nouvelles et appels de dossiers du 31 mai 2013

La Liste de l’Association des groupes en arts visuels francophones présente les nouvelles de ses membres au Manitoba, en Ontario, au Nouveau-Brunswick et en Nouvelle-Écosse, et compile les appels de dossiers en arts visuels, arts médiatiques, performance, art public, etc.

Retrouvez l’AGAVF sur Twitter: @agavf
ou sur Facebook: www.facebook.com/agavf

La Liste sur Internet: liste.agavf.ca. Abonnement courriel gratuit.
Visitez l’AGAVF: www.agavf.ca

 

Nouvelles des membres de l’AGAVF

Imago Marjolaine Bourgeois
Marjolaine Bourgeois Damiers chez Imago

Atelier d’estampe Imago (Moncton)
Marjolaine BourgeoisDamiers
du 15 mai au 14 juin 2013
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
www.atelierimago.com

Galerie d’art Louise et Reuben-Cohen (Moncton)
Punctum: sept approches photographiques
avec Rémi Belliveau, Marika Drolet-Ferguson, Thaddeus Holownia, Mathieu Léger, Aaron McKenzie Fraser, Blake Michel Morin et Julie Thibault-Forgues
Commissaire: Annie France Noël
du 12 juin au 15 septembre 2013
vernissage: mercredi 12 juin à 17h
Pavillon Clément-Cormier
Centre universitaire de Moncton, Nouveau-Brunswick
www.umoncton.ca/umcm-ga

Festival des arts visuels en Atlantique FAVA (Caraquet)
du 26 au 30 juin 2013
Caraquet, Nouveau-Brunswick
www.fava.laroutedesarts.com

Galerie du Nouvel-Ontario (Sudbury)

Rebecca BelmorePrivate Perimeter
exposition: du 15 mai au 1er juin 2013
174, rue Elgin
Sudbury, Ontario
www.gn-o.org
 
Centre d’artistes Voix Visuelle (Ottawa)
Jacynthe Carrier et Yvan Dutrisac
du 11 mai au 18 juin 2013
81 avenue Beechwood
Vanier, Ontario
www.voixvisuelle.ca

Le Laboratoire d’Art (Le Labo) (Toronto)
Gabriela CasineanuMétaphores

Projet de mentorat avec Mikel Mata
du 1er au 31 mai 2013
Distillery District, 9 Trinity, suite 317
Toronto, Ontario
www.lelabo.ca

Galerie SAW Gallery (Ottawa)

IN/digitized: Indigenous Culture in a Digital World

Collectif 007 avec Robert Houle (artiste invité), et Barry Ace, Rosalie Favell, Ron Noganosh, Frank Shebageget, Ariel Smith, Ehren « Bear Witness » Thomas et Leo Yerxa
du 23 mai au 31 mai 2013
67, rue Nicolas
Ottawa, Ontario
www.galeriesawgallery.com

Le Trécarré (Pointe-de-l’Église)

Nouvelles acquisitions de la Banque d’œuvre d’art du Nouveau-Brunswick Joël Boudreau (St-Simon), Luc Charette (Baie de Bouctouche), Jasmine Cull (Fredericton), Eric Edson (Sackville), Darren Emenau (Central Greenwich), Jared Peters (Saint-Jean), Dennis Austin Reid (Dorchester), Evan Rensch (Riverview), Dan Steeves (Sackville), Anna Torma (Baie-Verte), James Wilson (Hampton) et Xu Dan (Saint John)
jusqu’au 2 juillet 2013
Université Sainte-Anne
Pointe-de-l’Église, Nouvelle-Écosse
letrecarre.blogspot.com

Centre culturel franco-manitobain (Winnipeg)

Hélène Brunet NeumannOndulations / Undulations

du 11 avril au 31 mai 2013
340, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.ccfm.mb.ca

Maison des artistes visuels (Saint-Boniface)
Michèle ProvostEntre soi et l’oubli
du 2 mai au 13 juin 2013
projet d’échange entre la Maison des artistes visuels et l’Atelier Graff
219, boulevard Provencher
Saint-Boniface, Manitoba
www.maisondesartistes.mb.ca

Galerie Sans Nom (Moncton)
Colin Lyons – Automatic Ruins
Annie France Noël – Morphologie
du 2 au 31 mai 2013
140, rue Botsford, rez-de-chaussée du Centre culturel Aberdeen
Moncton, Nouveau-Brunswick
www.galeriesansnom.org

1. appels en français du Canada

Huitième exposition international d’estampe numérique miniature – Ottawa – 29 juin
Centre Sagamie – Alma – 17 juin
Dazibao – Concours jeunes têtes d’affiche – Montréal – 1er juin
On occupe le Bain St-Michel – Montréal – 15 juin
La Galerie du Nouvel-Ontario – Sudbury – 30 juin
Dazibao – Montréal – en tout temps
3 appels du Festival du Nouveau Cinéma – Montréal – 15 juin
RIDM – Montréal – 28 juin
Diagonale – Montréal – 1er novembre
Action Art Actuel – Saint-Jean-sur-Richelieu – en tout temps

2. appels en anglais du Canada

Residency of the Americas – Montréal – 1er août
The New Gallery – Calgary – 30 juin
InterAccess 13th Annual Emerging Artists Exhibition – Toronto – 31 mai
King Alt Film and Video Festival – 20 juin
Prefix Photo – Toronto – 1er juillet
imagineNATIVE – Toronto – 1er juin

3. appels internationaux

eva International – Irlande – 2 septembre
Screengrab – 1er juin
Szpilman Award – 30 septembre
The Big Picture – Memphis – 15 juin

4. résidences

Est-Nord-Est – Saint-Jean-Port-Joli – 15 juillet
Annmarie Sculpture Garden & Arts Center Residencies – Maryland – 1er juillet
33OC Artist Residency program – Toffia, Italie – 24 juin
Fogo Island Arts Residency – Terre-Neuve – 31 mai
Arborescence: résidence d’architecture – Maison de l’Architecture – Montréal – Gers, France – 31 mai
Atelier Topaz – Ontario – en tout temps

5. art public

Rocky Ridge Recreation Facility The City of Calgary Public Art Program – 18 juin
City of London public art program – 27 juin
Toby’s North Vancouver – Lot ‘B’ Barrow Street Development – 15 juin

6. divers

Forum sur le statut professionnel de l’artiste au Nouveau-Brunswick à Shippagan et Lamèque du 31 mai au 2 juin 2013
Mises en candidatures – Les Éloizes 2014!

1. appels en français du Canada

APPEL AUX ARTISTES

HUITIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE

Du 9 novembre au 16 décembre 2013

Nous invitons tous les artistes professionnels à participer à la HUITIÈME EXPOSITION INTERNATIONALE D’ESTAMPE NUMÉRIQUE MINIATURE, qui se tiendra à Ottawa (Canada) du 9 novembre au 16 décembre 2013.
On demande aux artistes de soumettre leurs estampes numériques de 25 cm par 20 cm (jusqu’à deux par artiste) au plus tard le 29 juin 2013.
L’édition 2013 de l’exposition porte le thème Une vision du futur. Le texte expliquant le thème se retrouve sur le site web cité ci-dessous. L’artiste doit remplir le formulaire et rédiger un court texte faisant le lien entre l’œuvre présentée et le thème de l’exposition.
Le commissaire, André Paquin, fera la sélection des œuvres pour l’exposition et un jury composé de trois artistes réputés décernera trois prix en argent et des mentions d’honneur.
La participation à l’exposition est gratuite pour tous. L’exposition se tiendra au Centre d’artistes Voix Visuelle.
Les informations et les formulaires sont sur le site web.

