Journée d’étude « Arts et littérature » Appel à communication
Organisé du 11 au 14 août 2014 à Edmundston (N.-B.) dans le cadre du Congrès mondial acadien 2014, le colloque L’Acadie dans tous ses défis vise à privilégier une réflexion sur l’Acadie et son devenir, sur les Acadiennes et les Acadiens et les défis à relever dans un monde en constante mutation. Vingt ans après la tenue du premier Congrès mondial acadien, la diversité (notamment thématique) des pratiques artistiques en Acadie et la traversée des frontières des artistes acadiens ne sont pas perçues comme des menaces à l’intégrité de l’art acadien, mais comme des risques qu’il vaut la peine de prendre ou même des occasions à ne pas manquer.
La journée d’étude « Arts et littérature », qui se tiendra le 12 août 2014, s’intéressera à l’évolution récente des arts en Acadie, autant à leur dimension esthétique qu’à leur dimension institutionnelle. Cette réflexion touchera l’ensemble des disciplines artistiques – la littérature, le théâtre, la chanson et la musique, les arts visuels, le cinéma, les arts médiatiques et la danse. Elle vise à impliquer l’ensemble des régions participantes du Congrès mondial acadien 2014. Les chercheurs universitaires, les praticiens des disciplines artistiques, les étudiantes, les étudiants et le grand public sont invités à prendre part à cet important exercice d’échanges et de réflexion.
Les propositions s’intéressant aux aspects suivants seront privilégiées :
les nouvelles propositions identitaires des artistes acadiens ;
les innovations formelles des artistes acadiens ;
la diversité interne des disciplines artistiques (la diversité des inspirations et influences, la spécialisation en sous-disciplines ou sous-genres, etc.) ; l’interdisciplinarité des pratiques artistiques ou le dialogue entre les disciplines ;
le rapport à l’altérité dans la production littéraire et artistique actuelle en Acadie ;
la représentation du folklore et du mythe de l’origine : réinvestissement symbolique dans le contexte mondialisé ;
les comparaisons entre les productions artistiques acadiennes et d’ailleurs ;
les pratiques artistiques acadiennes dans le contexte de la francophonie canadienne ou de la francophonie internationale ;
le statut de l’artiste professionnel dans les petites cultures contemporaines ;
l’engagement de l’artiste dans la sphère publique ;
les enjeux actuels et les défis à venir des institutions et industries culturelles en Acadie ;
l’enseignement et la diffusion des arts et de la littérature en Acadie ;
les discours à contre-courant et la dimension critique des arts et de la littérature en Acadie.
Le comité organisateur invite les personnes intéressées à soumettre des propositions de communication, de séance ou de table ronde en relation avec les thèmes proposés avant le 30 septembre 2013. Les propositions hors-thèmes seront également considérées. La deuxième édition des Rencontres France- Acadie se déroulant dans le cadre du colloque L’Acadie dans tous ses défis, les personnes travaillant sur des thèmes interpellant à la fois l’Acadie et la France sont particulièrement invitées à soumettre une proposition de communication. Le comité encourage fortement la proposition de séances ou de tables rondes complètes de trois présentateurs avec animateur. Le comité se réserve toutefois le droit de restructurer les séances ou les tables rondes en fonction de la cohérence générale du colloque. Les propositions doivent comprendre un titre, un résumé de 250 mots ainsi qu’une brève notice biographique (affiliation professionnelle, coordonnées personnelles et principales réalisations).

Les propositions doivent être soumises par Internet à : http:// www.cma2014.com/fr/l-acadie-dans-tous-ses-defis
Le comité scientifique est composé des personnes suivantes :
Pénélope Cormier, professeure de langue et de littérature, Université de Moncton, campus d’Edmundston, responsable Nicole Boudreau, professeure de français, Université du Maine à Fort Kent
Benoit Doyon-Gosselin, professeur de littérature, Université Laval
Louise Lemieux, professeure d’arts dramatiques, Université de Moncton, campus de Moncton
Denis Bourque, professeur de littérature, Université de Moncton, campus de Moncton Emmanuelle Tremblay, professeure de littérature, Université de Moncton, campus de Shippagan Clint Bruce, professeur de français, Université du Maine à Farmington

 

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L’artiste franco-ontarien, Laurent L. Vaillancourt, réalisera les Prix de l’Assemblée

Ottawa, le 16 septembre 2013 – L’Assemblée de la francophonie de l’Ontario a dévoilé aujourd’hui, le nom de l’artiste franco-ontarien qui réalisera le trophée de ses nouveaux Prix de reconnaissance.