Le Centre d’artistes Voix Visuelle
81, avenue Beechwood, Ottawa (Ontario) K1M 1L7
(613) 748-6954

info(@)voixvisuelle.ca

http://www.voixvisuelle.ca/

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Centre SAGAMIE 

Appel de projets pour la programmation 2014

Date limite: 17 juin 2013
Les artistes, les auteurs et les commissaires sont invités à nous proposer leurs projets de résidences, de publications et d’expositions.
1- RÉSIDENCES D’ARTISTES 
Dans un contexte de recherche et de création en art actuel, ces résidences visent à soutenir les artistes dans le développement de nouvelles œuvres liées aux enjeux actuels de l’image. Nous offrons aux artistes un soutien technique et financier favorisant la production de projets artistiques novateurs, dans lesquels l’exploration avec le traitement numérique de l’image et l’expérimentation avec l’impression numérique grand format sont priorisées.
2- PUBLICATIONS 
Nous développons les projets de publication en étroite collaboration avec les artistes et les auteurs afin de favoriser la recherche créatrice et la réflexion théorique. Considérant le livre comme un espace de création artistique et littéraire à investir, notre programme éditorial comprend des livres d’artistes, des monographies et des livres synthèses qui font le point sur des thématiques spécifiques en art contemporain.
3- EXPOSITIONS 
Situé au centre-ville d’Alma, notre centre d’exposition est un lieu de médiation qui propose au public un regard éclairé sur l’art actuel. Espace d’essai ouvert à tous les artistes en art visuel, le centre favorise le métissage des pratiques, l’exploration de l’image et ses contextes d’intégration. Le cachet CARFAC/RAAV est versé aux artistes.
VOTRE DOSSIER DOIT COMPRENDRE : 
1- Votre curriculum vitae (maximum 3 pages)
2- Votre démarche artistique (maximum 1 page)
3- La description du projet proposé (maximum 1 page)
4- La documentation visuelle (maximum 20 images)
SVP nous faire parvenir une version imprimée (incluant le visuel) de votre dossier et une version numérique sur CD ou DVD.
SVP indiquer pour quel programme(s) vous appliquez.
Si le retour du dossier est souhaité, SVP inclure une enveloppe de retour pré-affranchie.
Poster au plus tard le lundi 17 juin 2013 (le timbre de poste en faisant foi) à :
Centre SAGAMIE
50, rue St-Joseph, C.P. 517
Alma, Québec, Canada
G8B 5W1
Pour en savoir plus sur cet appel de projets, communiquer avec Nicholas Pitre, directeur: sagamie [arobas] cgocable [point] ca 418 662-7280
Pour en savoir plus sur nos activités, visitez: http://www.sagamie.com

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Dazibao
Concours jeune tête d’affiche
À l’automne 2013, Dazibao s’installera au 5445-5455 de Gaspé : nouveau point névralgique pour les arts visuels à Montréal! Nos espaces compteront une galerie d’environ 140 mètres carrés (1500 pieds carrés) et une salle de projection de 25 places. Le centre sollicite vos projets en vue de sa programmation 2014-2015.
CONCOURS JEUNE TËTE D’AFFICHE
DATE LIMITE : 1ER JUIN 2013
Appel de dossiers destiné aux étudiants des universités canadiennes et/ou étudiants canadiens à l’étranger ayant complété des études supérieures en arts visuels au courant de l’année.
L’affiche annuelle de programmation de Dazibao présente, sur une face, l’œuvre d’un artiste émergent sélectionné par le présent appel de dossiers. Tirée à des milliers d’exemplaires, cette affiche bénéficie d’une vaste distribution sur les plans local, national et international, offrant une visibilité exceptionnelle à l’œuvre choisie.
VOTRE PROPOSITION DOIT COMPRENDRE
1. un curriculum vitae
2. de la documentation visuelle de vos œuvres antérieures et de l’œuvre soumise (17 MB maximum) ou un lien vers celle-ci
3. un bref texte décrivant votre démarche artistique (maximum de 250 mots).
Seules les propositions envoyées à dossiers [arobas] dazibao-photo [point] org seront considérées. Les propositions incomplètes ou envoyées après la date de tombée ne seront pas acceptées. Les résultats seront communiqués dans les quatre semaines.

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ON OCCUPE LE BAIN SAINT-MICHEL
Appel de projets
Date de tombée : 15 juin 2013
L’OBNL Bain Saint-Michel invite artistes et citoyens à occuper le Bain Saint-Michel du 18 au 21 septembre 2013. Propositions audacieuses, inédites et rassembleuses souhaitées !
L’OBNL Bain Saint-Michel vise la sauvegarde historique, culturelle et architecturale de ce lieu pluriel et collectif. Il cherche à consolider, à bonifier et à pérenniser l’extraordinaire potentiel de ce qui se vit au Bain, architecture et culture confondues.
La préservation du Bain Saint-Michel, tant dans son intégrité physique que comme lieu public et lieu de culture, n’est cependant pas acquise. Il est urgent de montrer aux autorités à quel point le Bain peut être inspirant quand artistes et citoyens l’occupent. La semaine d’occupation du Bain vise donc à consolider sa vocation comme lieu de création et de diffusion pour les pratiques artistiques actuelles in situ, expérimentales et interdisciplinaires et comme laboratoire citoyen i.e. lieu de paroles, de rencontres, d’échanges et d’actions pour la communauté du Mile End. L’occupation est ici perçue comme un acte préventif de résistance culturelle et sociale.
Propositions souhaitées
–        propositions audacieuses et inédites, tant artistiques que citoyennes ;
–        propositions nécessitant un minimum de soutien technique ;
–        projets qui explorent «l’esprit du lieu» ;
–        œuvres expérimentales, interdisciplinaires, indisciplinées… ;
–        œuvres in situ inspirées par l’histoire, l’architecture, le contexte urbain et social du Bain ;
–        rencontres citoyennes autour d’enjeux qui touchent le quartier ou l’avenir du Bain en particulier ;
–        projets qui mettent à contribution de manière innovante la population;
–        toute autre proposition inspirante et rassembleuse !
Conditions particulières
L’OBNL Bain Saint-Michel qui vient d’être mis sur pied repose essentiellement sur la participation bénévole de son Conseil d’administration. Bien qu’il profite d’un soutien ponctuel du RAIQ (Regroupement des arts interdisciplinaires du Québec), il ne bénéficie d’aucun financement. Hormis les assurances, l’occupation du Bain Saint-Michel et la présentation d’œuvres ou d’événements seront donc sous l’entière responsabilité financière des participants. On vous invite à faire preuve de créativité, d’autonomie et de débrouillardise ! L’OBNL Bain Saint-Michel offrira cependant un soutien logistique et promotionnel aux événements retenus ainsi que toute autre forme d’aide qu’il lui sera possible d’offrir.
Présentation du dossier

Propositions artistiques :
* CV (max. 3 pages en format PDF)
* Description du projet (max. 300 mots en format PDF)
* Démarche artistique (max. 250 mots en format PDF)
Selon votre pratique :
* Documentation visuelle
(max. 10 images au format JPEG, 1 Mg par image maximum).
* Documentation  vidéo
(liens YouTube, Vimeo ou autre diffuseur Web)
* Documentation  sonore
(liens soundcloud ou autre diffuseur Web)
Propositions citoyennes :
* Bio et CV des participants ou Mission et coordonnées de l’organisme (max. 3 pages en format PDF)
* Description du projet (max. 300 mots en format PDF)
Envoyer vos propositions avant le 15 juin 2013 à bainsaintmichel [arobas] gmail [point] com
Dossier total de 15 Mg maximum
Sujet du courriel : APPEL DE PROJET BAIN

Informations : bainsaintmichel [arobas] gmail [point] com

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La Galerie du Nouvel-Ontario

Appel de dossiers
Saison 2014-2015
La GNO appuie concrètement le développement du milieu et des formes d’expression en art actuel tout en offrant des occasions ponctuelles de réflexion ou de création.
La GNO invite les artistes, les collectifs d’artistes et les commissaires à soumettre un projet d’exposition.
Documents devant accompagner votre soumission
1. Un curriculum vitæ
2. Une description détaillée de l’exposition/projet
3. Une démarche artistique
4. Dix images numériques d’œuvres récentes avec description
5. Une copie numérisée de la demande serait grandement appréciée.
6. Une enveloppe pré-adressée et préaffranchie
Faire parvenir votre dossier au :

Comité de sélection

La Galerie du Nouvel-Ontario

C.P. 242, Succursale B
174, rue Elgin

Sudbury (Ontario) P3E 4N5

visitez www.gn-o.org
Date limite : le 30 juin 2013
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Appel de projets d’exposition et de publication
À l’automne 2013, Dazibao s’installera au 5445-5455 de Gaspé : nouveau point névralgique pour les arts visuels à Montréal! Nos espaces compteront une galerie d’environ 140 mètres carrés (1500 pieds carrés) et une salle de projection de 25 places. Le centre sollicite vos projets en vue de sa programmation 2014-2015.

APPEL DE PROJETS D’EXPOSITION ET DE PUBLICATION POUR LA PROGRAMMATION 2014-2015

PROPOSITIONS ACCEPTÉES EN TOUT TEMPS

La programmation de Dazibao regroupe des propositions reçues dans le cadre de nos appels de dossiers et/ou choisies à l’initiative du centre.

VOTRE PROPOSITION D’EXPOSITION OU DE PUBLICATION DOIT COMPRENDRE :
1. une description précise du projet
2. un texte expliquant votre démarche artistique
3. de la documentation visuelle de vos oeuvres (17 MB maximum) ou un lien vers celle-ci
4. un curriculum vitæ
Merci de n’envoyer de projet qu’une fois l’an.
Seules les propositions envoyées à dossiers [arobas] dazibao-photo [point] org seront considérées.
Les réponses seront communiquées dans les six mois.
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Festival du nouveau cinéma
www.nouveaucinema.ca/soumissions
Chaque année, le Festival du nouveau cinéma programme quelque 300 longs et courts métrages, œuvres interactives et performances d’une cinquantaine de pays durant ses 11 jours de festivités, et remet plus de 30 000 $ en argent et services aux lauréats de la compétition nationale et internationale.
Le Festival est aujourd’hui à la recherche de films, d’œuvres interactives et de performances pour sa 42e édition qui aura cette année lieu du 9 au 20 octobre 2013 à Montréal!
Envoyez-nous vos œuvres AVANT LE 15 JUIN 2013 pour peut-être faire partie de la programmation de cette année !
Tarif préférentiel avant le 30 mai 2013 !
FILMS (longs et courts métrages)
Dates: du 1er avril au 15 juin 2013
Deux façons simples de soumettre un court ou un long métrage en ligne :
- via Zone Festival
- via Withoutabox
Pour plus d’information, vous pouvez vous abonner notre infolettre en cliquant ICI ou écrire à soumissions [arobas] nouveaucinema [point] ca
OEUVRES INTERACTIVES (prix Innovation)
Dates: du 1er avril au 15 juin 2013
Dans le cadre de la section FNC Lab et de son volet compétitif dédié aux œuvres interactives, le Festival du nouveau cinéma est à la recherche d’œuvres qui expérimentent avec les nouveaux formats audiovisuels et les outils technologiques les plus innovants pour raconter une histoire, exprimer un concept et contribuer, plus activement que jamais, au cinéma de demain.
Les projets Web, transmédia et multiplateformes les plus originaux et audacieux seront retenus afin d’être présentés au public et seront éligibles au Prix Innovation (1000 $ en argent) remis chaque année.
Pour soumettre une œuvre interactive, veuillez envoyer la documentation suivante à innovation [arobas] nouveaucinema [point] ca :
- le titre de l’œuvre
- le nom de l’auteur (optionnel : brève biographie)
- l’année de production
- une brève description de l’œuvre
- un hyperlien, une vidéo ou un support visuel
PERFORMANCES
Dates: du 1er avril au 15 juin 2013
Le Festival du nouveau cinéma propose, dans la section FNC Lab, une série de performances au croisement des disciplines et des différentes formes d’expression ; moments de cohabitation privilégiés entre des artistes et des publics aux horizons les plus variés. Centrées sur le caractère « live » d’œuvres audiovisuelles et cinématographiques, les performances forment un ensemble hétérogène de pratiques centrées sur la présence, le performatif et l’expérience perceptuelle des sons et des images.
Pour soumettre une performance, veuillez écrire à fnclab [arobas] nouveaucinema [point] ca
Festival du nouveau cinéma | 3805, boulevard Saint-Laurent, Montréal QC H2W 1X9
514 282-0004 | info [arobas] nouveaucinema [point] ca
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C’EST LE MOMENT D’INSCRIRE VOTRE FILM POUR LES RIDM 2013
Vous désirez proposer votre film pour les prochaines Rencontres internationales du documentaire de Montréal?
C’est le moment de le faire : les inscriptions ont commencé. Elles sont ouvertes jusqu’au 28 juin prochain.
Pour proposer votre film, rien de plus simple: suivez les instructions disponibles en cliquant sur ce lien.
Du 13 au 24 novembre 2013 aura lieu la 16e édition des RIDM. On y présentera une centaine de films, du Québec, du Canada et de partout dans le monde.
film.zonefestival.com/film.asp?f=ridm&form=1
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Programmation régulière 
Prochain appel : 1er novembre 2013
DIAGONALE invite les commissaires et les artistes en arts visuels à proposer leurs dossiers pour la programmation régulière du centre.
L’appel de dossier s’adresse à tous les artistes qu’ils soient des artistes « occasionnels » de la fibre ou des inconditionnels du domaine.

DIAGONALE regroupe des artistes du Québec et du Canada. Il a pour premier objectif la promotion et la diffusion du travail des artistes en arts visuels qui utilisent les techniques et/ou les procédés relevant du domaine des arts de la fibre. Le centre établit un dialogue avec les artistes de toutes les disciplines afin de favoriser le métissage au niveau des idées.

Art / Fibre

Il faut mieux parler de fibre et non de textile qui est une matière propre à être tissée. La fibre désigne quant à elle toute matière filamenteuse de forme allongée, d’origine naturelle ou non, qui entre dans la composition d’un corps ou d’un objet. Ses qualités tactiles ainsi que sa structure molle et flexible constituent des potentialités spécifiques indéniables.
Entrent dans la catégorie : la fibre, le fil et le tissu incluant les fibres végétales, animales, synthétiques et artificielles, les fils métalliques, les tubulures plastiques, les lanières de cuir, les languettes de bois, les bandelettes de papiers et la fourrure.
Les techniques et les procédés comprennent toutes les formes de construction et de traitement possible ; couture, tissage, haute lice, maillage, tressage, nouage, dentelle, broderie, laminage, façonnage, feutrage, taille direct, assemblage, gaufrage, feutrage, pliage, froissage, entrelacs, plissage, moulage, teinture, etc.
En prenant compte le concept fibre on doit ajouter les possibilités d’intégration de techniques et de matériaux propres à d’autres pratiques. La fibre peut être évoquée, représentée ou utilisée.

On retrouve de tout chez DIAGONALE : la peinture, la sculpture, l’installation, la vidéo, la performance …

Les artistes ou les projets d’exposition sont sélectionnés par un comité de membres et d’invités extérieurs.

DIAGONALE encourage la réalisation d’activités novatrices qui élargissent la notion de concept fibre.

Le dossier doit comprendre :
•    Curriculum vitae
•    Démarche artistique
•    10 à 15 images (72 dpi) et une liste descriptive des images
•    Proposition de projet
•    Dossier de presse, s’il y a lieu

Les artistes intéressés doivent faire parvenir leur dossier

PAR COURRIEL à : info [arobas] artdiagonale [point] org
 www.artdiagonale.org/appel-de-dossiers.html
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APPEL DE DOSSIERS EN TOUT TEMPS

En vue de sa saison 2013-2014, Action Art Actuel invite les artistes, les groupes d’artistes et les commissaires à proposer un dossier à son comité de programmation. En plus des présentations en salle; installations, sculptures, œuvres en deux dimensions, AAA portera une attention particulière aux dossiers combinant une intervention hors les murs tel que performances, art relationnel, collaboration avec le public.

Votre dossier qui doit contenir :
• Une lettre de présentation
• Un curriculum vitae
• Une description du projet proposé
• Un texte explicatif de votre démarche artistique
• 12 images numériques format jpeg de moins de 2Mo
• Une liste descriptive des documents visuels
• Toutes autres informations pertinentes, telles que : dossier de presse, site Web, etc.

Action Art Actuel respecte les barèmes établis par CARFAC pour le paiement des cachets d’artistes.

Les artistes et les commissaires peuvent faire parvenir leur dossier par la poste à l’adresse suivante :
Action Art Actuel
190 rue Richelieu
Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec)
J3B 6X4

INFORMATION 
Marie Hébert
 450 357-2178
 direction [arobas] action-art-actuel [point] org

www.action-art-actuel.org

 

2. appels en anglais du Canada

Residency of the Americas – Darling Foundry
The Conseil des arts de Montréal offers a residency program at the Darling Foundry for professional visual artists and curators from the Americas (including Canada but not Quebec). Each year, one artist is awarded a three-month residency and one curator a two-month residency. Each resident receives a grant that contributes towards living expenses, travel fees and production costs.
A studio measuring 60 m2 with accommodation is provided. Washing and cooking facilities are shared with the other resident artists. Residents have access to wood and metal workshops, with technical assistance if need be. In addition, each resident is given the option to participate in open studio events, studio visits by art professionals, networking events, and excursions.
The committee ensures fair representation and consideration of artistic specialization, gender, Aboriginal peoples and cultures from around the world.
The residency includes:
– Airfare (max CAN$1,200)
- Artist : live-in studio for three months from January 1st to March 30th, 2014
- Curator : live-in studio for two months from April 1st to May 30th, 2014
- A stipend of CAN$250 per week
The committee ensures fair representation and consideration of artistic specialization, gender, Aboriginal peoples and cultures from around the world.
Applications are evaluated by a committee of experienced arts professionals based on the:
• The quality of the applicant’s work;
• potential impact of the residency on the applicant’s career
• contribution to the Canadian arts community.
Applicants interested in the residency program should download the application form from this page and send it with the support materials to the address below.
We will not accept applications postmarked after the deadline date, incomplete, or submitted by fax or email.
APPLICATION AND SUPPORT MATERIALS MUST BE SUBMITTED NO LATER THAN AUGUST 1, 2013 (POSTMARK) TO:
SELECTION COMMITTEE

Residency of the Americas

Darling Foundry

745 Ottawa Street, Montreal, Quebec H3C 1R8
For any questions or enquiries :
Tel: +1.514.392.1554 
residence [arobas] fonderiedarling [point] org