Originaire de Hearst, Laurent L. Vaillancourt (pour une photo de l’artiste, cliquez ici) verra son œuvre présentée le samedi 26 octobre 2013, lors du gala de l’Assemblée, organisé à l’Hôtel Delta, 101, rue Lyon à Ottawa, en clôture de Franconnexion – le Symposium sur les langues officielles de l’Ontario.

Son trophée sera remis aux récipiendaires des Prix de reconnaissance de l’Assemblée, lancés le 24 juin dernier, qui visent à reconnaître annuellement, et pour toute la province, les accomplissements des bâtisseurs de la communauté qui contribuent, tous les jours, au rayonnement de la francophonie à travers tout l’Ontario.

Artiste phare en art contemporain dans le Nord de l’Ontario, Laurent L. Vaillancourt a participé au mouvement d’éveil culturel de l’Ontario français du début des années 70. Il est demeuré intimement lié à cette communauté et fait partie de ceux qui continuent à ancrer la sculpture contemporaine par le biais d’expositions et de l’éducation. Laurent L. Vaillancourt est un ardent défenseur des arts visuels grâce à ses innombrables heures de bénévolat exercées dans diverses institutions artistiques. Il a parcouru des milliers de kilomètres en Ontario pour assurer le bon développement des arts visuels, notamment dans les écoles ou en siégeant sur des jurys municipaux, provinciaux et nationaux.

Son parcours artistique l’a conduit à exposer au Canada et dans le monde, notamment lors de la Nuit Blanche de Montréal, Équilibre en Colombie ou avec la publication de Cent bornes aux Éditions Prise de Parole. En 2010, il a conçu le trophée des Prix Mariette pour le Gala de la francophonie de Hearst. En 2013, Laurent L. Vaillancourt a remporté Le Prix du Nouvel Ontario 2013.

L’Assemblée tient à remercier et à féliciter tous les artistes qui ont soumis leurs propositions pour réaliser les Prix de l’Assemblée.

Encore 10 jours pour s’inscrire !

Par ailleurs, l’Assemblée rappelle à celles et ceux qui souhaitent assister à la soirée du 24 octobre 2013 et à Franconnexion, le Symposium sur les langues officielles de l’Ontario, du 24 au 26 octobre 2013, qu’il leur reste encore 10 jours pour bénéficier d’un tarif exclusif.

Pour en profiter, rendez-vous sur le www.monassemblee.ca/franconnexion avant le jeudi 26 septembre 2013, à 16h et courrez la chance de gagner un IPAD !

Outre la remise des Prix de l’Assemblée, le gala s’annonce animé avec le spectacle d’ouverture de L’écho d’un peuple qui présentera un extrait du spectacle et du vidéo Le Nouveau Monde de Champlain. La soirée se poursuivra avec la présence de la troupe toujours hilarante d’Improtéine.
L’Assemblée de la francophonie de l’Ontario (AFO) est l’organisme rassembleur et la voix politique de la francophonie de l’Ontario. Elle a pour mandat de concerter la collectivité francophone de la province et agit comme porte-parole entre autres pour revendiquer les droits des 611 500 Franco-Ontariennes et Franco-Ontariens.  

 

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CQAM

Contrats types pour les artistes

12 septembre 2013

Suite aux consultations tenues lors de notre premier forum en septembre 2011, les artistes en arts numériques ont démontré un vif intérêt pour l’élaboration de modèles de contrats types pour la diffusion de leurs œuvres.

http://www.cqam.org/pages.php?lg=fr&type=report&cat=rep_cqam&id=54