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THE NEW GALLERY – MAIN SPACE CALL FOR SUBMISSIONS
Deadline: June 30, 2013
The New Gallery (TNG) is currently seeking proposals for our 2014 Main Space programming. A detailed floor plan and additional information can be found on our website: http://thenewgallery.org/submit.
Main Space programming comprises exhibitons by artists, collaborators, curators, and other cultural producers from a variety of backgrounds and experiences. We work closely with artists to create critically-relevant shows that advance contemporary art in our local and national communities. Please note that TNG accepts proposals for solo shows, but the Programming Committee may also consider individual artists for inclusion in a curated group project.
TNG is an non-profit artist-run centre and observes CARFAC-stipulated payment schedules, offering an artist fee of $1739 for a solo show. Additionally, we provide limited financial resources to aid artists in managing shipping and travel costs.
The following materials should be included in your application:
1. Proposal: Briefly describe your exhibition or Main Space project. Provide complete details of your spatial, physical, and material requirements, including any special equipment and technical needs.
2. Artist Statement: Discuss how your proposed project is situated in relation to your current artistic practice and the broader context of your work, research, and interests.
3. Support: Please include up to fifteen pieces of additional support material, including digital images, videos, text excerpts, or audio clips alongside a corresponding numbered image list detailing the artwork’s title, medium, physical size, date of completion, and any other necessary descriptors. Our Programming Committee will review up to a maximum of five minutes of time-based work.
4. Curriculum Vitae: Describe your artistic background to a maximum length of three pages. Please include all relevant contact information.
The New Gallery only accepts digital submissions via e-mail. Paper materials will be discarded and recycled. Please format all written materials as a single .pdf document. Images must be numbered RGB .jpeg files with a maximum resolution of 1024 x 768 pixels at 72 dpi and no larger than 1 MB in size. TNG accepts links to video and audio work hosted online. E-mailed applications must be submitted in a single .zip folder containing both documents and images.
Send completed submission packages to:
ATTN: Programming Committee
info [arobas] thenewgallery [point] org
Steven Cottingham
Programming Coordinator
thenewgallery.org
212, 100 7 Ave SW
Calgary, AB T2P 0W4
T 403.233.2399
F 403.290.1714
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CALL FOR SUBMISSIONS: InterAccess 13th Annual Emerging Artists Exhibition

ABOUT THE ANNUAL EMERGING ARTISTS EXHIBITION
Since its inception in 2001, InterAccess has organized an annual Emerging Artists Exhibition to showcase new media artworks produced by post-secondary students and recent graduates. Curated and organized by a selected emerging curator (or curators), this initiative offers young artists experience and exposure and aims to provide a productive space for the critical exchange of ideas among emerging arts professionals. Past exhibitions have been reviewed by The Globe and Mail, The Toronto Star and The National Post. Former participating artists and curators have gone on to work and exhibit at such institutions as the Doris McCarthy Gallery, University of Toronto, The Banff Centre, Western Front, Space Media Arts (London UK), FACT (Liverpool) and Transmediale (Berlin).
CALL FOR SUBMISSIONS – EMERGING NEW MEDIA ARTISTS
InterAccess is currently seeking submissions from emerging artists in Canada that employ electronic and new media technologies, materials, methods and ideas within their practice. We are accepting submissions from post-secondary students, recent graduates or independent practitioners who identify as emerging. 

InterAccess welcomes new media works in the form of: sculpture, installation, video, audio, performance and interactive art. Web-based projects are also welcome. All works submitted must be exhibition-ready. Based on the works selected, the emerging curators will develop an exhibition theme and produce a curatorial essay.

This year’s Emerging Artists Exhibition will be co-curated by Nancy Webb and Natasha Chaykowski.

Each artist selected to exhibit will be paid standard CARFAC artist fees. 

The 13th Annual Emerging Artists Exhibition will run from July 26 to August 17, 2013. 

Although artists are responsible for installing their own work, InterAccess will provide technical assistance and basic audio/video equipment.
SUBMISSIONS MUST INCLUDE:
- Project description (Maximum 1 page)
- Current CV (Maximum 2 pages)
- List of technical requirements (Please list materials provided by the artist, as well as any equipment or materials expected from InterAccess)
- Support material for proposed project/piece as well as of previous work (Maximum 5 files. Images should be 72 dpi and 600×800. URLs can be submitted for large video works.)
HOW TO APPLY:
Please send all submissions to: info [arobas] interaccess [point] org and use “EAE 2013 SUBMISSION” as the subject line. 

Total submission package must not exceed 100MB. All written components of the submission should be included in a single PDF file.
DEADLINE: 
The final deadline for submissions is Friday, May 31st, 2013.
CONTACT:
Additional information and questions can be directed to the 2013 InterAccess Emerging Curators: Natasha Chaykowski and Nancy Webb at info [arobas] interaccess [point] org
GENERAL INFORMATION
InterAccess is a public gallery, teaching facility, and production studio dedicated to the creative use of technology, electronic art, and new media culture. Showcasing both emerging and established new media artists on an international scale, we aim to provide a space for interdisciplinary dialogue, technological experimentation and artistic exchange. In 2013, InterAccess celebrates our 30th anniversary and we look forward to the next 30 years of producing and presenting electronic and digital art.

For more information about InterAccess, please visit www.interaccess.org 

We warmly thank all applicants for their time and interest in InterAccess and the annual Emerging Artists Exhibition. All artist submissions will receive a timely response.
Natasha Chaykowski & Nancy Webb, Curators in Residence 
info [arobas] interaccess [point] org
InterAccess
9 Ossington Avenue
Toronto, ON, Canada
 M6J 2Y8
www.interaccess.org
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Call: King Alt Film and Video Festival – Summer Edition
We are presently looking for short narrative and documentary films
to present at our 2nd Summer Edition. Films must be between 2-30
minutes and feature some storytelling element. All genres of film
and subjects are welcome. Shorts from Toronto and the rest of
Ontario will be given preference.
If interested in submitting please send an email with a youtube or
vimeo link of the video to kingaltfilm [arobas] gmail [point] com
Deadline: June 20th, 2013
kingsteetaltfilmfest.blogspot.ca
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Call for Submissions from Photographers

Prefix Photo encourages submissions of new or previously unpublished photography for editorial consideration. Submissions should include visual support material in the form of digital files, 35mm slides, transparencies, work prints, laser prints, etc.; a written description of the work, if available; and a curriculum vitae of the artist. The number of images submitted remains at the discretion of the artist, with a recommended maximum of 20. Submissions are accepted on an ongoing basis and are reviewed twice annually: July 1 and  January 1 .
Please send submissions to:
Stephanie Mina Kim
Prefix Photo
124 – 401 Richmond Street West
Toronto, Ontario
M5V 3A8
Mailed support materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent. Prefix Photo also accepts submissions by e-mail to stephanie [arobas] prefix [point] ca. Please follow the digital submission requirements below.
Proposals from young and emerging artists and from artists from all cultural and regional communities of Canada are particularly encouraged.

Digital Submission Requirements
-72 dpi resolution
-Maximum size of 1024 x 768 pixels
-Files should be no larger than 500K
-RGB format
-Name each image file with your name, surname, the number and the title
-Please send only up to 20 images
Call for Submissions from Writers

Prefix Photo encourages submissions of writer’s outlines for new critical essays of 3000-4000 words in length, but does not consider completed manuscripts for publication. Outlines should be no more than 250 words in length, and may be supported by one or two previously published texts. Outlines are accepted at any time, but should be submitted at least six months in advance of a projected publication date. If accepted for publication, the deadline for the submission of the completed essay is approximately three months in advance of an issue’s release. Prior to publication, writers will be consulted regarding editorial revisions and writer’s fee. Please note that, in addition to critical essays, Prefix Photo also reviews proposals for literary features of 600-800 words.

Submission materials will not be returned unless accompanied by a self-addressed envelope with return postage or equivalent.
For more information on the submissions process, please contact

Stephanie Mina Kim, Production Manager, T: 416-591-0357, E: stephanie [arobas] prefix [point] ca.
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imagineNATIVE 2013
CALL FOR SUBMISSIONS
Be part of imagineNATIVE’s 14th Annual Festival!
FREE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 1, 2013
$25 LATE SUBMISSION DEADLINE: JUNE 15, 2013
It’s that time of year once again for you to submit your film, video, radio and new media works for the 14th annual imagineNATIVE Film + Media Arts Festival. This year’s Festival runs from October 16-20, 2013 in Toronto, Canada. imagineNATIVE is an international Festival that celebrates the latest works by Indigenous peoples at the forefront of innovation in film, video, radio and new media. Each fall, the Festival presents a selection of the most compelling and distinctive Indigenous works from Canada and around the globe. The works accepted reflect the diversity of the world’s Indigenous nations and illustrate the vitality and excellence of our art and culture in contemporary media.

If you are planning to submit, let us know!

Send an email to Daniel Northway-Frank, Programming + Industry Manager, programming [arobas] imagineNATIVE [point] org. In the email “Subject” line, type “Tracking 2013 -” followed by the title of your work. Include in the body of the email your name, email, title, length, type (film/video, radio or new media) and genre (documentary, drama, experimental, music video, animation). This helps us track your work and provide follow-up if we don’t receive your submission.

PLEASE NOTE: Free submission deadline is June 1, 2013. Late submissions past June 1st are subject to a $25 CAD processing fee and forms can only be submitted online with a valid credit card via imagineNATIVE’s PayPal page. See Submission Instructions below for details.
For complete submission details and film/video, radio, new media and TV Series submission forms, go to www.imagineNATIVE.org under “Festival Info” then “Artists”.

FILM/VIDEO ELIGIBILITY REQUIREMENTS
(see website for radio and new media eligibility details, under “Festival Info” then “Artists”):
imagineNATIVE considers film, video, radio and new media (web-based) works made by Canadian and international Indigenous artists. The Festival strives to represent a diversity of ideas, themes and genres in its programming. The Festival prioritizes works that balance unique content, cultural and social relevance, and a creative approach to form characterized by innovative expression, distinctive style, and personal vision. Priority is given to works that have not yet been broadcast in Canada or on the Internet. International and Canadian premiere status is also a consideration. News reports, extended reportage, television magazine formats, and information programming or segments (such as PSAs) are not eligible.
Dramatic or documentary episodic series led and produced by Indigenous production companies are eligible to submit programs and episodes to the Festival’s Mediatheque, an on-site video library of all submitted work to the Festival, which industry distributors, broadcasters and programmers screen for acquisition and programming needs.

NOTE: TV Series works are not screened publicly at the Festival, nor eligible for awards.
RULES:
•    imagineNATIVE exhibits works that have been created by an Indigenous person in a key, active creative role as director, writer or producer.
•    Films must have been completed on or after January 1, 2011.
•    All non-English language films must have English subtitles on screeners or English transcripts for the programmers.
•    Preview and exhibition tapes must have no commercial blacks or broadcaster promos.
•    Each film must have its own screening copies (2) and submission form. Compilations will not be accepted.
•    New! In addition to DVD discs, submitters are encouraged to provide an online screener link (private, password protected on Vimeo or YouTube) for the programming team to review. This is strongly encouraged if your work is submitted past the June 1 free deadline.
•    Illegible or incomplete submission forms will not be accepted.
The deadline for all submissions is June 15, 2013, but if your work is not final (ie. rough cut) for screening by June 15 and you wish it to be considered for this year’s Festival, please contact programming [arobas] imagineNATIVE [point] org prior to the free submission deadline of June 1. Late submissions without previous contact with the Programming Team will be subject to a $25 CAD fee and may not be considered.

SUBMISSION INSTRUCTIONS:
imagineNATIVE charges no fees for submission forms received online or written with DVD packages postmarked by June 1, 2013. Late submissions must have online forms received and DVD packages postmarked by June 15.  Note: Rough cuts are not preferred, but eligible to submit.
Please send the following post-marked on or before June 1, 2013 (free), or June 15, 2013 (late, $25 fee):
•    Completed and signed submission form (PDF) emailed toprogramming [arobas] imaginenative [point] org OR the completed online submission form at

www.imagineNATIVE.org under “Festival Info” then “Artists”.

•    Two (2) Preview DVDs (NTSC or PAL) clearly labelled with the title, running time, year completed and contact information.
•    Two (2) or more stills (JPEG or TIFF files, minimum 350 dpi) on CD, submitted online, or emailed to programming [arobas] imagineNATIVE [point] org. Please use the title of the work as the file name.
•    Short and long synopses of your film/video.
•    Indigenous creative’s biography.
•    Press kits, clippings or trailer (if available, via email or online link).
•    Label the outside of your package FOR CULTURAL PURPOSES – FESTIVAL PREVIEW ONLY – NO COMMERCIAL VALUE. Do not value the package any higher than $5 Canadian.
SHIPPING DETAILS:
•    DO NOT courier tapes to Canada via UPS (United Parcel Service) as you may be liable for customs’ duties, which the festival will not pay, and your DVDs will be returned.
•    DO NOT send “Cash on Delivery” (C.O.D.) or the package will NOT be accepted.
•    DO NOT send submissions in fibre-filled envelopes as the dust can damage screeners and viewing equipment.
•    Preview tapes/DVDs will not be returned unless specifically requested and a self-addressed envelope with Canadian postage is provided.
Participants will be notified of acceptance of their submission, and of selection result by email by the end of August. If selected for the Festival, exhibition copies must be sent in by September 12, 2013.

 

3. appels internationaux

eva International
12 April–6 July 2014

Open Call for Proposals

Deadline: Monday 2 September 2013

www.opencall.eva.ie
Facebook / Twitter

Curated by Bassam El Baroni

eva International, Ireland’s biennial of contemporary art, is pleased to launch the international open call for proposals for the 2014 edition, curated by Bassam El Baroni. Applications are invited from individual artists or groups in any medium and can be for the presentation of existing works or production of new projects. The online application process is now open and closes at 5pm on Monday 2 September 2013. Please see opencall.eva.ie or contact info [arobas] eva [point] ie for further information.

Commenting on the curatorial approach for eva International 2014, El Baroni said:
“I would like the 36th eva International 2014 to be reflective of the many complex questions that the current heightened global political moment raises. Are we witnessing the continuing dominance of old political narratives? While these old narratives may be slowly showing signs of cracking, what are the obstacles facing the emergence of new narratives? Rather than being any kind of curatorial concept, this statement is intended solely as a hint at a direction that will evolve and nuance as the project develops. »
Founded in 1977, eva International is an artist-centred biennial of contemporary art that works with acclaimed guest curators to present exhibitions and events across the city of Limerick, Ireland. eva International 2014 is the 36th edition and will be part of Limerick City of Culture 2014 celebrations. Artists’ projects will be selected through an international open call for proposals and exhibitions will take place in both gallery and non-gallery spaces. A programme of talks, workshops and events will accompany the biennial and the open call for proposals includes opportunities for artists’ projects that engage with the city and its communities.

Previous eva International curators: Annie Fletcher (2012); Elizabeth Hatz (2010); Angelika Nollert & Yilmaz Dziewior (2009); Hou Hanru (2008); Klaus Ottmann (2007); Katerina Gregos (2006); Dan Cameron (2005); Zdenka Badovinac (2004); Virginia Pérez Ratton (2003); Apinan Poshyananda (2002); Salah M. Hassan (2001); Rosa Martínez (2000); Jeanne Greenberg Rohatyn (1999); Paul M. O’Reilly (1998); Guy Tortosa (1996); María de Corral (1995); Jan Hoet (1994); Gloria Moure (1993); Lars Nittve (1992); Germano Celant (1991); Saskia Bos (1990); Florent Bex and Alexander Roshin (1988); Ida Panicelli (1987); Nabuo Nakamura (1986); Rudi Fuchs (1985); Peter Fuller (1984); Liesbeth Brandt Corstius (1982); Pierre Restany (1981); Brian O’Doherty (1980); Sandy Nairne (1979); Adrian Hall, Charles Harper, Theo Mcnab, Cóilín Murray (1978); Barrie Cooke, John Kelly, and Brian King (1977).

eva International 2012 – After the Future, curated by Annie Fletcher, was highlighted as one of the top exhibitions in both Ireland and the UK during 2012. A catalogue with artists’ profiles, documentation, essays, interviews and transcripts from After the Future is available through www.eva.ie.

About Bassam El Baroni

Bassam El Baroni is a curator and art critic based in Alexandria, Egypt. In 2005 he co-founded the non-profit art space Alexandria Contemporary Arts Forum (ACAF), and was its Director until December 2012. In 2010, he was co-curator of Manifesta 8, Murcia, Spain, and is currently a PhD researcher in the Curatorial/Knowledge program at Goldsmiths, University of London. El Baroni is currently co-curating the Lofoten International Art Festival (LIAF, with Anne Szefer Karlsen and Eva González-Sancho), that will open in September 2013 in Vågan, Lofoten Islands, Norway.
eva International
Biennial of Contemporary Art
Limerick City, Ireland

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Deadline: 1 July 2013
S C R E E N G R A B 2013
New Media Art Prize
\\\ AMBIENCE ///
“see like a camera, listen like a microphone, track like a satellite”
The 5th Screengrab International New Media Arts Award and associated exhibition is looking for challenging creative works by media arts practitioners working in screen based media to submit works on the theme of AMBIENCE.
ENTRY APP:
screengrab.info
2013 Award Theme
Big beautiful data is everywhere. Sounds are everywhere. Images are everywhere. Our lives are tracked relentlessly. The network sends and receives everything. We capture, post, follow, share and archive. Data becomes us.
March 2013 was the 100-year anniversary of the publication of Luigi Rusullo’s Art of Noises, and in the ensuing century the proliferation of mechanical noise has reached a critical density. Our accumulated audio-visual virtuality has been working towards a zeitgeist moment for some time. David Gelernter, researcher at Yale, has been foregrounding the concept of “life streaming” for several decades. Now it would seem, the stream has become a torrent.
Today we live to the beat of signals, alarms and alerts – a constant stream of audio-visual reminders that we live in increments of time amidst layers of metadata. We move and we are tracked by GPS, recognised by software, matched against databases, evaluated by life-tracking devices and mapped by our profiles and usernames. This new aesthetic of machine ambience is at once an embodiment of our private present selves but also an ambient beautification of what lies in our wake. Photo streams, playlists, check-ins, recommendations, resolutions, bucket-lists, posts, comments and feeds all embellishing the spaces and flows of our virtual habitats. We have become the exquisite beast in the garden, with all her flair, colour and boundless expression.
Images of you and me and us are embedded into this fanfare as icons of our identity. This aural and visual accumulation of our lives has created an immense data pool that is embellished by everything we see and everything that we say on the network. This meta-ambience is cross-fading our public, commercial and private spaces like tracks on an iPod Shuffle. We remix our environment by just being present in it. We bring our own signal noise with us wherever we go. We are fast becoming the sample bank of a dense ambient mix of images and sound.
But what does this look like? With what forms of expression is this data being exposed? How do we construct our own ambient worlds? How is Big Data constructing it for us? What do we show and what do we choose to conceal and what is beyond our control? Where does our ambience end and where do that of others begin? How do our rituals of culture, work and family inform who we are through the ambient streams we leave in our wake?
The 5th International Screengrab New Media Arts Award seeks works that explore the theme of ambience – personal, virtual and commercial – and all its private, political and social connotations. Creators, imagineers and explorers of big data, augmented reality, data aesthetics, generative art, audio/visual collage and interactive environments are encouraged to submit works that address the theme of ambience.
The Call Out
SCREENGRAB is now entering its fifth year with an international call out for the AUS$5000 New Media Arts Prize and the companion exhibition in July/August 2013 for short listed applicants. We invite digital practitioners working in screen based media to submit works on the theme of AMBIENCE.
All forms of screen based media are encouraged including multi-channel video, digital illustration, audio sculpture, photography, generative media, 2D & 3D animation.
Existing works and those specifically designed for the award must address the theme of AMBIENCE to be eligible for the New Media Arts award.
Prize Money: AUS $5000
Artefact deadline: July 1
Exhibition Opening & Award announcement : July 26
Application Form : screengrab.info

All inquiries : sarah [point] welch [arobas] jcu [point] edu [point] au

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The Szpilman Award is awarded to works that exist only for a moment or a short period of time.
The purpose of the award is to promote such works whose forms consist of ephemeral situations.
The Szpilman Award is awarded annually.
The prize winner receives the Jackpot Stipendium.
This scholarship consists of three parts:
A challenge cup, 10 days of accommodation in Cimochowizna (Poland), and a sum of money in cash.
The amount of money is dynamic. Szpilman is raising money parallel to the competition. The prize winner receives the money that is raised until September 30, 2013. The current score may be checked here.
Among the applicants, one award winner will be identified.
The challenge cup will be handed over to the next prize winner in the subsequent year.
Everyone can apply for the Szpilman Award.
Both individuals and groups of persons are free to apply.
The work must have been realized between October 1, 2012, and September 30, 2013.
To apply, send in a significant documentation. To that, fill in the application form (PDF) with name, e-mail, telephone, address, title of the work, and date of construction.
Send in application plus documentation by post to: SZPILMAN AWARD, Patrick Koch, Auguststrasse 26a, 10117 Berlin, Germany
Closing date: September 30, 2013 (postmark).
Applications by e-mail are NOT accepted.
Documentations will NOT be returned.
Closing date is September 30, 2013 (postmark).
From November 7 till November 10, 2013 all applications will be looked trough and jugded by the jury. They will select the best (shortlist) and one winner.
The winner will be informed on November 10, both the best and all participants in the following week.
In 2013 all applications will be looked through and judged by:
Bernd Euler
Lise Harlev
Leonard Kahlcke
Patrick Koch
Tina Kohlmann
Miná Minov (Winner 2012)
Claus Richter
Tina Schott
Michał Sznajder
The prize winner will be presented the challenge cup and the Jackpot Stipendium end of November 2013.
The Szpilman Award is initiated, organised and financed by Szpilman, a group of artists, based in Berlin, Germany.
If you have questions please read first Frequently Asked Questions (FAQ), in case you do not find an answer, contact Scott Rogers electronically at award [arobas] szpilman [point] de
Please send in your application until September 30, 2013 to Szpilman Award, Patrick Koch, Auguststrasse 26a, 10117 Berlin, Germany.
www.award.szpilman.de/informations.html

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THE BIG PICTURE

the confluence of art, science and technology
Conference Chair: Gunalan Nadarajan, University of Michigan
Festival Curator: Edward A. Shanken, University of Memphis
Proposals due: June 15, 2013
Copenhagen, Denmark
October 29-November 1, 2013
Contact email: info [arobas] re-new [point] org
Since 2007 re-new has presented electronic and digital artworks that explore and challenge technology and artistic practice, while fostering exchange between academics and artists. In addition to its internationally recognized media arts festivals, re-new has organized leading conferences in the field, including CMMR 2008 and 2009 and IMAC 2011 and 2012. These events have received over 2000 artwork submissions and 800 academic submissions, and reached a total audience of 12.000.
Beginning in 2013 re-new will join the media arts festival with its own academic platform. Our goal is to stimulate critical dialog, collaboration and networking between leading scholars, technologists and artists. re-new 2013 will make possible hybrid presentation formats where the confluence of art, science and technology is discussed in its full complexity.

 

4. résidences

Depuis plus de vingt ans, Est-Nord-Est accueille et soutient des artistes de provenance internationale. L’année dernière, Est-Nord-Est intégrait à sa programmation une toute nouvelle résidence pour commissaires et auteur(e)s canadien(ne)s en art actuel parce que nous sommes convaincus de l’importance de la mixité entre les œuvres et les mots.
L’aventure se poursuit, artistes et commissaires/auteur(e)s, nous vous invitons à déposer votre candidature pour les résidences de 2014.
Notre appel de dossiers est en ligne. Vous pouvez consulter les documents ci-joints : A pour les artistes et C pour les commissaires/auteur(e) s, ou vous rendre sur notre site Web à l’adresse suivante : …
http://estnordest.org/wp2009/

Date de tombée: d’ici le 15 juillet 2013

Richard Noury
Adjoint à la direction

Est-Nord-Est, résidence d’artistes
335, avenue de Gaspé Ouest
Saint-Jean-Port-Joli, Québec
G0R 3G0
418 598-6363
appeldedossiers [point] estnordest [arobas] videotron [point] ca

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Int’l Call to Artists: Annmarie Sculpture Garden & Arts Center Residencies, Maryland (Deadline: Jul 1st, 2013 )
•    Location: Solomons, Maryland, USA
•    Deadline: Jul 1st, 2013
•    Duration: 1 to 3 months (For summer residencies, 3 months preferred)
•    Eligibility: Professional and emerging visual artists, musicians, and literary artists may apply. Selection is made by an internal panel and/or by a peer review panel. Annmarie Garden accommodates only one artist at a time.
•    Costs & Support: Artist responsible for: • $25 application fee • Cost of travel and transport of personal possessions • Materials and specialized equipment • Pillows, linens, personal supplies (a modest allowance for groceries is supplied by Annmarie)
•    URL: http://www.annmariegarden.org/
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Description:
Multiple Deadlines: (RECEIVE)

Summer Residencies: April 30

Fall Residencies: July 15

Winter Residencies: October 15

Public Arts Residency Program
Annmarie Sculpture Garden & Arts Center

Solomons, Maryland
2013 Season
Annmarie’s residency program provides a serene place on the Western Shore of the Chesapeake Bay for visual, musical, and literary artists to create works that address ecological issues and/or inspire community involvement. Artists have access to a private studio space in addition to a variety of classroom studios and garage spaces, a waterfront, and fifty acres of forest and field. Residencies are meant to focus on merging the arts and the environment and should include the involvement of our local community to some capacity.
• Spring/Fall Residencies: residents are required to work with field trip groups and/or school outreach programs as scheduled.
• Summer residency: summer residents are required to design a public art project that engages the visitors to Annmarie Garden in the art-making process. Summer residents are required to work alongside the public for at least 12 hours/week.
Studios and special equipment
Resident artists have access to studio space within the living quarters (one bedroom), and are also welcome to use other gallery and classroom space as available. Annmarie has a modest ceramics studio with a kiln, slab roller, and potter’s wheels that are also available for use, as well as a painting studio with easels. With numerous indoor and outdoor exhibition and installation options, artists are encouraged think creatively about how and where to display their work. Artists should bring their own equipment.
Average length of residency:
• 1 to 3 months
• For summer residencies, 3 months preferred
• Selection process—internal review and/or peer review pane

l
Download Residency Packet: www.annmariegarden.org/residencyinfoAMG.pdf

Visit website:www.annmariegarden.org
Questions?
Email gardenprograms [arobas] chesapeake [point] net

or call 410.326.4640
for more information

Annmarie Sculpture Garden & Arts Center
P.O. Box 99
13480 Dowell Road
Dowell, MD 20629
t. 410-326-4640
f. 410-326-4887

Email: info [arobas] annmariegarden [point] org
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33OC Artist Residency program, Toffia, Italy

FALL 2013 ARTIST IN RESIDENCE, TOFFIA, ITALY

Location: Toffia (Lazio) Italy

Deadline: Jun 24th, 2013  
Duration: 1 month: SEPTEMBER, OCTOBER, NOVEMBER 2013

Eligibility: The residency is open to individual artists at any stage of their professional career, working in visual arts, photography, film & video, media arts, performing arts, music and literature. We particularly encourage artists interested in engaging the local community and/or working with the particular cultural and geographic characteristics of Toffia or Sabina region to apply.
Costs & Support: 33OC is a nonprofit organization currently functioning without any external financing. At the moment we can continue to host artists only on a fee basis. The cost per artist/month is: 250 Euros Host provides accommodation & studio spaces. Utilities & administrative costs, internet service.

URL: http://33oc.org/

DESCRIPTION: 33 Officina Creativa (33OC) Artist Residency program was developed to become a space & community where international artists can share places, experiences and sensibilities. The aim of the residency is to challenge perceptions about how Art is made and integrated in everyday life by devising unconventional scenarios for introducing ideas into the public realm.
Conceived of as a regenerative intercultural meeting place, the residency program is aimed particularly at international artists who are enthusiastic about working within the Toffia environment, and who are energetic about making connections in this context.

The program offers artists the opportunity to confront new ideas or experiment with their work and the particular territory of Sabina region. We wish to improve artists’ ability to pay attention to the constructed & natural environment and, eventually, to find new ways of interaction between art, society and the territory.
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Fogo Island Arts Residencies: call for proposals – Education Program
Deadline: May 31, 2013 for residencies starting September 1, 2013
Fogo Island Arts
Highway 334 – Suite 100
P.O. Box 102 – JBS
Fogo Island, NL, A0G 2×0
Canada
www.fogoislandarts.ca
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Arborescence : Résidence d’architecture
Édition 2013
Résidence à Roques (Gers, France) : 6 semaines, septembre / octobre 2013
Date limite du dépôt des dossiers : vendredi 31 mai 2013

Candidats admissibles : architectes de paysage, architectes, urbanistes, chercheurs, historiens ou autres professionnels spécialisés en architecture (par exemple : commissaires indépendants, plasticiens, designers, photographes, etc.) – Résidents permanents de la région montréalaise.
La Maison de l’architecture du Québec (MAQ) est fière d’offrir, pour une deuxième année, à un ou une candidat-e sélectionné-e sur dossier par un jury des pairs, l’occasion de bénéficier de la résidence d’architecture Arborescence*, une résidence dédiée strictement à l’architecture et ses disciplines affiliées (architecture de paysage, urbanisme, design urbain, histoire et théorie de l’architecture).
Ce projet-pilote original est développé en collaboration avec le Conseil des arts de Montréal (CAM) et la propriétaire hôte. Suite au choix du candidat qui se fera début juin 2013 (dépôt des dossiers avant le 31 mai), le séjour aura lieu dès l’automne de cette année.

Arborescence vise à offrir un contexte de séjour favorisant le développement de la création et des connaissances dans les disciplines architecturales, voire à faire fleurir les échanges et les projets créatifs bilatéraux France-Montréal. Le résident séjourne six semaines dans une demeure gasconne traditionnelle, au coeur d’un minuscule hameau d’une cinquantaine d’habitants nommé Roques, dans le Gers (France). Souvent surnommée la Toscane française, cette région agricole centrée sur la culture du tournesol, la production de l’Armagnac et autres produits du terroir, se situe à une heure de Toulouse et deux heures de Bordeaux.
Les vastes bâtisses de la demeure hôte, datant du XIIIe au XIXe siècle, entourent un jardin naturel, un potager et un verger, composant un ensemble rural d’une rare authenticité, objet de cinq ans de restaurations sous la direction d’un architecte du patrimoine. Les charpentiers qui ont reconstitué les structures à l’identique (père et fils) résident à Roques et figurent parmi les personnes-ressources qu’un architecte montréalais aura plaisir à rencontrer.
Propice à la concentration pour un projet d’écriture ou de création dans la calme solitude, ce cadre offre aussi un accès privilégié à une région encore préservée, peu gâchée par le tourisme et d’une exceptionnelle richesse, tant du point de vue du patrimoine bâti et du vivace savoir-faire qui s’y rattache (qu’on pense aux maîtres artisans, par exemple) que du point de vue de l’histoire des paysages et du développement villageois ancien, qu’au plan des arts contemporains. À deux heures de Bordeaux (et de son centre d’exposition en architecture et art mondialement célèbre Arc en rêve), Roques permet aussi de rayonner à plus large échelle.
À noter que l’hôte propriétaire, muséologue canadienne, est présidente du Centre d’art et de photographie de Lectoure (à 30 km de Roques) et pourra faire bénéficier le résident de son riche réseau de contacts, en qualité de personne-ressource.
*sous réserve de l’obtention de la bourse du Conseil des Arts de Montréal. Confirmation officielle le 1er juillet 2013.
>>

Télécharger l’appel de candidatures
www.maisondelarchitecture.ca/?page_id=2147
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Atelier Topaz – résidence 
Opasatika, Ontario, Canada

Le lieu
Situés au cœur de la forêt boréale, les Ateliers Topaz sont à la fois un lieu de retraite et un centre de création pour artistes, toutes disciplines confondues. L’endroit parfait pour la réflexion, l’évasion. Le groupement d’édifices fait 900 mètres carrés et repose sur 14 hectares face à la route Transcanadienne. Il donne sur un étang de deux hectares. Topaz c’est la « Route 66 » dans le nord de l’Ontario. L’endroit, modeste et nostalgique, rappelle aussi les grandes épopées de la colonisation francophone de l’Ontario. Ces studios de création ou cette résidence d’artistes, endroit idéal pour les arts visuels, sont situés au centre du Canada, à mi-chemin entre l’Atlantique et le Pacifique, là où les étoiles deviennent les topazes de la nuit.

Ce qu’on offre

D’abord l’espace et, l’espace de travail déterminés selon les besoins de l’artiste. Les espaces polyvalents permettent d’y faire de la peinture, de la sculpture, de l’installation, etc. L’atelier de menuiserie, le Bar à clou, est équipé des outils de base. Un magasin d’objets trouvés est disponible autant pour l’inspiration que pour l’utilisation dans une œuvre. Le peintre apporte ses pinceaux, le musicien son instrument et l’écrivain son ordi.

Les personnes qui séjournent aux Ateliers Topaz jouissent de l’accès à la cuisine et sont responsables de préparer leurs repas. Toutefois Laurent peut aussi leur cuisiner de petits plats typiquement canadiens-français aux besoins ou aux désirs. 

Topaz possède deux suites avec lit double et une chambre avec lit simple. Chacune possède sa salle de toilette avec douche. Ces installations évoquent admirablement le style des années 1960. 

Pour la baignade, le Lac des Cœurs se situe à deux kilomètres à l’est. Pour le canotage ou la pèche, la rivière Opasatika est deux kilomètres à l’ouest. Pour se déplacer, il y a de vieux vélos ou la marche. Pour un frais très raisonnable, votre hôte peut aussi vous conduire ou organiser un déplacement vers Kapuskasing à l’est ou vers Hearst à l’ouest. 

Les matériaux d’artistes ne sont pas disponibles dans la région. Il est donc important de faire vos achats avant votre séjour, à moins que vous travailliez avec des matériaux que l’on peut se procurer dans des magasins ordinaires ou même en nature.
www.atelierstopaz.ca

 

5. art public

Rocky Ridge Recreation Facility The City of Calgary Public Art Program Calgary, Alberta

Eligibility: Open to professional artists
Application Deadline: June 18, 2013 Budget: $1,148,000 (all inclusive)
The City of Calgary’s Public Art Program and Community Services & Protective Services Department are seeking a professional artist(s) with established design team and large scale public art experience for a permanent public art project at the new Rocky Ridge recreation facility. The successful artist(s) will work as part of the design team to determine the location(s) for public art on the capital project site. The artist(s) will then take the lead in developing a project for the agreed upon location(s). Previous experience on a design team (that includes working with architects, engineers and landscape architects) is essential and successful community engagement and consultation experience is required.
Budget: The all-inclusive budget for this project is $1,148,000.00 CDN. To apply: Download the Request for Proposal (Solicitation Number: #13-1598) from the Alberta Purchasing Connection – www.purchasingconnection.ca .

Select « vendors » on the home page and register if you are a first-time user. Be sure to follow all instructions and direct ALL inquiries relating to the download of the document to APC [point] Help [arobas] gove [point] ab [point] ca or 780.644.5726.
Deadline for submission: Thursday, June 18, 2013. Any questions regarding this call can be emailed to Lisa Ley at lisa [point] ley [arobas] calgary [point] ca<mailto:lisa [point] ley [arobas] calgary [point] ca> or supplyconsulting [arobas] calgary [point] ca

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The City of London Public Art Program 
Expression of Interest Queen’s Park Public Art Project
The London Arts Council on behalf of the City of London invites professional artists or an artist collaborative to submit credentials to commission a new piece of public art in Queen’s Park in London, Ontario. The purpose of the Expression of Interest is to gather a list of artists or an artist collaborative who will be short-listed based on relevant professional credentials. Short-listed applicants will be invited to respond to A Request for Proposal. At the final stage of the selection process, proposals will be reviewed and a professional artist or an artist collaborative will be recommended for the award of the commission.
Submission Deadline: Thursday June 27, 2013 at 3:00 p.m.
Budget: $200,000.00
Eligibility Requirements: Professional artists or an artist collaborative, located within the Province of Ontario, who have completed projects with a similar budget, scale and scope.
To Submit: Download the Expression of Interest File # QP1PAP2013 and link to the submission system – http://www.londonarts.ca/default.aspx?Select=PublicArt
Follow instructions as outlined in the Expression of Interest, please direct ALL inquiries relating to the Expression of Interest File # QP1PAP2013 to London Arts Council at programs [arobas] londonarts [point] ca or 519-439-0013.

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Request for Expressions of Interest
Toby’s North Vancouver – Lot ‘B’ Barrow Street Development District of North Vancouver, BC Eligibility: Open to professional artists Application
Deadline: June 15, 2013, 3:00pm (PST) Budget: $21,000 (all inclusive)
Toby’s North Vancouver is inviting artists to design a site-specific public art piece at their Lot ‘B’ Barrow Street development in North Vancouver.
This site is located close to the corner of Main Street and Mountain Highway in the District of North Vancouver, just west of the Ironworkers Memorial Bridge. The site is currently the parking lot of the former Lynnwood Inn. The new building proposed for the parking lot is a modern mixed-use commercial building. The design team envisions an artistic expression on the building created by light. Several options for the light source are fiber optics, LED trails, and neon tubes. The intention is to create an interesting form of light artwork that is engaging. Budget: The all-inclusive budget for this project is $21,000 CDN.
Deadline for submission: June 15, 2013, 3:00pm (PST)

For full details on the project and submission requirements go to: http://www.artsoffice.ca/public_art/call_to_artists/articles553.php

Any questions regarding this call can be emailed to Lori Phillips at lori [point] phillips [arobas] artsoffice [point] ca

 

6. Divers

Forum sur le statut professionnel de l’artiste : vers une reconnaissance de la profession au Nouveau-Brunswick

Détails : www.aaapnb.ca/autresinitiatives/forum-statut-artiste

Moncton, le 27 mai 2013 – Plus de 150 artistes, décideurs et partenaires de toutes les communautés du Nouveau-Brunswick (Premières nations, anglophones, acadienne et autres communautés culturelles) se donnent rendez-vous au Forum sur le statut professionnel de l’artiste qui aura lieu à Shippagan et Lamèque du 31 mai au 2 juin 2013. C’est la première fois depuis 1987 que les artistes de toutes les communautés du Nouveau-Brunswick sont convié.es à un tel rassemblement.

Toujours fidèle à son devoir de promouvoir et défendre les intérêts des artistes qui prévaut depuis sa fondation en 1990, l’Association acadienne des artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick (AAAPNB) porte la profonde conviction que les artistes ont droit à une reconnaissance officielle et à des conditions décentes de travail, comme tout autre groupe de travailleur.se.s dans la province.

Diverses démarches et réflexions réalisées au cours des dernières années sur l’amélioration de la situation socioéconomique des artistes, notamment lors des États généraux des arts et de la culture, aboutissent à la tenue de ce Forum. Dans la Stratégie globale pour l’intégration des arts et de la culture dans la société acadienne au Nouveau-Brunswick, la vision suivante est affirmée : « Les artistes professionnel.le.s du Nouveau-Brunswick, qu’ils soient émergent.e.s, ethnoculturel.le.s ou établi.e.s, sont reconnu.es, apprécié.es et pleinement intégré.e.s comme travailleurs hautement spécialisés qui contribuent à la qualité de vie de leur communauté et au rayonnement de leur province. Ils jouissent d’un revenu annuel qui s’apparente à celui de la population active professionnelle du Nouveau-Brunswick et ont accès aux outils dont ils ont besoin pour exprimer toute la diversité de leur créativité et cultiver l’excellence artistique. »

Afin que cette vision s’incarne, il avait été recommandé que soit mis sur pied le comité du premier ministre sur le statut professionnel de l’artiste. Formé d’artistes établis, émergents et ethnoculturels, d’économistes, de fiscalistes, de spécialistes du droit et de tout autre spécialiste pertinent, ce comité aurait à conseiller le gouvernement dans l’adoption de mesures légales, fiscales ou autres, pour assurer la reconnaissance et l’épanouissement de l’artiste professionnel ainsi que l’amélioration de son statut socioéconomique. Dès son entrée au pouvoir à l’automne 2010, le gouvernement de David Alward s’était engagé à former ce groupe de travail. La création de celui-ci ne saurait tarder.

Pour alimenter les travaux de ce groupe, l’AAAPNB propose en fin de semaine un évènement qui constitue un des jalons posés sur la route menant à la reconnaissance du statut professionnel de l’artiste au Nouveau-Brunswick. Le Forum fera la lumière sur les enjeux et les possibilités existantes pour ensuite outiller le milieu des arts pour l’amorce prochaine des travaux à réaliser. En plus d’y partager leurs besoins, les artistes examineront aussi les diverses lois sur le statut de l’artiste qui sont en vigueur au Canada, tant au fédéral qu’au provincial et les autres modèles de mesures qui sont en place ailleurs dans le monde.

Ce rendez-vous historique permettra l’échange, le débat, l’identification de solutions en plus d’une célébration collective de l’inestimable contribution des artistes professionnel.le.s au développement de leur province !

L’organisation du Forum est possible grâce à l’appui de la province du Nouveau-Brunswick, notamment le ministère du Tourisme, du Patrimoine et de la Culture et la Société de développement régional.

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Un forum sur l’écriture et l’édition indépendante en arts visuels, Saint John, NB

Dix ans après Tiré à part/Off Printing, un colloque sur les publications dans les centres d’artistes organisé par le Regroupement des centres d’artistes autogérés du Québec (RCAAQ), et en reconnaissance des transformations récentes dans le secteur de l’édition indépendante, la Conférence des collectifs et des centres d’artistes autogérés (ARCCC/CCCAA, dit ARCA) est fière d’annoncer la tenue d’un forum sur l’écriture, la production et la circulation des publications en art. Ce forum s’inscrira dans le cadre de l’événement East of There/À l’est de là, un rassemblement de professionnels des arts visuels des provinces de l’Atlantique qui aura lieu au Musée du Nouveau-Brunswick, du 20 au 23 juin 2013. Consulter l’horaire ICI.
http://www.arccc-cccaa.org/fr/files/ressources/Saint-John-Schedule.pdf

En continuité avec des rencontres déjà tenues au Conseil des arts du Canada et à la Foire de livre d’arts de New York, et, afin de pleinement profiter de l’intelligence collective de ce réseau élargi, l’ARCA a dédié des fonds pour que des représentants d’autres centres d’artistes et des éditeurs indépendants puissent participer à ces échanges, portant sur des approches innovatrices de production et de dissémination des écrits sur les arts visuels. Ce sujet a été choisi afin d’attirer l’attention sur le rôle essentiel que l’écriture et l’édition jouent, afin d’assembler et d’articuler les nombreuses facettes du secteur des arts visuels.

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Éloizes 2014 à Fredericton – Partagez avec nous votre artiste «Coup de cœur du public»


Dates: entre le 1er juillet 2011 et le 31 mai 2013.
Nous attendons donc vos courriels (nom, courriel, numéro de téléphone, le nom de l’artiste et la catégorie) à l’adresse suivante: eloizes [@] aaapnb.ca
www.aaapnb.ca/leseloizes